Google geeft Pixel 2-telefoons nog laatste update in december

Google geeft de Pixel 2-telefoons in december de laatste beveiligingsupdate. Daarna krijgen alleen de Pixel 3, 3a, 4 en 4a nog updates, naast de nieuwe modellen. Daarmee heeft de Pixel 2 drie jaar en twee maanden ondersteuning gekregen.

Google zegt tegen Android Police dat de Pixel 2 geen november-update zal krijgen, maar in december nog wel een laatste update zal ontvangen. Google beloofde oorspronkelijk ondersteuning tot minimaal deze maand, maar daar komen dus enkele maanden bij. Dat gebeurde vorig jaar ook met de eerste generatie Pixel-telefoons uit 2016. De Pixel 2 heeft wel Android 11 gekregen, waar dat vorig jaar met de eerste generatie Pixels niet gebeurde bij Android 10.

Nog altijd belooft Google drie jaar updates en upgrades voor zijn telefoons. Dat was ten tijde van de release van de Pixel 2 op Android relatief lang, maar inmiddels beloven veel fabrikanten hetzelfde. De grootste daarvan is Samsung, die op zijn high-end modellen sinds de S10 drie versie-upgrades belooft, naast drie jaar aan updates. Concurrent Apple belooft niets, maar levert op veel iPhones vijf jaar updates.

Google Pixel 2 XL en Pixel 2

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-10-2020 • 21:04

166

Reacties (166)

Sorteer op:

Weergave:

3 jaar 8)7 En dat vinden ze noemenswaardig? Mijn Fairphone 2 krijgt ook nog steeds updates... Zijn er nog telefoons die minder dan 3 jaar updates hebben?
En zijn er nog trots op ook. Het is iets waar ze zich voor kapot moeten schamen.

Ondersteuning dient minimaal zo lang te zijn als de redelijke levensduur van de hardware, welke minstens het dubbele is van 3 jaar. Omdat mensen langer met een telefoon doen of wanneer deze een 2e leven krijgt, doorgeven aan familie.

Het boeit me niet hoe ze dit oplossen, het is absurd om perfect functionerende hardware richting schroothoop te sturen.
De meeste smartphones zijn na 3 jaar goed gebruik toch best wel op... alleen bij diegene die heel erg zuinig omgaan met de telefoon, zal het voor de meesten een vrij gehavend toestel betekenen. Dan heb je ook nog het aspect van de accu die na 3 jaar niet best meer zal zijn... en alle ontwikkelingen qua SoC en camera's waardoor mensen meestal toch voor een nieuw toestel gaan. Een 'redelijke' levensduur van een smartphone is zeker geen 6 jaar zoals je betoogt.

Maar buiten bovenstaande... dat er geen updates meer komen maakt het apparaat niet rijp voor de schroothoop. Zeker als het een toestelletje betreft wat na 3 jaar nog een keer wordt doorgeschoven naar een kind oid, dan zal het geen toestel zijn waar hoge eisen aan worden gesteld en zolang de apps nog up-to-date zijn zal er weinig 'schade' ontstaan.

Met andere woorden, de verontwaardiging mag best wel wat minder... zeggen dat een fabrikant zich moet kapot schamen is toch echt een vrij overdreven reactie.
Ik ben het hier sterk mee oneens.

Een jaar of 5-10 geleden had je (voor mij) gelijk, maar ik merk dat ik eigenlijk totaal geen behoefte meer heb om mijn toestel te vervangen. Ik gebruik geen hoesje oid maar het toestel ziet er nog prima uit, is gewoon nog snel en aangezien ik een tijdje terug de batterij heb vervangen (€30,-) komt 'ie ook nog goed de hele dag door. En dat is (was) geen high-end toestel, maar een OnePlus 3 van €430. Ik denk dat deze nog wel een jaar of 2, 3 mee gaat. En dat ding is van juli 2016.

Maar ja, updates en security..

Ik vind het argument van "doorgeschoven naar een kind" ook kant noch wal raken. Het is niet erg als het toestel van een kind gehackt wordt? Met hierop misschien wel allerlei foto's en video's?
En het is toch gewoon zonde, denk aan alle schade die we het milieu aan doen om iets wat - zeker voor een partij als Google - relatief eenvoudig bij te werken is?

Overigens ligt hier ook een groot gedeelte schuld bij de SoC-leveranciers, die na 3 jaar geen updates meer uitbrengen. Mede daardoor is Google steeds met het OS uit elkaar aan het trekken, zodat componenten geupdate kunnen blijven worden onafhankelijk van de firmware die de SoC aanbiedt.
Dus jij gebruikt nog een toestel voor bankzaken etc, zonder dat er nog nieuwe updates voor je OS worden uitgerold?
Hoe vaak is in de afgelopen jaren iemand de dupe geworden van een hack mbt mobiel bankieren?

Als het voorkomt - ALS - dan zal de bank in veel gevallen je compenseren, want het is hun beveiliging die gekraakt is - tenzij je onzorgvuldig met je code geweest bent, maar dat ligt hem niet aan OS updates.

En ten tweede, bij de banken werken security-experts die beveiligingsproblemen met oudere versies van besturingssystemen in de gaten houden. Als die gevonden worden, en als er nog mensen de oude versies gebruiken, kunnen ze de app onklaar maken met een bericht dat de gebruiker z'n shit moet bijwerken. Werkt natuurlijk niet voor de website, maar die hebben weer hun eigen beveiligingen.
Ik ben als ICT Support destijds ingelicht (2016 ofzo) dat banken onder hun nieuwe voorwaarden geen compensatie geven als een gebruiker de dupe is geworden op een apparaat dat niet up to date is en/of geen antivirus heeft e.d. (waar van toepassing). Zou even een bron moeten zoeken maar in dat geval blijft het argument niet helemaal overeind.
Daar heb je een punt. Maar is voorkomen niet beter dan genezen? Je kan niet voorzichtig genoeg zijn tegenwoordig.

(Gewoon mijn mening begin nu allemaal niet te flippen aub xD)
Ja, maar wel met een "risicoanalyse": ingestelde limieten, geautomatiseerde notificaties en een geaccepteerd limiet. Zelfs zonder updates schat ik de kans dat misbruik optreed in als klein, en als het optreed dan verwacht ik dat de impact beperkt blijft to €500,-. Mocht de bank dit niet vergoeden dan vind ik dat OK. Voor grotere overschrijvingen moet ik eerst vanaf de PC op de bank omgeving de limiet verhogen en kan ik pas na een korte periode (+/- 15 minuten) verder.

Daarnaast installeer ik geen nieuwe apps meer, zijn de apps die ik heb allen (relatief) vertrouwd en ben ik actief bezig met cyber security op Android. Als daar een groot en bekend lek in komt waar actief misbruik van gemaakt wordt dan heroverweeg ik mijn risicoanalyse.

Veel liever krijg ik natuurlijk gewoon nog updates. Daar wil ik ook best voor betalen. Een bedrag tot grofweg 5 euro per maand (na de eerste 3 jaar) zou mijn max zijn.
Even kijken naar de realiteit... Wat doen de meeste kinderen met hun toestel? TikTok filmpjes en selfies voor Facebook/Snapchat/Instagram etc... niet iets waar enige hacker interesse in heeft. Op welk platform zijn nu werkelijk de meeste grote hacks bekend... niet op Android iig. Hoe krijgen de meeste hackers toegang tot apparaten van mensen? 99 van de 100 keer niet door het ontbreken van updates... het grootste beveiligingslek is geheel platform onafhankelijk, dat is de gebruiker.
TikTok filmpjes en selfies voor Facebook/Snapchat/Instagram etc... niet iets waar enige hacker interesse in heeft.
Tenzij ze de kleren uitdoen, wat vaker voorkomt dan je denkt. Ik ben er vrij zeker van dat je zelf geen kinderen in die leeftijd hebt.

Wel eens met de rest, de beveiliging van de platforms is gewoon op orde, ook als ze geen updates meer krijgen, en het achterhalen van passwords (als die er uberhaupt op staan) en social engineering komt veel vaker voor.
Kinderen hebben geen (serieuze) bankzaken op hun telefoon. Die rekening met 25 euro spaargeld is nog wel te overzien.
Maar buiten bovenstaande... dat er geen updates meer komen maakt het apparaat niet rijp voor de schroothoop. Zeker als het een toestelletje betreft wat na 3 jaar nog een keer wordt doorgeschoven naar een kind oid, dan zal het geen toestel zijn waar hoge eisen aan worden gesteld en zolang de apps nog up-to-date zijn zal er weinig 'schade' ontstaan.

Met andere woorden, de verontwaardiging mag best wel wat minder... zeggen dat een fabrikant zich moet kapot schamen is toch echt een vrij overdreven reactie.
Bijzonder dat je een toestel met lek OS dat niet meer gepatched wordt goed genoeg vindt voor je kinderen? Het is niet erg dat zij een lek OS gebruiken? Bijzondere denkwijze.

Je kunt de verontwaardiging van de korte ondersteuningsduur selectief noemen, maar feit is echter dat drie jaar na lancering van het toestel af afgeschreven wordt echt niet normaal hoor. Kijk eens naar de concurrentie, alwaar een toestel uit 2015 nog steeds ondersteund wordt (iPhone 6S). Het kan dus weldegelijk.
Waaruit blijkt dat het lek is? Krijg je geen app updates meer dan? Hoeft een gebruiker bij een up-to-date toestel niet om goede wachtwoorden te geven? Of erop te letten waar je op klikt als je een bericht krijgt? Dat is waar ieder OS kwetsbaar is en waar vrijwel alle "hacks" plaatsvinden en daar biedt een up-to-date OS 0,0 bescherming tegen. Heb ik dan een 'bijzondere denkwijze' of een 'realistische denkwijze'?

Wat doen jouw kinderen dan met een telefoon waarvoor je bang moet zijn? Dat zijn doorgaans en vrijwel exclusief bijna alleen maar zaken die toch al op social media worden gedeeld... en als een kind wat ouder wordt en meer "belangrijke" dingen met een telefoon gaan doen zoals bankzaken dan zou mijn advies (met klem) vrijwel alleen het gebruik van je accounts gaan mbt twee factor authenticaties en goede wachtwoorden gaan dan dat ik mij zorgen maak of het OS van het toestel wel of niet de laatste updates heeft gehad.
Door deze houding veronderstel je dat OS-patches op Android overbodig zijn. Ik vraag mij ernstig af waarom fabrikanten dan zoveel tijd en energie steken in het maken en beschikbaar stellen van deze patches, als het toch allemaal niets toevoegt als je maar sterke wachtwoorden gebruikt? Nee, OS-patches dienen een doel, anders zouden deze er niet zijn.
Je punt is goed, je argument wat minder; er bestaan helaas genoeg dingen zonder een te verantwoorden doel. Maar in dit geval gaat het inderdaad om kwetsbaarheden die (gericht of ongericht) een uit te buiten risico zijn voor hackers of andere cybercriminelen.

@MicGlou dat de gebruiker een groter risico is maakt niet dat een lek OS dat niet is. Zoals ik het begrijp wordt er door criminelen naar elke patch nauwkeurig gekeken naar welke beveiligingskwesties worden opgelost in 'v11' van een OS zodat ze die kwestie in 'v10' op toestellen kunnen uitbuiten. Gericht of ongericht, dus ook kinderen met ogenschijnlijk onschuldige content worden slachtoffer, op manieren die je echt niet moet willen.
Of de Jolla Phone uit 2013 die nog steeds ondersteund wordt. Daar kan zelfs Apple niet tegenop :P

Het is zelfs van de zotten dat we er genoegen mee nemen op telefoongebied, want op computergebied is de ondersteuning sowieso veel langer. Windows minimaal 10 jaar, Red Hat en Ubuntu LTS 10 jaar, AmigaOS 3 uit de jaren 90 krijgt tot op de dag van vandaag nog steeds updates en upgrades en het moderne AmigaOS 4.1 wordt ook al jaren ondersteund. macOS krijgt ook lang updates. En ga zo maar door...

Maar ook op Android-gebied kan het: de Fairphone 2 uit 2015 wordt ook nog steeds ondersteund. Goed, je loopt dan qua Android-versie wel iets achter, maar je krijgt nog steeds updates en ondersteuning en daar gaat het om.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:07]

"best wel op"? Mijn Pixel 2 (met uiteraard Android 11) is nog steeds razendsnel, de batterij gaat nog steeds de hele dag mee, hij is nog lang niet "op". Ik snap best dat Google een beetje wil pushen om een nieuwe telefoon aan te schaffen, maar als ik een Pixel 5 zou aanschaffen (zodra die op de markt komt) heb ik niet het gevoel dat ik een stap voorwaarts maak.

Sterker nog, als ik nu naar bijvoorbeeld de nieuwe Samsung-telefoon zou overstappen ga ik terug naar Android 10, dus een stap achteruit!

Nou ja, bij XDA Developers zullen vast wel updates zijn te vinden zodra Google ermee ophoudt.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 22 juli 2024 14:07]

Nou ja, bij XDA Developers zullen vast wel updates zijn te vinden zodra Google ermee ophoudt.
Helaas zitten in niet officiële updates niet alle beveilig patches.

O.a. doordat drivers en de kernel niet geüpdatet worden.

Daarom is Google al zo lang bezig met Android steeds modulaire te maken zodat losse onderdelen geüpdatet kunnen worden buiten het systeem om. Maar ja tot die tijd zou top zijn geweest als Google tenminste 5 jaar lang updates gaf. Aan de andere kant, we wisten dit van tevoren dus, take it or leave it.
Als jij 3 jaar later nog steeds een telefoon hebt die pico bello in orde is behoor je eerder tot de uitzondering dan het gros van de smartphone bezitters... niet echt een sterk punt.

Wat betreft de beschikbaarheid van de Android versie, slap argument... Android 11 is werkelijk nog geen maand uit... als je dit als argument noemt ben je echt naar een slap stokje aan het zoeken om mee te slaan. Dit buiten het feit dat de Android versie weinig zegt over of een toestel up-to-date is waar het telt, het belangrijkste zijn de security updates... versie upgrade is in deze discussie eigenlijk helemaal niet boeiend.
Afhankelijk wel soort je koopt low-mid-high spec. Doe je er sowieso langer mee. Heb eens een wileyfox gekocht. Na een jaartje een nieuwe omdat het ding gewoon te traag was geworden (wel een vlotte telefoon maar niet meer bruikbaar als werkmobiel, viel snachts soms uit terwijl hij inzat en de wekker ging dan niet). Na 1 jaar :D.
Zolang ze niet verplicht worden updates uit te rollen zal dit een pijn punt blijven.

We vergeten misschien ook dat het gros van de consumenten elk jaar een nieuwe koopt? Waarom blijven ze anders elkaar met nieuwe topmodellen uitkomen. (Samsung, Apple,...). Dat is niet enkel om de aandeelhouders blij te maken gok ik.

Wij techies weten wel beter dan ieder jaar een nieuwe mobiel (dat een gemiddeld maandloonkost 8)7 ) aan te schaffen.
Als jij 3 jaar later nog steeds een telefoon hebt die pico bello in orde is behoor je eerder tot de uitzondering dan het gros van de smartphone bezitters... niet echt een sterk punt.
Hier gaat al jaren onze 2 tot 3 jaar "oude" telefoons naar de kinderen, die er vervolgens weer 2 tot 3 jaar mee doen. De enige uitzonderingen waren een Samsung Galaxy S2 Plus, die heb ik een jaar gebruikt, en mijn dochter minder dan een jaar, dat was een irritant traag toestel, en een iPhone 5c, die we tweedehands hebben gekocht (de kreupele S2 plus moest voortijdig worden vervangen), heeft het minder dan 2 jaar volgehouden. De 5c was snel genoeg, maar de opslag was veel te klein.

Voor de rest hebben alle toestellen het bij ons thuis minstens 5 jaar uitgehouden of zijn ze nog in gebruik: iPhone 5s, 6s, SE, 8 (Plus), XR.
Als jij 3 jaar later nog steeds een telefoon hebt die pico bello in orde is behoor je eerder tot de uitzondering dan het gros van de smartphone bezitters... niet echt een sterk punt.
Misschien vind jij dat niet zo'n sterk punt, maar ik vind dat je niet anders mag verwachten van een telefoon van slechts 3 jaar oud. En als ik de andere reacties hier lees, ben ik niet de enige die die mening is toegedaan, dus ik behoor zeker niet tot de uitzondering.
Wat betreft de beschikbaarheid van de Android versie, slap argument... Android 11 is werkelijk nog geen maand uit...
Daar gaat het natuurlijk niet om. Mijn punt was: als je een Samsung van 3 jaar oud hebt, dan is de kans groot dat je vast zit op Android 9, terwijl de update van een Pixel aantoont dat een 3 jaar oude telefoon prima uit de voeten kan met Android 11.

Zo'n "oude" Samsung moet ook met gemak de meeste recente versie van het OS moet kunnen draaien. De cpu van zo'n 3 jaar oude Samsung is snel genoeg, ze hebben genoeg geheugen (Android 11 gebruikt doorgaans zo'n 2 GB), de batterij zou ook niet op moeten zijn (mijn batterij gaat na 3 jaar, elke nacht opladen, nog steeds 1 dag en 4 uur mee op een volledige lading, volgens het batterijvenster).

Ik snap de commerciële gedachte erachter wel; fabrikanten willen gewoon telefoons verkopen. Maar technisch gezien is een telefoon natuurlijk niet "op" na 2-3 jaar. Want dat is pas een slecht argument. (Tenzij je zo'n gebruiker bent die zijn telefoon telkens laat vallen, en waarbij het scherm na een half jaar al onder de krassen zit. Ik ga uit van gemiddeld gebruik.)

[Reactie gewijzigd door Bergen op 22 juli 2024 14:07]

Mijn pixel 2 doet het op de batterij na nog prima. Batterij is leeg als ik bluetooth, GPS aan heb tussen Groningen en Den Haag. En de USB c aansluiting is behoorlijk beschadigt waardoor die niet altijd meer goed oplaad. Maar de telefoon doet het nog prima en als je zou willen gaan je er zeker nog een paar jaar mee, dus de ondersteuning is te kort.
Jouw tv....auto...pc....enz..schrijf jij ook af na 3 jaar?

Ze verplichten jouw/ons elke 2/3jaar weer nieuwe mb te kopen.
De TV die ik heb staan hier heb ik ook al 8 jaar, en het was een tweedehandsje ;)
Wat hebben al die dingen met telefoons te maken?
niks.
het gaat erom {security patches} zodra dat op houdt is bye bye toestel!
terwijl het toestel nog PERFECT werkt.
Jij trekt alle soorten apparaten gelijk, dus als een auto veel meer dan 3 jaar mee moet kunnen, moet een telefoon dat ook kunnen. Waarom? Een auto rijdt wel zolang die onderhouden wordt, en bij slijtage onderdelen vervangen worden. Een telefoon wordt met de tijd trager en applicaties steeds zwaarder, en daar kun je niet zoveel aan doen.
Bovendien werkt een toestel inderdaad nog prima als de ondersteuning stopt, meestal kun je er nog wel een paar jaar mee doen voordat je apps hebt die niet meer werken. Het nadeel is alleen het verhoogde risico, al is daar ook wel mee om te gaan.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 14:07]

Als je telefoon veel langer ondersteuning krijgt, wordt die vanzelf trager met updates. En kijk ook eens naar het resource gebruik van apps, dat wordt ook steeds meer naarmate telefoons steeds betere hardware krijgen. Dat is geen slap gelul, dat is gewoon zo. Als je nu een telefoon hebt met 2gb ram, zul je merken dat deze trager is dan toen deze nieuw was. Vooral als deze nog een beetje up to date is.
Het gaat hier over telefoons... auto of tv hebben hier niets mee te maken.

Maar de meeste mensen kopen inderdaad iedere 2/3 jaar een nieuw toestel...
daarom typ ik het ook....hij/zij schrijft alles af na 3j?
Maar de meeste mensen kopen inderdaad iedere 2/3 jaar een nieuw toestel...
Heb je daar een bron van? Want volgens mij is dat inmiddels al helemaal niet meer zo. De Tweaker misschien, maar de gemiddelde Nederlander? Ik geloof het niet.
Wat dacht je van al die mensen die altijd het nieuwste hebben in combinatie met een abonnement? Die kiezen elk jaar/2 jaar een nieuw toestel.
Inderdaad. Genoeg mensen die nog steeds elke 2 jaar aan het eind van hun dure abonnement zeggen "ik MAG weer een nieuwe telefoon uitzoeken" 8)7
Heb jij een bron wat bewijst dat het niet zo is? Een groot gedeelte van de telefoons wordt nog altijd verkocht icm een nieuw abonnement/verlenging... dat zal voor velen iedere 2 jaar betekenen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar zelfs de 'niet tweaker' heeft vaak interesse in een mooier, sneller, groter, beter toestel na een paar jaar.
Dit is toch wel de omgekeerde wereld? Jij maakt een statement. @Naafkap vraagt om bewijs om dat te onderbouwen, en dan is je reactie dat @Naafkap maar met bewijs moet leveren dat het niet zo is? 8)7

ontopic
Ik doe ook langer met mijn telefoon dan 3 jaar. En ik ben er echt niet extreem zuinig mee. Hoesje + screenprotector vanaf dag 1 en hij kan prima tegen een stootje. En als ik om me heen kijk dan zijn inderdaad de meeste mensen ook niet iedere 2 jaar met een nieuwe telefoon. Omdat de meeste mensen in mijn omgeving de vooruitgang niet meer zien en dus ook de noodzaak niet zo.

Ik heb nu een Nokia 8, maar ik zit er serieus over te twijfelen om straks over te stappen op een iPhone omdat geen enkele Android leverancier zo lang ondersteuning biedt als Apple doet. Zelfs Google zelf niet.

edit
typo

[Reactie gewijzigd door Bekers op 22 juli 2024 14:07]

Een half jaartje geleden mijn iPhone 6 vervangen. Die heeft het erg lang gedaan, mijn schoonmoeder doet al 5 jaar met een Android toestel, de accu is nu op... dus ze moet een nieuwe (wil ze niet maar een accu is niet te krijgen).

Dus er zijn wel mensen die lang met een toestel doen, maar veel zijn ook zo materialistisch dat ze elke 2 jaar een nieuwe ‘moeten’.

Ik vind 5 jaar ondersteuning overigens best acceptabel, na 2 a 3 jaar een nieuwe accu en als je een beetje geluk hebt qua valschade lukt s as t prima. 3 jaar is echt te kort!
Helemaal mee eens. Fysiek zou mijn telefoon dan ook zeker nog langer mee kunnen, maar qua updates stopt het binnenkort. En aangezien ik ook m'n bankzaken/pinnen/etc doe met m'n telefoon wil ik wel dat hij een beetje veilig is.

Dus als het aan mij ligt zou ik er zeker langer mee doen, maar dat gaat helaas niet zo lang zijn als dat de telefoon fysiek aankan. Vandaar ook mijn twijfel om misschien naar Apple over te stappen. Die hebben het wat dat betreft echt wel beter geregeld.
Heb je dit artikel gelezen?

Het is niet zo dat als je Android toestel geen firmware updates/upgrades meer krijgt, het ook meteen gedaan is met alle beveiligingsupdates en bugfixes. Die kunnen namelijk ook op andere niveaus uitgerold worden, iets wat op iOS niet mogelijk is.
Nu denk ik dat bottom line de situatie bij iOS nog steeds beter is dan bij Android, maar bij Android is het dus niet zo dat als de firmwareupdates van de fabrikant stoppen, je meteen 'aan de goden bent overgeleverd'. Bij iOS is dat wel zo, alleen is de periode van volledige ondersteuning veel langer.
Helemaal mee eens!

Ja, daar betaal je dan ook voor, voor wie om de 2 jaar al de behoefte heeft is een Android (en dan niet 1 die al een jaar op de markt is...) wellicht goedkoper, wil je langer met een telefoon doen qua support is een iphone se bijv een heel voordelige optie.

En ik vind dat extra geld wel waard qua security aspect :)
Ik heb nu een Nokia 8, maar ik zit er serieus over te twijfelen om straks over te stappen op een iPhone omdat geen enkele Android leverancier zo lang ondersteuning biedt als Apple doet. Zelfs Google zelf niet.
Bedoel je qua updates of upgrades? Want Fairphone ondersteunt de Fairphone 2 nu al even lang als Apple de iPhone 5S ondersteunt. Je loopt alleen iets achter qua Android-versie (upgrades), maar het toestel wordt nog steeds ondersteund. Het kan dus wel. En de huidige Fairphone 3 zal naar verwachting dezelfde lange ondersteuning krijgen.

Trouwens, als upgrades zo belangrijk voor je zijn, dan kun je beter een Jolla Phone kopen want die krijgt nog steeds upgrades terwijl het toestel al uit 2013 is. Zelfs Apple ondersteunt toestellen uit 2013 niet meer. En je kunt er prima Android-apps op draaien.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:07]

Het gaat mij vooral om de updates. Dat hij dus veilig is om te gebruiken. Merci voor de tips. Ik ga je suggesties eens onderzoeken, want dat klinkt wel aanlokkelijk! _/-\o_
Wat je zegt is gewoon totale onzin. Het ligt aan hoe je met spullen omgaat.
Apple telefoons krijgen gewoon 5-6 jaar ondersteuning en batterij vervangen bij Apple is vrij simpel en niet duur.
Als we naar android kijken oude high end socks kunnen zich nog prima meten tegen midrange toestellen . Neem een Snapdragon 845 chip VS een 765G wie denk je dat er beter is in cpu en gpu taken? Juist een oude flagship Chip en niet zo klein beetje ook . Heel veel games en software wordt voor midrange chips geschreven want dan heb je een veel grotere bereik mijn oude HTC M7 is vorig jaar pas door de kids naar huis gestuurd. De chips zijn nu zo snel dat sneller voor de meeste al geen zin meer Heeft. Ik ben dit jaar voor een midrange sock gegaan IPV een high end toestel want ik heb high end sock echt niet nodig.
Ik weet niet wat jij met je telefoons doet, maar een telefoon gaat toch echt wel langer mee dan 3 jaar. Het enige is dan vaak de accu, en de updates die je dan niet meer krijgt.
Accu is de, samen met het scherm, toch wel het belangrijkste onderdeel ook je dagelijkse gebruik dat slijtage krijgt. Dus als je batterij behoorlijk op is dan wordt het gebruik van een telefoon stuk lastiger. Qua SoC, opslag en geheugen hoef je jaren niet te upgraden als je niet gamed op je telefoon.

[Reactie gewijzigd door MrVegeta op 22 juli 2024 14:07]

Precies, en die accu is nog wel te vervangen in veel gevallen. Als je gewoon zuinig omgaat met je telefoon gaat die jaren mee.
Zoals ook anderen al reageren ben ik het niet met je eens.
Mijn vrouw heeft een iPhone 7 en ik een iPhone 8. Allebei gewoon nog prima toestellen. Snel, goede camera, etc. De batterij is het enige onderdeel wat minder wordt, maar voor 50€ laat je die vervangen bij een bedrijf als Coolblue ofzo.

Telefoons gaan gewoon (gelukkig) steeds langer mee. Dat was een jaar of 6-7 geleden echt nog niet zo. Maar daarom zijn software updates ook steeds belangrijker!
Gewoon door Apple laten doen, binnen 3 dagen terug en met een beetje geluk vervangen ze ook nog je scherm gratis wegens quality issues (oftewel beschadiging tijdens het vervangen van de batterij).
Een smartphone kan bij de meeste mensen makkelijk 5 jaar meegaan, moesten de fabrikanten ons toelaten de batterij te vervangen zonder heel het toestel te moeten openbreken. Mijn smartphones zijn na 3 jaar nog zo goed als nieuw, na aankoop krijgen ze een case en een tempered glass protector en als je die eraf haalt na 3 jaar heb je een bijna nieuw toestel. Batterij is het grootste probleem, 3 jaar is voor veel batterijen wel de limiet, hoe goed je er ook zorg voor draagt (batterijniveau steeds tussen 20-80% houden bv.). Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat die bij veel toestellen zo moeilijk te vervangen is en dat je na 3 jaar dikwijls moeilijk aan een goede batterij geraakt (originele worden dan bij veel toestellen niet meer geproduceerd dus je krijgt óf een oude óf een fake).

Dat het toestel doorschuift naar de kinderen maakt het net kwetsbaarder en daardoor zijn imo de security updates na 3 jaar net belangrijker. Kinderen spelen dikwijls veel meer spelletjes wat meer eist van het toestel en waar massa's links inzitten die allerlei reclame openen, waardoor je meer risico loopt op malware. Google zou een voorbeeld moeten zijn voor andere fabrikanten, maar er zijn er intussen meerdere die hun toestellen langer dan 3 jaar voorzien van security patches. Het blijft jammer genoeg Google en die staan nu niet echt bekend om hun goede support. Sommige bugs in hun diensten duren maanden/jaren om opgelost te geraken.

Apple doet het op dat gebied veel beter en je kan discussiëren dat je er ook de prijs voor betaalt, maar het is nu niet dat de Pixel telefoons goedkoop zijn voor de hardware die ze bieden. Xiaomi doet het beter voor de helft van de prijs. Ze updaten mss niet zo snel, maar geven wel langer support.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 22 juli 2024 14:07]

De iPhone 6 uit 2014 van mijn vrouw wordt sinds vorig jaar door mijn dochter gebruikt en doet het nog prima. Ietsje trager misschien maar werkt goed, batterij ruim voldoende en heeft 15 juli 2020 nog een update gehad. Dat is zes jaar ondersteuning (die misschien nu stopt, maar zelfs dat is niet zeker).

Dus zes jaar kan wel een 'redelijke levensduur' zijn.

[Reactie gewijzigd door tijsgro op 22 juli 2024 14:07]

De batterij en glas (mini-krasjes) misschien, maar hij kan na een verse batterij toch echt nog zeker 2 jaar verder. De meeste batterijvervangende reparaties zijn die van iPhones die verder nog steeds best prima werken na veel updates.

Maar tegenwoordig mag je al blij zijn als je niet op een slechte x.0 update blijft hangen zoals Samsung dat flikte met bijv. de Galaxy S4.

Zelfs bij aftermarket ROMS als LineageOS krijgen ze het allemaal niet helemaal voor elkaar: daar is het bij elke update weer afwachten wat er nu weer niet werkt.

[Reactie gewijzigd door LNDN op 22 juli 2024 14:07]

Mijne is uit juni 2018 en werkt nog steeds prima en blijf het voorlopig ook nog wel even gebruiken ook.
Toevallig nog een Pixel 2 hier. Toestel is nog steeds in goede staat. De accu is wat minder geworden, maar ik gooi hem als ik thuis kom even aan de snel lader en hij zit weer vol.

Heb het idee dat ik er nog wel een paar jaar gebruik uit zou kunnen halen. Doe ook altijd een hoesje en een scherm beschermer erop, dus mijn toestellen zijn aan het einde van de rit nog in prima staat. Erg jammer dat Android nog steeds zo'n droeve bedoeling is kwa updates.
Hoogstens de accu, maar die kan je vervangen. Een SoC gaat tegenwoordig echt wel langer dan 3 jaar mee. De iPhone 8 is echt nog vlot zat, ook met het nieuwste OS.
Ik weet niet hoe jij je toestel gebruikt, wie weet om bier te openen of als hockeypuck maar mijn toestellen zien er na 3 jaar nog bijna onbeschadigd uit en ik gebruik ze elke dag. Met een hoesje.
Het enige issue is dat accu's verslijten en het geheugen qua writecycles wat minder wordt.
Verder verdenk ik grote merken zoals Samsung ervan om toestellen bewust trager te maken.
Of apps worden steeds logger en lomper, kan ook.

Het is net als bij Microsoft, installeer alle 16 miljoen updates en je pc is niet vooruit te branden.
Al die security patches zijn op den duur een lappendeken. Zelfs met project treble, A-B partities en meer van die ongein. De processen eten steeds meer geheugen en dat is er op een gegeven moment niet meer door allerlei widgets en dingen die meedraaien en bloatware die niet te verwijderen is. Je kunt wel rooten, maar dat lost het probleem niet op. Dan verlies je weer je DRM keys voor Netflix en andere diensten.

Dat zie je ook wel als je LineageOS draait of /e/ ofzo. De telefoon blijft snel ondanks patches.
Ook zonder updates blijft de hardware werken. Ik zit nog steeds op android 7 al tijden geen update meer gehad van Meizu. Maar het blijft absurd dat er maar 3 jaar updates wordt geleverd, zéker voor high end android telefoons. Het heeft echt geen nut om een high end android telefoon aan te schaffen.
Ik zie alleen niet helemaal waar je vandaan haalt dat ze er trots op zijn. Ze hebben het tegen Android Police gezegd, die hebben er een artikel van gemaakt dat het meer is dan de verwachting was. Nergens staat dat Google het groots heeft aangekondigd.

Ik vind het juist ook wel bijzonder dat er altijd wordt gedaan alsof geen updates meer krijgen gelijk staat aan een telefoon die niet meer werkt. Hij doet nog precies hetzelfde als daarvoor, op precies dezelfde snelheid. Ik ben het met je eens dat je geen beveiligingsupdates meer krijgt, maar 'naar de schroothoop' vind ik een overtrokken reactie omdat je geen updates meer krijgt.
Ik heb een Jolla 1 uit december 2013 met SailfishOS. Niet bepaald een top toestel, maar er kwam vorige week gewoon een nieuwe update binnen.
… en dat is een full OS update naar de recenste versie van SailfishOS, niet alleen een beveiligingsupdate.
Ik vind het zelfs schandalig te noemen dat na drie jaar de updates ophouden!
Concurrent Apple belooft niets, maar levert op veel iPhones vijf jaar updates.
Mijn iPhone 6, nu ruim 6 jaar oud, kreeg in juli van dit jaar nog een security update naar 12.4.8. Een jaar oudere 5S kreeg ook nog die update... Er zijn nu twee redenen waarom ik een upgrade overweeg naar een SE (2020), #1 de updates waarvan ik niet zeker weet of we er nog meer krijgen en #2, de batterij is na 6 jaar echt gaar! Met thuis werken is regelmatig aan de oplader geen issue, wellicht dat ik het nog kan rekken totdat er naast de SE een top-of-the-line model komt met een touchid...
Voor een paar euries kan je accu laten vervangen
Weet, maar dan zit ik zonder smartphone en dat kan dan weer niet.
max 15 min wachten in wachtruimte
Gewoon blijven wachten in de winkel. Niet door Apple laten doen want dan moet je 'm inderdaad missen.
Ben zelf Xiaomi met MIUI gewend, en ook niet echt onder de indruk van dit artikel inderdaad. Ironisch genoeg hoef je voor ondersteuning niet bij de triple-A merken te zijn als het op Android aankomt.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 22 juli 2024 14:07]

Sony belooft ook van alles, maar komt t doodleuk niet na. Mijn XZ1c zou tot ongeveer eind van dit jaar updates ontvangen, maar de laatste (beveiligings)update die ik heb gekregen is van november 2019.
Tja, kijk naar mijn ipad 2 uit 2014. Die heeft zo'n 4-5 jaar updates gekregen maar is sinds de een na laatste update een stuk trager en na de laatste update eigenlijk bijna onbruikbaar zo traag. Terwijl ie nieuw lekker vlot was.
De vraag is dus of je wel nieuwe software, die gemaakt is voor moderne apparaten, wil draaien op die oude dingen...
Hier heb ik een ipad-2 en en een samsung tab-2, ongeveer even oud. De ipad is inderdaad door apple voor mij verrassend lang van updates voorzien. Helaas na ios 9 geen os-updates meer. En sinds kort wil 1 van de standaard apple-apps graat updaten maar dat lukt niet meer...

De samsung tab-2 heeft van samsung mogelijk een paar security updates gehad maar dat is al zo lang geleden dat ik dat niet eens meer zeker weet. Wel weet ik dat die met cyanogenmod een nieuwe android versie heeft gekregen maar toen de ipad de laatste update van apple kreeg was ook de cyanogenmod ondersteuning van de tab-2 al gestopt. Het is bij de gratie van lineage-os dat er nog een nieuwere android op gekomen is maar wel experimenteel en ook maar 1 android versie. Helaas is deze tab vorige maand overleden. Geheugen issues.

Ja, de hardware van beide is zo'n 8 jaar mee gegaan, al waren het aanvankelijk top-range machines, aan het einde hebben ze een low-range specificatie, zowel qua cpu, als ook (en vooral) qua geheugen (0,5 à 1 GB) en opslag (16 GB).
Zeker drie jaar is niks. Windows phone had het update beleid goed geregeld. Jammer dat die keuze weg is.
Vraag me toch ook vaak af in hoeverre support voor de processor een rol speelt.
Ik snap dat niet helemaal, hoe vaak wordt het driver model van Android op de schop gegooid zodat bepaalde processoren niet meer werken? Bij Windows wordt je CPU toch ook niet meer na 3 jaar niet meer ondersteund? Windows 10 werkt ook nog op een 12 jaar oude CPU. En dat gaat om de snelheid van de CPU, niet om drivers of iets dergelijks.

Wat maakt Android zo anders dat oude hardware zo snel stopt met werken of dat drivers niet meer werken op een nieuwe versie?
In tegenstelling tot Windows heeft Linux geen stabiele driver api, dus als de chipset-maker geen updates wil uitbrengen kun je ook de kernel niet updaten.
Jawel hoor, als je als bedrijf wil dan kan je het ook zelf doen:
nieuws: Fairphone 2 uit 2015 krijgt Android 9-upgrade
Dan is het misschien tijd om een andere kernel te gaan overwegen. Er is weinig reden dat telefoons niet net zo lang ondersteund kunnen worden als desktop PC's.
Ja, het driver model is anders dan bij Windows.
Drivers die _in_ mainline Linux zitten worden "voor altijd" ondersteund, bij elke nieuwe Linux versie wordt ervoor gezorgd dat die blijven werken. Dat maakt dat bijv de 30 jaar oude 486 ook nog wordt ondersteund.
Drivers die daarbuiten zitten, moeten regelmatig worden aangepast als Linux vernieuwt.
Sommige Linux versies worden 6 jaar ondersteund; als je dan op zo'n versie blijft hangen, hoef je je driver in die tijd niet aan te passen.

Google neemt zo'n Linux met 6 jaar support, en maakt die geschikt voor Android.
De SoC fabrikant neemt vervolgens dat ding, en maakt die geschikt voor hun SoC.
De toestel fabrikant neemt dat weer, en maakt die geschikt voor hun toestel.
En dan zijn we alweer 1-2 jaar verder, dus nog 4-5 jaar te gaan.
Althans zo ging dat eerst, mss is dat de afgelopen tijd verbeterd.

Die aanpassingen van Google/SoC-/toestel-fabrikant, worden dus gedaan in hun eigen versies, en komen niet vanzelf terecht _in_ mainline Linux. Daar is samenwerking voor nodig en dat doen ze niet (genoeg). Want dat kost veel tijd/moeite en levert weinig op, prioriteit is snel n telefoon kunnen uitbrengen die niet te duur is.
Maar dan blijven fabrikanten dus ook zelf verantwoordelijk om hun eigen aanpassingen/drivers te updaten bij nieuwere Linux versies.

In theorie kunnen ze als die 6 jaar support voorbij is, gewoon overstappen naar de volgende mainline Linux versie. Het is immers open source, waarmee je min of meer alles kan doen wat je maar wilt (wat ze ook al hadden gedaan, anders draaiden hun telefoons geen Linux).

Google maakt dat iig ook mogelijk. Maar daarna moet die kernel dus nog langs de SoC fabrikant, en die ondersteunt per SoC meestal maar een paar Linux versies dacht ik.
En daarna dus de toestel fabrikant, maar die vindt het lastig/eng om op n nieuwe kernel over te stappen. Dan moeten ze alles opnieuw testen, met kans op problemen bij de uitrol etc.
Dat levert ook niet zoveel op, want men blijft die toestellen toch wel kopen, zelfs hier zeggen sommige mensen 3 jaar support al genoeg te vinden (al is het vlgs mij meer dat men dermate gewend is aan slechte support, dat minder slechte support al snel voor goed wordt aangezien).
Dus ook dat laten ze dan maar zitten.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 juli 2024 14:07]

Qua processing power zou het ruim genoeg moeten hebben. Ik heb wel eens ergens gelezen dat Quallcom ook support moet bieden qua drivers, misschien zijn die heel moeilijk aan het doen.

Google had wel incrementale updates beloofd met een nieuw systeem dat delen van het OS zou scheiden zodat er deels geupdate kan worden. Of dat ooit van de grond komt echter...

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 22 juli 2024 14:07]

3 jaar en 2 maanden na introductie. Vraag mij af hoeveel gebruikers hem op day 0 hebben besteld en dus daadwerlijk zolang updates hebben gehad. Denk dat voor de meeste mensen het dus een stuk korter qua updates zal zijn.

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 22 juli 2024 14:07]

Dat valt een beetje tegen als je hem een half jaar na introductie gekocht hebt. Je bent verzekerd van snelle updates maar ook van een korte ondersteuningsperiode.
Voor een 3a is dat wel ok. Ik doe toch altijd zo rond de 2 jaar met een toestel, gezien hoe ruw ik er mee om ga.

De 3a is goed geprijsd, dan heb je een telefoon voor 150 per jaar en je kunt na die periode altijd nog custom roms flashen.

Het gaat er mij vooral om dat ik tijdens gebruik gewoon elke maand netjes de laatste security updates krijg. Dat is bij veel fabrikanten al niet eens.

Dat gezegd hebbende 5 jaar support zou eigenlijk perfect zijn.
De duurdere Samsung telefoons krijgen 3 (jaar) upgrades en daarna nog security updates. De 5 jaar zal je net niet halen, maar het komt wel in de buurt.
Inderdaad ik heb een S7.. introductie feb 2016, ik krijg nog steeds security updates. Ziet er naar uit dat die de 5 jaar gaat halen.

Vind het erg tegenvallen, duidelijke pre voor mij weg van de Pixel.

Toch maar de laatste Fairphone
Hmm, ik zie dat Samsung weer een kwartaalupdate aan het uitbrengen is. Al is ie voor mijn (unbranded) toestel nog niet beschikbaar.
Veel beter dan mijn Nexus-toestellen. Daar was het na precies 2 jaar echt op.
Wat voor verschil heb je eigenlijk bij Samsung tussen een toestel van KPN en een uit de algemene verkoop?
Volgens mij is er geen verschil. Ik kreeg de S20 gewoon in een originele Samsung doos en zie het woord KPN nergens verschijnen. Vroeger was dat wel anders.
Ik dacht dat Google net zoals Apple ook wel een aantal jaar update;s zou uitbrengen. Volgens mij heeft samsung ook 3 jaar bij de high end toestellen. Valt me wat tegen. Oneplus geeft met de 5 serie na 3 jaar nog steeds support en zit ook op android 10 en dit toestel is van juli 2017, maar zal geen android 11 meer krijgen.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 14:07]

Sinds de pixel 3 vermeen ik dat google zijn pixels 3 jaar voorziet van updates, zowel android OS als beveiliging updates. Heb nooit begrepen waarom ze eerst maar 2 jaar OS en 1 jaar beveiliging updates gaven. Het kan zijn dat ik het verkeerd heb, volg het nieuws omtrent android minder nu ik in bezit ben van een iphone
kijk als Apple 5 jaar update's geeft dan kun je op een bepaald moment ook dat afzetten tegen de prijs vs een Samsung die maar drie jaar belofte doet op een toestel van 800 euro. Ik zou graag willen zien dat fabrikanten verplicht worden in de EU tot wanneer ze nog een security update doen.

Als ik een toestel koop van een jaar geleden en er is maar support voor twee jaar dan heb ik na 1 jaar geen update meer qua security. Dit zorgt er ook voor dat fabrikanten dit gaan meenemen in het aanbod en daarop kun je een keuze maken waarbij je weet waar je aan toe bent.

BlackBerry had standaard 2 jaar en 3 mnd ,wat uiteindelijk 2 jaar en 6 maanden was gemiddeld op android en dan weet je waar je aan toe bent, want die geven aan tot welke datum je service kan verwachten. Dit doen ze ook met support op diensten.

Ik ben ervoor dat de fabrikant duidelijk aangeeft op de verpakking en online op de site tot wanneer ze een security update geven.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 22 juli 2024 14:07]

En dan begrijp ik nog wel dat je geen full features misschien meer krijgt. Maar dat je ook gewoon geen security patches krijgt is gewoon slecht.
Gezien de problemen met de hardware (beeld en geluid) denk ik dat een groot aantal Pixel 2 telefoons al niet meer onder ons is. Tel daarbij op dat de gemiddelde levensduur van een telefoon geschat wordt op zo'n 2,5 jaar, dan denk ik dat een groot deel van de gebruikers intussen alweer toe is of misschien al wel over is naar een nieuwe.
Ik heb je reactie gelezen op een Pixel 2 XL, die na 2 jaar gebruik nog prima werkt, batterij gaat gemakkelijk nog een volledige dag mee, en recent nog een update naar Android 11 heeft gekregen.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden van deze telefoon alleen jammer van de updates die vanaf december stoppen.
Ik heb nu nog een 0 day pixel 2 en heb een 0 day pixel 5 besteld. Ik ben het eens dat 3 jaar echt te weinig is.

[Reactie gewijzigd door bbc op 22 juli 2024 14:07]

Ik heb de Pixel 2 XL in gebruik sinds ongeveer de tweede week na release. Ik had meer voor dat ding betaald dan de de iphone 6 die ik daarvoor had gebruikt. Mijn 2 XL voelt nog prima aan qua snelheid en ik vind het raar dat zelfs de uitgever van Android niet eens 4 jaar ondersteuning kan aanbieden. Een slechte zaak voor het milieu en mijn portemonnee. Ik ga daarom weer terug naar een iphone wanneer de 12 wordt aangekondigd.
De mijne gekocht in juni 2018. Ben er nog steeds tevreden mee, want beeld is zeer goed en hij is nog steeds snel. Iig voor mij. Vreemd, wel een december update, maar geen november :?

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 22 juli 2024 14:07]

Ik ben echt geen fan van Apple, maar dat heb je evengoed bij Android toestellen, al is dat de laatste paar Android versies wel wat verbeterd.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Mijn iPhone 7 uit 2016 is na vier major OS-upgrades nog even snel als toen ‘ie uit de doos kwam.

Prima dat je voorkeur hebt voor Android, maar we moeten niet de feiten verdraaien.
Ik vind het nog een erg matige ondersteuningsduur. Dit blijft toch de zwakke plek van Android. Vaak wordt de noodzaak van updates weggewuifd als onbelangrijk. Ik ben toch blij dat mijn iPhone uit 2016 voorlopig netjes zijn updates binnenkrijgt.
Nou heb ik ook wel moeite met hoe Apple de boel aanpakt. Er zijn veel OS componenten waarvoor er een hele ios update moet komen, wat bij Android via de play store gaat. Volgens mij gaat dat zelfs op voor safari. Als daar een gat in zit moet je wachten op een OS update en bij Android update de browser en webview gewoon via de play store. Andere browser op iOS heeft ook geen zin, want ze gebruiken allemaal de engine van safari. Je kunt niet anders op iOS.
Tsja, het is maar wat je liever hebt. Een bug in een systeemapp die via de play Store ge-update kan worden of een bug in het OS dat bij Android dan dus niet meer ge-update wordt. Bij iOS weet je zeker dat een bug, waar dan ook, altijd snel gefixt wordt. Bij Android is het na 3 jaar dus afgelopen met OS-updates en loop je rond met een OS met beveiligingslekken. Ik weet wel wat ik zou prefereren.
Er wordt gewoon een delta update uitgegeven, zoals bij 14.0.1
Vind ik dus ook. Het zijn al geen goedkope toestellen en dan maar 3 jaar ondersteuning. Maar dan kan je het evengoed nog wel gebruiken. Je moet eens weten hoeveel gebruikers een niet meer ondersteunde telefoon gebruiken. Daarom gebruik ik ook altijd de Pixels. Krijg je altijd als eerste de nieuwste versie van Android en beveiligings en gewone updates.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 22 juli 2024 14:07]

Ik was benieuwd, voor wie dat ook is, ik vond deze stats.
En de laatste door Google ondersteunde versie is 8.0 vziw (toestelfabrikant ondersteunt mss korter/nieuwer, maar iig niet langer/ouder lijkt mij).
Dat tezamen had minstens 39% van de users een niet-supported telefoon (n halfjaar geleden).
Het belangrijkste is dat de periode van updates langer is dan de levensduur van de batterij. Bij mijn S7 uit 2016 was de batterij niet echt goed meer. Ik haalde net een dag maar dat was het dan ook. Voor mij de reden om hem te vervangen.
Toch wel jammer dat er geen nieuw goed toestel is wat ook zulke snelle updates krijgt. Je hebt de sony xperia 5 II wat op papier een heel goed toestel lijkt alleen qua software ondersteuning is dit helemaal niks.
Ben toch blij met mn pixel 2xl, al ga ik wss upgraden naar een 5 maar ik zal de stereo front facing speakers flink missen. Het is dat OP nog niet zo snel is als google anders had ik een OP 8 genomen.
Tja, het zal de leeftijd zijn, maar ik vind het belangrijker dat ik langer updates krijg dan dat ik ze sneller krijg.
Buiten apple om zijn er eigenlijk geen fabrikanten die snel updates uitbrengen. Ik heb liever elke maand een beveiligingsupdate zodat ik weer helemaal safe ben dan dat ik 5 maanden lang achter loop, 1 update krijg en weer 5 maanden kan wachten zoals bij veel android merken.
Mijn S10+ krijgt elke maand een security update (meestal zitten er ook andere zaken in die geüpdatet worden).
Vind het vooral vreemd dat die grote merken zich er zo schuldig aan maken, ik heb een budget phone, een Realme x, en ik krijg netjes elke maand de security updates, huidige security patch level is van 5 september 2020, schandalig dat sommige grote merken dit nalaten, leunend op het feit dat de meeste consumenten niet eens weten wat een security patch is.
En toch vind ik die niet extreem lang. Ik ben een groot Android fan maar ik heb voor het werk een iPhone 7 en deze krijgt nog steeds alle updates.

Ik hoop echt dat Android langer support gaat bieden voor telefoons, dit zijn toch best dure apparaten.
Hier o.a. zelfs een 6S die nog gewoon updates krijgt. Ik denk dat bij Android toestellen de services waar geld aan verdiend worden door de fabrikant ontbreken, en de marge er niet is om een toestel lang te ondersteunen. Stel dat ze daar wat aan doen, dan gaan de prijzen ook omhoog en dat willen mensen niet terwijl je op de lange termijn ongeveer hetzelfde uitgeeft als je in een periode van 5 jaar 2 toestellen koopt i.p.v. 1.
Dit is ook de reden dat ik mijn college probeer over te halen om een iPhone SE te kopen i.p.v. de iPhone 8. Op de korte termijn is de iPhone 8 goedkoper maar de iPhone SE zal veel langer ondersteund worden en heeft een zeer krachtige processor zodat ook in de toekomst alles vloeiend verloopt.

Ik was zelf altijd veel bezig met custom roms maar ik heb daar helemaal geen zin meer in, het moet gewoon werken. Als de prijs daardoor iets hoger wordt is dat geen probleem. Maar ook een Samsung van over de 1000 euro heeft niet langer dan 3 jaar updates..
Dat blijft inderdaad gek, dan betaal je een A-merk 1000+ euro voor een telefoon en dan is het na 3 jaar weer niet levensvatbaar meer. Je zou denken dat Samsung dat met wat marketing zelfs zou kunnen samenvoegen als pluspunt.

Ik heb zelf ook weinig zin in apparaten die niet elke dag klaar staan om hun werk te doen; stel dat ik met iets wil 'spelen' dan regel ik daar liever een zelfstandig apparaat voor, dan maakt het ook niet uit als het een dagje niet goed werkt.
Tja grootste deel van hun doelgroep is daar echt compleet niet mee bezig. Updatemeldingen zijn zelfs irritant, kun je weer even niet op TikTok.

Als het updatebeleid daadwerkelijk door de koper werd afgestraft was het niet zo beroerd geweest.
Inderdaad. Ze hebben allemaal een iPhone maar installeren niet hun updates.
3 jaar updates. Loopt Google gelijk aan Samsung maar ver achter Apple.
Nog triester, ze lopen achter op Samsung...
Minimaal 3 jaar upgrades, 5 jaar security updates. Anders moet je je heel hard gaan schamen.
Eerst zien, dan geloven met Samsung.
Ruim voldoende voor mij in ieder geval. Ik koop elke 2 jaar een nieuw toestel.
Ik weet niet wat de cijfers zeggen, maar ik durf een gokje te nemen dat de meeste mensen dat wel doen.
Prima dat andere partijen een veel langere ondersteuning aanbieden voor bepaalde toestellen, maar ik zie weinig mensen rondlopen met een toestel uit 2015. Wellicht ligt de focus daar meer op de zakelijke klant.
Het is inderdaad spijtig maar helaas zo. Ik had het ook liever langer gehad,maar waarom zouden ze als bijna iedereen z'n toestel na max 3 jaar vervangt voor het nieuwste te hebben? En voor degene die de oudere smartphones krijgen van anderen maakt het weinig uit,want alle apps blijven werken en ze kunnen bellen...
Het is inderdaad spijtig maar helaas zo. Ik had het ook liever langer gehad,maar waarom zouden ze als bijna iedereen z'n toestel na max 3 jaar vervangt voor het nieuwste te hebben?
Kip en ei verhaal. Nemen mensen een nieuw toestel omdat het OS niet meer wordt geüpdatet of wordt het OS niet meer geüpdatet omdat mensen een nieuwe kopen.

3 Jaar is belachelijk weinig.
Maar deze updates staan toch los van security updates die via Play worden verspreid?
Goeie vraag en inderdaad is dat theoretisch zo. Met de laatste versie zou nog meer via de Play services worden geüpdatet.
Blijft toch afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt. Die bug in de kernel of driver wordt niet gepatched..
3 jaar en 2 maanden dit wil niet zeggen dat je gsm dan niet meer bruikbaar is. Bij Samsung en nog zoveel andere merken moet je soms meer als 3 maanden wachten voor een security update. Zijn ze dan al die maanden wel veilig? Doe bij die 38 maanden nog 6 maanden bij zonder update zit je aan 44 maanden. Persoonlijk denk ik dat het dan wel welletjes is geweest. Ja iPhone 6s krijgt nog updates maar is geen plezier om mee te werken, al 2 jaar niet meer. Alles gaat zeer traag. Neem een pixel a en gebruik die 3 jaar ben je dan duur af?
Ja iPhone 6s krijgt nog updates maar is geen plezier om mee te werken, al 2 jaar niet meer. Alles gaat zeer traag
Vreemd. Verschillende websites hebben dit onder zowel iOS 12 als 13 dus de iOS versies van afgelopen 2 jaar meerdere keren getest en daar waren de modellen zelfs sneller dan toen ze op de markt kwamen.

En ook onder iOS 14 is getest en ook daar komt t er gewoon op neer dat iOS 14 gewoon smooth draait op de A9 Soc die erin zit

https://wccftech.com/ipho...urprisingly-smooth-video/
Vreemd. Verschillende websites hebben dit onder zowel iOS 12 als 13 dus de iOS versies van afgelopen 2 jaar meerdere keren getest en daar waren de modellen zelfs sneller dan toen ze op de markt kwamen
Dat klopt niet. Ik heb hier nog een SE liggen met dezelfde cpu als de 6S en die is met browsen een behoorlijk stuk trager geworden.
Een vriend met hetzelfde toestel gaf hetzelfde aan.
De iPhone 7 (ook in bezit) draait nog wel vlot op ios14

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 22 juli 2024 14:07]

Ik wil iPhone niet afbreken of zeggen dat het slecht is. Ik heb een 6s van mijn werk waar niet veel opstaat van apps en het is een kreng in het dagelijks gebruik. Gewoon traag!! Heb het toestel al meerdere keren gereset. Dat er een lange update beleid is is goed. Maar zeggen dat alles snel en goed werkt is niet correct
Ik heb de 6S laatst nog eens uit z'n doosje gehaald en dat viel toch best tegen... Nog wel bruikbaar, maar snel was het ook niet te noemen, en hij werd enorm warm tijdens het webbrowsen.
Maarja, de vraag is of dat zonder updates beter was geweest. Websites en apps zijn natuurlijk ook gebruik gaan maken van de nieuwere hardware.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.