Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Waze-gebruikers waren te volgen via web-api

Een beveiligingsonderzoeker heeft ontdekt dat het mogelijk was om via de website van Waze gebruikers te volgen. Als die gebruikers een melding maakten via de app, was hun gebruikersnaam te koppelen aan een id. Waze heeft het privacyprobleem verholpen.

Op de livemap van Waze zijn icoontjes zichtbaar van gebruikers in de buurt. Die weergave zou anoniem moeten zijn, maar beveiligingsonderzoeker Peter Gasper ontdekte dat icoontjes voorzien waren van een uniek id. Gasper maakte een Chromium-extensie en kon daarmee via de api unieke gebruikers op de livemap volgen. Een aanvaller zou het id van een Waze-gebruiker kunnen achterhalen door bijvoorbeeld een bekende omgeving waar het doelwit geregeld komt in de gaten te houden op de livemap, schrijft Gasper.

Ook vond de beveiligingsonderzoeker een methode om id's te koppelen aan gebruikersnamen. Als Waze-gebruikers in de app een melding maakten van bijvoorbeeld een wegversperring, dan stuurde de api zowel het id als de gebruikersnaam naar alle Waze-gebruikers in de buurt. Gebruikers zien die informatie alleen als de melder een reactie toevoegt, maar ook als de melder dat niet doet werden de details via de api verstuurd.

Volgens Gasper zou een aanvaller verschillende locaties kunnen monitoren waar obstakels zijn gemeld, om zo de id's en gebruikersnamen van Waze-gebruikers te achterhalen die de versperring bevestigen. Op die manier was het mogelijk om een database aan te leggen van Waze-id's en de daarbij horende gebruikersnamen. Gasper merkt op dat veel mensen hun echte naam gebruiken.

De beveiligingsonderzoeker vond de kwetsbaarheid in december vorig jaar en heeft die gemeld bij Waze. Enkele dagen na zijn melding erkende Waze het probleem en de dienst heeft aanpassingen gemaakt zodat gebruikers niet meer zijn te volgen. Gasper kreeg in januari 1337 dollar toegekend via het bugbountyprogramma van Waze. De details over de kwetsbaarheid zijn pas recent naar buiten gekomen, nadat de onderzoeker daar een blog over schreef.

Waze-gebruikers waren te volgen en identificeren via api

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-10-2020 • 11:15

87 Linkedin

Submitter: pven

Reacties (87)

Wijzig sortering
Je geeft sowieso je privacy op met het gebruiken van deze app. Kan een goeie deal zijn, als je dat zo vindt.
Maar dit was natuurlijk wel een erg grote fuck up zeg.
Qua gebruik van privacygevoelige gegevens valt het nog vrij goed mee binnen Waze. Alle data die verzameld wordt is effectief nodig om een of meerdere diensten te kunnen leveren (zie de privacy policy voor meer details). Waze haalt quasi 100% van de inkomsten uit advertenties, maar de enige manier waarop er targeting van het publiek mogelijk is, is via de geografische omgeving. Men heeft je geslacht, leeftijd, etc. dus niet nodig. Adverteerders weten alleen wat voor publiek Waze gebruikt in het algemeen, heb ik begrepen.
> Waze haalt quasi 100% van de inkomsten uit advertenties, maar de enige manier waarop er targeting van het publiek mogelijk is, is via de geografische omgeving.

Dat lijkt me een beetje naief. Je thuis-adres is bijvoorbeeld zéér privacy-gevoelig. Afhankelijk van de locaties die je bezoekt (bvb. winkels) kan je ook bepalen of iemand man/vrouw is, en soms zelfs wat voor geaardheid iemand heeft. Je kan uit patronen ook gaan bepalen of iemand werkt of werkloos is, etc.

In de privacy policy staat bijvoorbeeld dit:
In particular, users may choose to share personal information such as name, age, gender, picture, their location information, reports and other files.
Daarnaast heb je ook nog andere data die je kan uploaden, zoals foto's en stem-commando's.
Vervolgens hebben ze dit over advertenties te zeggen:
Depending on your settings, you may also see ads personalized to you based on:

- Information we received from you (for example, your saved “Home” & “Work” addresses)
- Past activity and search query history (for example, drives that appear in your drive list)
- Information from our ad partners, including entities that belong to the Google group of companies and other trusted ad partners.
Dit laatste lijkt opt-in te zijn, maar gezien Waze van Google is zou ik alles mbt opt-in of privacy met een grote korrel zout nemen. Zeker als daar ook advertenties aan te pas komen.

[Reactie gewijzigd door Vich op 19 oktober 2020 12:25]

Eeh Waze is van Google, denk je echt dat ze alleen maar geografische data gebruiken voor die advertenties?
Waze is onderdeel van de Alphabet-groep, maar echt wel nog een apart bedrijf. Aparte CEO, eigen leiding, eigen ontwikkelteams.

Waarom zou men zulke gegevens verzamelen als je als adverteerder geen mogelijkheid hebt om te targeten op een bepaald publiek en achteraf geen informatie krijgt wat voor publiek je bereikt hebt? Ze hebben die gegevens gewoonweg niet nodig om hun advertentieplatform interessant genoeg te maken voor adverteerders.

Hierbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik zelf nog nooit advertenties getoond heb in Waze. Als men mij leugens verteld heeft op dat vlak, zou het kunnen dat ik fout ben.
Aangezien in hun privacy policy staat dat de data kan worden gekoppeld met de data die Google heeft van jou kunnen ze toch een aardig specifiek profiel creëren van je. Je online profiel met een offline profiel (huisadres, vaak bezochte adressen, parkeer locaties en noem maar op) is bijna een goudmijn voor een bedrijf als Google.
Ik denk dat men dat alleen doet om een globaal zicht te kunnen geven op de demografie van de Waze-gebruikers naar adverteerders toe, maar dat durf ik niet met grote zekerheid te beweren. De advertenties worden niet verkocht via het ad platform van Google, dus normaal gezien zal het bedrijf Google geen informatie ontvangen over de gebruikers, behalve dan dat ze blijkbaar Waze gebruiken.
Maar je kunt wel via het ad platform aardig specifiek op locatie targeten, wellicht dat daar de eventuele beschikbare data van Waze ook om de hoek komt kijken. Maar zeker weten doen we het niet.

Idealiter gaan we natuurlijk uit van de goedheid van de mens / van een bedrijf. Maar ik heb wel mijn twijfels daarbij als ik Google in eenzelfde zin hoor.
Om de ruwe of nauwkeurige locatie van gebruikers te kennen heeft Google geen nood aan Waze. Via Android en Google Maps heeft men al die informatie al. Ik heb een sterk vermoeden dat Waze deze data niet aan Google doorgeeft, als ik de omschrijving in de privacy policy goed bekijk. Het lijkt er me eerder op dat Google data aan Waze doorgeeft bij het opvragen van de advertisement ID. Het valt moeilijk te bevatten, maar Waze werkt qua data-uitwisselingen bijna als een third-party bedrijf met Google.

Maar ik begrijp je achterdocht zeker als het op Google aan komt. Het "Don't be evil"-mantra ligt al een tijdje achter hen. In mijn ogen is het nog niet zo erg als Facebook, maar zo veel beter is het nu ook niet.
Ik ken weinig goudmijnen met de omzet van Google, de grootste goudmijn heeft een omzet dat minder dan 1/3de is dan die van Google.

Data is na het zwarte goud, het nieuwe digitale goud. Het is ruk om een internet discussie die kant op te duwen. Maar stel je eens voor dat de NSDAP de informatie in bezit had die Google nu van ons heeft, dan weet je direct hoeveel die data waard is.

[Reactie gewijzigd door batjes op 19 oktober 2020 12:44]

Dan zou het idd naïef te denken dat dit niet gebruikt wordt.
Ja, want die advertentie die ik af en toe te zien krijg slaan helemaal nergens op. Wie denkt nou echt dat ik mijn vakantie ga onderbreken om ergens in Italië naar een winkel te gaan met weet ik wat voor onzinding die in de aanbieding is? Nee, het valt mij bar tegen wat ik aan advertenties (gewoon overal) te zien krijg. Met al die data die ze zogenaamd over je hebben en alle interessant filmpjes over AI en weet ik wat voor ellende ze er allemaal op loslaten valt het mij echt tegen. Wat ze je serveren slaat nergens op. Ik heb echt nog nooit een relevante advertentie gekregen. Ja, achteraf. Als ik iets gekocht heb, krijg ik het ineens nóg 10x aangeboden. Vette AI. Verzamelen ze dáárvoor al die data?

Ergo: maak je dus maar niet druk om al die gegevens die ze verzamelen. Het gaat de bittenbak in en er gebeurt gewoon helemaal niets mee. Misschien sluizen ze het meteen door naar de NSA, maar aangezien de misdaad niet enorm daalt geloof ik ook niet dat zij weten wat ze ermee moeten.

Koude drukte om helemaal niets dus.
Toen het pas uit was, waren er wat waarschuwingen ervoor en een hoop op- en aanmerkingen. Misschien is dat dan verbeterd. Daarom gaf ik het al aan, dat je het voor je zelf moet kijken. Maar goede info, bedankt :)
Vroeger was het allemaal inderdaad redelijk onduidelijk, dus ik begrijp die opmerking zeker :) Met de introductie van AVG/GDPR hebben ze alles eens zeer duidelijk geregeld. Of men hiervoor ook interne processen heeft moeten aanpassen weet ik niet zeker, maar de kans lijkt me eerlijkheidshalve wel groot.
Waze haalt quasi 100% van de inkomsten uit advertenties, maar de enige manier waarop er targeting van het publiek mogelijk is, is via de geografische omgeving.
Niet alleen, de realtime informatie over het wegdek en de drukte word ook doorverkocht aan dataverwerkers. Dit is niet heel raar en heb hier ook geen problemen mee, maar persoonlijk denk ik dat ze daarmee net zo veel, dan wel niet meer verdienen dan aan een paar advertenties :)
Ik kan met grote zekerheid zeggen dat dit niet het geval is. Of de COO heeft recht in mijn gezicht hierover gelogen.
Binnen Waze zijn de inkomsten afkomstig van advertenties en hopelijk in de toekomst deels van Waze Carpool.

Ook aan overheden wordt deze data niet verkocht, maar gewoon gratis gedeeld zolang zij ook gegevens met Waze delen (Waze for Cities).
Nu kan dit natuurlijk in 1 jaar veranderd zijn, maar ik heb een korte periode gewerkt aan de servers waar een applicatie op draait die absoluut wel tegen een waze data API aan praat.
Of dit betaald was etc. weet ik allemaal niet, maar er was absoluut wel een data endpoint voor afnemers.

Hoeveel ik hier verder over kan vertellen weet ik niet, heb geen NDA of geheimhoudingsverklaring getekend maar ik wil ook geen problemen krijgen met opdrachtgevers.

EDIT: Na je link te hebben geleden denk ik dat dit mogelijk inderdaad Waze for Cities of een voorganger is geweest.

[Reactie gewijzigd door smiba op 19 oktober 2020 14:28]

Dat zal dan ofwel illegaal zijn met een API van de Waze livemap, ofwel gratis via het Connected Citizens Program (nu gekend als Waze for Cities). Het laatste lijkt me nog altijd het meest waarschijnlijk :)

EDIT: oh, en dat van die advertenties als enige bron van inkomsten heb ik in 2016 al eens gehoord van een Waze-medewerker en vorig jaar werd dat nog eens bevestigd door de COO, inclusief de informatie dat men hoopt ook wat geld te halen uit Waze Carpool.

[Reactie gewijzigd door Glodenox op 19 oktober 2020 14:59]

Waze is van Google. Die hebben waarschijnlijk genoeg data van jou om je waze profiel te koppelen aan de rest wat Google over je weet. Vooral als je een Android smartphone hebt...
Waze is een op zichzelf werkend bedrijf binnen de Alphabet groep. In al de jaren dat ik met hen samenwerk is het zeer duidelijk dat de medewerkers van Waze een gezonde afstand willen bewaren van Google en niet zomaar ja zeggen op "bevelen van bovenaf".

In de privacy policy zie ik nergens dat ze profielgegevens kunnen delen met Google of andere leden van de Alphabet-groep, maar wel dat ze gegevens van andere leden kunnen gebruiken. Ik durf zeker niet uit te sluiten dat Google kan achterhalen dat sommige gebruikers Waze gebruiken, maar het lijkt er me zeker niet op dat ze zomaar toegang hebben tot de gegevens binnen Waze.

Ik weet het, mijn plaat blijft wat haperen. Maar als ik steeds dezelfde opmerking zie kan ik moeilijk anders gaan zeggen.
Net zoals Facebook beloofde dat Whatsapp op zichzelf zou blijven staan maar ondertussen zo ver geintegreerd is dat het niet meer los te koppelen is van Facebook? Dat soort praatjes van datagraaiende bedrijven geloof ik helemaal niks van. Geen Waze of wat dan ook van Google op mijn telefoon...
Waze is in 2013 overgenomen. Dat is dus al 7 jaar geleden, een eeuwigheid in het app-landschap.
Waze en Google Maps zijn inderdaad concurrenten van elkaar, maar ze werken in de basis anders van elkaar en ze zijn beiden zeer sterk in veel landen, waardoor een assimilatie eerder negatief zou uitdraaien voor Alphabet. Verder heeft Waze de afgelopen maanden sterk gewerkt aan het uniformiseren van hun eigen accountsysteem. Die moeite zouden ze niet doen als er een intentie was om de app samen te voegen met Google Maps.

Dat je niets van Google of andere grote techbedrijven op je telefoon wilt hebben kan ik echter volledig begrijpen. Voor mij persoonlijk vind ik het gebruiksgemak te groot om die moeite te doen (want het zou een moeite zijn voor mij).
De rest hebben ze niet nodig want dat heeft google wel. De eigenaar van Waze en advertentiesupplier.
Waze beheert een eigen advertentieplatform waar Google geen controle over heeft en ook geen leverancier voor is (behalve dan op cloud hosting niveau). Als ze wel zomaar toegang zouden hebben tot die gegevens zou het tegen de privacy policy van Waze ingaan. Zeker niet onmogelijk, maar toch weer iets minder waarschijnlijk.
Waze is juist een van de weinigen die hun privacy policy in orde hebben. Persoonlijke informatie is niet verplicht en zo ook tracking informatie. Je kan zelf kiezen wat je met ze deelt, enige wat echt verplicht is, is een mailadres voor je account.
Information that you choose to share with Waze: information that you choose to share with Waze, including a username you have chosen, reports associated with your username, phone number, “home” or “work”, other “favorites”, car’s details, destinations you may travel to, search queries, calendar information (if you choose to activate and use certain Service features like time to leave reminders) and files you have uploaded to the service, including voice and audio files, if applicable. You can also choose to add payment information to your Account, if applicable, specifically for paid services (such as Waze Carpool). Even if you aren’t registered to a Waze Account, you might choose to provide us with information.

Communication which you choose to conduct through the Waze Services: if you choose to use Waze to communicate with other Waze users or third parties through the Waze Services, such as chat messages or sending pinned locations on the Waze platform. We may also collect information when you exchange communication with Waze, for example, if you submit a request, contact Waze’s support team, or report a violation to the abuse team.

Information from your social networks which you choose to connect to your Waze Account: you may choose to connect your Waze Account to your social network account(s). If you choose to do so, you may choose to share with Waze and/or other users information from your social network accounts, such as your Facebook profile photo or other personal information shared by you. For more information see Integration with social networks, below.
Enige wat ze wel vast houden is route en locatie informatie om files te voorspellen en om jou een betere route te geven. De informatie die zij vasten houden is dus juist direct van belang voor jou en wordt gebruikt om jou een betere dienst te bieden.

Dat je in ruil daarvoor kort een advertentie krijgt te zien van een tankstation in de buurt als je staat te wachten bij een roodlicht neem ik voor lief.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 19 oktober 2020 12:22]

Alleen het hebben van locatie data, lijkt kwa privacy niet belangrijk, maar het kan gemakkelijk worden gebruikt om iemand te achterhalen.

Een leuk (maar misschien ook gemakkelijk) voorbeeld is het tracken van president Trump:
https://www.nytimes.com/i...ta-national-security.html
The Times Privacy Project obtained a dataset with more than 50 billion location pings from the phones of more than 12 million people in this country. It was a random sample from 2016 and 2017, but it took only minutes — with assistance from publicly available information — for us to deanonymize location data and track the whereabouts of President Trump.
Zodra iemands locatie data in handen is, is dat gemakkelijk te combineren met (ingekochte) data uit andere bronnen, en dan heb je a.d.h.v. iemands locatie data dus ook naam en adres. (En dat leidt vervolgens weer tot een bron aan andere informatie.)

[Reactie gewijzigd door Cyb op 19 oktober 2020 14:34]

Die boete die ik niet kreeg omdat Waze mij netjes op de mobiele flitser attendeerde en ik net 5km te hard ging op een 80km weg lijkt me inderdaad een goede deal in ruil voor een "gerichte" advertentie voor een McDonald's ontbijt, maar dat terzijde.

Ontopic, lijkt me deze bug niet zo'n grote fuck up als je het voor doet komen. Ja, het is een fout en die fout moet opgelost worden, maar uiteindelijk heb je als externe met id's en gebruikersnamen nu niet zo heel veel relevante informatie. Als je echte naam met je gebruikersnaam te linken is door een Google search, dan kun je dat dus al zonder een bug te exploiteren. Je gebruikt dan de gebruikersnaam en je echte naam in een publiek gebied van een internet op een wijze waarop er een link tussen beiden is. Qua privacy ben je dan dus niet zo heel ver.

Met het id en de username is het niet zo dat je binnen Waze er iets mee kan, de gebruiker volgen, of zijn account overnemen, bijvoorbeeld. Het is puur dat je een database zou kunnen aanleggen van username en id. Dat is zeker ongewenst en moet opgelost worden, maar een "grote fuck-up" lijkt me een overdreven classificatie.

-edit: I stand corrected over het volgen op een kaart, zie hieronder.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 19 oktober 2020 12:16]

Uit het artikel:
Gasper maakte een Chromium-extensie en kon daarmee via de api unieke gebruikers op de livemap volgen. Een aanvaller zou het id van een Waze-gebruiker kunnen achterhalen door bijvoorbeeld een bekende omgeving waar het doelwit geregeld komt in de gaten te houden op de livemap, schrijft Gasper.
Dat was dus net wél mogelijk met het ID, en het ID kon je aan een username koppelen zodat je ook wist wie je aan het volgen was. Andersom: je hebt een gebruikersnaam en die komt voorbijgereden en nu heb je ook het iD, dan kan je dat ID volgen op een live kaart.
Dit kan je uitzetten, maar dit komt door je in waze kan je mede gebruikers zien op de kaart terwijl je rijd.

Dan kan je natuurlijk je locatie spoofen om zo die persoon in de gaten te houden, de updates hiervan zijn echter maar om de paar minuten. Netjes is het niet, dat moet ik dan wel zeggen ja
Verwacht echter dat dit nog steeds kan, al moet je door de fix wel iets beter je ben doen om je locatie te blijven spoofen zodat waze denkt dat je inderdaad op de weg bent en geen bot / computer

[Reactie gewijzigd door smiba op 19 oktober 2020 12:49]

Kleine nuance, de livekaart is niet echt live. Positie wordt maar om de +- 5 min geüpdatet.

Vind het persoonlijk ook geen grote bug en hij is netjes afgehandeld imo.
Het is wel degelijk een groot probleem. Dit soort fouten kan actief misbruikt worden die criminelen:
- stalkers
- dieven (wanneer ben je niet thuis)
- etc etc
Dan denk ik dat er veel eenvoudigere manieren zijn om te weten of iemand thuis is of waar hij naartoe gaat eerlijk gezegd.
Ongetwijfeld, maar dat is geen tegen argument.
Het is ook heel simpel om bepaalde personen te kunnen volgen op basis van alleen de unieke ID. Als je even je best doet en een script schrijft die ergens "als meer dan een uur stilstaan op plek X na 17:00 en minimaal 2 keer in een week, dan markeer als "thuis"" bijhoudt dan heb je dus al gewoon een thuis adres.

Ook kun je zo prima bijhouden waar iemand werkt, hoe lang. Die informatie is prima geld waard. Een van de redenen dat ik met Waze ben gestopt nadat het was overgenomen door Google.

Denk aan goede tijden om in te breken bijvoorbeeld...

Neen, dit is echt wel een grote fuck-up.
Heb jij een beter alternatief? Flitsmeister heeft ook toegang tot je locatie.
Ik gebruik Waze zonder account en GPS mag alleen gebruik worden wanneer de app geopend is.

Welke privacy geef ik dan precies op? Ze kunnen me natuurlijk linken op bepaalde manieren, maar uberhaupt GPS op je telefoon aan vind ik een privacy probleem.
Als je puur (offline) navigatie wilt hebben die zeer privacy vriendelijk is dan zou je eens moeten kijken naar Magic Earth.
Kan je bij magic earth op bedrijfsnamen zoeken i.p.v. specifiek zoeken op een adres?
Ik rij vaak van het ene naar het andere bedrijf, even snel invoeren en niet moeilijk doen met adressen is toch wel een must.
Goud, poging waard!
Offline navigatie is natuurlijk prima, zeker als online zijn bakken geld kost zoals dat in sommige landen nog steeds is. Maar de kracht van Waze zit hem juist in het live sturen van data over je route en omgeving. Files, flitsers, afsluitingen, ongelukken, rotzooi op de weg, potholes e.d.

Bij offline navigeren heb je dat niet.
Daarom vroeg ik het hem ook of het om offline navigatie gaat, maar dan is er genoeg software die dit (natuurlijk wel online) deze informatie kunnen verschaffen. Volgens mij Magic Earth ook, maar dat weet ik niet zeker.
Ooit van TomTom gehoord?
Go app is offline navigatie met live services, ze hebben nu ook een online navigatie die Amigo heet.
Met welke app doen we dat tegenwoordig niet?

Ze gebruiken allemaal ons GPS, Camera, Mic etc.
Dit soort privacy problemen heb je niet met een App zoals OSMAND. Die heeft helemaal geen internet nodig, en kan dan ook geen locatie publiceren.
(Als je perse tracking wil zijn er extensies die dat kunnen regelen, bv. op een Nextcloud server in eigen beheer, met Phonetrack).
Maar, die internet koppeling is juist waar je Waze voor hebt. Dingen als ongelukken, files, auto's die stilstaan, afgesloten wegen, etc. etc. worden direct weergegeven in de app.
Waze is dan ook niet zomaar een gps.
waze zijn sterkte is net de internet koppeling. :X
Ik weet dat ik tegen een muur ga praten als ik dit zeg, maar Waze heeft geen uitwisseling van privacygevoelige gegevens met Google. Ja, het is ook een dochterbedrijf van de Alphabetgroep, maar als Alphabet Waze morgen zou willen verkopen, dan zou Waze perfect op zichzelf kunnen bestaan.

In mijn interacties met de Waze-medewerkers over de jaren heen is het me al lang duidelijk dat zij een gezonde afscheiding willen bewaren van Google. Er zitten redelijk wat gegevens in Waze die Google graag zou willen hebben, maar die Waze weigert te delen. En dat gaat dan niet over persoonsgegevens, maar over bepaalde kaartgegevens. Voor zij die het niet zouden weten: Waze heeft een volledig door vrijwilligers beheerde kaart en maakt geen gebruik van Google Maps.
Waarom heeft Google überhaupt dan Waze overgenomen?
Dat is een vraag die alleen Google echt gaat kunnen beantwoorden, maar over het algemeen neemt men aan dat ze dit deden om te voorkomen dat Apple of Facebook controle zouden krijgen over Waze. Apple had op dat moment Apple Maps uitgebracht, waar veel kritiek op kwam vanwege de kwaliteit van de gegevens. Een overname van een onafhankelijke kaartdienst zoals Waze had daar een oplossing voor kunnen zijn.

Deel van de afspraak bij de overname was overigens dat minstens de eerste drie jaar het hoofdkantoor van Waze in Tel Aviv zou blijven. Dat is vandaag nog altijd het geval.
Ik hoorde juist afgelopen week dat Waze tegenwoordig een mix gebruikt van opendata en ook een deel Google data.
Zou het kunnen dat die uitspraak op de zoekresultaten gebaseerd is? Om de kaart bij te houden wordt er door de lokale community's wel vaak gebruik gemaakt van open data, maar buiten enkele specifieke zaken wordt er geen data van Google gebruikt.

Die specifieke zaken zijn: de Street View-beelden, satellietbeelden, Google Traffic-data in sommige landen omdat er daar te weinig Waze-gebruikers zijn en deels bij de zoekresultaten. Ik zeg "deels" bij de zoekresultaten aangezien Waze de gegevens uit de eigen kaart combineert met de antwoorden van de Google Places Search API. Maar dit zijn allemaal zaken die eender welk bedrijf kan verkrijgen bij Google.
Dit kwam van iemand die eerst bij OSM werkte en veel inzicht heeft in de open data, maar welke elementen van de open data komen en welke van Google weet ik niet, ik dacht dat het ook ging om componenten op de maps zelf, maar de details weet ik zo niet.
Als het over (delen van) de kaart van Waze ging, kan ik met grote zekerheid zeggen dat het fout is. De kaart van Waze mag geen gegevens bevatten van andere kaarten, behalve als ze open data zijn zonder enige verplichting voor Waze. Alleen CC0 of CC BY (Naamsvermelding) is mogelijk om zich op te baseren. En die laatste pas vanaf dat de naamsvermelding toegevoegd is in de app. Dat hebben we bijvoorbeeld voor de gegevens van Vlaanderen moeten doen. Waze heeft een kaart die volledig in eigen beheer en bezit is waar men geen delen van mag kopiëren.

OSM komt hier al zeker niet bij kijken aangezien Waze in dat geval een groot deel van de controle over de eigen kaart zou verliezen. Als we een kaartbewerker tegenkomen die delen uit OSM zit te kopiëren naar Waze, is de kans zeer groot dat we deze bewerker moeten bannen en die aanpassingen terugdraaien. Wat wel toegestaan is, is dat een bewerker zowel in Waze als OSM de kaarten aanpast op basis van de eigen kennis. Soms is het onderscheid tussen die 2 wel moeilijk te maken.
noem het hoe je wilt.
Waze vergelijken met een offline gps is gewoon fout.

Ze vertellen je beiden de weg, maar de manier waarop die berekend wordt is totaal verschillend.
Klopt. Maar ik heb up to date kaarten op mijn telefoon, (Heel NL is 1GB, met bestemming op individueel adres) Die 1GB is slechts een / maand (of) enkele maanden, dagelijkse (uurlijkse) updates zijn klein. (indien aangezet). Kaarten voor de hele wereld zijn beschikbaar.. (Soms / vaak zijn ze meer up to date dan andere leveranciers denk aan rampen gebieden waar hulpverleners de actuele toestand kunnen bijwerken).

De route wordt door de telefoon berekend... Ik zie het voordeel van Waze niet als je van A naar B wil komen wel een paar nadelen. zoals Google's gebruik van data die je genereert.
Een van de voordelen van de routeberekening op een server te laten gebeuren is dat er naar het algemene wegbeeld gekeken kan worden en dat er echt aan verkeerssturing gedaan kan worden. Als iedereen dezelfde data gebruikt, gaat iedereen dezelfde route gaan volgen. Dat gaat dan resulteren in oscillerende drukte tussen twee parallelle wegen, in plaats van een gelijke verdeling. Toegegeven: in de praktijk zal dit niet voor komen aangezien niet iedereen hetzelfde systeem gebruikt.

De kaarten van Waze worden overigens dagelijks up to date gebracht en zijn niet afhankelijk van een of andere kaartenleverancier. Net zoals bij OSM worden deze door vrijwilligers beheerd. En aangezien de kaart van Waze alleen voor navigatie gebruikt wordt ligt de focus daar ook veel meer op. Maar sowieso is de kwaliteit van de kaart van zowel OSM als Waze een pak beter dan de meeste kaartleveranciers.

Verder heeft Google trouwens geen toegang tot die ritten gereden in Waze, behalve dan misschien via Android. Waze werkt nog altijd als een apart bedrijf binnen Alphabet met een eigen CEO, eigen ontwikkelteams, etc. Alleen de HR wordt gedeeld.
Is het van "niet zien" of "niet willen zien"?

Natuurlijk kan je met offline kaarten in normale omstandigheden perfect rijden, niemand beweert het tegendeel.

Maar als ik van Kortrijk naar iemand in Amsterdam rijd weet je nooit wanneer je toekomt. Dan kan ik in Waze een optie aantikken dat mijn bestemmeling ziet waar ik ben en kan de actuele TOA synchroon met mij bekijken.

In Gent is het befaamde circulatieplan in voege gegaan. De dag erna kon ik met waze perfect correct in de stad rijden. Andere navigatie had dagen tot vele weken nodig om actueel te zijn.

Als je vaak lange afstanden doet is waze gewoon onmisbaar door zijn actuele verkeersinfo, file info, ....
Ook niet onbelangrijk. Ik hoef zelden een adres in te typen, gewoon de naam van de firma of school en weg zijn wij.

Google wist mijn locatie toch al perfect, want ik heb dat in google maps zelf aan gezet. Super handig om achteraf te zien waar ik was als er weer een boete binnen komt met 1 van de pool-wagens.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 19 oktober 2020 13:51]

Informatie over flitsers, wegwerkzaamheden, plotselingen wegafsluitingen.
Oh ik vergat een belangrijk nadeel van google et. al...
Openstreetmap heeft ook OpenSeamap. Het houdt niet op bij de waterrand. OSMAND werkt ook op het water. (voor mij ook een puntje).
Helemaal gelijk. Jammer genoeg moet ik toegeven dat Waze een van de beste navigatie apps is.

Ik gebruik op dit moment Sygic, maar volgens mij geven die ook weer informatie door (en ontvangen ze informatie) van TomTom om drukte te kunnen meten. En bij Sygic is het nu pas mogelijk om flitsers en dergelijke door te geven.

Maar goed: de meeste mensen hebben nu eenmaal geen benul van privacy. Laat staan dat ze er iets voor over hebben.
Appels en peren. Binnen Waze wil je juist een live connectie om info te krijgen over ongelukken, werkzaamheden en andere details.
Waze heeft toch nog steeds niet de 100-km op de snelweg onder controle? Dat dit tot een andere aankomst-tijd leidt vind ik een marginaal probleem maar helaas wordt je nu niet gewaarschuwd als je per ongeluk te hard rijdt overdag...

On-Topic : goede zaak dat ze dit zo opgepikt hebben. En, zoals DrPoncho in 'nieuws: Waze-gebruikers waren te volgen via web-api' zegt, die was meer dan 1337 dollar waard imho...

[Reactie gewijzigd door bvdbos op 19 oktober 2020 12:05]

De ingegeven snelheidslimiet heeft geen effect op de historische of real-time gegevens binnen Waze. Als er binnen een bepaald uur dus gemiddeld 130 km/u gereden wordt op een stuk snelweg dat een limiet van 100 km/u ingesteld heeft staan, zal Waze gewoon de 130 km/u gebruiken om de aankomsttijd te berekenen.

Het ondersteunen van tijdsgebaseerde snelheidslimieten is nog steeds iets dat Waze aan het uitwerken is. Jammer genoeg duurt het wat langer omdat ze extra functies hebben toegevoegd om beter te kunnen helpen tijdens de COVID-19 pandemie. Men heeft de mogelijkheid om testcenters op de kaart te zeggen toegevoegd en het mogelijk gemaakt voor plaatsen om aan te duiden dat ze take-away aanbieden, bijvoorbeeld.
Hoe bedoel je dit dan? Want bij mij werkt dat prima. Geeft netjes 100 aan overdag en 120-130 in de avond op de trajecten in de randstad die ik rij. Wel geeft hij soms geen snelheid aan, wat dus betekend overdag 100 en in de avond mag je 130.
Een bug waarvan ik me kan voorstellen dat die inherent is aan het kunnen zien van andere gebruikers op de kaart (met username). De strategie om het te misbruiken doet me denken aan die applicaties die gebruikt werden om Pokémon Go-kaarten te maken. Gewoon je locatie faken en kijken welke data er in je buurt te verkrijgen is, die je normaal alleen kunt zien als je daar ook fysiek bent.

[Reactie gewijzigd door thomasmoors op 19 oktober 2020 11:23]

Goed opgelost. Had natuurlijk niet voor mogen komen, maar dit is wel een voorbeeld van hoe het zou moeten werken als je zo'n fout vindt.
1337 Dollar? :) Degene die dat bedrag bedacht heeft was goed wakker :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leet
Heeft nogal een impact deze bug, dus had hem dan 31.337 gegeven ;)
Gebruik je eigen naam zo min mogelijk
Mensen zijn hardleers
Weer een rede om gewoon Flitsmeister te gebruiken.
Dat is geen goede reden. Als je het artikel leest is deze fout al verholpen. We weet wat voor problemen Flitsmeister heeft.
het feit dat de fout voor kon komen geeft al aan dat het niet een product is die je moet vertrouwen.
Ik vindt de navigatie van FM nog steeds tegenvallen, dus nu nog steeds Waze en FM best of both worlds
Het toevoegen van meldingen bij het naderen van spoorwegovergangen had wel interessant geweest, hoewel dit voornamelijk in België toegevoegd werd. Maar wat absoluut zeker interessant had geweest was de toevoeging van rijstrookaanduidingen. Dat was al jaren missing feature nummer 1, dus lijkt me zeker nieuwswaardig.
Goede voorbeelden, thanks! _/-\o_

Blijft een discussiepunt of deze features, die al in google-maps zaten, echt een apart nieuwsartikel verdienen, maar Tweakers had wellicht een samenvattend artikel kunnen plaatsen over alle aankondigingen tijdens het WazeOn event

Ben het er in elk geval niet mee eens dat hier structureel selectieve berichten geplaatst worden @markisoke suggereert :)
De waarschuwingen voor spoorwegovergangen zitten niet in Google Maps en bij mijn weten zitten die trouwens in geen enkele ander navigatiesysteem :)

En net het feit dat de rijstrookaanduidingen in de meeste andere systemen wel al inzitten maakte dit volgens mij zeer relevant. Het zou me niet verbazen dat die functie het verschil maakt in het kiezen tussen twee navigatiesystemen.

Ik denk inderdaad niet dat het een structureel iets is, maar ik heb er mij toch ook wat aan geërgerd. WazeOn was een tweede kans voor Tweakers om het nieuws te melden, maar ook die kans is niet gegrepen. Ik denk echter niet dat ik hen op WazeOn gewezen heb, dus dat is misschien ook deels mijn fout.
Ow wow, is dat nu pas toegevoegd aan Waze? Ik zweer zelf bij de TomTom apps, die dynamische rijstrook aanduiding werkt daar veel fijner dan de oude statische plaatjes.
Hoewel ik over het algemeen in de neutraliteit van de redactie van Tweakers geloof, moet ik toch ook toegeven dat ik deze indruk heb. Er werd niets gemeld over de toevoeging van meldingen voor spoorwegovergangen, noch over de rijstrookaanduidingen. Het kan natuurlijk altijd dat er net die dag al redelijk wat nieuws te verwerken valt of misschien wat minder redactieleden aanwezig zijn.