ByteDance schikt voor 92 miljoen dollar in rechtszaak met TikTok-gebruikers

ByteDance schikt voor 92 miljoen dollar (76 miljoen euro) in twintig rechtszaken met Amerikaanse TikTok-gebruikers. De rechtszaken werden aangespannen, omdat TikTok volgens de aanklagers zonder toestemming data naar China stuurde. De rechter moet de schikking nog goedkeuren.

In het schikkingsvoorstel gaat ByteDance akkoord met het betalen van 92 miljoen dollar aan gebruikers uit verschillende rechtszaken. De meeste rechtszaken werden aangespannen namens minderjarige TikTok-gebruikers. Volgens de advocaten van de aanklagers werd er persoonlijke informatie van hun cliënten zonder toestemming verzameld en verstuurd naar China.

Als de schikking wordt goedgekeurd door de rechter is het een van de grootste schikkingen in een privacyrechtszaak ooit. Naast de financiële compensatie zou ByteDance de app ook aan moeten passen, zodat er geen locatiegegevens en biometrische data meer worden verzameld.

In een reactie tegenover nieuwszender NPR laat een woordvoerder van TikTok weten dat het bedrijf het nog altijd niet eens is met de beschuldigingen van de aanklagers. Het bedrijf ziet de schikking enkel als een beter alternatief dan de slepende rechtszaken.

In de VS is al veel te doen geweest om de dataverzameling van TikTok. Hoewel de video-app van het Chinese ByteDance niet meer informatie verzamelt dan bijvoorbeeld Facebook, wil de VS niet dat er data van Amerikaanse gebruikers naar China wordt gestuurd. Daarom moet ByteDance gaan samenwerken met een Amerikaans bedrijf en gebruikersdata in de VS opslaan.

Niet alleen in de VS zijn de autoriteiten kritisch op de dataverzameling van TikTok, ook in India en de Europese Unie worden er vraagtekens gezet bij het privacybeleid van ByteDance. Eerder deze maand diende de Nederlandse Consumentenbond een klacht in bij de Europese Commissie. Volgens de Consumentenbond schiet TikTok tekort op het gebied van privacy.

Door Robert Zomers

Redacteur

26-02-2021 • 19:29

33

Reacties (33)

33
33
22
1
0
7
Wijzig sortering
Is er een schatting om hoeveel gebruikers / aanklagers dit gaat?
Pfff, wat een tekst zeg (die eerste link) maar volgens mij heb ik het gevonden (op pagina 23):
The Settlement provides a $92 million cash fund for the approximately 89 million members
Een dollar per persoon dus?
Die data is geheid veel meer waard.

Puik bedrijfsplan.
30% ofzo is voor de advocaten.
twintig rechtszaken met Amerikaanse TikTok-gebruikers

staat niet bij dat het een class action suit is dus gok 20

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 25 juli 2024 16:43]

Staat ook niet bij dat het geen class action is ;)

Bovendien kunnen er volgens mij meerdere gebruikers in een rechtszaak zitten zonder dat class action is - class action betekend dat meerdere mensen zich alsnog aan kunnen sluiten.

Zonder extra info kunnen we hier weinig over zeggen, $ 92 miljoen voor slechts 20 personen is zelfs voor Amerika een beetje veel? (of niet natuurlijk, blijven rare jongens/meisjes/LGHEIGY+ die Amerikanen)

edit: op pagina 23 van de eerste link staat: "The Settlement provides a $92 million cash fund for the approximately 89 million members"

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 25 juli 2024 16:43]

Das bijna een dollar p.p!
Dat wordt net 65 dollarcent want in dit soort zaken krijgen de advocaten (meestal) 33%.
Anoniem: 87047 @Alxndr26 februari 2021 21:27
Ik dacht er worden er een paar stinkend rijk, maar blijkbaar krijgt iedereen net genoeg voor een ijsje. Volgens mij het eerste wat je je afvraagt bij zo'n artikel en nergens staat bij om hoeveel mensen het gaat. Goede aanvulling van jou dus!
er worden er wel degelijk een páár stinkend rijk . Je hebt het niet verkeerd begrepen . De advocaten die slepen even 30 miljoen binnen tjakka.

[Reactie gewijzigd door j1b2c3 op 25 juli 2024 16:43]

Anoniem: 87047 @j1b2c327 februari 2021 21:12
Ah ja die krijgen ook een deel natuurlijk. Ach ja geef ze eens ongelijk, pakken wat je pakken kan.
Als niet-inwoner van noch de VS, noch China, komt me de houding van beide als hypocriet voor. Van China weet je dat het een verwerpelijk repressief bewind is, maar - als dit artikel klopt - (inwoners van) de VS vinden versturen van data naar China erg, maar van Facebook niet. Bytedance zou na samenwerking wel ongebreideld data mogen opslaan? Dat is toch toppunt van hypocrisie?
Verstuurd facebook de Data van amerikanen naar China dan? Nee.. dat is dus niet hetzelfde.
Bij facebook blijft de data op Amerikaans grondgebied en dus de Amerikaanse wetten. De Amerikaanse overheid heeft hier grip op. Wanneer data naar China verdwijnt hebben ze er helemaal geen grip meer op. Maargoed je weet sowieso al wel dat het gross van de gebruikers het weinig uitmaakt waar hun data heen gaat dus daar heb je je punt.
Bij Tiktok blijft de data ook in China als je in China woont. Het punt hier is dat de VS vindt dat China geen gegevens van andere landen op mag slaan, terwijl de VS dat zelf ook massaal doet. Google, Facebook en Apple verzamelen naar alle waarschijnlijkheid nog veel meer data en slaan dat op in de VS ongeacht van waar op de wereld de gebruiker zich bevindt.
Facebook is zelf nooit aangeklaagd in Amerika over hun privacy wan praktijken?
Als je vanuit de hoek van inlichtingen kijkt is het voor het diplomatisch\spionage\militair belang. Het "gevecht" is niet zo zeer voor jouw gegevens.

Gezien de track record van de VS (NSA), weet je dat Chinese inlichtingen hetzelfde doen als met de data van TikTok.

Heb je hier moeite mee dan moet je iets zelf gaan beginnen, wat de EU dus ook wil, of je moet een minimale digitale footprint hebben.

Zo denk ik er een beetje over.
Gezien het slappe houding tegenover Facebook/Instagram/Whatsapp hier in Nederland is het duidelijk dat de gemiddelde Nederlander er ook zo over denkt m.b.t. het versturen van je data naar de VS.
We hebben nu wel wat wetten in de EU maar het probleem is dat je data maar 1 keer kan af te staan om het permanent niet meer in eigen beheer te hebben ongeacht hoeveel wetten achteraf ingevoerd worden.
De EU wetten gelden dus alleen voor de komende generatie die nog niet van Facebook hebben gehoord.
Dat hypocrisie waar je het over hebt is overal te vinden.
Ja natuurlijk... dat zie je helemaal juist.
Op welke samenwerking doel je?
Byte dance met een Amerikaans bedrijf.
Daarom moet ByteDance gaan samenwerken met een Amerikaans bedrijf en gebruikersdata in de VS opslaan.
Tevens een verplichting die alle softwarebedrijven aan moeten gaan als het al mogelijk is om China binnen te komen.

http://www.xinhuanet.com/english/2018-03/15/c_137039590.htm
AWS China (Beijing) Region and AWS China (Ningxia) Region are the two AWS Regions located within China. To provide the best experience for customers in China and to comply with China’s legal and regulatory requirements, AWS has collaborated with China local partners with proper telecom licenses for delivering cloud services. The service operator and provider for AWS China (Beijing) Region based out of Beijing and adjacent areas is Beijing Sinnet Technology Co., Ltd. (Sinnet), and the service operator and provider for AWS (Ningxia) Region based out of Ningxia is Ningxia Western Cloud Data Technology Co., Ltd. (NWCD).
https://www.amazonaws.cn/en/about-aws/china/

Blijf me altijd enigzins verbazen over de hypocrisie die gehanteerd word vanuit de Chinese Overheid .

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 25 juli 2024 16:43]

Blijf me altijd enigzins verbazen over de hypocrisie die gehanteerd word vanuit de Chinese Overheid .
Alle overheden zijn op dit gebied huichelaars, China is beslist geen uitzondering. Gelukkig heeft de EU nu een investeringsovereenkomst met China, waardoor bedrijven een zelfstandige vestiging in dat land kunnen hebben.
Overigens is het altijd goed om een partner te hebben die lokaal goed is ingevoerd.
Klopt .... alleen de mate van hypocrisie is bij de CCP toch echt een stukje groter ... Die investment agreement geloof me .... is echt weinig waard en een projectje van angela merkel die het per se wou doordrukken .... China ( CCP) heeft niks gegarandeerd en slechts beloftes gemaakt ..... beloftes die ze al 20 jaar maken betreffende het openzetten van hun markt.

Een post van de Chamber of Europe in China zegt het eigenlijk al precies goed als reactie op dit stuk.

https://www.scmp.com/econ...rules-foreign-investments

“Overall, the measures narrow the scope of foreign investment and are inconsistent with China’s stated goals of further opening-up as well as increasing predictability and transparency in the business environment,” Wuttke said, adding that the chamber was concerned about the lack of an appeals process in the protocol, which states that all national security review decisions are final.
#foreigninvestment #nationalsecurity

https://www.linkedin.com/...-commerce-in-china/posts/
Ach, ik ga er vanuit dat de onderhandelaars van de EU niet achterlijk zijn. Bovendien is China al onze grootste handelspartner. Kan alleen maar beter worden. ;)
Daar moet je dus wel altijd vanuit gaan :+

China is trouwens niet onze grootste handelspartner dat is nog steeds de US
Eurostat’s report only addressed trade in goods. It shows that EU27 goods trade with China in 2020 totaled €586 billion, compared to €555 billion in EU27 with the U.S. That is a significant change from 2019, when EU27 trade with the U.S. was €617 billion, whereas EU27 goods trade with China was €561.2 billion.

Trade between countries, however, doesn’t just consist of trade in goods. It also includes trade in services, which the Eurostat report did not include. Services trade has been growing faster than goods trade. More European and American jobs depend on services than on goods, and the U.S. remains the EU’s top services trade partner.
https://www.politico.eu/a...-top-trade-partner-us-is/

In short, if you look at overall trade flows and not just one kind of flow, it is clear that the EU’s largest trading partner is actually the U.S., as it has been for decades.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 25 juli 2024 16:43]

Je hebt gelijk, een groot deel van onze handel met de VS bestaat uit de betaling van IP rechten. (denk hiebij aan de Windows tax, Calcom opslag op elk mobieltje, enz.) Vaak zijn deze IP rechten verkregen door opkoping van EU start ups die hun kennis opdeden aan EU universieteiten.

Onze export met China bestaat uit machines, voedsel en luxe artikelen.
Maar nu haal je 2 dingen door elkaar heen.
Je hebt gelijk, een groot deel van onze handel met de VS bestaat uit de betaling van IP rechten. (denk hiebij aan de Windows tax, Calcom opslag op elk mobieltje, enz.) Vaak zijn deze IP rechten verkregen door opkoping van EU start ups die hun kennis opdeden aan EU universieteiten.
Heb je hier ook iets van onderzoek van of is het slechts een gevoel aangezien cijfers je tegenspreken.

Betreffende Amerika en wat ze importeren en exporteren met EU ( zie hieronder)

VS importeert van EU :
The top import categories (2-digit HS) in 2019 were: pharmaceuticals ($77.0 billion), machinery ($75.6 billion), vehicles ($44.2 billion), optical and medical instruments ($30.1 billion), and special other (returns) ($27.4 billion).

VS exporteert van EU:
The top export categories (2-digit HS) in 2019 were: aircraft ($35.7 billion), mineral fuels ($28.9 billion), machinery ($26.4 billion), optical and medical instruments ($25.8 billion), and pharmaceuticals ($25.6 billion).

------

Deze kan ik tevens ook aanraden voor meer informatie betreffende de handel tussen EU en China

https://ec.europa.eu/euro...d%20chemicals%20(5%20%25).

en niet vergeten dat er een trade deficit met China is die toeneemt omdat ze hun eigen markt niet opengooien voor europese bedrijven maar wel bedrijven opkopen in Europa ....

als europees bedrijf kun je echter wel in amerika een start up opkopen mocht je dat willen ;).
Best een "koopje" gezien data tegenwoordig het nieuwe goud is.
Uitstekend! Zouden wij ook moeten handhaven voor niet-EU apps. Dus ook Silicon Valley apps.
EU informatie-soevereiniteit stelt niets voor op dit moment. De Amerikanen weten dit en zijn er op tijd bij wanneer het hun eigen data soevereiniteit betreft.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 25 juli 2024 16:43]

Naast de financiële compensatie zou ByteDance de app ook aan moeten aanpassen,
Kunnen wij nu met z’n allen cia bedrijven als Facebook aanklagen voor winst maken met onze informatie of je nou lid bent of niet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.