Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mozilla haalt zijn vpn-dienst uit bèta als 'Mozilla VPN'

Mozilla maakt in de komende weken Mozilla VPN als losse dienst breed beschikbaar, als eerste in de VS en later dit jaar in meer regio's. Vorig jaar kondigde de organisatie een bèta-test van de vpn-dienst aan. Gebruikers betalen tijdelijk 5 dollar per maand.

Ergens in de komende weken haalt Mozilla zijn vpn-dienst uit bèta waarna het bedrijf deze onder de naam Mozilla VPN breed gaat aanbieden. Dat zal aanvankelijk in de Verenigde Staten zijn maar Mozilla belooft snel andere regio's te bedienen. Dit jaar zal het aantal landen echter nog beperkt blijven, valt uit de introductie op te maken.

De prijs blijft voorlopig 5 dollar per maand voor vijf apparaten op Windows, Android of iOS, met Mac- en Linux-clients op komst. Dit is de prijs die Mozilla vorig jaar bij de bèta in de VS bekendmaakte maar dit prijsplan is tijdelijk, waarmee een hogere prijs op termijn waarschijnlijk lijkt.

Mozilla werkt voor zijn vpn-dienst samen met Mullvad, een aanbieder die gebruikmaakt van WireGuard en die claimt geen logs te bewaren. De organisatie werkte onder de naam Firefox Private Network aan de dienst, niet te verwarren met de vpn-proxy-extensie voor Firefox met dezelfde naam, die Mozilla als test aanbiedt voor 2,99 dollar per maand.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-06-2020 • 16:22

85 Linkedin

Submitter: Isaac Nuketon

Reacties (85)

Wijzig sortering
Voor degene die nog op zoek is naar een nieuwe VPN-provider, TorrentFreak stelt ieder jaar een lijstje op met VPN providers welke een twaalftal vragen moeten beantwoorden over hun werkwijze.

Which VPN Providers Really Take Anonymity Seriously in 2020?
Opvallend dat nou net de drie eerstgenoemde (PIA, ExpressVPN, NordVPN), ook degene zijn die massaal op internet adverteren.

Edit:
Ja, sponsors dus. https://tweakers.net/foto...MQPrxQa8szAaBS7nbF2nJ.png

[Reactie gewijzigd door Munchie op 19 juni 2020 16:57]

Staat toegelicht onderaan de pagina:

"*Note: Private Internet access, ExpressVPN and NordVPN are TorrentFreak sponsors. We reserve the first three spots for them as a courtesy. This article also includes a few affiliate links which help us pay the bills. We never sell positions in our review article or charge providers for a listing."

Wat erger is, is dat NordVPN bewezen onwaarheden verkondigd in dat artikel. Based in Panama? Nee, Litouwen (onder de mantel van Tefincom co S.A.) Ook komt ergens in het verhaal de naam Cloud VPN inc. naar voren welke opereert vanuit de VS (afbeelding). Erg dubieus allemaal. Als ze hier al over moeten liegen, waar liegen ze dan nog meer over?

Enfin, voor mij nooit NordVPN.
Dus dan zou de 4de op de lijst de beste zijn :)
Dit is interessant, maar heb je hier ook bronnen voor? Wat ik tot nu toe vind is nogal veel "er is een website waar Litouwen vaak op staat dus ze zitten in Litouwen". Echt hard bewijs heb ik nog niet gezien, maar ik ben wel nieuwsgierig naar dit verhaal. Misschien kun je erover uitweiden want ik heb er niet veel onderzoek naar gedaan.
Staat bij de Contact Us-pagina van Tesonet.

Het bedrijf in Panama is een shell company, alles wordt outsourced via Litouwen (Tesonet voor marketing) en de de VS (CloudVPN Inc. voor de betalingen).

Extra info

[Reactie gewijzigd door Dark-Mist op 19 juni 2020 18:53]

En hoe kan ik verifiëren dat deze informatie ook echt is?
enkele verwijzingen die je kan volgen lijken niet eens te kloppen.
Helemaal onderaan geven ze ook aan dat ze als eerste 3 vermeld staan omdat ze sponsoren zijn, als courtesy.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 19 juni 2020 18:26]

De lijst is niet genummerd, of ik ben blind.
Nee, ik ben blond. Verkeerd onthouden en aangepast in het originele bericht.
En laat nou net een van die sponsors verdacht worden van lastercampagnes:
https://vpnpro.com/blog/c...is-nordvpn-being-defamed/

Ik vraag me dus af waarom op in dat artikel op torrentfreak ProtonVPN niet eens genoemd wordt.
Hierdoor is de site dus al compleet niet meer serieus te nemen en valt meteen door de mand.
Datzelfde lijstje zie je ook bij 9 van de 10 "VPN Review" websites bovenaan staan. Erg doorzichtig. Maar de websites converteren kennelijk goed en de commissies zijn stevig. (Tot 100% over de eerste periode.)
Dat, of https://thatoneprivacysite.net/

Ik vind het wel grappig dat Mozilla nou inspringt op de VPN gekte, terwijl het zelf eraan heeft meewerkt dat voor "een beetje anoniem" surfen VPN nodig is, ipv enkel een (SOCKS) proxy.

Door onder andere ondersteuning van WebSockets, WebRTC, en andere ongein dat blijkbaar niet over HTTP(s) kan, in hun browser in te bouwen.

Waarom zou je eigenlijk een Zweedse dienst die nadruk legt op privacy (of zoiets) afnemen van een Amerikaanse tussenhandelaar?

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 19 juni 2020 17:06]

Die lijst heeft ook wel een hele selectieve Ja/Nee criteria, terwijl het antwoord in de praktijk wat complexer ligt. Of dat VPN's een negatieve score kregen, omdat ze een bepaald criteria niet hebben benoemd op hun website.

Tevens had een VPN dienst zich in het verleden weleens negatief uitgesproken over deze lijst. Met name het Logging gedeelte (Logs Traffic, Logs DNS requests, Logs timestamps, Logs bandwith, Logs IP address).
Zo gaven zij aan dat No Logging claims onmogelijk zijn vanwege de manier hoe VPN's werken. Dat de VPN servers weten wanneer een gebruiker verbonden is en vanaf welke IP address, wat noodzakelijk is voor het functioneren van de service.

Er zijn dus VPN's die een oprecht antwoord geven op de Logging vragen en een negatieve score krijgen toegeschreven.
Je kan gewoon naar de uitgebreide lijst gaan daar staan veel meer details. tuurlijk no logging is onmogelijk, maar dat anderen liegen kan de maker van deze lijst niks aan doen. deze lijst is alleen een verzameling van publiek toegankelijke informatie in een overzichtelijke tabel voor vergelijking.
Ik blijf van mening dat deze lijst een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid.

ProtonVPN krijgt bijvoorbeeld een rode stempel bij Logs Timestamps. Puur omdat ze kennis van zaken hebben en de boel niet willen bedriegen. Een lekkere commerciële concurrent ontkent elke vorm van logging en krijgt een groene stempel.

En zo zijn er nog wel meer, naar mijn mening, rare of irrelevante criteria. Bijvoorbeeld: Gives back to Privacy Causes, Meets PrivacyTools IO Criteria, Offers Wireguard enzovoorts. Ook het niet accepteren van cash hoeft niet meteen negatief te zijn. Dit zou je eerder als iets optioneels of een pré kunnen benoemen. Legitieme VPN diensten krijgen de rode stempels en echte commerciële diensten weten de dans te ontspringen.

En ik vind dat hier ook wel een stukje verantwoordelijkheid bij de maker ligt, bij vraagt nota bene donaties. Hij heeft er aanzienlijk veel tijd ingestoken, maar schetst, naar mijn mening, een verkeerd beeld.
Waarom zou je dan timestamps moeten loggen? Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat je precies opslaat van hoe laat tot hoe laat een bepaald account de dienst heeft gebruikt?
De meeste vpn geven je meer dan een connection gelijke tijd, bjvoorbeeld 5. Hoe denk je dat ze dat controlleren. dat moet ergens gelogd worden, het kan de zelfde dag wel weer weggegooit worden. maar helaas kan je die logging niet vermijden.
Hmm. Je zou dat toch alleen in het werkgeheugen kunnen houden, en het weggooien zodra de verbinding met het apparaat verbroken wordt?
Ja als je genieg geheugen hebt wel. Echter een databseje met opslag werkt beter met meer dan 100.000 personen die inloggen
Tja, een account en vijf tokens voor verbindingen: dat neemt toch niet veel werkgeheugen in beslag, ook niet voor een miljoen gebruikers?
Niemand zegt dat het negatief is, opnieuw het is gewoon een verzameling aan informatie. of het negatief is is aan degene die de tabel beoordeeld. de ene persoon zal veel waarde hechten aan het idee dat het buiten the xx-eyes gebieden ligt. de ander aan met cash kunnen betalen. en de maker legt ook gewoon duidelijk uit wat er bedoelt wordt.
These metrics are collected from the official websites and other reputable sources. This section takes each company at their word. It’s up to the user to decide who is trustworthy.

The term “logging” is referring to LONG TERM storage of this information, and not REAL TIME “monitoring”.

Again – just because a company may not log, this does NOT mean that you can’t be monitored in real time by the service.
Q: Can you give me a recommendation?

A: Sorry, but to be unbiased, I created my project for others to make this determination for themselves. Everyone’s needs and threat models are different as well, so if I made a suggestion that conflicted with your needs, it could very well have the opposite effect as intended.

However, I wrote a guide to help you Choose the Best VPN (for you) that may give you further guidance. Additionally, you may just look at the “Simple Comparison”. If you’re not sure how to use any of the tools available, I will be happy to help give you examples.

If you really can’t be bothered doing a bit of research, there is also a recommendation megathread on reddit to help you. Note that you will get out of this endeavor what you put in. If the most you’re willing to do is ask a stranger on the Internet, you’ll probably get a poor recommendation or an advertisement disguised as one, in return.
Q: Why don’t you score services that have more greens so they are sorted to the top of the chart or somehow rank the services?

A: One field is not equal to another and everyone’s needs are different. If people are serious about their privacy enough to use a VPN, I believe they should spend (at least) a few minutes researching to know what to look for and avoid the temptation to search for a “best VPN” or “top 10” style list that has been done to death by shills in this industry.
Q: How can your data even be wrong in the first place?

A: My data simply reflects what is officially and publicly avaiable for a given service on their own official website. This is to A) Encourage companies to be transparent and detailed for their potential customers, and B) To prevent a destructive third party from abusing the data by claiming to be the company in question. If a company buries a piece of information or neglects to even include it in the first place, it will be left off, or in some cases, I assume the worst and it is given a default value (for example, if a company makes no mention of OpenVPN, I assume they don’t use it).

[Reactie gewijzigd door t link op 20 juni 2020 08:52]

Een non-logging VPN is sowieso een wassen neus. Daar waar logging plaats moet vinden gebeurt dat doorgaans upstream (op Internet exchanges, etc). Aangezien je bij 99% van de VPN providers via 1 enkele server het net op gaat (geen multiple hops), is het correleren van jouw versleutelde VPN verbinding met het niet-versleutelde verkeer dat de VPN server verlaat redelijk triviaal.

(Zelfs TOR, welke wel meerdere hops gebruikt, erkend dit eenvoudige correleren van netwerk-data als een risico en heeft het als openstaande bug.)
+2Anoniem: 1350842
@robcoenen19 juni 2020 16:49
Wat wel belangrijk is voor mensen om te realiseren is dat het geen ranglijst is, maar gewoon een vrij arbitraire volgorde waarop de VPN's staan. Om er echt info uit te halen moet je het wel lezen (is ook logisch, maar even als waarschuwing voor de mensen die denken 'oh leuk lijstje, ik koop PIA want die staat bovenaan'
Niet echt een betrouwbaar lijstje. NordVPN is bijvoorbeeld eigendom van CloudVPN, en de eigenaar van CloudVPN bezit ook TesoNet, die andere bedrijven data mining en advertising als een service aanbieden. Daarnaast is CloudVPN een Litouws bedrijf, dus dat NordVPN in Panama zou zitten / onder Panamese wetten valt is een wassen neus. Dat TorrentFreak niet een gigantische waarschuwing naast NordVPN zet slaat dan ook nergens op. Google maar eens op 'nordvpn tesonet'.
leuk dat ze dat doen maar het zou fantastisch zijn als het in een tabel zou staan.. Zou een half uur schelen qua lezen..
Een betere bron is naar mijn mening de pagina over VPNs op PrivacyTools.io
wil je een betrouwbare niet gesponserde lijst
https://www.privacytools.io/providers/vpn/
Disclaimer: mensen kunnen ons wel sponsoren via opencollective ( dit doen we zodat mensen kunnen zien welke inkomens en uitgaves hebben) verschil met ons is dat ons sponsoren je alleen een plek geeft op onze sponsor pagina, het geeft je geen enkel recht om te worden aangeraden.

Transparantie is cruciaal!
privacytools.io en thatoneprivacysite.net zijn veeeeel beter dan dit soort gesponsorde lijstjes.
Nou, dankje voor het compliment :)
Je bent lid van het team van privacytools.io maak ik uit je reactie op?

Wat mij opviel is het volgende:
Minimum to Qualify:

Operating outside the USA or other Five Eyes countries.
Maar bij IVPN zie ik dan het volgende staan:
IVPN[.]net is another premium VPN provider, and they have been in operation since 2009. IVPN is based in Gibraltar and offers a 3 day free trial.
:?

Nou is Gibraltar wel een zelfstandig overzees gebied van het VK maar het zou me verbazen als Gibraltar niet deel uit maakt van de Five Eyes landen.. Of zie ik dit nou verkeerd?

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 20 juni 2020 18:00]

Yep:https://www.privacytools.io/about/

Over Gibraltar: goed opgemerkt, dit is een punt dat wij inderdaad ook
hebben besproken. Maar aangezien Gibraltar een eigen parlement en recht systeem heeft, hebben we besloten dat dit niet onder deze regel valt.

Als een verder detail, zijn we nu trouwens bezig om onze adviezen over jurisdictie aan te passen. Het huidige advies begint zijn leeftijd te laten zien. Het is nu nog erg gefocust op de eyes samenwerking, het probleem is echter dat nieuwe samenwerkingen en deals iedere dag kunnen worden gemaakt en gesloten. Nu kan iemand een land kiezen buiten de eyes, maar nogsteeds niet veilig zijn door een andere samenwerking die nu nog niet publiekelijk bekent is.


Daarom willen we binnenkort de eyes regel verwijderen, en ons advies aanpassen om meer generiek te focussen op het bestaan van dit soort samenwerkingen/loopholes, en dan de eyes te gebruiken als een voorbeeld hiervan.

Een andere reden om de regel de verwijderen is omdat het vrij westers gefocust is. Voor iemand in china of rusland is het misschien wel een hele slimme zet om een amerikaanse provider te kiezen, omdat het onwaarschijnlijk is dat deze landen samen zullen werken.
Voor degene die nog op zoek is naar een nieuwe VPN-provider, TorrentFreak stelt ieder jaar een lijstje op met VPN providers welke een twaalftal vragen moeten beantwoorden over hun werkwijze.

Which VPN Providers Really Take Anonymity Seriously in 2020?
Bedankt, voor deze web link, erg handig, ik zelf gebruik ExpressVPN, en die werkt erg goed op al mij apparaten incuding smartphone.
Gebruik zelf nog steeds Goose, maar moet eerlijk zeggen dat ik nooit controleer of dat nog wel veilig is..
Vijf dollar per maand én het vooruitzicht dat dat maandbedrag in de toekomst nog een stukje zal stijgen? Aardig aan de prijs dan. Ter vergelijk: ik heb zelf een VPN abbo bij PIA en die kost 40 euro per jaar. (En toen ik deze betaalde, kon ik bij betaling met de creditcard de valuta omzetten naar USD, waardoor ik toen maar 40 dollar i.p.v. 40 euro betaalde, destijds zo'n 33 euro.)
PIA is overgenomen door een bedrijf met slechte reputatie, is ook de reden dat linus ze niet meer wil aanbevelen, voor een lijst van betrouwbare VPN's kijk eens op
https://www.privacytools.io/providers/vpn/
Ik vraag mij vooral af, wat is het voordeel van het nemen van Mozilla VPN tov direct bij mullvad zelf, wat evenveel kost?
Dit staat te lezen op de website van Firefox: You can only subscribe to the VPN from the United States.
Misschien was ik wat te kort door de bocht. Laat ik het wat meer context geven.

Dat het zich alleen op Amerika richt en een Amerikaans bedrijf is, is een nadeel door dingen zoals de Patriot Act en Five/Nine/Fourteen Eyes. Dus waarom zou ik daar een VPN dienst afnemen die gebasseerd is op mullvad, als ik het ook bij mullvad zelf kan afnemen voor hetzelfde geld? Waar mullvad zweeds is, waardoor het alleen binnen de fourteen eyes regeling valt en ook geen patriot act achtige dingen kent en dus in principe meer privacy zou moeten geven dan Mozilla VPN?
FF een vpn lijntje naar de VS om een vpn abo af te sluiten. O-)
Mullvad zit al jaren rond dat bedrag. Vroeger hadden ze ook een functie waarbij je een accountcode kon genereren met 3 uur gratis vpn. Jammer dat ze die hebben weggehaald, want dat was perfect voor incidentele gebruikers zoals ik. Prepaid vpn zou ik wel iets vinden. Betalen bij gebruik.
Neem surfshark, 40 dollar voor 2 jaar. Kan geen prepaid tegen op. Ik deel het abbo nog zelfs dus dan is het helemaal niks!
Hier Surfshark, 40 dollar per 2 jaar. Geen geld en ongelimiteerd.
is die snel genoeg om , eh, "grote dingen" te downloaden?

[Reactie gewijzigd door bilbob op 19 juni 2020 16:54]

Ben overgestapt van BlackVPN naar Surfshark voor de ios support en het werkt uitstekend.

Ook hele symphatieke service. Maandje gratis in december gekregen om te bedanken voor de support bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door .CoUk op 19 juni 2020 17:00]

Ja joh bij de servers dichtbij, zit ik op bijna dezelfde snelheid. Onbeperkt aantal devices, dus zo ongeveer alles wat op een vpn kan draaien, draait erop. Gebruik het zelf om zo anoniem mogelijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 19 juni 2020 17:02]

Ja een torrent lust die wel. Maar kom met met abo nooit veel hoger dan 30mbit uit.
€43 euro voor 27 mnd is natuurlijk koopje, maar daarna wil ik mozilla wel overwegen om Ze gewoon te supporter voor het goede werk.
30mbit kan ik mee leven
Hier ook, erg tevreden mee! En snelheid is bij mij ok. Ik heb 500/50Mbit bij Ziggo, en bij downloaden met SurfShark VPN actief zit ik meestal zo rond de 400/40Mbit bij de snelste (standaard) server.

Het is afhankelijk welke server je kiest. Als je een server kiest in minder conventionele landen zoals Albanië of Colombia of zo dan gaat je ping uiteraard stukken omhoog, en de snelheid is lager (gemiddeld 250Mbit).
omdat het een compleet ander bedrijf is. zo kan ik bij mullvad zonder ookmaar een account te maken of watdanook een VPN verbinding krijgen, hoef ik alleen een code van de website en 5 euro of een meervoud daarvan in een envelop te doen en naar ze te sturen. vervolgens heb ik toegang. niet gelinked aan mij beyond dat ik ermee verbind met die code.
Eigenlijk een ongezond teken dat het zo rendabel is om internet om te leiden. En slecht voor het net, als je route opeens veel langer wordt. Wat is er mis gegaan dat het zo logisch lijkt een VPN te gebruiken? Ik heb het idee dat het voornamelijk marketing praat is; zoveel is tracking niet afhankelijk van IP en zo vaak ben je niet expliciet doelwit van een aanval, laat staan n.a.v. het bezoek van een website.
Het gaat niet zozeer om tracking bij websites (dat doen ze idd via browser fingerprinting etc) maar a) voor anonieme torrents/downloads, b) omzeilen van geo-blocks en c) veilig thuiswerken/"tunnel-naar-thuis". Alledrie goede redenen voor VPN.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2020 16:48]

d) geen traffic logs zoals bij je NL ISP
dat impliceert a) min of meer al :)
Nee, je vertrouwt je NL ISP die aan de wetgeving hier gebonden is niet maar gaat wel vertrouwen op een ander bedrijf dat zich al helemaal niets van onze lokale wetgeving aantrekt en mogelijks niets van enige wetgeving.
Hangt geheel van het soort traffic af wat mij betreft.

Voorwaarden van "mijn" ISP
Tweak is verplicht om te voldoen aan wettelijke voorschriften aangaande bewaartermijnen van verkeersgegevens

Dan kan het dus de "gok" waard zijn. Maar zou mijn aangifte IB niet via de BVI Ltd van Surfshark laten lopen.

(De BVI heb je mogelijk fiscaal op een andere manier nodig ;-)

[Reactie gewijzigd door .CoUk op 19 juni 2020 18:44]

vpn is leuk als je zonder gezeik lekker ouderwets wil internetten.. ;)
Vertel.... ;)

[Reactie gewijzigd door Sjah op 19 juni 2020 17:23]

Volgens mij valt het wel mee hoe normaal het is hoor, dat is vooral de mooie marketing bij iedere YouTube tech video ooit. Daar wordt er inderdaad gesproken alsof je het internet gewoon simpelweg niet kunt gebruiken zonder x VPN, maar goed daar is het marketing voor. In de praktijk zijn dit soort VPN's voor consumenten vooral nuttig om regio restricties tegen te gaan en te zorgen dat je iets minder snel gepakt wordt als je gaat downloaden.

Wat wel marketing is zijn die berichten dat als je geen VPN gebruikt iedereen je wachtwoord kan zien en je identiteit praktisch al op straat ligt. Ik vind het ook een vrij smerige manier om minder technisch onderlegde mensen op zo'n angst zaaiende manier je product op te dringen, maar goed als ze hun advertenties nog steeds kwijt kunnen zijn de meeste mensen daar niet zo druk mee.
minder technisch onderlegde mensen fucken gebeurd op tal van vlakken.
Ik vind het ook smerige praktijken maar blijkbaar is er geen reden om die groep te beschermen met regels en wetten vanuit de overheid...
0Anoniem: 1350842
@bilbob19 juni 2020 17:14
Nee dat is zo, en ik weet ook niet of ik voorstander ben van regels (ik ben wel van mening dat mensen niet alleen maar beschermd moeten worden, soms moet je ook gewoon even mensen dom laten zijn en de gevolgen laten voelen), dus dan denk ik dat dit niet perse echt erg is. Als je namelijk niet met geld om kan gaan is het een probleem, maar dan geef je het ergens anders ook wel aan uit. Ik vind het meer een beetje onethisch en niet echt passen bij het type bedrijf. Of juist weer wel, de meeste VPN's zijn toch een beetje louche heb ik het idee, zo veel mogelijk de regels buigen naar wat ze willen (of met bijvoorbeeld het betalen gewoon illegaal denk ik, je kan niet zomaar in Nederland iets verkopen met US tax en zeggen dat het allemaal goed is volgens mij)
ik help mn ouders en buren en weet ik veel al derdig+ jaar met computers.
Ze gaan het echt NOOIT leren... ik heb het echt helemaal opgegeven.
Ik doe mn ding en dan werkt het een tijdje.
Dat is het niveau van normale mensen..helaas maar waar.
Imho moeten ze beschermt worden tegen uitbuiting. want dat is het.


Voor een nerd als ik zelf zijn computers als snoepjes.. maar dat is niet voor iedereen zo..

[Reactie gewijzigd door bilbob op 19 juni 2020 17:24]

Ik snap helemaal je punt, maar simpelweg omdat internet steeds meer gecontroleerd en afgeschermd wordt gaat worden (geen bbc iPlayer kijken vanaf nl ip of anoniem keertje torrent leechen) moet je bijna wel een vpn achter de hand hebben.
VPN is vrijwel een must op publieke wifinetwerken. verder is een VPN niet bijzonder nuttig, voor torrenten enzo ja maar verder nietecht.
Waarom zou ik Mozilla als tussenpersoon 5 dollar per maand en in de toekomst zelfs meer willen betalen, als ik ook gewoon direct bij Mullvad een abonnement kan afnemen?
Zie @Gropah en @Ynnoz
Ik vraag mij vooral af, wat is het voordeel van het nemen van Mozilla VPN tov direct bij mullvad zelf, wat evenveel kost?
Dit staat te lezen op de website van Firefox: You can only subscribe to the VPN from the United States.
Omdat je Mozilla wilt supporten, omdat je hun fraaie en gratis producten gebruikt?????

[Reactie gewijzigd door davince72 op 20 juni 2020 11:34]

kan je ook gewoon direct doneren en daarbuiten alsnog mullvad aanschafen ;) ik doneer maandelijks aan mozilla.
Ik heb direct daad bij het woord gevoegd en een donatie gedaan!
https://donate.mozilla.org/en-US/
Wat bedoel je precies? Mijn HTTPS verbinding met de bank is gewoon met TLS 1.3..
Edit: bedoelde DNS over HTTPS.
Heb je een VPN wel nodig als je alleen maar download?
Opzich een goede vraag. Stel ik download van Usenet met SSL via mijn normale verbinding, dan ben ik toch al redelijk veilig? (Usenet provider moet dan geen logs bijhouden natuurlijk).
Wel als je het enigszins anoniem wilt doen. Als ik zin heb in een worteljestaart recept of benieuwd ben naar aanbiedingen bij AH...of wil weten of je high wordt van kikkerlikken...allemaal onschuldig maar het gaat niemand geen reet aan eigenlijk. Dus dan kan vpn een optie zijn.
Off-topic, maar wellicht handig: ik kwam er achter dat de standaard instelling bij ProtonVPN+MacOS+qbittorrent gewoon je ip lekt
Je moet in qbittorrent zelf de netwerk adapter aangeven die je VPN vertegenwoordigd. Ik ga er vanuit dat dit voor meer apps en vpn aanbieders geldt. Doe er je voordeel mee

Kun je checken via ipleaks.net
Zouden jullie VPN op devices installeren of alleen thuis direct op de modem, Fritz!Box in mijn situatie. Wat zijn volgens jullie de pros en cons?
Ik dacht altijd dat VyprVPN ook goed was. Maar goed, weet niet hoe serieus je deze lijst moet nemen.
Zelf heb ik NordVPN puur omdat ik die een keer cheap kon krijgen op BF, €50 voor 3 jaar. Gebruik het voor torrents. Als het verder nog enige extra veiligheid/privacy biedt (icm Brave browser) is dat mooi meegenomen, maar verwachtte daar sowieso al niet veel van.

Misschien kan Tweakers een keer een artikel schrijven over wat wel enigszins effectief is voor privacybescherming. Ik ben best een noob op dat vlak.
Er is toevallig zojuist net een zeer uitgebreid Nederlands artikel verschenen op IGN die stap-voor-stap uitlegt over gaming en VPN.

Voor de liefhebbers hier te lezen.