Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Synology stelt preview van DSM 7.0 beschikbaar

Synology heeft de preview van versie 7.0 van zijn DiskStation Manager-software vrijgegeven. De fabrikant stelde de release van de testversie meer dan eens uit om de nieuwe functies van de software verder te kunnen uitwerken.

Synology heeft gebruikers die zich hadden aangemeld voor de testfase, een bericht gestuurd dat ze de preview van DSM 7.0 kunnen proberen. Het bedrijf heeft een pagina online gezet voor de release met een link waar de software is te downloaden. Gebruikers moeten zich aangemeld hebben en ingelogd zijn om te kunnen downloaden. Verder moeten ze minimaal DSM 6.2 draaien voor de update. Vervolgens kunnen ze via de updatefunctie van hun nas het .pat-bestand selecteren om het apparaat te updaten naar versie 7.0.

Het gaat voorlopig nog om een preview. Hierna volgen nog een bètaperiode, een releasecandidate en uiteindelijk een publieke release. Wanneer DSM 7.0 definitief beschikbaar komt, is niet bekend. Synology kondigde de 'grootste update tot nu toe' in 2018 aan en sprak toen van een release in de eerste helft van 2019. Het bedrijf heeft de software sindsdien verschillende keren uitgesteld, omdat de ontwikkeling meer tijd vergde. Begin dit jaar noemde Synology een start van de testfase in het derde kwartaal van 2020 en het bedrijf houdt zich nu aan die belofte.

DSM 7.0 biedt tal van prestatieverbeteringen en wijzigingen ten opzichte van eerdere releases, waaronder een aangepaste gebruikersinterface. Storage Manager moet de gebruiker beter inzicht geven in zijn opslagsystemen, met advies over de beste omvang van de ssd-cache. Met de functie Active Insight biedt Synology een gecentraliseerd overzicht van de prestaties en de status van de opslagpool. Deze functie kan de gebruiker notificaties geven over problemen die kunnen gaan optreden. Nieuw is verder Photos, een functie die Photo Station en Moments combineert voor het beheer van foto's. Voor Active Insight, Synology Photos en SecureSignIn komen mobiele apps beschikbaar. De mobiele apps voor Photo Station en Moments werken niet in combinatie met DSM 7.0.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-09-2020 • 15:14

117 Linkedin

Submitter: Trackerfire

Reacties (117)

Wijzig sortering
Ik heb net de DSM 7.0 preview op een RS814+/RX415 combinatie geïnstalleerd.
Installatie ging snel en is geheel goed gegaan.
Helaas worden community pakketten nog niet ondersteund.
Ook is een voor mij belangrijk pakket "Active Backup for Business" nog niet DSM 7 geschikt. Die kan ik dus nog niet testen. Met Active backup for Business maak ik Hyper-V backups en in de DSM 7 versie worden Hyper-V clusters ondersteund.

Voor de rest ziet het er gewoon mooier uit en ik vermoed dat alles ook wel sneller is.
Straks ga ik de nieuwe VideoStation testen.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door t-force op 8 september 2020 21:26]

Bedankt voor de waarschuwing.
Active Backup is voor mijn gebruik essentieel, dus nog maar even wachten met updaten
Bedankt voor de waarschuwing.
Active Backup is voor mijn gebruik essentieel, dus nog maar even wachten met updaten
Als iets essentieel is, dan zou ik sowieso al niet updaten naar een RC, laat staan naar een beta, laat staan naar een preview-versie (alpha dus).

Dit moet je echt alleen installeren op een 'extra NAS' als je die toevallig hebt staan.
Dit is een extra nas die ik heb staan, alleen maak ik op die nas de backups van de laptops en m'n PC
En dat wil ik gewoon blijven doen op die nas.
Hoofdnas wordt ook door familie gebruikt.
Die waarschuwing krijg je gelukkig voor de uiteindelijke installatie, nadat je de .pat file ge-upload hebt.
Hyper Backup wordt wel ondersteund. Alleen niet de Active Backup for Business. Dat is een ander pakket. Voor de zekerheid zal ik het straks even controleren.

Edit: Het is Hyper Backup wat in de beta zit.

[Reactie gewijzigd door t-force op 8 september 2020 22:41]

Ben benieuwd naar de nieuwe video station, al vrees ik dat er nog steeds geen ondersteuning voor eac3 of DTS in zit, maar ik laat me graag verrassen.
Bij deze de ffmpeg -wrapper die je DTS en EAC probleem oplost.

https://gist.github.com/B...9e57e#gistcomment-3119240

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door t-force op 8 september 2020 15:43]

Ik heb vanmiddag mijn Synology DS918+ upgrade naar DSM7.0
Ik heb alle .pat bestanden voor alle ondersteunende edities gedownload.
Zo kan iedereen meedoen met de preview.
Ik heb ze in Stack geplaatst, wachtwoord is: tweakers.
https://aardman1844-2.stackstorage.com/s/tO2zTzigIdmTlvk0

[Reactie gewijzigd door mark184 op 9 september 2020 18:54]

Mark,
wellicht begrijp ik de hint naar het wachtwoord niet, maar misscien kun je iets duidelijker zijn. 'I used to blond..;-)'
wachtwoord is: tweakers
Dank je, 1513+ gedownload, vreemd genoeg zie ik wel 414slim en 419slim, maar niet 416slim, zou dat bewust zijn?
bijgevoegd, foutje mijner zijde
Goedemorgen Mark,
Als first time NAS user zit ik me enthousiast in te lezen in alles wat NAS is, dus kwam ook dit topic tegen.
De DS920+ staat ook niet in de lijst. Zou je zo vriendelijk willen zijn te (double)checken of dat correct is?
Er staat een notificatie in de downloadpagina:
DSM 7.0 Preview is not available on the following models. But don't worry, these models will join the upcoming DSM 7.0 Beta or DSM 7.0 Official.
FS6400, FS3600, SA3600, SA3200D, RC18015xs+, DS1520+, DS920+, DS720+, DS420+, DS220+, DS220j
Beste mark ik zie de Ds 918+ er niet tussen staan

Oeps ik had hem over het hoofd gezien hij staat in het bericht van neus

Gr Marcel

[Reactie gewijzigd door mcln27 op 9 september 2020 18:43]

Ik mis helaas de DS213+ alleen de J versie staat er tussen
Dank, ik weet idd van het bestaan van de wrapper en de hele discussie die daar aan vooraf is gegaan. Ikzelf ben vaak een luie tweaker en heb de auto update uit gezet en zit nog op de oude versie die eac3 nog wel gewoon aan kan. En daar doelde ik eigenlijk op, dat Synology gewoon de licentie afneemt die nodig is en niet de goed werkende delen van een app er uit sloopt uit gierigheid. Wil zelfs nog wel voor de App apart betalen als het moet, maar dat gedoe nu is gewoon enorm irritant (IMHO).
Dat kan middels een patch die je uitvoert op je Synology.
Dat heb ik al in DSM 6.2 draaien.

Alleen 1 nadeel, de DS Video app ondersteund de EAC3 stream sowieso niet. En de DTS stream alleen als je een via HDMI een DTS compatible device hebt. Ik heb een Shield TV en een DTS geschikte TV. Dan werkt het. Voor de overige niet ondersteunde formaten heb ik VLC geïnstalleerd en DS Video schakelt automatisch VLC in zodra DS Video het niet aankan.

De nieuwe VideoStation zal ik vanavond eens even aan de tand voelen.
Was de ondersteuning van community pakketten ook geen probleem met de introductie van DSM6? Sindsdien draai ik geen community pakketten meer maar doe ik alles via docker, heb je daar ook geen probleem meer mee.
Dat klopt. Maar ik draai ook TVHeadend en OSCAM. Ik weet niet of die in Docker draaien.
Tevens ben ik (nog) niet zo handig met Docker en de netwerk-koppeling/poorten.
Ik heb PI-hole geprobeerd in een Docker op een Synology, maar uiteindelijk heb ik PI-hole maar op een Ubuntu server geïnstalleerd, dat was handiger voor mij, zelfs voor iemand die bijna nooit met Linux werkt.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door t-force op 8 september 2020 17:01]

Ik draai TVHeadend in docker op mijn synology. Toen Vlaanderen nog FTA DVB-T zenders had met een goedkope DVB-T USB dongle, nu met enkele IPTV streams.
Voor OSCAM vind je ook up-to-date images.

Het werkt wel niet in de synology GUI van docker omdat deze geen ondersteuning heeft voor het aanpassen van netwerken en het toevoegen van (USB)devices (geen idee of dat in 7.0 wel zal gaan).

Je kan je containers wel via de CLI aanmaken of via portainer, waarvoor je ook eenmalig de container via CLI moet aanmaken.
Zou je 's kunnen testen of je nog steeds een admin-account nodig hebt om via SSH de NAS te kunnen benaderen? En is het nu mogelijk om 2FA per account in of uit te schakelen?

Dat vind ik wel irritant van Synology/DSM. Je hebt voor zo veel dingen een admin account nodig. Zo wil ik graag de system load van m'n Syno uitlezen in HomeAssistant. Maar dat kan alleen met een admin account én ik moet ook nog 's 2FA uitschakelen.
In DSM 7.0 is 2FA is of voor de Administrators groep of voor alle gebruikers.
Dus niet per gebruiker in te stellen.
Telnet/SSH is alleen voor de Administrators groep.

Al met al precies hetzelfde als in DSM 6.2
Balen :( Dank voor het checken! *boksemoji*
2FA zit er nu wel in ...

Je kan je DSM (online) account beveiligen met een 2FA Key, en ook elke DSM account kan je afzonderlijk selecteren of je hier 2FA wenst of niet. bv met de Google authenticator, of de Yubico Authenticator app.
Lukt dit niet doormiddel van SSH authorized_keys file aan te maken, Public Key Authentication
Ik heb op mijn Synology een Conbee II stick met Deconz in Docker draaien (Zigbee). Ook heb in Node-red in een Docker container draaien. Zou alles nog gewoon werken als ik straks upgrade, of kan ik problemen verwachten?
In dit geval heb ik geen idee.
Docker is in de preview/beta wel ondersteund.
Maar ik raad je in dit geval aan de release versie af te wachten.
Weet niet of het werkt maar zijn de links voor mijn modellen:

DS1815+
DS1515+
DS918+
DS418
DS214

En op verzoek: DS3615xs

Je kan gewoon deze URL aanpassen met het modelnaam naar keuze:

https:// global.download.synology.com/download/DSM/beta/7.0/40850/DSM_DS3615xs_40850.pat

[Reactie gewijzigd door Neus op 8 september 2020 21:39]

Toevallig een link voor de DS3615xs ?
Wanneer ik de update wil installeren op mijn 218+, geeft DSM aan dat Plex Server niet compatible is met DSM7. Iemand dit al getest en/of een oplossing gevonden?
Volgens het forum van Plex wordt er al naar een oplossing gekeken.

Voor wie echt geen dag zonder Plex kan wordt daar ook uitgelegd dat je via ssh de Plex server handmatig kunt starten. Dat werkt, kan ik intussen bevestigen.

sudo /var/packages/Plex\ Media\ Server/scripts/start-stop-status start
Is met wel meer packages het geval. Volgens mij ligt de bal dan bij de maintainer van de package.
Hoe graag ik dit ook wil uitproberen, er draaien teveel essentiële Docker containers op mijn NAS en er wordt constant geüpload vanaf telefoons van familie.
Is it worth the shot?
Nee, Je draait een prod omgeving. Wat win je er mee door een preview versie te draaien. Draai em dan virtueel als je em wilt bekijken. Volgens mij kan dat via VMware o.i.d.

Btw, tip, https://github.com/pyouroboros/ouroboros voor het up to date houden van je dockers, werkt als een zonnetje bij mij. Met watchtower moet je toch net iets meer rechten hebben (en dus rooten) als ik me niet vergis.
Wordt niet meer onderhouden alleen. Ga het wel even proberen. Watchtower doet het op zich goed, alleen mijn log staat altijd vol 'unable to update container' errors. Inmiddels weet ik dat het geen errors zijn, betekent alleen dat er geen nieuw image is, maar toch ... het stoort me dat dat als error wordt weergegeven.
Oh kijk nou , niet meer onderhouden. Dat is nieuw voor me. Erg jammer. Nou ja, het werkt nu.
Staat in je eigen link ;)
Watchtower lukt wel, maar je moet systeembestand mappen naar de container om het goed te laten werken.
En dat kan niet in de gui, dus je moet dat met docker-compose aanmaken.
Daarna kun je het wel via de gui stoppen en starten.
Ik gebruik hier Dockupdater in combinatie met:
sudo docker-compose pull && sudo docker-compose up -d && sudo docker image prune -f
Dan maak je toch even een VM met DSM er op. Je eigen NAS veilig en toch kan je het uitproberen :D
Docker DSM will reach its end-of-life stage on December 31, 2019. Dat gaat niet meer :-)
Ja ok, dan maar een VM met xpenology :)
Dat is iets anders. Ik heb vorige week nog DSM via VMM geïnstalleerd.
Ik heb mijn virtual DSM vm naar versie 7 geüpgraded en dat ging prima.
In surveillance station zitten helaas wel geen gratis beta/probeer licenties. Dus ik moet wel een camera pack gebruiken om de beta van Surveillance station te testen.
met welk image heb je dat gedaan?
Er is een mail gestuurd naar mensen die een aanvraag hadden ingediend voor DSM7 Beta. In de mail is een link naar "Download Center for DiskStation Manager 7.0 Preview". Op deze link moet je wel inloggen met het account waarop je Beta is goedgekeurd. Vervolgens kies je Virtual DSM uit de dropdown en dan start de download voor de update DSM_VirtualDSM_40850.pat MD5 fe4b396b93d72c6afbdab69a7ae2792f
Als je niet bent aangemeld voor de beta, dan denk ik dat je de file niet kan downloaden, en herdistributie is niet toegestaan volgens de Beta TOS.
thx! ik doe mee met de beta en kan ook downloaden
ik dacht dat ze alleen dsm7 images voor "fysieke" devices hadden uitgebracht, maar virtualdsm staat er netjes tussen inderdaad
Een preview lijkt gewoon een alpha versie te zijn, aangezien er ook nog een beta komt.. Lijkt mij het risico niet waard...
Mijn ervaring is dat je ook erg moet oppassen met de beta versies bij Synology. De beta versies voelen vaak aan als alfa versies die de functionaliteit van je NAS echt kunnen inperken!
Lees je eigen bericht nog eens. Dan is de conclusie duidelijk toch? Wacht gewoon totdat er een officiële release komt.
Zoiets heb ik dus ook.
Aan de ene kant wil ik het graag proberen, maar aan de andere kant wil ik het niet verpesten en dat van alles niet goed meer werkt.
Even afwachten naar wat reviews denk ik.
In dit stadium zou ik dat nog niet doen als er zoveel essentiële dingen draaien. Hoewel het over het algemeen redelijk stabiel is zodra het voor het grote publiek wordt opengesteld, is de kans op bugs nu ook nog heel groot. Tijdens de komende periode komen de ergste bugs wel aan het licht, dus hou het nieuws in de gaten en hou jezelf nog even in :)

Bij DSM 6 heb ik wel verschillende previews en beta's gedraaid, maar bij elke update braken er toch dingen en werden andere gefixt. Pas vanaf beta 2 zou ik het zelf in thuissituatie willen inzetten.
Synology kennende hoe ze met Docker omgaan zou ik de stable zelfs niet vertrouwen. Ze wijzen bij bug reports naar de Docker developers, die niets met het project te maken hebben of bij de source kunnen komen. 8)7
Ik wacht gewoon tot de final, lijkt mij het veiligste heb niet veel zin en tijd om mijn nassen te herinstalleren
Pre-beta, wat denk je zelf proefkonijn :)
Ik heb zelf een 918+ en net geupgrade naar 7.0 preview. Het enige wat er bij mij op draait zijn juist dockers. Ze bieden zelf een 7.0 beta docker package aan die compatible is.

Tot nu toe totaal geen problemen en is het voor mij dat het iets mooier uit ziet en sneller aanvoelt maar verder was ik eigenlijk na 10 minuten updaten weer up en running.
Fotos......ik zou pas een week na de officiele release updaten...... En de alphas en betas overslaan.
Photos, een functie die Photo Station en Moments
mm, nooit echt gebruik gemaakt van Photo Station, maar wel handig dat je zelf een folder op je NAS kan aanwijzen waar je foto's staan.
Ben ingestapt met Moments, mooi programma en kreeg de indruk dat dit "the way to go was" en dat Photo Station het oude product was.

Het kost toch vrij veel tijd om alles netjes te krijgen. En met moments kan je ook gezichten taggen enzo. Ben benieuwd naar het nieuwe product Photos, hopelijk is er een migratie mogelijk.
Dat is wel waar ik mij zorgen over maak. Photo Station was voor albums die je zelf in wilt delen en organiseren, Moments meer voor je kiekjes van je telefoon die middels AI 'leuk' gecategoriseerd werden.
De kracht van de AI van Moments had zeker toegevoegde waarde, maar je was te beperkt in organiseren.
Nu was het wel mogelijk om Photo Station als bron voor Moments te gebruiken, maar dat voelt wat gekunsteld.

Hopelijk wordt het nu een combinatie van beiden en blijft het ook zo. Het wordt af en toe wel wat vermoeiend dat je steeds opnieuw kunt gaan zitten organiseren en apps vervangen.
Je kan trouwens met moments wel een Shared library maken en daar op file niveau je folder mappen met albums neer zetten. Dan beheer je je albums in de vorm van file folders buiten moments om, maar ze zijn wel zichtbaar binnen moments. Die staan dan hier /photo/moments
Dat is hetzelfde als de gekunstelde integratie met Photo Station waar je ik het over heb. Je selecteert feitelijk de opslaglocatie van Photo Station als bron voor Moments.
Het mooist zou zijn als je het gewoon in één hebt. Dus vrijheid qua organiseren maar wel de kracht van de herkenning en het automatisch genereren van verzamelingen op basis van gezichten of onderwerpen.
Hopelijk is dat precies wat Photo gaat bieden.
Sinds kort ben ik over naar Moments en is er eindelijk een einde aan de foto chaos.
De mapjes vanuit Photo Station (en nog vanaf tig USB sticks en SD kaarten) heb ik verplaatst naar de Moments folder en onze telefoons uploaden de boel via de DS Moments app naar de NAS. Moments laat dit mooi samen in een filmrol zien.
Ik ben het helemaal eens dat het mooi zou zijn dat de nieuwe Photos app de mogelijkheid heeft om te switchen naar een folder structuur.
Hoe doe je dat met de telefoons? Alles gaat naar 1 map, op een gegeven moment staan daar 10.000+ bestanden in.

Ik gebruik nu het apje PhotoSync op mn android phone, die maakt een mapje per jaar aan als die het naar mn NAS stuurt. Jammer dat ik een extern tooltje moest gebruiken, maar leek me beter dan een folder met heeel veel items.
Klopt dat alles in 1 map terecht komt. Maar dat vind ik voor foto's vanaf de iPhone wel best. Foto's gemaakt met een camera zet ik in folder.
Met een iPhone is er geen aparte tool nodig. Ik gebruik IOS-app DS File; deze heeft ook een fotosynchronisatie (zie hoofdmenu in deze app na inloggen). Je kunt in alhier zelf een mapnaam opgeven waar de bestanden heen gekopieerd worden. 1 Januari maak ik handmatig een nieuw mapje aan en pas de verwijzing aan naar deze nieuwe map. Andere telefoons laat ik naar een andere map synchroniseren.
haha, niet aan gedacht, maar dat kan ook ja, 1 jan handmatig de telefoons af gaan.
Ben ook benieuwd naar Photos. Ben op een gegeven moment overgestapt van Photo Station naar Moments, maar dat had weer bepaalde beperkingen. Hoop dat ze nu het best van beide samenbrengen.
Ik ben ook benieuwd naar Synology Photos. Waar Photo station een makkelijke batch import had, heeft Moments dit niet. Ook browsen door foto’s in volledige resolutie werkt niet op je iPad, evenals RAW+JPEG ondersteuning en nog veel meer standaard dingen niet. Ik wilde graag van iCloud foto’s af vanwege de abonnementskosten, maar het werkt helaas vele malen beter inclusief integraties tussen devices dan Moments of Photo Station. Ik hoop dan ook dat Synology er nu de aandacht aan besteed die het verdient.
Ja, er komt een migratie want dit is volgens mij in DSM 7 het enige foto programma. Zie voor meer informatie: https://nascompares.com/2...-photos-for-nas-revealed/

Het is de bedoeling dat alle voordelen van beide programma's in dit nieuwe programma verwerkt worden.
ja, maar samenwerken tussen de applicaties is ver te zoeken.
Mijn foto's komen binnen via synchronisatie van onedrive. Photo Station kan daar goed mee overweg, maar Moments snapt dat echt niet. De plek waar Moments zijn data zoekt staat hardcoded in de code en is niet aanpasbaar.
Via een hack met een symbolic link krijg je Moments dan wel aan de goede share gekoppeld, maar dan update hij niet automatisch zijn catalogus. Echt rampzalig hoe dat werkt.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 8 september 2020 16:27]

Verder moeten ze minimaal DSM 6.2 draaien voor de update.
Hoe moet ik dit lezen? Is DSM 6.2 alleen een vereiste voor deze Preview of kan straks ook de Final worden gedraaid op iedere NAS die thans 6.2 draait?
Ik zou daar nog geen conclusies aan verbinden en dit enkel relateren aan deze beta alpha. Wil je deze draaien, dan moet je minimaal 6.2 draaien. De specificaties voor de publieke release kunnen en zullen nog worden aangepast, vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 8 september 2020 16:00]

Je zult wel gelijk hebben denk ik, maar omdat ik een DS114 en een 112+ (backup schijf op een externe locatie) heb die beiden de laatste DSM draaien, hoop ik zo dat deze (tenminste de 114) mee gaan ondanks hun leeftijd.....
Er is al aangegeven dat de DS412+ (bij mij in gebruik als back-up destination, dus voor mij niet spannend) geen DSM7 krijgt, dus ik zou ook niet hopen op de DS11x versies...
Ik heb een DS114 & DS115j beide hebben een update naar DSM7

ook de DS214+ heeft de update

[Reactie gewijzigd door Sliderhome op 8 september 2020 21:26]

Zie onderstaande link: in ieder geval de 112+ staat in de lijst van devices die geen update krijgen. De reguliere versie van de 214 zie ik niet staan dus er is nog hoop...

https://mariushosting.com...sm-7-0-supported-devices/
Ik heb ook nog eeen 5 bay synology liggen maar door alle cloud technologie gebruik ik deze helemaal niet meer. Ik merk dat ik het veiliger vindt en na doorekenen goedkoper. Vraag mij af wat de toekomst gaat zijn voor dit soort devices.
Heeft niks met privacy te maken. Kan wel natuurlijk. Maar persoonlijk wil ik niet mijn PC 24/7 aan laten staan, of een stapel harddisken er in hebben zitten om terrabytes aan media beschikbaar te hebben op de TV. Ook heb ik helemaal geen zin om die terrabytes te uploaden naar een cloud oplossing (duur, traag), om ze vervolgens weer terug te streamen op het moment dat ik ze wil kijken. Nee doe mij maar een nas. Goedkoop in stroomverbruik, overal in huis beschikbaar en stil. Computers maken backups naar de NAS wanneer ze aan staan, en de NAS regelt de backups naar de cloud.
En wat als je huis afbrand of er wordt ingebroken? Of erger nog het device raakt corrupt? In de cloud heb ik bepaalde zekerheden afgekocht.
Want in de cloud heb je wel garanties?
Volgens mij hebben alle providers garantie tot de deur.... Als je data bij hun kwijt raakt, of bitrot of whatever, ben je gewoon de klos.

Daarom altijd meerdere backups van mijn NAS. Ik heb een lokale backup (externe harddisk), een Google Drive backup (cloud) met file history en nog een extra cloud-backup.

Die laatste cloud is dubbel en overdreven... maar wel makkelijk om een losse file terug te halen zonder een restore te moeten doen.
De vraag is wie vertrouw je meer je eigen huis tuine en keuken servertje of een miljarden bedrijf met SLA en allerlei back up faciliteiten.Ik weet het wel :-0
Backups van kritieke data?

Maar mijn media library is 14TB groot, die ga ik echt no way proberen te uploaden naar de cloud. Is ook veelste duur. Als cold-storage gaat het nog wel, maar media bestanden wil je beschikbaar hebben om te kunnen afspelen, hot-storage voor zoveel data kost een vermogen. Dan is het echt veel goedkoper om een NAS thuis te hebben staan. Voor Azure bv (en die zijn niet duur voor storage) is file storage bereikbaar via SMB, hot (general purpose filesharing, een na goedkoopste level) komt 14TB op 320 euro per maand (!). Ik heb een 8-bay Synology staan, en die heb ik er op die manier in een paar maanden uit.

Mijn use case is anders als die van jou. Dat is niet erg en die van mij is niet beter dan die van jou of andersom, maar ga niet net doen alsof dat cloud goedkoper is en dat iedereen die een NAS nodig heeft of gebruikt een fossiel is die niet weet hoe of wat.
Nee dat soort data zou ik ook niet in de cloud zetten. Is vaak ook minder kritiek dan documenten e.d. Als prive persoon 14Tb aan belangrijke data is haast onmogelijk. Ik ben amateur fotograaf en zelfs dan kom ik niet aan de 14tb. Mede omdat het onzin is om alles als raw data te bewaren. Sterker nog foto's van klanten dien je na een bepaalde periode te verwijderen :-)

En films e.d. zou ik idd ook op een NAS kunnen zetten maar met alle online videomogelijkheden stream ik eigenlijk alles. Die libary is oneindig.

[Reactie gewijzigd door madcrow op 8 september 2020 16:54]

Onzin om je raw bestanden te bewaren??? |:(
Dat is volgens mij nou net het enige dat je als fotograaf nou juist wil bewaren.
Nee hoor niet van alle foto's. Zeker vandaag de dag niet meer. Daarnaast je MAG ze niet eens bewaren als het klant data is
Ik denk ook dat die mensen er zeker zullen zijn en blijven. Maar ik vraag me wel af in hoeverre die bij Synology zullen blijven. Ik krijg zelf nl. steeds vaker het idee dat Synology die doelgroep tegen de haren in strijkt.
Want? Hoe strijken ze wie tegen de haren in? Support is prima: mijn DS1815+ ging na 3 jaar stuk (10-tallen keren per dag spontaan rebooten) en ik had binnen anderhalve week na het openen van een support ticket gratis een nieuwe thuis staan. Maar als je alle internet roddel mag geloven zijn zowel Synology als QNAP een pot nat. Het is maar net wie je spreekt.
Gelukkig werkt DSM 6 gewoon prima, maar een vertraging van ruim 2 jaar voor een OS upgrade vindt ik wel heel lang.

Ik had de indruk dat DSM 7 al snel zou komen aangezien het al meerdere keren vertraagd is, maar nu lijkt het wel alsof we nog in de Alfa fase zitten (preview) pas daarna volgen meerdere Beta's.

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 8 september 2020 15:31]

Is maar net welk naampje eraan gegeven wordt. Windows 10 komt uit 2015? Vind je dat ook heel lang?
Voor welke diskstation komt deze update nog?

Mijn oudste DS is een DS411j (en die is door 6.2 te traag om op te werken dus terug gegaan naar 5.2, 128mb geheugen is gewoon te weinig voor Universal Search)
Heb ook nog een DS411 en een DS413 en een DS412+ en een DS918+ in mijn beheer (familie)
Er werd eerder gesteld dat de '13 units de upgrade wel krijgen en de '12 niet. Maar dat was toen nog niet definitief.
Vraagje;

Ik heb DSM 6.2.2-24922 Update 3 draaien, kan ik (wanneer 7 officieel uitkomt) updaten zonder dat ik mijn shares en RAID verlies ??

Ik heb de tussendoor updates steeds uitgesteld omdat ik niet zeker weet of ik iets verlies. Ik gebruik mijn NAS eigenlijk alleen voor een backup van mijn files en wil niets verliezen.
Bij voorbaat dank voor elk antwoord.
Is even afwachten, maar ik verwacht van wel aangezien je één van de vele bent die zullen upgraden van 6.2x naar 7.0 :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.