Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Metroidvania-'hackergame' Recompile verschijnt op 19 augustus

Indiegame Recompile verschijnt op 19 augustus voor Windows, de PlayStation 5 en de Xbox Series X en S. De makers omschrijven het spel als een Metroidvania-hackingavontuur, waarin een semi-sapient programma verwijdering probeert te voorkomen.

Recompile speelt zich af in een mainframe en het hele verhaal ontvouwt zich binnen één seconde van de echte tijd, aldus de ontwikkelaars. De game heeft een opvallende grafische stijl, waarin 3d-platforming wordt gecombineerd met puzzels en 'hacking' gebaseerd op logica.

Het spel wordt gemaakt door Phigames, een kleine onafhankelijke studio uit Manchester. Dear Villagers is de uitgever en Recompile verschijnt voor een nog onbekende prijs op Steam, in de Epic Games Store en voor de nieuwe consoles van Sony en Microsoft. De Xbox-versie is onderdeel van het Game Pass-abonnement.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-07-2021 • 16:18

18 Linkedin

Reacties (18)

Wijzig sortering
Wat is hier nou metroidvania aan?

Edit: Ziet er verder wel leuk hoor, maar ik vind metroidvania echt een enorme misnoemer hier. Voor mij moet het dan echt 2D zijn, met focus op met platforming en vijanden verslaan en sterker worden, en er is meestal één grote wereldkaart. Niet dit 3D springen en schieten en puzzelen, da's meer Tomb Raider of zo.
Moderne voorbeelden in het metroidvania genre zijn Ori of Hollow Knight bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door khendrix op 21 juli 2021 16:53]

Reageer
3D games kan ik ook geen metroidvania noemen eigenlijk.

zowel castlevania en metroid zijn voornamelijk 2D.
de 3D versie van metroid deed het niet zo best.

en daar komt een 2.5D versie ook weer van uit binnenkort.

[Reactie gewijzigd door bbr op 21 juli 2021 17:51]

Reageer
Metroid Prime is anders de eerste 3D Metroid en die heeft een 97 op metacritic. Dus "niet zo best" lijkt mij niet op zijn plaats.
Reageer
Deed het niet zo best? Metroid Prime is het best verkopende deel uit de series ;)

https://i.imgur.com/xVn4WOz.png
Reageer
Ik denk dat je alleen Metroid: Other M bedoelt met de minder hoog beoordeelde 3D Metroid. Metroid Prime is juist vrij goed beoordeeld (zie bijvoorbeeld score van eerste Prime game op Metacritic https://www.metacritic.com/game/gamecube/metroid-prime)

edit: nuance aangepast

[Reactie gewijzigd door WillemJunior op 21 juli 2021 22:06]

Reageer
Kunnen we ophouden met Other M als het zwarte schaap van de franchise behandelen, dank.
Reageer
Ik heb mijn reactie een beetje aangepast, nuance van mijn opmerking klopt inderdaad niet.
Reageer
Ja inderdaad....Het is duidelijk dat Federation Force ietjes slechter was :P
Reageer
Metroid en Castlevania zijn toch zelf ook 3D platformers met puzzles en vijanden...??
Reageer
Metroid is pas 3D geworden vanaf Metroid Prime, maar de "main serie", Metroid, Return of Samus, Super Metroid, Metroid Fusion en het in Oktober aankomende Metroid Dread zijn allemaal 2D platformers. De trailer doet me het meeste denken aan Metroid: Other M, het enige third person spel in de serie, die weer vrij lineair in opbouw is en dus wat meer wegheeft van een meer standaard actie-adventure spel.

De meeste Castlevania's zijn ook 2D, in elk geval alles voor NES en SNES, al zijn dat echt lineaire 2D platformers. De spellen waar de term Metroidvania naar verwijst zijn voornamelijk Symphony of the Night en de later verschenen Castlevania's voor Game Boy Advance en Nintendo DS. Ook die zijn allemaal 2D. Er zijn ook 3D Castlevania's zoals Lords of Shadow, al zijn dat voor zover ik weet geen typische Metroidvania's (al werkt de ontwikkelaar van die spellen inmiddels aan de Metroid serie).

Ook "moderne" Metroidvania's als Hollow Knight, Ori and the Blind Forest, Axiom Verge of SteamWorld Dig zijn allemaal 2D, al draait het genre vooral om een grote wereld waar je steeds nieuwe delen unlocked door nieuwe powerups te vinden en puzzels op te lossen, wat in principe ook gewoon in een 3D wereld kan.
Reageer
De gameplay. Anders zou de ontwikkelaar de game zelf niet zo omschrijven toch?
Reageer
Metoidvania is toch meer het backtracken e.d. als hoofdonderdeel. Dat kan ook in 3D zoals bij Metroid Prime.

Het spel zelf ziet er netjes uit en kan ik mooi via Game pass ultimate uitproberen. Ben benieuwd.
Reageer
Ik krijg hier enorme Tron vibes van. Je maakt mij niet wijs dat dat geen inspiratiebron is :)
Reageer
Beetje Tron meets Portal lijkt het wel.
Reageer
Welcome to the grid en don't get Derezzed
Reageer
De trailer viel me erg mee. Alleen weet ik niet of ik het interessant vind of niet. Sommige stukjes ogen best cool en andere spreken mij niet aan.

Komende tijd maar eens kijken wat het gaat worden en kosten.
Reageer
Benieuwd wie de soundtrack heeft gemaakt, die trailer klinkt beetje als 8bit Noisia :)
Reageer
Doet me een beetje denken aan DataWing. Leuk klein spelletje in de Play store. Waar je ook acties moet uitvoeren in een computer als een programma. En ook in retro stijl. Maar dan met een race component.
Reageer