Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei introduceert MateBook 13 met 3:2-scherm en AMD Ryzen 3500U-processor

Huawei heeft de MateBook 13 AMD Edition in enkele Europese landen op zijn site gezet. De laptop beschikt over een AMD Ryzen 5 3500U met Vega 8-gpu, terwijl de reguliere MateBook 13 een Core i5-8265U heeft. De AMD-versie is flink goedkoper.

De MateBook 13 AMD Edition staat onder andere op de sites van Huawei in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Het Nederlandse en Belgische aanbod van MateBooks is vooralsnog beperkt tot de D14 en D 15, in België aangevuld met de MateBook X Pro 2019.

De specificaties van de MateBook 13 AMD Edition zijn vrijwel identiek aan die van de MateBook 13 met Intel-processors. Huawei gebruikt nog een Ryzen 5 3500U van vorig jaar, die op 12nm wordt gemaakt. Inmiddels heeft AMD ook de Ryzen 4000U-processors voor laptops uitgebracht, die zijn zuiniger en krachtiger dan de 3000U-serie.

Een verschil is verder dat Huawei ddr4 bij de AMD-versie biedt, en lpddr3 bij de Intel-laptop. Bij de Intel-versie biedt een van de twee usb-c-poorten ondersteuning voor displayport, bij de AMD-versie maakt Huawei daar geen melding van.

Het scherm is in beide gevallen een 13,3"-paneel met een 3:2-verhouding en een resolutie van 2160x1440 pixels. De startprijs van de AMD-laptop is 599 euro en voor die prijs bevat het systeem 8GB ram en 256GB flashopslag. In Duitsland verkoopt Huawei alleen een AMD-versie met 8GB en 512GB voor 799 euro. De Intel-versie met die hoeveelheden ram en opslag kost 899 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-06-2020 • 14:11

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
Voor minder geld en zonder extra te hoeven betalen heb je de Xiaomi Redmibook 16

Xiaomi Redmibook 16 kopen https://www.gearbest.com/ultrabooks/pp_3008693117937832.html (geen extra douanekosten als je Priority line verzendmethode kiest)
Xiaomi RedmiBook 16 Laptop Ryzen Edition
  • AMD Ryzen 4700U
  • 16.1 Inch Display 100% sRGB
  • Type C Charge
  • 16GB DDR4
  • 512GB SSD
voor €775,- veel betere prijs! Natuurlijk niet zoals @RCFProd aantoond geen ''Selfie camera'' geen 2K scherm of verlicht toetsenboard.

Op alle vragen heb je een antwoord.
1. We lopen altijd maar te zeuren over de batterijduur. Dus in hoeverre is het belangrijk een 2K scherm als de batterij veel sneller leeg gaat?

2. Selfie camera, dit is meer iets voor de mensen die privacy minder belangrijk vinden natuurlijk. Maar het gros om mijn heen zie ik met een vies lelijk zwart plakband op hun camera lopen. Tja dan valt het meteen al weg.

3. Verlichte toetsenbord? dit is natuurlijk gemengde gevoelens. Ik ook heb wel behoefte voor een verlicht toetsenbord. Maar qua prijs als ik veel meer krijg uit hardware dan neem ik het voor lief om niet te hebben.

Enige minpuntje voor mij is het OS, helaas moet je wel een nieuwe installatie uitvoeren.
Maar je kan gewoon de meegeleverde key gebruiken om zo de gewenste installtie uit te voeren

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 19 juni 2020 16:26]

Waarom zijn er toch zoveel mensen die té veel op specs letten? Voor de meeste mensen weet ik 100% zeker dat de R5 3500 al prima genoeg is. Oke, de 8GB RAM is wel een verschil, maar let op:
- De Matebook 13 heeft een hogere resolutie scherm met een fijnere aspect ratio en een helderdere scherm en over het algemeen kleinere bezels
- Heeft een selfie camera (Redmibook 16 niet, vooral in deze tijd vrij absurd om het niet te hebben).
- Heeft keyboard backlighting (de Redmibook niet)

Op een gegeven moment moeten mensen toch even een kijken buiten de deuren nemen, die maken weleens een verschil.
qua scherm misschien beter, maar voor selfie camera etc? nja ik zie meer mensen met een plakband op hun scherm lopen dan zonder. Dus in hoeverre is dat echt nog belangrijk voor op laptop?
Qua keyboardverlichting is gemengde gevoelens.

Puur technisch qua specs biedt de Redmibook 16 4700U qua prijs gewoon veel meer.
Het scherm buiten de resolutie is vrijwel identiek 100% sRGB, 300nits etc.

Maar goed het is maar waar je eerder naar kijkt, maar ik kijk vaak naar performance en dan is de Huawei dus niet de juiste keuze, want op langere termijn heb je dan meer aan betere hardware dan dat er een camera op zit of wat dan ook.

Helaas hanteren de shops hier in EU, westerse landen een hogere prijs. Want hij is officieel volgens mij rond de 650$ als je dat meeneemt, is het meteen al een no-brainer welke je moet nemen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 19 juni 2020 16:00]

Mooie Macbook kloon. Is die ook van aluminium?
als ik de berichten mag lezen ja, heb hem nu voor 675$ gevonden. Ga kijken hoe goed de service is.
Ja leuke prijs maar wel nog even €20+21% BTW aftikken wanneer die aankomt uit China.
Nee hoor, wie zegt dat.

Kies Priority line en je hebt TAX free, staat nota bene op de eerste foto...
https://ibb.co/vkF8YvM

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 19 juni 2020 15:58]

Haha, maar heb je ook gekeken wat het kost via priority line?
0Anoniem: 426269
@theduke198922 juni 2020 11:55
Priority Line is plus 160 dollar!
Ja, want als ik aan het kijken ben naar een ~13" laptop met 3:2 scherm kan ik net zo goed een 16" laptop nemen met 16:9 scherm?

Is toch totaal geen alternatief wanneer je op zoek bent naar iets als een matebook 13 (of zelfs 14).
0Anoniem: 426269
@theduke198922 juni 2020 11:59
Ja, een leuk ding.

Maarja, met Gearbest heb je helaas maar een paar maanden garantie. Dat heb ik zelf gemerkt met 2 tablets die na 3 en 6 maanden kapot gingen. Garantie tot de deur. Terugsturen naar China is niet de moeite en gaat lang duren, met het risico op verdwijnen in de post of weer (of nog steeds) kapot daarna. Van de ene tablet kreeg ik geloof ik 30% geld teruggestort, van de andere niets. De volgende keer maar weer bij een NL bedrijf waar je 2 jaar volledige garantie hebt!

Trouwens, de prijs die je noemt is ex invoer/inklaringskosten en exclusief 21% BTW. Wil je geen tax, dan moet je nog even 160 dollar aan priority line verzendkosten betalen...
Het scherm lijkt wel aardig maar voor minder geld heb je ook een nieuwere hexacore AMD: pricewatch: Acer Swift 3 SF314-42-R2MP
52% sRGB. Echt drama in 2020.
Ah, waar lees je dat? En in de praktijk, wat merk je van 52% sRGB als je geen Photoshop doet?
Oh ja die review. Vind deze trouwens verder wel aardig positief. Scherm is inderdaad niet perfect, maar als je wat surft en programmeert, dan lijkt me dat niet echt een dealbreaker.
sRGB zijn juist zowat alle afbeeldingen op het internet aangezien die door internet browsers worden ondersteunt.

Vooral qua kleur echtheid laat het dus flinke steken vallen en als je online shopt kunnen artikelen er dus qua kleur veel anders uitzien dan in het echt.
Perfect, geen last dus van vriendin die H&M wil shoppen! :-)
Jammer dat er een processor van vorig jaar gebruikt word.
De nieuwe processoren zijn een stuk beter, en maken vaak gehakt van Intel.

Nee. Dit model sla ik over. Dan maar wat meer betalen voor een model met een AMD 4xxx serie
Jammer dat er een processor van vorig jaar gebruikt word.
Daar is de prijs dan ook naar... €599 voor een systeem met een scherm van hoge resolutie, fatsoenlijke hoeveelheid RAM en nuttige hoeveelheid opslag is gewoon een koopje.
Daarnaast hebben ze in de Intel uitvoering ook alleen een CPU van 2 generaties geleden beschikbaar.

We hebben het hier niet over high-end top of the line systemen, we hebben het over net-niet-ultra-goedkoop. En dan mogen ze daar best een wat oudere CPU in zetten als hij daardoor zo goedkoop kan zijn.

Overigens; als ze er een Ryzen5 van de 4000 series in hadden gezet had je weer kunnen zeggen "jammer dat het een Ryzen5 is. De Ryzen7 is veel sneller".... Ja, er is altijd wel wat snellers maar prijs/prestatie is voor deze jongen gewoon geniaal.
Dit is volgens mij nog een oud model wat ze toen niet mochten verkopen door Microsoft Windows.

https://www.forbes.com/si...ains-silent/#541b5027b655

Maar in die link staat dat dat half klopt, en dat ze ARM laptops uit gaan brengen -_-.

In ieder geval jammer dat er geen AMD 4xxx in zit inderdaad.
Waarom konden ze wel de Intel versie verstrekken dan. En dit is een artikel van juni 2019. In het artikel haal ik geen enkel verband met deze AMD- versie.
Waarom de Intel wel kan geen idee. Weet alleen dat ze de Matebook vorig jaar niet konden verkopen.

Zie ook:
https://www.cnbc.com/2019...e-of-us-blacklisting.html

De gedachte was dus dat dit een laptop van vorig jaar was.
Iedereen heeft het over de CPU, ook terecht, maar is er echt niemand die over het woord 'flashgeheugen' valt? Dat is toch retetraag? Je zult dus een SSD moeten nemen om fatsoenlijk te kunnen werken. Of zit ik er op de een of andere manier faliekant naast?
+1Anoniem: 426269
@Coumanski19 juni 2020 17:30
Dat viel me ook al op. Over 'flashopslag' hebben ze het. Ik mag toch hopen dat ze hier een gewone SSD mee bedoelen?

edit: Ja, het is gewoon een SSD hoor. De poster is zelf gaan nadenken zeker, haha ;)
Zie '256 / 512 GB PCIe SSD' op https://consumer.huawei.c...ps/matebook-13-amd/specs/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 19 juni 2020 17:32]

Ben zelf aan't kijken om mijn Dell XPS 13" met intel i7 te vervangen door een thin & light laptop met AMD 4700u of 4800u maar deze gaat het dus niet worden...
Wel jammer idd want de nieuwe ryzen 4000u's zijn extreem snel en nog een vrij goedkoop. Was zelfs een benchmark waarin een AMD 4800u sneller was dan ALLE intel laptop cpu's inclusief H series (ryzen 4000u zijn 15w tegenover intel H series die 45w zijn ...)
en 45w onder load is veel meer dan 45w.. (weet niet precies in hoeverre bij amd 15w onder full load ook echt 15w is)
Bij dekstopchips meet AMDde TDP anders dan Intel. AMD meet de boostclock en Intel met stock. Als ze hetzelfde doen bij de mobile chips dan heb ik er wel vertrouwen in dat 45W niet meer is dan 50-55W
Dat over die boostclock schijnt dus niet waar te zijn, gamersnexus heeft daar een uitgebreid stuk over: https://www.youtube.com/watch?v=tL1F-qliSUk

Het schijnt dus dat ze een rare cirkelredenering in hun berekening maken waarin ze een geschatte omgevingstemperatuur, een gewenste processortemperatuur en een mogelijke thermische weerstand van de koeler in een formule stoppen en ermee tot een resultaat komen dat een mooi rond getal geeft. Omdat alle getallen in deze berekening op één of andere manier niet constant zijn en van de voorkeuren en keuzes van AMD zelf afhangen kunnen ze dus voor elke CPU een mooi getal neerzetten dat voor hen uitkomt, maar niet relateert met de manier dat je de CPU gebruikt. Zo is de 3800X (105W) sneller dan de 3700X (65W), maar zijn de dies praktisch hetzelfde, wellicht alleen wat beter geselecteerd, wat geen invloed zou moeten hebben op de TDP. Ze herdefinieren voor de laatste gewoon wat een goede koeler zou zijn (al leveren ze bij beide dezelfde koeler 8)7).

Indirect betekent dat ook dat als je de thermische performance van een laptop koeler in de berekening zou stoppen elke andere CPU ook een lagere TPD zou krijgen. Dat is op een manier ook wel logisch, als je de koeling vermindert zal de processor langzamer gaan draaien en minder energie gebruiken, maar niet een heel constructieve oplossing om te beoordelen wat voor koeloplossing je nodig hebt. Er zal in de werkelijkheid wel een wat conservatievere instelling zitten aan de maximale frequenties in de laptopvarianten, maar TDP is geen geschikte tool (meer) om het daadwerkelijke gebruik van de chip mee in te schatten.

[Reactie gewijzigd door Involvement op 19 juni 2020 21:44]

Ryzen 5 3500U met 8 GB RAM? Oh please.
Compleet links laten liggen want voor hetzelfde geld koop je vanaf volgende maand minimaal een Ryzen 4500U.
Voor €600 is dat een pracht product mede omdat je zo ongeveer de beste Ultrabook ontwerp krijgt die je kunt bedenken met een goede toetsenbord en track pad, meer dan goede scherm met een hele fijne 1440p 3:2 aspect ratio en goede schermhelderheid, heel licht en compact.

Ligt aan je interesses natuurlijk maar ik kan me niet zo snel een veel betere deal bedenken voor de gemiddelde gebruiker. Kun je ook nog eens lichte 3D programma's zonder problemen gebruiken ook.

Accu duur zal waarschijnlijk wel een beetje tegenvallen, dat is wel een kwestie.
Accuduur is niet super, maar met tegenwoordig de laadmogelijkheden in auto of trein ben je een heel eind lijkt mij?
Ja daarom, ik heb de Matebook 13 Intel versie die al een middelmatige accuduur heeft. Soms pakt het handig uit om een goede accu te hebben voor als je in de tuin besluit te werken of dergelijke, maar in veel gevallen is een middelmatige accu geen grote hindernis.
Ik zoek een laptop voor op boot die c&c remaster redelijk kan draaien, is de vega 8 gpu beetje vergelijkbaar met de 7850 die ze adviseren?
Deze Vega 8 in een 15w configuratie (Vermoed ik?) zal niet handig zijn games en ik denk niet dat je aan HD 7850 prestaties komt.
Oef, deze gpu is geen beest, maar zal prima een potje C&C remastered kunnen draaien. En ook wel de meeste andere games op medium, eigenlijk. Geen triple A games op high@1440p, maar volgens mij vroeg polord daar ook niet naar?
Edit: sorry, had niet door dat hij letterlijk de 7850 zelf noemde. Verward omdat ik zelf CnC:R speel op een simpeler systeempje ook, sorry!

[Reactie gewijzigd door graey op 19 juni 2020 18:42]

De 7850 is een stuk krachtiger, maar als ik dat spel zo zie dan vermoed ik dat de systeemeisen zwaar overdreven zijn. Volgens Game Debate gaat het iig prima werken.
Lig eraan wat voor laptop, je moet een laptop hebben die goede koeling heeft. Goede laptops met goede koeling zijn meestal 15inch of er boven en geen Thin and light zoals heel veel mensen denken.
CnC remaster is grafisch absoluut geen zware game. Die gebruikt bij mij op een 4k resolutie ~20% van mijn RX580.
Ik kan C&C Remaster zonder probleem spelen op een Intel NUC8i5BEK. Die heeft een Intel Iris Plus 655 IGP en die is gelijkaardig aan de Vega 8 (bron)
Dat moet makkelijk lukken. 1440p met een intel hd630 (i7 7700hq) werk probleemloos. Dus die vega 8 doet dit ook fluitend!
3:2 is niet echt een ideale ratio naar mijn idee. Mega balken bij het kijken van video fullscreen.

[Reactie gewijzigd door bones op 19 juni 2020 16:07]

Ik heb zelf een oudere variant en een 3:2 is een prima ratio om mee te werken.
Als je alleen maar videos kijkt niet nee, maar voor content en productiviteit zeker wel.

Veel meer inhoud op je scherm, heel handig bij websites, documenten, programmeren, etc. Juist de reden voor mij om mijn HP x360 te vervangen voor een matebook x pro