Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dropbox maakt camera-uploads beschikbaar voor gratis gebruikers

Dropbox heeft een aantal vernieuwingen doorgevoerd, waaronder de mogelijkheid voor niet-betalende gebruikers om automatische camera-uploads te gebruiken. Dat was voorheen enkel voorbehouden aan betalende gebruikers.

Dropbox meldt op zijn blog dat de camera-uploads vanaf nu ook beschikbaar zijn voor Basic-gebruikers. Ook zegt het bedrijf dat deze functie aanzienlijk is verbeterd zodat de prestaties sneller en betrouwbaarder moeten zijn.

Gebruikers op iOS kunnen nu ook instellen hoe foto's en video's worden opgeslagen; deze functie om precies aan te geven in welke map ze moeten worden opgeslagen, komt binnenkort ook beschikbaar voor Android. Verder is er nu een optie om Dropbox een foto te laten verwijderen zodra deze is geüpload.

In de web-versie van Dropbox is het nu mogelijk om bestanden om te zetten in andere formaten, zonder dat het programma daarvoor hoeft te worden afgesloten. Het gaat dan bijvoorbeeld om de omzetting van jpeg- naar png-bestanden.

Daarnaast introduceert Dropbox een paar nieuwe functies voor zijn wachtwoordmanager. Deze is al langer gratis te gebruiken en is nu ook geschikt om creditcardinformatie te verwerken, wat het betalen vanuit de browser of een mobiel apparaat moet vergemakkelijken. Verder is er ondersteuning voor het delen van wachtwoorden en is er een browserextensie voor de wachtwoordmanager.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

21-07-2021 • 08:25

35 Linkedin

Reacties (35)

Wijzig sortering
Camera uploads zijn allang beschikbaar geweest voor gratis gebruikers, tot Dropbox een paar jaar geleden zijn abonnementen ineens veel duurder maakte (en deze functionaliteit dus ook betaald maakte). Ik gok dat de reden dat het nu opeens weer mag voor gratis gebruikers niet technisch is, maar eerder: mensen vonden camera uploads toch wel erg handig en gebruiken daar nu gratis Google Drive/Photos voor, oepsie.
Reageer
Ik heb al vanaf het begin dropbox en bij mij heeft de camera upload functie altijd gewerkt. Volgens mij gaat het om de optie om het automatisch te doen. De laatste jaren moest je enkel je dropbox app openen en dan werden alle foto's geupload.
Reageer
Zolang de app op de achtergrond draait, wordt alles gesynchroniseerd. Klinkt meer alsof de app op de achtergrond gesloten wordt door het OS.

* Thijsmans heeft al jaren automatische uploads aanstaan zonder te betalen

Met de standaard/gratis 2GB kom je natuurlijk niet zo ver. Maar als je een gratis adwords-coupon hebt, kun je adverteren voor Dropbox met je referal-link en vliegen de bonus-GB's je tegemoet.

[Reactie gewijzigd door Thijsmans op 21 juli 2021 09:52]

Reageer
Ik heb al jaren een betaald abbo en het is op meerdere telefoons nog nooit gelukt om de automatische upload te gebruiken. Ik moet altijd de app eerst starten voordat het putje naar de cloud doorloopt.

Dropbox geeft zelf aan dat het gewoon zou moeten werken maar ontdanks eeuwig gestruin door de power-save settings werkt het tot op heden niet.
Reageer
Dat is ook mijn ervaring. ik heb een betaald abonnement en bij mij werkte het op een gegeven moment ook niet meer op IOS (dat gebeurde jaren geleden), je moet de dropbox app openen. Op Android werkt het wel.
Reageer
Je kan dit met een adwords coupon doen, maar met een VMWare image kom je ook een heel eind. Het is al een paar jaar geleden dat ik dit gedaan heb maar volgens mij waren de stappen als volgt:
  • Begin met een vmware image van windows
  • Installeer DropBox in die image met je eigen referral code
  • Reset de image en ken een ander mac-adres toe
  • Herhaal tot de max van referral codes bereikt is
  • Profit
Ik zit - met andere acties van Dropbox - op 24GB met een gratis account
Reageer
Via Ali-Express kan je dat voor een paar euro door iemand anders laten doen.
Reageer
Ik denk dat je inderdaad gelijk daarin hebt.

Jou truc heb ik inderdaad jaren terug gedaan en geniet nu van 26 GB opslag _/-\o_
Reageer
Ik moest even googlen met wat je precies bedoelde, maar hier staat het precies uitgelegd: https://www.dennisjanssen...s/dropbox-google-adwords/

Zelf registreer ik al jaren nieuwe accounts, die gebruik maken van mijn referral code, elke keer als ik een nieuwe computer koop, of een computer formateer. En heb ook al die andere gratis acties meegedaan, waardoor ik nu op 44,38 GB zit.
Reageer
Met de standaard/gratis 2GB kom je natuurlijk niet zo ver. Maar als je een gratis adwords-coupon hebt, kun je adverteren voor Dropbox met je referal-link en vliegen de bonus-GB's je tegemoet.
Ik krijg alleen maar coupons waarbij ik zelf ook geld moet betalen. Krijg jij nog wel eens coupons waarbij je tegoed krijgt, zonder dat je zelf moet betalen?
Reageer
Het is ook een functie waarvan het eigenlijk gek is dat het niet in alle situaties gratis is, gezien het bij anderen ook gratis is met gratis accounts. Een betaalde gebruiker heeft het al, dus je gaat er niet plots meer aan verdienen. Je kan hier enkel mee verliezen, want een gebruiker met een gratis account (die deze functie mogelijk niet had) stapt sneller over naar een andere gratis dienst die dit wel aanbiedt.
Reageer
"Ow ... Google gaat nu zelfs zijn "high quality" foto opslag limiteren en niet alleen meer zijn "original quality" opslag. Ah ... daar zouden potentieel wel eens veel gebruikers op zoek kunnen gaan naar een nieuws foto opslag dienst. Jensen, zet de feature toggle terug van betaald naar gratis, we hebben een markt te winnen!"
Reageer
Ja, maar wat krijg je bij Dropbox 2 of 5GB gratis. Zit erg snel vol en voor je het weet moet je gaan upgraden. Al die clouddiensten willen gratis gebruikers lokken en de boel zo snel mogelijk vullen zodat ze moeten upgraden.

Google, wat je er ook van vindt geeft je nog 15GB bij de start en 100GB voor 1,99 vrij schappelijk. Gratis opties zijn er eigenlijk niet boven de de paar GB, allemaal hetzelfde businessmodel. En terecht.

Je hebt wel een paar 100GB of zelfs 10000GB aanbieders die gratis zijn, maar niet heel betrouwbaar. Servers in China of aparte privacy policy's, daar stal je niet zo maar al je data.

Tip: Doe Google Opinions/Rewards, krijg je enquêtes en daar beloningen voor. Zijn steeds maar 1-2 vragen en dan 20-40 cent. Op jaarbasis genoeg je 100GB Google One van te betalen. Plus moet je naar 200GB dan is dat maar 1,- per maand meer. Plus Google Photo's werkt super goed, laadt snel etc

[Reactie gewijzigd door NeoMe op 21 juli 2021 09:17]

Reageer
Ligt er aan waar je woont of gaat, ik kreeg al een jaar geen Google Rewards meer...
De vragen die ik kreeg waren ook telkens dezelfde: betaalde je met kaart?
Reageer
Ja klopt, krijg ik ook. Winkel geweest en hoe heb je betaald. Plus soms vragen over andere dingen, maar stuk minder. Vergoedingen zijn verhoogd, haal er nu op jaarbasis zeker 20 a 30 euro uit.
Reageer
€2,50 voor 250GB bij Stack:
https://www.transip.nl/stack/

Word in Nederland opgeslagen, en in tegenstelling tot Google hebben ze wel klantenservice.
Reageer
Zeker goed alternatief, heb dat ook 1TB gratis gehad destijds. Zeker ook z'n geld waard, fijne app en windows toepassing die automatisch back-ups maakt. Camera-upload werkt ook.

Blijf alleen bij Google omdat ik nog niet aan m'n GB's zit en omdat het nog betaald kan worden uit die enquêtes maar Stack heb ik nog wel altijd in m'n achterhoofd.
Reageer
Al jaren in gebruik gehad gratis, ook bij familie leden werkt dit nog gewoon gratis.
Het werkt ook gewoon goed! tijdje terug gekeken naar onedrive, maar op de 1 of andere manier alleen maar gedoe en rare foutmeldingen.

sinds 2 jaar betaal ik bij dropbox, een hoop geld maar toch een stuk stabieler dan onedrive.
Reageer
Gebruik zelf OneDrive en helemaal geen issues, bij mij was het juist dropbox wat niet lekker wilde.

Moet wel bekennen dat ik een Samsung telefoon heb en de integratie met de MS diensten daar best diep gaat. Kan ook de reden zijn dat het bij mij wel goed werkt.

Maar vind het vreemd dat dit een betaalde functie was (voor nieuwe gebruikers) van Dropbox terwijl MS en Google het gratis aanbieden. Het is de perfectie functie om gebruikers richting betalen te drukken want met foto's van een paar jaar zitten die paar gratis GB's zo vol.
Reageer
Dat Samsung een goede samenwerking heeft met Microsoft is niet zo gek. (uitleg in een video: https://www.youtube.com/watch?v=0MNiUQz7ed4)
Reageer
OneDrive werkt bij mij niet meer. Auto upload op de telefoon is helemaal dood of zo. Compleet verwijderd en gedaan maar niks.. Jammer genoeg. Heb er 30GB wat wel fijn is maar als er geen oplossing komt ben ik daar weg.
Reageer
Ook hier volledig overgestapt naar OneDrive en ten op zichte van Dropbox geen issues gehad.
Inclusief telefoons, laptopt en PC's.

Wat ook wel fijn is dat OneDrive zich houd aan Hotspot instellingen (Metered Connection) en netjes op pauze gaat. Dat was 1 van de hoofdredenen om over te stappen. (Als ik vergat Dropbox op pauze te zetten had ik zo een 400-500MB per dag aan wijzigingen :'( )

Nextcloud had hetzelfde probleem, maar Google Drive houd zich ook netjes aan limitering.
Kan niks terug vinden over Dropbox of deze dat wel ondersteund? Iemand ervaring ermee?
Reageer
Dit was toch al gratis? Want ik heb het altijd al gehad.
Reageer
Volgens mij had ik die functie tig jaar geleden al, en ik heb nog nooit betaald.
Reageer
Ik heb al 10 jaar gratis camera-uploads. Dit stond uit voor nieuwere/recentere gebruikers denk ik dan?
Reageer
Ik heb deze functie al jaren en ik betaal geen cent...
Reageer
Huh? Op dat converteren en map kiezen na zit die upload feature er toch al jaren in? Of hebben ze het eerst verwijderd en steken ze het nu terug?

Die device-limiet op free accounts was ook zo’n innovatie een aantal jaar terug, maar goed, uiteindelijk wel begrijpelijk natuurlijk dat een pro/abbo duidelijke voordelen moet hebben zodat mensen upgraden.

Ik denk wel dat DB het moeilijk heeft want op storage na zit er weinig onderscheidends bij terwijl je voor ‘minder’ bij bijv. MS er nog office bijkrijgt…

Edit: storage is iets rianter bij DB dan MS, dwz 2T vs 1T.

[Reactie gewijzigd door IrBaboon79 op 21 juli 2021 08:42]

Reageer
Dat was voorheen enkel voorbehouden aan betalende gebruikers.
Incorrect. Of het moet van heel lang geleden zijn (jaren) voordat ik het gebruikte. Gebruik het nog altijd en ook op verschillende telefoons. Helaas met mijn OnePlus (5) ging dat niet goed. Die sluit de background activiteit altijd uit.. (Even dropbox starten en daar ging die synchroniseren)
Reageer
Vreemd dat Dropbox zo hard inzet op hun wachtwoordmanager. Echt nul kans dat ik ooit al mijn wachtwoorden in Dropbox zou zetten..

Maar fijn dat ze de paywall weer afgebroken hebben voor deze basisfeature
Reageer