Android 12 laat gebruikers games spelen voor ze volledig gedownload zijn

Android 12 krijgt een Play as you download-functie, waarmee gebruikers games kunnen spelen nog voor ze volledig gedownload zijn. Tijdens het spelen downloadt Google Play de rest van de bestanden.

Wanneer een game de Play as you download-functie ondersteunt, komt er in Android 12 een bliksemschicht te staan in de installeerknop. De Play-winkel downloadt dan een klein deel van de bestanden, installeert deze en laat de gebruiker het spel meteen opstarten. Google toont de game TouchGrind BMX als voorbeeld, een game die 127MB in beslag neemt. Play downloadt in dit voorbeeld achttien procent van de bestanden.

Greg Hartrell, Product Management Director bij Google, zegt dat Google voor de functie de eerste ervaringen van spelers crowdsourcet. Daardoor kan Google de patronen herkennen welke bestanden van een game het eerst worden aangesproken, zodat Google tijdens het downloaden van een game die bestanden het eerst laat downloaden en installeren.

Ontwikkelaars hoeven hun spel niet aan te passen, mits ze het Android App Bundle-formaat gebruiken. Dan hoeven ze hun game alleen te uploaden, waarna de Play as you download-functie in het installatieproces wordt verwerkt. Hartrell claimt verder dat 400MB-games nu in tien seconden te spelen zijn, in plaats van pas na enkele minuten. Volgens Hartrell is de tijd die het voor gebruikers kost om een game te installeren de nummer een reden voor het annuleren van installaties en lagere engagement.

Door Hayte Hugo

Redacteur

12-07-2021 • 19:27

65 Linkedin

Reacties (65)

65
65
56
2
0
7
Wijzig sortering
Net zoals World of Warcraft, 8 jaar geleden :)
Of Guild Wars in 2005, 16 jaar geleden :)
Idd. Guild Wars 1 op Windows 98 destijds kon het ook.
Ik twijfelde even of Windows XP niet het minimum was maar inderdaad zelfs Windows 98 kon dit al draaien! Wat een tijden!

Edit: al lijkt het tegenwoordig wel minimaal Windows XP te zijn, aldus Steam en hun eigen installer.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 12 juli 2021 22:57]

Ja, de systeemeisen zijn een paar jaar terug veranderd omdat ze een nieuwere compiler zijn gaan gebruiken.
Maar toen bestond Android nog niet eens, hoe kan dat? :+
Nou het gaat meer om de techniek die als nieuw gepresenteerd werd (voor Android) maar losse applicaties hadden dit soort functionaliteit al (heel veel) langer.
Blijkbaar was 1 clown niet genoeg? O-)

De grap was dat de topic over Android ging en dat Guild Wars hierop niet kon draaien omdat het spel ouder is. Misschien in de toekomst wel, of het is al mogelijk?
Eerst uren wachten op een update, vervolgens nog een halfuur totdat het eerste level geladen was. WoW was ook fantastisch in het begin, kreeg je 6 CD's voor de installatie waar je een hele dag mee bezig was.

Moest er nog even aan denken toen ik twee jaar geleden WoW Classic volledig binnen haalde in twee minuten. Fantastische tijden, maar ik ben blij met m'n glasvezel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 juli 2021 11:53]

Iets langer zelfs, v.z.i.w. kwam de streaming launcher met patch 4.0.1 op 12 oktober 2010.
Op 8-bit computers kon je al een spelletje spelen tijdens het laden.
Weliswaar een ander spelletje, maar toch.
Oké, ik speel weinig games en al helemaal niet op m'n mobiel. Dus heb ik misschien geen goed beeld over of dit wel of niet handig is. Maar ....... persoonlijk denk ik ....... hebben ze ( de ontwerpers en makers van Android ) niet wat beters te doen en/of kunnen ze geen originelere functies/opties bedenken?

Met andere woorden, is het dan zo erg om even te moeten wachten, indien men ( zelf !! ) de download van een groot spel ( op de smartphone ) start ?

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 12 juli 2021 20:35]

Iemand die met 265KB download zal het ongetwijfeld erg vinden er zo lang op te moeten wachten.

Dat wij snelheden van boven de 200mbit halen over 4G wil niet zeggen dat dat elders ook zo is. Gaming is echt enorm groot op smartphones, ook al vind jij er misschien niks aan. Dus is het voor Android ontwikkelaars wel degelijk interessant om dit toe te voegen. Zoals ontwikkelaars van pc games al jaren toepassen. Dit maakt het dat je vaak toch nog wat simpelere dingen kunt doen in de game, terwijl de rest van de game in de achtergrond verder download.

Een voorbeeld is bijv World of Warcraft die eerst de basisbestanden download en dan de bestanden die benodigd zijn om het spel te kunnen beginnen (de starting areas zeg maar). Wil je toevallig ergens naartoe dat nog niet gedownload is? Dan geeft het spel eventjes voorrang aan die bestanden zodat je die volgende area alvast kunt bezoeken.
Voor mensen met snel internet klinkt dit misschien onzinnig, maar ik weet zeker dat heel veel Call of Duty spelers het toch zeer op prijs hadden gesteld als ze bijv alvast multiplayer konden spelen terwijl het populaire warzone op de achtergrond geüpdatet wordt. Ik hen een gigabit lijn, maar 9 vd 10 keer op de dag dat er een grote CoD update komt duurt die 20GB download ooit uren. Het ergste hieraan is: ik speel geen Warzone, maar alleen (Modern Warfare) multiplayer. Multiplayer wordt in principe niet echt meer geüpdatet, maar ik moet wel die hele update afwachten gezien warzone en modern warfare 1 game zijn. Best balen als je iedere keer zo lang moet wachten omdat iedereen warzone wil doen, en dus allemaal tegelijk updaten en wij alleen maar multiplayer willen spelen.

Kortom deze hele functie is juist een verademing voor enorm veel spelers over de hele wereld. Dat jij er persoonlijk natuurlijk niks aan hebt wil niet zeggen dat de functie onzinnig is. En wellicht worden de functies die door jou gewenst worden door anderen ook als onzin afgestempeld. Blijft toch een persoonlijke kwestie denk ik.
Ja dat is wel zo natuurlijk, maar heel games gebruiken juist weer in game updaters. Zo speel ik graag een potje COD mobile, maar die update dus automagisch ‘s nachts via de appstore. Echter gaat ie wel nog 300-900 MB binnenhengelen bij eerste start.

Dus tenzij het een native app is zonder content updater heb je er niet zoveel aan dat je halverwege al kunt starten aangezien die updater vaak roet in het eten gooit.
Daar heb je dan ook gelijk in. Maar het doel van die launcher is dan ook anders. De reden dat je nu van die launchers hebt is om de playstore/appstore limieten te omzeilen. Apps mogen vaak maar een max aantal MB's in formaat zijn. Bij Apple is het volgens mij zelfs niet mogelijk iets uit de appstore te downloaden op 4G als een bestand groter is dan 200mb (is even geleden dat ik een iPhone had, dus dit kan inmiddels zijn veranderd). Daardoor was/ben je verplicht de app te downloaden op wifi (in sommige landen is de 3g/4g verbinding vaak het enige wat ze hebben en is wifi niet zo gemeengoed). De launcher maakt dus de bestanden in de appstore klein zodat die altijd te downloaden zijn ongeacht of ze nu op 3g of op wifi zitten. Het downloaden van de rest van de game kan dan in de app zelf, want daar rusten die restricties niet op.

Als ontwikkelaars met deze nieuwe tools aan de slag gaan verwacht ik dat die launchers zoals je ze beschreef langzamerhand minder aanwezig zullen zijn of in andere vormen. Maar goed we can only hope...
Het 4G limiet in de App Store is er inmiddels niet meer, er word alleen een waarschuwing weergeven boven de 200MB. De gebruiker kan er dan alsnog voor kiezen om over 4G te downloaden.
Dat ligt helaas aan Google, die een maximale grootte hebben ingesteld voor apps in de Play Store.
precies dit ik zit hier met een flut 300 KB/s max verbinding over de vaste lijn

echt fijn dit
Zie eigenlijk de meerwaarde nog er van dit soort functies. Zeker niet met 5G en super snel wifi.... Maar kan fout zijn
Dat komt omdat wij in NL erg snel internet hebben, maar elders kan dit best een flink voordeel zijn.
In NL snel internet? Ik woon in een middelgrote stad, maar 50 mbps over 4G is hier toch wel de max, en zelfs dat haal ik niet altijd - het gemiddelde is 25. Bij grote games duurt downloaden dus erg lang. Enige alternatief is adsl en dat is 10 mbps. Ook lekker snel.

Niet vervelend bedoeld, hoor - ik weet dat Nederland zeker niet achterloopt - ik bedoel alleen maar te zeggen dat “wij in Nederland” niet voor iedereen geldt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 juli 2021 11:20]

Bedankt voor je inzicht, maar de vergelijking ging niet over verschillende gebieden in Nederland maar daar buiten. Ja, ook jouw 'lage' 50 mbps is flink meer dan de bizar lage snelheden in de buitengebieden van Duitsland bijvoorbeeld.
50 mbps over 4G wel ja en dat is alleen de max, niet gemiddeld (dat is ong. 25), maar over adsl (geen glasvezel hier) zou ik max (!) 10 mbps halen. Is dat nog steeds zo snel?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 juli 2021 11:21]

Er zijn ook landen waar een paar mb/s al veel is.
Probeer maar eens het platte land van onze oosterburen....
Daar mag je soms al blij zijn dat je gewoon bereik hebt.
Uithoek in Friesland hier, 122Mbit op het moment van schrijven met 4G.
Dat jij 50mbit als langzaam classificeert zegt al genoeg over hoe absurd goed netwerk we hier hebben :Y)

Om over mobiele verbindingen nog maar te zwijgen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 juli 2021 10:20]

50 mbps over 4G ja en dat is de max, niet gemiddeld (dat is ong. 25), maar over adsl, het enige alternatief (geen glasvezel hier), zou ik max (!) 10 mbps halen. Is dat ook nog zo snel volgens jou?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 juli 2021 11:21]

Zweden was/is sneller dan nederland met internet,
nederland is eigenlijk traag,
zweden is 3e plaats van snelste internet, nederland met all die technologie is 7e
Android wordt voor alle landen ontwikkeld, dus al sta je 7e, dan nog ben je veel sneller dan gemiddeld en is deze feature dus niet voor NL bedoeld. Leuk dat het kan voor ons, maar er zijn genoeg landen waar zelfs 4G-snelheden een uitdaging zijn. En dan is het erg fijn dat je maar een deel hoeft te downloaden en al direct kunt spelen.
Over 4G haal ik hier gemiddeld 25 mbps, met soms uitschieters naar max 50. En over adsl 10 mbps. En dat in een middelgrote stad. Is deze functie dan ook niet voor mij bedoeld? Bij grotere games lijkt het me dat ik er toch wel profijt van zou hebben.
Jawel, vast wel, maar het kan nog vele malen trager natuurlijk. Ik bedoel vooral dat je definitie van "traag" erg afhankelijk is van wat je verwacht. Jij ziet anderen om je heen 1Gbit-glasvezelverbindingen aansluiten en baalt dan van je 25Mbps / 10Mbps (terecht).

Maar 25Mbps is een snelheid waarmee je net aan 4k video kunt streamen en in redelijke tijd iets groots als een spel kunt downloaden. Er zijn genoeg gebieden, ook in Europa, dat je met een paar Mbps al blij bent, omdat het niet uit kan om naar jouw woning een degelijke internetlijn op te zetten. Dan ben je van straalverbindingen afhankelijk en dat (is mijn ervaring) is vrij ruk.
Op een ranglijst met 195 landen is 7e plek echt zeer hoog hoor. Let er wel op dat dit soort lijsten vaak heel vertekenend zijn doordat de top 10 eigenlijk ver boven de 1-10 mbit/s gemiddeld zit en de rest daar een beetje tussen of ver onder zweeft.
Er zijn heel veel landen en plaatsen waar geen 5G en super snel wifi beschikbaar is.
Snelle WiFi en 5G zijn ook geen vereisten. 4G gaat ook rap genoeg. 122 Mbit. Dat is sneller dan een gemiddeld huishouden aan snelheid heeft via DSL.
heb volgens mij zelfs 180-190mbit op mijn 4g gehaald in de achterhoek...of herinner ik mij dat verkeerd dan?
Dat zou kunnen, maar mijn 4G is 25 mbit gemiddeld en 50 max. En ik zit nota bene in het westen van het land.
Dat je in het westen van het land zit, is het hele probleem nu juist. Teveel mensen dicht op elkaar die allemaal van hetzelfde 4G/5G gebruikmaken. Grote steden die zo druk zijn dat het veel te duur is om de weg open te breken om glasvezel aan te leggen. En dan krijg je dus matige infrastructuur daar waar de meeste mensen wonen, terwijl mensen "in de provincie" genieten van snelle internetverbindingen, omdat de graafwerkzaamheden daar vele malen goedkoper zijn. Dus blijft het westen nog wel even aanmodderen met adsl en internet over de kabel, terwijl de rest van NL naar glasvezel overstapt.
Dat was het punt ook niet. Er zijn heel veel landen en plaatsen waar geen 4G beschikbaar is. Of wel, maar niet snel. En theoretische bandbreedtes zijn leuk maar als de achterliggende infrastructuur die niet aankan heb je er nog niks aan. Genoeg derdewereldlanden waar wel smartphones zijn maar de netwerken niet bijster snel. Genoeg ontwikkelde landen die door hun grootte slechts een slecht dekkend netwerk neer kunnen zetten. Op boerenland of in de bergen kan je vaak een goede verbinding wel vergeten. En dan kan het toch voorkomen dat je wel eens een spelletje wilt spelen, dan is het toch fijn als je geen uren hoeft te downloaden. Ik heb bijv. in India op plekken gezeten waar je met moeite 1 Mbit/s haalde.

[Reactie gewijzigd door DataGhost op 12 juli 2021 23:59]

Nederland heb neppe 5g , er staat 5g maar de snelheid is nog steeds 4g, alleen veel mensen hebben dat niet door

nieuws: Telefoons tonen in Nederland vaak 5g-logo bij verbinding met 4g-netwerk

En ik merk dit echt omdat ik veel gebruik maak van mobiel netwerk, omdat mijn thuis netwerk sloom is,
ik zag bijna geen verschil in snelheid,
4G is in veel gevallen sneller. Puur omdat we bij lange na niet de hoeveelheid frequenties hebben die je nodig hebt voor gigabit+ snelheden.
Een ander voordeel zou kunnen zijn dat als je het spel niet leuk vind dus misschien niet alles gedownload heb en dus mogelijk data bespaart. Niet elke land heeft onbeperkt vast internet en genoeg mensen hebben ook nog een databundel die leeg kan.
Ik begrijp de toegevoegde waarde niet helemaal. Het spelletje downloaden in de playstore (gemiddeld 100 mb denk ik??) duurt een paar minuten maximaal. Meestal sneller.

Zijn wij echt in de periode aanbeland dat wij zelfs hier niet op kunnen wachten?
Nee, we zijn in een periode beland waar we denken dat iedereen dezelfde snelheid internet heeft. We mogen hier in Nederland blij zijn met het goede bereik en hoge snelheden, maar dit is niet overal ter wereld zo. En de meeste fatsoenlijke Mobile games zijn tegenwoordig wel een stuk groter dan 100 MB.
Mag ik blij zijn met de 25 mbps gemiddeld die ik over 4G haal en 10 mbps over adsl? (en nee, geen buitengebied) Jij bent al de zoveelste hier die denkt dat iedereen in Nederland fantastisch internet heeft. Denk eens buiten je eigen wereld.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 juli 2021 11:42]

Waarom zou je in godsnaam willen wachten?
Genoeg mensen in Duitsland zitten nog op 2-6 mbit DSL. En veel andere landen zijn er nog slechter aan toe.
Denk een beetje buiten je eigen wereld van 100 MB in een paar minuten en het wordt snel duidelijk.
Dat laatste mag jij dan ook doen, want mijn adsl is ook maar 10 mbps in Nederland. (en nee, geen buitengebied)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 juli 2021 11:42]

Jij mag zeker blij zijn met je 10mbps ADSL en je 25 Mbps 4g, er zijn plekken in Duitsland waar je het met 2mbps moet doen.
Ik zeg niet dat het niet erger kan, maar je kunt toch moeilijk zeggen dat 10 mbps adsl en 25 mbps 4G een “hoge snelheid” is.
Zijn wij echt in de periode aanbeland dat wij zelfs hier niet op kunnen wachten?
Nee helaas wel in een wereld waar mensen denken dat er buiten hunzelf niemand bestaat...

Jij denkt dat Google dit voor jou/ons gemaakt heeft? Zoja dan ben je echt wereldvreemd, zonee nou dan hoef je het dus ook niet op jezelf te betrekken :)
De belofte die de XB1 en PS4 in 2013 deden. Het werkt, voor sommige games. Uiteindelijk resulteerde het erin dat veel games enkel het menu lieten zien maar je alsnog moet wachten op de gehele download voordat je echt kan beginnen met spelen.

Benieuwd hoe het hier uitpakt.
Anoniem: 562971
@Caayn12 juli 2021 20:44
Dit dus! Mogelijkheid biedt men vaak aan, maar ik wacht liever totdat ook het complete spel is geïnstalleerd.
Voor ubi games werkt het prima.
Netflix is dit aan het béta testen voor offline kijken binnen Android. Daarvoor lijkt mij dat nuttiger.
Ik gebruik geen Netflix maar UseNetFlix haha. Tell me all about this, je kan dus een film die je gaat downloaden nu nog niet beginnen kijken terwijl die download? Dat kan letterlijk met Torrent nog?
Wil beter eerst betere controller support zien, er is bijvoorbeeld totaal geen controller trillingen.
Gelukkig werken er bij Google meerdere mensen, zodat die twee dingen elkaar niet in de weg zitten.
Wow wat een technisch hoogstandje.

Dit kon vroeger al, gewoon late level content en cutscenes e.d. later in de download stream mee gooien.
Je vergeet even dat dit vroeger door de developer van het spel werd gedaan omdat die wist welke bestanden wanneer gebruikt worden. Google gaat dit doen door patronen in file access te herkennen en hier voorrang te geven aan het downloaden van files door eerder worden gebruikt.
Persoonlijk kan ik wel enkele minuten wachten als ik een app download. De updates van echte games zijn vaak irritanter. Dan wil je gaan gamen moet je gaan zitten wachten |:(
Zag dit gisteren voorbij komen in de Play Store op mijn Pixel 4a met Android 11:

screenshot

[Reactie gewijzigd door r132546e op 12 juli 2021 20:02]