Gerucht: Apple presenteert eind juni nieuwe iMac met dunnere schermranden

Apple introduceert naar verluidt tijdens zijn WWDC-ontwikkelaarsevenement eind deze maand een nieuwe iMac. De computer zou een aangepast ontwerp krijgen, met dunnere schermranden, die doen denken aan de iPad Pro en Apples XDR-beeldscherm.

Volgens Sonny Dickson gebruikt Apple de 'designtaal' van de iPad Pro voor de nieuwe iMac. Dat zou met name te zien moeten zijn aan de dunnere schermranden. Verder zegt hij dat de nieuwe iMac een T2-beveiligingschip krijgt en voorzien wordt van een AMD Navi-gpu. Ook gaat Apple geen configuraties met Fusion Drive meer leveren. Dat is een hdd met een kleine hoeveelheid flashgeheugen. Nieuwe modellen krijgen vermoedelijk enkel ssd's.

Welke processor Apple gaat gebruiken, is nog niet duidelijk. Volgens Bloomberg gaat Apple tijdens zijn WWDC-evenement de overstap naar ARM-chips voor Macs bekendmaken. Dat lijkt echter te gaan om een beslissing voor de langere termijn. De aanwezigheid van een Navi-gpu sluit een ARM-processor ook zo goed als uit. Apples eigen ARM-chips hebben een krachtige gpu aan boord.

Dickson toont geen afbeeldingen van de nieuwe iMac, hij geeft enkel een korte omschrijving op Twitter. In het verleden heeft hij vaker juiste informatie over nog niet aangekondigde Apple-producten naar buiten gebracht.

Apple Pro Display XDR
Apple Pro Display XDR, het ontwerp van de schermranden van de nieuwe iMac lijkt hier mogelijk op.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-06-2020 • 17:25

142

Submitter: robcoenen

Reacties (142)

142
129
42
6
0
76
Wijzig sortering
Het wordt of die ARM-move of een iMac met een nieuwe design deze maand. Het lijkt me sterk dat Apple de ARM-Macs al klaar heeft staan en aan de andere kant gaat niemand meer een Intel-Mac kopen als de ARM-Macs al zijn aangekondigd. Je weet dan dat je computer zeer snel verouderd is en Apple moet dan zelf binnen een paar maanden de net nieuwe iMac intern helemaal ombouwen.

De enige mogelijkheid zou nog een hybride kunnen zijn, maar die kans acht ik wel erg klein.
De vorige transitie van PowerPC naar Intel begon in 2006 en in 2009 kwam de eerste Intel-only OSX uit. Zie https://en.m.wikipedia.or...ition_to_Intel_processors

Je mag verwachten dat Apple weer een vergelijkbare timeline zal hanteren, of wellicht nog langer. Ik zou in ieder geval nog gerust een Intel-based Mac kopen.
Op basis van die info is het juist risicovol om nu een intel mac te kopen. Binnen 3 jaar kun je het meest recente OS niet meer draaien. Mijn huidige Mac doet het al vijf jaar sterk en de vorige heeft het 8 jaar volgehouden waarvan zes jaar met OS updates. Moet er niet aan denken dat ik na 3 jaar al niet meer het meest recente OS kan draaien.
Je weet het natuurlijk nooit met Apple, maar ik gok toch op een langere ondersteuning. Apple heeft vorig jaar nog een volledig nieuwe Mac Pro geïntroduceerd, een product dat ze doorgaans voor lange tijd verkopen en ondersteunen.

Apple zal waarschijnlijk zoals bij de iPhone eigen chips ontwerpen om ze veel mogelijk van het proces in eigen handen te hebben. Doordat er bij de Mac Pro en iMac Pro vrij lage oplagen zijn en hoge eisen gesteld worden aan performance denk ik dat het voor Apple niet de moeite waard zal zijn om chips specifiek voor deze producten te gaan maken op korte termijn (tenzij ze misschien een chiplet-achtige architectuur gebruiken). Bovendien denk ik dat het wel even zal duren voordat Adobe zijn volledige suite geoptimaliseerd heeft voor ARM; iets waar de gebruikers van de Pro modellen toch vaak waarde aan hechten.

De switch van PowerPC was volgens mij toch iets eenvoudiger aangezien Intel al een hele reeks processors beschikbaar had over de hele performance lijn die ze meteen konden gebruiken. Hier zullen ze volgens mij eerder bij de low-end beginnen en zo verder naar boven werken.
Laat nou net Adobe breed zijn marketing aan het uitrollen zijn voor hun mobiele apps:
https://www.adobe.com/creativecloud/catalog/mobile.html

Dus daar zijn ze al volop bezig met de ontwikkeling om dit te kunnen ondersteunen.
Mn huidige iMac 27inch stamt uit 2011, en draait nog steeds echt prima
Same here. Heb wel de spinning hd vervangen door een ssd en daarnaast scherm kabels laten solderen omdat er een beken probleem is met de gesoldeerde kabels die loslaten. Voor de rest draait het als een zonnetje (voor surfen op het net en tekstverwerking doeleinden).
same here, imac 27” uit 2010, ssd laten plaatsen en de mac is supersnel, heb regelmatig 15 a 20 applicaties naast elkaar open staan, inclusief de complete Affinity suite, geen probleem!
Mijn moeder heeft een iMac uit 2009 die perfect draait met een alleen een 4GB ram upgrade. Ik heb zelf een iMac uit 2015 en wacht al een tijd op het nieuwe design. Dan schaf ik die gelijk aan. Mijn oude gaat dan naar mijn moeder. Zo schuif ik al mijn Apple producten door in de familie.
Ligt er maar net aan wat je ermee doet natuurlijk. Mijn iMac uit 2014 (series 2013 meen ik) was na 3 jaar toch echt te licht voor mijn werk. Die HDD was gewoon irritant en het geheugen ondermaats. Zou ik er alleen Tweakers mee bezoeken, wat youtuben, mailen etc. dan zou die wel voldoen natuurlijk.
Ik doe er nog steeds al mijn development werk op met meerdere virtual machines (12gb ram scheelt wel wss, is nog een mac waar dat fatsoenlijk zelf te upgraden viel, is verder een 2,7ghz i5). Heb er nog een extra scherm aanhangen. Apparaat is zelfs amper uit geweest sinds ik hem uit de doos heb gehaald.
Het is mijn main device, dus muziek draaien, browsen, development, netflix (lekker groot scherm) en dat terwijl die virtual machines gewoon doordraaien.

Is maar net wat je van een apparaat verwacht, maar die ram upgrade die ik er op heb zitten is voor mij dus genoeg om er nu bijna al 10 jaar mee te doen.
In mijn 2015 iMac zit een SSD en 32gb geheugen. Ik kan er makkelijk 4K video mee editten. Fluisterstil en nog steeds het prachtige 5K scherm.
Ik heb div imacs met Linux draaien, weetje dat werkt prima ook geen gezeur met patches van dosdude of videokaarten die niet werken.
Binnen 3 jaar kun je het meest recente OS niet meer draaien.
Euh, mijn iMac uit 2013 draait gewoon het meest-recente OS hoor, als ik dat zou willen.
Anoniem: 343919 @Ascension9 juni 2020 19:42
Ik hoop langer. Heb je net een iMac Pro of Mac Pro van meer dan 10K gekocht is die na 3 jaar niet meer te updaten.
Ik denk dat die pro apparaten dan ook behoorlijke support uitbreiding krijgen die de consument niet “krijgt”. Het gaat echt wel even duren voordat producten als Photoshop en After Effects over zijn naar ARM only.

Apple is er zeer bij gebaat vooral de Mac Pro voorlopig goed te voorzien van Updates en support. Anders kunnen ze die tak opdoeken. Ze hebben net soort van de gunstfactor weer teruggewonnen na de 2013 Mpro en het verder niet updaten van het model 6 jaar lang.
Precies, die Mac Pro krijgt heus nog minimaal een aantal jaar ondersteuning. En waarom zou Apple dan de iMacs etc niet meteen ook meenemen, want de overlap is groter dan de verschillen.

Afgezien daarvan hebben de veranderingen van 10.x naar 10.x+1 iteraties ook niet zo veel bijzonders gebracht de laatste jaren, waardoor je je af kunt vragen of het ook wel zoveel uitmaakt. Ik zou naar 10.15 over kunnen met drie machines maar ik blijf voorlopig vrijwillig op 10.14 omdat Catalina niets kan wat ik mis met Mojave.
Het gaat echt wel even duren voordat producten als Photoshop en After Effects over zijn naar ARM only.
Overigens zou het heel goed kunnen dat belangrijke software-leveranciers zoals Adobe in het geheim al een tijdje aan het ontwikkelen zijn op een pre-productie-model. En dat het dus snel kan gaan met Photoshop en After Effects en dergelijke. Dat is typisch iets voor Apple. Deden ze vorige transitie ook als ik me goed herinner. Toen waren er 100 intel-macs voor developers, zodat die alvast aan de slag konden. Die moesten later weer terug naar Apple maar een enkele is bij een verzamelaar terecht gekomen, jaren later.
Verwachting is dat Apple nog wel een aantal jaar Intel producten uit blijft brengen naast hun arm producten. Dit b.v. zodat de software voor pro producten is omgebouwd voordat mensen overgaan.
Ja lijkt me ook dat een hele tijd na die ARM overstap alle programma's nog wel even werken op "normale" processors
Ombouwen? Ze kunnen toch Intel emuleren op ARM? Deden ze ook met PowerPC destijds, en met een oplossing gebaseerd op qemu/kvm gaat het niet of nauwelijks ten koste van de prestaties.
Teveel performance verlies voor professionele apps.
virtualisatie kan met nauwelijks prestatieimpact. Emulatie is iets anders, en heeft over het algemeen grote tot extreme prestatieimpact.
Virtualisatie kan met hetzelfde platform, dus x86 op x86, arm op arm. Voor x86 op arm moet je emuleren, en dat is trager
inderdaad, voor virtualisatie moet de onderliggende CPU de instructies van het gevirtualiseerde OS kunnen uitvoeren. Bepaalde high-privilege instructies moeten omgezet worden, maar dat gaat enkel om de instructies die een gevaar zouden kunnen zijn voor andere VMs op dezelfde hardware. Met emulatie zet je alle instructies om naar iets wat de onderliggende CPU kent.

qemu/kvm is dus enkel snel wanneer guest arch en host arch identiek zijn.
Ik denk dat als wanneer ze de overstap maken ze juist geen nieuwe producten meer uitbrengen met Intel. Als ze dat namelijk doen drijf je een gefragmenteerde markt en heb je de kans dat ARM nooit volledig aanslaat (bv alleen bij de consumenten die alleen browsen, maar niet bij de pro's).
Daarnaast spreek het ook niet veel vertrouwen uit als je Intel nog als backup aanhoudt. Als Apple gelooft in hun ARM oplossing moeten ze er 100% voor gaan.
De huidige generatie Intel hardware zal nog wel even beschikbaar blijven. Maar nieuwe hardware (met nieuwe features/designs) zal exclusief ARM krijgen.
Wordt zeker geen ARM Mac. Daarnaast nog genoeg mensen die een Intel-Mac blijven kopen omdat bepaalde software mogelijk niet werkt op een ARM-Mac. Of ze willen graag Windows 10 kunnen draaien doormiddel van Bootcamp.
Ze hebben vast een emulatielaag om Intel te emuleren.

En Windows 10 heeft een ARM-versie, dus waarom zou Bootcamp dan niet werken op macOS ARM?
Emulatie zou kunnen.

Wellicht dat er een nieuwe versie van Bootcamp komt, dat weet ik niet. Maar het huidige Bootcamp zal niet meer werken op een ARM Mac.

Wat is het voordeel van de Windows 10 ARM draaien op een ARM Mac, mocht dat uberhaupt mogelijk gaan worden?
Windows 10 ARM zal vast wel gaan werken op een ARM Mac, maar daar heb je niks aan als de software die je wilt gebruiken geschreven is voor x86 / x64.
Inderdaad. Als het er nog een Intel Mac uitkomt (iMac of Macbook pro) dit jaar of volgend jaar, is dat juist een reden voor mij om er nog één te kopen.
Ik wil ook kunnen gamen en Windows 10 kunnen draaien, al dan niet in combinatie. Maar ik wil geen Windows-only machine omdat ik macOS zo prettig vindt werken. Gamen en Windows 10 draaien zal met ARM een stuk lastiger worden.

Mijn huidige Macbook pro wordt deze zomer vijf jaar oud. Deze kan hij nog wel even mee, maar eigenlijk wil ik wel een nieuwe kopen voordat ze overstappen naar ARM.

Wellicht valt de overstap mee en wordt het een eitje om programma’s opnieuw te compileren voor ARM, maar ik heb liever dat anderen dat voor mij gaan uitproberen. Tegen de tijd dat mijn eventuele nieuwe mac weer aan vervanging toe is, zijn we alweer nogmaals vijf jaar verder en is de softwareondersteuning waarschijnlijk een stuk verder op orde.

[Reactie gewijzigd door Jeroen O op 29 juli 2024 22:56]

Ik verwacht dat de overstap naar ARM vrij soepel zal gaan. Voor de meeste mensen zal de meeste software er gewoon op werken of er zal een alternatief zijn.

Gamen zoals het nu is zie ik somber in. Met macOS Catelina is al onder andere 32 bit ondersteuning weggehaald. Je ziet daardoor dat game ontwikkelaars het daardoor teveel moeite gaan vinden om naast Windows ook nog macOS te ondersteunen. Gaming was al vrij klein op macOS.
Maar wellicht krijgen we straks alle iOS/iPadOS games op de Mac.

Bootcamp zal verdwijnen. Wellicht is er een andere manier om Windows 10 te draaien. Maar lijkt mij niet optimaal, in iedergeval niet zo als we Bootcamp kennen op de huidige Macs.
Ja, maar zo komt het natuurlijk wel in een neerwaarts spiraal terecht.

Ontwikkelaars ondersteunen geen macOS meer (teveel moeite / te weinig gebruikers). Maar de gamers die er nog wel zijn die worden gedwongen om naar Windows te gaan. Gevolg is dat er nog minder gamers zijn waardoor nog meer ontwikkelaars ermee gaan stoppen.

Het weghalen van 32 bits ondersteuning is jammer, maar niet onoverkomelijk, aangezien een beetje moderne spellen toch al 64 bits waren. En voor de rest is er bootcamp.

Nu wordt ik straks min of meer gedwongen om twee systemen te kopen en op mijn bureau te zetten als ik en wil gamen en macOS wil hebben. Ik vindt twee besturingssystemen op één computer al een beetje omslachtig.

iOS en iPadOS games spelen op mijn mac spelen heb ik geen behoefte aan. Die speel ik wel op mijn iPad.

Het zou fijn zijn als Apple er eens wat meer moeite in zou steken om wat meer games en gamers op de mac te krijgen met serieuze spellen die je ‘normaal’ op een PC speelt.

[Reactie gewijzigd door Jeroen O op 29 juli 2024 22:56]

Geen idee wat ik van iOS en iPadOS gaming op een toekomstige Mac moet vinden. Ik speel zelf al een tijdje geen games meer op de iPhone door dat het allemaal free to play werd. Maar de eerste paar jaar zaten er leuke games bij. Apple zet zich nu in op Apple Arcade, Apple zet zich in het algemeen steeds meer in op diensten. Dus iets als Apple Arcade zie ik ook wel naar de toekomstige Mac komen.

Het hoeft niet perse een slecht ding te zijn. Als iOS, iPadOS en macOS hetzelfde gameplatform zijn maakt dat het mogelijk weer interesanter voor ontwikkelaars en kan er ook voor zorgen dat er betere macOS games naar de iPad komen inplaats van slechte iOS games naar de Mac.
Ze zijn er nog wel de leuke games, maar vanzelfsprekend kosten deze wel geld (in de zin van een eenmalige aankoop). Veel zijn dit ports van (oudere) PC spellen die ik in eerste instantie niet eens kende (of alleen van naam) maar die ik dankzij de iPad toch ben gaan spelen en later vaak nog de PC versie er bij heb gekocht tijdens een sale.

Apple Arcade is er al voor de Mac en het werkt vrij goed. Als je op device 1 een spel start, kun je altijd op een ander device verder spelen. Ongeacht of dit een mac, iPhone, iPad of Apple TV is. En er zitten best leuke spellen bij.

We gaan het wel zien wat de toekomst brengt :)
Bootcamp zal verdwijnen. Wellicht is er een andere manier om Windows 10 te draaien.
Ik draai Windows 10 op mijn MacBook middels vmware Fusion. Werkt prima. Je kunt lekker tussen desktops swipen, je kunt mappen delen en bij het aansluiten van usb apparaten kun je aangeven of ze zich aan MacOS of Windows moeten verbinden.

Je kunt er wellicht niet mee gamen op deze manier, maar voor professioneel gebruik (ik ben developer) helemaal prima.

Hoop dat dit straks ook op een ARM Mac kan. Zo niet, dan gaat die Windows partitie maar de cloud in, en dan rdp ik er wel naartoe.
Ik denk dat ze best én de move naar ARM kunnen aankondigen én een nieuwe Intel-based iMac kunnen introduceren.
Het eerste zal nog lang niet marktrijp zijn en meer een aankondiging zijn voor de ontwikkelaars van Mac software: eind juni is natuurlijk ook de jaarlijkse WWDC. Omdat het mog even zal duren voordat er Arm-based Macs zullen zijn is het zeker aannemelijk dat er in de tussentijd nog nieuwe Intel Macs geïntroduceerd zullen worden - dat is destijds met de migratie van PPC naar Intel niet anders gegaan.
In de tijd van PowerPC naar Intel ging dit om component-refreshes. Toen werd er niet in de tussentijd nog een nieuw design gebruikt. Die kwamen met de Intel-modellen mee. Dat was zo voor de laptops, voor de overige modellen veranderde in eerste instantie weinig.
Ook gaat Apple geen configuraties met Fusion Drive meer leveren. Dat is een hdd met een kleine hoeveelheid flashgeheugen. Nieuwe modellen krijgen vermoedelijk enkel ssd's.
Waar ik voor vrees is dat hiermee een einde komt aan het kunnen upgraden van de opslagcapaciteit van de iMac. Die SSD's zullen vast op het moederbord gesoldeerd zitten.
Waarom moet je upgraden? Hoeveel mensen doen dat uiteindelijk daadwerkelijk? Opslag doe je op een NAS of in de cloud. Mijn werklaptop heeft 256GB SSD en dat is meer dan genoeg. Er is totaal geen reden om meer lokaal op te slaan. Het is alleen maar een groter risico.
Ik zal dit even vertalen voor de rest van de gemeenschap:

Waarom moet ik upgraden? Hoeveel mensen doen dat uiteindelijk daadwerkelijk? Opslag doe ik op een NAS of in de cloud. Mijn werklaptop heeft 256GB SSD en dat is voor mij meer dan genoeg. Er is totaal geen reden voor mij om meer lokaal op te slaan. Dat is voor mij alleen maar een groter risico.

Zo, en om antwoord op je vragen te geven: Waarom moet ik upgraden? Nou, nu misschien niet. Maar over een paar jaar wat extra RAM en SSD ruimte toevoegen is geen gek idee. Hoeveel mensen dit uiteindelijk daadwerkelijk doen? Nou, best wel veel toen het nog kon. Nu niemand meer... omdat het je onmogelijk gemaakt wordt, niet omdat men het niet meer wil.
Mwoah... “vroeger” was upgraden aan de meer tech-savy personen. Typische gebruiker wil een machine die het goed doet en jaren meegaat.

Ik zou liever vanuit levensduur en vrijheid argumenten zien om te kunnen upgraden. Alles op het bord solderen betekent een grote single point of failure. Je kunt niet even je schijf vervangen of memory chips. Nee hele mobo moet eruit.

Ofwel vanuit reparatie oogpunt is het zeer wenselijk. Aan de andere kant als je met cloud diensten eea makkelijk backuped en je met een mobo vervanging efficient kan “repareren” en de klant kan snel verder door eenvoudig en snelle timemachine terugzet acties dan is dat “probleem” ook minder.

Ik heb onlangs een timemachine backup teruggezet op een nieuwe mbp. Was verbaasd hoe goed dat werkt. Binnen een uur alles gereed. Alles werkte inclusief mijn custom stuff op terminal.
Mwoah... “vroeger” was upgraden aan de meer tech-savy personen. Typische gebruiker wil een machine die het goed doet en jaren meegaat.
Mijn Lenovo ThinkPad X220 gaat al 9 jaar mee en heeft al meerdere upgrades gehad. Als je ziet hoeveel notebooks vandaag de dag nog met maximaal 16 GB geleverd worden dan loopt het apparaat nog niet eens echt zo achter.

Het apparaat was nooit 9 jaar mee gegaan al kon ik hem tussendoor hier en daar niet van een upgrade voorzien.

Om op de rest van je verhaal in te gaan:
Tegenwoordig wordt levensduur van veel hardware niet meer bepaald door de hardware zelf, maar door de beperkte ondersteuning van de fabrikant. Diezelfde X220 werkt alleen maar beter omdat hij volledig mainline Linux kan draaien en daarom niet snel achter zal lopen qua softwareondersteuning. Dat is helaas geen optie voor veel apparaten waar de fabrikant geplande veroudering voor toepast.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 juli 2024 22:56]

Qua reparatie was het niet zo dat je de ultieme repareerbaarheid had. Je SuperIO vervangen, DC-DC vervangen, een DIMM slot of PCI(e) slot vervangen, on-board poorten vervangen enz. doet niemand. Maar dat zou nou juist het spul zijn wat door een eindgebruiker eerder stukgemaakt wordt. CPU's gaan eigenlijk niet dood, en RAM vooral als je er aan zit te sleutelen.

Voor schijven was lange tijd wat te zeggen om dat een grotere schijf nou eenmaal duur was en mensen dan maar iets kleiners kochten om later een grotere te nemen. Dat is nu een stuk minder spannend, je koopt gewoon in een keer 1TB aan storage en de kans is dan klein dat je er niet uit komt. Meer dan een of een paar TB storage lokaal opslaan is tegenwoordig meer een risico dan een voordeel, en als je echt data gaat opslaan/archiveren ga je dat toch al niet meer zelf op je eigen computer doen, daar heb je een NAS of online diensten voor.

De veranderingen gaan hand in hand, het is niet zo dat een fabrikant er perse veel op vooruit gaat, of dat de consument er veel op achter uit gaat. In beide gevallen gaat het om supply chain en niches, niet om de massa.
Mwoah... “vroeger” was upgraden aan de meer tech-savy personen.
Zelf doen: ja. Het laten doen: nee.

Genoeg mensen die vroeger met de laptop langs de PC winkel gingen en vroegen een grotere harde schijf te plaatsen, of advies vroegen rondom 'als er meer geheugen in gaat wordt hij dan sneller?'. Om nog maar te zwijgen van alle laptops van nu al 10 jaar oud die nog altijd snel genoeg werken doordat men er een SSD in kon stoppen.
Het is niet dat niemand het wil, maar het is dat de meerwaarde een stuk kleiner geworden is. Daarnaast was het niet zo dat de modulariteit er was om dat de consument dat nou zo leuk vond, maar om dat de fabrikanten makkelijker meerdere configuraties voor verschillende prijzen konden verkopen zonder veel extra kosten te maken. Dat is nu niet meer zo, het is door de geavanceerde supply chain een stuk makkelijker om configureerbaarheid tijdens het bestelproces aan te bieden.

Dat er dan een kleine groep was die het leuk vond om er mee te spelen is een ander verhaal.

In de praktijk wordt de massa niet echt 'bijgewerkt'; de apparatuur leeft langer dan de afschrijvingsperiode waar door het niet echt aantrekkelijk is het te gaan upgraden.
Nou, best wel veel toen het nog kon. Nu niemand meer... omdat het je onmogelijk gemaakt wordt, niet omdat men het niet meer wil.
Heb je gegevens of is het onderbuik gevoel?
Misschien geld de upgrade voor een ssd voor een macbook (pro) maar voor een imac lijkt het me echt overbodig aangezien je thuis (of op werk) makkelijk naar je nas/cloud kan connecten. Voor een portable device lijkt me wat lastiger aangezien je overal bij je dat wil komen en niet afhankelijk wilt zijn van je internet connectie.
Niet alles kan zomaar via de cloud/NAS. En er zullen vast en zeker genoeg doelgroepen zijn die projecten hebben van 100GB+.

En waarschijnlijk zullen mensen bang zijn dat je storage upgraden/vervangen weer stervens duur zal zijn.
100GB+ projecten. Ik ken ze. Mega veel lose TB harde schijven. Kost een fortuin. Die mensen zijn juist gebaat bij een NAS. Liefst een RAID 1 of 5.

Check Linus helping out some cute YuoTuber...
https://www.youtube.com/watch?v=quouML5-UZI&t=443s


edit: typo

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 217535 op 29 juli 2024 22:56]

In dat geval liefst RAID 6, met een off-site backup?
Anoniem: 217535 @BartJ729 juni 2020 20:04
Sure! Hoe belangrijk is je data? Stel dat je huis in de fik vliegt, hoe snel ben je weer up-en-running? Ben je uberhaubt nog up-and-running. Al is het een mac-mini met een vette hdd die je meest belangrijke data 's nachts binnen sleept.
Sorry maar dat is nou ook niet bepaald goedkoop per GB. Heb je het wel behoorlijk geregeld though.
Alleen zal iemand die een iMac heeft dat minder snel opzetten.
Ook is het ding er niet helemaal voor bedoeld met een gbit port. Maar je kan een dongle kopen uiteraard.
je kan ook de drive niet zelf vervangen mocht deze stuk gaan. en als dit buiten de garantie gebeurt mag je dik betalen aan apple om hun dat te laten doen,
Nadeel van de NAS of de cloud is dat deze alleen vanaf het internet bereikbaar zijn, die heb je niet altijd of je hebt langzaam internet. Ook ik de uploadsnelheid van veel thuisnetwerken te belabberd om een NAS te hebben en is uploaden naar de cloud dan ook niet even gemakkelijk.
Waarom zou geen schijf willen die upgradebaar is? Kan je namelijk meenemen naar je volgende PC.
Omdat de standaard hoeveelheid geheugen en opslag vaak net te weinig is en de upgrades van Apple zelf vaak veel en veel te duur zijn in verhouding met wat je zelf kan aanschaffen (ook rekening houdend met schommelende geheugenprijzen).
Ik heb vorig jaar een iMac aangeschaft en de 8GB waarmee die kwam geüpgrade met 32GB naar 40GB. Ga ik dat ooit zo veel gebruiken? Niet vaak, nooit misschien. Hooguit als ik meerdere VM's ga draaien. Maar het koste me met de toenmalige geheugenprijzen maar 120 euro, i.t.t de €750,- die Apple vraagt om naar 32GB te gaan.
Ik heb op dit soort berichten wel eens eerder gereageerd. Mij zelf gaat het vaak niet om het upgraden, maar vooral om het repareren. Aan de ene kant willen we dat alles zo lang mogelijk meegaat, alles gerecycled wordt, we elektrisch gaan rijden etc etc, maar aan de andere kant is het prima om een IMac weg te gooien waar na 2 jaar een geheugenfout optreedt of een SSD kapot gaat? En dit terwijl dit "vroeger" zo makkelijk op te lossen was.
Op de cloud is een groter risico op data breaches. Als ik een keer geen wifi heb wil ik gewoon door kunnen werken, of als de cloud down is.
Van waar komt dat argument toch altijd dat 1 persoon meer van security weet dan het ganse leger aan security experts bij Microsoft of Amazon? Uit dezelfde hoek als de person die zijn cloud setup wegens gebrek aan kennis volledig zelf opengesteld heeft?
Anoniem: 718943 @Yalopa10 juni 2020 13:23
Het risico zit em in de nummers. Een lokaal werkstation achter een NAT/firewall ontvangt minder connecties van verschillende personen dan iets op het internet.

Er zijn aanzienlijk meer (100%) data breaches geweest op GitHub dan op mijn lokale 'Remote' GIT (dus de repos op een andere doos), om maar een voorbeeld te noemen.
En dat komt niet om dat mijn eigen GIT dingetje veiliger is ingericht (want dat zal niet), maar dat komt meer omdat niemand probeert de beveiliging te omzeilen.

(Niet dat ik anti Clous/NAS ben, hoor (integendeel, ik heb een eigen NAS met NextCloud aan het internet hangen). Maar even om het argument te verhelderen.)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 718943 op 29 juli 2024 22:56]

Als ik 4k video bestanden bewerk, gaat het toch echt wel rap met de data. Temeer omdat je de originele bestanden en de output op 1 schijf wilt hebben staan. Natuurlijk kan je uiteindelijk alle bestanden weer op een NAS kwijt, maar voor de videobewerking zelf (waar Macs veel gebruikt voor worden), wil je toch een grote interne schijf.
Al kan je dan natuurlijk van te voren al een grote schijf plaatsen. Maar videobeelden worden groter (bv 8k) en zo hoef je niet elke keer nieuwe apparatuur te kopen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 29 juli 2024 22:56]

En godsgruwelijk duur en je moet thuis zitten
Die imac (pro) en zeker een waar je meer uit de voeten kunt voor video editing is ook erg duur ... tja als je wat moois wilt..
Als Apple gebruiker kan ik me daar wel in herkennen ja.

Maar, ik werk net zo veel met Windows een daar doe ik het ook. Als mijn desktop vol zit met bestanden dan maak ik een mapje "Old Desktop" en pleur daar alles in :P en daarin zit weer het vorige mapje enz.

Was echt lachen toen ik een nieuwe laptop kreeg en de IT afdeling het een dag duurde om mijn roaming profiel over te zetten, had 200GB in mijn desktop folder :')

Dus nee niet alleen een Windows dingetje. Meer een prutsers dingetje. Sterker nog, het is niet eens exclusief een computer dingetje. Je zou mijn echte bureau eens moeten zien 🤣

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:56]

Haha heel herkenbaar, heb ook van die mapjes op mijn desktop. Dacht dat ik de enige was :)
Mag hopen dat roaming profile niet aanstond bij jullie op het werk. Dan wordt namelijk je gehele profiel geupload/gedownload bij inloggen en uitloggen. Duurt het inloggen zo maar een dag ;)

Maar alles op de desktop pleuren ken ik wel van onze gebruikers, je bent idd even zoet met kopieren haha. Wat wel weer minder is, zijn gebruikers waar de laptop van gestolen wordt of dusdanig kapot is, dat ze alles op bureaublad kwijt zijn en dan IT verantwoordelijk houden dat we er geen backup van hebben.

Maar het is zeker geen typisch Apple gebruiker iets, het gros van alle gebruikers zijn nu eenmaal niet technisch aangelegd.
Overvol bureaublad is os agnostisch...
En dan zet je iCloud sync aan. En heb je weer een wereld aan ruimte.
Voor video bestanden van honderden Gb's... zo makkelijk werkt dat allemaal niet.
Nou toevallig wel. Zeker als je een beetje iCloud ruimte hebt.

Mocht je ze dan wel weer nodig hebben moet je wel een beetje netwerk hebben ja, maar over het algemeen is het wel goed voor elkaar met auto sizing als je drive zelf vol is. Je kunt namelijk met icloud sync direct iets van disk laten verwijderen als fysiek item. Dan wordt het een cloud link die je on demand weer kan binnentrekken en wisselen met andere bestanden
Of zie het zo: onder MacOS wordt het bureaublad gebruikt waar het voor bedoeld is, het opslaan van bestanden waar je op dat moment mee bezig bent. Dat het soms een zooitje wordt door later niks te verplaatsen ligt wel aan de gebruiker.

Bij Windows was het bureaublad al gedegradeerd tot een verzameling snelkoppelingen vanaf het moment dat het erin zat (bij Win95). En dat ligt ook deels aan de software makers die voor alles standaard een snelkoppeling meegaven.

[Reactie gewijzigd door Slaz op 29 juli 2024 22:56]

Bij Windows was het bureaublad al gedegradeerd tot een verzameling snelkoppelingen vanaf het moment dat het erin zat (bij Win95). En dat ligt ook deels aan de software makers die voor alles standaard een snelkoppeling meegaven.
Inderdaad erg irritant gedrag, al kan een doorsnee gebruiker het weer niet vinden in het start menu. Ben blij dat Store apps dit gedrag niet vertonen.
Windows gebruiker hier, maar ik doe hetzelfde. Dat is gewoon gewenning. Even snel dat scriptje op het bureaublad, die screenshot even snel op het bureaublad. En 3 weken nadat je je nieuwe laptop hebt opgehaald, ziet het er weer uit alsof dat ding al 5 jaar niet opnieuw geïnstalleerd is. :P
De huidige reeks iMacs zijn ook geen pretje om de SSD te upgraden. In m'n mid 2011 viel dat nog best mee.
Valt reuze mee, je moet alleen stickers opnieuw plakken. qua tijd is dit sneller te openen en te sluiten als de oudere modellen van 2012 en ouder.
In de huidige goedkopere iMac's zitten zelfs nog steeds normale HDD's.
Onvoorstelbaar dat ze daar niet 5 jaar geleden al mee gestopt zijn.
Inderdaad. Zelfs de Mac Mini’s zijn sinds het 2018 model alleen nog met SSD’s te krijgen. Helaas wel on-board, en dat terwijl het RAM weer wisselbaar werd gemaakt. Gek genoeg had het vorige 2014 model juist weer on-board RAM maar verwisselbare opslag.

Rare keuzes van Apple soms.. Maarja, opslag is via Thunderbolt 3 en/of USB 3.1 dan weer makkelijk extern aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door Slaz op 29 juli 2024 22:56]

En dat upgraden van RAM (wat nu nog mogelijk is in enkel de 27" varianten) kun je waarschijnlijk ook wel op je buik schrijven
Ach, je steekt een externe USB 3.0 / thunderbolt SSD in z'n kontje en je kan voorlopig weer even vooruit!
Geweldig dit, imac was wel toe aan een nieuw design. Zal vast wel weer een verkoop topper worden.
Man, man, dit is "long overdue". Als je tegenwoordig naar een iMac kijkt, dan ziet het toch niet meer uit? Een bezel die zo'n 10% van het je hele scherm inneemt oogt echt super gedateerd. Het is gewoon jammer dat ze alle energie in een super dunne uitlopende achterkant hebben gestopt, want dat heeft echt zo goed als geen nut.

Volgens mij moet je bijna in de huidige form factor van de 27" een 32" paneel kwijt kunnen. Ik ben heel benieuwd. Mijn 11-jaar oude iMac is hoognodig aan vervanging toe en ik heb op dit moment gewacht...
Ik ben het met je eens dat ze zich veel te veel focussen op de achterzijde om die zo dun mogelijk te houden. In mij ogen vrij onzinnig gezien ik daar niet de hele dag naar zit te kijken. Het huidige model vind ik echter niet lelijk. Ja de baard mag wel subtieler maar vind ik het storend? Nee hoor. En ja het heeft echt veel te lang geduurd voor ze het nieuwe model uitbrengen. Het ondergeschoven kindje is het.

Wat mij het meeste irriteert is dat ze alles vast solderen, bij het kopen is het slikken of stikken! Je kan nooit meer uitbreiden of zelf iets aanpassen. Bij mijn 2011 model kon ik tenminste nog vrij eenvoudig de harde schijf vervangen of met wat meer moeite de videokaart. Het dun, dunner dunst verhaal schijnt de afgelopen jaren echt het belangrijkste te zijn geweest. Net als bij de MacBook Pro... die had voor mij best een halve cm dikker mogen zijn zodat er een accu in kon waarmee ik de dag door zou komen zonder de brightness op 25 te hoeven zetten (ja ik ben oud en ik zie het allemaal niet meer zo goed).
Zou mooie pc zijn. Het is jammer dat reacties over Apple apparatuur altijd beginnen met gezeur over de prijs. Ik vraag me af wanneer het bij die mensen doordringt dat er heel veel mensen zijn die met plezier een dure Apple kopen omdat ze hem of mooier vinden of prettiger in gebruik.

Ik heb ook een vloer in m’n huis van 180€/m2. Kan ook voor 10€ als ik naar de Ikea ga.
Ach, laat die mensen. Ik heb al bijna 10 jaar een iMac die nog steeds beter presteert dan de meeste (zogenaamd betaalbare) PC's. In de tijd dat ik die iMac heb, heb ik al 3 HP en Dell laptops gehad, die echt vervangen moesten worden omdat ze niet meer krachtig genoeg waren. Als je het zo bekijkt is een Mac helemaal niet duur.

En als ik zie wat mijn huidige Dell laptop kost (gelukkig betaalt door werkgever) t.o.v. een Macbook, dan is Apple helemaal niet zo duur.
Anoniem: 217535 @K-aroq9 juni 2020 18:09
Een Windows PC met dezelfde specs doet het echt niet onder voor MacOS. Persoonlijk werkt MacOS voor mij veel prettiger. Ik ben verliefd op mijn Macbook Pro. She is a beauty kwa design en dat mag voor mij wel wat kosten. Ik zit er de hele dag mee te werken. Ik heb hier ook een el-cheapo Lenovo staan. Bagger traag tot dat ik er een snelle SSD in kletste. Ding draait als een malle. Alles heeft zijn voor- en nadelen..
Ik draai juist (primary, geen OS-x behalve op externe drive) Windows10 op mijn iMac. Véél prettiger imho.
Yikes. Vloeken in de kerk.
haha tsja kan er niks aan doen. OS-X installeren ging heel lastig (zonder een andere Mac in de buurt, internet install wilde niet werken onlangs dagen proberen). Uiteindelijk Windows10 USB stickje er in uit wanhoop en voila, na 15 minuten had ik een perfect werkende iMac. Later wel nog OS-X op een externe hdd gezet maar zie eigenlijk de voordelen niet zo. Sorry! :)
Welke laptops gaat het om? Ik heb eigenlijk met windows10 op een hele rits machines misschien maar 3 of 4 crashes gehad sinds het uit is. Met voorsprong het meest stabiele OS, terwijl ik toch best wel veel 'rommel' met m'n hardware en software.

Wat vaak het probleem is bij veel laptops dat de standaard rotzooi die bedrijven zoals HP/Dell etc installeren gewoon bloatware is en de boel trager maakt en ja, soms ook onstabiel. En net als bij Apple zjin er ook bepaalde modellen laptops (of zelfs bepaalde merken) die gewoon 'maandagmorgen' modellen zijn.
Anoniem: 217535 @majic10 juni 2020 09:26
Hey, macbook pro's zijn al eens uitgeroepen dat beste Windows laptops:
https://techpulse.be/nieu...tot-beste-windows-laptop/

Ik kan me niet voorstellen dat ik MacOS niet op je Macbook pro geinstalleerd zou kunnen krijgen. Maar als dit voor je werkt. Ik zie wel geregeld mensen met een Linux destro werken hun Macbook Pro. Hey, whatever floads your boat! :)
t is een oudere iMac ! :)
Anoniem: 217535 @majic10 juni 2020 14:43
Ik koop graag ouwe mac mini's. Vanaf 2009 met intel procs. Voorzien van een SSD en 8 GB intern geheugen en ze draaien als een malle. Zat snel om nog een tijdje weer mee te kunnen. De truuk is uiteraard hoe klets er het nieuwste MacOS op. Beetje tweaken en het lukt wel. Al best wat mensen mee blij gemaakt.

Vraagje: Wat voor externe schijf heb je? Vanuitgaande dat je USB 2.0 hebt op je oudere Macbook Pro? Hoe draait OSX op een externe schijf?
Ik heb al 2x geschreven dat het iMac is, geen macbook pro dus hoe je daar nou bij komt ;)
Ik draai het op een 2010 27" model en draait perfect (Firewire800 behuizing voor gekocht). Zal trager zijn dan native natuurlijk (90mb/sec ipv 275mb/sec max) maar t is wel SSD. Loopt dus prima moet ik zeggen!
Anoniem: 217535 @majic12 juni 2020 19:20
Ja, die oude Macbook Pro's werken nog perfect.... (geintje)... iMac! iMac! Fijne machines... :9
Ik heb thuis een MacOs op een macbook pro uit 2015 draaien. Die draait nog als een zonnetje en de crashes kan ik op 1 hand tellen. Ik werk nu veel thuis met een windows laptop van de zaak en dat het is om te janken. Ik word zo verdrietig van Windows en de hoeveelheid crashes en vastlopers. Daarnaast doet het mijn workflow alles behalve goed.
Anoniem: 217535 @aschja10 juni 2020 09:16
Een Mac kan ook flink crashen. Kext's kunnen je om de oren vliegen. Updates kunnen je machine niet meer doen opstarten. Dat ook met MacOs. Wanneer je Windows computer continue crashed dan moet je opzoek naar de oorzaak en het oplossen. Heb je hem zelf mogen installeren of doet IT dat? Doet IT, leg het maar bij hun neer. Maar een Windows computer die vaak crashed neemt niemand genoegen. Windows z'n debug mogelijkheden zijn imho beter dan MacOS.

TimeMachine is weer zo'n feature van de Mac die ik steengoed vindt. Heb je echt shit op een Mac kun je altijd terug in de tijd en een TM backup terugzetten. O-)
Ik lees geen reacties waar jij op doelt? Of wilde je gewoon kwijt dat je een dure vloer hebt? Mag hoor :)

Een iMac is juist een goede deal, maak maar eens een vergelijkbare setup met losse onderdelen. Alleen het scherm al is dan 6 a700 euro als je vergelijkbare helderheid wilt.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 29 juli 2024 22:56]

bijzonder, ik heb de iMac eigenlijk nooit een goede deal gevonden. Het scherm ziet er mooi uit en zal een prima kleurweergave hebben maar vind ik dan weer erg klein voor de hoge resolutie. 21" klinkt echt als iets uit een ver verleden. 27" is al beter maar ik ben nu al te zeer gewend aan 32". Tevens vond ik dat hele gedoe met de fusion drive maar onzin. Ik ben altijd meer fan geweest van de MacBook Pro lijn met externe monitor erbij.
Inderdaad, een 5K scherm met zulke specs is seems bijna niet te krijgen.

Maar wat ik erg mis aan de iMac is dat hij niet als extern scherm meer te gebruiken is :'(. Dus kan hem niet als monitor voor zowel de Mac als mijn game PC als mijn werk laptop gebruiken zoals ik nu doe met mijn 4K monitor.

Ook vind ik het wel jammer dat je het scherm weg moet doen als de PC niet snel genoeg meer is. Echt zo jammer dat ze zijn gestopt met de target display mode...
180 euro per vierkante meter? Heb je goud op de vloer ofzo.
Laminaat van de Kwantum, plus de grondprijs. Dan kom je er wel
Ik weet een terrazo vloer kan duur zijn maar dan nog is 180 erg hoog.
Mooie luxe pakket met visgraat en rond met bies dubbel gerookt met een isolerende ondervloer, dan loopt de prijs echt hard op hoor!
Anoniem: 217535 @RebelwaClue10 juni 2020 14:48
Ik vermoed dat @giantgiantus de stylfiguur 'hyperbool' gebruikt om zijn punt te verduidelijken. Ik durf deze boute (of boude) uitspraak te doen op basis van zijn nick.. :Y)
Gewoon een kwaliteits zaak verkoopt dat en nog wel meer dan 200 euri. Google maar.
Anoniem: 210193 9 juni 2020 17:32
Ik kijk er vooral naar uit omdat mijn mid 2011 iMac eind dit jaar niet langer updates zal krijgen. Ergens wel beetje zonde want hij doet voldoet nog steeds perfect.
Daarom is er natuurlijk nog Dosdude1’s patcher, die er zelfs voor zorgt dat sommige iMac’s uit 2007 nog Catalina kunnen installeren ;)
Anoniem: 210193 @Winduss9 juni 2020 17:47
Dat moet ik even opzoeken, bedankt voor de tip!
Werkt erg mooi op de iMac die mijn ouders hebben, het is eentje uit begin 2009 dus de laatste officiële versie zou El Capitan geweest zijn. Maar nu met Catalina en APFS werkt hij zelfs nog sneller dan toen er El Capitan op stond!
Maak er zelf ook gebruik van met mijn Macbook Air 2010. Al zit ik met Dosdude1's patcher nog op Mojave.
Anoniem: 210193 @Winduss9 juni 2020 17:51
Hmmm:

AMD/ATI Radeon HD 5xxx and 6xxx series graphics acceleration: Currently, it is not possible to achieve full graphics acceleration under Catalina on any machines that use a Radeon HD 5xxx or 6xxx series GPU. If you have a machine with one of these GPUs installed, I'd advise upgrading it if possible (can be done in 2010/2011 iMacs, iMac11,x-12,x), disabling the dedicated GPU if using a 2011 15" or 17" MacBook Pro (MacBookPro8,2/8,3, instructions to do so can be found here), or not installing Catalina. Running Catalina without full graphics acceleration will result in extremely poor system performance.

Is het dan wel verstandig op een iMac mid 2011 met een Radeon HD 6770M kaart?
Ah, jammer dat je een van die machines hebt. Het is inderdaad zo dat macOS echt niet te gebruiken is zonder graphics acceleration. Er staat in de guide dat die GPU in die iMac’s te upgraden is maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Misschien is het dat wel waard om te doen als dat mogelijk is
Anoniem: 210193 @Winduss10 juni 2020 10:52
Toch de stap gewaagd... Had ik het maar niet gedaan.
Op het eerste zicht viel het allemaal wel goed mee, totdat ik bv Google Maps wou bekijken. Zoomen en scrollen waren gewoon tergend traag.
Dus maar terug naar High Sierra, ware het niet dat mijn backup schijf die het enkele maanden geleden nog deed nu een fout blijkt te geven.
Wordt dus een hoop gedoe om hem weer geïnstalleerd te krijgen...
Ze hadden je natuurlijk gewaarschuwd, hè
Anoniem: 210193 @Winduss10 juni 2020 22:39
Inderdaad...
Hij draait alweer netjes. Iets bijgeleerd: cmd+R tijdens opstarten en je krijgt internet recovery. Time machine terug zetten, OneDrive laten syncen en klaar.
Ik hoop toch echt niet als je dat geïntegreerde design bedoeld. Vind de iMacs nu al egronomisch verschrikkelijk (kan niet zo maar even een vesa mount op, kan wel voor apple prijzen natuurlijk) en je kan hem niet eens in hoogte verstellen (vind hem zelf altijd te laag staan).

Tevens met zo'n toetsenbord eraan lijkt het mij veel te dichtbij zitten. En het risico dat als je toetsenbord kapot gaat je een hele nieuwe iMac mag kopen (of reparatie, ook voor een apple prijs natuurlijk).

Los van dat het ziet er wel leuk uit maar blijft mij zo onpraktisch lijken.
Dit gaat gelukkig nooit gebeuren. Wat een vreselijk foeilelijk ding zeg. Ik zou zelfs overstappen op Windows als dit realiteit zou worden.
Ziet er mooi uit, het zou wel mooi zijn wanneer de iMac in hoogte verstelbaar is.
Ik ben er nog niet uit of ik akkoord ben met dat de desktop Macs al over gaan naar ARM. Maar wellicht heb ik ook geen zin mijn investering in mijn 2019 i9 te zien verdampen zo gauw de support voor x86 na een tijdje stopgezet wordt, dus ik vermoed dat ik ook een beetje biased ben.
Ook gaat Apple geen configuraties met Fusion Drive meer leveren. Dat is een hdd met een kleine hoeveelheid flashgeheugen. Nieuwe modellen krijgen vermoedelijk enkel ssd's.
Mooi. Dan kun je anno 2020 eindelijk gewoon weer blind een Mac bij de Mediamarkt uit het schap trekken en verwachten dat hij minimaal een beetje vooruit te branden is.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 29 juli 2024 22:56]

Vorige maand bewust mijn 27" iMac van 2015 verkocht en nu tijdelijk een Mac Mini uit 2018.

Ben wel toe aan een nieuwe iMac, dus ik kijk hier erg naar uit.

Een paar maanden terug waren er al wel wat foto's opgedoken van een nieuw patent en dat zag er toch wel strak uit.

https://www.iphoned.nl/wp...01/imac-design-patent.jpg
https://nl.letsgodigital....imac-pro-2020-770x508.jpg

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 29 juli 2024 22:56]

Voor mij zou dat niet wat zijn. Een vast toetsenbord is just waarom ik niet graag met een laptop werk op een vaste plek. En deze zit voor mij helemaal op een verkeerde plek, omdat ik vrij lang ben. Ik zou dan vrij snel een extern toetsenbord bij kopen...

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 29 juli 2024 22:56]

Smaken verschillen... Daarnaast is het ergonomisch een ramp. Ik ben best wel een beetje Apple fan, maar zoiets komt er hier niet in. Dan koop ik nog wel even snel een oud model om de huidige iMac's (2013/2014) te vervangen.
Ben benieuwd... nieuwe iMac staat wel op het wensenlijstje..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.