Huawei voorziet MateBook-laptops van Intel Tiger Lake-cpu's

Huawei introduceert nieuwe veries van zijn MateBook X Pro, MateBook 13 en MateBook 14. Deze laptops krijgen allemaal een Tiger Lake-cpu van Intel. De MateBook 13 en 14 kunnen optioneel voorzien worden van een Nvidia GeForce MX450-gpu.

De Huawei MateBook Pro X wordt onder andere geleverd met een 13,9"-touchscreen met resolutie van 3000x2000 pixels, zo schrijft ook HuaweiCentral. Daarmee heeft de notebook een relatieve schermverhouding van 3:2. Dit model heeft daarnaast een ips-paneel. De laptop weegt ongeveer 1,33kg en is 14,60mm dik.

Gebruikers kunnen de laptop configureren met een Intel Core i5-1135G7 of i7-1165G7-cpu uit de elfde generatie met een geïntegreerde Xe-gpu. De laptop krijgt 16GB of 32GB aan Lpddr4x-4266-geheugen en een M.2-ssd van maximaal 1TB. De laptop heeft verder een 56Wh-accu die opgeladen kan worden met 65W. De MateBook Pro X kost 8999 yuan, wat omgerekend neerkomt op ongeveer 1147 euro.

De MateBook 13 en 14 zijn vergelijkbare modellen. Beide laptops krijgen een 3:2-scherm, hoewel de grootte verschilt tussen de twee modellen. Verder voorziet Huawei beide notebooks van een Intel Core i5-1135G7 of Core i7-1165G7 met geïntegreerde Xe-gpu, hoewel de fabrikant ook modellen met Nvidia MX450-videokaart beschikbaar maakt. De laptops zijn standaard voorzien van 16GB DDR4-3200-geheugen en een 512GB-ssd. De MateBook 13 krijgt een adviesprijs vanaf omgerekend 695 euro en het 14"-model gaat omgerekend minimaal 752 euro kosten. De verschillende laptops worden geleverd met Windows 10.

De laptops komen op 20 januari 2021 beschikbaar in China. Opvallend is dat recentelijk het gerucht rondging dat Intel geen chips meer mag leveren aan het Chinese techbedrijf, zo meldde onder andere Reuters.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

18-01-2021 • 20:37

39 Linkedin

Reacties (39)

Wijzig sortering
Wordt binnenkort weer terug gedraaid als Biden president is.
maar opvolger Joe Biden heeft al eerder laten blijken ook kritisch te staan tegenover China.
Jaja maar grote economische belangen wegen ook mee.
Intel heeft het al niet zo heel makkelijk, die gaan echt niet zomaar die hele grote Chinese markt compleet opgeven. We zullen zien.
Intel heeft hier niets te willen. Alsof Google voor de lol geen zaken meer doet met hauwei..
Tss, en jij dacht dat de grote US multinationals niks in de US politics pap te brokkelen hebben? Dream on.
De geopolitieke belangen overstijgen inderdaad de belangen van deze techgiganten.
Daarmee zeg ik heus niet dat techgiganten geen dikke vinger in de pap hebben ;)

Denk maar niet dat Google en Intel hiermee een haar beter worden.

Een marktaandeel afstaan ten gunste van de versterking van de interne markt (of een ander politiek belang) is een offer dat Intel weliswaar niet graag neemt, maar de politiek wel.
Deze handelsoorlog is voor niemand goed.. (ik heb het dan niet over de vraag of deze terecht/gerechtvaardigd is).

[Reactie gewijzigd door WouterL op 19 januari 2021 14:29]

Biden is wat gevoeliger voor lobby van bedrijven uit democratisch California. Trump zal California toch nooit krijgen.
Dat is inderdaad de vraag, mogelijk heeft Huawei hierop geanticipeerd en de laatste tijd veel ingekocht, net zoals ze deden bij TSMC voordat ze daar niet meer mochten bestellen, afgelopen september uit mijn hoofd.
Lees het eerste woord eens van de titel van het artikel waarnaar je linkt. Je hebt daarmee het antwoord op je vraag.
Zolang Huawei vasthoudt aan de debiele camera plaatsing in een tijd waarin videobellen de standaard is geworden, is dit een instant skip.

Voor wie het niet weet: Huawei stopt de webcam in een toets die omhoog flapt, ongeveer zoals die oude klapkoplampen. Gevolg is dat de andere partij lekker in je neusgat kan staren.
Hoezo is het "standaard" videobellen tegenwoordig, en is nog steeds een forse groep wat dat niet met een laptop doet (afgezien zakelijk Teams etc).
En videobellen gebeurd veelal met smartphone bij consumenten alhoewel je dat ook prima met laptop kan.

Ik gebruik de webcam werkelijk nooit in mijn laptop maar wel in de smartphone regelmatig.
De zakelijke laptop zo nu en dan wel ivm Teams maar privé nooit via laptop.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 18 januari 2021 21:05]

Ik gebruik ook nooit webcam in werk laptop(laatste keer was kerst borrel), zou niet weten waarom.
Als je eens afdeling overleg heb kan leuk zijn collega’s te zien soms, maar sommige zetten tegenwoordig in elke teams meeting de webcam aan pff doe normaal.

Privé gebruik al helemaal nooit webcam, ook niet oude smartphone.
Maar heb ook geen familie in buitenland ofzo(dan kan ik het snappen),dus vind ik videobellen totaal niet nodig.
Je beseft dat communicatie niet enkel gedaan wordt met woorden en intonatie?
Remote teams die zonder camera werken horen bijna nooit tot de meest succesvolle teams van het bedrijf. Daar heeft oa Google wereldwijd intern een mooi onderzoek naar gedaan.
Alleen audio werkt een meeting meer dan prima, de afgelopen niks anders gedaan via sf4b(waar je ook mogelijkheid heb tot webcam aan te doen)
Het ligt er ook heel erg aan wat voor meeting je wellicht heb, mijn chef werkt in België en mijn collega’s in andere vestigingen en gebruiken nooit webcam met meeting.
Klooien met een telefoon, terwijl een laptop stabiel staat, een groter scherm heeft en je die voor werk toch waarschijnlijk nodig hebt?
Ga jij allerlei software op je werk laptop installeren dan ?

Maar "klooien" met smartphone is het niet, je zet hem gewoon neer en blijft staan.
Waarschijnlijk heb je geen aparte software nodig voor die webcam, en staat er wel iets van Skype/teams etc op je werk laptop geïnstalleerd.
Anderhalf jaar geleden had het mij niks uitgemaakt maar tijden zijn veranderd.
Agreed, nose cams zijn niet meer van deze tijd. Dell heeft het na experiment ook teruggedraaid. Dat is ook alweer een jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 18 januari 2021 20:46]

Dit is echt voor eerst dat ik camera zo zie.

Daarbij is videobellen nog steeds niet de standaard, ik videobel nooit zakelijk als privé niet.
Vandaag ook meeting op werk in teams, en aantal direct webcam aan hoezo ?.
Omdat het wel fijn is als je je collega's weer eens ziet? Of je moet een ontzettende hekel aan je werkomgeving hebben.
Tuurlijk is fijn maar nu elke meeting te doen, het was niet eens een afdelings meeting.

Nu ben ik er misschien aan gewend meer, werk in groot bedrijf meerdere vestigingen(en ook wereld wijd actief).
Dus mijn directe collega’s zie ik eigenlijk sowieso nooit(van mijn afdeling), aangezien we allemaal eigen vestiging zitten.

Ik zie dus voornamelijk alleen de mensen voor wie ik it ondersteuning doe, en zie er genoeg dagelijks.
Ik ben gewoon elke dag op mijn locatie aanwezig, en zijn elke dag genoeg gebruikers (15/20 mensen sowieso elke dag op kantoor).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 januari 2021 22:45]

De regeling is thuiswerken als het kan ja, ik doe de it dus zal sowieso af en toe na het kantoor moeten.
Er gaan gewoon nog steeds laptops van medewerkers eens stuk, of er start zelfs nu nog wel eens een nieuwe medeweker.
Verder onderhoud ik ook een netwerk van defensie bij mij op kantoor, waarvan remote ook niet alles werkt.
Voor mij is dus helemaal niet handig om meeste van de tijd thuis te zitten.

Verder de gene die op kantoor werken gaan juist naar kantoor, om voorbeeld een tekening uit te printen op de plotter(Zoiets heb je niet thuis).
Of omdat ze niet met ze niet thuis goed kan werken omdat partner/kids ook thuis zitten, dan werkt de 1 op kantoor.
We hebben plek voor meer dan 100 man dus 20 man op kantoor kan prima, het wil niet zeggen dat die mensen er ook de hele dag op kantoor zijn(genoeg die effe een uurtje er zijn om wat te doen en dan weer naar huis gaan).

Mijn bedrijf gaan de werkzaamheden grotendeels gewoon door, zelfs door de COVID-19 periode gaan monteurs gewoon naar klanten etc.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 januari 2021 08:13]

Zelfs "in deze tijd" heeft lang niet iedereen baat bij een webcam op een laptop. Ik gebruik nooit ingebouwde webcams in m`n laptop dan wel surface go 2. Nou ik lieg, de enige methode dat ik op de Go2 iig de webcam gebruik is Windows Hello.

Enfin. M`n laptop zit gewoon netjes dichtgeklapt onder m`n ultrawide, verbonden via een USB-C docking station waar alles aan hangt. Ik moet er niet aan denken continu dag in, dag uit te werken op een 13,3 inch scherm met alle tools die ik nodig heb on-screen.

En zo zullen er nog vele andere zijn die idem-ditto hun laptop in deze manier gebruiken, dat de ingebouwde webcam dus geen optie is. Ik gebruik gewoon m`n mirrorless camera als webcam want dat heb ik nou eenmaal thuis liggen en ben jou nou "tweaker of niet". Maar daarvoor (April 2020) had ik gewoon een losse webcam op m`n scherm.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 18 januari 2021 20:48]

Dat is alleen niet een usecase voor 95% van de gebruikers out there. Ken er genoeg welke de gehele dag achter een laptop werken, eventueel met een extern scherm erbij. Meerdere calls ook per dag. Zelf dan wel gewoon een desktop PC met een losse webcam (Sony A6500 als webcam gebruiken is mij iets te gortig).
Bij mijn splinternieuwe Matebook 13 zit die anders mooi bovenaan het scherm hoor. Gelukkig maar, want nose cams zijn echt belachelijk, al zeker in een zakelijke omgeving.
De Matebook X werkt wel nog zo voor zover ik kan uitmaken, maar dan is er de 13 die dit probleem niet heeft :)
als eigenaar van een matebook x pro
ben ik van mening dat het een prima oplossing is
hierdoor is de bezel zo goed als niet aanwezig
echter vind ik wel dat de maximale hoek te laag is

met de laptop op schoot of direct voor je op tafel is het een mooie onderkin camera :+

dit vind ik zelf niet zo'n groot probleem en heeft de voorkeur tov de bezel
maar ik zou wel liever hebben dat de hoek wat stijler zou zijn of helemaal mooi dat je de hoek kan instellen
Heb je liever dat China je data heeft, of de Amerikaanse of Europese instanties?
Ik vraag mij dit wel eens af. HP laptops, en CPU's en Windows hebben net zo goed westerse backdoors.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 20 januari 2021 17:19]

Liever de US en EU dan commies, ja.

Jij niet dan?
Enige is dat je dat niet zeker weet. Van de Yanks weet je het al bijna zeker dat dit zo is. Bij spullen uit het Westen is al lang geleden aangetoond dat er spyware in "onze" apparatuur zit. Bij Chinese apparatuur is dat - zover mijn informatie correct en up-to-date is - nog steeds niet aangetoond. Maar geef maar wat verwijzingen, misschien ben ik/zijn wij nog niet volledig op de hoogte. :)

Spyware is spyware. Of dat nu van "de kameraden" af komt of van "onze vrienden". Net zo erg, m.i.... ;)
https://thehackernews.com...novo-rootkit-malware.html
Misschien deze dan? En dat is slechts één van de x aantal keer dat Lenovo betrapt is.
Onbetwist leider op het gebied van spyware...
Ik was/ben hier niet zo van geshockeerd. Ik zie weinig anders dan wat de Amerikaanse datagraaiers ons al jaren aandoen.

Is het netjes om spyware te verstoppen in je producten? Nee, uiteraard niet. Maar het punt is dat men het kwalijker vindt dat de Chinezen het doen. Is ook erg, maar objectief gezien dus niet erger dan wat de Yanks doen. Het is beiden slecht, maar velen willen er niet aan omdat de Yanks "onze vrienden" zijn.

Een vriend die je bespioneerd. Ik zou zulke vrienden niet willen hebben. De stevigste fundering van vriendschap is wederzijds vertrouwen. Niet van eenzijdig wantrouwen... ;)
Je moet een keuze maken tussen de lesser of two evils. De EU en US zijn zeker niet perfect, maar heel wat beter dan communistisch China.

Als je denkt dat China dit niet volop doet op iedere mogelijke manier, ben je naïef.
Ik ontken ook niet dat de Chinezen zich bezig houden met spionage en spyware. Omdat zij onze "vijanden" zijn kun je het verwachten. Van je vrienden verwacht je het niet, of in ieder geval veel minder. Dat maakt het pijnlijker. Want hoe kun je jezelf "vriend" noemen als je je eigen bondgenoten niet vertrouwt en daar ook allerlei backdoors en spyware bouwt in spullen die je hier naartoe exporteert? In dit geval vertrouwen de Yanks niemand, ook hun vrienden niet. Vind ik alles zeggend.....

De stevigste fundering van vriendschap/bondgenootschap is wederzijds vertrouwen. Niet van eenzijdig wantrouwen. ;)
Ik ontken ook niet dat de Chinezen zich bezig houden met spionage en spyware. Omdat zij onze "vijanden" zijn kun je het verwachten. Van je vrienden verwacht je het niet, of in ieder geval veel minder. Dat maakt het pijnlijker. Want hoe kun je jezelf "vriend" noemen als je je eigen bondgenoten niet vertrouwt en daar ook allerlei backdoors en spyware bouwt in spullen die je hier naartoe exporteert? In dit geval vertrouwen de Yanks niemand, ook hun vrienden niet. Vind ik alles zeggend.....