Seagate stopt in mei met toegang tot nas-systemen via Access en Sdrive

Seagate stopt vanaf 15 mei met de ondersteuning van Seagate Access voor nas-systemen. Gebruikers kunnen Seagate Access niet meer gebruiken voor Sdrive, de Media-app en MyNAS-software. Data op de schijven blijft wel beschikbaar via ftp of via OS-implementaties.

Seagate waarschuwt voor het stoppen in een e-mail aan gebruikers. Het geldt voor gebruikers met een Seagate Access-account waarmee de nas-systemen van een afstand konden worden benaderd via een webinterface.

"Om precies te zijn, zullen de Seagate Access-dienst, Seagate Access via Seagate Sdrive, Seagate Access via de Seagate Media-app en Seagate MyNAS niet meer beschikbaar zijn na 15 mei 2021", schrijft het bedrijf. Ook stopt ondersteuning voor de Access-dienst.

Het blijft wel mogelijk bestanden op harde schijven te benaderen via ftp of sftp. Ook blijft de mogelijkheid bestaan om een nas te integreren in Windows of macOS, door ze via smb in de verkenners te tonen. Seagate geeft geen reden voor het stoppen met Access.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

16-02-2021 • 11:30

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ook hier wederom: leuk he, die cloud. Waarom draait zo'n dienst uberhaupt op een externe server van Seagate zelf en kan zoiets niet op de NAS zelf draaien? Nu ben je alsnog afhankelijk van de fabrikant/leverancier terwijl je eigen hardware hebt.
Inderdaad nergens voor nodig. Ik heb zelf een Synology en dat ding is niet vanaf het internet te bereiken, alle toegang wordt op de firewall geblockt.

Ik heb ook een vpn server in mijn netwerk die wel vanaf het internet bereikbaar is, als ik daar op inlog is de NAS vanaf elke locatie te gebruiken zonder afhankelijk te zijn van diensten van derden (behalve de internet verbinding uiteraard).

Ook mijn Wi-Fi netwerk zit buiten de firewall, als ik via WiFi op mijn netwerk wil moet ik ook een vpn verbinding opbouwen. Standaard kan ik met WiFi alleen het internet op. Zou pijnlijk zijn als ik allemaal beveiliging opzet en je met een zwakte in WiFi beveiliging de hele boel zou omzeilen :(

Helaas moet tegenwoordig echter alles 'makkelijk' zijn zodat ook een digibeet een netwerk kan opzetten en 'beheren'. Ik vind het persoonlijk dan ook niet gek dat er zoveel drama is met cryptolockers en phishing. Dat idee is namelijk alleen maar schijn ten koste van veiligheid.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 16 februari 2021 11:56]

Maar heeft jouw VPN server bijvoorbeeld wel 2FA, of een fail2ban-achtige optie? (Die 'fail2ban' heeft Synology zelf wél: log je een paar keer verkeerd bij mij in, dan staat je IP 14 dagen lang op een blocklist).

Wel hulde dat je hier (goed) over nagedacht hebt. Dat hoor je vaak ánders.. :)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 16 februari 2021 12:00]

2FA met Google Authenticator, fail2ban heb ik (nog) niet. Weer iets om mij in te verdiepen :)
Bij Synology heet het "Auto Block", dit kan je vinden onder;
"Control panel->Security->Auto Block"

Bij Qnap heet het "IP Access Protection" en daarnaast heb je ook "Account Access Protection", deze tabs kan je vinden onder;
"Control Panel->System->Security"
Ik heb sws alle ip adressen buiten Nederland geblokt. Want dat ding was constant ips aan het blokken.
Filteren op landen of eventueel providers (ip ranges) zou een standaard optie moeten zijn. Het helpt niet tegen gerichte aanvallen maar houdt wel de meeste grazers buiten het hek.
Het is een Linux dingetje maar ik weet dat Synology wel standaard zoiets kan toepassen. Het principe zal wel anders heten, één van de tooltjes onder Linux heet in elk geval zo :)
Even een gewetensvraag voor mezelf, ik heb zelf meerdere servers met fail2ban, en SSH op een andere poort dan 22 met enkel public key auth.

Daarnaast heb ik voor m’n thuisnetwerk enkel een VPN poort open vanuit het internet naar een dedicated machine (mede vanwege het feit dat deze VPN verzoeken doorstuurt naar een andere machine die pi-hole draait), die ook alleen VPN naar binnen toe staat. De authenticatie gaat via een eigen gegenereerde profiel per apparaat, niet wachtwoorden.

Als je daardoorheen bent, heb ik alleen nog lokale servers die geen open SSH hebben maar enkel werken met public key, die op m’n telefoon wordt gebruikt voor terminal apps, en op m’n Mac in de .ssh map.

Waarom heb je dan nog fail2ban nodig op de VPN als deze alleen met profiles werkt en geen wachtwoord login?
Met jouw infrastructuur heeft fail2ban alleen nut als je een interne bedreiging hebt, oftewel een gezinsgenoot die probeert vanaf het interne netwerk je data te stelen 😜
Alleen m’n vrouw die niet eens weet wat er allemaal draait in het netwerk, zolang HomeKit maar werkt, en ze haar serie kan kijken over het netwerk. :+ Dus nee, daar maak ik me niet druk om. En dan nog 2 kinderen van 6 jaar oud en een van 2 weken oud.

Verder komt er eigenlijk niemand over de vloer die überhaupt weet wat SSH betekend, laat staan dat iedereen maar op m’n WiFi komt. (En sowieso, heb ik qua SSH andere poorten in gebruik (4 digits) waar mogelijk, dus dat nodigt ook niet uit als je geen login prompt krijgt zodra je voor de grap SSH probeert te gebruiken.
Aha! Maar je ukkie van 6 is een ster in social engineering!

Preventieve phishingtests afnemen zeg ik 😜

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 17 februari 2021 07:28]

Helaas moet tegenwoordig echter alles 'makkelijk' zijn zodat ook een digibeet een netwerk kan opzetten en 'beheren'. Ik vind het persoonlijk dan ook niet gek dat er zoveel drama is met cryptolockers en phishing. Dat idee is namelijk alleen maar schijn ten koste van veiligheid.
Wat is dan het beste? Een "makkelijke" oplossing die veilig is (zonder open poorten, directe toegang), of de digibeet gewoon de "beste" oplossing laten gebruiken die hij niet kan configureren en daardoor mogenlijk kwetsbaar laat staan? Niet nodig voor jou, maar niet iedereen kan even een synology configureren en veilig gebruiken.

Deze toestellen hebben het voordeel van lokaal alle data te hebben staan zonder abbonement, maar nog steeds toegang te kunnen hebben vanaf waar je maar wilt (wel, zolang seagate/wd/... de servers niet afsluit). En dat zonder technische kennis of veiligheidsrisicos. Wat wil je anders doen, iedereen zonder technische kennis en zonder een nabij familielid met technische kennis verbieden om een NAS te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door bertware op 16 februari 2021 12:39]

Ik denk dat je met openvpn en een of andere vage UDP poort een heel eind komt ;)
Ja er staat een poort open, maar die is niet heel makkelijk te sniffen.
Een portscan met fingerprinting komt een heel eind...
Inderdaad nergens voor nodig. Ik heb zelf een Synology en dat ding is niet vanaf het internet te bereiken, alle toegang wordt op de firewall geblockt.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik snap je punt niet helemaal?

Want Synology heeft zelf ook een QuickConnect-feature waarmee jouw nas altijd op hetzelfde adres benaderbaar is via een clouddienst van Synology. Dat jij daar geen gebruik van maakt en het uit hebt gezet, om vervolgens jouw eigen access te regelen, is jouw eigen keuze geweest.
Het punt is dat ik mijn NAS kan bereiken vanaf overal, zonder clouddienst die er mee kan stoppen en zonder dat ik de NAS en dat konden Seagate eigenaren ook altijd al. Nu moeten ze alternatieven gaan zoeken en dit alsnog doen.

De VPN hoeft niet op de NAS te draaien, firewall/vpn appliance (met goede support niet een 'wordt nooit geupdate, goedkoop aliexpress apparaat') laat je de NAS hardware compleet afschermen van het internet.
Same here. Synology NAS heeft geen verbinding naar het internet i.v.m camera beelden.
Ook heb ik mijn firewall strak ingericht zodat ook de verschillende VLAN's niet gerouteerd worden.
Alleen een paar van mijn eigen devices kunnen erbij. Kost iets meer werk maar oh wat is het heerlijk om in control te zijn.
Is dit niet hetzelfde als quickconnect van synology? Ja, de ervaren gebruiker kan prima zonder maar wel een en handige functie voor de beginner
Ja is hetzelfde met hetzelfde probleem: beginners die denken dat ze alles weten gaan netwerken aanleggen en dat wordt uiteindelijk ellende.
Omdat Seagate daarmee eerste linie vormt om aanvallen op NAS en jouw data te voorkomen. Er is veel te zeggen voor een goed gemonitorde en beveiligde portal, die met jouw credentials jou toegang geeft naar je nas, via een tunnel opgezet vanaf jouw nas naar de cloud portal. Zo hangt jouw NAS, niet open en bloot op het internet en hoeft het zich niet bezig te houden met security voor open poorten naar het internet.

Maare, je kunt hem ook open aan het internet hangen toch?
Mensen die een nas kopen weten vaak wel wat ze kopen en doen. En zullen heus wel de netwerk beter beveiligen.
De meeste mensen die ik ken met een NAS hebben de ballen verstand van netwerken of port forwarding. Die willen gewoon een grote externe hardeschijf voor het hele huishouden.
toch heeft iemand het moeten opzetten, want een NAS en vooral Synology en QNAP zijn geen click&go nassen. Dus die gene heeft echt wel wat gedaan. Ik ken in iedergeval geen mensen die er ballen verstand hebben met een NAS. zit vaak achter vlans etc etc.
Geen click en go? Sorry maar heb je wel eens met zo'n ding gewerkt? Mn ouders zouden zoiets nog aan de praat krijgen (en dat zegt veel).

Ze hebben ook erg uitgebreidere features, maar de basis zaken zijn zo ingesteld.
Een Synology installatie, als voorbeeld, is vrijwel geheel wizard based en is daarmee juist geschikt voor mensen met minder verstand van storage, netwerken en beveiliging.
Het doorklikken ja, echt goed zetten en alle nfts etc op orde zetten en shsres is een ander verhaal. Maar goed dat ter zijde.

Huis-tuin-keuken gebruik blijft nog steeds een simpele HDD ergens bewaren voor de meeste. Alleen de meer "gevorderde" willen een nas.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 16 februari 2021 12:08]

In ieder geval is de configuratie van Synology precies wel click&go. In de handleiding staat dan welke url je kunt gebruiken, zonder dat je het ipadres hoeft te weten die je via DHCP krijgt, en daarna volg je gewoon een eenvoudige wizard. Daarmee heb je een NAS die op je netwerk eenvoudig te bereiken is.
Uiteraard heb je voor de geavanceerdere features wat meer kennis nodig, maar het opzetten van een NAS waar die voor bedoeld is kan door de meeste gebruikers gedaan worden.
als ik iets juist 'wel' click & go zou willen noemen dan zijn het de entry-level nasjes van Synology vooral de 1xx en de 2xx nasjes. Natuurlijk kunnen ze heel veel meer dan jan met de pet zo even door heeft maar phoe een gemiddelde nas heeft een point-n-click wizzard en dan ben je klaar.

en nasjes achter vlans, nog NOOIT gehoord, bedoel je niet SAN (storage area network) in plaats van NAS (network atached storage)
Dat zou je verwachten maar is niet zo.
Dit is heus niet altijd een NAS met verschillende bays etc zoals een synology of een QNAP. Ze hebben (net als WD) ook gewoon systemen waarbij je "een harde schijf die aan de wifi kan" koopt. Dat koop je, je plugt het in, opent de app en bent klaar. Letterlijk iedereen die wifi en een smartphone of computer heeft kan dit kopen, aansluiten en gebruiken.

[Reactie gewijzigd door bertware op 16 februari 2021 16:08]

Ik denk dat jij toch behoorlijk wat mensen onderschat, ken zelf genoeg mensen die dat ding kopen omdat ze dan 1 centraal punt hebben waar ze alle data op hebben staan, maar zelf verder niets weten hoe dat nu werkt of hoe ze die anders moeten instellen dan de default instellingen.
Veelal is die cloud toegang niets meer dan een DNS redirect en wat poortjes gespeel. Ik zou er niet op vertrouwen als security tenzij het daar voor gemaakt is. Monitoring en beveiliging kosten extra dat zal niet bij de NAS inbegrepen zitten. Dus is het een gimmick wat mij betreft.
Dat is erg kort door de bocht. Wat je beschrijft heeft open poorten op het device nodig (en dan ook op je modem/router, hopende dat je uPNP nooit aan hebt gezet). Dat is absoluut niet het geval wat betreft de meeste portals tegenwoordig, die wel degelijk beveiligd zijn tegen brute force aanvallen op accounts (ook distributed), voorzieningen als 2FA aanbieden, goede encryptie, etc.

Inderdaad de cloud portal moet ergens van betaald worden, maar zorgt meteen ook voor meer nieuwe gebruikers en device upgrades wanneer bijvoorbeeld jouw nas na 7 jaar geen OS updates meer ontvangt en het advies upgraden is. Zo houdt het zichzelf in stand. Zat bedrijven die dit juist in een positief verdienmodel hebben weten te gieten, zonder dat de eindgebruiker aan een extra abonnement vast zit.
Ik gebruik een synology en die gebruikt inderdaad geen open poorten of upnp. Maar de authenticatie van he username/password loopt gewoon op het device en niet op een centrale omgeving. Dus is het vrijwel net zo veilig als direkt inloggen (ze doen iets met pollen en reverse proxyen vermoed ik gezien de latency). Nooit helemaal ingedoken, want wazige clouddienst zonder abbo dus verwacht er vooral niets van.

En ik snap je brug naar de cloud en upgrades niet: clouddiensten stoppen continue (zelfs met abbo) en de gebruiker heeft het nakijken. Upgrades met cloud? Oh ja? Ik heb flink wat klanten die gewoon 2008 server in de cloud draaien. Niks upgrades. Moet je wel apart voor betalen. De cloud is gewoon een computer/capaciteit huren in een datacentrum met eventueel beheer erbij. Mooier dan dat is het niet en zeker geen oplossing voor de meeste problemen.
nat-traversal (doel waarvoor die cloud-meuk meestal (en voornamelijk) voor dient werkt in deze gevallen bijna altijd door outbound-trafic naar een server te beheren die dan een handshake veroorzaakt tussen de 2 user-devices. die poortjes blijven normaal juist *dicht*
Tsja, en dan wel klassieke ftp inbouwen? Dat protocol had om meerdere redenen de eeuwwisseling niet eens mogen halen en als je het toch inbouwt (legacy is soms ook wel makkelijk) dan staat het standaard toch uit. sftp is wel een actuele en veilige standaard.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 16 februari 2021 23:08]

Omdat je NAS verbinding met die dienst kon maken zodat je vrij eenvoudig toegang kon krijgen van buiten je netwerk. Zo'n dienst heeft geen zin op je NAS, want dan maakt de NAS in feite verbinding met zichzelf.
Intern blijft je NAS gewoon beschikbaar via de gebruikelijke manieren (FTP, SCP, Samba, wat je ook maar geconfigureerd hebt), en extern zul je nu een portforwarding of een VPN verbinding moeten instellen om op diezelfde gebruikelijke manieren verbinding te kunnen maken. Volgens mij zijn er ook nog andere diensten waar je NAS verbinding mee kan maken om via de browser toegang te krijgen zonder dat je poorten op je netwerk open hoeft te zetten.
Ik heb in het verleden een Seagate NAS gehad, maar die was ook direct aan het internet te koppelen. Dan moest je alleen zelf zaken regelen (poortforwarden, domeinnaam, certificaat, etc). Dat werd via de website uit handen genomen en maakt de installatie gewoon een stuk makkelijker.

Dus het is een keuze. Mijn huidige Synology heeft ook een QuickConnect wat hetzelfde doet. Ik heb echter gekozen om alles zelf te regelen. Als ze nou ook nog let's encrypt certificaten gaan ondersteunen (al heb ik het vermoeden dat daar mss wel een app voor is) dan wordt het ook lokaal weer stuk makkelijker te regelen.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 16 februari 2021 15:17]

Veel mensen hebben gewoon geen verstand van het configureren van netwerktoegang. En als ze het al wel een beetje hebben loop je het risico dat ze alles of veel te veel naar buiten toe openzetten. Het configureren van een VPN servertje met bijbehorende geopende poort is niet weggelegd voor 95% van de gebruikers.
Dit is ook precies de reden dat ik zo min mogelijk dingen in de cloud wil hebben.

Hetzelfde met mijn Plugwise systeem (Stekkers die stroom kunnen meten en schakelen). Dit systeem begon met een Windows applicatie die lokaal draait. Later kwam er een box die hetzelfde kon via de cloud. Nu is het hele systeem obsolete, maar werkt bij mij nog steeds perfect. Ik heb bewust gekozen om het lokaal te blijven draaien, want ik kan de applicatie, ook al wordt die niet meer doorontwikkeld nog in lengte van dagen werkend houden, terwijl de cloudapplicatie ondanks de beloftes dat het zo'n vaart niet loopt zomaar offline gebracht kan worden en dan ben je meteen ook alle data kwijt.

Mijn zonnepanelen worden door Growatt uitgelezen en zijn daar ook zichtbaar, maar ik verwacht niet dat dit eeuwig ondersteund zal blijven, dus gebruik ik tevens mijn Plugwise systeem om die inverters te monitoren. Ik ben dan namelijk ook niet afhankelijk van verschillende omgevingen, omdat ik 3 Growatt inverters heb en nog 3 andere merken, waarvoor al helemaal geen monitoring meer bestaat.
Lekker als je net een seagate NAS heb gekocht met o.a. de gedachte dat je die seagate access en sdrive kunt gebruiken.

Kunnen ze dat wel zo makkelijk stop zetten? Het werd waarschijnlijk als een feature van de NAS aangeboden.
als je ECHT net een nas hebt gekocht (binnen +/- 3 maanden) zou je de webwinkel kunnen aanspreken op non-conformiteit het product voldoet niet (meer) aan de specs zoals geadverteerd en dat je nas vanaf buiten (gemakkelijk en veilig) beschikbaar is kun je redelijk eenvoudig aantonen.

de exacte termijn is me even ontschoten maar ik dacht dat je de eerste 3 of 6 maanden de bewijslast bij de winkelier kunt leggen. - het is (natuurlijk) niet zo overduidelijk als een defecte netwerkpoort of een kapotte voeding maar: voldoen aan de verwachtingen die je 'redelijkerwijs mocht hebben, of die zijn geadverteerd (medegedeeld)' gaat in veel gevallen wel verder dan enkel hardware problemen.

een 'slimme deurbel die door het stoppen van een cloudservice helemaal niet meer werkt is bijvoorbeeld gewoon non-conform en mag worden teruggestuurd ook na de 2weken tot 30dagen die de meeste nederlandse webshops hanteren.
Maar je koopt een NAS niet voor 1 jaar.
Als ik het ding vorig jaar gekocht zou hebben, dan zou ik nu behoorlijk pissed zijn op seagate.
(ik heb een synology NAS)

Ik heb nu eens zitten zoeken bij Synology of ik kan vinden of zij zo'n dienst garanderen.
Maar lijkt er op dat je daar dan ook bot vangt:
https://www.synology.com/.../terms_conditions_account
Modifying and Terminating our Services
Synology is constantly changing and improving the Services. Synology may add or remove functionalities or features, and may suspend or stop a Service altogether.

You can stop using the Services at any time. Synology may also stop providing Services to you, or add/create new limits to the Services at any time.

If Synology discontinues specific Services, when feasible, Synology will give you reasonable advance notice.
Zij kunnen dus ook van het ene moment op de andere de boel stoppen.
Nou betaal je alleen voor de hardware en geen maandelijkse fee voor de service. Maar toch...
“OS-implementatie” klinkt verwarrend. Ik twijfelde tussen Open Source of Operating System.

Na het lezen van de rest van het artikel begrijp ik pas dat er bedoeld wordt naar samba/network share.
OS is bijna altijd Operating system, en FOSS = Free Open Source Software, en OSS = open source software (zonder het stukje free)
Waarom twijfelde je? De afkorting van 'opensourcesoftware' is immers OSS, met een extra 's' dus.
Het klinkt wellicht verwarrend, maar bij kennis van het product is duidelijk dat het hier om de Operating System implementaties gaat.

Ze bedoelen hiermee de file transfer protocollen die nog wel ondersteund worden.

Hier een (hopelijk zo volledig mogelijke) lijst van de diensten die nog ondersteund worden op deze NASes:
  • UPnP/DLNA - Multimediabestanden streamen van 2-Bay NAS naar UPnP- en DLNA-compatibele apparaten in het netwerk.
  • iTunes™ - Multimediabestanden streamen van 2-Bay NAS naar compatibele apparaten in netwerk met iTunes.
  • SMB - Server Message Block. Delen van bestanden en afdrukken voor Windows. Ook compatibel met Linux en Mac OS X.
  • NRB - Netwerkprullenbak (NRB). Verwijderde bestanden worden verplaatst naar netwerkprullenbak en niet definitief verwijderd van NAS. NRB is alleen beschikbaar bij verwijderen van bestanden in shares gekoppeld met SMB-protocol.
  • AFP - Apple Filing Protocol. Delen van bestanden en afdrukken voor Mac OS X.
  • NFS - Network File System. Bestanden delen voor UNIX en Linux.
  • FTP - File Transfer Protocol. Bestanden lokaal en op afstand uploaden en downloaden.
  • SFTP - Secure File Transfer Protocol. Bestanden lokaal of op afstand uploaden en downloaden via een beveiligde verbinding.
  • WebDAV - Web-based Distributed Authoring and Versioning. WebDAV inschakelen zodat externe webservers één of meer shares kunnen benaderen en beheren.
  • Time Machine - Back-upprogramma alleen ingebouwd in Mac OS X.
  • SSH Access - Secure Shell is alleen beschikbaar voor beheerders.
  • Printerserver - USB-printer in lokaal netwerk delen.
Niet meer ondersteund:
  • Seagate Access - Met Seagate Access heeft u overal toegang tot uw bestanden.

[Reactie gewijzigd door Martin.Air op 16 februari 2021 13:20]

Titel zegt ‘volgend jaar’, bericht zegt ‘15 mei 2021’. :X
Het voelt vandaag nog steeds als 2020 he...
Typisch Seagate. Aantal jaar geleden deden ze dat ook zonder reden van opgave voor bepaalde NAS'en en nu maar voor de hele linie dus.
Reden gaan ze echt niet geven, hebben wij destijds ook hard voor geknokt om die te krijgen. Kan je vergeten..

Was voor mij wel reden om een Pi-NAS te maken, en geen moment spijt van gehad.

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 16 februari 2021 11:59]

Maar het is toch niet dat je NAS ineens niet meer werkt? Met Pi-NAS bedoel je denk ik een Raspberry Pi met een externe schijf geconfigureerd als netwerkschijf? Eigenlijk doe je dus een downgrade omdat je NAS geen verbinding meer kan maken met de service die door Seagate gehost wordt, waar je Pi-NAS sowieso al geen verbinding mee kan maken.
Nu heb ik zelf de vrijheid zelf te kiezen wat ik precies gebruik. Hij is verder prima met behulp van een VPN bereikbaar, en heb ik niet iets gehaald voor een bepaalde functionaliteit die er later domweg uit gehaald wordt zonder geldige reden van opgave.
Ik begrijp je wel hoor, ik heb precies hetzelfde, een Raspberry Pi met een externe SSD geconfigureerd als NAS, en dan met OpenVPN er op om er van buitenaf bij te komen. Toch is dit meer een hobby dingetje voor mij, omdat de snelheid niet zo best is. De netwerksnelheid is ruim voldoende, maar de Raspberry Pi haalt dit gewoon niet qua doorvoer.
Ik heb hem vooral om documentatie en foto opslag gemaakt. Data doorvoer snelheid valt me nog wel mee om eerlijk te zijn bij de Pi 3B+.
Misschien dat ik bij een Pi 5 of zoiets weer eens een nieuw maak, maar voor nu volstaat hij :) :)

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 17 februari 2021 11:51]

Gebruik die Raspberry Pi om een VPN server op te zetten. Dan kan je alsnog vanaf het internet bij jouw NAS.

Lezen is ook een kunst, je heb het al draaien :)

[Reactie gewijzigd door maffiaric op 16 februari 2021 13:08]

Haha precies, en met behulp van een VPN is hij te benaderen.

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 16 februari 2021 21:43]

Lijkt mij een goede keuze. Geen idee of zo iets out-of-the-box aan staat en of de software erachter automatisch wordt geüpdatet. Maar ik mijn mij te herinneren dat dit soort software meer dan eens voor issues heeft gezorgd.
Goedemiddag,

Ik ben op dit gebied een leek, maar kreeg de mail gisteren ook in mijn mailbox.

Wij hebben ook een Seagate thuis staan en gebruiken hem alleen voor opslag van foto's/filmpjes. Wat makkelijk is dat je ook buitenshuis erin kan komen en foto's en filmpjes kan laten zien, erop zetten of downloaden.

Wat gaat er nu expliciet veranderen? Is het nog mogelijk om filmpjes/foto's op te slaan? ook van afstand? Of is het beter om nu een harde schijf aan te schaffen voor opslag voor dit soort dingen?

Alvast bedankt!
Nassen? NAS? Network Attached Storage...sen? Wat? :D
Dan kunnen we er geen bestandjes meer van af eten :+
Als jij met iets beters komt hoor ik het graag :)
Hij zei 'iets beters' :+
NAS apparaten. NAS servers. NAS systemen. Sowieso is NAS een afkorting die met hoofdletters geschreven moet worden, dus 'nassen' is sowieso niet correct :P
Dat zou ik ook denken maar ssd en hdd worden hier bij Tweakers met kleine letters geschreven.
Mijn schrijfwijze zou NAS'sen zijn om meervoud aan te geven. Maar b.v. bij PAK (pak) vervuiling wordt er over PAKS gesproken, dat kan helemaal niet, polycyclische aromatische koolwaterstoffen is al meervoud en dan ook nog een een s er achter.
Nederlands correcte wijze is NAS’en