Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

De Sims 4-uitbreiding Star Wars: Journey to Batuu komt op 8 september uit

De Sims 4 krijgt de Star Wars-uitbreiding Journey to Batuu, waarmee Sims naar het Star Wars-universum kunnen afreizen. Spelers kunnen daar onderdeel worden van de Resistance- of de First Order-factie, een lichtzwaard samenstellen en een droid aanschaffen.

De uitbreiding speelt zich af op Batuu, een planeet in de Outer Rim. Op deze planeet zijn zowel de Resistance als de First Order vertegenwoordigd en er lopen verschillende soorten aliens rond. In de Sims-uitbreiding kunnen spelers kiezen of ze voor een voor de twee facties willen werken en missies willen uitvoeren. Na iedere missie winnen spelers reputatiepunten, waarmee ze een grotere rol krijgen binnen de relevante factie. Spelers kunnen er ook voor kiezen om neutraal te blijven en galactische credits te verdienen via missies met smokkelaars.

De spelwereld reageert volgens uitgever EA op de keuzes van de speler. Als een Sim bijvoorbeeld hoog staat aangeschreven bij de First Order, dan zullen Resistance-leden nauwelijks met deze Sim willen praten. Wanneer er daarnaast meer missies bij een factie worden gespeeld, kunnen Sims belangrijkere contacten binnen die factie leren kennen. In de uitbreiding komen bekende gezichten uit de Star Wars-verhalen voor, zoals Rey, Kylo Ren en Hondo Ohnaka.

In Star Wars: Journey to Batuu kunnen spelers daarnaast eigen lightsabers samenstellen. In Savi's Workshop zijn verschillende gevesten en kyber kristallen te koop. Via missies zijn zeldzamere onderdelen te verkrijgen. Wanneer spelers een lichtzwaard hebben gemaakt, kunnen ze hiermee trainen, sparren met andere Sims en zo hun Fitness-skill opbouwen.

Bij de Droid Depot is tot slot een droid te koop, spelers kunnen kiezen uit een R- of BB-droid. Spelers kunnen deze droid naar wens aanpassen en een naam geven. De droid zal de Sim blijven volgen en helpen op missies. Deze droid zal ook met de Sim meegaan, wanneer de Sim besluit terug naar de reguliere Sim-wereld te gaan.

Het is onduidelijk of Sims langdurig op Batuu kunnen verblijven, of dat het verblijf beperkt is, zoals bijvoorbeeld bij de vakantiebestemmingen of universiteiten uit eerdere De Sims-uitbreidingen. Wel zegt EA dat de normale simwereld wordt uitgebreid met nieuwe decorstukken, voorwerpen en recepten uit het Star Wars-universum. The Sims 4 Star Wars: Journey to Batuu Game Pack verschijnt op september 8 voor Mac, Origin, PlayStation 4, Steam en Xbox One. De Star Wars Game Pack kost twintig euro. Voor de uitbreiding is De Sims 4 vereist.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

28-08-2020 • 10:35

48 Linkedin

Reacties (48)

Wijzig sortering
Wat een tegenvaller... er zijn nog zo veel dingen mis is in de Sims (of ontbreken) maar dan krijg je een Star Wars/Disney reclame als DLC.

Ze hadden zich misschien beter kunnen richten op o.a.:
- Spiraaltrappen
- Auto's
- Hoogslapers
- Bugs oplossen
- Meer diepgang
- Baby en kinderen gameplay
- Matchende kleurenpaletten
Je hebt helemaal gelijk. Echter, de dingen die je noemt houden de huidige fanbase spelend, maar het levert niet snel nieuwe spelers op (nieuwe verkoop van base game + evt. DLC). De bestaande fanbase was al fan, dus blijft grotendeels ook wel spelen als de dingen die je noemt later of niet komen. Maar volledige nieuwe spelers binnenhalen (en grof verdienen, of ze nou blijven spelen of niet, want eenmalige verkoopprijs), dat is financieel gezien aantrekkelijker op de korte termijn. Bovendien kun je nieuwe flitsende content makkelijker marketen dan: er zijn bugs opgelost.

Het is nou eenmaal de game-economie waarin we tegenwoordig leven. Wil je een spel dat wel wordt onderhouden? Dan kun je beter gaan voor iets met een goede basis die volledig is te patchen/fixen/modden door de fanbase zelf, i.p.v. te wachten op de ontwikkelaar die hier toch geen tijd voor of zin in heeft. Neem bijv. The Elder Scrolls 3, 4 en 5: fantastische buggy base games, maar meer dan gefixt en opgepoetst door alle mods die nog altijd ontwikkeld en ondersteund zijn door hardcore fans en de community er omheen! Bijna 20 jaar later nog, in het geval van Morrowind!

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 28 augustus 2020 12:49]

DLC die de fanbase echt wilt verkoopt denk ik ook goed. Het hoeft niet persé een gratis patch te zijn natuurlijk (zou wel mooi zijn!).
Disclaimer: De Sims fan van dag 1 hier :)

Ik zie inderdaad heel veel van dit soort opmerkingen over De Sims. Ik kan me er echter maar deels in vinden. De Sims is altijd al 'oppervlakkig' geweest. Sommige dingen worden wat uitgediept, maar het is vooral een kwestie van veel stereotyperen en jolige/oppervlakkige humor (tot het slapstick aan toe). Begrijp me niet verkeerd. Dit hebben ze, wat mij betreft, tot in perfectie uitgevoerd, dus het is niet negatief bedoeld.

Om te reageren op je lijstje.
- (De bugs zijn een no-brainer, die moeten er gewoon uit. Het zijn veelal script-foutjes)
- De spiraaltrappen en hoogslapers lijken me inderdaad een leuke toevoeging. Vooral omdat ze dan wat minder ruimte innemen. We hebben natuurlijk sinds kort wel ladders gekregen, wat qua ruimte wel leuk is, en ook weer een 'grappig' effect geeft om ipv een trap een ladder in je huis te hebben om naar een andere verdieping te komen. Ik mis alleen de brandweerglijpaal een beetje ;)
- Gameplay met kinderen en babies. Tsja. Ze zouden misschien inderdaad wat meer interacties met de babies en de peuters kunnen doen. De babies zijn nu meer een soort object dat later uitgroeit een sim. De peuter- en kinderleefijd vind ik juist wel aardig gedaan. Ik vind het briljant hoe ze communiceren en spelen. Net echte peuters-kleuters (ongegeneerd in hun rollenspelletjes met hun poppen e.d.)

De kleurenpaletten vind ik eigenlijk juist goed dat dat zo gemêleerd is. Dit forceert wat meer creativiteit in het samenstellen van een woning of tuin. Als het allemaal te netjes samenvalt, wordt het te netjes/realistisch (bij gebrek aan een betere beschrijving). Het is niet een leven-simulator. Het is een leven-parodie-simulator.

Met meer diepgang weet ik niet precies wat je bedoeld.

Auto's zouden wat mij betreft helemaal niks toevoegen, anders dan bijvoorbeeld dat hij in de tuin kan staan. De Sims 4 is vooral beperkt doordat alles in een wijk, en niet de hele stad is. Je kan lopend/fietsend redelijk snel van het ene punt van de wijk, naar het andere punt komen. Die auto zou daar niet zo veel aan toevoegen. In De Sims 3, waar je wel door heel de stad heen kon, had de auto functioneel gezien in elk geval wat toegevoegde waarde om tijd te sparen, maar ook daar voelde het voor mij erg geforceerd aan. (te Amerikaans?)

Ik zie ook veel mensen klagen over het gebrek aan interacties met de huisdieren. Daar kan ik me deels wel in vinden. Daar zou wat meer mee kunnen. Ik vond in De Sims 3 ook de paarden erg leuk. Ik had overigens graag meer soorten dieren willen zien, waar je een zekere maat van interactie mee kan hebben. Effectief zijn De Sims 4 huisdieren beperkt tot honden en katten. (uiteraard heet de uitbreiding ook 'honden en katten' dus het is niet zo, dat de verkeerde verwachtingen hadden gecreëerd hiermee :) )

Dit alles gezegd hebbende lijkt het ook geen leuk thema voor De Sims. Ik verwacht er zelf dan ook niet al te veel van. Ik vind Star Wars erg leuk, maar ik krijg het vermoeden dat dit, net zoals de toveren-uitbreiding, een beetje een loshangend stuk van het spel gaat worden, in plaats van dat het echt in het spel geïntegreerd wordt.
Als ik dit zo lees. Waarom spelen mensen die Sims 4?
De Sims 3 heeft dit bijna allemaal, plus nog veel meer. Is stukken goedkoper en kan nog prima mee voor de leeftijd?
Sims 3 zit vol met problemem als je ver komt. Verre van speelbaar op ten duur. Ook de laadtijden met alle uitbreidingen waren om te janken. Sims 4 doet dit veel beter maar zoals hierboven al staat, er ontbreken nog zoveel dingen die eigenlijk vanzelfsprekend zijn.
Altijd weer die stomme spiraaltrappen...
En de Sims community is er op zijn zachts gezegd niet heel erg blij mee. Lees de reacties op Facebook, YouTube ed. maar eens door. Men roept al heel lang voor meer mogelijkheden in bijv. kiezen van huidkleur en acties die sims met huisdieren en baby's kunnen uitvoeren. EA laat hiermee niet zien dat het naar haar community luistert.

Edit: Ter illustratie, de trailer op YouTube heeft op dit moment 25K likes en 51K dislikes

[Reactie gewijzigd door n9iels op 28 augustus 2020 11:00]

Ik wacht zoals altijd de LGR review wel weer af ;)
Jij bent niet de enige :)
ouch.....

Ik verwaht ook niet dat de demografie die De Sims 4 speelt.... en de demografie die van Star Wars houd elkaar nu heel erg overlapt.

Wil Disney meer mensen geinteresseerd krijgen in Star Wars? of EA meer mensen in De Sims?
Welke game community heeft niet zo zijn toxic momentent? Ik vermoed dan ook eigenlijk niet dat dit gericht is op het huidige publiek, maar dat ze hiermee het publiek verder willen uitbreiden met Star Wars fans. En dan heeft het bedienen van bestaande fans echt niet zo een hoge prio... En waarom zou EA dat niet doen, ze hebben immers het SW IP op de plank liggen.
Sorry hoor maar wat is er "ToXiC" aan het feit dat de community andere wensen heeft dan Star Wars??
Het is Toxic op het moment dat het niets anders accepteert dan de eigen wensen, zoals hier het geval is.
Onvrede laten blijken is normaal hoor. Dat maakt het niet Toxic. Ik denk dat de definitie van Toxic anders is. In mijn beleving ben je toxic wanneer je hard uithaalt (schelden, brutale gebaren, woord gebruik etc.) naar iets waar het onnodig.

In dit geval wordt gewoon gebruik gemaakt van het huidig review systeem om onvrede te laten blijken.
Zoals Nightscope al aangeeft, kritiek is niet direct toxic. Wat wel toxic is is alles afdoen als toxic omdat je het er niet mee eens bent.
Ik dacht dat de Sims huizen bouwen waren en een gezin/huishouden managen. Wat heeft dat met Star Wars te maken? Ik zie gesprekken met troopers, pleinen en kroegen. Enkel 2 seconden hoe je een (lelijk) Star Wars huis kan bouwen. Ik ben compleet lost.

De Sims vond ik vroeger leuk, Star was vind ik leuk, maar deze combi lijkt me helemaal niks.
Ik beschrijf De Sims altijd meer als een soort parodie op het leven. Het spel is redelijk uitgebreid en je kan het op allerlei manieren spelen. Je kan er inderdaad voor kiezen om een huis te bouwen je gezin te managen, maar over de jaren heen is het heel erg veel meer geworden.

Nou zeg ik niet dat ik alle uitbreidingen even boeiend vind, Zo vind ik de toveren-uitbreiding ook een beetje een vreemde één in de byte, niet zozeer omdat het toveren is, maar op een één of andere manier integreert hij niet zo lekker in het hele spel (het voelt voor mij teveel als een stukje van het spel dat je makkelijk over het hoofd ziet als je er niet naar op zoek bent). Ik heb het gevoel dat hier hetzelfde mee gaat gebeuren.

Ze kunnen volgens mij twee dingen doen met dit thema:
De eerste is dat ze met deze uitbreiding weer een nieuwe stad gaat toevoegen, maar dan in een Star Wars thema, en dat al die aliens/storm troopers/enz dus mogelijk zich vooral daar zullen verschansen. Dit zou ik zelf heel jammer vinden.

Wat ook kan, is dat je daadwerkelijk met je (zelfgemaakte) raket naar een andere planeet kan (wat je nu ook al kan, maar nu is het heel beperkt wat je op die andere planeten kan), en daar één en ander kan doen. Dit lijkt me dan op zich wel een aardig concept, alleen is het dan even afwachten hoe ze het daadwerkelijk uitvoeren. Een dergelijke constructie hebben ze ook met het toveren (alleen ga je dan met een portaal naar een soort tover-wereld)

Ik ben zelf, als groot De Sims fan in elk geval zeker niet enthousiast over deze uitbreiding, maar ga het zeker wel proberen. EA/Maxis heeft me met De Sims over de jaren heen toch echt vaak positief weten te verassen (en ook soms laten teleurstellen)
Wat is de doelgroep voor alle dlc bij de sims 4?

Bij de summer sale op steam was er 20-30% korting op bijna alles en dit was nog steeds €500+ bij elkaar. Ik was letterlijk in shock. Wie geeft €700+ uit aan 1 spel?
Mijn vrouw (26) goede baan bij een ingenieursbureau heeft de afgelopen jaren de nodige uitbreidingen gekocht voor de sims 4 (honderden euros totaal denk ik). Maar goed zij speelt het dan wel wekelijks uren. Of je nu altijd 1 spel speel en daar veel geld aan uit geef of je speel (en koop) een paar AAA titels per jaar kostenplaatje is denk ik wel vergelijkbaar.
Precies dit.

De een koopt een aantal triple A titels per jaar. De ander spendeert dat geld aan 1 game. Ken ook mensen die honderden als niet duizenden euro's in zoiets als EVE Online hebben zitten. Of voor 150 euro een bepaald vliegtuig kopen voor hun flight sim.

Het is maar waar je het aan wil uitgeven.
Ik dus.
Ik ben vanaf dag één een groot De Sims fan.
De Sims 4 komt uit 2014. Het is inderdaad een boel geld voor als je het in één keer zou neertellen. Verdeeld over zes jaar komt dus pakkembeet op 116 euro per jaar. Nog steeds goed geld, maar goed. Ik heb het er voor over. (voor iedereen persoonlijk)

Dat gezegd hebbende spreekt mij dit niet erg aan zo in de eerste instantie. Het voelt een beetje geforceerd voor mij. Maar ervaring heeft ook geleerd dat de De Sims studios dingen wel erg leuk en goed in het geheel kunnen plaatsen, en de juiste mate van mallotigheid kunnen kunnen invoeren. Ik ben dus wel erg nieuwsgierig.
Schuldig.

Geen 700+ euro, en niet aan Sims 4

maar door een beetje rustig te wachten heb ik voor een slordige 70+ euro (denk ik) zo'n beetje alles van Sims 3 gekocht.

Ben het wel met je eens, de prijzen zijn niet mals en het is uitzuigerij, maar wat kan ik zeggen...
als je eenmaal hooked bent en er is meer beschikbaar om mee te spelen, dan neem ik het graag mee in mijn sandbox wereldje.

Dus misschien als hardcore fan die alles day-1 koopt op release.... dan is het elke keer een 10'tje of 20 euro er bij en dat telt op over tijd.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 28 augustus 2020 10:56]

Mijn vrouw.

Al niet in 1x, en alleen tijdens de kortingen. Er zijn regelmatig 50% acties. Ook vind je regelmatig DLC packs in de budget bakken van fysieke winkels. Verspreid dat over 6 jaar en dan valt het wel mee.

Combineer dit met een gigantische bak mods en je hebt eindeloos speelplezier.

Oh, en ik liet het pakket aan haar zien en haar 1e reactie was: "Zucht, ik wil gewoon (heel verhaal), maar in plaats daarvan krijgen we breien en star wars". TIL brei pakket. En terwijl ik mijn post update stuurt ze nog 10tal berichten na met haar meningen over de laatste pakketten :+

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 augustus 2020 11:21]

Ik kan me erg herkennen in je vrouw 🤣. Ik wil ook eerder schoolleven, skieen, boerderij en of toekomst.. maar in plaats daarvan krijg ik ecologisch geneuzel (waarbij zoveel bugs zitten dat ik het moeten uitschakelen én een mod moeten plaatsen om de Sims weer normaal te krijgen én te houden), breien en nu Star Wars (facepalm). Het is net als spaghetti en aardbeienijs, apart heerlijk, als gecombineerd gerecht walgelijk.
Ze heeft het een halve dag gehad over hoe slecht die eco pack was. Het lag ‘r erg hoog :D
Wie geeft €700+ uit aan 1 spel?
Vergeet niet dat dit over een periode van 6 jaar is. De legioenen WoW spelers geven al meer dan dat uit aan de jaarlijkse subscription fees + paid uitbreidingen over een periode van 6 jaar).

En vergeet ook niet, dit is primair gericht op kinderen, er zijn maar weinig kinderen die elke Lego bouwdoos krijgen die wordt uitgegeven. Je zal, zelfs als kind al, keuzes moeten maken...
Denk dat als je gaat kijken naar alle mensen die ingame items oid kopen dat er best veel mensen zijn die honderden euro's in één spel stoppen.
Ten tijde van de Sims 2 kochten we elk uitbreidingpakket (niet de stuff packs) op de dag van release. Komt misschien niet tot zoveel uit, maar ik vermoed wel in de buurt.

Het punt is, als je de game tijdens release koopt, en dan elk dlc op het moment dat het uitkomt dan lijkt het misschien niet zoveel.
ken iemand die geeft bakken met geld uit aan World of Warships, ieder zo zijn ding. voor dat geld koop ik zelf liever een paar spellen en wat magic kaarten. (een ander tankt weer ieder weekend 100 euro in de bar) ieder zo zijn ding is in ieder geval mijn punt. en er zijn best wat sim fans die bij elke uitbreiding staan te watertanden om te spelen
to be fair, 't gaat uiteindelijk om hoeveel je betaalt tegenover wat je er voor terugkrijgt. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die al sinds de eerste dag WoW-sub betalen en elke uitbreiding meteen kopen... Wellicht kan iemand anders 't berekenen, maar ik denk dat dit grof over de €700 heen gaat.
Zijn niet alle uitbereiding van de sims inbegrepen in Origin Access Premiere? Dan zou dat a 100 euro per jaar een stuk voordeliger zijn, zeker als je ook nog wat anders speelt uit catalogus.
Mijn vriendin heeft al verschillende DLC gekocht voor Sims 4. Meestal dan wel met 50% korting, maar als je er een aantal tegelijk koopt, zit je toch ook gauw aan €50. Ik denk dat ze nu zo een €150 in alleen Sims 4 heeft zitten na een aantal jaren.

Maar voor de rest koopt ze nauwelijks andere games, vorig jaar alleen Fire Emblem voor Nintendo Switch.

Ik vind het zelf ook behoorlijk absurd dat ze meer besteedt aan die game packs dan ik aan volledige games in een sale, maar er is dus wel een doelgroep.
Flight sim fans kijken nu schuldig om hun heen.
Ik heb al ruim 2300,- besteed aan World of Warcraft.
Dan ken je train/eurotruck simulator nog niet lol....

Ieder hobby kost geld, zo ook met gamen. 500 euro is helemaal zoveel nog niet.
Dit is een cross-over waar ik dus he-le-maal niks van begrijp
De tijd gaat het leren. Er is nu al de mogelijkheid om met een raket naar een andere planeet te gaan. Alleen is die andere planeet nogal kaal. Als je nu naar een 'volwaardige stad' kan gaan, met allerlei mogelijkheden kan het wel grappig zijn.

Ik ben zelf in elk geval niet enthousiast, maar wie weet verassen ze ons op de positieve manier :)
Leuk als je fan van beide bent, maar... ik voel me meteen wat ongepast als ik een persoon met een lightsaber zie rond zwaaien in een woonkamer naast een kind.

Voor mij is het ongenuanceerde van de gevechten in Star Wars wat het vet maakt.

Dan het feit dat het wapen in essentie een echte overkill is, het brand door stalen wanden van ruimte schepen heen het enige wat dat ding beperkt is dat het een melee wapen is en je Jedi gave en training nodig hebt om het in gareel te houden zonder je eigen ledematen af te hakken.

In dit soort settings wordt het dan meer een no effect prop. Ik ga er vanuit dat ze je niet gaan toestaan een persoon in 2 te hakken, waarbij de helften netjes dichtgeschroeit uit elkaar vallen.

</purisme>

Grappige uitbreiding.
Als het een beetje substantieel is, kan dit een hele leuke uitbreiding zijn.
ik voel me meteen wat ongepast als ik een persoon met een lightsaber zie rond zwaaien in een woonkamer naast een kind.
Baby met een kaasschaaf in een hoekje?
Nou, mijn meissie helemaal blij! Deze cross over is echt wel iets voor haar. Grappig hoe verschillend erover gedacht wordt.
Ik begrijp helemaal niets van deze uitbreiding, maar tegelijkertijd vind ik het eigenlijk wel een stoer idee.
Dus nu kan je Sim-figuur het bed in duiken met Yodah? Zodat ze na een half uur spelen een rondje draait om vervolgens met Baby Yodah in haar armen te zwaaien? Chill.
Bizar dat dit spel zo’n gigantische melkkoe blijkt te zijn.
Euh... Dat is al 20 jaar zo en met elke nieuwe versie alleen maar erger geworden, zoals met bijna elke EA franchise.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True