'OnePlus 8 en 8 Pro gaan 719 en 919 euro kosten'

De prijzen van de OnePlus 8 en de 8 Pro zijn online verschenen. Het standaard toestel gaat minimaal 719 euro kosten, de Pro-variant 919 euro. Dat is een flinke prijsstijging in vergelijking met het vorige toestel.

De nog onaangekondigde telefoons verschenen kort online bij de Slowaakse verkopen Alza.sk, ontdekte Winfuture. Inmiddels zijn de pagina's daar weer offline gehaald. De goedkoopste versie van de telefoons is de OnePlus 8 met 8GB aan werkgeheugen en 128GB aan opslag, die 719 euro kost. Er is ook een duurdere variant met meer werk- en opslaggeheugen die 100 euro duurder is. De goedkoopste Pro-variant kost 919 euro, met een duurdere variant van wederom 100 euro meer. Op de site van Alza stonden twee prijzen per telefoon met telkens tien euro verschil. De prijs zou 'afhankelijk per land' zijn.

De telefoons zijn met hun prijzen een stuk duurder dan de originele prijzen van de voorgangers. Zo kostte de OnePlus 7T 599 euro, en de 7T Pro 759 euro. Waarschijnlijk zit het grootste prijsverschil in het feit dat de telefoons 5G ondersteunen. OnePlus-ceo Pete Lau waarschuwde eerder al dat de toestellen door hun 5g-ondersteuning duurder zouden worden. Het toestel wordt op 14 april officieel aangekondigd tijdens een livestream. De vermoedelijke specificaties van de toestellen zijn al grotendeels bekend. Zo heeft de OnePlus 8 een Snapdragon 865-processor, 8 of 12GB aan werkgeheugen, een 4510mAh-accu en een 48MP-camera.

OnePlus 8 OnePlus 8 Pro
8 GB ram/128GB opslag € 719,- / €729,- € 919,- / € 929,-
12GB ram/256GB opslag € 819,- / € 829,- € 1009,- / € 1019,-

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

08-04-2020 • 17:41

206

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (206)

206
201
149
4
0
31
Wijzig sortering
De Oneplus 7 Pro en 7T Pro, hun topmodellen, waren bij introductie (goedkoopste model) beide 759 euro. Nu komt daar voor de 8 Pro, het nieuwe topmodel, dus 160 euro bovenop.
De reguliere Oneplus 8 lijkt op 5G na praktisch gezien geen toegevoegde waarde te hebben t.o.v. de 7 Pro of 7T Pro (of zelfs de 7T, die nu 499 euro kost én een telelens heeft). Als dit echt de prijzen gaan zijn, dan haak ik toch echt af. Eerst Xiaomi met een absurd prijsverschil tussen 2019-topmodel en 2020-topmodel en Oneplus sluit hierbij aan. Waanzin :N
Er zijn natuurlijk wel verschillen , wireless (fast) charging, camera upgrade, waterdicht , 5G... Maar mij ook echt niet de 160 euro extra waard te opzichte van de OP7 pro. Ik blijf dus voorlopig bij m'n 7 pro, voornamelijk ook omdat ik echt niet tegen een punch hole kan, en al helemaal niet als die niet in het midden zit. Erg blij met een volledig full screen telefoon.
Dan nog iets, mijn 7 pro heeft 256GB opslag, daarop lever je dus ook in bij de 8 pro.

Edit:
Kom hem toevallig tegen en denk deel hem even voor de geïnteresseerden. Mocht je nog een pro willen voor een relatief schappelijke prijs a 679,-

7T Pro 256GB

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 23 juli 2024 06:27]

Net als Xiaomi, lijkt Oneplus nog steeds geen waterdichtheids certificering te hebben.
Dat het in een YouTube filmpje vermoedelijk wel wordt getest door een YT'er, maakt het nog steeds geen waterdicht toestel.

Tot die tijd staat het vinkje van opties: waterdicht, dus gewoon uit.
Ik heb het over de 8 hè... Aangezien er geen pop-up camera meer in zit acht ik de kans vrij groot, zeker met deze prijs. Android Police vermeld dit ook.

https://www.androidpolice...68-wireless-charging/?amp
In die link staat geen ip rating bij de 8, wel bij de pro. Daarnaast blijven het geruchten, eerst zien, dan geloven.
Klopt, zie het nu ook, apart. Naja, we zullen het zien idd. Het zou wel weer een hele aparte keuze zijn van OnePlus. Van de andere kant zou het me ook niet verbazen, ze maken wel vaker aparte keuzes. Klein weekje en we weten het.
ip rating zegt toch niets over de waterdichtheid in normaal dagelijks gebruik. Dus of die deze nou wel of niet heeft is puur marketing...
Het kan wel of geen garantie bij waterschade. Bij Sony krijg je garantie, bij Apple niet en bij Samsung en Huawei volgens mij ook, met name in de eerste 6 maanden, want dan ligt de bewijslast bij de fabrikant/verkoper.

Bij mij heeft de IP waarde mij gered bij waterschade. Voor mij heeft die IP waarde weldegelijk een status.
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat er maar heel weinig consumenten hun gelijk krijgen. Het probleem is, hoe meet je hoe diep het toestel onder water is geweest en is die misschien een minuut langer erin geweest? Samsung was er niet bij, en ze kunnen het niet achteraf bepalen. Het enige wat erop zit, is letterlijk op elk social media een klacht neer zetten, en vervolgens zal je een coulance krijgen. Ik vind dat 0,0 toegevoegde waarde hebben op een ip rating.
Beetje verwarrend verhaal. De bewijslast ligt sowieso nooit bij de fabrikant. Die 6 maanden termijn geldt puur voor de verkoper, net zoals alle garantiewetgeving in Nederland. Als de fabrikant garantievoorwaarden biedt die aantrekkelijker zijn dan de Nederlandse wet is dat mooi meegenomen, maar dat is vrij zeldzaam.

Belangrijker nog: voor de Nederlandse wet tellen alle claims, advertenties, etc. die een bedrijf over een product maakt voor garantie. De OP7Pro werd zonder IP rating maar mét een officieel filmpje van onderdompeling in een emmer water gelanceerd, dus in Nederland valt waterschade bij dat toestel gewoon onder garantie, ongeacht wat OnePlus zelf in hun voorwaarden heeft staan.
De voorgaande versis van de one plus waren volgens velen ook gewoon waterdicht, enkel niet gecertificeerd.

Helaas kan ik bevestigen dat mij oneplus 6 niet waterdicht was, of in iedergeval tot minder dan een centimeter

Met de huidige prijzen valt de One0lus voor mij in iedergeval af.

[Reactie gewijzigd door ZenTex op 23 juli 2024 06:27]

Ik denk dat 5G toevoegen precies is waar Oneplus de mist in is gegaan. De One was zo goedkoop omdat ze minder belangrijke functies hadden geschrapt. Dit vonden veel mensen niet erg, want de dingen die veel mensen belangrijk vinden zaten er nog wel in en voor een fractie van de prijs. Nu voegen ze 5G toe, wat vrijwel niemand kan gaan gebruiken. Ze wijken wel erg af van hun oorspronkelijke visie en dat zie je terug in de prijs.

Zelf gebruik ik de laatste jaren al weer Samsung telefoons, omdat deze een half jaar na de release vaak al goedkoper waren te vinden als de nieuwste Oneplus telefoons. Met deze prijsverhoging lijkt hier geen verandering in te komen.
Er was een deal waar je nog eens 100+ euro korting krijft op de pro.
Ik schaaf er nog 100 eu vanaf als je iets meer geduld hebt:
7t pro 256GB
Of, je kijkt even in de pricewatch en ziet dat Coolblue 'm voor grofweg dezelfde prijs aanbiedt, met 24u levering ook nog.
Wat een ongure site, meteen vragen voor notificaties... Nee dankje.
Ik ken heel die winkel niet maar klopt , dat is nog lager. Echter zit er dan geen grote kans op invoer/douane kosten aan?
Ze beschrijven het mooi op de website, neem je DHL, dan wel. Neem je reguliere post, dan niet. Ik woon in Slovenie, had het pakketje via Tracking gevolgd. Wordt van Hong Kong naar NL gestuurd, toen Duitsland, toen naar mij. Werkte best prima < 2 weken.

Linkje: https://tradingshenzhen.c...fografik-zeit-kosten-zoll

[Reactie gewijzigd door BastiaanNL op 23 juli 2024 06:27]

Ja je kan zo wel wat besparen, ik zou er zelf alleen niet voor kiezen. Garantie claimen en afhandeling is dan vaak de vraag hoe en hoe snel dat gaat.
Klopt, ik hoop geen garantie nodig te hebben. Lijkt erop wat ik online lees dat deze zaak het netjes doet. Maar goed, heb genoeg ervaringen binnen Europa gehad dat het niet lekker ging met garantie afhandeling.
Ik heb zelf in een elektronica zaak gewerkt en koop zelf daarom altijd alles met de verwachting dat ik wel garantie nodig zal hebben.

Want je wilt niet weten hoeveel defect spul er terugkomt, en dan van iedere categorie.

Dus raad het niet aan uit het buitenland te kopen.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @Deathchant8 april 2020 18:02
Ja, inderdaad. Met deze prijzen weet ik niet of mijn volgende telefoon wel een OnePlus gaat worden. ;(
Het probleem is een beetje... Wat dan wel? Want alle 5g toestellen met een sd865 zijn zo duur lijkt het wel.

Ik blijf zelf nog een jaartje op de 7 Pro.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @Richh8 april 2020 18:47
Tja, ik weet het ook niet. Ik hoop een beetje dat OP van een koude kermis thuis komt en gewoon weer een degelijk en betaalbaar toetstel komt. Dat de OPO dirt cheap verkocht is, fine. Maar De OP8 Pro is hiermee duurder dan de OPO en OP6T bij elkaar.... 8)7
Daarom zal OP maar verluidt waarschijnlijk nog met een 'budget' Oneplus komen die gebaseerd is op het topmodel van Mediatek...
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @Richh8 april 2020 19:54
Hopelijk wordt dat dan een boost voor Mediatek. Maar echt warm wordt ik nog niet van die socs... Maar laten ze vooral eerste eens onzinnige dingen als notches, 5 camera's, 100W laden, gebogen schermen, glasen achterkanten etc vallen. Ik wil gewoon een vlot toestel met aardig wat opslag (mag ook SD) |:(
Maar die markt is toch al verzadigd? Er zijn ruim voldoende midrangers die in dagelijks gebruik best vlot zijn, als je Android One uitzoekt. En daar past ook een sd kaart in :)

Oneplus focust zich (terecht) op iets specifiekers.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @Richh8 april 2020 20:28
Ben ik het niet echt mee eens. Die kunnen dan echt maar te kort meekomen met de normale vraag van apps (niets geks, Whatsapp, Maps, RunKeeper, FireFox, Home Assistant) en Android. Er zit naar mijn idee een te groot gat tussen High-end en mid-range. Je hebt eigenkijk alleen mid-range en top-notch.
Ik vind juist dat midrangers enorm goed mee kunnen komen met de apps die jij noemt. Dat is iets wat de afgelopen 2 jaar echt is veranderd.
En als dat niet aan je verwachtingen voldoet, dan heb je nog altijd de high end van vorig jaar, een S10 kost 500-600 euro. Het is extra zonde dat de OnePlus 7(T) waarschijnlijk niet meer geleverd zal worden.

Daarvoor is dus precies die Oneplus Z waar geruchten over zijn :)
Niet mee eens. Met een SD855/865 heb je nog wat marge ingekocht om drie jaar met een telefoon te doen. Veel mid-range is gewoon nog SD660 en aanverwante.

Ieder z'n budget, maar nu is toch wel zo'n beetje het moment aangebroken dat de meeste mensen hun laatste 4G telefoon gaan kopen. Dat is natuurlijk best vervelend als je wel een high-end soc will maar nog geen 5G voorbereiding als daardoor een telefoon ineens 150 euro duurder wordt.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @geelers8 april 2020 22:30
Precies dat :)
Opnieuw een OPPO dochter :) die proberen gewoon het Oneplus truukje opnieuw te doen. Toestellen met verlies verkopen, merknaam opbouwen en over een paar jaar kosten die toestellen net zoveel als een OnePlus.
Maar tot die tijd heb je een toestel voor een leuke prijs... Je kan uiteindelijk toch vrijwel niet om BBK heen.
Dat is zeker waar, als consument moet je deze kansen pakken :)
Ware het dat het wel echt een uitzondering is.

Ik bekeek het meer vanuit de markt. Er lijkt gewoon niet echt een winstgevend business model te bouwen rondom high end Snapdragons en de €600 price point.
De geruchten over Qualcomm, dat de SD865 erg duur is, is waarschijnlijk waar. En dat Samsung nu stopt met de Exynos lijn betekent ook dat Qualcomm gewoon een monopoliepositie heeft verkregen, die ze klaarblijkelijk ook benutten...
Die Qualcomm processor kost toch maar een fractie van de totale toestelprijs? Daar hoeft de OP 8 niet zo duur voor te worden.
De losse kostprijs van een SD865 schijnt ruim over de 100 dollar te gaan, en in tegenstelling tot eerder zit het modem niet ingebakken, die komt er dus ook nog bij.

Dat Qualcomm de prijzen zou verhogen werd eerder al voorspeld, AndroidCentral noemde specifiek Oneplus in dit artikel over dat onderwerp: https://www.androidcentra...em-value-category-oneplus

Een curved oled paneel met hoge refreshrates is ook niet goedkoop overigens.
De totale kosten van componenten komt met wat nattevingerwerk heel snel op het twee tot driedubbele van een gemiddelde iPhone, die men nog altijd voor meer geld weg zet.
Dat is idd meer dan ik dacht. Enkele jaren geleden praatte men over $200 tot $250 aan componentkosten voor een high-end telefoon, waar inderdaad Apple goedkoper uit was dan bijvoorbeeld Samsung.

Dat zal nu wel hoger zijn met die dure processor, meer koeling, groot scherm, grote accu, 5G, waterdicht, draadloos laden en een vijftal camera's.
Vraag die je jezelf kunt stellen, wat is de meerwaarde van 5G voor jou? Voor mij is er geen enkele meerwaarde, dus ik blijf voorlopig bij 4G.
Voorlopig hebben we in Nederland nog geen netwerk, dus ik vind het inderdaad zonde om er een premium voor te betalen.
Xiaomi Mi 10 Lite?
Ook ik denk niet dat mijn volgende telefoon een OnePlus zal gaan worden met deze prijzen; vooral omdat (in mijn bescheiden mening) alle telefoons boven de +- 500 euro nog maar amper echt iets toevoegen qua features of prestaties; of je moet hele specifieke wensen hebben. Dan koop ik liever voor die +- 800 euro een telefoon van 300 a 400 euro en uh, een Playstation 5 ofzo :P
Dan heb je waarschijnlijk nooit een Pixel telefoon gehad :)
nou ja, de Pixel 4A lijkt me op zich wel een interessant model :)
De Pixel telefoons zijn by far de beste Android toestellen ooit gemaakt.
De reviews zeggen wat anders.
De 7 Pro was bij introductie 709 euro voor het goedkoopste model, niet 759.
Er wordt in het bericht gesproken over de 7T Pro, niet over de 7 Pro en die was wel degelijk 759.

Excuus, even gemist dat het een reactie op Deathchant was ipv direct op het nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 23 juli 2024 06:27]

Ik reageer toch op
De Oneplus 7 Pro en 7T Pro, hun topmodellen, waren bij introductie (goedkoopste model) beide 759 euro.
Kansloos dit. Ik ga wel voor een 7T Pro.
Ik denk dat bijzonder weinig mensen voor de nieuwe OP8 serie zullen gaan... Het merk is bekend geworden om juist in te leveren op functies als draadloos opladen (om maar even een voorbeeld te noemen) om zo goedkoper te zijn. Zelf heb ik een Oneplus 6 en ik wilde wellicht een 8 halen, maar voor deze prijs ga ik dat zeker voorlopig niet doen. De sweetspot zit rond de OP5 en 6 series; goed betaalbare telefoons met high end specs. De 7(t)pro modellen zijn ook aantrekkelijk maar al merkbaar veel duurder. Lijkt mij een domme zet van OnePlus om de prijzen zo drastisch te verhogen.
Ik ook! Gelukkig ga ik hem winnen bij Belsimpel ;)
Het is waar dat een enorme usp de goede prijs was bij het begin van oneplus. Maar om het nu waanzin te noemen dat ze de "normale prijzen" gaan hanteren is wel wat overdreven. Het is toch echt te danken aan het succes dat het bedrijf boekt. Ze groeien en dat kost ook gewoon geld. Oneplus is niet meer de nieuweling dus ik snap nooit zo dat mensen gelijk afhaken als de prijs omhoog gaat. Het kan toch niet de enige reden zijn om een telefoon te overwegen.

Dat gezegd, de prijzen zijn wel te hoog voor een smartphone naar mijn idee. Bijna €1000 euro is wel erg fanatiek als je voor de helft van de prijs amper snelheid oid inleverd met een alternatief. Ik weet niet hoe snel oneplus zakt door het jaar heen maar dat mag toch best snel gaan als ze zo hoog inzetten.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 23 juli 2024 06:27]

In je eerste paragraaf geef je aan dat je niet snapt waarom mensen afhaken en meteen erna geef je verschillende mogelijke redenen aan.
Klopt. Die dingen kan je toch los van elkaar zien? Het meteen klagen over een hoge prijs in combinatie met een specifiek merk is heel wat anders als een prijs van een willekeurige telefoon te hoog vinden.
Waarschijnlijk klagen deze gebruikers ook bij andere merken.

Maar omdat oneplus bekend staat als goedkoop ten opzichte van concurrenten zullen mensen hier verbaasder over zijn dan bij Samsung.
Misschien is dat het wel, dat ik het waanzin vind dat wij met z'n allen het normaliseren van deze prijzen in stand houden door grote bedrijven alles te laten bepalen ;) Net zoals het normaliseren van onze als maar rechtser wordende samenleving door aan de lopende te blijven kiezen voor de rechtse partijen, en waarom, alleen maar vanwege een ongegronde angst dat links het zou verkloten :) Maar goed, we dwalen af. Behalve OxygenOS, op welke gebieden vind jij dat een Oneplus écht onderscheidenswaardig is t.o.v. andere merken? OK hun displays zijn over het algemeen erg goed, what else?

Volgend jaar is er een SD875 die een 5G modem geintegreerd heeft, en dan is dát weer de reden om de telefoon duurder te maken vanwege de ontwikkelkosten e.d. Er wordt heus niet maar 1x geld verdiend met een bepaalde techniek. Dat blijft ieder jaar terugkomen, soms in een ander jasje. Je kunt voor dat geld een Oneplus 7T kopen, waarop je vrij weinig inlevert en dan nog een Mi 9T Pro als reserve telefoon kopen. Kreeg ik maar elk jaar 200 euro salaris erbij, kon ik maar tegen mijn werkgever zeggen dat ik 200 euro extra wil aan onkostenvergoedingen die ik niet zou maken als ik op kantoor was.

Een sprong maken van bijna 200 euro in een jaar, en het normaliseren van zulke hoge bedragen vind ik idd waanzin en dat mag je overdreven vinden ;) .
Dat het 5G modem juist niet geïntegreerd zit in de SoC heeft ervoor gezorgd dat de 865 zo duur is geworden. De 875 zal daarom juist goedkoper worden. Zie ook het volgende artikel op Ars Technica, waarin dieper wordt ingegaan op de redenen waarom de 865 zo duur is en bedrijven zoals Google er vervolgens voor kiezen om bijvoorbeeld de 765G te gebruiken ipv de 865.

OnePlus heeft overigens flink geïnvesteerd (30 miljoen dollar) in 5G, wat ook meegespeeld zal hebben in de prijsverhogingen van de 8-serie.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 23 juli 2024 06:27]

Zo wordt t steeds interessanter om op Apple over te stappen.
Anoniem: 1350842 @OhMyGod8 april 2020 20:22
Het wordt interessanter om op Apple over te stappen omdat één merk hun prijzen verhoogt, wat altijd al de strategie was? Dat vind ik pas interessant ;)
Haha je hebt gelijk. Huawei en Samsung zitten stukken lager met hun flagships 😉
Correct.
Kijk maar eens wat een samsung flagship kost en wat een iPhone kost.
We zijn 1.5 maand na introductie en een S20+ is een paar honderd euro goedkoper dan een iphone 11Pro max. Ik zou het wel weten.

Met deze prijzen komt OP in het vaarwater van Samsung, die concurrentiestrijd gaan ze niet winnen. Sterke punt van OP was een veel lage prijs voor iets mindere specs. Nu de prijzen gelijk liggen aan Samsung toestellen zullen ze met top specs moeten komen en zelfs dan is het vechten tegen de grote jongens. Ik heb hier een hard hoofd in.
Wat houdt je nog tegen?
Ik ben al voorzien van een 11 pro. 😃 Maar om de prijs hoef je het nu niet meer te laten. Apple wordt zowat een budget merkje.
Ik snap dat mensen moeite hebben met de prijzen, maar als je objectief kijkt naar het verschil in prijs van de 845 (45$) en de 855/855+ ($53), zie je een klein verschil van 18%. Doe je dat bij de 855 (53$) en de 865 (+50% = 75$)*. Dat verschil is velen malen groter. Dat komt puur doordat Qualcomm fabrikanten verplicht het X55 modem erbij te kopen. Elke telefoon met de SD865 heeft daarom 5G: Een telefoon met een 865 heeft meer waarde mét 5G dan zonder 5G, omdat ze anders veel 5G-modems overhouden, en dus eigenlijk geld weggooien.

De goedkoopste 855 toestellen waren de Xiaomi Mi 9T Pro, met een startprijs van €429 en de Realme X2 Pro (855+), vanaf €399. De goedkoopste 865 telefoons zijn, voor zover bekend, de Redmi K30 Pro (eventueel Mi 10T), vanaf omgerekend** €515, en de Realme X50 Pro, die vanaf €599 te koop is. Met name het de Snapdragon 865 is dus in staat een telefoon stukken duurder te maken, aangezien de laatste twee bovengenoemde toestellen geen upgrades hebben, op gewone jaarlijkse upgrades, de 865 en 5G na.

Dat is bij de 8 Pro wel het geval: Voor het eerst draadloos laden en een IP68 rating. Die twee dingen komen samen met de 5G-kosten eigenlijk nog bovenop de jaarlijkse upgrades die het toestel op dezelfde prijs zou moeten houden. Vandaar dat het best logisch is dat de prijzen zijn gestegen.

*Zie bron over prijs chipsets
**Prijs is berekend door de prijs van de K30 Pro in China te delen door door de prijs van de K20 Pro (China) en dat getal keer de prijs van de Mi 9T Pro (zelfde toestel als de K20 Pro) te doen.
2.999 CNY / 2.499 CNY = 1,20
€429 x 1,20 = €514,8
Bronnen:
-Prijs chipsets: https://www.androidauthor...dragon-865-phone-1080478/
-Prijs telefoons:
Mi 9T Pro EU nieuws: Xiaomi brengt Mi 9T Pro-smartphone volgende week uit in de Benelux
Mi 9T Pro China
https://www.techradar.com...nd-redmi-k20-pro-in-china
Redmi K30 Pro China
https://www.techradar.com...unveiled-in-china-poco-f2
Realme X2 Pro nieuws: Realme brengt X2 Pro-smartphone uit in Europa
Realme X50 Pro
https://www.androidplanet...lme-x50-pro-5g-officieel/
De oplossing is simpel. neem een toestel en doe er 4 jaar mee, in plaats van 1 a 2.

Mijn S9 doet het nog perfect. Hij is niet trager geworden. Hij laad nog steeds goed op. Gaat nog steeds de hele dag mee. En doet alles wat ik maar wil. Het internet is niet traag met maar 4G. Alles wat ik wil kijken verschijnt meteen in beeld. Zelfs in 4K. Er is geen greintje innovatie in deze toestellen terug te vinden. Alleen maar wat betere specificaties. Maar daar merk ik in de praktijk wel geteld nul van.

En dan durven ze er nog eens een enorme meerprijs voor te vragen ook. Dit zijn de perfecte generaties om over te slaan. Je verspilt er een absurd deel van je inkomen mee, in een toch al slechte periode. Zonder dat het je ook maar iets oplevert.
Mee eens. 3 jaar moet toch zeker wel lukken met jouw toestel. Ik heb een Pocophone F1 van bijna 2 jaar oud en is nog zo gigantisch snel, dat ik zeker weet dat een nieuwer toestel niet veel sneller kan aanvoelen. Tuurlijk zullen de nieuwere toestellen een betere camera hebben of sneller kunnen opladen, maar dat zijn meer upgrades die het verschil in geld nog niet waard zijn.

Mijn toestel verkopen voor 200 euro en een nieuwe aanschaffen voor 600 euro is het dus niet waard.
Mijn S9 is 1 jaar en heeft nu al batterij-kuren. Vanaf 15% gaat hij in één klap naar <5% en dan 10min later is hij uit.
Flagship prijzen. Jammer. Laat die 5G maar zitten als de toestellen dan 200 euro goedkoper zijn.

[Reactie gewijzigd door thePiett op 23 juli 2024 06:27]

Een groot zal te wijten zijn aan het feit dat Qualcomm volgens geruchten de prijzen van zijn SoCs flink heeft verhoogd. Geen verrassing natuurlijk nu Samsung heeft aangekondigd geen eine cores meer voor Exynos te ontwerpen, waardoor het net als Mediatek in de high-end gewoon niet meer kan concurreren en alle andere ontwerpers van high-end chips (lees Apple en HiSilicon aka Huawei) de designs niet op de open markt verkopen.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @Darkstriker8 april 2020 18:07
Duurdere soc, okay. Maar is dat echt 100 euro?
Lees het artikel dan even waar hij naar linkt... SD855 = $65, SD865 = $125. Dat is dus $60 meer kostprijs voor de fabrikant. Veel tussenhandel is er niet bij OP, maar sowieso gaan daar winstmarges, importheffingen en belastingtarieven overheen die allemaal berekend worden in percentages van de kostprijs dus dat kan inderdaad zomaar een verschil van 100 Euro in de winkel opleveren.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @B648 april 2020 19:06
Okay, dat is meer dan gedacht. :'( Maar dan had OP zich wel achter de oren mogen krabben of ze dit ook door konden berekenen aan de consument of dat ze dan misschien dingen als 120Hz en Wireless Warp hadden moeten laten vallen...
Tja, als men dat had gedaan had de fanbase ook op zn achterpoten gestaan, toch?
De fanbase van OP is fan omdat OP altijd veel waar voor z'n geld leverde.
een bijna flagship voor een midrange prijs.

Nu doet een gemiddelde mid range amper onder voor een flagship model, maar zonder de extra fratsen erbij (does gewoon een goede camera, proc en scherm), en veel mensen zitten dan ook niet echt te wachten op al die snufjes, maar een mooie prijs willen we allemaal wel.

Ik heb de 3T, 5T en de 6 gehad. Maar met de huidige prijzen haak ik toch echt af, ongeacht dat het toestel met de laatste snufjes uitgerust is.
Ik denk dat het optel som is van verschillende dingen. Prijsverhoging van onderdelen, 5G, sowieso een "inflatiecorrectie" willen toepassen, de escalerende high-end prijzen, etc
Het is wel degelijk het duurste component van het hele toestel.
Mee eens. Ik moet er nog eens goed over nadenken.
Zou mijn god niet weten wat 5G zoveel meer biedt, dan 4G, of zelfs 3G. Ik geloof het allemaal wel, heb er veel slechte verhalen over gehoord.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 23 juli 2024 06:27]

5G biedt je de mogelijkheid om mobiel dezelfde snelheden te halen als via vast internet. Ook latency en dekking zal beter zijn. Maar dat is niet iets wat iedereen nodig heeft. En waar ik woon ligt voorlopig nog geen 5G netwerk. Misschien op het einde van het jaar eens.
Als het er al is, hoef ik het niet, zie er nul reden voor, net als dat ik nul reden zag voor 4G (en er zijn zat redenen voor 4G, maar vind 3G voor mij nog steeds prima). Was een afweging voor mij, of onbeperkt 3G, of iets sneller 4G, was een makkelijke keuze. :)

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 23 juli 2024 06:27]

Off topic, maar je zal toch een keer moeten. Er komt een keer dat ze 3G de nek omdraaien.
Volgens mij kom ik dan contract technisch automatisch bij 4G en niet bij 2G. :)
Dekking zal eerder slechter zijn wegens hogere frequentiebanden. Zal zelfs amper door glas geraken.
Tenzij het uiteindelijk ooit ook de Wifi vervangt en we daar thuis ook mee werken, maar daar zijn we over 10j nog niet.
4G was jaren geleden in Rotterdam al net zo snel als de snelheid van vast internet toen.... dan mag 5G wel minstens net zo snel worden als het vast internet nu....
Dat haal ik met 4G/LTE-A nu ook al, met groot gemak.

5G op een smartphone heeft echt nul toegevoegde waarde. Er is al aangetoond dat het flink accu vreet en de toestellen groter worden. Voegt niks nuttigs toe.

Dat een chirurg op afstand remote realtime kan opereren, prima, maar ook hij heeft daar geen mobiel met 5G voor nodig.

De netwerken en telefoon fabrikanten zien dit wel als DE nieuwe verkoopsmoes.

3G>4G had wel echt voordelen, ook accuverbruik werd daardoor minder.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2024 06:27]

Wat jij zegt is klinkklare onzin, stuur anders even een speedtest waar je ~950mbit haalt met een ping van 3-4ms want dat gaat je niet lukken.
het ging om de vaste thuisverbinding. Het gemiddelde huishouden heeft geen 950mbit/s en wie dat wel heeft deelt dat hoogstwaarschijnlijk met een heel gezin. Heel ander verhaal met je mobiele telefoon.
Nee, het ging om een vaste verbinding. En niet over gemiddelde huishoudens. En ik kom met mijn mobiele 4G verbinding niet eens in de buurt van mijn vaste verbinding.

Met je mobiele telefoon hang je met zijn alle aan een mast. Moet je eens kijken wat voor trukken ze uit moeten halen in een stadion om iedereen toch enigszins verbinding te geven. Dat wordt met 5G dus een heel stuk makkelijker.
ik heb 100mbit glas thuis en haal dat met gemak via 4G (T-Mobile) terwijl ik thuis zit. De latency is zelfs iets lager.

4G kan nog veel sneller dan 100mbit. Daar is echt geen 5G voor nodig.
Tjah dat is leuk dat jij dat haalt, ik heb thuis gigabit glas, helemaal voor mezelf en haal via 4g net aan 20mbit met een 6x zo hoge latency.
Maar dat gaat 5G toch niet voor je oplossen?

Wat ik uitleg is dat LTE-A prima hoge snelheden en lage latency kan halen.
Voor 5x de door jouw behaalde snelheid heb je in elk geval geen 5G nodig.

5G heeft voor een verbetering van de snelheid en latency van 4G juist veel meer (kleinere) antennes nodig. Een probleem dat hoogstwaarschijnlijk nu al jouw snelheid beperkt. Dat wordt dus alleen maar erger.. ik duim in elk geval voor je!
Sterker nog, ik denk dat een chirurg veel meer baat heeft bij een kabeltje, dan bij een 5G verbinding.
Een hogere prijs, dat biedt het. En bragging rights natuurlijk.
Jammer inderdaad. Na de OP 1, 3 en 6 gaat het nu echt tijd voor iets anders worden.
Maar ja, wat dan? Ik kan niet zo snel een alternatief verzinnen met een goed scherm, (bijna) standaard Android, een goede camera en goede batterij. En dan laten we de SoC maar even voor wat het is.
Daar ben ik ook nog niet over uit hoor.. Ben tot nu toe nog niets tegen gekomen wat mij voldoende triggerde. De nieuwe redmi's komen dan nog het dichtst bij. Mijn voorkeur gaat wel gewoon uit naar een 865 soc in ieder geval.
Laat ff weten wat je vind. Dank je!
Voor mijn prijst OnePlus zich hiermee voor mijzelf te hoog. Ik vond de 520 euro voor de OnePlus 6 8gb 256mb nog net te doen, maar deze prijzen zijn echt te hoog voor mij. Ik doe niet veel meer met mijn telefoon dan messaging, beetje internet en foto's maken, waarbij ik de foto kwaliteit nog wel echt belangrijk vind. Maar 5g vind ik totaal niet interessant, 4g is meer dan snel genoeg voor wat ik doen en voor de rest gebruik ik wifi.

Zijn er ook goedkopere toestellen te vinden met goede camera, maar met lagere snelheid tegen een mooie prijs? Of zit je dan tegenwoordig nog steeds vast aan de veel en veel te dure flagships?
Kijk eens naar de Oneplus 7T: triple cam setup, SD855+ chip, een plat scherm en nu bij Coolblue voor 499 euro te koop ;)
Ik las toen de 7T uitkwam wat gemende reacties over de camera; is daar dmv updates nog verandering in gekomen?
Volgens mij (ik houd het 7T topic goed bij) niet. Ik heb de 7T getest (zie mijn reviews) en de autofocus van de maincam is in mindere lichtomstandigheden (lees: niet donker!) dubieus: hij zit er vaak naast zelfs na tappen op het scherm.
Dat is een beetje het hele punt ook: al sinds de OP3T is de camera echt sub-par en de hele community klaagt er steen en been over, en er gebeurt niks:
Smudgy details zijn er nog steeds en ook de bekende groentint in het scherm in de dark mode wanneer ie grijstinten moet weergeven onder een helderheid van 20-50%.
Dus ik blijf het zeggen: al die keren dat reviewers zeggen "maar dat kan met een SW update gefixed worden" is niet iets wat je rekening mee moet houden in de overweging om een telefoon te kopen. Zoethouders zijn het, en het échte bewijs is nog steeds niet gekomen. Hopelijk, voor iedereen die een OP8 gaat kopen, zal er bewijs volgen en eindelijk na al die jaren daad bij 't woord gevoegd worden.
dankjewel voor het uitgebreide antwoord! Ik overweeg namelijk ook een Pixel 4A (mits < 500e en niet al te matige specs; ben benieuwd ..) want ik merk dat ik eigenlijk alleen naast een degelijke camera (en natuurlijk weer een nieuwe frisse accu) verder weinig specifieke wensen heb; mn huidge OP3 vind ik eigenlijk nog prima voor wat ik er mee doe.
Dat impliceert dat de OPO en OP2 geweldige camera's hadden ;)
Zonder twijfel de Google pixel 3a, of de 4a die waarschijnlijk over een maand uitkomt. Ik begrijp niet waarom mensen meer zouden willen uitgeven aan een telefoon. Dit is gewoon de verstandige keuze.
Een Samsung S10e biedt meer waar voor zijn geld (dan de komende Pixel 4a). Snellere SoC, meer geheugen, meer opslag(?) en een fractie kleiner.
Als je die dingen belangrijk vindt inderdaad. Ik ben het in ieder geval niet met je eens. Die telefoon is ook nog eens 80eu duurder en zie de vraag van OP.

Zijn er ook goedkopere toestellen te vinden met goede camera, maar met lagere snelheid tegen een mooie prijs?
Huh hoe weet je de prijs van de 4a? Hij zou deze week officiëel worden aangekondigd maar dat is uitgesteld.

Ik zeg niet welke je moet nemen hoor. Op dit moment zou de keuze voor mij tussen die twee zijn. De Samsung biedt duurdere onderdelen voor een (naar mijn verwachting) gelijke prijs.
Daar tegenover zit de schil van Samsung. geen idee hoe prettig en licht One UI is..
Kijk ook eens naar de Samsung Galaxy s10(e) o.i.d.
Is alweer een jaar oud, dus minder lang updates. Maar goed, elk voordeel heb z'n nadeel.
Je kunt nog wel 4 jaar security updates verwachten. Laten we eerlijk zijn, de feature updates zijn ook niet echt noodzakelijk meer.
Nee. Die feature updates interesseren me niet echt. Het gaat vooral om de veiligheid. Dus dat is bij Samsung 5 jaar?
Wellicht de iPhone SE 2020, wel een gedateerd ontwerp, maar volgens geruchten gaat die rond de 400$ kosten en heeft die dezelfde SoC en camera als de iPhone 11.
Dat is dan wel een prima toestel. Ook nog eens 5 jaar software ondersteuning.
Maar dan moet je wel van iOS houden natuurlijk.

Anders, Pixel 4a als die uit komt?
xiaomi mi 10 lite:)
Je wordt geminned maar het is gewoon een hard feit. de schil is dik, zwaar en vooral gefocust op het na apen van iOS uiterlijk. Helaas.
En je zegt hetzelfde als ik en je krijgt +1. :+
helaas geen oneplus voor mij. Voor dit soort bedragen zijn er vele malen betere toestellen te koop.
Zoals? Apple valt bij mij standaard af omdat ik android wil. Samsung is populair maar vraag mij niet waarom, mijn vrouw zweert er ook bij maar vervloekt die toestellen altijd. Lg heeft een update beleid van niks. HTC is al jaren afgevallen. En nokia zit kwa updaten al beter maar de toestellen zijn geen flagships. Huawei maakt wel mooi spul maar is ook niet heel goedkoop meer. Xiaomi misschien? Dus dat vele malen beter valt best mee.

[Reactie gewijzigd door Finger op 23 juli 2024 06:27]

Realme misschien? Is ook een zusterbedrijf van OPPO. Het nieuwe OnePlus misschien?

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 06:27]

Zou me niks verbazen als OPPO met Realme hetzelfde business model als Oneplus inzet. Beetje verlies maken is niet erg voor naamsbekendheid.

Voordeel van Realme is dat ze ook goedkopere toestellen hebben voor de marge om het marketing flagship financieel te compenseren. Oneplus heeft geen passend imago voor die praktijken.
Enige wat nog in de buurt komt is de Xiaomi Mi 10 toestel. Gisteren besteld, als het niet al te lang duurt houdt ik hem. En anders ga ik ook wat anders zoeken. De 7T PRO kost op moment van schrijven 700,- dat is 1 jaar ouder, mindere camera. Oudere SoC, niet 5g proof (ik weet, maar met een prijs van 790,- houdt ik voorlopig mijn telefoon 2-3 jaar. Want Xiaomi en Oneplus zijn qua support erg goed bij de ROM community.
Welke "vele malen betere" toestellen voor die prijs?
We vinden Samsung en Apple duur geworden maar de prijzen van OnePlus gaan echt nergens meer over.
In 2014 kocht je een Samsung S5 voor 699,- en een One Plus One voor 269,-
Nu 6 jaar later kost een S20 Ultra 1349,- en een 8 Pro straks 919,-.

Oftewel de Samsung top is nog geen 2keer zo duur geworden maar de OnePlus top wel haast 3,5 keer duurder.

Het begon zo mooi maar inmiddels lijkt de ideologie wel overboard en is het ook gewoon een geld machine geworden. Never Settle
De Ultra is volgens mij niet de juiste variant om te vergelijken met de Pro, je moet vergelijken met de S20+ 5G variant voor 999,-
Ja dan wordt het verschil alleen maar nadeliger voor OnePlus :)
Het prijsverschil is toch nog steeds even groot ? :*)
In geen 919 jaar.

Jammer, want ik werk al een hele tijd met OnePlus.

[Reactie gewijzigd door NastyJoker op 23 juli 2024 06:27]

Mijn eerste Oneplus kostte 250 euro... what happened?
Naamsbekendheid. Zelfs ik als hardnekkige Samsung fan kijk nu naar OnePlus. Ze doen dus iets goed
Of niet want ik als OnePlus fan heb laatst serieus naar Samsung zitten kijken. Prijsverschil is er amper, al dalen Samsungs harder qua prijs :+
In de praktijk zijn beide fabrikanten niet traag en is de camera van Samsungs topmodellen vaak beter.

Blijft de software over en moet ik zeggen dat ik de laatste versies van Samsung's schilletje niet meer zo erg vind als vroeger...
Ik vind de prijzen bij Samsung niet echt hard dalen. De S10E is het laatste half jaar stabiel gebleven.
Ze blijven natuurlijk niet hard dalen he.
Op een gegeven moment is de bodem wel bereikt.
Bij intro 749 euro, nu 483.
S10 van 899 naar 594. Dat zijn forse prijsdalingen. En dan hebben we het nog niet over acties, vaak genoeg dat ze nog goedkoper zijn ergens.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 23 juli 2024 06:27]

Ik ben ook overgestapt. Als ik dan toch zo veel geld moet neerleggen, dan liever Samsung...
Ik mis de OPO, maar snap ook wel dat ze fors marketing hebben toegepast en naarmate ze marktaandeel hebben gewonnen de Apple formule zijn gaan toepassen.
Same here, eigenaar van de OP1 en OP5. Nu wederom opzoek naar een nieuwe telefoon maar ze hebben zichzelf echt uit de markt geprijst van de originele doelgroep. De slogan ''flagship killer'' is nu écht zoek.
Wat mij betreft blijft een Oneplus qua software en specs toch echt een flagship killer.
Vroeger killden ze op prijs, nu op het algehele pakketje :P de slogan is prima.

Desalniettemin is 1000 piek veeel te veel geld. Vooral omdat je voor de helft al een behoorlijke high end toestel kan kopen. De stap vanaf de 7 Pro is klein, terwijl het een hele dure stap is.
Ik zit in hetzelfde schuitje, ook een OP5 en toch echt toe aan een upgrade. Hoopte eigenlijk dat de prijs van de OP8 Pro mee zou vallen, denk dat ik nog maar even verder kijk.
Hier OP5, maar absoluut nog niet toe aan een upgrade, blijft gewoon goed werken! :)
Ze hebben vanaf het begin al gezegd dat ze qua prijs laag zijn begonnen om marktaandeel te winnen.
In geen 919 jaar.
Nou, dat lijkt me sterk, over 10 jaar is dat namelijk het normale bedrag voor een mid-range smartphone. Maar goed, we zullen zien hoe ons salaris en de prijs van smartphones over 10 jaar is ;)
5G maakt een telefoon naar mijn weten niet zóveel duurder. Wat hier gebeurt, is dat OnePlus doorheeft dat de strategie die ze voorheen gebruikten (met goedkope vlaggenschepen marktaandeel winnen) ze nu tot een punt geleid heeft waarop hogere prijzen niet erg zijn. Ze hebben het marktaandeel al binnen, dus komen ze hiermee weg; Xiaomi deed met de Mi 10 (Pro) precies hetzelfde, net als Oppo met de Find X2.

Ik vraag me af hoelang dit goed gaat.. Wellicht dat er binnenkort weer nieuwe bedrijven met hetzelfde plan komen, maar de markt is op een gegeven moment gewoon vol.
Dat is in mijn ogen niet de reden dat de prijzen hoger liggen (zie mijn eerdere reactie).

Overigens vwb Xiaomi heb je een punt, maar de flagships van Oppo zijn nooit goedkoop geweest.
Het schijnt dat de Snapdragon 865 ongeveer 2x zo duur is als de 855. En waar de 855 met in gebakken modem kwam (gratis), moet die bij de 865 verplicht als bundel mee gekocht worden. En het eerste 5g modem is logischerwijs ook erg duur.

Tuurlijk is Oneplus aan het verdienen en marge maken, dat is hun business model. Maar dat is niet het hele verhaal. Qualcomm is nog veel dikker aan het cashen op alles met 5g nu.
Exact! Dit ligt al jaren vast in de marketingstrategieën van deze fabrikanten. Dit moet toch voor niemand hier op deze site een verrassing zijn.
Eens, laat ze dan zoals Samsung dan ook een versie met enkel 4G maken, maar dan wel aub met een flink gereduceerde prijs (als die 5G dan echt zoveel duurder is).

Overigens ben ik het meest benieuwd naar de camera. Want die vond ik bij het 7-model flink tegenvallen. Ja, daar zijn de meningen over verdeeld, maar het is vooral niet scherp, detail ontbreekt (aquarel effect), en de kleuren tussen de onderlinge camera's wijkt teveel af.

Tegelijk vermoed ik dat de camera's niet significant beter gaat zijn, omdat ze over de hele OnePlus-linie dezelfde camera app gebruiken...
Kijk dat is dan een voordeel van de (zwakke) exynos soc van dit jaar, Samsung kan zo zelf bepalen dat er een 4g versie komt. De snapdragon 865 kan alleen met een dure 5g modem gebruikt worden, daarom zie je alleen 5g versies met die soc. Daarom zijn er alleen 5g varianten van de snapdragon S20's. Dat alle high end telefoons dit jaar duurder zijn is dus gedeeltelijk de schuld van Qualcomm, die persee 5g wil pushen.
De 865 kan in theorie wel met een goedkoper modem gekoppeld worden, maar Qualcomm heeft het hier voor het zeggen en zij hebben bepaald dat de 865 alleen in combinatie met het X55 modem gebruikt mag worden.
Exynos is gewoon troep.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.