Proximus verhoogt uploadsnelheid Internet Comfort van 6Mbit/s naar 20Mbit/s

Proximus verhoogt de uploadsnelheden bij al zijn 1,65 miljoen klanten tijdelijk. Het gaat bij het Internet Start-pakket om een tijdelijke verhoging voor de duur van de coronamaatregelen, maar bij Comfort en Maxi om permanente verhogingen.

Proximus meldt de technische migratie voor de uploadverhoging al op 16 maart in gang te hebben gezet. Die werd vorige week afgerond. Alle abonnementen gaan er daarom op vooruit wat de betreft de uploadsnelheid. De grootste stijging betreft Internet Start, waarvan de uploadsnelheid van 4Mbit/s naar 20Mbit/s gaat. Hoe lang klanten van deze upload kunnen genieten is onduidelijk. Proximus heeft het over 'ten minste voor de duur van de huidige coronamaatregelen'.

Internet Comfort gaat er met 20Mbit/s in plaats van 6Mbit/s ook flink op vooruit. Voor Internet Maxi betekent de wijziging een verhoging van 15Mbit/s naar 20Mbit/s. Dat geldt ook voor dit internetabonnement binnen de Tuttimus- en Familus-pakketten. Het zakelijke Bizz gaat er met 10Mbit/s op vooruit, waaronder het Bizz All-in pakket.

De uploadsnelheden van Internet Start Fiber bedraagt 20Mbit/s en die voor Internet Maxi Fiber is 30Mbit/s. Bizz Fiber heeft bij Proximus de hoogste uploadsnelheid: 50Mbit/s. Volgens Proximus is de uploadsnelheid belangrijker geworden nu mensen massaal thuiswerken en intensief gebruikmaken van hun internetverbinding.

Proximus-abonnement Oude uploadsnelheid Nieuwe uploadsnelheid
Internet Start 4Mbit/s 20Mbit/s
Internet Comfort 6Mbit/s 20Mbit/s
Internet Maxi 15Mbit/s 20Mbit/s
Bizz Internet 20Mbit/s 30Mbit/s

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-04-2020 • 13:48

95

Submitter: b12e

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

Kijk, dat is nou netjes en een sympathiek gebaar tijdens deze crisis. Upload is juist belangrijk bij thuiswerken. Zeker als je met grote bestanden werkt, zoals ik.
Als je over glasvezel max 50mbit upload aanbied is er niets sympathiek aan dat bedrijf.
Als je vergelijkt met Nederland gaat je vergelijking mank. Proximus biedt glasvezel via GPON, een gedeelde techniek met tot 32 klanten op een node. Op de meeste plaatsen in Nederland ligt er AON, elke klant een directe lijn.
uiteindelijk kom je dan nog in een centraalpunt uit die geen onbeperkte bandbreedte heeft. Ik geloof namelijk niet dat als een hele wijk met 1000 woningen glas heeft dat er een Tbit lijn op de centrale is om iedereen deze snelheid te garanderen. En dat hoeft ook niet, daarom is het nog niet een hele slechte oplossing. Het grootste nadeel is concurrentie toestaan omdat je diezelfde kabel moet delen wat iets lastiger.
De wijkverbindingen en zelfs transit verbingen zijn het probleem niet. Uiteindelijk is de aansluitingen op amsix en peerings en de ontvangende server de bottleneck en dan natuurlijk door latency veroorzaakte limieten over langere afstanden.

Bandbreedte is vrijwel onbeperkt in de transit van ISPs. De hoeveelheid glas in de grond is vele malen groter dan nodig want graven is duur.

https://www.acm.nl/sites/...7/zienswijze-netrebel.pdf

Natuurlijk is dat glas aansluiten niet gratis, want de actieve componenten in het netwerk kosten geld, maar je mag ervan uitgaan dat dat bij de meeste providers gewoon klopt.

Mijn provider (netrebel) kan mij inderdaad bijna 1gbit leveren vanaf mijn computer tot aan punten ná amsix. Reken er maar op dat ook de duopolisten de capaciteit op orde hebben en maar heel zelden de maximale capaciteit van een raken.

Er zijn geen grote buffers in een verbinding, dus max capaciteit raken betekent bijna direct packet loss. Dat ga je met browsen niet merken, maar in een audio, video of terminal wel als dat vaker per seconde voorkomt.
Een directe lijn tot in de eerste straatkast/wijk kast inderdaad daarna is het nog steeds shared, voor consumenten maakt het dus weinig uit,AON of GPON.
heb je het over proximus ?
die beiden 200mbit over glasvezel aan is bijna nog nergens verkrijgbaar
de meeste connecties zijn gewoon koper en die blijven voorlopig steken op 100Mbit max ( praktisch meestal rond de 80 als je niet ergens midden in een bos woont )
te duur das alleszins waar bij alle providers in Belgie
en 80-100 zou meer dan voldoende moeten zijn voor algemeen gebruik.
Alleen als mijn kids een onbeperkte DL stream beginnen van een game tegen +8MB/s voel ik de beperkingen van de lijn.
Algemeen gebruik met meerdere vpn, meerdere games en streamers samen nooit een probleem.
Dorpen genoeg ook waar je op minder dan 10 Mbps blijft steken 8)7
Wordt tegenwoordig wel gedeeltelijk opgelost door een hybride oplossing waarbij een 4G-modem de xDSL-lijn aanvult wanneer nodig. Dat werkt echter niet altijd even goed, heb het systeem zelf en bv bij YouTube of VTM GO wordt de 4G-modem niet aangesproken. Dan blijf ik op 4 Mbps steken die via ADSL binnen komt, wat echter net te weinig is voor 1080p60 in het geval van YouTube...
Jouw cijfers zijn de downloadsnelheid, niet de upload.
uiteraard, het was dan ook de reactie op de post van snelheden van 50mbit van Mathi159
Mathi159 heeft het over 50mbit upload, jij antwoordt met downloadcijfers.
Ik heb goedkoopste glasvezel van Proximus...hebben enkel ih begin 200Mbps aangeboden, nu is dat standaard 300Mbps en als ik snelheid meet met wifi (speedtest ookla) kom ik ruim boven de 300Mbps uit...zie link voor screenshot. Je kan ook hoger in snelheid gaan maar dan moet je bijbetalen. Net als bij Telenet.

https://ibb.co/SfFxK2m

[Reactie gewijzigd door vtrke op 23 juli 2024 01:33]

Sympatiek gebaar idd maar laten we eerlijk zijn proximus melkt samen met telenet al jaren hun doupolie uit. De snelheden en prijzen die ze aanbieden zijn heel veel duurder dan in andere landen.

Dat ze dit nu doen, klinkt leuk men heeft het over alleen tijdens de duur van de crisis. M.a.w het netwerk kan het gewoon aan, straks weer terug of gewoon mee betalen om toch een hogere snelheid te krijgen.
Leuk gebaar maar doel blijft dat je straks meer gaan betalen om meer te krijgen omdat je het toch handig lijkt.
Klopt, en bij Telenet kletsen ze er om de paar maanden nog eens een paar EUR bij zonder dat daar iets tegenover staat. Eigenlijk is dat echt ongelooflijk t.o.v. klanten die al jaar en dag een dik abonnement zoals een Fibernet braafjes ieder maand op tijd (en teveel) betalen... We zouden net af en toe eens een korting of een bedenking moeten krijgen in plaats van een prijsverhoging. En wij slikken dat allemaal maar 8)7
Aandeelhouder worden, die krijgen jaarlijk zakken geld bij Tslet.
Desnoods lenen ze er 800 miljoen voor, fiscaal ook zo handig. }>
Klopt niet Telenet proximus verhogen ieder jaar de prijzen,niet om de paar maanden.
Als je te veel betaald,er zijn nog andere internet aanbieders waar je terecht kan in Belgie.
edpnet,scarlet,united telecom Orange
Probleem in België net als NL duopolie. Groter probleem in België de staat is eigenaar van Proximus trekt daar jaarlijks leuk dividend van.
Bijkomend probleem in België de telecom waakhond is een schoothond met politieke benoemingen ej ja in verleden zelf voorzitter die eerst bij 1 van de duopolisten werkte.
Total verrot dus in België en ja consument moet daar gewoon voor betalen. Politiek roept af en toe iets en ja anderen mogen op de telenet kabel. Orange bijv maar daar moet geld bij omdat telenet te veel mag vragen voor die toegang, je wet wel daar zorgt de schoothond van de duopolisten dan weer voor.
klopt, na jaren telenet en proximus ben ik over gegaan op edpnet.
goeie snelheid, onbeperkt gebruik, beperkte prijs

ja de support is wat minder en niet zo snel als telenet fiber... voor de helft van de prijs met geen beperking en geen rete duur extra digibox gedoe, weg van die internet, tv, gsm zogezegde voordeel combo.

ik heb gewoon alles buitengesmeten en werk via streaming, voip en op maat gekozen gsm abbo
kost / mnd -40/50eur...
Nog nooit echt problemen met support gehad. Kan je zeer technische discussies mee hebben als je wenst. Enige keer dat het wat moeilijker gi g was toen ik VOIP aan de praat wenste te krijgen na jaren onbruik. Hadden ze enkele jaren ervoor een issue gehad waarbij sommige nummers niet goed in een database stonden. Nooit voor iedereen gefixed en stond dus voor mij nog foutief. Heb ze toen zelf op jaren oude posts van hunzelf moeten wijzen om ze op het goede spoor te zetten. Maar daarna was het snel in orde.
Je vergeet VOO. In dit verhaal wordt altijd over België en Telenet gesproken wat ik erg raar vind aangezien zij in de helft van het land niet eens leveren.
VOO is de Franstalige tegenhanger van Telenet. Ook al een deel van overheidsvehikel Nethys
+ Telenet is nog steeds in de running om Voo over te nemen na de hele Publifin-heisa
Links of Rechts Politici in België vullen allemaal hun zakken. Links doet daarbij niet onder voor rechts.

Het hele systeem met regeringen federaal, Vlaanderen Wallonië is daar een duur systeem, totaal inflexibel
Hoe kom je er bij dat het in andere landen sneller is? Hier in Nederland biedt Ziggo ook maar 5 MBit/s upload aan, tenzij je bereid bent meer te betalen.
Ziggo bied op dit moment 4 pakketten aan:
  • Start - 50/5
  • Complete - 250/25
  • Max - 500/40
  • Giga - 1000/50
En ja, je hebt gelijk dat Ziggo 5MBit/s aanbied en als je meer wilt, je een duurder abonnement nodig hebt. Dit geldt ook als je een hogere download wilt, sneller internet == duurder abonnement, dus wat is je punt?

Bij de KPN is dit overigens ook het geval, terwijl T-Mobile het met 50/30 begint (in ieder geval op mijn persoonlijke adres)
Mijn punt is dat die 5 of 25 van Proximus dus helemaal niet zo veel slechter is dan andere landen aangezien Ziggo's 2 goedkoopste pakketten ook niet boven de 25 zitten en, zoals je al aangeeft, T-Mobile er maar 5 boven zit.
Dat zijn kabel en DSL lijnen.

Als je glasvezel pakt van T-Mobile krijg je hele andere getallen.

50/50
100/100
1000/1000

We gaan hier nogmaals appelen met fietsbellen vergelijken.
Bij de KPN is dit overigens ook het geval, terwijl T-Mobile het met 50/30 begint (in ieder geval op mijn persoonlijke adres)
Als je VDSL hebt bij KPN (en je lijn kan het aan) dan krijg je 30 of 60 (bij pair bonding) Mbps upload. Dit wordt niet zo geadverteerd.
Bij kpn is bij vdsl gewoon open en krijg je 30mbit op 1 draad mits de bedrading goed genoeg is, als de lijn nog op een wijkcentrale zit dan knijpen ze nog wel.
Dat is maar één provider. Heb je VDSL dan is de upload in de praktijk altijd 30 Mbps of meer, ook als de ISP met lagere snelheden adverteert. Aangezien Proximus van hetzelfde soort netwerk gebruikmaakt is het gek dat ze dit nu dan pas doen.
Telenet bied ook 1000/40Mbps aan voor particulieren
1000/50Mbps voor business klanten
Laten we Orange niet vergeten, ook die bieden slechts 5 Mbps upload en maximaal 10 Mbps.

Wat dat betreft ben ik blij in Nederland te wonen, hier is het alleszins iets beter. Maar de concurrentie wordt ook gestaag teruggebracht tot drie grote spelers.
Ik heb enige tijd geleden dat ook op Twitter aan Ziggo gevraagd omdat Delta de upload snelheid ook omhoog ging gooien. Ziggo zei dat zij geen aanleiding zagen om dit ook te doen wegens massaal thuiswerken, helaas. Kortom Ziggo kan hier mooi voorbeeld aan nemen.
Precies. Ik riep dat eerder ook in een post van Ziggo over thuiswerken. Maar dan krijg je de wind van voren dat het belachelijk is om te verwachten van ziggo. En als je meer upload wil, dan neem je maar een duurder abonnement enzo.

Maar goed, bij Proximus hebben ze het wel begrepen.
Als je meer upload wilt, dan stap je over van ziggo naar een glasvezelaanbieder.
Hier gaat dat in ieder geval wel gebeuren met die vreselijke uploadbandbreedte van ze.

In België is het schijnbaar nog erger, want daar hebben zelfs de glasvezelabonnementen terwijl er geen technische reden voor is, dezelfde prut uploadbandbreedte.
Ja, ik ga morgen direct aan de slag met mijn schep en een rol glasvezel.
Topper! Ja iemand moet het eens doen! Kom ook ff bij mij in de straat langs!
Helaas is Ziggo hier monopolist, anders was ik al lang weggeweest. Geen glas hier in Den Haag, uitrol glas van T-Mo stagneert en ADSL komt qua download niet boven de 13 Mbps uit.
Jaren lang hetzelfde hier, nu vanaf november een glasaansluiting binnen van KPN.
Het laat alleen nogal op zich wachten de centrale op te leveren ofzo, want sindsdien moet ik "enkele weken wachten" op het afronden van de werkzaamheden.

Nu heb ik dus hopelijk binnenkort 2 monopolisten waar ik uit kan kiezen, ik ben over het algemeen best tevreden geweest met Ziggo in het verleden, maar de uploadbandbreedte is me altijd een doorn in het oog geweest.
Wanneer ik overstap, krijg ik ook mijn kortingen op mijn mobiele abonnement niet meer, dus gaat dat ook over. Dat krijg je van dat soort constructies. Wanneer je een enkel product opzegt, wordt je wat de overige producten betreft direct helemaal weg gejaagd. Een beetje omgekeerde marketing dus.
De upload gaat echt niet omhoog als je meer aanbieders op de kabel gaat krijgen. Is ook niet gebeurd in de gebieden met glasvezel. En dat is uit eigen ervaring. Al die extra aanbieders, bieden in mijn ogen weinig extra's, helaas. Prijzen zijn onderling nauwelijks cocurrerend.
En het is vaak moeilijk te vergelijken met zoveel diversiteit aan pakketten.
Daar hebben ze het wel begrepen? Enkel bij het goedkoopste abbo bij Ziggo krijg je maar 5 Mbit/s upload. Bij de andere al 25+ meer dan Proximus nu met veel bombarie aankondigt. Volgens mij wordt je in België al jaren genaaid met je internet verbinding ;) Dus zo begrepen hebben ze dat niet.
En die mensen hebben ook gelijk.

Je baas wil dat je thuis werkt als hij wil dat de verbinding dan voldoet komt ie maar een kabel trekken.

Dat hoeft Ziggo/Proximus toch niet gratis op te gaan lossen?

Dat moet je baas doen, maar ja dan moet je je bek opentrekken naar je baas en das eng natuurlijk, kan je beter op internet klagen over kabelboeren, das een stuk veiliger.
Ah, daar hebben we er weer een. Die arme kabelboeren toch. Je moet met ze te doen hebben. Woekerwinsten maken over de rug van de klant. En als je dan een gebaar kan maken naar die klant, die ervoor zorgt dat je woekerwinsten kunt maken. Nee, dat is inderdaad teveel gevraagd. Ieder voor zich! Zo komen we er wel.
Het is maar wat je sympathiek noemt, moet je eens een video conference zitten met 20 man, allemaal een webcam open, micro open en dan nog eens iemand die zijn beeldscherm deelt, begon er nog iemand een video af te spelen ook op dat shared screen.

Dan valt iedereen met een crappy netwerkverbinding heel snel door de mand, ze vliegen uit de meeting, het beeld valt weg, het geluid hapert of ze delen hun scherm maar je krijgt een refresh maar om de 3 seconden, niet moeilijk op een idiote upload van 4/6 Mbit/sec.
En dan valt het ook keihard op dat 75% van de mensen gedurende 3 uur 0.0 problemen hebben.

Die mensen kennen er niets van, die krijgen te horen dat hun verbinding niet goed is en nu met corona hebben de klanten daar veel last van dus wat doen we? Tijdelijk geven we ze wat betere upload zodat ze zeker niet ontevreden worden en overstappen naar iets anders, en als de heisa over is zetten we ze gewoon terug op de prehistorische snelheden, ze moeten toch een excuus hebben om hun duurdere abonnementen snel te laten lijken zodat ze de prijs hoog kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 23 juli 2024 01:33]

VodafoneZiggo is verdacht stil als het gaat om internet en heeft nog geen wijziging aangekondigd tijdens de Coronacrisis.

Verhoging van 50/5 naar 75/10 voor particulieren en een verhoging van 60/10 naar 100/20 voor zakelijk zou fijn zijn. Prijs van de 60/10 zakelijke abonnement is nu 3 jaar verhoogd zonder verhoging van snelheid.
Zou fijn zijn als ze de rest ook wat omhoog gooien. Wij werken hier met twee personen op RDP met 20mbit upload. Als we allebei onze schermen moeten delen in een Google Meet en onze webcam aan hebben staan, dan vind het internet dat niet erg leuk.
VodafoneZiggo heeft liever dan je overstapt naar een duurder abonnement, zoals hun Max 600/50

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 23 juli 2024 01:33]

Telenet vraagt 15 euro extra voor een boost van 300/20 naar 1000/40Mbps.
Je kan ieder moment de snelheid gratis downgraden terug naar 300/20Mbps
Vind het dan weer zo overdreven om extra te moeten betalen alleen voor een fatsoenlijke upload snelheid. De download snelheid heb ik momenteel meer dan genoeg aan.
kijk eerst een naar welke instellingen je hebt opstaan in RDP zou ik zeggen en wat de andere settings zijn want volgens google zelf is er volgende verbruik: "Outbound from the participant: 2.6 mbps" dat is verre van je beschikbare 20Mbit wat ikzelf trouwens ook heb en nog nooit miserie mee gehad heb.
Het probleem is waarschijnlijk google meet en webcam die over rdp gaan.

Als die de boel lossy encoden dan veroorzaakt dat een shitload aan rdp verkeer omdat dat zich voornamelijk richt op desktops etc waar grote vlakken gelijk blijven en kleine veranderingen gebeuren.

Dingen als google meet en zeker webcam moet je gewoon lokaal doen en niet via rdp.
Er zijn wel webcams die hier goed in zijn, alleen die vallen buiten het reguliere webcam budget zal ik maar zeggen...
Video over rdp is pijnlijk. daar helpt geen dikke pijp tegen, dat is een beperking van het protocol.

maar ik denk, ik hoop dat geen een IT afdeling zoiets doms uitrolt. en daar de op het over google meet heeft, kan ik geen enkel scenario bedenken waarbij je dat over rdp zou sturen. behalve als je IT afdeling enkel uit masochisten bestaat. Dan is een hoop mogelijk.
Bij ons wordt er met gevoelige data van klanten gewerkt. Ze hebben het liefst niks buiten de RDP omgeving om.
Ziggo loopt al jaren achter de feiten aan vwb UPLOAD.
Ze blijven maar stug volhouden dat de klant hier geen behoefte aan heeft.
Flauwekul natuurlijk want als je gewoon een fatsoenlijke uploadsnelheid levert van 20Mbits of meer dan maak je klanten echt wel blij.
Dit telt zwaarder dan een downloadsnelheid verhoging.
Zeker met thuiswerken is de behoefte nog eens duidelijker naar voren gekomen.
Uiteraard werd er voor de coronacrisis ook al veel thuisgewerkt.
Ziggo heeft docsis 3.1 nodig om van de 10/1 download/upload ratio af te komen. Iets waarvan de uitrol op dit moment stil ligt omdat ze geen thuiswerkers onnodig offline willen trekken.
Ja leuk en aardig maar dat hoor ik al jaren bij Ziggo.
We zijn ermee bezig....
Komt eraan in de volgende Docsis versie...
Ondertussen gaat de aanleg van glasvezel gelukkig wel door.
Ooit zal Ziggo het onderspit gaan delven als het merendeel van de huishoudens op glasvezel aangesloten zal zijn.
Gelukkig heb ik hier al jaren glasvezel. Super stabiel en snel.
Hoezo 10/1? Ziggo heeft al jaren abonnementen waarbij de ratio 6/1 is, zoals hun 60/10 abonnement.
Die 60/10 die ze nog een tijd hebben gehad voor zakelijke klanten is eigenlijk gewoon een ADSL abbo op het KPN netwerk.

En ze kunnen wel een klein beetje met die ratio's spelen, maar niet heel veel, simpelweg door de beslissingen in de gebruikte techniek.

Als analoge radio van de kabel af is en ze naar docsis 3.1 gaan, dan lijken ze op een 5/1 ratio over te gaan en zien we hopelijk dus een 1000mb download met 200mb upload abbo.
Hoe kom je erbij dat 60/10 een ADSL abbo is? Ken meerdere mensen die jaren 60/10 hebben en bij KPN of een andere ADSL provider niet eens 1/3 van die upload kunnen halen.

Volgens de specs van DOCSIS kan 3.0 een ratio aan van 5/1 en 3.1 zelfs veel hoger. Als Ziggo 60/10 en 300/40 kan aanbieden dan kunnen ze echt wel de 60/10 verhogen naar 90/15. Het zit al sinds 2017 op 60/10.
Ik had al gemerkt dat ze deze maatregeling eerder al op scarlet-klanten getest hadden :-)
Ook bij Proximus zelf was het al een tijdje actief bij sommige gebruikers vermoed ik. Ik had op onze thuisverbinding al gemerkt dat met name uploads ineens een pak sneller gingen. Ik gok dat ze pas nu communiceren omdat de migratie nu pas volledig achter de rug is.
Het is mij opgevallen dat mijn upload snelheid ook hoger ligt dan voorheen. Scarlet biedt een magere 50/4 verbinding maar tegenwoordig zit ik in de praktijk rond 45/16.

Voor de Nederlanders: Scarlet is het budgetmerk van Proximus en gebruikt hetzelfde netwerk en grotendeels dezelfde hardware. Scarletgebruikers krijgen minder features maar af en toe komen nieuwe features en snelheidsverhogingen ook naar Scarlet.
"minder features"? Zoals wat? Down-en uploaden, meer heb je toch niet nodig?
Providers verkopen vaak meer dan enkel een internetabonnement en ik refereerde in die context ook naar triple play of quadruple play pakketten.

Maar zelfs op het gebied van de internetverbinding zijn er verschillen. Proximusklanten kunnen gratis gebruik maken van hotspots op publieke plaatsen en hotspots uitgezonden door het modem van andere Proximusklanten. Bij Scarlet bestaat zo'n functionaliteit niet.
Je sprak over internet , voor de 'features' betaal je extra en dan heet dat idd pakketten (met een of andere trendy naam) Telenet heeft die hotspots ook.
Ze hadden al in februari/maart al aangekondigd dat ze mijn upload snelheid gingen verhogen naar 20Mbps (internet maxi abonnement). Dit is al een tijdje zo. Ik stel nu vast dat ik op 30Mbps zit. Typo in persbericht van Proximus? Of foutje bij het instellen...?
In ieder geval top van Proximus om de upload snelheid te verhogen. Zelfs van 15Mbps naar 20Mbps is het merkbaar.

[Reactie gewijzigd door MikaMig op 23 juli 2024 01:33]

Is afhankelijk denk ik van op welk 'snelheidsprofiel' je terecht komt, wat dan weer afhankelijk is van hoe ver je van de telefoonkast op straat zit uiteraard.
Ja maar ze gaan normaal nooit sneller dan aangegeven volgens je abonnement. Dus ik heb tuttimus (dus internet maxi), dat is normaal 20Mbps upload. Ik haal bij speedtesten 32Mbps... (Download haal ik trouwens 75Mbps wat minder is dan het maximum haalbare bij bij internet maxi, nl. 100Mbps)
Mwah heb het toch nog al zien voorbij komen dat je een stuk(je) over de snelheid kan gaan, misschien dat ze dat toelaten als er weinig aansluitingen in jouw straat zijn op de telefoonkast ofzo?
Die 75 Mbps download is idd wel raar als je 32 Mbps upload kan halen, zou minstens boven de +-86 Mbps moeten zijn wat de gegarandeerde snelheid is als je op zo'n goede lijn zit volgens de adreschecker: https://www.proximus.be/n...t-internet-connectie.html
Misschien voor de volledigheid ook even melden dat het artificiële beperken zijn (dus geen technische), gelinkt aan de marketingsegmentatie van de verschillende producten (Start, Comfort, Maxi).
Een andere DSL provider, EDPnet, biedt gewoon aan wat technisch haalbaar is op elk adres. Die kunnen nu dus geen marketingpraatje de wereld insturen, want de upload is bij hen altijd al veel hoger. Dat "veel hoger" is dus max 40Mbps, dat is de beperking die we in België krijgen door de profielsetup van Proximus, als DSL infrastructuurbeheerder.
Dat zijn toch totaal achterhaalde snelheden tegenwoordig? Ik zit al lang en breed op 1 Gbit parallel, en dat hoeft niet absurd duur te zijn.
Dat zijn toch totaal achterhaalde snelheden tegenwoordig? Ik zit al lang en breed op 1 Gbit parallel, en dat hoeft niet absurd duur te zijn.
Niet als u Nerderlander bent , nee ...
Moet het wel overal beschikbaar zijn, en dat is het nog lang niet.
Wat ben je met 800Mbps aan upload vandaag
50Mbps is ruim zat
Wat zijn dit voor vooroorlogse snelheden? En ik dacht dat het hier in Portugal erg was.

Hier bieden de providers minimaal 100 Mbps upload tenzij je echt het allergoedkoopste pakket afneemt zonder telefoon en tv.

Op mijn mobiel hier in huis haal ik al een upload snelheid van 20 Mbps.

Hier geen duopolie, er zijn 3 aanbieders.
Je wilt niet weten hoe erg België achterloopt wat ICT infrastructuur betreft
Ligt gans Portugal dan al vol met glas? Het gaat hier voor de duidelijkheid over VDSL2 abonnementen.
Nee Portugal heeft niet overal glasvezel liggen. Kan ook niet als je bedenkt dat het land 3 keer zo groot is als België met ongeveer het gelijke inwonersaantal.

Maar ik woon gelukkig dicht bij de hoofdstad en ik geloof dat inmiddels groot Lissabon wel glas heeft.

Mogelijk zijn we hier verwend :D
4mbit is wel enorm droevig maar 20 is toch net zo goed echt niet meer van deze tijd. Tegenwoordig doe je alles in de cloud. Fotos syncen, file storage, videos (youtube) etc .

Als je eenmaal synchrone snelle glasvezel verbinding hebt dan merk je pas hoe relaxed dat is
Ach, ik zit met 20mbps download en 2mbps upload.
Alles duurt natuurlijk wel iets langer, maar heb geen probleem met streaming video, mijn vele video calls tegenwoordig en downloaden over het algemeen. Ik sync ook online spullen (en zeker mijn werk laptop), maar eerlijk, daarvoor heb je OneDrive (werk) en Box (privé) sync geïnstalleerd. Het is hun probleem om alles in sync te houden.
Natuurlijk, ik ben geen social media influencer 8)7

Het meest geweldige? Ik betaal nog geen €25 per maand hiervoor. Dat ik even langer moet wachten voordat een groot bestand binnen is boeit mij weinig (ik woon wel alleen wat maakt dat de volledige bandbreedte voor mij alleen is).
Het is uiteraard geen luxe verbinding en ik zou wel meer tevreden zijn als EDPnet mijn snelheid ook wat zou opdrijven, maar op zich is het voldoende.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 23 juli 2024 01:33]

Ik heb Basic Telenet, kost paar euro meer(28€) maar heb 100 Mbps/10 Mbps 8-)
Ja, heb dat ook overwogen maar ik heb nu wel onbeperkt internet. Was nodig omdat ik geen tv abo heb en aan ongeveer 250GB zit per maand als download (terwijl Telenet maar 150GB geeft - weliswaar met nachtsurfen aan 50%).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 23 juli 2024 01:33]

Wauw. Of dit nou vaste of mobiele verbindingen zijn, ik heb echt medelijden met mn zuiderburen :(
Mijn vrouw werkt in België, de achterstand wat betreft IT infrastructuur is zo groot dat ik me inmiddels afvraag waarom ze überhaupt internet hebben daaro
ik had voor een tijdje een hogere snelheid +30Mbit/s.

Het lijkt nu weer gecapped te zijn tot 20Mbit/s. (Internet Maxi Abbo.) :( :( :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.