Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Riot Games overweegt om Valorant uit te brengen voor consoles

Riot Games overweegt om Valorant naar consoles te brengen. De ontwikkelaar test daar prototypes van. Het is nog niet zeker dat de consoleversie echt komt. Riot vraagt zich af of de competitieve gameplay goed vertaald kan worden naar consoles.

Als de game voor consoles aangepast moet worden en daardoor niet meer zo aanvoelt als op de pc, overweegt Riot om voor consoles een andere game te maken. Dat zegt Anna Donlon, executive producer van Valorant, in een interview met GameSpot. Donlon stelt dat een consoleversie van Valorant zeker niet is uitgesloten en geeft aan dat het team bezig is met interne tests.

Valorant kwam begin juni uit voor alle spelers, na eerder een aantal maanden in bèta te zijn geweest. De shooter is vooralsnog alleen beschikbaar op pc's. De ontwikkelaar mikt met het spel op competitieve gameplay. De game heeft dedicated 128-tickservers en de ontwikkelaar heeft afspraken gemaakt met peeringproviders, wat ervoor moet zorgen dat minimaal zeventig procent van de spelers wereldwijd een ping heeft van 35ms of lager.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-06-2020 • 11:23

83 Linkedin

Reacties (83)

Wijzig sortering
Ik zal het pas spelen als het anti cheat systeem niet zo agressief is.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Wux op 8 juni 2020 12:09]

Inderdaad. Het anti cheat systeem had mijn muis drivers uitgeschakeld waardoor ik niet meer om me heen kon kijken / schieten. Makkelijk op te lossen door een herstart maar ik word liever neergehaald door een cheater dan dat het anti cheat systeem mijn drivers uitschakeld. Het spel heb ik direct daarna verwijderd.

Ik had eerder vandaag gelezen dat het systeem een bestand genaamd aswSP.sys blokkeert, welke gebruikt wordt door Avast. Ook niet echt netjes.

Kortom. Laat ze eerst de problemen op de PC oplossen voordat ze het spel op consoles uitbrengen.

EDIT: typo

[Reactie gewijzigd door brotipneeded op 8 juni 2020 13:12]

Klopt het blokkeert zelfs de AI Suite van asus om je fans te controleren. Dat heb ik nu maar via de bios geregeld, anders ben ik bang dat mijn pc oververhit raakt ;p

maar opzich de game is door de agressieve anti cheat wel eerlijker, dan vele andere games. Dusja tis maar wat je wilt.
Het blockt alle toegang tot het uitlezen van temperaturen zelfs, in elk geval op de pc van een maat. Gaat echt veel te ver imo
Al deze programma's en drivers zijn inmiddels al gewhitelist.
Gewhitelist or gefixed na kritiek?
Dat is exact het zelfde, de fix is de whitelist.
Hoeft zeker niet . Komt wel vaker voor dat er x probleem is maar dan wordt er gedaan alsof het een onbedoelde bug is.
Toch zullen dit soort oplossingen, los van het niveau, altijd een kip/ei probleem blijven. Tenzij ze dwingen dat een gamer rechtstreeks een camera op zichzelf en z'n kamer richt, of in specifieke "examen centra" gaat laten gamen, zal er altijd een mogelijkheid tot cheaten zijn.

Denk aan dingen als "spelen" met de netwerkverbinding, die van anderen (jezelf laten rubberbanden of anderen ddossen...), of zelfs complete screencap/screen analytics overlays met HDMI capture kaarten met super lage latency en machine learned graphics. Je kan volledig buiten de game of de machine om nog genoeg cheaten...

Om het even in te koppen (serieus moederbord functionaliteit opgeven voor een anti cheat? Straks laten ze je je UEFI niet meer updaten, of zelfs je OS zelf niet, wat voor veiligheid vaak nodig is in deze tijd dat firmware bugs risico's kunnen geven!), hier is een kort filmpje (31s) van een valsspelende robot:

https://www.youtube.com/watch?v=fsF7enQY8uI
Je geeft niet de functionaliteit op, het is namelijk ook gwn in de bios beschikbaar. Alleen ze hadden wel een waarschuwing mogen plaatsen dat de applicatie geblokkeerd is, want als je temp regelaars uitschakelt en de gebruiker verwacht het niet kan de hele computer kapot gaan.

maar volgens @sjoerdvs zijn deze inmiddels gewhitelist.
Ik ben er ook echt geen fan van, maar de manier waarop Valve het aanpakt voor CS:GO werkt ook niet. En als ik dan moest kiezen heb ik liever een anticheat zoals Vanguard (mits het daadwerkelijk cheaten voorkomt uiteraard) dan iets wat alleen server side draait en niet werkt.
Er waren al cheats in omloop in de eerste weken van de beta dus echt goed te werken lijkt het niet te doen.
https://www.pcgamer.com/valorants-war-against-cheaters-escalates-as-aimbots-and-wallhacks-appear/
Ze bannen (nu) nog niet direct, het helpt ze te leren hoe er gehacked wordt.
Waarom hebben ze dan een systeem nodig die direct hackers zou moeten detecteren en bannen?
Klink alsof ze iets zoals cs:go nodig hebben dan.
Om van te leren, naast het 'binnenkomen' via een lekke driver moeten ze nog meer doen om daadwerkelijk te cheaten.
Mijn beeld is dat ze meerdere goede beveiligingslagen op elkaar willen.
Daar zul je juist op de consoles minder last van hebben ;)
Tja, ik weet het niet.
CS:GO was bv. niet echt een succes op consoles.
Voor mij zijn shooters altijd beter met muis en keyboard, maar misschien ben ik gewoon oud aan het worden.
Maar... PS4 en XBO ondersteunen gewoon kbm als input... als de game developer ondersteuning in de game implementeerd, is dat dus geen punt.

Je *hoeft* Valorant niet op console te spelen als je enkel een controller hebt moest het inderdaad uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 8 juni 2020 12:36]

Hmm oké. Heb er niet echt een mening over, maar ik stel mij wel de vraag of het dan nog wel nog eerlijk is?
Een muis is in mijn ogen superieur, tenzij de controller over aim assist beschikt (CoD).
En is het oké om PC, console (controller) en console (kbm) met elkaar te laten matchen?

Vanuit een commercieel standpunt snap ik hun wel. Voor Riot Games zijn dit wellicht gewoon potentiële markten die ze kunnen verkennen omdat het spel toch gratis is... Ik zou het gewoon nooit op een console spelen... Maar, als ik naar de jongere generaties kijk... Mijn neefje speelt bv. Fortnite op de Nintendo Switch. Hij vind het heerlijk, maar ik zou het afschuwelijk vinden. Generaties verschillen!
En is het oké om PC, console (controller) en console (kbm) met elkaar te laten matchen?
CoDMW 2019 / Warzone doen het al een tijdje. Werkt gewoon. Werkt best goed. En je hebt altijd de keuze cross-platform (-/input) matchmaking uit te schakelen. Ook is aim-assist misleidend want met een muis ga je meteen richting het hoofd, waar je met aim assist meestal naar center mass wordt afgeleid.

Maar ook weer: Je hoeft geen Valorant te spelen. Je mist imho vrij weinig door het links te laten liggen. Als je geen kbm aan de console kan hangen om competitief te zijn, kan je het spel gewoon negeren en iets anders spelen.

Je gaat ook geen iRacing spelen op ho(o)g(er) niveau met tobo en muis of een gamepad, daar haal je een stuurtje voor in huis.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 8 juni 2020 13:05]

Een stuurtje is leuk voor de 'ervaring', net als pedalen, maar dat doet toch vrij weinig voor je performance lijkt me.
Een stuurtje met force feedback geeft je veel beter feedback over over- of onderstuur. Throttle en rem-controle kan nauwkeuriger. Schakelen met 'flippers' is gewoon gemakkelijker als je tegelijk ook niet moet met diezelfde handen moet gas geven/remmen en draaien. Een F1 race van 2 uurtjes ongeveer doet pakweg 50 gear changes per rondje. Dan wil je dat gemak van die flippers wel.

Een stuurtje heeft meestal ook 1:1 vertaling van rotatie waar een controller joystick meestal op een 'acceleration curve'
Maar... PS4 en XBO ondersteunen gewoon kbm als input... als de game developer ondersteuning in de game implementeerd, is dat dus geen punt.
Dat had een select aantal games op de PS3 ook, waaronder CS:GO, Mass Effect 2 en Unreal tournament 3.

Ik kan geen officieel lijstje met games vinden, maar wel meerdere threads op fora die naar dezelfde games verwijzen.
Shooters zijn het beste in VR heb ik dit jaar ontdekt. Wil nooit meer terug naar muis/keyboard!
Ik vraag me af waarom ze pas zo laat bepalen of je je spel ook op console uit wilt brengen. Als je zo'n groot project als Valorant aanpakt, lijkt me dit toch een beslissing die je niet pas neemt na de PC release van de game. Natuurlijk hoef je niet de game op alle platforms tegelijk uitbrengen, maar je wilt toch wel vantevoren weten of je het uberhaupt uit gaat brengen op consoles?
Waarschijnlijk omdat het gebruik van controllers veel impact heeft op het ontwerp van games.

Toen consoles de videogame markt begonnen te sturen in de periode 2005-2015, werden games inhoudelijk anders. Meer cover-mechanismen, meer regenereerbaar leven, meer focus op paltforming en traversal-mechanismen. In FPS games komt daar ook nog eens aim-assist en zo bij.

Valorant, welke zichzelf neerzet als een concurrent van Counter Strike, zal een moeilijke stap moeten maken om aan de sluiten op de controller-beperkingen van een console.
Een goed marketingplan zou inderdaad de console markt moeten bevatten (misschien wees dat negatief uit :P ) . Aan de andere kant, Riot Games heeft nog geen console games gemaakt, en heeft waarschijnlijk niet of onvoldoende kennis en resources daarvoor. Dat zijn ze nu aan het inhalen dus. In de tussentijd moeten hun games in hun huidige marktsegmenten het geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 8 juni 2020 11:42]

Dat is inderdaad wel apart, als ze hier tijdens de ontwikkeling rekening mee hadden gehouden, zou het namelijk ook veel makkelijker zijn.

Wellicht was het een optie die ze dus alleen gingen uitvoeren als er genoeg vraag maar is, of als het op PC een succes lijkt.
Of juist andersom, als het niet zo succesvol is op de PC als verwacht.
0Anoniem: 951889
@ghangster8 juni 2020 12:42
De nieuwe generatie consoles zijn praktisch pc's, waarschijnlijk kunnen ze gewoon dezelfde codebase gebruiken met wat kleine optimalisaties. Misschien dat het voor de marketing en het UI design niet zo handig is maar ik denk dat dat ook wel meevalt.
Dikke kans dat dat achter de schermen al lang uitgedokterd is maar dat het nu pas iets is wat ze naar buiten willen brengen. Het is niet alsof ze dat ad-hoc uit hun duim zuigen.

Als je zo'n game aan het bouwen bent en een engine hebt die relatief makkelijk op diverse omgevingen terecht kan zal je dat niet zomaar links laten liggen. Maar dat komt natuurlijk niet direct ergens online op een website te staan.

Het is een beetje hetzelfde als met alle hardware en software rondom PC's, tablets en telefoons. Die dingen worden niet in een paar weken bedacht en op de markt gebracht, daar gaat flink wat tijd over heen, al was het maar door de gigantisch complexe supply chain. Zo heeft Apple intern echt wil macOS op diverse architecturen en non-Apple hardware draaien. En heeft Microsoft achter de schermen vast wel een core OS draaien op PowerPC. En AMD heeft ook wel Intel in huis, en Intel heeft wel wat AMD. En die hebben allebei behalve x86 ISA ook echt wel ARM, RISC-V en misschien wel andere spullen op de plank liggen. Dat soort R&D en insurance policies hebben zo'n beetje alle bedrijven die groter zijn dan de bakker om te hoek. Ook als het niet legaal is (bijv. gestolen broncode of game engines zonder licentie).

Terug komend op dit specifieke geval: dikke kans dat ze gewoon een engineering build op een console of devkit hebben draaien, puur om te kijken hoe het draait en hoe speelbaar het is. Hetzelfde geldt voor console vs. PC (controller vs. normale invoer), aim-assists vs. zelf mikken enz. En dat is ook niet iets wat alleen Riot doet, maar dat is een beetje de norm [als je groter bent dan een startende indie developer].
Wanneer je zo een plan start en wanneer zoiets uitkomt kan wel een paar jaar tussen zitten. Zo een tijdspanne kan voor enorme wijzigingen zorgen op de console market en zeer waarschijnlijk ook nieuwe generaties consoles. Voor een PC centrisch bedrijf als Riot is console niet het primaire platform, maar ik zou zeker de opties openlaten voor consoles.

Een voorbeeldje: 4 jaar geleden had niemand veel verwacht van Nintendo, maar 3 jaar geleden kwamen ze uit met de Switch en opeens een heel relevant platform erbij. Tegen de tijd dat een console versie klaar zou zijn, zijn de volgende generatie Xbox Playstation consoles uit, concentreer je je daar op of nog op de oude consoles?

En de vraag zoals anderen die ook al stellen, is de game zoals deze nu wordt uitgegeven voor de PC geschikt voor consoles? Riot geeft ook de PC versie niet uit voor de consoles, er komt wel een 'Wild Rift' versie uit voor console en mobile...
Ben benieuwd of er dan cross platform gaat komen. Dat zou best een flinke stap kunnen zijn naar de competitive scene. Vrees er wel voor dat er dan weer de klassieke strijd tussen console/PC komt, want die heeft dit en de ander daar weer voordeel.

Het spel speelt wel lekker weg en je merkt wel dat er flink aan gewerkt wordt om de wensen van de community op goed op te pakken. Wat ook weer goed is richting andere tactical shooter grootmacht CS:GO, die zijn ineens ook weer flink aan het updaten.

Zeer benieuwd wat deze game gaat brengen en ook zeker in eSport. Verrassende plays en out of the box gebruik van de utility :)
Je zou in principe puur op invoermethode kunnen filteren, maar je moet geen controller en m&k spelers samen gooien. Dat gaat nooit goed in een competitieve shooter.
Maar is dat al ooit eens geprobeerd om alles in een competitive shooter te husselen? Kijk bij COD is het rondrennen, springen en schieten, dat vind ik niet tellen. Maar ik vraag me af of het wel zo is dat dat nooit goed zal gaan. Lijkt me wel grappig als ze dat eens testen, dan kunnen ze achteraf altijd nog filteren als het nodig is.
Fortnite en CoD MW volgens mij. Maar je kunt het zo te zien wel altijd uitzetten. Voor Fortnite was laatst nog een bericht dat de aim assist voor controllers op PC aangepast ging worden omdat deze te sterk zou zijn: nieuws: Epic komt met Fortnite-wijzigingen na kritiek op aim assist bij pc-co...
Eens, maar wat ik bedoelde was bij een Tactical Shooter, dus geen BR of COD. Die zijn totaal niet te vergelijken met elkaar. CSGO was beschikbaar op Xbox maar voglens mij een grote flop en nooit crossplay. Maar omdat het juist vaak een wat langzamere meer tactische shooter is zou het best interessant zijn, lijkt me.
Er zijn helaas softwaretools waarbij je MK aangesloten hebt maar de computer laat denken dat een controller is aangesloten.
Gelukkig hebben we daar Vanguard voor om dat op te lossen :+
Spel gespeeld, was even leuk, maar was saai na een aantal potjes.
Het is gewoon CSGO, maar dan grafisch richting overwatch en met wat extra "skills".
Als er iets meer variatie en activiteiten zijn, dat het niet bijna een copy/pasta is van CSGO, en de anti-cheat minder aggressief is (want cheaten doen mensen toch wel, maar dan door middel van een man-in-the-middle packet modificatie cheat, doen ze nu ook al bij andere games en is niet te herkennen), dan wil ik het wel weer eens proberen. Spel zag er niet slecht uit, was ook de reden dat ik het wilde proberen, maar het is eentonig helaas...

Ontopic: Zoals een zekere Shroud al heeft gezegd: "Don't add console gamers and keyboard/mouse gamers in a single lobby"

[Reactie gewijzigd door Power2All op 8 juni 2020 11:46]

Ik begrijp niet hoe MITM bij shooters kan worden toegepast. Kan je dat kort ophelderen? Thx!
Volgens mij kun je in ieder geval informatie krijgen over waar mensen zijn en welke kant ze op kijken. Wellicht niet voor alle spelers in de map, als de server daar op filtert, maar de client moet bijvoorbeeld wel ook informatie krijgen over spelers achter je. Het kan namelijk niet zo zijn dat je met een flick van de muis 180 graden draait en dat die informatie dan eerst naar de server moet waarna de server ook de mensen die achter je stonden (en nu dus voor je) de positie van doorgeeft.
Dat is correct.
Een aantal Twitch streamers zijn hierop gepakt, die op een 2de scherm met een andere machine het netwerk verkeer scanned, en een soort van map weergeeft waar iedereen staat.
Helaas zijn dit soort cheats harder te spotten.
Er zijn meerdere manieren, maar twee (externe) methodes zijn een DMA attack op je eigen PC uitvoeren met een 2e PC en je netwerk verkeer tappen om de informatie die je game ontvangt maar op je scherm verbergt op een 2e PC te bekijken. In multiplayer games weten alle 'spelers' altijd 'alles' in de client code, maar laten ze alleen zien wat je zou moeten zien. Klassieke hacks draaien lokaal op je PC naast je game client en kunnen de client manipuleren om dat toch te laten zien (wallhacks bijv.) of invoer geven (auto-aim) om maar wat te noemen. Dat is dan weer iets wat anti-cheat probeert tegen te houden, door te kijken naar de software die je draait, de integriteit van je game client (zodat er hopelijk geen code geïnjecteerd wordt) enz.

Op het moment dat je dat soort dingen extern doet kan de game client dat niet meer detecteren. Een netwerk man-in-the-middle stelt je in staat data te onderscheppen, maar je kan bijv. encryptie toepassen zodat dat geen zin heeft om dat de 2e PC die het verkeer aftapt het dan niet meer kan lezen.

Dat kan je weer omzeilen door met een stukje hardware het geheugen van je PC uit te lezen. PC 1 draait dan bijv. je game client en PC 2 draait een cheating client. PC 2 prikt in op bijv. een PCIe slot met een adapter om via de PCIe aansluiting het RAM van PC 1 uit te lezen via DMA (direct memory access). Dat kan PC1 niet detecteren want het gebeurt rechtstreeks (de D uit DMA). PC2 moet dan uit dat geheugen de data vissen die door je game client gebruikt wordt om spullen bij te houden, zoals waar je bent, waar de anderen zijn, wat voor map je hebt, waar je naar toe kijkt enz. Als dat een beetje vlot gaat kan je dus real-time op een 2e computer valsspelen zonder dat je spelletje dat door heeft.

Dit is ook te combineren, je kan met een DMA attack bijv. de decryptiesleutel van het netwerkverkeer onderscheppen. Daar kan je dan het netwerkverkeer mee ontsleutelen en op die manier een combinatie maken. Dat kan bij het ontwikkelen van cheats helpen om dat je dan letterlijk een client kan namaken die precies zo werkt als het echte spel en meelift op het verkeer van de game-PC, wat het cheaten weer makkelijker maakt. Hell, je kan zo ver gaan dat je op PC2 gaat 'gamen' maar je video, toetsenbord en muis van je PC1 komt, en PC2 een overlay injecteert om te laten zien wat de rest aan het uitspoken is.
Zie daar een van de 'voordelen' van Thunderbolt 8)7
(heeft ook DMA)
Jep, TB, PCIe, FireWire enz. maar ook PCMCIA/CardBus, PCI (non-express). Eigenlijk alles wat 'snel' is ;-)
Ik denk niet dat dit spel zich leent voor console. Battle Royale games kunnen prima, zoals gebleken, maar vanwege de precieze gun fights / gameplay waar Riot met Valorant naar streeft, denk ik niet dat dit gaat lukken op consoles.

Overigens kan ik (als developer) wel begrijpen waarom ze nu pas denken aan een console versie: alles gewoon stap voor stap bouwen en releasen. Werkt het? Fijn, gaan we door met de volgende onderdeel!

OFF: Lees aardig wat reacties van mensen hier die de game saai vinden en een copy/paste van CS:GO is. Ik snap deze reacties volkomen, maar zelf beleef ik veel plezier aan deze game. Vergeet niet dat de game gratis is en dat het waarschijnlijk juist als een directe tegenhanger van CS:GO moet zijn (en niet die van Overwatch). Wat ik fijn vind aan deze game is dat het veel toegankelijker is dan CS:GO. CS:GO lijkt meer iets voor de "elite" gamer, maar dankzij de graphics in Valorant is de visibility veel duidelijker en zijn (naar mijn gevoel) de hitboxes wat groter dan in CS:GO waardoor je toch als leek beter iemand neer kan schieten. Naar mijn gevoel is het een beetje zoals ze dat met League of Legends gedaan hebben: een toegankelijkere game t.o.v. DOTA2.
Ik moet zeggen dat Valorant me positief verrast heeft. Heb zelf vroeger veel UT99 en tactical ops gespeeld, maar nooit zo'n fan geweest van CS, dus ik had er niet al teveel van verwacht. Lekker die spanning die sommige potjes met zich mee brengen. Shooters op een console is sowieso nooit mijn ding geweest, maar uiteraard is daar ook een grote markt voor, dus ik snap dat ze dat aan het onderzoeken zijn.
wat ervoor moet zorgen dat minimaal 70 procent van de spelers wereldwijd een ping heeft van 35ms of lager.
Die afspraak wordt dan nog niet echt gehaald. Met mijn (zeer bovengemiddelde) netwerk apparatuur thuis + glasvezel haal ik ~40. Terwijl in games zoals rocket league ik vaak onder de 10 zit.

Ook in lobbies heb ik volgens mij nog nooit <30 gezien bij anderen.

[Reactie gewijzigd door lukjah op 8 juni 2020 12:51]

Welke afspraak exact? Ze zeggen dat minimaal 70% dat moet halen. WIe zegt dat jij onder die 70% valt?
Dat hoef je geen overweging te noemen, dat gaat sowieso gebeuren. Geziene het formaat van de markt en hoeveel ze er mee kunnen verdienen en met wat ik weet van Riot ben ik er vrij zeker van dat ze dit gaan doen. Zolang ze maar niet denken om cross-platform(pc - console) te gaan doen is het ok denk ik.
Het wordt pas interessant als ze het crossplay compatible maken, zeker met de nieuwe PS5 & Xbox Series X, die grafisch meer in staat zijn.