Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Passieve cpu-koeler Noctua NH-P1 verschijnt in webshop

De Noctua NH-P1 is verschenen in een webshop. De volledig passieve cpu-koeler is volgens de fabrikant geschikt voor cpu's met een 'lage tot gemiddelde hitteafdracht', zoals de Intel Core 9900K en 9700K en de Ryzen 2700X, 3950X of 3700X.

Noctua NH-P1 in webshop

Noctua werkt al jaren aan een passieve cpu-koeler, maar heeft die nog niet officieel gepresenteerd. Bij een Amerikaanse webwinkel staat de koeler vermeldt en volgens FanlessTech stond daar ook een prijs bij, van 100 dollar. Inmiddels is de koeler niet meer verkrijgbaar via de winkel en staat er dat die over 30 dagen weer op voorraad is.

Volgens de omschrijving is de Noctua NH-P1 van de grond af aan ontworpen om cpu's passief te koelen. Er is gebruikgemaakt van zes heatpipes en een heatsink met dikke vinnen. Details zoals de afmetingen en het gewicht zijn nog niet bekend, maar volgens Noctua belemmert de koeler niet het plaatsen van geheugenmodules.

De koeler is geschikt voor AM4- en LGA1200/115x-sockets en Noctua komt met een lijst met processors waarvoor de koeler geschikt is. Daarop staan in ieder geval de Intel Core i9-9900K en i7-9700K, de AMD Ryzen 7 2700X, Ryzen 9 3950X, Ryzen 7 3700X en Ryzen 5 3400G. De volledige lijst is nog niet inzichtelijk, dus welke processors er nog meer op staan, is niet bekend.

Noctua geeft geen algemene indicatie van de koelcapaciteit door een tdp te vermelden. Volgens de fabrikant is dat geen goede maatstaf omdat het daadwerkelijke verbruik per processor kan verschillen en omdat er meer factoren van invloed zijn.

Noctua benadrukt dat de koeler alleen passief gebruikt kan worden in een kast met een goede airflow, bijvoorbeeld met natuurlijke convectie, casefans of bij gebruik op een benchtable. De fabrikant gaat ook een lijst vrijgeven van behuizingen die aanbevolen worden voor passief gebruik. In andere opstellingen raadt Noctua aan om bijvoorbeeld zijn stille NF-A12x25 LS-PWM-ventilator op de heatsink te monteren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-06-2021 • 10:06

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
9900K en 3950X, hmmmm. Voor de 9900K is dit erg optimistisch denk ik, of ze gaan uit van de base clock icm. een moederbord, dat zich perfect aan de Intel stroomlimieten houdt, wat tegenwoordig vaak niet meer het geval is.
Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties tov. de d15(s) zonder fans of de P1 zo veel beter is, aangezien ze toch een kast met airflow aanraden. Je hebt dus hoe dan ook fans nodig.

[Reactie gewijzigd door Notenkraker20 op 7 juni 2021 10:17]

Heb ook zo het idee dat ze bij de 'zware jongens' zich scharen onder de stelling "Noctua benadrukt dat de koeler alleen passief gebruikt kan worden in een kast met een goede airflow" Dan is het in feite gewoon een normale koeling maar dn met grotere fin spacing zodat je niet perse static pressure fans nodig hebt.

We gaan het beleven :)
Je hebt altijd airflow nodig, dan wel passief, dan wel actief.
Bij een kast zonder actieve airflow is het probleem dat de lucht rondom de koeler langzaam opwarmt en daardoor je CPU gaat throttlen: je cpublok moet een bepaalde delta temperatuur met zijn omgeving hebben, om een passieve airflow te realiseren.

In een notendop: "passief" is een redelijke utopie, of je moet de koeler buiten een behuizing kunnen plaatsen, in de open lucht. Voor stilte is deze oplossing geld weggooien, enkele uitzonderingen daargelaten. Het gros van de CPU's kun je prima onhoorbaar koelen met een CPU-koeler van ~€50.
Ik denk dat een goedkoop koelblok met veel heatpipes en een losse ventilator (~600rpm 120mm, ~400rpm 140mm) een veel betere prijs/prestatieverhouding gaat geven dan dit blok.

Wanneer zou je dit blok moeten willen? In drie gevallen:
  • 1. Je hebt een CPU met een behoorlijke hoge TDP (en je zet hier alsnog een ventilator op, is mijn advies)
  • 2. Je moet en je zal "passief" moeten koelen.
  • 3. Je bent een leek en je gelooft dat dit product écht stil gaat zijn (terwijl je waarschijnlijk met de helft van het bedrag ook prima stilte kan realiseren).

[Reactie gewijzigd door Nas T op 7 juni 2021 23:18]

Nou heb ik een zuinige CPU (G4560), maar ben het wel met je eens. Ik heb een kleine semi-passieve koeler (Arctic Freezer i11) en een behuizing met een enkele, maar grote intake fan (200mm) die op zeer lage snelheid al voor een redelijke airflow zorgt. Hij draait dan ook maximaal 800 rpm. Bij normaal gebruik blijft de fan op de CPU-koeler de hele dag uit. De casefan zorgt dan voor voldoende airfow, en dan heb ik dus een onhoorbaar stil systeem. Als ik het systeem heel zwaar belast (benchmarks, renderen, echt dat soort werk) dan moet de CPU-fan wel bijspringen, maar eigenlijk is het alleen maar prettig om een actieve koeler standby te hebben.

[Reactie gewijzigd door RSpanjaard op 7 juni 2021 19:56]

Het meeste van de alledaagse gebruikerservaring berust m.i. op korte stoten van performance.
Tabje laden, start menu, enkele seconden wachten op de realtime AV etc.
Het zijn geen continue loads.

Ook is het hele idee van bijv. games (in tegenstelling tot bijv. videobewerking) dat je 'ruim' zit qua CPU, en dus bij lange na niet in de buurt van 100%. Immers, als je nèt onder die grens zou gaan zitten dan kun je de uitschieters niet opvangen, en zou je op de meest ongunstige momenten alsnog frame drops hebben.

Daarbij komt dat die 1,5kg (hopelijk) een paar secondes nodig zal hebben om helemaal op te warmen.
En dat die korte turbo-momentjes in theorie dus niet lang genoeg zullen zijn om het zo snel tot throttling te schoppen. Iets met warmtecapaciteit.

Praktijk is dus dat je op zo'n passief blok pas een fan gaat willen zetten áls je van plan bent om zo lang mogelijk (>4 jaar) je CPU(-mobo-geheugen) niet te upgraden terwijl de games mettertijd zwaarder worden en de 70-100% gaan benaderen. In dat geval zorg je er dan in dat laatste jaartje voor dat je nog wat meer case flow hebt of dat je er idd een fan op zet; dat hoort er dan gewoon bij.

En dan bij die volgende CPU-upgrade, kun je die fan er bij wijze van spreken weer een paar jaartjes vanaf halen. Want Noctua regelt altijd super lang compatibiliteit voor nieuwe sockets. Staan ze bekend om, afaik.

Ik heb zelf overigens een moederbord waarbij ik mijn goede silent voor- en achterkant case fans in het BIOS aan de CPU-temperatuur kan koppelen op een dusdanig milde wijze dat ik ze tijdens desktop en mild game-gebruik (oudere games) nog steeds helemaal niet hoor. (let op: niet alle mobo's hebben dit)

Tijdens een continue load zal je dan je case fans wel iets meer gaan horen, maar ik vraag mij af hoe dat zich verhoudt tegenover het "één fan minder"-fenomeen.
of ze gaan uit van de base clock icm. een moederbord, dat zich perfect aan de Intel stroomlimieten houdt, wat tegenwoordig vaak niet meer het geval is.
Het artikel suggereert dat ze juist niet meer van de droge TDP uitgaan.

Toen ik recent koelers en CPU's aan het bekijken was viel het me al op dat TDP echt helemaal niks meer zegt. Een 65W CPU kan zomaar 100W verbruiken als 'ie zin heeft. Koop je daar een koeler op, dan gaat hij onder load gewoon throttelen (alleen noemen Intel en AMD het gewoon niet meer zo).
Ik heb een 3400G (TDP 65W) en met een pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 (goed voor TDP 95W) kreeg ik na een half uurtje in Civilisation VI enorme problemen door de hoge temperaturen. Opnieuw gemonteerd, nieuwe koelpasta, geen verschil.
pricewatch: Xilence XC040 gekocht voor TDP 125W en die houdt het redelijk.
Die TDP zegt echt helemaal niks :')
https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-5%203400G-1017

Daarom dat noctua op hun site er een overzicht van geeft, die combinatie van jou is idd twijfelachtig zoals ook aangegeven.
De 3400G kan flink heet worden, maar mijn ervaring is dat dat vooral ligt aan de hoge voltages.

Ik draai exact die combinatie van Noctua cooler en CPU, en ik heb met Ryzen Master de iGPU flink opgeklokt (1675 MHz) op 1,2V, en de CPU ietsje gedownclockt naar 3,6GHZ op 1,1V. Draait fluisterstil en koel genoeg.
Ik draai gewoon stock, alles wat je meer uit die iGPU zou willen knijpen kan je makkelijker/beter gewoon een echte GPU er bij zetten. Alhoewel, met de beschikbaarheid daar van tegenwoordig... :/
Ik hoopte zelf er op den duur, eventueel, een €150 AMD 6500 (oid) budgetkaartje er bij te zetten. Gekke ik :')
Dat is het hè, er is niks te koop. Maar voor mij voeldoet die iGPU, en overclocken is leuk, dus..

Maar een undervolt kan ik je qua temparaturen aanraden.

Succes met het kopen van een 6500XT oid op termijn, hopelijk komen er weer mid-range kaarten voor mid-range prijzen aan over een tijdje.
mja, op hun site staat dat die cpu goed werkt. Maar wel zonder overclocking (lijkt me logisch gezien de beperkte grootte van dat ding) maar ook turbo. Dat laatste zouden ze wel op de verpakking mogen zetten me dunkt :-).
https://ncc.noctua.at/coolers/NH-L9a-AM4-22/cpus/AMD/AM4

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 7 juni 2021 11:28]

Klopt. AMD gebruikt het wattage niet eens bij de berekening voor TDP.
Gelukkig test Noctua de koelers gewoon op de cpu's om te zien of het goed werkt, inclusief overclocking.

source: https://www.gamersnexus.n...ler-manufacturer-opinions
source: https://ncc.noctua.at/coolers/NH-D15-2 (de nh-pi staat op dit moment nog niet op de site).
mja, 100w verbruiken is niet hetzelfde als 65w warmte kunnen afvoeren (maw die 100 watt is het verbruik en niet de tdp)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 7 juni 2021 11:08]

Je opmerking haalt m.i. wat dingen door elkaar, namelijk:
  • Verbruiken doet een CPU en warmte kunnen afvoeren doet een koeler, en die twee zijn bij een stabiele temperatuur toch echt wel hetzelfde, want 100% van het verbruik van de CPU wordt in warmte omgezet. Als de koeler niet krachtig genoeg is gaat 'ie wel throttelen om zijn verbruik omlaag te brengen, zodat die twee toch gelijk worden.
  • TDP van een CPU is niet hetzelfde als daadwerkelijk piekverbruik van de CPU. Dit was altijd al zo, omdat een CPU wel eens over het TDP heen kon gaan in extreme gevallen, zoals kunstmatige stresstests. Dat was geen probleem omdat je daar geen computer op bouwt, dus throttelen is dan prima, en als een piek maar een fractie van een seconde duurt bij normaal gebruik is throttelen ook nog niet nodig. Dat een CPU er nu eigenlijk gewoon standaard langdurig overheen gaat, ook in dagelijks gebruik (bijvoorbeeld gamen), is wel echt nieuw. Voorheen kon je van een 65W-CPU wel gewoon verwachten dat die tijdens gamen gemiddeld rond de 65W bleef hangen - en als 'ie er al overheen ging, dan zeker geen factor 4.5 (*kuch* 11900k *kuch*).
De naam "thermal design power" geeft ook aan dat dat het verbruikte vermogen is waar je je koeling op moet baseren. Dat een koelvermogen van de TDP tegenwoordig niet meer voldoet maakt de hele term betekenisloos.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 7 juni 2021 11:28]

Er staan woorden maar een geheel van maken lukt me niet.

De thermal design power, zoals gedefinieerd is op die Wikipedia pagina, is de ontwerpspecificatie. Dit betekent niet dat dit het maximale vermogen is dat een chip kan verbruiken.

Laten we het anders bekijken:
Een Kia Niro, de best verkochte auto van 2020, zal waarschijnlijk een ontwerpsnelheid hebben van 100km/u. Maar deze auto heeft een topsnelheid van 160-170km/u. Echter, als je deze snelheid gaat rijden zal het lawaai in de auto misschien vervelend zijn, het verbruik is ongezellig hoog, en de slijtage is vele malen groter dan bij de ontwerpsnelheid.
Kia zal adverteren met de maximale topsnelheid, en het laagste verbruik, maar die zijn niet simultaan haalbaar. Op eenzelfde manier als TDP en Cinebench scores ook niet tegelijk haalbaar zijn.

Bij chips werkt het ruwweg hetzelfde. Een TDP kan zijn wat de fabrikant denkt dat normaal gebruik is. Kies je een koeler die daarbij past, zal die bij dat gebruikt prima werken. Als je met je cpu voornamelijk een beetje office doet, en korte intensieve rekenbursts doet, dan kan een fabrikant zeggen dat je een TDP van 65W hebt, maar de cpu een maximaal verbruik heeft van wel 80W. Als je iets anders gaat doen dan wat de fabrikant in gedachten heeft bij de TDP, dan kan je "65W" koeler opeens niet meer afdoende zijn.

En in dat laatste zit de crux. Fabrikanten hebben door dat consumenten TDP niet zo goed doorhebben, maar dat consumenten wel weten dat minder Watt, meer beter is. Dus wordt er gesjoemeld met TDP. Een Ryzen 5600x met hetzelfde TDP als een 5900 (namelijk 65W) die het dubbele aantal cores heeft en een hogere boost? Dat kan niet uit. Die 5900 kan veel meer verbruiken dan dat, en eigenlijk is het ook onzin om 65W op te geven.

tl;dr Verbruik en TDP staan los van elkaar. Verbruik is meetbaar, TDP is een luchtkasteel dat het leuk doet in marketing maar vooral verwarrend is voor de consument.
Lange tijd is TDP hetzelfde geweest as maximaal opgenomen vermogen, tenzij je ging overklokken. Tegenwoordig is in feite overklokken standaard geworden, maar wordt niet meegenomen in TDP.
Bij de meeste toepassingen is dat niet direct een probleem, maar je kan zomaar een game hebben dat zwaar leunt op CPU performance en dan kan het wel een probleem zijn.
Bij een 9900k zou ik zeer conservatieve instellingen in het bios gebruiken (en proberen te undervolten). De mijne knalt met bios hacks als multicore boosts tijdens prime95 al over de 90 graden met een actieve luchtkoeler.

Maar een 9900k met een passieve koeler is dan ook een onlogische combinatie. Je koopt geen overclocking cpu om een muisstil systeem te bouwen.

[Reactie gewijzigd door oef! op 7 juni 2021 15:05]

9900k laag en gemiddeld ?
Inderdaad. Geeft de 5600X meer hitte af dan een 3950X? Dat kan toch niet?
Lijkt me dat de 5600X ook wel op deze lijst komt.
5600X wordt nergens genoemd dus waarom denk je dit?
omdat een 5600x een 65w tdp heeft en een 3950x een tdp van 105W heeft @ stock speeds
Er staat toch nergens dat een 5600X meer hitte produceert dan een 3950X?
Omdat de 5600x niet in het artikel staat maar waarschijnlijk wel op de lijst van supported cpu's betekent niet dat de 5600x meer produceert. Tweakers heeft een paar cpu's genoemd maar niet alle. Die lijst is ook nog niet af.
3950X ook ;) zolang ze stock snelheden draaien misschien, dit vraagt om een test :)
9900k laag en gemiddeld ?
Zonder airflow zal die CPU gaan overzitten, je moet fans hebben in je kast want anders doet die koeler weinig tot niks, helemaal met zo een CPU.

Ik koel me Intel Xeon E3-1240L v3 ook met de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zonder fan, en heb een grote 140mm fan er boven hangen die aan de binnenkant van me CEMO 9001 heb gemonteerd, en die koelt me hele kast, heb alleen deze ene fan, blaast alle warme lucht naar buiten, en alles blijft heerlijk koel, ook me GeForce GTX 1650 LP, heb wel wat extra rijen gaatjes gemaakt in de boven kant deksel van die kastje, maar met een grote kast kan je het beste 2 of meer fans hebben, een of meer voor en 1 of meer achter.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 juni 2021 17:35]

3950x kan best warm worden als je ermee gaat renderen. Vraag me af in hoeverre deze passieve koeler dat gaat redden om te koelen.
Volgens mij is het compleet onzin wat ze verkopen. ik heb behoorlijk moeten tweaken om te zorgen dat een 3900 het enigzins behaaglijk houdt met een low profile koeler, kan me niet voorstellen dat een passieve koeler het beter doet.
Koelvermogen hangt naast airflow af van oppervlak en hoe goed ie hitte over t oppervlak verspreidt.
Dit is een joekel van anderhalve kilo (staat hier), wellicht wat meer dan je lowprofile koeler.
edit: Hmm dat was nog niet het definitieve ontwerp, maar hij lijkt er sterk op dus neem aan dat afmetingen/gewicht niet zo gek veel verschillen.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 7 juni 2021 11:05]

1.5 kilo. !!

Jammer dat er geen plaatjes van het bevestigings mechanisme bij staan. Want dat klinkt alsof het de bracket uit je moederbord breekt bij het miste of geringste beweging.

Daarnaast zorg dat gewicht er wel voor de koeler vrij ongevoelig is voor kortstondige hitte afvoeren.
Maar moet je nog wel steeds 100W gemiddeld kunnen afvoeren, lijkt me toch dat je daar nog redelijk wat airflow in de case voor moet hebben. En dat doet het nut van een fanloze cpu koeler ook flink verminderen.


Doet me denken aan die semi- passieve coolers van zalman begin 2000
https://www.gamingnexus.c...s/Review/239/heatsink.jpg
In die tijd hingen ze inderdaad aan het kunstof reepje, maar de mobo's van tegenwoordig voeren toch vrijwel allemaal de bevestiging door het bord, in een (metalen) backplate - al heb ik ook kunststoffen modelletjes gezien

Vorige week een Dell willen vervangen, maar die zat zelfs aan de shieldplate vast :( en was integraal onderdeel van de mobo bevestiging.
Intel misschien.

Mijn AMD koeler hangt nog steeds aan zo'n klein reepje plastic :X
Intel misschien.

Mijn AMD koeler hangt nog steeds aan zo'n klein reepje plastic :X
Crap, ik dacht écht dat ze ondertussen wel geleerd hadden ( losgetrokken CPU sockets )
Dat is geen probleem, de processor verlaagt de kloksnelheid wanneer deze te warm wordt. Je zult het dus vooral terug gaan zien in de prestaties.
Als het een 9900k goed kan draaien ben ik wel geintreseerd voor mijn 9700k, ik houd heel erg van het idee van een (semi) passive pc.
Dat laatste zinnetje:

'In andere opstellingen raadt Noctua aan om bijvoorbeeld zijn stille NF-A12x25 LS-PWM-ventilator op de heatsink te monteren.'

Dan heb ik in mijn huidige setup ook een passieve koeler met een ventilator zitten. :). Bij uitbreiding heeft iedereen een passieve koeler met een ventilator op in zijn systeem.
100 dollar is niet mals. Je hebt wel meer aluminium nodig dan een actieve koeler, maar je bespaart wel een fan uit.
Ik ben benieuwd hoe deze koeler zich verhoudt tot een Scythe Ninja die de helft kost en ook prima passief zijn werk doet.
Wanneer je een 120mm fan op een laag toerental laat draaien dan kun je ze extreem stil krijgen en toch redelijk wat airflow genereren. Zo kan de Noctua NF-S12A ULN op 600 & 800 toeren draaien en genereert daarbij 33.8 & 43.7 CFM, bij 6.7 & 8.6 decibel. Als je gewoon ademt is dat ongeveer 10 decibel, dus tenzij je de ademhaling van andere mensen hoort, zul je dit ook niet horen.

Het enige nut dat ik zie is in een (krappe) behuizing die zo is ingericht dat de case fan vlak bij de koeler zit en feitelijk als een CPU fan werkt.
Ik heb jarenlang een pricewatch: Thermalright Le Grand Macho gebruikt en was daar heel tevreden over. Nooit problemen gehad met de temperatuur en altijd sti. Het enige nadeel is dat het een enorm groot koelblok is en daar moet je wel rekening mee houden bij het samenstellen van je computer en het is een beetje onhandig om te monteren.
Maar eenmaal geinstalleerd is het ideaal.
"Le grand macho"

+1 voor de marketeer die dit aandurfde.
Gamer's Nexus heeft zeker gelijk wanneer zij zeggen dat er nodig behoefte is aan het onafhankelijk testen van de (soms absurde) claims van fabrikanten.

Het gaat mij te ver om het leugens te noemen wat Noctua hier claimt, maar in mijn mening is het wel gepast om er kritisch over te zijn.

-Welke temperatuur vinden zij acceptabel (100°C is absoluut niet oké, bijvoorbeeld)
-Gaat de CPU throttlen met deze passieve koeling
-Krijgen omliggende componenten genoeg koeling (CPU koeler blaast vaak ook op de VRM's)
-Hoe "passief" is deze koeler echt? Heb je stiekem alsnog liters/sec luchtflow door je kast nodig?
-Indien hoge luchtflow nodig is, is het dan correct om deze koeler passief te noemen?
Noctua is in veel gevallen veel te duur. En vergeet niet dat dit soort koelers alleen werkt bij optimale airflow in je behuizing
100 euro om pasief een 3950x te koelen lijkt mij goedkoop.
100 euro om pasief een 3950x te koelen lijkt mij goedkoop.
Op een moederbord met zeer goede VRM, nog steeds te duur. luchtkoeler van E50,- -E60,- voldoet dan al.
Waarschijnlijk nog koeler ook. Om dit ideaal te willen gebruiken, zul je ook de dure Fans moeten gebruiken in je behuizing a E30,- p/st pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm
Er moet er één de duurste zijn, ja toch? Noctua levert in ieder geval topkwaliteit, welke jaaaaaren meegaat en op verschillende CPU-merken en -sockets.

Daarom heb ik dit ding dus niet nodig, want de NH-D15 houdt het nog wel "eventjes" uit.
Misschien nog wel langer dan dat ik het ga uithouden. :+
Tja, de stock koeler doet het voor gratis. Het is wat je wil.
Tja, de stock koeler doet het voor gratis. Het is wat je wil.
Al wordt er bijna nergens meer stock koeler geleverd. oa Ryzen5000 alleen de 5600X.(Intel non K)
Maar die is niet van goede kwaliteit. (veel rpm, koelt minder dan) en zul je nog een aftermarket koeler moeten aanschaffen. Maar dat is geen reden om de besproken koeler hier te kopen, die duur is wat ik aangeef. De 3950X die je aangeeft kom ook zonder stock koeler :)
Totaal niet mijn ervaring. Ik heb van die zogenaamde high end corsair fans gehaald, die waren een beetje goedkoper, maar god, wat zijn ze luid! Ik heb ze noodgedwongen naar mijn server moeten verplaatsen. Nu heb ik een plattere Noctua, maar ik was bang dat die minder zou koelen omdat die platter is, maar wat zijn ze goed, en stil. Oh en ze gaan langer mee dan 2 jaar zoals 3 van mijn NZXT fans die olie begonnen te lekken. Welke fans zijn dan goedkoper en net zo goed als Noctua?
Totaal niet mijn ervaring. Ik heb van die zogenaamde high end corsair fans gehaald, die waren een beetje goedkoper, maar god, wat zijn ze luid! Ik heb ze noodgedwongen naar mijn server moeten verplaatsen. Nu heb ik een plattere Noctua, maar ik was bang dat die minder zou koelen omdat die platter is, maar wat zijn ze goed, en stil. Oh en ze gaan langer mee dan 2 jaar zoals 3 van mijn NZXT fans die olie begonnen te lekken. Welke fans zijn dan goedkoper en net zo goed als Noctua?
pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm zijn ook goed. maar we hebben het over Noctua, niet Corsair of anders

[Reactie gewijzigd door Hackus op 7 juni 2021 10:59]

Huh, waar heb ik het over dan volgens jou? Hoe kan ik iets vergelijken als ik het maar over 1 ding mag hebben?
Huh, waar heb ik het over dan volgens jou? Hoe kan ik iets vergelijken als ik het maar over 1 ding mag hebben?
Het ging er om dat Noctua vaak te duur is, en deze koeler ook aan de dure kant is. en je moet er
ook de geadviseerde dure fans bij kopen a E30,- p/st, om goede airflow in je kast te behalen, zeker met Ryzen 3950X die werd aangehaald. Dan is een moederbord met zeer goede VRM ook van belang, wat de prijs ook weer hoger maakt. Ik heb de Arctic aangegeven, als goedkoper Fan, die prima is. als zou de levensduur van de E30,- kostende Noctua fan wel langer zijn. Je mag ook meer verwachten van een product wat duurder is. Qua luchtkoeler is de pricewatch: Noctua NH-D15S chromax.black met E97,- vergelijkbaar qua prestaties met de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 van E80,- waar uit blijkt dat de Noctua de duurdere is.

Dus zo gek is het niet dat ik hier vertel dat Noctua vaak de dure koeler is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.