Huawei verkoopt Honor-merk aan Chinees consortium

Huawei heeft zijn dochtermerk Honor verkocht aan een consortium van Chinese bedrijven en een staatsorganisatie. Dat heeft de fabrikant bevestigd. Afgelopen weken gingen al geruchten dat de verkoop eraan zat te komen.

Statement en lijst van kopers

Huawei bevestigt de verkoop in een statement op de eigen site. Het consortium dat de aandelen koopt, bestaat uit een overheidsorganisatie en dertig wederverkopers van Honor-apparaten. Huawei bracht afgelopen jaren smartphones, wearables en internet-of-things-apparatuur uit onder het merk, met jongeren als doelgroep.

Huawei zegt dat de verkoop nodig was door een blijvend tekort aan technische onderdelen voor zijn smartphones. Dat komt door het verbod van de Amerikaanse overheid voor bedrijven uit de VS om te handelen met Huawei of dochterbedrijven van Huawei. De verkoop moet ervoor zorgen dat Honor-telefoons te koop blijven. "Deze zet is gedaan door Honor's industrieketen van bedrijven om te zorgen dat ze overleven." De bewoording lijkt erop te duiden dat Huawei zelf niet langer door wilde gaan met het ontwikkelen van Honor-telefoons.

De koper is een consortium met de naam Shenzhen Zhixin New Information Technology. Daarin zitten dertig Chinese ondernemingen. Daartussen zitten behoorlijk wat staatsbedrijven als energieleverancier Shenzen Energy en wegenbouwer Shenzen Expressway, samen met onder meer elektronicaketen Suning, onderdeel van Alibaba Group.

Door de verkoop zou Honor weer onderdelen kunnen inkopen voor smartphones, los van Huawei. Huawei krijgt vermoedelijk een geldbedrag voor de verkoop, al is onbekend hoeveel dat is. Afgelopen jaren was ongeveer een kwart van de verkoop van Huawei-smartphones van Honor.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

17-11-2020 • 06:42

56 Linkedin

Reacties (56)

56
48
21
4
1
20
Wijzig sortering
Dus als Huawei Honor letterlijk deels aan de staat verkoopt, mag Honor weer onderdelen inkopen van Amerika? Wanneer de VS zeggen dat de Chinese overheid een vinger in de pap te brokken heeft bij Huawei en zij dat ten stelligste ontkennen, mogen ze geen onderdelen kopen van de VS? 8)7

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 17 november 2020 09:57]

Het gaat de VS ook niet zozeer om de mobieltjes. Dat die tak getroffen werd is gewoon mooi meegenomen. Het gaat de VS voornamelijk om de mobiele netwerken die massaal op Huawei apparatuur werken. Het is vooral dat wat ze tegen willen gaan, dat de westerse telecom infrastructuur in Chinese handen komt.
Het is wel continu de VS die in het nieuws komt dat ze ons afluisteren. Dan weer via Duitsland, dan weer via de UK, dan weer via Denemarken. En die poltieradio's die stiekem van hun waren.

Van China hebben we nog niks gehoord. Dus als ze ons stiekem afluisteren zijn ze er in elk geval beter in dan de VS :+

[Reactie gewijzigd door Marzman op 17 november 2020 09:20]

Ik denk dat je de nieuwberichten dan gewoon hebt gemist, china is net als rusland en noord korea regelmatig in het nieuws met hacks van bedrijven, overheidsinstanties etc. Fabrikanten van wapensystemen en laboratoria zijn ook regelmatig doelwit. Maargoed, dat doen Nederland en Amerika net zo goed de andere kant op, de vraag is alleen, hoe makkelijk wil je het de tegenpartij maken? Installeer je de apparatuur die door de tegenpartij wordt geproduceerd met het risico dat er misschien een lek in zit? Of gebruik je dat van je bondgenoot waar je al 100 jaar een stabiele relatie mee hebt?
Er zijn nog steeds geen bewijzen getoond wat China of Huawei schuldig maakt aan deze beschuldigingen. Dit is gewoon wat Amerika beweerd. Een rechtbank hoort iemand schuldig te verklaren niet door media en aannames van een president waar alles fraude is als het niet uitkomt. China is een eenheid en gaat vooruit. Amerika breekt af wat de voorganger heeft opgebouwd en vechten steeds om macht. Deze actie zorgt nu juist dat de Chinese overheid meer invloed krijgt. Amerika wil de digitale macht houden over de wereld.
Wat hilarisch kortzichtig, je denkt toch niet dat iedere hack uit draait op een rechtzaak? Het is niet alsof er ook maar iemand iets gaat bekennen naast het feit dat overheden vaak niet willen laten weten te zijn gehacked. Overigens zijn er wel degelijk rechtzaken aangespannen tegen chinese hackers. (2017 Equifax hack bijvoorbeeld) Het is een feit dat overheden elkaar bespioneren door middel van hacks, als je roept dat dat niet het geval is omdat er geen rechter naar gekeken zou hebben is wel het meest zinloze argument dat ik vandaag heb gelezen. Het is ook niet enkel amerika die dat claimt, ook Canada, Australie en zo'n beetje ieder ander westers land heeft al melding gemaakt van hacks vanuit china.
Verder mag je mij dan ook uitleggen waarom de chinese overheid verschillend wapentuig en elementen daar van heeft weten te kopiëren nadat hackers hier ontwerpen van hebben gestolen van westerse bedrijven en verschillende van deze bedrijven hebben bevestigd te zijn gehacked. Ook zijn er dankzij snowden meerdere hacks aan het licht gekomen, zo ook van ontwerpen van de F35 waar de chinese J-20 op is gebaseerd, en bekijk voor de grap ook eens de overeenkomsten tussen de Y-20 en de amerikaanse C17.
Overigens zijn dit allemaal zaken die speelden ver voordat die pannenkoek van een trump aan de macht kwam, dus dat argument snijdt ook geen hout.
China is een "eenheid" en gaat op bepaalde vlakken zeker vooruit, maar dat betekend niet dat dat onschuldig is en goed is voor de rest van de wereld. Wellicht heb je het hele hong kong verhaal gemist, het feit dat taiwan wordt geprovoceerd, de grensconflicten met India, Rusland en China's claims in de zuid chinese zee, het creëren van kunstmatige eilanden voor militaire basissen zodat ze de oliereserves voor de kust van vietnam en de filipijnen kunnen claimen en andere provocaties in de regio. Het gaat niet enkel om de digitale macht, het gaat er om dat china meer internationale macht krijgt, daar onweerlegbaar misbruik van maakt en westerse landen zich daar tegen willen beschermen. Wanneer de chinese overheid financiële macht krijgt in het westen, dan krijgt het ook politieke macht. Ik weet niet hoe goed jij thuis bent in chinese politiek, maar ik heb liever de democratie die we nu hebben.
Er zijn bewijzen zat voor diegene die het horen wilt.
Ik kan me ook niet herinneren dat er een Chinees is veroordeeld voor de gebeurtenissen op het Tiananmenplein of de martelingen van Oeigoeren, Tibettanen, Mongolen vul maar een andere bevolkingsgroep in die niet Han-Chinezen zijn.
Als ik je redenatie doortrek bestaan die ook niet.
CEO van mijn bedrijf gaat naar China, laptop bij de Chinese douane een 15 min uit het zicht geweest.
Bij terug komst in NL moest hij de laptop weer inleveren en werd deze geinspecteerd en wat bleek? Er zaten nieuwe componenten in gesoldeerd.
Gaan we over op Huawei, hoeft de Chinese douane niet meer te solderen.

Je kunt het ook anders benaderen stel we gaan over op Huawei en over 5 jaar (nadat alle infrastructuur er ligt) blijkt China via die infrastructuur te spioneren? Wat gaan we dan doen? Alles opnieuw bouwen?
Het beste zou zijn technologie van eigen bodem. Maar dat hebben we niet in deze; dus dan maar het minst kwade kiezen.
De VS heeft er niet zo veel aan om Nederland de bespieden voor kernwapens, F35 etc.
Regelmatig twijfel ik of de VS wel een bondgenoot is. Het voelt steeds meer als een globaal keizerrijk met een vierjaarlijks "gekozen keizer". Op China en Rusland is veel op te merken, maar de VS voelt steeds minder als de "minst slechte optie".

Het land zaait verdeling over de hele wereld, doet wat het wil en wanneer het tot de orde geroepen wordt door de rest van de wereld dan negeert het de oproep gewoon. Het "verspreid democratie over de wereld" maar beperkt die van het eigen volk bij iedere kans (ga maar eens na hoe "gerrymandering" wordt toegepast).

Het schreeuwt hard over mensenrechten en gelijkheid, maar heeft de meest racistische beginselen verwerkt in haar grondwet. En de zuidelijke staten zijn toevallig ook nog een "meer gelijk" dan de rest omdat hun stemmen zwaarder wegen, door middel van het kiesmannen systeem, dan die van de noordelijkse staten omdat de zuidelijke staten "op moesten komen voor hun slaven".

Om weer even terug te komen op het topic, al dit "slechte" gespioneer van de VS zorgt voor verdere verdeling en focus op minder belangrijke zaken. In een periode waar de mensheid als geheel zich moet gaan richten op belangrijker zaken.

Gok zelf maar waar ik op doel!
OK... doe je research even.
Ik geef daaronder aan waar ik (onder andere) op doel. Deze intentie is goed gedocumenteerd en heeft niets met trollen te maken. Het was een consessie die ze destijds hebben gedaan om de staten te kunnen verenigen.

In de tijdsgeest is dat ook een valide manier van werken. Dit betekent echter niet dat het geen racistische aanpak is en dat het, zeker naar huidige maatstaven, niet iets is dat aangepast moet worden door de Amerikanen. Uiteindelijk ga ik er niet over, maar de aanpak past niet meer in de tijd.
Hoezo?

Hoewel de VS nog boven China en Rusland staat in de "evil" categorie is het zeer waarschijnlijk dat ze en mes in de rug van Europa steken als dat ze goed uitkomt. Een raar handelsverdrag van een Trump 2.0 met achterlijke tarieven voor import of export en pure chantage omdat we op een veld afhankelijk van ze zijn is helemaal niet ver gezocht. Vier jaar geleden misschien onvoorstelbaar voor velen maar we hebben gezien hoe snel Amerika bereid is om bestaande deals te verscheuren na ervan geprofiteerd te hebben (iran deal).

Europa is een gigantisch continent. Een land kan niet compleet zelfvoorzienend zijn, maar met met heel Europa zouden we best onze kritische infrastructuur in-house kunnen houden.
Je hoeft niet te twijfelen, je hebt helemaal gelijk over de globale keizerrijk van de VS. Alleen wij noemen het nu "The Rule based Order" waarbij de regels opgesteld zijn door de VS en het westen. Laten wij eerlijk voor de wereld buiten de VS maakt het niet uit wie er op de troon in Washington zit, het buitenlandbeleid wordt door beide partijen gesteund en wordt bedacht en uitgevoerd door het Pentagon en de denktanken. Wat logisch is aangezien deze instanties niet om de 4 jaar een grote stoelendans hoeven te doen.
De VS is daar gewoon heel open over als jij de Washington gebaseerde denktanken volgt op youtube, boeken leest van oude diplomaten en de gelekte cables via wiki leaks.

De reden waarom niemand dit weet is omdat de mainstream media dit soort dingen niet openlijk gaat bespreken.
Het is saaie materie om dit soort dingen in het 6 uur journaal of een avondshow te bespreken. Andere dingen bespreken levert veel meer kijkers op. Maar een beetje kennis over Geopolitiek, GeoEconomie, Invloedsferen en wereld geschiedenis maakt het veel gemakkelijker om de veranderingen in de wereld te volgen.
Zodra biden aan de top is. Zal waarschijnlijk de verbod onklaar gemaakt worden. Dus dat is het niet. Huawei had het iets te moeilijk onder hun voeten. Kan dus weer keren.
Mocht Biden plannen hebben om dat verbod te vernietigen, dan zouden de chinezen dat nu wel al weten door allerlei back channel besprekingen.
Dit bericht lijkt me eerder een bevestiging dat Biden het verbod juist niet gaan vernietigen
Daar ben ik zo zeker nog niet van. Dat hij een minder agressieve koers zal varen ten opzichte van China kan wel, maar ook zijn standpunt is de laatste jaren beginnen draaien. Zo denk ik bijvoorbeeld ook niet dat hij de VS snel zal doen toetreden tot het net gesloten handelsakkoord waar Trump zich in 2016 uit de onderhandellingen terugtrok.
Tja Trump had ook veel Obama dingen opeens onklaar gemaakt. Dus het kan allemaal hoor. Obama had goede dingen voor de mensheid in USA. En Trump had alles laten verdwijnen. Dus Biden kan dat ook prima doen. En waarom niet? Tenslotte doen ze zich zelf tekort aan.
Het zou me niets verbazen als het een soort van papieren transfer is, en dat zodra de ban voor Huawei voorbij is Honor weer terug verkocht wordt aan Huawei.
Gekke is dat het ook niet bekend is wie aan de touwtjes trekt bij Huawei.
Dat is ook allemaal obscure. Niemand buiten Chinezen/CCP weet naar wie het geld gaat achter Huawei, dus wie de aandeelhouders zijn.
Honor is een consumentenproduct dus niet van strategisch belang. Die kunnen dus zelfs als ze onder staatssupervisie van de CCP staan, nog onderdelen in Amerika kopen. Huawei bouwt netwerkapparatuur die wel van strategisch belang is,dus daar is staatssupervisie uit den boze.
Word Amerika al geboycot trouwens nu dat blijkt dat ze via Denemarken ons hier kapot hebben zitten spioneren?

Misschien maar eens Amerikaanse apparatuur uit de infrastructuur halen.

Oh nee wacht dat is natuurlijk “whatabout-ism” en dan telt het niet, how silly of me.
Ik zou nog maar eens opzoeken wat "whatabout-ism" inhoud en waarom het, wat jij nu dus ook doet, totaal iedere poging tot nuttige discussie de grond in boort.
Sommige hier lijken onderdeel uit te maken van de 50-cent-army;
Aandacht afleiden van negativiteit op internet tov CCP/China in ruil voor 50-cent per geval.
offtopic:
50 cent is wel extreem duur, gemiddelde captcha farm betaald 0.0001 cent per 10 captchas uit ofzo :P kan me niet voorstellen dat een soortgelijke dienst voor comments heel veel meer biedt.

[Reactie gewijzigd door dakka op 17 november 2020 08:18]

ah, dat gaat om 50 CNY cent, omgerekend 6 eurocent, iets beter :P
whatabout-ism is slechts een drogreden om enkelzijdige discussies te voeren.
Dialoog != discussie
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Ik zou zeggen: begin bij jezelf, zorg dat alle US gerelateerde onderdelen uit je PC/laptop/smartphone vervangen worden door niet US onderdelen.... oh wacht
Dat maakt me wel ernstig bang. Maar goed we kunnen beter bespioneerd worden door bondgenoten dan bijvoorbeeld een Rusland of een China of een Turkije natuurlijk. Dat is wat we eigenlijk zeggen met deze gedachtes toch ?

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 november 2020 07:54]

volgens mij moeten we ons veeeel meer zorgen maken over wie je gegevens koopt en hoe je in je denken beinvloed wordt, in plaats van welk regime krijgt die gegevens krijgt. De grote social media bedrijven die hoe dan ook voor een groot bepalen hoe we denken (met hun informatie op maat) trekken zich geen reet aan van de vershcillende regimes. Berichtgeving heeft altijd al een persoonlijke smaak gehad (je leest de ene of de andere krant) maar in een krant zie je nog vanalles, terwijl je online alleen nog een selectie ziet.
Inderdaad, dat heb je goed ingeschat; Het is whataboutism, maar als ik dat nou even negeer.. Bespioneerd worden is nooit goed, maar iedereen doet het. Dus wat maakt het verschil? Waar de politieke doelen van China, haaks op de onze staan, staan die van de VS alleen maar een beetje scheef. Bovendien zijn we al jaren een beetje half om half aan het decouplen van de VS, als je het vergelijkt met China. Verder hebben we normale democratische en diplomatieke middelen om "bondgenoten" zoals de VS terug te fluiten of er op zijn minst nog wat voor terug te krijgen. Bij China werkt dat helaas niet zo.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 november 2020 15:09]

Hoe is hier geen sprake van illegale staats steun?
Tja, hoe is het niet staatssteun om 1 specifiek bedrijf de blokkeren die toevallig ook 1 van de grootste verkopers was.
Hoe is hier geen sprake van illegale staats steun?
Illegaal? HIER zou het illegaal zijn, maar daar?
Welke overkoepelende organisatie zou dat kunnen handhaven?
het is in theorie nog steeds een communistisch regime, in dat oogpunt is er enkel staatseconomie ;)
Ja een nee. Omdat het land te groot en divers is om de economie strak te sturen, richt men zich vooral op bedrijven die een strategisch belang dienen. Qua product of qua grootte. Een belangrijk machtsmiddel is "selective enforcement". Er zijn heel veel regeltjes, maar die worden alleen ingezet of gehandhaafd als daar het een of andere overheidsbelang mee gediend wordt.
Dat laatste zal wel ongeveer kloppen, althans als je daarmee bedoelt dat iedereen in de invloedssfeer binnen het 5-jarenplan van de CCP moet leven, maar de leer van Karl Marx is er nog steeds actueel. Een kreet die je vaak zal horen bij geïmporteerd gedachtengoed is "... with Chinese characteristics.
Dus in feite veranderd er niks? Waarbij Huawei al beticht werd van staatssteun en informatie doorspelen naar de Chinese overheid, verkopen ze nu een (grote) tak aan een andere Chinese bedrijven en een overheidsorgaan.. Je zou zelf kunnen stellen dat de overheid een nog grotere vinger in de pap krijgt bij Honor.
Er veranderd dan wel een hoop, want nu kan Honor weer onderdelen bestellen en produceren. De (IMHO illegale) blokkade is op Huawei zelf, niet op algeheel chinese bedrijven.
Maar Honor maakt niet uit, die mogen van de VS gerust consumentenspul blijven maken. Het gaat om Huawei, dat strategische apparatuur maakt.
Gauw Honor ook blokkeren dus.
Ik denk dat dit kan helpen met context:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ghost_Fleet_(novel)

In het boek vallen de f35s uit de lucht omdat Beijing via een signaal alle Chinese (soms via VS onderaannemers geleverde) electronica in de toestellen uitschakelt.
Met telecom gaat het natuurlijk ook zo: als Beijing wil trekken ze de stekker eruit of sturen er valse informatie door.
En dan vallen ze aan...
Het is fictie, maar geeft goed aan wat de strijdkrachten in de VS stoort aan de huidige problematiek van teveel afhankelijkheid van buitenlandse tech (en teveel witte olifanten vanuit de eigen industrie; het is een soort Walmart dat de VS red...)
Je kan erop rekenen dat iedereen in deze sector in Washington dit las, en dat het in ieders achterhoofd zit naast de problematiek van spionage.
Beschrijf je nu China of de VS? Het is niet omdat veel van onze high tech spullen in China gemaakt worden, dat ze er ook ontworpen worden. We kopen nog altijd vooral Amerikaanse, Koreaanse en Japanse merken als het op high tech aankomt.

Dat al die merken er voor kiezen om in China te laten fabriceren is dan weer net het absurde. Het is namelijk het kapitalisme dat ons laat produceren in een communistisch land. Oh ironie.
Bijna heel de 4G backbone bij de Belgische operatoren is Huawei.
Vergeet de Taiwanese merken niet, die de computerindustrie nog steeds domineren. Taiwan is een voorbeeld van een China waar je wel gewoon prettig mee kunt samenwerken en -leven.
Ter info: er zit met reden een slot op je 5G draadje.
Zeker, ben ik het helemaal mee eens.
In dat geval is het wel van belang waar je informatie vandaan komt.
Pas als we de bronnen zien, kunnen we oordelen of het relevant is.
Oke mini Mike Pompeo.

Als ik jouw draadje zo lees heeft die Chinese ingenieur het over Industrie 4.0 een concept wat volgens mij voornamelijk door duitsland wordt gepromoot. Met behulp van big data en een constante data feed kun je beter voorspellen wanneer je machines het gaan begeven en eerder de machine stil legen om grotere schade te voorkomen.

Als het Chinese merk dat zou doen in het buitenland dan verliest zo'n merk zijn reputatie en verliest het merk markaandeel "Its a dog eat dog world". Zeker nu dat de VS en het westen niet meer de monopolie heeft middle en high tech producten en het globale zuiden nu kan kiezen tussen westerse of oosterse producten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee