Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telegram heeft 400 miljoen gebruikers

Telegram meldt de mijlpaal van 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers te hebben bereikt. Een jaar geleden lag dat aantal op 300 miljoen. De dienst gaat zich dit jaar richten op beveiligde videogesprekken voor groepen.

Volgens Telegram maken dagelijks 1,5 miljoen gebruikers een nieuw account. Vorig jaar stond de teller op 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers, in maart 2018 was dat 200 miljoen en in februari 2016 tikte het gebruikersaantal de 100 miljoen aan. De berichtenapp werd in 2013 opgericht. Volgens Statista staat Telegram op plek zes wereldwijd wat betreft de populairste chatapp, na WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Tencent QQMobile en Snapchat.

Telegram meldt dat de wereldwijde lockdownmaatregelen de noodzaak voor een vertrouwelijke tool voor videocommunicatie hebben laten zien en daarom richt het ontwikkelteam zich dit jaar op het maken van beveiligde groepsvideogesprekken. Zoom, Microsoft Teams en Google Meet lijken tot nu vooral te profiteren van de toename van videobellen, maar meer diensten breiden hun videofunctionaliteit uit, waaronder WhatsApp en Google Duo.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-04-2020 • 13:24

123 Linkedin

Submitter: juliank

Reacties (123)

Wijzig sortering
Zeker ook interessant te vermelden dat er een hoop overheids instanties Telegram gebruiken om informatie over Covid-19 te delen. Deze kanalen bevatten echt bizar veel leden, en toont de kracht van Telegram aan. Zo worden bijvoorbeeld Spanjaarden, Italianen, Duitsers via Telegram groepen geupdate over recent nieuws en maatregelen. Het zou mij niks verbazen als dit ook een reden is van de forse groei.
Zie:
https://telegram.org/blog/coronavirus

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 24 april 2020 14:57]

Niet om er iets aan af te doen, want dat is wel een mooie usecase, maar helaas heb je even grote zo niet grotere groepen met compleet gestoorde wappies die corona ontkennen en allerlei mega-groepen met anti-5G terroristen. (Ja, als je zendmasten in de fik steekt ben je dat imho.)

Alles heeft een keerzijde. ;( En ook dat is helaas reden voor groei.
Elk succesvol platform heeft gekkies. Net als de samenleving. Is dat overigens de reden dat whatsapp dit beperkt ondersteunt (groepen)? Of kunnen we dat in de toekomst ook verwachten en kunnen we deze opmerking van jou ook verwachten op whatsapp?

Of wat dacht je van het woord whatsappfraude. Zou mij niet eens verbazen wanneer dat woord in de vandale komt of al staat. Kortom: ik vind je opmerking redelijk misplaatst.

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 25 april 2020 06:53]

En jouw opmerking klinkt een beetje als whataboutism. :) Het ging over Telegram en diens groei. Dat er op WhatsApp ook compleet gestoorde mafklappers zitten is algemeen bekend. Het ging mij er puur om dat er 2 redenen zijn voor de groei vanwege corona: één zuivere en één onzuivere; en die ontlopen elkaar waarschijnlijk, en helaas, niet veel qua aantallen.

Wat is er misplaatst aan om dat te benoemen?
Misplaatst, omdat je doelbewust op zoek bent naar iets negatiefs te benoemen over telegram. Nou het is je gelukt hoor :)
En wat betreft die aantallen: ik geloof niet dat er 100 duizenden in een negatieve groep zitten wat betreft 5g en corona. Uiteindelijk zullen er meer mensen met goede bedoelingen dan idioten, een beetje dezelfde verhouding als de samenleving.
Dat is een stuk meer dan ik dacht... Naast de Tweakers in mijn omgeving hebben de meeste mensen nog nooit van de app gehoord.
Binnen Europa en de US heeft Telegram ook een relatief laag marktaandeel. De penetratie is het grootst in Iran (56%) met 50 miljoen gebruikers. Daar is het vanwege zijn encryptie superpopulair geworden in de laatste jaren als een manier om vrij te communiceren. Wat je ziet is dat Telegram vaak een boost krijgt bij protesten (Hong Kong) of WhatsApp bans (Brazilië).

Bron: [1] [2]
Gebruik het zelf al jaren, maar inderdaad maar met een beperkt aantal mensen. Stuk of 5 waar ik werkelijk actief mee communiceer met Telegram.

App werkt overigens beter dan Whatsapp, vooral de tablet app is soms erg handig.
Wat werkt er precies beter?
Ik bedoel.. ik stuur nu tekst of een afbeelding oid naar een contactpersoon of meerdere personen met Whatsapp.
Werkt perfect, snel en nooit problemen.

Ben benieuwd wat er dan beter is?
Merendeel van de mensen doet niet meer dan dat nl.?

Of mis ik iets?
Het gebruiken op verschillende devices werkt beter.
Het gebruiken op verschillende devices werkt beter.
Ow serieus?

Dat is wel een goede reden om terug te gaan, want dat vind ik echt een irritant zwak punt van whatsapp.
Ben lang geleden eens overgestapt, maar teruggegaan omdat ik eigenlijk 2 apps naast elkaar ging gebruiken voor dezelfde functie.

Nu heb ik 2 whatsapps op mijn nieuwe werktelefoon (niet dual sim), maar kan daardoor op mijn privetelefoon niet meer op whatsapp. Dat is in 10/20% van de tijd maar een dilemma, omdat ik hoofdzakelijk mijn nieuwere werktelefoon gebruik. De oudere (S8) is na 2 jaar naar prive gegaan.

Interessant weetje dit in ieder geval!

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 24 april 2020 17:18]

Telegram kan je op ieder denkbaar device instaleren met hetzelfde account. Er zijn clienst voor telefoon (android en iOS), tablet (android en iOS) en pc/laptop (windows, linux en os x) en je kan via browser ook inloggen op je Telegram account.
Je kunt zelfs meerdere accounts tegelijk gebruiken op een device. Zeer handig om zakelijk / prive te gescheiden te houden.
Misschien dat ‘t je niet interesseert, maar wel belangrijk om te onthouden of op z’n minst vermelden: dat is enkel mogelijk omdat het plain-text accessible is voor de server. Maw: al je data (berichten, contacten, media zoals foto’s en video’s) allemaal vrij toegankelijk voor Telegram opgeslagen wordt op hun servers.

Het is een bijzonder gebruiksvriendelijke app, maar dat is omdat het ook bijzonder onveilig is. Ongeveer even erg zo niet erger dan Facebook Messenger.
en ook zonder nummer!
Wat werkt er precies beter?
Cross platform bruikbaarheid (web client, desktop client)
Telegram ID ipv telefoonnummer
de hele UX
Merendeel van de mensen doet niet meer dan dat nl.?
Belangrijkste is de user base. Meeste mensen kiezen voor het platform dat "iedereen" gebruikt. Dat is altijd zo geweest, ook al haten ze die keuze. Kijk bijv. naar DOS vs Mac. Iedereen "moest" aan DOS, want dat was de standaard in de markt, ook al was het zo gebruiksonvriendelijk als de pest vergeleken met Apple. En het merendeel van de mensen deed niet meer dan een brief tikken.
Wat werkt er precies beter?
Vergeet de API niet.
foto's worden in oorspronkelijk formaat verzonden
Ik gebruik meerdere apps. WA is meer zakelijk. Komt ook omdat het aan een telefoonnummer gekoppeld is en niet aan een gebruikersnaam.

Telegram gebruik ik het meeste omdat ik in veel groepen zit. Dat vind ik bij Telegram echt veel beter georganiseerd. Scheelt dat je tel nr niet voor iedereen zichtbaar is.
Daarbij zijn er ook nog zg Channels die ik handig vind.

Maar de echte klapper is wel dat je er software op los kan laten.

Er zijn talloze bots die je kan gebruiken. Maar een maatje heeft zelf iets geschreven voor P2000 berichten wat je helemaal kan aanpassen naar wat de gebruiker wil.

Of een alarmsysteem dat berichten verstuurd als iemand de boel uit zet of video's naar mensen die op dat moment waakdienst hebben.

Ik vergeet vast nog wel wat, maar dat krijg je met Whatsapp niet voor elkaar.
Je mist helemaal niets. Als je alleen maar berichtjes stuurt en af en toe een fotootje of een videootje dan werkt WhatsApp prima en aangezien iedereen het heeft en gebruikt, waarom zou je dan een vreemde app gebruiken waarbij je haast niemand een berichtje kan sturen omdat de meeste mensen het domweg niet hebben of überhaupt weten dat het bestaat.
Ik heb telegram op tablet,mobieltje en laptop. Voor whatsapp op laptop moet mijn mobieltje in de buurt zijn en op tablet werkt het nog niet eens. Ik ben gelukkiger met Telegram dan met Whatsapp.
Doordat de groups in Telegram zo massaal kunnen zijn zie je dat bedrijven het als een soort Twitter kanaal zijn gaan gebruiken, een soort one-to-many broadcast verhaal. Dat trekt hun klanten weer naar Telegram zodat ze ook snel buiten de gebruikelijke kring van tech/cryptocurrency/gaming gemeenschap zijn gegroeid.

Ik ben ooit bij een ICO betrokken geweest en toen hadden we gewoon een community manager in dienst specifiek voor Telegram kanaal, zoals veel bedrijven dat ook al jaren hebben voor Twitter.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 april 2020 13:32]

In veel landen als Iran is niet whatsapp de prominente chat app maar telegram. Als je die bevolking pakt en ook nog eens de velen zakelijke gebruikers gezien Telegram goeie api's heeft voor onder andere zaken als 2FA en chatbots krijg je automatische veel gebruikers die de app installeren. Echter denk ik dat maar een klein gedeelte van de gebruikers de app actief gebruikt. Verreweg de meeste gebruikers hebben Telegram geïnstalleerd en hebben die erbij maar gebruiken grotendeels Whatsapp, FB Chat, iMessage of SMS in Amerika.

Hier heb je een leuke kaart van waar wereldwijd welke chat app prominent is.

Hierbij is echter geen rekening gehouden met het feit dat Amerikanen grotendeels SMSen en iMessage zie ik er ook niet in verwerkt staan maar wellicht komt dit doordat deze alleen onder iPhone gebruikers gebruikt wordt en dus nooit het grootste marktaandeel heeft weten te pakken.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 24 april 2020 21:15]

Jammer dat de chatapp aanbevolen door Edward Snowden niet aanslaat (Signal Messenger) ik gebruik dit met een aantal mensen en werkt top. Maar goed, ik vind het fijn om te zien dat Whatsapp concurrentie heeft!
Je status op WhatsApp veranderen in "Ik gebruik alleen nog maar Signal." Daarna WhatsApp weggooien van je telefoon. Het duurt even levert hier en daar wat tijdelijk gemopper op, maar uiteindelijk heb ik 99% nu op Signal. Het is maar net hoe belangrijk je het zelf vind.
Hier ook al reeds gedaan. Ook nog even mijn telefoon met lege contacten lijst gesynced en AhatsApp dan volledig verwijderd. Ik heb nu Telegram (gemak en features)/Signal (privacy) en geen WhatsApp meer. Inderdaad wat mensen die verbaasd zijn dat je het niet heb maar communiceren lukt toch wel. 1 op 1 chats maakt het sowieso niet uit (heb altijd nog sms, dat heeft iedereen). Hooguit wat jammer van een enkele groepschat maar daar word ik apart van op de hoogte gehouden. Ik zie ondertussen regelmatig mensen bij Telegram erbij komen dus een kwestie van tijd dat de groepchat ook allemaal via Telegram/Signal lopen.

[Reactie gewijzigd door XoReP op 24 april 2020 15:54]

Je meent serieus dat je vrienden en kennissen een andere chatapp installeren, om alleen jouw te kunnen appen?
Bijzondere vriendengroep, want ik zou niet wéér een extra app gaan installeren.
Inderdaad. Werkelijk iedereen die ik ken heeft wel WhatsApp. Terwijl niemand die ik ken Telegram heeft. Ikzelf wist ook nog niet eens van het bestaan tot dit artikel. Ik dacht meteen: weer een nieuwe variant van Instagram, Facebook of whatever? WhatsApp is voor korte snelle berichten ideaal en daar wordt het door de meeste mensen ook voor gebruikt. Ook omdat het doodsimpel werkt. Iedereen kent wel "even een appje sturen". Het is gewoon zo ingeburgerd en iedereen heeft het. Don't change a winning team is mijn motto.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 27 april 2020 10:57]

Dat lukte Google zelfs niet want iedereen blijft gewoon bij WhatsApp en ik zou ook niet weten waarom je weg zou moeten gaan, geen reden voor.
Precies. Iedereen gebruikt het. Als mensen mij een berichtje proberen te sturen met Telegram of whatever dan komt dat nooit aan. Boeien.
privacy, het is facebook, betere app op meerdere fronten, betere synchronisatie tussen apparaten.
Qua privacy is Signal inderdaad beter, maar qua UX is Telegram veel beter en biedt ook allerlei zeer handige features die Signal niet heeft (WhatsApp ook niet echt trouwens).

Onder andere de naadloze integratie van zowel webclient, desktop client, als mobiele app, op alle platforms, dat werkt bij Signal veel minder lekker. En bij WhatsApp helemaal een drama.

Ik vind het wel jammer dat Telegram in de meeste gevallen (op secret chats na) geen volledige end-to-end encryptie heeft, want dat zou technisch gezien prima kunnen. Ook met behoud van toegang vanaf meerdere platforms op verschillende apparaten, moet je zelf eenmalig de private keys synchroniseren.
Telegram is echt de beste app qua features en gebruikersvriendelijkheid. Daar kan Whatsapp echt niet aan tippen. Vooral die Whatsapp web of Windows client is echt een drama omdat ie steeds contact met je telefoon moet houden en dat dan weer verliest. De Windows app van Telegram is echt zalig.
+1Anoniem: 498327
@mkools2424 april 2020 15:24
En de UWP app ook, een van de weinige chatdiensten die nog volledig up to date is op Windows Phone. Ook heel netjes vormgegeven in Continuum mode.
Volledig up-to-date? Huh? Dus Tweakers plaatste vorig jaar nepnieuws? nieuws: WhatsApp stopt eind dit jaar met support Windows Phone

Edit: sorry, mijn fout. WhatsApp en Telegram werden in het bericht daarvóór zó door elkaar gebruikt in één zin dat ik even in de war raakte. Negeer mijn bericht dus maar ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 april 2020 17:05]

Telegram, niet WA 😏

Edit: een beetje nepnieuws was het overigens wel, want ze stopten ongeveer halverwege jan. van dit jaar met WA voor Windows Mobile🤪

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 24 april 2020 16:48]

Het is ook maar net waarvoor een app bedoeld en ontworpen is. WhatsApp is een echte telefoonapp en ik zie geen enkele reden om dat ook op mijn PC of laptop te gebruiken. Ik heb mijn telefoon altijd bij me. WhatsApp doet gewoon precies daar waarvoor het gemaakt is. Integratie met allerlei externe applicaties? Boeien. Het is een snelle chatapp en dat is precies wat het doet. En iedereen heeft het dus even een berichtje sturen is met WhatsApp gewoon makkelijker.
Dus als ik werk op m'n laptop en Whatsapp daarvoor gebruik moet ik maar steeds m'n telefoon pakken?

Wat een onzin.
Dan gebruik je het toch lekker op je laptop? Niemand die je tegenhoudt.
Ik gebruik Telegram voor niet-gevoelige zaken, en Signal (of Threema) voor de wat meer prive dingen. Telegram biedt heerlijke opties zoals de bot-API en het feit dat ik m'n Telegram ID ipv mijn telefoonnummer aan een ander kan geven.
Ja zo doe ik het nu ook. Van Threema geloof ik trouwens absoluut dat het veilig is, alleen het probleem is dat het closed source is dus je moet ze uiteindelijk toch op hun woord vertrouwen. Dan heeft een open source alternatief in dit opzicht toch mijn voorkeur.

Ander groot nadeel aan Threema vind ik dat het een betaalde app is. Niet dat ik er geen paar euro voor over heb (graag zelfs) maar in de praktijk is dat wel meteen een flinke drempel voor veel mensen. En als er veel minder mensen op zo'n app zitten, is het voor mij ook een stuk minder zinvol.

Al met al zou ik tussen Threema en Signal geen goede reden weten waarom ik liever Threema zou kiezen, en vooral: aanraden aan anderen. "Hey installeer even Signal erbij, kunnen we veilig chatten" gaat toch makkelijker dan "Hey koop even Threema erbij". Dus in de praktijk wordt het dan toch Signal.
Singal geeft tegenwoordig continu de melding dat de achternaam ook toegevoegd kan worden, vraag me af waarom.
Dat is een gekend probleem bij Singal :+
Gewoon NVT intypen ;) werkt altijd
En vergeet de games niet in Telegram :)
Dat verschil met features komt door de betere privacy in Signal. Iedere feature wordt zo geïmplementeerd dat het anoniem is. Dat kost veel tijd om uit te dokteren terwijl bij andere apps die het met privacy minder nauw nemen, het dus veel makkelijker is.
Kan ik een contact in Signal toevoegen zonder telefoonnummer?

Dus bijvoorbeeld op basis van iemands zelfgekozen (anonieme) username, zoals bij Telegram?
Dat wil ik wel eens zien ofSignal op privacy beter is. Denk het niet namelijk....
Signal heeft volledige end to end encryptie. Telegram niet, behalve in secret chats, maar die zijn alleen 1 op 1 toepasbaar (niet in groep chats) en kun je niet op meerdere apparaten tegelijk openen.

Waarom denk jij van niet dan?

[Reactie gewijzigd door Stromboli op 25 april 2020 12:23]

Alternatieven slaan niet aan omdat de gemiddelde Nederlander geen zak geeft om privacy. Het is niet iets waar ze zich mee bezig willen houden. Het moet gewoon werken. En dat doet WhatsApp prima.

Alleen wat enthousiastelingen vinden het jammer dat het in Europa een monopolie heeft.
Njah, ik zou het net anders verwoorden.

Ze geven wel om hun privacy, althans dat laten ze blijken. Maar vanaf het moment dat je zegt dat whatsapp / google / facebook / etc.. je " in de gaten houdt", dat hebben ze het er voor over.

Maar durft niet in het openbaar een fototje te nemen met hen in het beeld. Want dat is tegen de privacy ..

Even terzake: ik vind het enorm jammer dat Signal niet voldoende sponsers heeft, anders zouden ze meer in hun marketing investeren.
Signal heeft sinds een paar jaar een financiële boost in de vorm van een van de WhatsApp-oprichters. Ze besteden dat vooral aan nieuwe features waarmee de app voor gebruikers aantrekkelijker wordt.
In de besproken strategy zie ik geen neiging naar marketing.

https://www.wired.com/sto...ging-features-mainstream/
Ook een geval van noodzaak. Als je ziet waar Telegram kennelijk populair is, daar heeft men weinig keuze dan om een beter alternatief te zoeken. Hier zitten er gewoon weinig consequenties aan het gebruik van Whatsapp.
Alternatieven slaan niet aan omdat de gemiddelde Nederlander geen zak geeft om privacy. Het is niet iets waar ze zich mee bezig willen houden. Het moet gewoon werken. En dat doet WhatsApp prima.

Alleen wat enthousiastelingen vinden het jammer dat het in Europa een monopolie heeft.
Ik ben een gemiddelde Nederlander, en in tegenstelling tot wat jij denkt geef ik wel degelijk om privacy. Maar goed, laten we ervan uitgaan dat ik dat niet doe, en jij wel. Maakt dat dat jou privacy meer gegarandeerd is dan de mijne? Omdat jij 'erom geeft'? Of misschien ben je er wel heel actief mee bezig, en pas je van alles aan qua instellingen. Maar als puntje bij paaltje komt en je verstuurd een bericht of whatever, kun jij dan met 100% zekerheid zeggen dat er niemand meekijkt? Daar ga je dan uiteindelijk toch ook alleen maar van uit? Ik blijf erbij, dat privacy heden ten dage niets meer is dan een illusie.
De kans dat er een inbreuk op zijn privacy plaatsvind is wel lager dan bij jou. Niet gegarandeerd natuurlijk maar privacy is zeker nog steeds geen illusie. Maar er moet wel continu voor gevochten blijven worden, net zoals democratie en vrijheid. Overigens ben ik van mening dat privacy een fundamenteel onderdeel is van vrijheid en noodzakelijk is voor goede democratie.

Daarnaast werkt privacy erg zoals vaccinaties, hoe hoger de graad van mensen die het wel probeert in stand te houden, hoe beter het werkt voor ieder.
Ik ben van telegram weggegaan enkele jaren geleden toen aan het licht kwam dat ze door de Russische overheid gedwongen werden om die encryptiekeys af te geven. Volgens mij heeft Telegram tot op heden nog niks afgegeven en hebben ze stug volgehouden, toch? Ik heb er niks meer over gelezen sindsdien. Sindsdien gebruik ik Signal naar alle tevredenheid. Je kon in eerdere versies nog geen meerdere foto's tegelijk sturen, maar dat is inmiddels gefixed. De kunst is eigenlijk gewoon om te hopen dat er mensen zijn die (voor jou of voor henzelf) mee overstappen, en anders ook gewoon te accepteren dat je via sms/bellen contact zult houden. Ja, dat heeft me wat contacten gekost, maar dat contact gaat nu per mail of sms. Ook geen probleem verder. Ik zit sowieso niet in groepen en ik hou er niet van als ik "opgedrongen" krijgen om enkel via WhatsApp o.i.d. op de hoogte gehouden te worden. Dan maar niet, dan hoor ik het achteraf wel (of niet :P).
Ik ben van telegram weggegaan enkele jaren geleden toen aan het licht kwam dat ze door de Russische overheid gedwongen werden om die encryptiekeys af te geven. Volgens mij heeft Telegram tot op heden nog niks afgegeven en hebben ze stug volgehouden, toch? Ik heb er niks meer over gelezen sindsdien.
De oprichter van Telegram, Pavel Durov, is een rus die daarvoor het Russische social media platform VK heeft opgericht. Durov is als CEO de deur uitgewerkt nadat hij weigerde om informatie over dissidenten aan de Russische regering te overhandigen. Daarna heeft hij Rusland verlaten en Telegram opgericht met zijn broer.

Gezien zijn achtergrond met anti-Poetin politici en pro-Oekraïne supporters en het feit dat hij naar eigen zeggen door Poetin-bondgenoten zijn bedrijf is uitgewerkt, lijkt het me sterk dat hij zo maar mee zou werken aan verzoeken van de Russische overheid.
Ik vind het interessant dat er aardig wat tweakers zijn die heel sceptisch zijn over alles wat met Rusland te maken heeft, maar Telegram is dan ineens weer oké...
En wanneer je zo'n feit benoemt word je met -1 weggezet en je mond gesnoerd...
Want het maakt niet uit over welk onderwerp het gaat, Tweakers denken werkelijk alles beter te weten en overal deskundigen in te zijn omdat ze kunnen googlen...

(let op dit word ook een -1)
Als je met eruit gewerkt bedoelt verkocht voor een enorme berg geld en met Rusland verlaten bedoelt net over de grens gaan wonen terwijl ie nog constant aanwezig is in Sint Petersburg en z’n broer nog full-fledged aanwezig is op VKontake’s hoofdkantoor, dan klopt het verhaal aardig.
Ja of wij moeten geloven dat ze geen keys hebben afgestaan... dat vindt Poetin helemaal leuk.
Telegram had toen inderdaad niks afgegeven (ben benieuwd of FB ook zo'n ruggegraat heeft voor de regering in de VS) en is daarom ook gebanned geweest door de overheid. De app is desondanks (of mede dankzij) de ban erg populair gebleven in Rusland. Nu willen ze de ban weer opheffen aangezien het een prima communicatiekanaal is gebleken tijdens de lockdown https://www.rt.com/russia...irus-telegram-unblocking/
Ik heb recentelijk signal geprobeerd te gebruiken, maar het lukt met niet om die aan de praat te krijgen zonder telefoon. Alsin, er is wel een desktop versie, maar als ik me goed herinner moet je em 'activeren' met een telefoonnummer oid? Vond ik wel jammer.
Yep. Er is geen standalone Desktop versie en een account aanmaken kan alleen met een telefoonnummer.
Ik krijg afgelopen maanden juist regelmatig een bericht dat iemand uit mijn contactenlijst nu ook gebruik maakt van Signal. Kreeg daarom juist het idee dat het aan het groeien is, maar dat hoeft met een paar voorbeelden uiteraard niet per se zo te zijn.
Ik vind Signal echt onuitstaanbaar in gebruik. Ze hebben het wiel opnieuw proberen uit te vinden met hun UI en dat is ongelooflijk mislukt. Rip gewoon Whatsapp/Telegram/Facebook Messenger en ga vanaf daar verder. Daarbij zit het vol met storende bugs en onlogische plaatsing/gestures/gedrag. Het is ook niet uitzonderlijk snel of stabiel, en mainstream apps bieden zat versleuteling voor de meeste zaken.
Of blijf gewoon WhatsApp gebruiken. Iedereen heeft het en iedereen kent het, ook ouderen. Waarom moeilijk gaan lopen doen met apps die de meeste mensen niet gebruiken of zelfs nog nooit van gehoord hebben?
Jammer dat de chatapp aanbevolen door Edward Snowden niet aanslaat (Signal Messenger) ik gebruik dit met een aantal mensen en werkt top. Maar goed, ik vind het fijn om te zien dat Whatsapp concurrentie heeft!
Ik heb Whatsapp nooit gebruikt, maar ik weet vrijwel zeker dat ik die gewoon "over kan slaan". Over een paar jaar gebruikt niemand dat meer. Facebook moet en zal er ads in stoppen en dan houd het snel op. Tracking van metadata zit er al in en decryption vrijwel zeker ook (al zullen ze dat nooit toegeven). Een kwestie van tijd voor weer uitlekt dat de NSA en AIVD e.d. sinds jaar en dag hebben lopen snoepen uit WA tracking databases.

Ik merk juist dat Signal steeds meer aanslaat. Er komen steeds meer mensen bij die het gebruiken en in m'n contactenlijst staan.

Telegram is geen optie voor mij. Dat is gewoon de Whatsapp/Wechat van Rusland. Veel te veel zelfgebakken encryptie schandalen in het verleden.


De droom is natuurlijk dat mensen echt decentrale diensten gaan gebruiken als Matrix of Tox (of zoals Skype vroeger voordat Microsoft het stuk maakte), maar dat zal nog wel even duren. Het is voor mensen blijkbaar een stap te ver om zelf mensen te moeten toevoegen aan een contactenlijst.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 25 april 2020 10:57]

Nogal een boute uitspraak dat niemand over een tijdje meer WhatsApp zal gebruiken. Iedereen die ik ken of mensen waar ik mee in contact kom heeft het en gebruikt het. En Telegram? Ik had er zelf nog nooit van gehoord, net als Signal. WhatsApp is simpel en doeltreffend voor het doel waarvoor het gemaakt is. Daarom gebruikt de hele wereld het.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 27 april 2020 10:42]

Het heeft veel te weinig functies (ik mis bots, stickers, multi device, customisation)
En de volgende Hike? Nou, waarschijnlijk wanneer Facebook daadwerkelijk doorzet met advertenties tonen in WhatsApp.
Wat is er mis met advertenties in Whatsapp? Een bedrijf moet toch geld kunnen verdienen? En als het dan advertenties zijn die verder de gebruikerservaring niet in de weg zitten maakt het toch niet uit?
Het is een principekwestie. We worden van alle kanten bestookt met advertenties. In mijn messaging wil ik alleen dat: messaging. Facebook heeft al genoeg andere manieren om geld te verdienen.
Whatsapp begon ooit als betaalde dienst en daar had niemand problemen mee. Maar moest toen ineens gratis en kwam Facebook graaien naar data.

Dat is wat er mis mee is. Moet er nu echt overal reclame komen? Straks is die Futurama toekomst de werkelijkheid, reclame in je dromen. Mooie speedy onderbroek kopen.
En als het dan advertenties zijn die verder de gebruikerservaring niet in de weg zitten maakt het toch niet uit?
Je hebt geen advertentie die de gebruikerservaring niet in de weg zit, je hebt het eigenlijk altijd over minimalisatie. Advertenties zijn altijd irritant en onnodig. Het bedrijf mag verder best geld verdienen met whatsapp, maar als ze dat met advertenties doen dan haak ik af. Ik betaalde vroeger ook gewoon voor whatsapp, en als ze dat niet willen dan is dat aan hun maar het niet gebruiken is aan mij.
Verdere profiling van de gebruiker. Het mogelijk toch meelezen met de inhoud van de gesprekken.
Het maakt in zoverre uit dat ze dan op zijn minst een abonnement zouden moeten aanbieden em geen advertenties te zien. Verdienen ze nog extra geld aan ook.
Het is een voorspelling, gebaseerd op inschatting van menselijk gedrag. Het is geen eigen mening over het willen gaan toevoegen van advertenties aan WhatsApp.
Whatsapp redde zich prima... tot Zuckerberg langs kwam met z'n zak met 16 miljard.

Vanaf dat moment was er plots de noodzaak om geld te verdienen.
heeft nog nooit winst gemaakt toch?
Ik dacht dat telegram niet zo goed beveiligd was als ze beweerden. Of is dat inmiddels veranderd
Telegram heeft een eigen ontworpen crypto beveiliging die tot op heden nog niet is gekraakt. Er zal een reden zijn waarom veel groeperingen, die niet geheel integer zijn, Telegram gebruiken om niet 'gepakt' te worden. W
Hm? Die is eerder wel degelijk gekraakt geweest en er zijn wat lekken in bekend. Een directe omzetting naar plain-text met de huidige iteratie nog niet, daar niet van, maar sterk is het protocol ook niet; het is ‘t lachertje onder de crypto community, en dat is veelzeggend.

Had liever gezien dat Telegram ook gewoon Signal Protocol was gaan gebruiken voor secret chats. Dat werkt tenminste en heeft geen snake-oil (crypto”contest”) nodig om zichzelf zogenaamd te bewijzen. En niets dan zichzelf houdt ze tegen, want SP is gratis en opensource.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 25 april 2020 02:16]

Maar als het protocol het lachertje is onder de crypto community, hoe komt Telegram favoriet is onder terroristische organisaties? En dat de veiligheidsdiensten geen grip krijgen op de communicatie van Telegram?

Wat mij verder verwonderd is dat veel 'experts' zeggen dat WhatsApp veilig is terwijl de broncode van de app zelf gesloten en obfuscated is (en eigendom van het data graaiende Facebook). En dat alleen maar omdat in WhatsApp het e2e protocol van Signal wordt gebruikt. Wordt 'gezegd'. De broncode van WhatsApp is gesloten en obfuscated, en men kan dat niet geheel checken lijkt mij.

Verder blijft het voor mij ook wonderlijk dat Signal deels indirect gefinancierd wordt door de Amerikaanse overheid (BBG gelieerd aan de CIA), terwijl men bij Signal juist promoot dat jouw chats uit handen blijven van en 'beschermd' zijn tegen diezelfde Amerikaanse overheid. Waarom zou een overheid juist dat financieren, terwijl de inlichtingendiensten toegang willen hebben via een backdoor? En straks wil Facebook (samen met Messenger) ook gebruik gaan maken van het Signal protocol, terwijl via Snowden bekend is geworden dat Facebook '(gedwongen) samenwerkt' met de inlichtingendiensten in Amerika. Iets om over na te denken.

[Reactie gewijzigd door vanstra op 25 april 2020 09:12]

Waarom is in Telegram eigenlijk standaard niet elke chat een zg. geheime chat?
Omdat dat geen “cloud chats” zijn en dus niet overal beschikbaar. Dat is een van de belangrijkste features van Telegram. Een betere vraag is waarom ze nog geen E2E encryptie hebben op cloud chats.
Ah ja, het staat hier ook gewoon tussen de faq. Tnx!
we zouden een Europese grootheid moeten hebben tegenover al die giganten buiten europa

iets als https://olvid.io/ of iets op matrix.org gebaseerd

voor de rest is telegram wel een van de meest fijne clients
Ik voel niets positiefs voor een "Europese grootheid": een eigen Europese communicatie/ICT dictator eerst is geen oplossing. Maar een open en gedistribueerd systeem als Matrix clients is wel een goede publieksvriendelijke oplossing. Echte eerlijke concurrentie van ideeën over UX en functionaliteit kan dan tussen de clients de beste oplossing sorteren. Niet het netwerkeffect maar de kwaliteit bepaald dan de winnaar.
telegram is echt een prettige app. ooit gedownload om met een random iraanse internet contact te kunnen appen. maar nu zie ik meer mensen het uitproberen en gebruiken.

de groups features zijn 100% beter dan whatsapp. en je kunt ook gewoon met vreemden appen zonden je zorgen te maken dat ze meteen alles van je weten, nr, ect.

whatsapp is trouwens wel flink aan het jatten van ze de laatste tijd... (features)

ben pas wel aan een iraanse thee verkoop groep toegevoegd. voel me een beetje een westerse spion. best grappig.
Zelf heb ik het een aantal jaren gebruikt, maar de laatste tijd kwamen berichten vaak niet aan op mijn telefoon. Dan moest ik echt de app openen. Dit terwijl de app wel op de achtergrond mocht draaien qua instellingen.

Hierdoor gestopt met Telegram en gebruik nu alleen nog Whatsapp + Signal. Het liefst zou ik helemaal overstappen naar Signal, maar dat is helaas niet zo populair.
Hier ook signal, probeer ook tevergeefs mensen over te halen maar de meesten zijn hardnekkig. Helaas..
En waarom ook, als WhatsApp voor 99,99% van de mensen prima werkt en doet wat het moet doen, namelijk eenvoudig chatten? Vooral ouderen zitten denk ik niet te wachten om wéér een andere app te leren gebruiken. Als iets goed werkt, waarom dan veranderen? Ook omdat iedereen het gebruikt en het dus wijd verspreid is. Ik ken werkelijk waar niemand, ook niet op het werk (zit in de IT) die Telegram of Signal gebruikt. WhatsApp heeft daarentegen iedereen op zijn/haar telefoon staan en hebben we ook WhatsApp groepjes, zowel in mijn werk- als privé vrienden en familiekring.