Corsair introduceert One a100-game-pc met Ryzen 9-processors

Corsair brengt nieuwe versies van zijn watergekoelde smallformfactor-game-pc uit, dit keer met AMD Ryzen-processors. De Corsair One a100 kost minimaal 3440 euro en voor dat geld krijgen kopers een Ryzen 9 3900X, RTX 2080 Super en 32GB ram.

Het duurdere topmodel is uitgerust met de Ryzen 9 3950X-processor met zestien cores en een RTX 2080 Ti-videokaart. Ook biedt Corsair een variant aan met een Ryzen 9 3900X-cpu met twaalf cores, in combinatie met diezelfde videokaart. De drie systemen hebben allemaal 32GB ddr4-geheugen en zowel een ssd als een 2TB-hdd. Bij het goedkoopste model is dat een 500GB-ssd, de duurdere uitvoeringen hebben een 1TB-ssd.

Sinds 2017 brengt Corsair game-pc's uit in de Corsair One-serie. Tot nu toe hadden die altijd processors van Intel aan boord. Corsair blijft Intel-varianten verkopen, de a100-modellen zijn een uitbreiding van het assortiment. De behuizing met inhoud van 8 liter is nog altijd gelijk aan die van de eerdere modellen. Tweakers publiceerde in 2017 een review van de Corsair One Pro.

Corsair One a100 CS-9020012 Corsair One a100 CS-9020011 Corsair One a100 CS-9020010
Processor Ryzen 9 3950X Ryzen 9 3900X Ryzen 9 3900X
Videokaart Nvidia RTX 2080 Ti Nvidia RTX 2080 Ti Nvidia RTX 2080 Super
Ram 32GB ddr4-3200 32GB ddr4-3200 32GB ddr4-3200
Opslag 1TB-ssd + 2TB-hdd 1TB-ssd + 2TB-hdd 500GB-ssd + 2TB-hdd
Prijs 4620 euro 4260 euro 3440 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-06-2020 • 17:31

63

Reacties (63)

Sorteer op:

Weergave:

De hardware kosten voor die eerste komen uit op grofweg 3200 euro. Ze vragen 4620 euro. Een meerprijs van 1420 euro dus. Zonde van 't geld zou ik zeggen, veel webshops bieden ook assemblage aan tegen een meerprijs van grofweg 100 euro. Dat zou ik eerder doen als je gemak zoekt.
Heb je Corsair one pc al eens gezien hoe het geassembleerd is? De waterkoeling is met het heat exchanger volledig anders dan wat je zelf kunt maken. Het is een ontzettend compact systeem dat de temperatuur onder controle kan houden.
En denk maar niet dat bedrijven kiezen voor diy solutions voor een kracht pantser als deze, dit is een pc dat gemaakt is voor geld mee te verdienen. Tevens een parade paardje voor corsair.
Wat zou het zo ongeveer extra kosten om het met zulke koeling, in klein formaat te krijgen? Of is dat simpelweg niet mogelijk?
Natuurlijk is het mogelijk, en dat met onderdelen die gewoon te koop zijn.
Zoek maar eens naar itx watercooled.

Ze pakken hier gewoon een dikke winstmarge op, zoals elke high-end PC bouwer.
Zo'n nicheproduct zal niet in enorme oplages worden verkocht, dit zal ook wel ergens in de prijs zitten
NZXT H1 kost €419. Dat is ITX behuizing inclusief voeding en waterkoeling voor cpu: pricewatch: NZXT H1 Wit/Zwart
NZXT H1 vs Corsair One:
https://hardwarecanucks.com/wp-content/uploads/NZXT-H1-3.jpg
Mwoa. Een ncase M1 met dubbele radiator is goedkoper en kleiner en zal qua koeling vergelijkbaar zijn: https://m.youtube.com/watch?v=agMUqqhtaAA
maar niet verticaal en zal dus een stuk groter oppervlak op je bureau innemen..
De Ncase is veel kleiner en gebouwd door Lianli dus hoge kwaliteit.
Mensen zijn niet slim bezig als ze dit ding kopen.

Corsair heeft wel een goede klantenservice!
De NCASE M1 met 12,7L is echt een mooi kastje maar echt niet kleiner dan de Corsair One. Die heeft maar een inhoud van 8L en heeft wegens zijn verticale plaatsing ook nog eens minder oppervlakte nodig op je bureau.
Nee hoor, de Corsair heeft een groter volume:

Hoogte 380mm
Breedte 172,5mm
Diepte 200mm
Volume 13,11L

Maar eens dat het oppervlak kleiner is, meer vergelijkbaar met de NZXT H1:

Hoogte 387,7mm
Breedte 187mm
Diepte 187,6mm
Volume 13,60L
Je hebt gelijk, een beetje misleidend om dan te adverteren met 8L inhoud, zoals ook beschreven in het artikel. 8)7
Is het volgens jou die meerprijs dan waard? 1420 euro voor een wat betere koeling vind ik persoonlijk onzin. Dit is natuurlijk gewoon een hoge winstmarge. Niet dat zoiets erg is. Als je zelf niet wilt bouwen dan kan het een prima oplossing zijn. Maar een complexere koeling vind ik geen goed argument om die meerprijs te waarborgen.
Hoe is het anders dan je zelf kan maken dan?
Nogal een claim om neer te leggen zonder verdere uitleg. :)
Ik denk niet dat überhaupt bedrijven iets gaan kiezen met een RTX erin.
Sowieso wil je als bedrijf een eenheidsworst als workstations en geen custom build ding wat weken kan duren als je pech hebt met een reparatie
Je hebt kant en klaar systemen met een 2080ti voor €2200, met een ryzen 7 dan wel. Nogal een verschil voor een wat kleiner formaat.
Ja dat heb ik gezien :) Ik heb een Corsair systeem serieus overwogen om te kopen, maar zelf bouwen is gewoon erg leuk om te doen, en je verdient er letterlijk geld mee... door het niet uit te geven aan een merk :+ Het is compact maar dat is echt niet uitzonderlijk hoor. Dat is met een klein beetje moeite ook prima zelf te doen in een paar dagen tijd.

En, bedrijven? :S Welke bedrijven zouden een systeem als deze kopen? Bedrijven waar je lekker kan gamen de hele dag? Dit zijn gaming PC's, geen workstations. Zelfs een grafische editor of game developer heeft hier niet veel aan, die zitten op een heel ander niveau. Bron: Ik ben er één van :P
100 Euro assemblage voor een dergelijk systeem met complexe watercooling? Geef eens een voorbeeld?

Voor demo opstellingen hebben we recentelijk drie van dergelijke machines gebouwd. Met alle testen die nodig zijn kwamen we op 9 uur per systeem. En dat is met standaard hardware, niet de zeer fraaie modules die Corsair gebruikt.

Natuurlijk is 1420 behoorlijk aan de prijs, maar als iemand ons zou vragen om dit te doen zou ik zonder blikken of blozen 1000 euro vragen en garantie leveren. Als jij dat voor 100 euro wil komen doen mag je me een Pm sturen!
Als je een volledige loop wil met CPU, GPU, je M.2, je RAM, en alles wat ook maar ietwat warm wordt... dan ja, dan moet je zelf aan de slag. Maar Corsair biedt ook kant-en-klare waterkoelers met radiatoren erbij. Die prikt een Azerty assemblage gewoon op de CPU net als iedere andere koeler. Ziet er super tof uit, werkt subliem (ik heb hem zelf ook) en past in een lekkere compacte case :)

Dat hoort bij hun gewone assemblage, en kost 89 euro bij Azerty inclusief 1 jaar ondersteuning.

89 Euro tegenover 1420 euro vind ik een grof verschil in prijs. Voor dat verschil alleen al kan je letterlijk mijn hele PC opnieuw bouwen (Intel i7 + RTX 2070 Super + 32GB ddr4-3200 + 512GB M.2).
Je vergelijkt de 89 euro die een computerboer op de hoek rekent voor een reguliere desktop in elkaar knutselen met de meerkosten die een hardware fabrikant moet maken voor het assembleren van een premium niche product. In sprookjes geloven mag, maar is niet heel realistisch als je het mij vraagt..
Dan ben je een iets te goedgelovige consument ben ik bang. Wat Corsair hier neerzet is helemaal niet zo bijzonder, het is voor ruim 1000 euro minder ook prima zelf te maken als je niet bang bent zelf wat hardware in een kast te schroeven.

Maar laat ik het anders zeggen: voor exact dezelfde kosten als zo'n premium Corsair bak kan je dus letterlijk zelf een systeem samenstellen en laten bouwen wat 1000 euro superieur is aan deze Corsair setup.

Voorbeeld: Over een half jaar komt ongetwijfeld de nieuwe range GPU'ss uit van Nvidia. Dan verkoop je gewoon je RTX 2080 Ti op Marktplaats en koop je een RTX 3080 Ti helemaal nieuw. En dan houd je nog geld over om lekker uit eten te gaan :7 En dat voor exact hetzelfde bedrag als wat je vandaag ook kan neertellen voor deze Corsair.
Het valt mij vaak op hoe naïef mensen zijn door te denken dat verkoopprijs gebaseerd zou moeten zijn op kostprijs. Bij sommige winkels kan dat zo zijn, maar bij grote bedrijven zelden tot nooit. Waarom zou je minder vragen aankopers, als je ook meer kan vragen? Dezelfde grote bedrijven maken gretig gebruik van deze naïviteit in hun reclames—of ze kweken deze naïviteit aan bij consumenten.

Zo geloofden mensen echt dat b.v. aluminium een duur materiaal is, omdat telefoonfabrikanten veel meer geld vroegen voor een telefoon met een aluminium buitenkant, terwijl het hoogstens €2 duurder zou moeten zijn per telefoon.

Ook geloven sommigen dat een grote telefoonfabrikant veel geld uitgeeft aan het ontwerpen van een telefoon, als je die kosten verdeelt over het aantal verkochte telefoons, terwijl dit normaliter niet zo is. Als je tien miljoen uitgeeft aan het uitkiezen van de onderdelen en het preciseren van de opdracht aan je leveranciers en fabrieken, heb je al heel veel deskundigheid kunnen gebruiken. Vergeet niet dat de telefoonfabrikant geen technische onderdelen hoeft te maken: die worden kant en klaar ingekocht (hetzij bij een andere afdeling van het bedrijf, hetzij bij een ander bedrijf). Als je dan vijftig miljoen telefoons verkoopt zijn de ontwerpkosten een schijntje.
veel webshops bieden ook assemblage aan tegen een meerprijs van grofweg 100 euro.
Pay peanuts, get monkeys!

Heb je dan gelijkwaardige componenten genomen? Een Nvidia RTX 2080 Ti varieert van €1100 tot €2000 en waar haal je die kast vandaan? Heb je die meegerekend?

Ben jij er zo een die een Ferrari ziet en roept "Dat kan mijn Trabant ook met 1000 blikjes paardevlees op de achterbank!"... ;-)
Ja ik heb gelijkwaardige componenten genomen, grotendeels dezelfde :) Met componenten alleen kom je aan grofweg 3200 euro, inclusief een high-end case van een mooi merk naar keuze. Inclusief waterpomp en bijhorend materiaal. Dat is allemaal relatief makkelijk in een kleine form-factor te bouwen als je het zelf wil doen.

Of je betaalt de monkeys die het voor je doen, inderdaad. Scheelt tijd, kost geld, en je krijgt er vaak nog garantie op ook. Een bedrijf als Azerty (bijvoorbeeld) doet dit erg kundig vind ik zelf.

Een meerprijs van ruim 1000 euro vind ik gewoon flink overdreven.

Want voor 1000 euro minder heb je gewoon dezelfde Ferrari. Punt.
Vind het wel meevallen. Erg netjes in elkaar gezet en de componenten kunnen daardoor optimaal presteren.

Bij apple zou je 15.000 betalen en zouden de componenten maar op 50% kunnen presteren. :)

Kortom, voor een geassembleerd ding is het best netjes.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 28 juli 2024 06:55]

Was ook mijn eerste gedachte. Als je zelf je pc samenstelt met dezelfde componenten of je laat hem assembleren ben je veel goedkoper uit.
Maar het gaat dus wel om dat alles op elkaar is afgesteld en geen doorsnee kast is. Zo'n kast kun je dus niet los kopen (voor zover ik weet).
Maaar ik vind 4600 euro voor een PC ook wel erg gortig, zeker omdat je een vergelijkbare PC wat betreft prestaties dus ook nog wel veel goedkoper kunt bouwen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 28 juli 2024 06:55]

Voor dat geld is het toch wel treurig dat er nog een HDD in zit.
Opzich niks mis mee om gewoon nog een spindelschijf er in te hebben zitten voor dataopslag/archivering wat niet per se op de SSD hoeft. Had alleen wel dubbele capaciteiten verwacht voor dat geld van alle modellen. HDD had niet misstaan met een verviervoudiging eigenlijk.
Op zich heb je wel gelijk, alleen koop je zo'n duur product om nog afgescheept te worden met een trage HDD, terwijl er eigenlijk ook makkelijk een 2TB SSD voor dat budget bij geprikt zou kunnen worden. Als we zelf een vergelijkbaar systeem gaan bouwen met 'over de top' componenten, zijn we alsnog véél goedkoper uit:

Case; pricewatch: NZXT H1 Wit/Zwart (inclusief AIO en voeding), €350
GPU: pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio €1300
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 9 3950X €780
RAM: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 €140
MoBo: pricewatch: Asus ROG Strix X570-I Gaming €310
SSD: pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB €180
HDD: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB €75

Volgens mij hebben we dan wel alle componenten die zeer goed vergelijkbaar zijn met de duurste Corsair One variant. Het grootste verschil is dat de videokaart niet via een AIO gekoeld is, maar qua geluidproductie zal het elkaar niet veel ontlopen, performance al helemaal niet. Totaalkosten: €3135. Een verschil van maar liefst €1485 euro. En dat tegenover retail prijzen. Dan had er wat mij betreft toch wel minimaal een 2TB MX500 a €225 euro in 'moeten' zitten i.p.v. die €75 HDD.
Hij moet nog geassembleerd worden hè dat is ook geen uurtje werk!
Een dergelijk systeem heb je binnen een uur wel in elkaar hoor. Wat wel ontbreekt is de Windows licentie, alleen weten we allemaal dat je daar niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen.
Veel geld, maar naar verhouding valt het best mee.
Dat is wat het moet kosten wanneer je zelf geen moeite wilt doen.

Jammer dat er niet bij vermeld is welke waterkoeling er gebruikt is en of deze ook de GFX koelt.

Mooie kant en klare computer denk ik als je er naar op zoek bent.
Jammer dat er niet bij vermeld is welke waterkoeling er gebruikt is en of deze ook de GFX koelt.
Filmpje zie je waterkoeling op de GPU plus ventilator op de VRM's, dus ziet er prima uit. Type koeling zie ik zo niet.
Ik had alleen de tekst gelezen, maar ok!

Niet verkeerd dus als je het geld er voor over hebt.
Jammer dat er niet bij vermeld is welke waterkoeling er gebruikt is en of deze ook de GFX koelt.
De waterkoeling zal wel van Corsair zelf zijn, misschien wat aangepast. In de video is te zien dat de GPU ook waterkoeling heeft, maar nog wel een extra fan voor de VRM's. De video laat ook zien dat de GPU een 2x120mm rad heeft en de CPU een 3x120mm rad.

Verder zeker een mooie PC. Nadeel is alleen dat upgraden lastig wordt bij zoiets. Wil je dan een nieuwe GPU wordt het of knutselen of een andere PC kopen.
Upgraden is ook prima te doen, jayztwocents heeft er zonder al te veel moeite een titan rtx ingezet.
beetje rare tijd om nu zon duur systeem met een 2080ti the promoten. 3080 is nu al in het nieuws dat het over een paar maanden komt
Mensen die een geassembleerd systeem kopen zijn denk ik niet op de hoogte van wat er aan zit te komen. En dan brengt Corsair geheid een nieuwe versie met een Ryzen 4xxx en Nvidia RTX 3xxx aan
Prima dat dit high-end spul veel geld kost, maar dan verwacht ik tegenwoordig geen hdd meer.
Prima?

Laatste high-end GPU die ik kocht was de GeForce 3 voor ong. €280,- en de laatste high-end CPU was de i7 2600 voor ong. €220,-

Was destijds t beste van t beste.

Als inflatie ,of iets anders logisch, de huidige prijzen zouden verklaren zou ik daar vrede mee hebben, maar t enige wat veranderd is, is de gulzigheid om meer winst te maken. Daar kan ik weinig respect voor hebben...en zeker niet prima noemen...zeer trieste ontwikkeling imho

[Reactie gewijzigd door Quadrupeltje op 28 juli 2024 06:55]

Je vergelijkt een tijdperk waarin iedereen een desktop thuis had staan met de situatie nu, waarin veel mensen genoegen nemen met een smartphone of tablet. Als je ergens minder van verkoopt, moet je er meer voor vragen.
Verkopen zijn juist meer geworden...
Laatste high-end GPU die ik kocht was de GeForce 3 voor ong. €280,- en de laatste high-end CPU was de i7 2600 voor ong. €220,- Was destijds t beste van t beste.
En nu koop je voor dat zelfde bedrag iets wat minimaal 5 keer sneller is. Jij blij!

Op elk hightech terrain zie je hogere prijzen voor de topmodellen. Dar komt omdat er nieuwe technieken zijn die duurder zijn om gebruiken en omdat je in dat terrein niet veel kan verdienen door massa productie. Toen jij je GeForce kocht was die markt er gewoon nog niet omdat er toen heel weinig mensen waren die bereid waren om te betalen voor top techniek. Je ziet hetzelfde in vrijwel elk terrein. Auto's van 1.5 miljoen zijn nu gewoon te koop, fietsen van 35.000 euro kan je online kopen, Hifi DACs van 20.000 euro zijn populair (vrijwel constand uitverkocht). Allemaal absoluut topproducten en allemaal bijzonder duur. En voor al die producten zijn er klanten DUS zijn ze hun geld waard. Als dat niet zo zou zijn (zoals 20 jaar geleden) bestonden ze niet.

Ik heb waarschijnlijk wat meer te besteden dan de gemiddelde tweaker. En ik besteed veel geld aan hardware die ik graag wil hebben. Van een Tesla die waanzinnig snel is, tot speakers die gewoon behoorlijk duur zijn. Aan de andere kant heb ik een Android telefoon van 190 euro omdat dat me niet veel kan schelen. Ieder maakt zijn eigen keuze, maar een feit is dat er steeds meer mensen zijn die zich het kunnen veroorloven om producten te kopen die tien jaar geleden gewoon commercieel niet mogelijk waren. Ik verdien er mijn geld mee. De winstmarge is niet veel hoger dan voor goedkope producten (zeg rond de 10%) maar je verdient gewoon veel meer per verkoop.

Gulzigheid om meer winst te maken? Mwahhh, wellicht, ik denk dat de meeste ondernemers graag meer winst maken. Lijkt me normaal. Lijkt juist zeer welkom. Als je daardoor ruimte aan de onderkant laat word dat altijd wel opgevuld door nieuwe ondernemers die gulzig zijn. In PC hardware is er meer geweldige goedkope hardware te kopen dan ooit tevoren. Je kan voor 400 euro een zeer bruikbare PC bouwen en voor onder de 1000 euro een capabele gaming PC. Geweldig toch?

Als hij blij bent de hardware die je indertijd hebt gekocht, prima! Maar voor een derde van de prijs heb je nu iets wat beter is. Dat is toch alleen maar geweldig?
Kort geleden? De GeForce 3 was er in 2001 al (en mocht je toen afrekenen in guldens). De processor waar je het over hebt kwam uit in 2011.

Kort geleden lijkt mij dus, zeker op gebied van technologie, een behoorlijk understatement.

De wereld veranderd. Prijzen van producten ook.
U vergeet compleet de kosten van RnD. U kunt een Gpu van 2003 niet vergelijken met de gpu's van nu! De architecturen zijn compleet anders. Er zit meer achter dan alleen een wafeltje door een machine gooien en verwachten dat er een product uitkomt. Als u wist waarover u sprak, dan had u zelf tot dezen revelatie gekomen. Maar blijkbaar heeft u een gebrek aan kennis over dit zeer gecompliceerde onderwerp. Ik raad u aan zich meer in te lezen in de kunst van videochips bakken. Want dit grote gebrek aan uw kenis is een schande voor iedereen die dit platform gebruikt.
Gebrek aan kennis?...fijn dat je humor hebt.

Dat er meer bij komt kijken weet iedereen, maar niet inzien dat technologie van jaren terug ook nieuw/moeilijk/duur en met n hoop rnd was, dat is n gebrek aan inzicht...

[Reactie gewijzigd door Quadrupeltje op 28 juli 2024 06:55]

U vergeet de extra RnD kosten van het kleinere process dat gebruikt wordt. Plus inflatie, maar u heeft wel gelijk in het feit dat bedrijven iets te enthousiast zijn met het verhogen van de prijs. Maar zolang mensen blijven kopen veranderd er niks natuurlijk kuch kuch.... Apple fan boys :+
Denk dat je vergeet dat er toen ook rnd kosten waren om voor toen weer n kleiner procedé te ontwikkelen...inflatie gaf ik al aan, maar dat zou een fractie van de stijging zijn.

Maar geef je gelijk, het blijven verhogen van de prijs/winst is tegenwoordig helemaal in. En zolang er genoeg gekken zijn die t daarvoor uitgeven zal er geen eind aan komen...
Het is dat ze een kleine letter a gebruiken, anders had ik A100 gpu verwacht!
Het zijn 2 verschillende bedrijven, als u aanneemt dat als ze allebei A100 gebruiken als aanduiding, voor 2 compleet verschillende producten dan is dat toch echt een probleem voor u zelf en niet van die bedrijven haha 8)7

Dan kunt u toch zeker 5 minuten verdiepen in de producten om erachter te komen haha
Vraag me af hoe spellen hierop draaien in vergelijking met Xbox Series X straks. Die heeft ook een redelijk compacte behuizing vergeleken met de meeste game PC's.
Klopt, de Xbox en PS5 zijn ongeveer evengroot(als we over volume spreken), de PS5 is een stuk hoger maar dunner dan de Xbox. Ik denk dat het grootste probleem van deze pc's hun tekort aan SSD storage is. Toen Microsoft en Sony aan game devs vroegen welk onderdeel van hun consoles echt verbeterd moest worden riepen ze allemaal storage.. Devs willen geen consessies maken omdat de storage sloom is. HDDs voor gaming zijn aan hun einde gekomen. Zeker Sony exclusives gaan gebruik maken van die super snelle sdd! (die ssd is even snel als DDR2!) en het is ook absurd dat ze niet gekozen hebben km voor 3500 euro geen 2tb aan ssd storage aan bieden. 1tb is echt 100 euro, dus voor minder dan 200 hadden ze 2tb aan storage kunnen hebben(grote inkoop = korting)
De duurste versie had gerust 2x 2tb ssd’s erin kunnen doen.

Veel te duur.

Vind het wel een mooi design trouwens, maar totaal niet te upgraden als componenten verouderen.
Dat wil zeggen het kan wel, maar is behoorlijk onpraktisch doordat de ruimte zo custom designed is.
An sich een stevige prijs voor een systeem. Koeling is super, maar wel weinig opslag en slechts 1 Gb LAN. Had iets meer premium kogen zijn.
Wat ik niet begrijp is waarom er voor zoveel geld niet gewoon 2tb aan SSD storage zit. Voor gaming heb je aan een HDD al niks meer en zeker niet aangezien de nieuwe consoles snellere SSDs hebben dat consumenten op het moment. Er zijn al games die niet meer goed draaien op een HDD zoals Star Citizen! En sorry hoor maar voor 3500+ euro verwacht ik toch wel wat betere speccs dan een Ryzen 3900x met een 2080 en dan alleen 500gb ssd met een hdd... Das niet te doen. Sorry hoor 1tb SSDs kosten 100 euro tegenwoordig, voor corsair minder aangezien ze de ssd's in grote hoeveelheden zouden inkopen! Laat echt zien dat je geen game pc's bij OEMs moet kopen. Als je echt geen pc zelf kan bouwen, kan je het best een pc laten bouwen door Alternate of Azerty, dan betaal je wel wat voor die service, maar je kan dan wel zelf alle onderdelen uitkiezen en ben je uiteindelijk minder kwijt!
Inderdaad je betaalt ook voor het "merk" 8)7
Inderdaad je betaalt ook voor het "merk" 8)7
Tuurlijk, maar dit is wel Apple level van merk kosten. Maar ja zolang de fan boys blijven betalen zullen wij normale personages ook moeten boeten voor hun fantasieën des onwerkelijkheid. 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.