Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA schakelt raytracing in PS5-versie F1 2021 tijdelijk uit wegens instabiliteit

Met een update voor F1 2021 is raytracing in de PlayStation 5-versie van het spel tijdelijk uitgeschakeld. Volgens EA hadden sommige gebruikers stabiliteitsproblemen en kwamen die door raytracing. De uitgever wil de functie zo snel mogelijk weer inschakelen.

Met patch 1.04 is raytracing uitgeschakeld, blijkt uit de patchnotes die EA online heeft gezet. Dat is alleen het geval bij de PlayStation 5-versie. Op de Xbox Series X en pc is raytracing nog wel beschikbaar. Uitgever EA en ontwikkelaar Codemasters zeggen dat ze de feature snel weer willen inschakelen en daar een update over zullen geven als er meer bekend is. Inhoudelijke details over de problemen met de PS5-versie zijn niet bekendgemaakt.

Raytracing wordt bij de consoleversies van F1 2021 overigens alleen gebruikt in de fotomodus van het spel en niet tijdens het racen zelf. Bij de pc-versie kan wel gebruikgemaakt worden van raytracing tijdens de gameplay. De game ondersteunt op de pc ook Nvidia's DLSS-techniek in combinatie met RTX-videokaarten.

F1 2021 werd vorige week uitgebracht. Naast de jaarlijkse updates aan auto's en coureurs, bevat het spel een nieuwe verhaalmodus genaamd Braking Point en een carrièremodus met co-op. Ook kunnen spelers op ieder moment een carrière starten aan de hand van de huidige stand in het echte F1-kampioenschap.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-07-2021 • 13:08

148 Linkedin

Reacties (148)

Wijzig sortering
Ik heb het gevoel dat dit niet de eerste keer is dat de PS5 het op grafisch gebied moet afleggen ten aanzien van de xbox? Of het kan ook zijn dat ik net de verkeerde nieuwsartikelen lees.

Maar ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in de toekomst. De PS5 heeft natuurlijk een snellere ssd die tot hele mooie dingen in staat is, maar de xbox heeft dan weer grafisch meer kracht. Bij 3rd party games lijkt mij dat de xbox daar wel baat bij heeft en natuurlijk heeft Microsoft het slim aangepakt om het heel makkelijk te maken om oudere games op 60fps te krijgen.

Maar zal dit Raytracing euvel dan ook te maken hebben met de mindere grafische kracht van de PS5? Ik zou zeggen van wel, maar ben alles behalve een kenner en denk dat er hier vast wel mensen zijn die hier meer duiding aan kunnen geven.
Reageer
Of dat de reden is van dit probleem weet ik uiteraard niet maar als je naar de vergelijkingen kijkt van bijvoorbeeld DF dan wint de Series X het 9 van de 10 keer op grafisch gebied van de PS5. In diezelfde vergelijkingen wint de PS5 het 9 van de 10 keer op performance gebied van de Series X. Conclusie, beide zijn prima systemen die net op iets andere gebieden uitblinken (tov elkaar).

[Reactie gewijzigd door Mjappio op 20 juli 2021 13:31]

Reageer
Het is ook wel interessant om te zien dat de meeste third party games op de xsx een hogere resolutie hebben dan op de ps5. Vaak performed de ps5 in veel van die games net iets beter, voornamelijk bij de 120 FPS modes. Al wordt dit issue vaak rechtgetrokken doe vrr. Xbox heeft nog last van mindere devkits/sdks op het moment dus ik verwacht hier nog verbeteringen voor de xsx en xss.

Het wordt interessant wanneer de echte first party games die alleen voor de nieuwe consoles ontwikkeld zijn uit komen. Ook al kan je ze niet echt vergelijken laten die games echt de power van een console zien. Misschien is de ps5 sad dan wel echt een stuk sneller dan die van de xsx en kan de xsx laten zien dat het echt wel beter is op het gebied van graphics en features.

Interessant om te zien dat games op de xsx nu amper trager laden dan die van de ps5 en dat ps5 de xsx nog voor kan blijven op frame rates
Reageer
Exclusives waren op de ps4 pro al mooier dan de exclusives van de xbox op de xbox one x. Neem last of us 2, uncharted 4 , gran turismo sport.
Reageer
Ik ben het met je eens dat die eerste twee erg mooi waren maar wanneer je gran turismo met Forza 6,7 en horizon 3,4 vergelijkt dan vind ik dat alle Forza games van die generatie er beter uit zien en vooral beter spelen dan de exclusieve van Sony.

In alle opzichten was de one X vele malen sterker dan de ps4 pro. Een game als gears 5 zag er minimaal zo goed uit als je eerste twee voorbeelden met hogere resoluties. Native 4K dacht ik, non checkerboard
Reageer
Grafisch wint de XSX nauwelijks. Je verwart je denk ik meer met een hogere dynamische resolutie, dat staat los van de graphics. De grafische verschillen zijn er juist nauwelijks. Meestal heeft de PS5 hogere resolutie textures (ook in de verte) vanwege de hogere pixel fillrate (gezien de GPU op een hogere cockspeed draait).
Reageer
Precies dat, de schaapjes roepen maar weer wat. Ben zelf de bezitter van een series x en een ps5. ps5 voor de geweldige exclusives en voor pes omdat mijn maten enkel pes op de playstation spelen. Series x voor de gamepass, ultimate gamepass heb je voor 42 euro per jaar. Koopje! Daarbij heeft het puur met de multiplatform games te maken, want de exclusives op de ps5 zien er geweldig mooi uit. Zie een ratchet and clank. Series x krijgt pas in november Forza horizon 5. Flightsimulator tel ik niet mee, omdat ik die al op pc speel sinds vorig jaar. Interne ssd van de ps5 heeft ook een betere techniek en snelheid als die van de series x. plus ps5 heeft weer betere aangepaste gpu van 2,23 GHz t.o.v. de gpu van de series x die constant 1.8 ghz is. Neemt niet weg dat ik van beide consoles geniet. Kwa exclusives heeft de playstation de beste games en van geweldige kwaliteit zie ook een ratchet and clank, miles morales etc. Series x is tof voor erbij, en natuurlijk heerlijk dat de microsoft exclusives day one erin zitten!
Reageer
Offtopic: Voor mij hetzelfde. Als bezitter van zowel de PS5 als een Series X is het verschil in grafisch geweld zeer beperkt als je naar multiplatform spellen kijkt. Het komt dat echt neer op welke controller je fijner vindt en of je vrienden op Xbox of Playstation spelen, icm gamepass (nu nog goedkoop) kom ik voor multiplat snel uit op Series X. Als we naar de huidige exclusives kijken laat de PS5 de Series X nog even achter zich. Gezien de vele aankopen van MS zal daar vast verandering in komen maar ik denk dat we pas in het komende jaar (behalve Ratchet and Clank) gaan zien hoe veel impact die SSD in de PS5 gaat hebben op de beleving. Niet zo zeer grafisch veel beter of slechter dan Xbox maar de naadloze transities.
Ontopic:
Andere dev-kit, anders omgaan met clocksnelheden en iets andere geheugenverdeling. Vervelend voor de PS5 spelers voor nu maar dit is zeker niet onoplosbaar en is vast redelijk snel opgelost. Daarnaast heeft dit spel op beide platforms heel veel andere bugs. een goede public beta had geen kwaad gekund.
Reageer
Je weet wel dat je gewoon voor 30 euro xbox live brazil voor een jaar koopt en dit gewoon elk jaar kan omzetten naar een jaar ultimate gamepass abonnement voor 12.99 euro eenmalig?
Reageer
Nog nooit geprobeerd. Ik woon niet in NL, zou niet weten of zoiets ook werkt met een USA account. Tot op heden gold omgezet voor een $1 en opgehoogd met EA access toen dat nog goedkoop was om om te zetten. Ik moet me eens verdiepen in de Brasil constructie als dat inderdaad zo veel scheelt!
Reageer
Ok, dan waar woon je als ik vragen mag?
Reageer
Dat mag :-)
Colorado Springs, CO, USA.
Reageer
Heerlijk man, ben ik ook geweest. Zo`n beetje heel amerika doorgereden sinds 1993 amerika gek.
Reageer
Welk spel heb je het? Want ratchet and clank loopt als een zonnetje en is enkel voor de ps5! Dus maar 1 platform
Reageer
Welk spel heb je het? Want ratchet and clank loopt als een zonnetje en is enkel voor de ps5! Dus maar 1 platform
Ik doelde op F1 2021 welke niet vrij is van bugs en glitches op zowel Series X als PS5 vandaar de on-topic header. Ratchet draait als een zonnetje!
Reageer
Ok man, bedankt voor je reply gozer. Speel je ook pes? Ben wel erg benieuwd naar de nieuwe pes 2022 morgen
Reageer
Voor mij is de ps5 voor erbij. Maar het blijft een fantastische console. Xsx voor de multiplatform games. Maar als ik er een moet gaan verkopen word het een hele zware keuze.
Reageer
Die asymetrische kleine hardware-verschillen boeien me niet. Het enige echt onderscheidende is de controller omdat de PS5 controller een feature biedt die Series X gewoon niet heeft.

De keus is meer: Wat spelen je vrienden en anders wil je de mooiste games of game pass. Voor mij als casual gamer een nobrainer: ik wil de mooiste games en géén game pass lock-in. Ook voor de echte gameverslaafde is het minder belangrijk dan mensen denken, die spelen vaak eindeloos dezelde paar games. De groep die heel veel verschillende games wil spelen koopt eerder beide consoles. De doelgroep voor game pass lijkt me meer gamer met kinderen. Maar dan nog zou ik er voor waken om kinderen zoveel aanbod te geven. Overaanbod leidt tot binge-gebruik met risico op verslaving (daarom zit drop in pondzakken). Laat ze maar liever sparen voor de volgende game.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 20 juli 2021 16:48]

Reageer
Gewoon allebei houden. Ps5 vind ik persoonlijk dat die al elke generatie de beste en mooiste exclusives hebben. Een game als control loopt beter op de ps5, minder framedrops ook. Was door digital foundry getest. Dus je verhaal gaat niet echt op voor de multiplatform games de series x. Wat ik zeg, ssd van de ps5 is sneller en betere architectuur etc. Ratchet and Clank ziet er al gruwelijk mooi uit, en dat is nog maar het begin. Laat staan straks gran turismo 7, Nieuwe uncharted, last of us, god of war. Gran turismo sport zag er op de ps4 pro ook al mooier uit dan forza motor sport 7. Toch de kunde van de ontwikkelaars.
Reageer
Nah multiplatform koop ik op de xbox via vpn. Dus met nieuwe releases ben ik veel goedkoper uit digitaal. Ook had (als ik het goed heb) de xsx een slechte start met multiplatform games. Dus dat word in de toekomst vast wel beter. Daarbij heeft de xsx vrr ondersteuning. Kan niet wachten als ps5 dat ook krijgt. Dat is pas een game changer. En ja ik weet dat pc gamers het al veel eerder hebben.

Maar heel eerlijk is de xsx wel aan het stof happen op dit moment door de grote backlog die ik heb van de exclusieve games van de PlayStation. Nu bezig met hzd en daarna tlou2. Spiderman was echt geweldig.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 20 juli 2021 16:56]

Reageer
Xbox one x had al vrr hoor. Maar niet tot 120hz. Ps5 heeft ook gewoon vrr support door de laatste firmware update. En precies dat idd. Als je keer multiplatform game koopt voor series x. mtcgame.com heeft goedkope games. Far cry 6 is ook maar 43 euro als je deze nu al besteld. En kwa exclusives blijft sony gewoon baas, dat zal ook deze generatie weer zo zijn. Halo en Forza ga je het niet mee redden. Maar dat boeit Microsoft ook niet, belangrijkste is dat mensen een gamepass abo bij ze afnemen.
Reageer
Ps5 heeft geen vrr. Wel 120hz ondersteuning. Of dat moet in een update zitten die een paar dagen geleden uit is gekomen? Er waren wel geruchten inderdaad dat het er aan komt.

Giftcard methode gebruik ik idd ook voor digitale xbox games.

Edit: en idd GP is natuurlijk ook heel fijn.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 20 juli 2021 17:10]

Reageer
Zowieso vriend, neem niet weg dat het allebei geweldige consoles zijn. Ik ben al sinds mijn 16e een ps man.Enkel doordat de ps3 uitgesteld was een half jaar, een keer xbox 360 gekocht. Goede oude tijd toen je dat ding nog kon flashen. Maar idd die haptic feedback is gewoon echt dope en geen gimmick. Zeker met die astro`s playroom demo die ongeveer 3 uur duurt wil je alle puzzelstukjes ook hebben maakt er geweldig gebruik van. Heb de series x erbij voor de ultimate gamepass, gewoon omdat ik de xbox one x te traag vond en de mindere cpu, waardoor games als een flight simulator er gewoon niet op kunnen draaien. Een miskoop is het totaal niet die series x, zeker aangezien ik maar 42 euro per jaar betaald voor ultimate gamepass en dit jaar er nog wat exclusives voor uit komen. Maar ik geef eerlijk toe Forza horizon 4 was ik wel snel klaar mee, na alle showcases en races hebben te voltooid heb ik niet de interesse om dan nog eens alle trophies te halen door bijvoorbeeld zoveel punten te halen met driften e.d Omdat je gewoon al die races al hebt completed. En toch heb ik zin in Forza horizon 5, gewoon omdat een land als mexico ook meer bij zo`n game past
Reageer
Precies dat, de schaapjes roepen maar weer wat.
Gevaarlijke opmerking om te maken, zeker als je dan dit zegt;
ps5 heeft weer betere aangepaste gpu van 2,23 GHz t.o.v. de gpu van de series x die constant 1.8 ghz is.
De RX6800 draait ook op lagere clocks (1800mhz t/m 2100) dan een RX6700XT (2300mhz t/m 2600mhz). En toch is een RX6800 beduidend sneller (en duurder). Toevallig lijkt de inrichting van een 6800 meer op de GPU van de XSX en de 6700Xt meer op de PS5. Om het simpel te stellen, de PS5 kan harder rennen maar minder meenemen, de Xbox kan minder hard rennen, maar kan meer meenemen. Het ligt er heel erg aan wat je wilt bereiken of één van de twee de betere keuze is. Maar gezien de benchmarks van de 6800 en 6700 heb ik wel een vermoeden welke er in de toekomst beter uit gaat komen.

Je kunt je dus niet blindstaren op de clocks hè. Zie je, ook jij roept maar weer wat. De pot verwijt de ketel enzo.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 20 juli 2021 15:48]

Reageer
Je haalt twee zaken door elkaar; of objectief gezien de hardware wel of niet beter is, is een compleet ander punt dan of de spellen wel of niet leuker zijn of leuke grafische trucjes uithalen. Je kunt wel met R&C komen, maar jij weet niet hoe die op de Xbox zou draaien bijvoorbeeld. Ik probeerde alleen de hardwareverschillen uit te leggen en niets meer dan dat.

Je hoeft echt niet de beste hardware te hebben om leuke spellen te maken. Dat laat Nintendo altijd ook goed zien. Het is ook geen schande om de net iets mindere console te hebben deze generatie. Het is niet voor niets dat Sony en MS zo hard op de exclusives duiken. De hardwareverschillen winnen ze niets mee namelijk. Het zijn vooral de spellen die het doen. Wat wel zo is, is dat sinds de PS4 de architectuur tussen de Xbox en PS vrijwel gelijk is iedere keer, dus die multiplatformspellen zouden zeker wel het onderste uit de kan moeten kunnen halen op die consoles tegenwoordig. Dat was in de PS2 en PS3 tijd wel heel anders. De PS2 verschilde wel heel erg van de GameCube en Xbox.

Ik vind vooral de hardware interessant, de rest boeit mij niet zo heel erg.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik GT op de PS4 niet zo spectaculair vind als jij het voorstelt en ik eigenlijk Forza vaak mooier vond, ook durf ik niet van te voren te stellen of een nieuwe GoW (god of war of gears of war, hoe je die afkorting ook leest) goed of slecht gaat worden. Ook Sony/Microsoft studio's kunnen fouten maken.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 21 juli 2021 11:32]

Reageer
Haha ik neem jouw niet serieus man. Kijk comparison van forza motorsport 7 en gran turismo sport op digital foundry, doe je fanbril af. Alleen al je uitspraak je vindt hardware interessant, de rest boeit je niet erg. Wat heb je er aan, als de developers niet het optimale eruit halen en dan doel ik vooral op microsoft. Opticien raad ik je ook wel aan. Een blinde ziet nog dat de automodellen van gran turismo veel natuurgetrouwer zijn en meer fotorealistisch ogen dan forza motorsport 7. Have fun.
Reageer
De PS5 werkt op andere SDK's en tools dan de series X. De series X werkt meer op vergelijkbare tools als Windows. Dus de series X versie is makkelijker te porten. Dus hoogst waarschijnlijk is daar iets ingeslopen. Om dan direct te zeggen dat de ps5 het grafisch moet afleggen t.o.v. de series X. In veel digital foundry video's is de ps5 nou juist een stuk stabieler qua framerates dan de series x.
Reageer
Ahhh weer wat geleerd. Dan zou inderdaad daar wel het probleem kunnen liggen.
Reageer
Nou... Je voorganger gaat wel héél kort door de bocht. Je statement dat de PS5 het qua hardware aflegt tegen de Xbox is een beetje hard, maar het is wel zo dat de Xbox deze generatie de hardware beter voor elkaar heeft. Niet zozeer omdat 'ie sneller is met tflops, maar meer qua design.

De PS5 is vaak stabieler qua FPS omdat 'ie op lagere instellingen/resoluties draait in een aantal spellen en qua ontwerp beter geschikt is voor klassieker gemaakte spellen, ook doet de PS5 natuurlijk nog checkerboxing. Ook heeft de PS5 door z'n opzet een voordeel in spellen die relatief weinig met shaders doen. De last gen spellen die geport worden bijvoorbeeld. Je ziet de PS5 het in wat klassiekere spellen zodoende beter doen. Dat past ook bij de GPU. Er is minder capaciteit voor raytracing (want minder cu's), maar de ROPs en TMU's draaien op een hogere clock en het zijn er bijna net zoveel als bij de Xbox. Dus als die primair gebruikt worden en de CU's hebben verder weinig bijzonders te doen, kan de PS5 stabielere resultaten laten zien. Ookwel hogere fillrate geheten.

Waar de PS5 sneller beperkingen tegen gaat komen is bij zaken als raytracing, meer gebruik van shaders, SSR, eigenlijk met alles waarbij meer CU's helpen. Je ziet een spel dat veel leunt op SSR daarom ook vaker betere performance leveren bij de Xbox dan op de PS5. Een ander issue dat de PS5 heeft en waarom je veel spellen net op wat lagere resolutie of wat lagere grafische settings ziet draaien op de PS5 is dat de GPU op een heel hoge clock draait en daardoor relatief veel stroom verbruikt (de RX6700XT verbruikt ook veel en is heel heet in vergelijking met de 6800 series, want zelfde ontwerpkeuze) daarnaast moet dat stroomverbruik gedeeld worden met de CPU. Dus als de GPU het heel zwaar heeft, moet de CPU performance in gaan leveren. Bij zaken als raytracing in spellen waarbij de CU's en eigenlijk de hele GPU onder grote druk staat, neemt het stroomverbruik flink toe en merk je beperkingen in het ontwerp van de PS5. Daar zou, in theorie, dit soort beperkingen ook goed vandaan kunnen komen. Ook komt in de gevallen dat je met RT en op hogere resoluties moet werken de grotere geheugenbandbreedte van de Xbox kijken. Dat helpt aanzienlijk op 4k met alle toeters en bellen aan.

Sony heeft gekozen voor een dynamische clock op de GPU en CPU en die op de GPU relatief hoog afgesteld met een relatief klein aantal CU's en een kleinere chip dan de Xbox. Je kunt het heel goed zien aan de RX6700XT reviews ten opzichte van de RX6800. De RX6800 heeft meer CU's/cores en is een grotere chip. Maar de RX6700XT draait op hogere clocks. De Xbox Series X en PS5 zijn eigenlijk heel vergelijkbaar. Je ziet dat een RX6700XT op échte 4k beperkingen tegenkomt, zeker met RT aan, waar een 6800 flink uitloopt. In oudere spellen en lagere resoluties echter doet de RX6700XT dichter bij de performance van de 6800 kruipen. Ter vergelijk, een PS5 is qua GPU vergelijkbaar met een RX6700XT waarbij 10% van de CU's uitgeschakeld zijn. De Xbox Series X zit dichter bij een RX6800 en is sneller dan een RX6700XT. Je ziet wel dat spelontwikkelaars, zeker nu met wat meer echte next gen titles voorzichtiger zijn met de resolutie en grafische instellingen op de PS5 dan op de Xbox. Op de Xbox knallen ze de boel gewoon naar 4k en geloven ze het wel, op de PS5 zie je vaker 1800p.

Sony heeft het wel vaker op grafisch gebied af moeten leggen tegen Microsoft. Sony is ook helemaal niet van plan om de beste graphics uit te sturen. Dat hebben ze nooit gedaan. De PS3 kon ook niet leveren wat de Xbox 360 leverde en de PS4 Pro was ook meer dan 30% trager dan de Xbox One X. Alleen met de PS4 en Xbox One (eerste varianten) was de PS4 iets sneller. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.

De PS5 zal goedkoper te produceren zijn dan de Xbox, op de controller na. De Xbox heeft deze generatie ook de koeling bijzonder goed op orde bijvoorbeeld.

Maar... Deze generatie gaat niet om de hardware, maar om de exclusives. Want zowel MS als Sony zijn elkaar op dat vlak aan het bevechten. De hardware is secundair daaraan.
Reageer
Draait ps5 dan op een soort linux of is alles echt vanaf 0 geschreven?
Reageer
Sony gebruikt al langer BSD als basis voor hun OS. Linux is dankzij de licentie voorwaarden minder interessant, BSD is daar flexibeler/vrijer in.

PS3: CellOS, gebaseerd op FreeBSD
PS4: Orbis, gebaseerd op FreeBSD 9.0
PS5: ???, gebaseerd op FreeBSD 12.0*
PS Vita: ??? gebaseerd op FreeBSD/NetBSD

Edit, ter volledigheid:

Xbox: gebaseerd op Windows 2000
Xbox 360: origineel gebaseerd op Windows 2000
Xbox One: origineel gebaseerd op Windows 8, vanaf 2015 gebaseerd op Windows 10
XSX|S: gebaseerd op Windows 10 (zelfde OS als op de Xbox One)

Wii: Custom
WiiU: Custom
DS/DSi/3DS: Custom
Switch: Horizon, custom OS met kleine stukjes FreeBSD

*Er is nog niet veel bekend over het OS van de PS5, maar het vermoeden is dat het op FreeBSD 12 is gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 20 juli 2021 17:04]

Reageer
Ik heb geen flauw idee. Ik ken de hardware wel, maar de software bij Sony absoluut niet. Wel weet ik dat ze eigen api's hebben waarop ontwikkelaars functionaliteiten kunnen aansturen van de hardware en dat er veel nieuw zijn in de PS5. Zo zit er een fors geluidscomponent in de chips in zowel de Xbox als de PS5, maar is de aansturing daarvan compleet anders tussen de twee consoles. Qua graphics en aansturing van de AMD chips zitten er zodoende ook op dat niveau verschillen tussen.

Ik krijg het vermoeden, maarja, vermoeden zegt niet veel. Dat Sony veel voor de PS5 opnieuw bedacht heeft en dat Microsoft juist doorgebouwd heeft op de Xbox software voor de Series X. Sony heeft daardoor wel wat innovatieve aansturing van de hardware kunnen gebruiken, zoals hun Tempest systeem voor audio.
Reageer
Ps3 was toch ook krachtiger dan de x360? Alleen de architectuur was moeilijker om voor te ontwikkelen. Correct me if im wrong. Had zelf een x360. Wat een console was dat. Veel pech gehad maar ook veel plezier 🤣
Reageer
De ps3 is vooral veel krachtiger op basis van de CPU dan de Xbox 360. De Cell cpu in de ps3 is nog steeds een beest van een CPU. Alleen als ontwikkelaar moet je dan wel gebruik maken van de 8 SPE's in de cpu. En aangezien de meeste ontwikkelaars hier niet goed mee om wisten te gaan zag je dat de third party games altijd wat beter draaide op de xbox 360. De GPU van de xbox 360 is een heel klein beetje krachtiger, maar dat is te verwaarlozen. Maar als je dan de first party games op de ps3 zag dan lag de ps3 inderdaad mijlen ver voor op de xbox 360.

Maar dan nog was er een ander groot probleem bij de ps3, het aanwezig geheugen. De ps3 had maar 256mb ram, terwijl de xbox 360 512mb ram had.

Edit: Overigens was het videogeheugen bij de ps3 ook de helft minder dan bij de xbox 360.


Edit Beide consoles hebben 512mb ram, echter is die verdeling van de ps3 vast in 256mb ram voor video en 256mb voor andere zaken. Die 512mb ram in de xbox 360 was variabel.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 20 juli 2021 16:25]

Reageer
@Ghost babel, niet helemaal. De PS3 had net als de 360 512mb RAM, alleen was dat bij de PS3 verdeeld naar 256mb voor de GPU en 256mb voor het OS. Bij de 360 was die verdeling niet vast, maar variabel. Dat maakte de 360 een stuk wendbaarder.

De Cell was inderdaad een beest, volgens mij was die ook krachtiger dan de jaguar cpu uit de PS4.
Reageer
Goede toevoeging! Ik heb het aangepast.

De Cell is inderdaad krachtiger dan de jaguar CPU van de ps4. Het blijft een mooi stukje techniek.
Reageer
Hmm nooit geweten. Wel apart dat de cpu gewoon krachtiger is dan de cpu in de opvolger.
Reageer
Je verhaal klopt, maar een kleine correctie die vaak wordt vergeten.

De PS3 had inderdaad twee fysiek gescheiden memory Pools, 256MB XDR en 256MB GDDR3. De Cell/CPU had enkel toegang tot de 256MB XDR pool, maar de RSX/GPU had toegang tot de 256MB GDDR3 pool en kon via Cell tot 224MB gebruiken van de XDR pool. Dit zorgt wel voor extra latency (extra stap/afstand tot het geheugen) en je blijft met een harde split zitten.

Cell was inderdaad een beest maar het is niet geheel correct om te zeggen dat hij sterker was dan de jaguar cpu in de PS4. Cell heeft een paar sterke punten,waarin het Jaguar voorbij streeft, met name FP maar dat is GPU werk, maar overal zou ik Jaguar cpu als sterker beschouwen (ondanks dat ik het waardeloze CPU vind).

[JipJanneke]Uiteindelijk moet het in het plaatje passen. De RSX in de PS3 was ondermaats maar de Cell kon bij sommige taken bijspringen. De Jaguar in de PS4 schiet te kort waar de GPU met GPGPU kan bijspringen bij sommige taken.[/JipJanneke]

[Reactie gewijzigd door Caayn op 20 juli 2021 17:33]

Reageer
Thnx voor de aanvulling. De RSX van de PS3 was bij launch toch niet ondermaats? Die was vergelijkbaar met een Geforce 7800GTX. Dat was nog een high-end kaart van nvidia bij launch van de PS3.
Reageer
Toen de PS3 op de markt kwam was de Geforce 8 net op de markt. De Geforce 7 en RSX chips waren de laatste Nvidia chips die nog geen gebruik maakten van unified shaders (die vandaag nog steeds gebruikt worden), wat de RSX minder flexibel maakt dan wat de concurrent een jaar eerder op de markt had. Ati (en daarmee de 360) had in 2005 al unified shaders waar Nvidia in 2006 volgde. Het was de grote stap in grafisch tech waar Sony net 1 jaar te ver achter liep. Was de PS3 in 2005 of uiterlijk maart 2006 op de markt gekomen, zoals diverse geruchten en zelfs devs/sony personeel destijds aangaven/hinten, was het een capable chip geweest voor wat er mogelijk was in die tijd.

Zie het alsof Sony in 2020 de PS5 had uitgebracht op basis van RDNA2 en MS in 2021 aan komt zetten met een RDNA1 based console en dus RT mist die bovendien minder performant is ;)

Pluspunt van de RSX, dacht ik, dat hij iets hoger geklokt was dan een gewone 7800GTX waar die op gebaseerd is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 juli 2021 10:37]

Reageer
Ah, ik dacht dat de Geforce 8800 pas in 2007 op de markt kwam, maar dat is inderdaad gelijk geweest met de launch van de PS3. Geheugen weer opgefrist!
Reageer
Nee, de PS3 had op papier een snellere CPU, theoretisch. De GPU in de PS3 was een wat meer verouderde variant vergeleken met wat de Xbox toen meekreeg van AMD. De Cell CPU constructie van Sony was op sommige vlakken slim, het kwam er alleen niet uit in spellen en de performance was alleen in een beperkt aantal situaties aan te spreken.

De GPU's kwamen uit in de tijd dat AMD een duidelijk betere architectuur had dan Nvidia en daar veel meer performance uit wist te persen, ondanks dat de chips vaker kleiner waren. AMD was toen Nvidia flink vooruit met unified shaders en andere technieken die de Xbox aanzienlijk hebben geholpen gedurende de levensduur. Zeker met spellen die later uitkwamen waren de verschillen groot.

Metal Gear Solid 5 draaide zelfs beduidend beter op de Xbox dan op de PS3. Ook Metal Gear Solid Ground Zero was beduidend beter speelbaar op de Xbox 360. Dan hebben we het wel over een studio met een kogelharde focus op wat Sony bakt.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 20 juli 2021 15:41]

Reageer
Conclusie wat wij uit digital foundry kunnen halen is dat de performance van de series x wat lager is dan de ps5. Maar de series x krijgt telkens te hoge resolutie en graphics settings mee. Als ze die gelijk trekken aan de ps5 zal de series x ook stabiel draaien.

Conclusie beide consoles zijn erg aan elkaar gewaagd en doen beide niet onder voor elkaar.
Reageer
Kan je van bepaalde claims die je maakt ook voorbeelden geven? Het is nogal wat om uit de mauw heel wat te roepen zonder enig voorbeeld of feit? Want zet je dit als feiten neer, of eigen ervaring of wat? Ik wil niet vervelend zijn, maar dit doe je vaker zonder ook daadwerkelijk met bronnen te komen.

Dit bv:
Waar de PS5 sneller beperkingen tegen gaat komen is bij zaken als raytracing, meer gebruik van shaders, SSR, eigenlijk met alles waarbij meer CU's helpen. Je ziet een spel dat veel leunt op SSR daarom ook vaker betere performance leveren bij de Xbox dan op de PS5.
Heb je voorbeelden?
Waar de PS5 sneller beperkingen tegen gaat komen is bij zaken als raytracing, meer gebruik van shaders, SSR, eigenlijk met alles waarbij meer CU's helpen. Je ziet een spel dat veel leunt op SSR daarom ook vaker betere performance leveren bij de Xbox dan op de PS5. Een ander issue dat de PS5 heeft en waarom je veel spellen net op wat lagere resolutie of wat lagere grafische settings ziet draaien op de PS5 is dat de GPU op een heel hoge clock draait en daardoor relatief veel stroom verbruikt (de RX6700XT verbruikt ook veel en is heel heet in vergelijking met de 6800 series, want zelfde ontwerpkeuze) daarnaast moet dat stroomverbruik gedeeld worden met de CPU. Dus als de GPU het heel zwaar heeft, moet de CPU performance in gaan leveren.
Dat heb je dan verkeerd begrepen
"Rather than look at the actual temperature of the silicon die, we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis - which makes everything deterministic and repeatable," Cerny explains in his presentation. "While we're at it, we also use AMD's SmartShift technology and send any unused power from the CPU to the GPU so it can squeeze out a few more pixels."
Dus als de GPU het heel zwaar heeft, moet de CPU performance in gaan leveren. Bij zaken als raytracing in spellen waarbij de CU's en eigenlijk de hele GPU onder grote druk staat, neemt het stroomverbruik flink toe en merk je beperkingen in het ontwerp van de PS5.
Tenzij ik er overheen lees, maar over welke beperkingen praat je?
Daar zou, in theorie, dit soort beperkingen ook goed vandaan kunnen komen. Ook komt in de gevallen dat je met RT en op hogere resoluties moet werken de grotere geheugenbandbreedte van de Xbox kijken. Dat helpt aanzienlijk op 4k met alle toeters en bellen aan.
Ik denk dat je iets teveel credits of blindstaart op de XSX specs, sinds deze console nauwelijks in staat is om 4K native te draaien met alle toeters en bellen. Dus als ik het goed begrijp praat je over 4K native met RT of dynamische resolutie? De PS5 heeft al bewezen als enige console dat het RT op 60fps kan doen op 1440p of zelfs hoger. Dat bandbreedte verhaal heeft daar weinig mee te maken namelijk sinds het nog maar de vraag is of XSX split memory bandwidth wel op langer termijn de uitkomst is geweest. Sinds maar 10GB er gebruik van kan maken.
Sony heeft het wel vaker op grafisch gebied af moeten leggen tegen Microsoft. Sony is ook helemaal niet van plan om de beste graphics uit te sturen. Dat hebben ze nooit gedaan.
Wat bedoel je hier precies? Heb je het over hardware specs, of daadwerkelijke games van Sony op grafisch niveau., Want als dat het laatste is, dan staan zij juist in de top als het gaat om grafische technologie tegenover de concurrent met hun first party games.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 juli 2021 20:46]

Reageer
Denk dat op stabiliteit ook een beetje aankomt op ervaring van deze tools dan op hardware.
Reageer
De PS5 werkt op andere SDK's en tools dan de series X. De series X werkt meer op vergelijkbare tools als Windows. Dus de series X versie is makkelijker te porten.
Dit lijkt inderdaad een wat betere verklaring, dan dat we weer die Tflop race gaan opstarten.
Het is sowieso wel een artikel dat een beetje olie op het console war vuurtje gooit.

Series X zal hoogstwaarschijnlijk in de beginfase gewoon het makkelijkere apparaat worden voor ports. Wellicht komt de console er cross console ook wel beter uit. Dikke prima.
En als de PS5 bekender terrein is zullen daar dingen weer beter benut worden en dit soort issues minder vaak voor komen. Lijkt me.
Reageer
Alleen jammer dat 1440 niet ondersteund is.
Of is dit al aangepakt? want dat vind ik wel een hele rare.
Reageer
Dan heb je het over de output van de ps5? Dat is inderdaad alleen 1080P of 4K. Maar aangezien de grootste doelgroep geen 1440P scherm heeft (Televisies ondersteunen deze resolutie niet) heeft dit denk ik niet de hoogste prioriteit bij Sony.
Reageer
Jammer dat dan veel pc gamers die een 1440 scherm hebben links laten liggen door zoiets triviaals
Reageer
Dat zijn dan toch pc gamers en geen console gamers?
Reageer
Zou je denken.
Wat als ik zeg dat er mensen zijn met beide ;)
Reageer
Wellicht dat er een update voor komt. Maar goed ook met de ps4 werd dit niet ondersteunt en die heeft nog steeds 120 miljoen consoles verkocht. Denk niet dat ze door deze functionaliteit nou ineens heel veel meer consoles gaan verkopen.
Reageer
Al zou ik als PC games natuurlijk graag een PS5 erbij willen voor de exclusives. Echter wordt dat dus lastig met mijn 1440p monitor.
Reageer
Toevallig niet nee. Was geen plaats meer voor in m'n appartement.
Reageer
LG GX en C1 en wellicht ook de G1 ondersteunen 1440p/120 wel en Samsung ook. Monitors hebben vaak wel native 1440/120 maar ik vind niet dat Sony deze vrij populaire resolutie weg moet laten. Het gemis van 1440p is de grootste reden waarom ik direct de Sony 48" A9 niet meer wil.
Reageer
Waaruit blijkt dat dit een populaire resolutie is voor console gamers? Volgens mij is dit volledig een onderbuik gevoel en niet gebaseerd op cijfers. Ik ben wel benieuwd hoeveel % van de gamers op de series X daadwerkelijk die 1440P resolutie gebruikt.
Reageer
Al zijn er monitors en tv's met 4K resolutie maar dat betekent niet dat je per se op die resolutie moet gaan gamen. Je kan de grafische instellingen verlagen en of de resolutie. Waarom zou dat anders zijn voor consoles? Voorbeeld, de PS4 en Xbox draaien beiden op 1080p of lager afhankelijk welke games maar die worden meestal aangesloten op tv's met 4K resolutie. En dan heb je ook console gamers die hun console aansluiten op monitors met verschillende resoluties.

En in mijn vorige reactie is geen één woord "console" gerept. Mijn reactie was enkel gericht op het gemis van 1440p/120.
Reageer
1440p output of renderen op die resolutie staan compleet los van elkaar. Voor zowel PS5 als Xbox.

De Xbox Series X rendert gewoon op 4k en downscaled naar 1440p als 'ie 1440p moet uitsturen. De Ps5 rendert intern sommige spellen ook gewoon op 1440p, die kan alleen upscalen naar 4k en 4k uitsturen.
Reageer
Klopt, maar qua resolutie of een bepaalde instelling vaak wel iets minder.
Hoewel je dat als gamer waarschijnlijk bijna niet ziet, zegt het toch wel dat de PS5 minder presteert.
Reageer
Maar door die hogere resolutie draait die series x versie dus iets minder. Als ze dezelfde instelling als de ps5 gebruiken zullen ze hetzelfde performen. Conclusie is dus dat ze niet voor elkaar onderdoen en nagenoeg gelijk presteren.
Reageer
Klopt ben ik met je eens. Maar de console exclusives zullen bij xbox vaak wel beter draaien, waar het verschil in performance beter te zien is.
Maargoed we weten wat Naughty Dog al kon op de PS4. Dat belooft wat voor de PS5.

Heb namelijk het idee dat de studios die MS gekocht nog niet alle ins en outs weten van de xbox.
Reageer
Kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt, die foto renderen mag dan misschien een fractie van een seconde langer duren op de PS5 omdat die heel iets minder snel is qua GPU maar dat het niet zou kunnen omdat het te langzaam is lijkt met sterk.
Reageer
With the Xbox Series X capable of 12 teraflops of GPU performance vs. 10.28 teraflops on the PS5...

Dat is bijna 17%, dat is in mijn ogen wel iets meer dan "heel iets minder snel" :)
Reageer
Dat is 17% in 1 specifiek scenario, dit geeft een statistiek aan waarbij het voordeel in het kamp van xbox ligt terwijl een game van zo veel meer factoren afhankelijk is dat het niet te zeggen is welke game er op welk device beter uit ziet van te voren.
https://www.quora.com/Why...comparing-gaming-consoles

Maar tegenwoordig zou ik eigenlijk ook aan willen geven dat we nu zo ver zijn met consoles dat het niet meer uit maakt. Een goede game kan op beide consoles ontwikkeld worden en ze liggen zo dicht bij elkaar dat die 5% real world performance difference voor 99,9% van de mensen niet zichtbaar zal worden en enkel in een side by side op een youtube video wanneer er 200% ingezoomd is zichtbaar is en dat is niet waar console gaming om draait, dat is waar je een pc voor hebt.
Reageer
Eens hoor, zo vind ik de verhalende games van TLO 2 of GOW op Playstation 4 nog 1 van de mooist gemaakte spellen, maar op papier is er wel een verschil op GPU performance van 17% (wilde alleen aanhalen dat dit toch wel significant is en niet een heel klein beetje).

Beide current-gen consoles hebben hun spierballen nog niet laten zien en ik hoop dat er nog veel mooiers in het verschiet ligt!
Reageer
Dat is 17% in behoorlijk veel scenario's hoor. Vergeet ook niet dat zowel de CPU als GPU als geheugenbandbreedte in de Xbox hoger/sneller is én dat de Xbox performance altijd hetzelfde is en bij de PS5 is de 10tflops waarde de maximum, hoger kan 'ie niet, lager kan 'ie wel als de CPU het heel zwaar heeft. Het is dus niet alleen de ruwe tflops die verschil maken tussen de consolehardware. De Xbox heeft ook meer TMU's, waarbij de PS5 hetzelfde aantal ROPs heeft die op een hogere clock draaien. Juist die ROPs zijn niet altijd te gebruiken als er door de rest van de GPU niet genoeg aangeleverd kan worden. Hoe meer gebruik er dus gemaakt gaat worden van de CU's (shaders, RT, etc.) hoe meer het performanceverschil tussen de consoles zichtbaar gaat zijn. En drie keer raden welke kant de spellen nu opgaan.
Reageer
teraflops zijn niet een goede indicatie van preformance in de echte wereld. het verschil tussen de consoles is zeer klein en de drs is vaak iets hoger op xsx. zat games die zelfs nog beter zijn op ps5.
Reageer
Prima, dan noemen we het een flink verschil maar dan nog: of een foto renderen nou een fractie van een seconde duurt of laten we zeggen 20% langer...dat maakt nog niet dat het niet zou moeten werken.

Het is een verschil, maar geen verschil van dag en nacht waardoor je op de XBOX echt dingen kan die de je op de PS5 niet kan.
Reageer
Die teraflops zeggen niet zoveel. Gpu van ps5 en de schijfsnelheid is stukje belangrijker, en die zijn sneller dan series x. Neemt niet weg dat ik ook van mijn series x geniet, en benieuwd ben hoe flight simulator straks gaat lopen op de series x. want 4k30fps met hdr en raytracing is nogal wat, zelfs op een pc van 3000 euro gaat dat nog niet soepel.
Reageer
Waarschijnlijk komt het meer door slechte ports van spellen geschreven voor Windows (waar de Xbox op draait), dan door de hardware.
Reageer
Ze hebben het over 'instabiliteit'. Meestal kun je dat vertalen als 'crashed door bugs' en heeft het weinig te maken met de performance an sich.
Reageer
Je leest de verkeerde nieuws artikelen. Grafisch is het verschil vele malen kleiner dan het verschil in Tflops doet vermoeden. Dit komt ten delen omdat Tflops maar een vrij grove berekening is. Je kan bijvoorbeeld de Tflops van 2 verschillende architecturen niet vergelijken. Ook schaalt het slecht bij hogere clockspeed zoals op de PS5. Uiteindelijk kan je meer winst behalen met optimalisatie van de game engine.
Kijk eens wat vergelijkingsvideos van digitial foundry en dan zul je zien dat het voor 3rd party studio's over het algemeen om het even is wie grafisch het beste doet.
Reageer
Je kan bijvoorbeeld de Tflops van 2 verschillende architecturen niet vergelijken.
Nou, we hebben het hier wel over een identieke architectuur. Het is alleen wel zo dat die tflops vooral op de shaders/in de CU's zitten. Dus met RT komen die verschillen sneller naar buiten, naast technieken als SSR enzovoorts. Maarja, niet ieder spel maakt daar gebruik van. Zeker niet de huidige last-gen titles die geport worden naar de nextgen consoles. Daarbij is vaker fill rate belangrijker. Je ziet echt wel steeds meer spellen uitkomen waarbij die fill rate minder belangrijk begint te worden en dan zie je het performanceverschil van de hardware soms wel zichtbaar worden.
Reageer
ooh je hebt gelijk, maar punt wat ik probeerde te maken is dat je gewoon niet blind moet staren op Tflops alleen om aan te geven wat nu krachtiger is vandaar dat ik het voorbeeld van de verschillende architecturen erbij haalde.
XsX is zeker krachtiger dan de PS5. Maar ik betwijfel of we er in gaming ervaring iets van gaan merken.
Reageer
17% in GPU performance kan zich uiten in een enkel scenario, terwijl het op andere vlakken weer aflegt. Men denkt dat 17% verschil zich op ieder vlak vertaald maar daar hebben mensen het mis, en na de launch van beide consoles was okk duidelijk dat we nauwelijks tot geen verschil zagen tussen beide consoles. Men is teveel in MS marketing rondom RDNA2 en vooral dat 12TF pushen gestonken.

Edit: Ik zie overigens dat mening modden ook weer aan de orde is.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 juli 2021 17:45]

Reageer
Architectuur is niet identiek. Microsoft heeft een beetje aan hun chip gesleuteld en Sony met die van hun. Zo hebben ze bv behoorlijk wat antieke instructies uit de architectuur gedropped. Maar ook hun eigen technische kennis ingezet, die 2 hebben inhouse best veel processorkennis.

Het lijkt veel op elkaar, maar dat deden de vorige 2 generaties ook. Maar ze zijn zeker niet identiek.
Reageer
Als ik al die loadtime videos van de afgelopen 8-9 maanden zie op YouTube en bij Digital Foundry....dan is de SSD van de PS5 letterlijk een fractie sneller.... op een minuut loadtime hebben we het misschien over 1-2 seconden max. t.o.v. de Xbox Series X.

Dit zijn absoluut niet de snelheden die ik verwacht van de PS5.
Wat dat betreft zijn die loadtimes dus verwaarloosbaar te noemen.

Ik zou de SSD van de PS5 wel eens willen zien laden op topsnelheid, waarbij ie de SSD van de XSX uit het water blaast....
Dat heb ik tot nu toe nog niet kunnen zien
Reageer
Dat ga je ook niet zien bij multiplatform, omdat dat geoptimaliseerd moet worden per console. Je zou voor de grap eens spiderman op de PS5 moeten opstarten. Vanaf cold boot zit je echt in 3 seconden in de game. Gestoord snel.
Reageer
Klopt met Spiderman. Bizar. Aan de andere kant heeft de xbox QR. Heb beide consoles trouwens. Dus geen fangirl hier.
Reageer
Ik verwacht dat je die niet snel zult zien. Spellen waar het maximale uit die SSD geperst gaan worden om zo situaties te creëren die op een Xbox niet mogelijk zijn zullen exclusief blijven.

Multiplatforms zullen niet zo geprogrammeerd worden dat ze op een Xbox of PC niet te spelen zijn. Men weet inmiddels wel hoe men laadtijden kan verbergen zodat zaken zo soepel lopen als mogelijk, dat was op een PS4 nog niet eens een probleem.
Reageer
Hier moet je wel rekening houden dat niet alle games op de ps5 op een juiste manier gebruik maken van de SSD. Als je de first party games ziet die volledig zijn geoptimaliseerd op de ssd van de ps5 dan zie je deze snelheden wel. Zoals bij Ratchet and clank rift apart en Spiderman. Je zit letterlijk binnen een paar seconden in de game.
Reageer
minimaal verschilin kracht in de echte wereld. dit is gewoon een bug.
Reageer
Ik heb het gevoel dat dit niet de eerste keer is dat de PS5 het op grafisch gebied moet afleggen ten aanzien van de xbox? Of het kan ook zijn dat ik net de verkeerde nieuwsartikelen lees.
De XSX is de krachtigere console, dus niet vreemd dat ie beter presteert. Of dat nu is qua grafische settings, resolutie of performance. Overigens, ray-tracing zit in de consoleversies alleen maar in de fotomodus. Tijdens een potje racen heb je geen ray-tracing, dat heeft alleen de PC versie.
Reageer
Toch vreemd om EA te lezen en niet Codemasters. Toch even wennen, hopelijk blijft de codemasters naam behouden. En ik vind het zelf ook wel jammer dat EA veel van de sport en race games nu in handen heeft. De werkwijze van EA ben ik het niet altijd mee eens, deze game is nog onder de vlag van Codemasters gemaakt, maar de EA stempel zal volgend jaar wel te zien zijn denk ik.

Maar alleen raytracing in de foto modus. Lijkt alsof ze dit pas later geïmplementeerd hebben. Al vraag ik mij sowieso af wat de toevoeging kan zijn van raytracing bij een race game? In de cockpit zou bijvoorbeeld wel mooi zijn, dat er dingen reflecteren. Alleen de vraag is of de hardware daar krachtig genoeg voor is.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 20 juli 2021 13:22]

Reageer
Tja, EA meld het in hun patchnotes, niet Codemasters.
https://www.ea.com/games/...s/f1-2021-patch-104-notes.

Dus wellicht vreemd om te lezen, maar niet incorrect.
Reageer
Codemasters is van EA sinds december 2020.
Reageer
F1 Ultimate Team kom er maar in :'(
Reageer
Codemasters is door de overname nu enkel nog een icoontje op het doosje, helaas. ;)
Al heeft EA zelf trouwens ook wel ervaring met F1 racegames, die (voor toen althans) nog best prima waren voor hun tijd, F1 2000 heb ik geregeld gespeeld, alleen de PC die ik had kon de game niet echt aan. :+ Na een of twee games deed men niet zoveel meer met de licentie, uiteindelijk kocht Codemasters die voor de F1 games van tegenwoordig. :)
Reageer
Dat klopt, Sony, EA en codemasters zijn volgens mij de ontwikkelaars die ervaringen hadden met de F1 games. Ik vond zelf vroeger de Sony games (bizarre creations) iets beter dan de EA versies. Maar goed in principe blijft codemasters de ontwikkelaar en ze hebben ook de ontwikkelaar van Project cars overgenomen. Ik zie liever die ontwikkelaar een F1 game maken eerlijk gezegd. Dat is wel het nadeel van alle f1 games die gemaakt zijn, meeste zijn toch meer arcade dan realistisch.
Reageer
Geoff Crammond (Microprose) heeft dat ook met de Grand Prix series. :) Er zijn dus wel meer partijen met ervaring. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 juli 2021 14:18]

Reageer
Ohh ja de grand prix serie helemaal vergeten. Grand prix 2 heel veel met een stuurtje vroeger gespeeld op de pc.
Reageer
De EA versies zijn gemaakt door team ISI, na hun geweldige Sports Car GT. IMHO komen de Sony games niet eens in de buurt. Heb het nog ff geprobeerd op de PS3, maar konden wat mij betreft echt niet in de schaduw van de ISI F1 series staan. F1 games waren wat mij betreft dood tot CM de draad oppakte. ISI is na hun F1 avontuur verder gegaan met rFactor(en later 2) waar ik ook veel plezier aan heb beleefd.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 20 juli 2021 14:32]

Reageer
Volgens mij was het "rempunt" en niet "breekpunt"... Maar dan in het Engels. ;)

Voor de n00b... Mis je nu heel veel zonder raytracing? Ik heb de vergelijkende plaatjes gezien, en het ziet er beter uit, maar voegt het ook écht wat toe aan de beleving?
Reageer
Ja dat had ik begrepen. Maar omdat het op de pc wel beschikbaar is, was ik benieuwd naar de praktijkervaringen.
Zou dit bijvoorbeeld de doorslag geven om voor console of pc te kiezen?
Reageer
Waarom zou je voor console versie kiezen als je ook een game-pc hebt staan waarbij die versie van het spel raytracing wel heeft en de console niet?
Reageer
Zeker, als je je spullen al hebt, dan lijkt me dat een no-brainer.

Maar ik doelde meer op het scenario waarbij je de keuze voor een platform nog moet maken...
Reageer
Dan lijkt me dit niet de doorslaggevende factor, maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

Zolang multiplayer nog niet op elk spel cross-platform is, zal wat je (online)vrienden hebben nog wel bepalen welk platform je koopt.
Reageer
Je zal er op PS5 weinig van merken. Raytracing wordt enkel in fotomodus gebruikt, en niet tijdens het racen zelf zoals in het artikel staat. Ik heb zelf een PS5 en F1 2021. Gisterenavond is bij mij die patch binnen gekomen. Ik heb toch geen verschil gezien in ieder geval ...
Natuurlijk hoop ik dat Codemasters (ik blijf Codemasters zeggen ja) dit snel opgelost krijgt. Maar het doet niks af aan het spelplezier of de grafische pracht tijdens het spelen.

[Reactie gewijzigd door H1MSELF1SH op 20 juli 2021 13:28]

Reageer
Geen idee of ik de enige ben maar mijn geluid klopt ook van geen kant. Als ik een race in My Team rijd is het net alsof auto's bij in de pitlane voorbij rijden qua geluid en gaat het echt x50. Ik hoor mn eigen auto niet eens meer dan.
Reageer
Exact hetzelfde probleem hier. Ik speel met de Pulse 3D headset van Sony.
Reageer
Lekker nuttig ook, alleen in de foto modus... man man haha
Reageer
Dan kunnen ze officieel zeggen dat ze het ondersteunen op dat platform.
Reageer
Duidelijk ja, triest.
Reageer
Jouw peeceetje kan dat natuurlijk wel :+
Reageer
dat is het enige? die spel zit echt vol bugs en problemen, alleen al 2 mensen die samen een game willen spelen veroorzaakt de raarste problemen en connectie issues niet normaal.Snap niet waarom er elk jaar zoveel issues met een game kunnen zijn wat toch voor 90% al klaar ligt van het jaar daarvoor
Reageer
dat is het enige? die spel zit echt vol bugs en problemen, alleen al 2 mensen die samen een game willen spelen veroorzaakt de raarste problemen en connectie issues niet normaal.Snap niet waarom er elk jaar zoveel issues met een game kunnen zijn wat toch voor 90% al klaar ligt van het jaar daarvoor
Komt het niet door dat EA Codemakers zwaar onder druk hebben gezet dat ze F1 Racespel snel moeten uitbrengen?
Reageer
De game komt elk jaar in de zomer uit, ver in het lopende F1 seizoen, zodat ze weten hoe de teams ervoor staan. Daar zal het niet direct aan liggen.
Reageer
Ik kreeg ongelofelijke screen tearing in bepaalde cut scenes. Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat dit geen normale race game is en ik een behoorlijke miskoop heb gedaan.
Reageer
De PS5 heeft dan nog steeds geen VRR (Variable Refresh Rate) ondersteuning.
Die had dit op kunnen vangen.
Als ze geen locked 30 - 60 of 120 fps kunnen draaien, dan krijg je "tearing" inderdaad.
Reageer
Dat ervaar ik ook op de XSX.
Reageer
Op PC kreeg ik elke startup een crash. 20% van de restarts kon je de crash negeren en spelen de andere 80% was het instant naar desktop. Goed geregeld daar!
Reageer
Is toch al niet de moeite dus, alleen in de fotomodus. Puur voor de marketing om te verkopen als game die raytracing ondersteund.
Reageer