Formule E begint e-sportscompetitie in rFactor 2 met alle officiële coureurs

De Formule E, het elektrische broertje van de Formule 1, organiseert een e-sportscompetitie ter vervanging van de races die momenteel niet doorgaan. Alle teams en coureurs doen mee aan de digitale variant. Er wordt gereden met racesimulator rFactor 2.

De Formula E Race at Home Challenge is een competitie van negen weken. Volgens de organisatie doen alle teams en coureurs mee. Ook is er een tweede grid, waarin gamers en influencers het tegen elkaar opnemen. De twee grids leggen de races tegelijkertijd af, maar zitten niet in elkaars vaarwater. De gamer die aan het einde van de competitie bovenaan staat, mag zich bewijzen in een echte Formule E-auto.

Racesimulator rFactor 2 wordt ingezet voor de virtuele races. Daarin zitten al de nieuwste Formule E-auto's en een aantal stratencircuits die in het echt ook worden gebruikt. De coureurs spelen vanuit huis. Ze doen dat allemaal met dezelfde hardware: een Playseat, een stuurtje en pedalen van Fanatec, en pc-hardware van Asus.

Coureurs krijgen één kwalificatieronde die hun plek op de grid bepaalt. De races worden vervolgens in Race Royale-format afgewerkt. Daarbij valt na iedere ronde de laatste coureur af. Als er tien coureurs over zijn, volgt een laatste sprintronde tot de finish, waar de punten worden verdeeld.

Deelnemende gamers moeten zich voor ieder weekend kwalificeren door een tijd neer te zetten met rFactor 2. Dat kan van maandag tot donderdag. De achttien snelste gamers mogen meedoen aan het raceweekend. Bij die selectie van gamers schuift ook een aantal influencers en bekende gezichten uit de motorsportwereld aan, aldus de organisatie. De topdriegamers krijgen automatisch een plekje voor het volgende raceweekend.

Op zaterdag 18 april begint een testevenement; het weekend daarna is de eerste race waarbij punten worden vergeven. Ieder weekend vindt een race plaats en op 13 juni is de finale. De virtuele Formule E-wedstrijden zijn via streams met commentaar op YouTube, Facebook en Twitch te volgen. Het gaat om negentig minuten durende uitzendingen en er zijn twee streams tegelijk: een met de echte coureurs, en een met de gamers en andere deelnemers.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2020 • 08:47

97

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

En de Formule 1 loopt weer hopeloos achter op digitaal vlak. Met die game van Codemasters valt natuurlijk niet serieus te racen en in rFactor of iRacing zitten geen Formule 1 auto's. Gemiste kans!
Is vooral een licentie dingetje, Codemasters heeft tot 2025 de exclusive rechten voor F1. Als FOM en de FIA besluiten om maar te gaan racen in Iracing/rfactor kunnen ze een miljoenen claim verwachten van Codemasters.
Dus een flater van FIA en FOM wat mij betreft. Waarom zijn ze in zee gegaan met Codemasters? Ik weet het antwoord wel: geld. Als ze voor kwaliteit waren gegaan waren ze naar Factor of iRacing gestapt. Gemiste kans dus!
Nog belangrijker voor de FIA/FOM dan licentiegeld is nieuwe fans aanboren. Als je naar een F1-race gaat zie je dat de gemiddelde fan al een behoorlijke leeftijd heeft, de fanbase voor F1 moet (blijven) verjongen.

Een publiek toegankelijke F1-game doet daar wonderen voor. Wie heeft er nu nog nooit een F1 game gespeeld? Vermits voor velen racen bijna synoniem is aan F1 (nu misschien iets minder dan vroeger) is een F1-game met een lage instapdrempel echt belangrijk. De sport trekt echt wel fans aan door die Codemasters game.

Exclusieve licentie voor iRacing/rFactor is een slechte zet. Los van mijn bovenstaande argument trekken die games net spelers die verder willen kijken dan F1.
Niet-exclusieve licenties zou ook nog een optie zijn, maar dan levert het waarschijnlijk veel minder geld op.
Waarschijnlijk. Hier en daar zie je toch de huidige F1-wagens in andere games opduiken.
Real Racing 3 kwam vorig jaar plots zelf met de hele vloot 2019-wagens op de proppen.

Voor iRacing/rFactor is het hele wagenpark overdaad. Als ze willen (en het kan financieel), lijkt er wel een mogelijkheid te zijn om een wagen in hun game te krijgen. EDIT: zeker omdat het bij hen best over wagens van 3 jaar geleden zou mogen gaan.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 12:24]

Helaas heeft rFactor2 geen hybride systemen ingebouwd; ook de reden waarom er helaas geen LMP1 beschikbaar is. Aan de andere kant snap ik het gebruik van F1 2019 wel doordat dat ook het enige spel is met alle circuits. Zijn natuurlijk weinig andere games die zich aan de slechte lineup gaan houden van de F1 met al die straten circuits..
Aan de andere kant, het ERS systeem dat in F1 2019 zit trekt ook op niks en wordt in de officiële events op auto geforceerd (waarbij het ook voor geen meter werkt).

De enige sim met een realistisch ERS systeem is Assetto Corsa.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 23 juli 2024 12:24]

Maar potentieel ook meer, maar slechtere games omdat er minder potentiële inkomsten zijn voor elke game.
Ja, eind jaren 90 / begin 2000 had je ontzettend veel F1 spellen met een licentie maar er zat ook heel veel rommel bij.
Klopt, maar dan moet je als FIA maar wat stouter zijn en eisen opleggen.
Ik kan mij nog goed Grand Prix 2 herinneren: op realistische stand best pittig (voor zijn tijd toch) en met "hulp" perfect speelbaar voor de beginneling.

Ten opzichte van vroeger zie ik in de huidige games veel minder mogelijkheden op dat vlak.
Het ene game is puur arcade, het andere is hyper realistisch. Op zich niets mis mee, maar ivm exclusieve licenties duidelijk een probleem.
Acceleren/remmen met A Z en sturen met < >

Prachtige jeugdherinneringen haha :)
" Wie heeft er nu nog nooit een F1 game gespeeld? "

Ik denk best veel mensen
Ik heb ook niet het idee dat f1 games populair zijn. De laatste keer dat ik een f1 game hebt gespeeld is in de tijd an Microprose
Nee inderdaad, ik kan in mijn omgeving 1 iemand aanwijzen waarvan ik weet dat die hem gespeeld heeft. Heb niet het idee dat dat spel nou en masse gespeeld wordt.
Als je naar een F1-race gaat zie je dat de gemiddelde fan al een behoorlijke leeftijd heeft, de fanbase voor F1 moet (blijven) verjongen.
Je haalt hier twee dingen door elkaar. Wat je bedoelt te zeggen is "de gemiddelde fan die naar een F1-race gaat heeft al een behoorlijke leeftijd". Ik ken genoeg twintigers en begin dertigers die fan zijn en ook op social media zie je dat er veel (nog) jonge(re) fans zijn, kijk maar naar Reddit, de Twitch streams van o.a. Lando Norris en dergelijke.

Het probleem met een F1 race bezoeken is dat het extreem duur is. De gemiddelde race is minstens 5x zo duur als een concertkaartje. Daarnaast moet je eigenlijk altijd naar het buitenland met alle reis- en verblijfskosten van dien en al is het in je eigen land, dan is het in veel landen voor het gros alsnog ver reizen. Terwijl een concert bijv. meerdere plaatsen aandoet. Nu kan de F1 niet meerdere plaatsen aandoen, dat snap ik, maar het is gewoon een feit dat een F1-race duur is. Vrienden van mij zijn vorig jaar naar Duitsland gegaan en alles bij elkaar waren ze meer dan € 500 pp kwijt, terwijl ze met de auto waren. Hoe wil je daar een jong publiek mee trekken?

Nee, doe mij (qua zelf bezoeken) dan maar Formule E. Ik ben er zelf inmiddels 2x heengeweest en omdat ik inmiddels kinderen heb, weet ik dat die gratis naar binnen mogen (tot 14 jaar geloof ik). En wat wij als volwassenen betalen? Vaak zo'n € 30-50 pp voor een prima tribuneplek. En omdat alles op 1 dag is, kan je zelfs besluiten het zonder hotel te doen en 's avonds gewoon terug naar huis te rijden, afhankelijk van welke race je kiest en waar je woont.

Dát is de reden dat er zo weinig jonge mensen naar een Formule 1 race komen. Ik zou er ook graag een keer heengaan, maar als latere tiener had ik het geld niet en kende ik niemand die mijn passie deelde, als twintiger kwamen er vrienden bij die het ook leuk vonden maar was het wel erg veel geld en omdat vrijwel iedereen er zo over dacht werd het niks concreets en werd er dus ook niet voor gespaard. Inmiddels als dertiger vind ik het gewoon het geld niet waard. En natuurlijk zullen er altijd mensen het wel waard vinden, maar om het gewoon even een keertje bij te wonen is er niet bij. De prijzen zijn zo hoog dat je wel met een groepje fanatieke vrienden/kennissen/collega's moet gaan om het het nog waard te maken.
Daarnaast moet degene met de licentie ook de promotie van het spel doen (bron: Codemasters). En daar zie ik Motorsport Simulations (iRacing) of Studio 397 (rFactor2) de benodigde bedragen niet voor neertellen.
Zij halen hun doelgroep prima binnen met 'mond-op-mond-reclame' en hebben maar weinig reclame nodig.
Maar ik heb ook zo het vermoeden dat de FIA/FOM voor een prestigeuze serie als F1 ook graag een arcade-achtige F1 game heeft. Dat is al jaren zo geweest..

Codemasters zal zich er wel overtuigend in hebben gepraat/gekocht dat ze de combinatie tussen arcade/simulatie goed kunnen krijgen met games zoals GRID e.d. , en dat ze daarmee de perfecte game voor het massa publiek kunnen maken (waaronder ook de casual fans, 'Verstappen fans' of de jeugd zit, die F1 "vet" vindt).

Ik denk dat de die-hard racers echt maar een klein niche is, die eigenlijk ook al andere games zoals rFactor, iRacing of Assetto Corsa hebben...

Toegegeven, ik had liever gezien dat ze 2 F1 game licenses hadden. Een game die overduidelijk arcade is en niet probeert te doen alsof het realistisch is. En een simulator game die je snoeihard afstraft als je wiel blokkeert tijdens remmen e.d.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 23 juli 2024 12:24]

CodeMasters heeft een F1 entertainment license. Zo'n licentie kun je niet aan meerdere partijen geven.
Zelf doe ik niet zoveel met auto simulators, maar wel bijna uitsluitend flight simulators (DCS, XP, P3D).

PMDG is een bekende addon developer for FSX/ESP gebaseerde simulators. PMDG heeft van Boeing alleen een entertainment licentie gekregen. Dit was prima voor FSX en FSX:SE (Steam Edition van Dove), maar Prepar3d (kortweg P3D) van Lockheed Martin is een professionele simulator en wordt ook als zodanig in de markt gezet. De afgelopen jaren zijn veel addon developers overgestapt naar P3D omdat deze een doorontwikkeling is van FSX..

Echter PMDG mocht hun Boeing producten niet uitbrengen voor P3D omdat dit geen spel (entertainment) is, maar een hardcore simulator (hoewel het X-Plane kamp anders beweerd). Enige jaren geleden heeft PMDG eindelijk een licentie gekregen van Boeing om hun producten ook uit te brengen voor het P3D platform, alleen daar zat wel een stevige premium prijs op en er was geen upgrade path vanaf een FSX versie.. Om even een voorbeeld te geven, de PMDG 747 V3 base package kost 140 dollar. De FSX versie kost 99 dollar..

Vrijwel dezelfde code, maar PMDG had voor P3D een andere licentie nodig.

Ik kan mij voorstellen dat rFactor en iRacing met soortgelijke beperkingen te maken hebben, aangezien het professionele simulators zijn. F1 Teams zullen echter nooit hun modellen beschikbaar stellen omdat hun concurrenten dan ook precies weten waar de zwakke plekken van een auto zich bevinden..

Daarnaast is de CodeMasters versie een echte arcade versie. Alle auto's hebben hetzelfde vermogen.
In F1 2019 kan zelfs Williams de constructeurs titel behalen..
Ik kan mij voorstellen dat rFactor en iRacing met soortgelijke beperkingen te maken hebben, aangezien het professionele simulators zijn. F1 Teams zullen echter nooit hun modellen beschikbaar stellen omdat hun concurrenten dan ook precies weten waar de zwakke plekken van een auto zich bevinden.
Dat is een goed punt en waarschijnlijk de reden dat we geen F1 auto's in iRacing en rFactor zien. Maar goed, ik zie alsnog geen reden waarom ze niet 1 model kunnen bouwen dat representatief is voor de huidige bolides en daar alle coureurs mee laten rijden. Lijkt me een zeeeer interessante competitie als alle F1 coureurs eraan meedoen. Dan kunnen we eindelijk eens zien welke coureurs de beste zijn. 100% zeker dat ik dat op de voet gaan volgen.

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 23 juli 2024 12:24]

FIA/FOM is nergens naartoe gestapt. Alleen Codemasters klopte aan want Codemasters zag brood in een gelicenseerde game.

Vergeet niet dat als Corona niet gebeurd was dat deze hele kwestie niet speelde, deze artikelen niet eens op tweakers waren verschenen en jij er niet eens een mening over gehad had.
Tuurlijk speelde dat ook voor Corona!
Alle die hard sim racers spelen rFacor, Assetto Corsa,... en zo dus racen ze niet met officiële F1 wagens.
Ok, er bestaan mods voor, maar net dat bewijst dat mensen het willen.
Het is maar net voor welke doelgroep je wilt gaan. De FIA gaat in dit geval voor de keuze om het beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen door het toegankelijk te maken. De hardcore sim racers worden gelukkig van rFactor of iRacing, maar veel mensen willen zicht <insert f1-coureur> wanen door in te stappen en weg te rijden.

Heeft niet alleen te maken met kwaliteit als wel keuze in design en doelgroep.
Het is alleen een flater omdat het nu opvalt vanwege de omstandigheden en iedereen overstapt op simracen. Wat er nu gebeurt had FIA/FOM alleen kunnen voorkomen als ze een glazen bol hadden gehad.
Een flater, zou zou ik het niet noemen. Die paar sim race fans op hun wenken bedienen met een moeilijke en uitdagende sim is gewoon een te kleine markt. De grote markt ligt toch eerder bij de gemiddelde F1 fan die liever een simpele arcade racer meer kan waarderen.

Dat codemasters een exclusieve deal heeft weten te sluiten met Liberty media is inderdaad een geld kwestie, maar de hele F1 draait om veel geld. Codemasters wil exclusiviteit om te waarborgen dat er geen f1 racegame wapenwedloop komt die hun game onderuit haalt.

Dat corona nu ineens om een goed e-sport platform vraagt, daar kan men nu niets aan doen. Voor de toekomst zou gekeken kunnen worden of de F1 teams hun eigen ontwikkelde sim software misschien onder dwang van de F1 opensource kunnen maken om zo tot een goede F1 sim te kunnen komen. Immers hebben alle teams hun eigen auto's uiteraard al lang en breed in sim omgevingen geprogrammeerd.
Betere deal zou zoals nascar zijn. Die heeft de simpele arcade game maar ook wagens in iRacing. Want is heel andere publiek en nu broadcasten ze gewoon op tv de races.
Codemasters heeft toch de licentie van F1? Niet andersom. Fia mag zelf wel bepalen welke game ze gebruiken. Goeie reclame voor Codemasters zal het niet zijn, dat niet.
Gaat ook om de FOM, FIA is inderdaad meer de arbiter. De FIA heeft zelf namelijk wel het recht om hun naam te gebruiken voor Grand Turismo Sport aan Polygon uitgegeven, Daar hebben ze officiele FIA E-races.

Dit is nogal een Juridisch doolhof, https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_video_games

Sinds 2011 is Codemasters al aan het samenwerken met de FOM, de FOM is ook de rechthebbende op de naam: Formula 1.

Officieel mag je dus geen geen F1 auto in je spel gebruiken, zelfs geen officieele tracks. Tenzij je toestemming hebt (Deze heeft Codemasters). Wil je als game maker een F1 auto in je spel. Zou je een licentie moeten kopen/onderhandelen. Of het zo aanpassen dat het "oficieel" niet echt op een F1 auto lijkt. Voor klassieke auto's en tracks gelden dan weer uitzonderingen.. Nogmaals een juridisch doolhof.

[Reactie gewijzigd door Bensimpel op 23 juli 2024 12:24]

Ik snap wat het inhoud maar als ze bijvoorbeeld Assetto corsa zouden gebruiken met F1 auto's die een andere naam hebben zie ik niet wat het probleem zou moeten zijn. Daar heeft Codemasters niks over te zeggen.
Dat niet alleen. Elk verkocht spel levert ze licentierechten op, dus als ze dat blijven doen dan krijgen ze er nog wat voor terug. Bij rFactor en iRacing is dat niet.
De rechten, maar niet meer exclusief dacht ik - immers heeft EA ook een app met Formule 1 wagens; daar zijn aardig wat mensen naartoe overgestapt vanaf F1Mobile (wat van CodeMasters is).
In iRacing zitten twee Formule 1 auto's, ze zijn alleen niet van dit seizoen, namelijk:
McLaren MP-40
Williams FW-31
rFactor2 heeft ook wel het een en ander aan Formule 1 auto's, alleen inderdaad niet van dit seizoen.
Brabham BT20 (1966) en BT44B (1975), EVE F1 DFV (1968), March 761 (1976) en 761B (1977), Marussia MR01 (2012), McLaren M23 (1973) MP4/8 (1993) en MP4/13 (1998), Spark F1 (1968).

Ik heb de Formule E packs voor rFactor 2 ook en ik moet zeggen, ik vind eigenlijk alles dat meer dan een F3 is al moeilijk snel gaan. Formule E valt wat mij betreft dubbel en dwars in die categorie. Die dingen zijn eng snel.
Mclaren-Honda MP4-30 :)
De auto’s worden natuurlijk door de teams in licentie gegeven. En niet door de FIA/ FOM / Liberty zij gaan alleen over de de F1 brand. Hetzelfde geldt voor de circuits. Dus je zou in theorie een game kunnen hebben met alle wagens en circuits maar zonder de F1 branding.

Volgens mij had Assetto Corsa een F1 wagen van Ferrari in de game terwijl het seizoen nog bezig was. De SF90 of iets dergelijks.
Formule 1 schiet zich hier gewoon heel erg zelf in de voet door zoveel mogelijk geld te willen zien waarschijnlijk. Daar heeft de Formule E nog geen last van zo lijkt het.
.oisyn Moderator Devschuur® @Webgnome16 april 2020 10:58
Oh kom op. Ze schieten zichzelf er helemaal niet mee in de voet, de normale F1 game produceert gewoon interactie met fans, wat jaar op jaar positief is voor de FIA. Ja, nu in dit uitzonderlijke geval dat er geen races gehouden kunnen worden heeft het een klein nadeel, maar dat valt nog altijd compleet in het niet tov het voordeel dat het in andere jaren geeft. Dus dat maakt de keuze voor een arcade-racer niet ineens een slechte.
Weet niet maar supercars en nascar heeft gewoon een flink deel van de drivers en bij supercars hebben ze zelfs met sponsors en alles. Terwijl het bij F1 best wel amateur zooi is.
Er zit een oude McLaren in Iracing. Maar daar gaan andere teams niet mee akkoord. Buiten dat is de competitie die F1 nu heeft opgezet niet alleen qua game maar ook met opzet kansloos. Slechte organisatie rare kinderlijke fratsen op de baan en maar een paar F1 coureurs die mee doen.
Precies, ik was na 2 min kijken er alweer klaar mee. Totaal niet serieus te nemen. Daarentegen heb ik diverse iRacing/rFactor wedstrijden gezien die ik wel leuk vond.
Er worden ook al officiële virtuele F1 races georgaaniseerd maar die worden in F1 2019 gedaan welke volgens Max Verstappen een rot programma is en hij zelf daar niet aan mee doet. Ander probleem is dat niet alle coureurs van het F1 veld simracers zijn en zelfs ook in deze periode er geen aandacht aan besteden. Max daartegen zit heel veel op iRacing, vorige week nog met de Porsche cup en gister nog in de V8 supercar waar meerdere officiële coureurs van die klasse hebben aangegeven een simulator geregeld te hebben of zelfs van hun baas hebben gekregen.

Simracing is gewoon hot op het moment. Zelfs de RC racer waarbij ook alle banen gesloten zijn en activiteiten zijn stilgelegd grijpt naar VRC, een RC simulator met veel bekende banen en georganiseerde races.
https://www.youtube.com/watch?v=QKIKn-SFJK8
Ik dacht dat ze voor de formule 1 ook een digitale oplossing voor hebben vanwege de covid 19 virus als vervanging van de echte race.Ik dacht dat een livestream vanaf youtube van start zou gaan.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 23 juli 2024 12:24]

Klopt maar daar doen maar een paar F1 coureurs aan mee. De rest van het veld wordt opgevuld met celebrities waardoor het niet echt een serieuze race is, nog even los van het feit dat de gebruikte game geen echte realistische simgame is.
bedankt voor deze link @iRobbery
Laatste tijd probeer ik de races (zoals originele agenda was) beetje te oefenen. Hoopte stiekem dat ze nieuwe zandvoort zouden releasen maar daar lijkt het nog niet op.

Zou wel een heel koele PR stunt zijn van zandvoort, nu er toch bijna niemand rijdt, de nieuwe track laten laser scannen en publiek delen zodat alle race sims nieuwe zandvoort in hun lijst kunnen hebben.
Nogal geconcentreerd op de VS met die tijden waarop de races plaatsvinden (21.30 ET)
zeker, maar je kan alles daar downloaden en bv zelf een server starten/racen.
Ziet er interessant uit, wel raar dat ze niet https forceren, was het eerste dat me opviel...
Ik vind het racen erin anders prima. Het rijden gaat misschien niet realistisch genoeg, maar de strijd is gewoon prima als men weet wat men doet. Ik heb bij de genoemde spellen ondertussen ook genoeg botsauto's gezien. De esports racers toonde vorig jaar in de F1 esports competitie, dat je prima een spannende race kunt hebben om naar te kijken, daar maakt de game echt weinig in uit. Dat het dan wat minder rijdt voor de deelnemers maakt geen fluit uit want ik rij toch niet zelf.

Mensen kraken de game altijd snel af omdat het geen simulatie zou zijn (al doet de sim-setup van F1 cafe anders vermoeden trouwens, echt makkelijk is het ook niet), maar gaan eraan voorbij over hoeveel beter de 2 andere games dan werkelijk zijn. Ja je kunt een betere broadcast organiseren. Maar de F1 racers die momenteel hun eigen competitie doen, tonen aan dat het niet uitmaakt welke game je speelt, want de strijd is gewoon prima en de acties die je ziet ook leuk zat. Uiteindelijk draait het vooral om hoe ervaren de rijders zijn met de games en of de regie er de leukste stukjes uit pakt (al is dat laatste niet eens nodig want het volgen van 1 rijder is ook al wel tof).

Kijk voor de verandering eens naar de Ziggo eSports Battle. Die was gewoon leuk om te volgen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 12:24]

Ik snap je punt maar als Formule 1 pretendeert het neusje van de zalm in autosportland te zijn dan verwacht ik ook dat ze op esports gebied ook het neusje van de zalm zijn. En daar zit het um in. De game van Codemasters doet er eigenlijk niet toe. Die is prima voor de doelgroep. Maar als je F1 coureurs tegen elkaar laat racen doe dat dan is de beste simulatiesoftware die er is.
Je zegt zelf al dat het prima voor de doelgroep is. Als je kijkt naar het aantal leden van iRacing of hoe vaak rFactor is verkocht, dan kun je niet anders concluderen dan dat het nog steeds geen grote aantallen zijn. Codemasters verkoopt 10x meer F1 games per jaar dan dat iRacing abonnementen heeft. Daarom is het niet raar dat de games wat makkelijker in te stappen zijn.

Veel mensen die ik zie reageren, hebben ook nooit een F1 demobooth gezien bij een Mediamarkt of whatever en hoe de doorsnee gamer die daar het spel probeert met stuurtje en alles, de game kan spelen. Menig aspirant coureur staat binnen de kortste keren achterstevoren. Zelfs bij de Tweakers HQ zag ik bij de ledendag aardig wat moeite. Ik reed toen zelf ook met wat assists aan volgens mij en was toen ook 2e of zo.

De groep die een hele diepgaande simulatie wil, is te klein om een dergelijke licentie aan te koppelen.
Klopt helemaal maar om F1 coureurs serieus tegen elkaar te laten racen is meer nodig dan het Codemasters spel. Ik vond het knap dat het de Formule E gelukt is dat te organiseren en dat ook alle coureurs meedoen. Zou het nut tof geweest zijn als dat bij de Formule 1 ook gelukt was.?
Maar waarom zou je in het codemasters spel niet serieus tegen elkaar kunnen racen? Ik heb genoeg leuke acties gezien. Het probleem zit vaak in de onervarenheid van het veld en de verbinding van de rijders naar de servers toe. Ik zie mensen in de VS racen met mensen in Europa en Azië, dus dat gaat fout ongeacht welke game je speelt. Ik zie nog steeds niet wat het probleem is om te racen in F1 2019 voor ons als kijkers. Rijders moeten zich zo vaak al aanpassen naar omstandigheden. Als het wat minder uitdagend is, dan is dat jammer, maar dat veranderd weinig aan het feit dat het gewoon een racegame is met focus op consistentie, slipstreamen, aanvallen en verdedigen.
Als de helft van het F1 veld de game links laat liggen omdat het race gevoel ook maar niet eens een klein beetje in de buurt komt van de realiteit dan ben je als Codemasters gewoonweg slecht bezig.

Het hoeft geen simulatie te zijn, maar de huidige physics slaan gewoonweg helemaal nergens op en als je meerdere sims rijdt merk je dat Codemasters maar wat aan morrelt qua physics.

Om overigens aan de onnauwkeurige tracks maar te zwijgen... Rijd Suzuka of Spa maar eens in iRacing of AC(C) en je merkt dat Codemasters met al hun cash de focus duidelijk niet op nauwkeurige tracks heeft.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 23 juli 2024 12:24]

Niks mis mee zolang de doelgroep maar goed bediend wordt. Echter, je hebt gelijk als je zegt dat het Codemasters spel niet geschikt is voor de esports variant van Formule 1.
Niks mis mee voor de doorsnee gamer inderdaad, maar als Codemasters met hun cash nou iets meer zou focussen op zaken die simracers ook interessant vinden, dan wordt de game misschien wat serieuzer genomen.

Ik denk dat de licentie voor Codemasters gewoonweg een serieuze aderlating is elk jaar en dat ze daarom geen laserscans en fatsoenlijke physics kunnen implementeren, want een andere reden kan ik niet verzinnen.
Je moet als bedrijf altijd afwegen wat iets kost en wat het dan vervolgens oplevert. Codemasters doet dit waarschijnlijk prima. Ze bedienen een doelgroep en verdienen er genoeg geld mee. Mijns inziens ligt het verwijt dat de F1 niet overgestapt is op een digitaal F1 seizoen bij de FIA en FOM die het door het gegeven van het alleenrecht aan Codemasters het onmogelijk hebben gemaakt dat er een realistische F1 simervaring is.
F1 coureurs zijn niet voor de game te porren omdat het niet realistisch genoeg is en er betere alternatieven voorhanden zijn zoals iRacing en rFactor.
Da's onjuist, afgelopen zondag stonden er 6 van de 20 officiele rijders aan de start..

Andere coureurs waaronder Verstappen gaven aan niet meer te doen omdat ze geen ervaring hebben met de game, niet omdat ze de game niet realistisch genoeg vinden..

Daarnaast vind ik zelf de RedLine esport series erg vermakelijk voordat omdat coureurs uit verschillende autotakken meedoen. Kevin en Sheldon van der Linde doen het erg goed en Kevin (normaal GT racer) won gisteren beide legacy races in de Lotus 79. Ook de kwalificaties waren erg spannend.

Daarnaast moet ik zeggen dat de RedLine live streams goede commentators hebben..
Verstappen heeft er geen of onvoldoende ervaring mee OMDAT het niet realistisch genoeg is. Die jongen rijdt al jaren in F1 auto's, die weet heus wel hoe die aanvoelen maar als de game totaal anders aanvoelt dan snap ik zijn punt wel en is het dus het realisme dat ontbreekt.

En de Formule E bewijst dat als je het goed opzet met optimaal realisme ALLE coureurs meedoen. 6 van de 20 vind ik een schamel resultaat. En als je ziet wie ze dan erbij laten rijden dan wordt het al snel tenenkrommend.
Verstappen weet niet of het realistisch genoeg is, hij heeft aangegeven het spel nooit gespeeld te hebben en dat ook niet gaat doen omdat het dan 'weer een extra spel is dat je moet leren'. De reden waarom Verstappen niet meedoet heeft dus niets te maken met het al dan niet ontbreken van realisme.
Wat @Niemand_Anders zegt klopt dus (want komt op hetzelfde neer), nogal raar om daar een andere reden van te maken dat puur je eigen interpretatie / aanname is en niet van Verstappen afkomt.
F1 2019 is prima simulatie om online mee te racen. Physics en FFB mogen mischine niet beste zijn wat er is. Maar overal is het een heel complete game.
Met nog altijd dezelfde bugs als een jaar of wat geleden... Je hebt nog altijd die mateloos irritante “Waiting for players” bug die er al sinds 2011 of zo in zit.
Ik krijg steeds meer het idee dat uiteindelijk Formule E overblijft en Formule 1 verdwijnt. De hele constructie rondom Formule 1 is zo stuk als het maar kan waarbij er nooit overeenstemming wordt bereikt zonder dat er 1 of meerdere teams dwarsliggen. Op het moment dat Formule E ook op normale circuits gaat rijden is het denk ik met 5 jaar of eerder gedaan met de Formule 1.

Verder heel gaaf dat gewoon elke coureur ook meedoet hier in rFactor. Door de Formule 1 rechten te verkopen en beperken tot 1 enkele game zal dat daar ook weer niet gebeuren.
Het is ook wel hypocriet hè, die uitstoot van de Formule 1 wagens vallen in het niet bij de hele organisatie eromheen...
Inderdaad en bij de formule e heb je ook de logistiek die vervuiling veroorzaakt
En bij NASCAR, Indicar, WTCC, DTM, WRX, WRC, elke voetbalcompetitie ooit, de Olympische Spelen, elk muziekconcert, etc. etc. etc.
En dat valt elke dag weer in het niet vergeleken wat burgers op de snelweg in de file staan te verstoken.

Op F1 afgeven is nu even hip, want Zandvoort was in het nieuws de afgelopen maanden en men heeft tijd teveel. Over een paar maanden klaagt iedereen weer over het volgende hippe dingetje.
Ik denk dat dat wel meevalt in vergelijking met andere wereld sporten.

Bij de f1 zijn ze er ook al sinds 1997 mee bezig in een of andere vorm;

https://www.autosport.com...carbon-neutral-since-1997
Vandaar dat de Formule E ook de uitstoot van heel de organisatie probeert te minimaliseren.
En verder is hun doel om onderzoek in elektrische aandrijvingen verder te promoten.
Liggen prima op schema momenteel :+
Ze lopen gigantisch voor op schema... :+
Als race fan zie ik beide klasses echt apart van elkaar.

De F1 is het summum van autosport, het hoogst haalbare als coureur. Dat die ooit 100% elektrisch zullen worden, wie weet. Maar de F1 heeft de grote circuits, de historie, de emoties enz. Qua status zal de FE daar nooit aan kunnen tippen.

De FE is meer een competitie om te laten zien dan elektrisch racen een toekomst heeft, een proeftuin voor experimentele techniek. De FE heeft elektrische exclusiviteit gekregen van de FIA, zo mogen nu als enige topklasse met 100% elektrisch rijden. Men rijdt nu op korte stadscircuits om te laten zien hoe schoon en milieuvriendelijk ze wel niet zijn. Zo laten de autofabrikanten zien dat ze (nog) relevant zijn.

Binnen 10 jaar zal er een moment komen dat men binnen de FIA moet beslissen over de exclusiviteit van de FE qua elektrisch racen, en of de F1 verder blijft gaan met verbrandingsmotoren. Misschien gaat men wel samen. Of de F1 stopt met het huidige concept door de aanstaande recessie, en de FE wordt omgenummerd naar F1. Ik weet het nu niet, zeker door het coronavirus, en de wankele financiële positie van veel F1 teams, wat er gaat gebeuren.

Technisch gezien denk ik dat elektrisch nooit het prestatie potentieel van verbranding kan evenaren binnen een sport als F1. Over 1 rondje kan elektrisch veel sneller zijn, maar 70 rondes op spa met een acceptabele ronde tijd zie ik een accubak nog niet doen. Er zullen dus ergens concessies gedaan moeten worden. Diep in mijn hart hoop ik dat de F1 terug naar eenvoudige hoogtoerige motoren, met lichte auto's van rond de 600 kg, en rond de 800 pk. Zoiets als de Australische S5000 serie. Zal nooit gebeuren...
Als ze tijdens pitstops ook de accu even kunnen wisselen is 70 rondjes prima haalbaar toch?
Ze wisselden bij de GEN-1 auto zelfs compleet van bolide halverwege een race, daar zijn ze na enige jaren vanaf gestapt met een volgende generatie F-E.
Gaaf om te zien dat alle officiële coureurs mee doen! Dat is ze bij de F1 lange na niet gelukt, maar dat komt misschien ook deels door de F1 2019 game. rFactor 2 is wel een heel stuk realistischer, en daarom voor deze coureurs waarschijnlijk ook interessanter.

Ik ben benieuwd of dit ook echt serieus racen wordt, net zoals bijvoorbeeld de Team Redline sim races op iRacing (soms 8)7 ), en niet zo'n crashfestijn doordat er "influencers" meedoen met weinig ervaring.
Helaas zijn de races met coureurs juist bovengemiddeld vaak crashfestijnen (zie bv. Watch Me Get Bullied By Formula 1 Drivers, Watching F1 Legends Cause Sim Racing Carnage. Ze blijven het toch minder serieus nemen en dat snap ik wel. Als je werk is om in een wagen van miljoenen ponden te rijden met Gs waardoor je in je stoel gedrukt wordt dan blijft simmen toch een slap aftreksel. Misschien dat het bij een georganiseerde en geleidde competitie iets serieuzer is, maar ik denk niet veel.

Bij F1 hebben ze ook niet elke coureur een racesetup toegestuurd. Bovendien zitten ze daar vast aan een codemasters spel en als de FIA/FOM slim is laten ze daar zo weinig mogelijk beelden van zien.
rFactor 2 is wel een heel stuk realistischer, en daarom voor deze coureurs waarschijnlijk ook interessanter.
Dat is zeker zo. Echter is rFactor 2 wel het minst geschikt voor live uitzending. Dat zagen we wel toen Ziggosport een paar weken geleden die twee races uitzond. Dat was echt niet om aan te gluren.. F1 2019 van Codemasters is absoluut geen sim, maar qua streamen/uitzenden wel het dichtst bij hoe real life F1 wordt uitgezonden. Zou dat graag in rFactor 2 zien, dan voorzie ik zelfs nog wel een professionele online league ontstaan.
Qua realisme en geloofwaardigheid voor de sport een aanzienlijk betere keuze dan F1 met de officiële F1-game F1 2019. Uiteraard heeft dit alles te maken met licenties en afspraken. Ik denk dat niemand ooit had verwacht dat het seizoen uitgesteld zou worden en men haast "verplicht" is gebruik te maken van het massaproduct waar ze een licentie voor gegeven hebben.

rFactor vormt trouwens vaak de basis van de professionele simulators die fabrikanten gebruiken (die een paar nulletjes meer kosten dan de dikste systemen voor thuis). Indien ze e.e.a. goed afstellen zullen de online races een behoorlijk goede afspiegeling zijn van de daadwerkelijke race-vermogens van de coureurs.
Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom doet Max het daarin ook zo goed. Wel leuk om hem zo eens aan het werk te zien want je ziet dan goed wat hij anders doet als de 'coureurs' om hem heen.
15 rondjes maar maximaal met 24 coureurs. (14 afvalrondjes en een sprintrondje)
Dat is wel heel kort.
Dat zijn races van 20 minuten of minder.
De kwalificatieronde wordt dus nog veel meer bepalend nog dan in een reguliere race.
Dat is elke sim race die we op Ziggo hebben gezien ook.
Leuk, daarentegen hoeven die "influencers" voor mij niet. Influencers is de meest zinloze term voor een persoon die er is.
Influencers zijn net zo erg als de Influenza
Het is ook nog eens besmettelijk want er komen steeds meer influencers bij lijkt wel.
Misschien vanuit PR gedaan. Hoe meer zieltjes die kijken hoe beter
Dit lijkt me de eerste "ad-hoc competitie" die eens goed opgezet is. Goede basis (rFactor), alle teams én een shadow competitie waar ook echt wat te winnen valt. Chapeau!
Dit is toch puur een doelgroepkwestie? Codemasters zeg voor het grote publiek een goed toegankelijke game neer die op zijn moeilijkst geschikt is voor mensen die deze game zeer serieus nemen. Op zijn makkelijkst kan ook Jan met de pet is een
rondje rijden met een “echt” F1 gevoel. Het grote publiek maalt echt niet om die nauwkeurige fysics en vindt het al heel wat dat er rekening gehouden wordt met baan omstandigheden, banden etc. Nog los van de nauwkeurigheid daarvan.

Aan de andere kant de “echte” simracer voor wie deze zaken juist wel heel nauwkeurig heel belangrijk zijn. En dat is dan een relatief kleine groep voor wie de F1 game van Codemasters niet geschikt is.

Alleen moet je niet het casual realisme tegen de meetlat van het Sim realisme gaan leggen. Appels en peren zijn dat. En wat iemand elders al regardeerde: zonder de Corona omstandigheden had deze discussie helemaal niet gespeeld.
Kan Verstappen ook mee doen... zijn favoriete sim!
Mensen die eens wat meer willen weten over rFactor2. Marcel (oud-collega) heeft een mooie presentatie hierover. https://www.youtube.com/watch?v=cJPgFArUVJk

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.