Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel Meteor Lake-cpu's krijgen tdp van 5-125W en gpu met 96 tot 192 eu's

Intel heeft meer details gegeven over zijn Meteor Lake-processors die in 2023 uitkomen. Er komen varianten met tdp's van 5 tot 125W en processors bestaan uit drie dies, die met Foveros-techniek gecombineerd worden. De gpu heeft tot 192 execution units.

Intel gaf eerder dit jaar de eerste details over Meteor Lake. Dat is de generatie consumentenprocessors die in 2023 uitkomt en op Intels '7nm'-procedé wordt gemaakt. Die node heet voortaan 'Intel 4' en Intel maakt meer bekend over de samenstelling van de chip. Voor het ontwerp van de Meteor Lake-processors gaat Intel de tweede generatie van zijn Foveros-techologie voor het stapelen van chips gebruiken. Die heeft een bump pitch van 36 micron, waarmee de connecties tussen de afzonderlijke chips verdubbeld worden ten opzichte van de eerste Foveros-generatie.

In de Intel Accelerated 2021-presentatie staan ook afbeeldingen van Meteor Lake. Daarop is te zien dat de chip uit drie delen bestaat: een compute-die, een soc en een gpu-die met 96 tot 192 execution units. Over het aantal cpu-cores is nog niets bekend en ook zijn er nog geen specificaties van de gpu bekend. In huidige Tiger Lake-processors gebruikt Intel Xe-gpu's met maximaal 96 eu's.

Er komen Meteor Lake-processors met een tdp van 5W tot 125W. Dat lijkt aan te geven dat er veel varianten komen van de cpu's, waaronder zuinige uitvoeringen voor laptops en krachtige varianten voor desktops.

Intel Meteor Lake

In de presentatie is ook voor het eerst het ontwerp van de Alder Lake-processors te zien. Die worden op 'Intel 7' gemaakt en komen later dit jaar uit. Het is al bekend dat deze generatie een ontwerp heeft met zuinige kleine cores en krachtige grote cores. Op de render in Intels presentatie is een processor te zien met acht grote cores en acht kleine cores.

Intel Alder Lake

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-07-2021 • 01:36

49 Linkedin

Reacties (49)

Wijzig sortering
Wel verstandig dat ze zo de GPU eindelijk eens optioneel maken en dus minder silicon verspillen. Ik heb al 12 jaar een cpu met onboard gpu maar ik gebruik hem eigenlijk nooit. En zelfs als je hgem niet gebruikt gaat er stroom doorheen wat weer warmte betekend en stroomverbruik wat gewoon enorm zonde is.

Maarja intel kennende gaan ze die gpu alsnog op high end dektop chips proppen.
De GPU is bij Intel al jaren optioneel.
De "F" versies van de Intel CPU's hebben geen GPU
Correctie, dat zijn CPU's met iGPU die onklaar zijn gemaakt. Dus wel sillicon verspilling.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 27 juli 2021 04:21]

Het is maar wat je als verspilling ziet. Het zijn chips waar de GPU van niet correct werkt dus zetten hem uit.

Hoe het in de praktijk werkt is dat ze een algemeen design hebben, daarmee bespaar je dus enorm op de tooling omdat je maar 1 chip hoeft te produceren. Niet alle chips op een wafer zullen 100% werken, sterker nog bij lange na zullen de meeste een defect hebben.

De chip kan niet een hogere kloksnelheid halen, een deel van de cache werkt niet, de GPU werkt niet, etc. etc. etc. Daar komen dus ook die verschillende types vandaan. Daarom zijn de hogere CPU's ook duurder, niet alleen omdat ze duurder kunnen zijn, maar vooral omdat ze zeldzamer zijn in het productieproces.

Een chip waar de GPU van uit staat is dus eigenlijk een mislukte chip die anders weggegooid zou worden. Dat is pas echte verspilling.
Maar als dat cpu's zijn waar een foutje in de GPU zat, kun je het ook silicon hergebruik noemen, als je dat t.o.v. de hele cpu afkeuren neerzet.
Dat is waar, anders gooi je een cpu weg die goed is wat weer extra ewaste is daarom doen intel en amd aan de hernoeming er van en het onklaar maken die wafers zijn immers toch al gemaakt dus kunnen ze de igpu onklaar maken of uitschakelen en toch nog geld verdienen op het cpu deel wat geen probleem bevat.

Amd heeft dit ook gedaan met cpus waar een core niet goed van was de phenom x3 reeks defecte core uit en als triple in plaats van quad verkopen om zo nog wat omzet te genereren ipv weg gooien
AMD heeft echter ook volledig intacte X4's verkocht als X2 of X3 die dan weer te unlocken waren. Puur omdat de vraag te groot was. En dan is ook elke CPU die je wel verkoopt beter als eentje die op de plank blijft liggen.

Nu weet ik niet of Intel dit ook doet, volgens mij valt de vraag naar die F-reeds reuze mee. Het hebben van een iGPU is super handig voor troubleshoot. Maar het zal me niet verbazen als ook intel volledig werken CPU's verkoopt als F-model.
Even gegoegled 8-)

The lines going to the disabled sections are etched off and physically disconnected. The incident with the Phenom X3's was just a one-off and AMD learned their lesson real fast, considering the 6-core Ryzens are actually the 8-cores models with two cores disconnected
https://forums.tomshardwa...ly-lack-the-igpu.3656545/

Vond ook dit 8)7
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Upgrade_Service

[Reactie gewijzigd door OxWax op 27 juli 2021 12:13]

Kleine dies hebben ten eerste minder verspilling op zich omdat je makkelijker defecte dies weg kan gooien of kan downscalen naar een entry product met minder units of cores.
En ten tweede passen er meer kleine dies op en wafer waardoor je dus nog meer chips kan maken uit dezelfde hoeveelheid wafers.
Daarnaast komt er een vraag naar een product waar misst niet genoeg van gemaakt word en dan ga je dus een K variant als F verkopen met intacte gpu. Heel inefficiënt.
Dies zonder gpu is zelfs met het bestaan van een F variant nog efficiënter.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 juli 2021 11:59]

Ik denk dat er meer e-waste komt als je twee verschillende producten hebt.

- twee productie lijnen
- twee logistieke lijnen
- er wordt altijd meer gemaakt dan dat er wordt afgenomen, dus meer product over.

Er is een reden dat apple vroeger de oude iphone gebruikte als sub-model
Doen ze bij apple nog steeds. Heet de Iphone SE. Is gewoon een Iphone 8 met een A13 SoC. Niets mis mee overigens. Jammer dat die steeds duurder word ipv. goedkoper sinds lancering
Klopt, maar het is wel echt een andere telefoon dan de vorige generatie. Ze gebruiken oude tech. Maar maken toch echt een nieuwe telefoon
In veel gevallen zijn er geen losse lijnen per product maar stappen op een lijn die optioneel zijn.
Meer gemaakt dan er word afgenomen? Heb je even gemist dat intel al zeker 2 jaar alles verkoopt wat ze maken en fabrikanten zeuren om meer chips. Er was al een cpu tekort voordat de pandemie begon.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 juli 2021 20:54]

Er is een reden dat apple vroeger de oude iphone gebruikte als sub-model
Ja winstmaximalisatie, soms heeft het een positieve bijvangst (milieu) maar dat is nooit het doel en zal zolang de heel wereld om geld draait (cq kapitalisme) daar ook gewoon om blijven draaien.

Niks mis mee overigens (want zo werkt het nou eenmaal) maar doen alsof bedrijven goed willen zijn voor de wereld vind ik wel slecht, want dat is vrijwel nooit zo en al helemaal niet bij de megabedrijven.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2021 10:29]

Mooi verhaal maar waarom krijg ik die en niet de persoon die beweerd dat ze het voor het milieu doen? Ik reageer ergens op en dat is net zo stellig weggezet, dus in die context stel ik het net zo hard de andere kant op. Maar dat je daar niet op reageert zegt mij dan weer genoeg.

En nee ik geloof heilig dat grote bedrijven niks om het milieu geven, gelukkig hun klanten vaak wel dus moeten ze wel altijd iets van schijn ophouden dat ze van alles voor het milieu doen.

Daarnaast is het bij Apple dubbel zo zeker dat het om geld gaat, anders hadden ze die 200 miljard op de bank al lang kunnen gebruiken ter verbetering van milieu, doen ze dat niet? Nou dan gaat het dus niet om het milieu, simpel rekensommetje toch, je hebt 2 dingen nodig, geld en de wil om daar iets goeds mee te doen, nou het geld hebben ze, de wil blijkbaar niet :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2021 12:01]

Inten en AMD hebben al járen de functionaliteit om de stroomtoevoer 100% af te sluiten naar delen van de CPU die niet actief in gebruik zijn. Ik heb dus geen idee waarom je beweert dat die iGPU een probleem is.
Als je naar de sensoren kijkt zie je dat er nog steeds stroom door de igpu gaat en dus word er wattage gebruikt en dat is zonde.
Als ik ook kijk naar mijn 9900k en de 9900f van een vriend scheelt de idle drain toch iets ondanks dat de build verder hetzelfde is.
Mwuah, een GPU neemt vaak meer ruimte in beslag als de CPU cores.

Als Intel die weglaat of opsplitst zou je voor het zelfde geld meer cache en bijvoorbeeld 2-4 cores meer kunnen krijgen. Dat terwijl de marges voor intel gelijk blijven.
Igpu is bij intel over het algemeen 35 tot 55% afhankelijk van het aantal cpu cores. Niet altijd meer dus maar toch een aanzienlijke hoeveelheid. En hoe groter de die des te minder dies op een wafer en des te groter de impact van failures.
Ja dat heb ik ook i5 9600 k maar ik gebruik wel de onboard gpu van intel.Door de corona zijn de prijzen zo hoog dat ik het kopen van een echte videokaart heb uitgesteld.
Wat een onzin ik denk dat jij al jaren de verkeerde cpus doet kopen , Intel heeft al jaren een speciale lijnen zonder gpu .de F series zijn de laatste.
Maar er zijn ook series als Xeon* en Intels enthousiast / workstation platform socket 1366 2011 2066
Allemaal zonder gpu. Dus wil jij "het milieu sparen " moet je gewoon iets meer uitgeven.


*Er zijn een paar xeons met igpu. Maar 99,9% niet.
Waarom kost een CPU zonder GPU méér?
Omdat dat (de KF) doorgaans ook de unlocked varianten zijn gericht op enthusiasts / overclocking.
Tevens de doelgroep die bereid is meer uit te geven ;)

Volgens mij is de normale F vaak juist goedkoper dan de versies met GPU, maar niet in de enthusiast klasse.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 27 juli 2021 08:38]

De f variant is toch goedkoper?
Ik baseerde me op @j1b2c3 "Allemaal zonder gpu.Dus wil jij "het milieu sparen " moet je gewoon iets meer uitgeven." maar dat slaat idd op die "specials"
Geen idee of de F variant al 12 jaar bestaat?
Volgens mij bestaat de F variant sinds de 9900f
Waarom zou ik een f kopen als een k even duur is en een lagere resell value heeft?

En wat veranderd dit aan het feit dat intel dies waar de gpu wel van werkt maar het cpu deel niet overboord kan gooien en dus pure verspilling is.

Iets verder denken en je ziet dat losse dies gewoon minder silicon waste is.
Wat ik zelf verwacht had net als bij laptops dat de eGPU uitschakeld bij windows zaken maar helaas niet, dan had de dGPU nog nut.
ja en nee, mijn ervaring is dat op veel hedendaagse laptops Optimus bijv niet meer enabled is....
Dat zou idd 7 tot 30 watt idle kunnen schelen en dan is het zeker handig maar nu verbruikt dat ding stroom zonder dat het gebruikt wordt. Erg zonde.
Dus je verstookt al 12 jaar, Wat , hoe veel is dan het stroomverbruik wat je niet gebruikt
Ben wel benieuwd wat voor cpu
Ik kijk nog steeds naar een systeem die ik in een dock,monitor prikt met diversen aansluitingen (keybord,muis Dit is lijkt mij erg praktisch.
Als ik zo eens kijk wordt er aardig wat nutteloos aan stroom verstookt (maar das weer een andere discus) zo ook wat er allemaal nutteloos verstookt wordt aan adapters, en stanby apparatuur
Het zal een paar watt per uur zijn maar als je globaal kijkt komt dat echt op enorme hoeveelheden stroom uit wat toch zonde is en in een tijd waar iedereen hard geraakt gaat worden door alle komende maatregelen helpen alle beetjes. Plus dat producten goedkoper kunnen zonder die igpu als hij niet gebruikt word waardoor we weer geld over houden voor all andere lastenverzwaring die komen gaat.
IDD enorme hoeveelheden stroom,,, Heb enige tijd geleden hier over gelezen, wat er zo allemaal standby staat en dat gaat opgeteld wereldwijd om mega Watts
Denk veel meer als megawatt. Een megawatt is 1 miljoen watt en dat halen we in Nederland alleen al meerdere keren. Denk dat ik in mijn huis alleen al op 35 a 40 watt zit van apparatuur de 1 watt gebruiken en dan zijn er apparaten die meer gebruiken zoals de receiver die 3.5 gebruikt tv box die 4 watt gebruikt omdat er geen echte standby op zit.

En dat staat allemaal aan zonder dat ik het gebruik op dat moment maar een goede oplossing heb ik er nog niet voor.
Ik benoemde even MEGA watt maar idd denk dat dit wel het gemiddelde is van een huishouden of misschien wel meer. Lees net op de frontpage dat er een nieuw super materiaal is voor de zonnepanelen, maar of dat nog gaat redden ?? Nu ook we o.a richting elektrisch rijden gaan zal dat toch ergens vandaan moeten komen.
We hebben werkelijk een groot probleem.
Zo las ik laatst dat dat er op tijden zonnepaneel parken worden afgeschakeld om dat het transport in het veld van de hoogspanning kabels te veel is.
Dit bracht me even terug in de tijd, toen Opa om 5 uur in de ochtend, met de olielamp koe voor koe werd gemolken.
Het energie probleem is toch wel erg groot, opwekking hiervan kost erg veel, en dan rekenen we de subsidie's van de overheid even niet mee.
Ben zelf sinds kort verhuisd, in mijn vorige woning haalde ik met mijn panelen, op een zonnige dag wel een paar kilowatt, voor eigen gebruik
Bestaande kabel vanaf de schuur naar de meterkast, afgekoppeld van de net spanning en de bestaande kabel vervangen voor3x 2.5
Converter in de meterkast, alle stopcontacten afgekoppeld voor de 12 volt apparatuur en verlichting Tot dat de nuon kwam kijken met een hoop bla bla Sorry meneer achter de stop mag ik doen wat ik wil, zolang ik het zegel niet verbreek!
De maandelijkse stroomkosten waren dan minimaal wasmachine draaide dan ook 2x perweek, wat vuile was?? beetje zweet in je tshirt vuile 30 graden is meer dan genoeg voor dit soort wasjes.
Ik echt dat er in de nabije toekomst toch echt een oplossing komt voor het energie probleem, en mensen ook wat meer nadenken over het gebruik en uit staat wat niet aan of standbay hoeft
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de Alder-lake presteert tov de AMD's (5950x en/of nieuwer)
Ben zelf al jaren Intel fan en stap niet graag over omdat ik hele goede ervaring heb met Intel.
En zelf nooit echte problemen heb gehad.
Als ik dan de USB problemen bij het AMD platform zie, Of is dat inmiddels opgelost?
Draai nu nog met een 10900K (op 5.2 GHZ) waar ik nog wel mee vooruit kan, maar kijk ook wel naar de chips van AMD voor mijn volgende pc volgend jaar.
Waarom zou je de komende jaren een nieuwe pc willen bouwen? Ddr5 gaat er komen en gegarandeerd slechter zijn als ddr4. Met een 1090pk kan je gewoon 3 a 4 jaar doen tot ddr5 de moeite waard is.
Anders doe je eigenlijk een downgrade tenzij je applicaties draait die helemaal geen snel geheugen nodig hebben maar dan kan je vaak beter een gpu hebben als een cpu voor rendering.
Dank voor je reactie , Zo had ik het nog niet bekeken. Dus de nieuwe DDR5 zal trager zijn ?
Ik doe veel foto editing dus heb wel veel en snel geheugen nodig.
Afhankelijk van je workload kan dat zeker het geval zijn ja. De latency van DDR5 is momenteel nog ENORM hoog en dat duurt waarschijnlijk enkele jaren voordat dat beter is.

Als je gamed waar latency king is dan kan je beter even wachten. Doe je voornamelijk aan fotobewerking of video editing dan zal je er niet veel van merken maar dan heb je dus meer aan gpu rendering als aan een snellere cpu of simpelweg meer geheugen. Al kan je met 16GB over het algemeen prima door voor fotobewerking. Pas bij 4k video heb je wat aan 32 GB ram.

Qua processor zal je met een midrange gpu en een 8 jaar oude cpu niet heel veel verschil zien als je upgrade naar een 16 of 32 core threadripper en een interne gpu. bijna alle goede programma's zoals Photoshop en de gehele adobe studio ondersteunen een gpu en die is daar simpelweg beter in. Je heb al 1 van de snelste cpu's die er is veel meer dan een paar seconden winst op een uur ga je niet uit een update halen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 juli 2021 20:56]

CPU met GPU vind ik wel handig als je eens een defecte grafische kaart hebt
Ten tijde van Vista had je toen ineens overal moederborden waar een simpele videokaart op gebakken zat. Geen iGPU van de CPU, die had mijn AMD Athlon 6000 niet. Heeft toen wel een paar keer dienst gedaan bij kuren :)

Maar goed weinig meerwaarde eigenlijk en heb altijd wel een oude GPU liggen van 1 van de oudere builds. Windows trekt zo'n beetje elke PCI kaart d.m.v. software renderen wel voor een simpele video output.
Er komen Meteor Lake-processors met een tdp van 5W tot 125W
Bedoelen ze niet dat die cpu kan throttlen in die range ipv dat er zo veel varianten komen.

Tevens snap ik nogsteeds die hele big little voor desktop niet, Mijn AMD 3900X doet 4 watt idle das net zo veel of minder dan de littles in deze cpu

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 27 juli 2021 09:49]

Maar zodra je een video opstart vreet het ineens stroom en daar zijn deze little cores voor. De niet intensieve taken. In full power applications of idle zal je er geen winst mee halen maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
Overigens heeft een aanzienlijk deel van de gebruikers de vcore en frequentie locked waardoor er dus constant hoog gebruik is. Met deze chips kan dat dus winst opleveren.

Ik ben nog niet overtuigd van deze constructie maar de tijd zal het laten zien. Het heeft potentie maar valt of staat bij software ondersteuning, zoals alles in een pc tegenwoordig.
valt wel mee, meeste cores blijven slapen en proc loopt tussen de 10-20 watt.

Zolang je hem niet op een overclock profile zet loopt hij enorm zuinig met energy,

Alleen als ik in unreal editor zit staat hij bij mij in performance mode en dan slurpt hij wat harder maar dan heb ik het ook nodig en heb ik niks aan little cores.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 27 juli 2021 14:47]

Ah Intel komt ook weer met een teaser. Dat was ook toen de Alder Lake-processors nog in ontwikkeling waren. Dat zouden AMD krakers worden, het tegendeel is waar althans door onbevestigde bronnen is een Alder Lake i7 gebenchmarked en die kwam er niet goed uit. Zie het twitter account https://twitter.com/TUM_APISAK
De pr afdeling doe goed zijn werk maar of het een geduchte concurrent wordt van AMD moeten we gaan zien. Voorlopig heeft AMD de beste kaarten en lopen nog voor op de huidige generatie en ook op de komende versie..
idd, het zal vast een concurrent voor de huidige generatie AMD zijn maar deze proc komt dan ook pas over 2 jaar,

Dan heeft AMD ook zijn nieuwe versies in de release zitten.