Google wil indie-ontwikkelaars voor Stadia aantrekken met Makers-programma

Google heeft het Stadia Makers-programma aangekondigd, bedoeld om onafhankelijke gamemakers te helpen om games voor de streamingdienst Stadia te maken. Google werkt hiervoor samen met de maker van gameplatforms Unity.

Google richt zich met het Stadia Makers-programma op ontwikkelaars van indiegames die hun titel met Unity 2019.3 of latere versies ontwikkelen en in 2020 of 2021 willen uitbrengen. Google streeft niet naar exclusiviteit, maar wijst in zijn aankondiging op de voordelen om games op verschillende platforms uit te brengen. Deelnemers aan het programma komen in aanmerking voor tot aan vijf ontwikkelsystemen en krijgen technische ondersteuning van Unity.

De hoeveelheid games van Stadia is vooralsnog beperkt en er zijn onder andere weinig indiegames in vergelijking met andere platforms. Begin maart tekende Business Insider van onafhankelijke gamestudio's de kritiek op dat Google te weinig geld zou bieden. Google belooft dat het aanbod dit jaar met 120 games wordt uitgebreid.

Google meldt nu dat het vooral organisatorische en technische obstakels waren die de uitbreiding beperkten. Er zouden zich zoveel studio's hebben aangemeld om deel te nemen aan Stadia, dat het niet mogelijk was om daar allemaal mee samen te werken. "Nu we een paar maanden verder zijn, hebben we onze tools verbeterd en nieuwe samenwerkingen in gang gezet. Dat stelt ons in staat om meer samen te werken met onafhankelijke studio's."

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-03-2020 • 09:16

44

Reacties (44)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben het niet eens met de stelling dat de hoeveelheid games nog beperkt is. Sinds de release is er echt een heel nette bibliotheek opgebouwd. Misschien zijn er onrealistische verwachtingen voor een nieuw platform?

Toen ik bv mijn GameCube vroeger kocht was het echt niet veel beter met de release van spellen. Dat had ook gewoon wat tijd nodig.

Verder vind ik het wel positief dat Google niet met een eenmalige smak geld ontwikkelaars probeert te strikken. Daar is niets duurzaams aan.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 22 juli 2024 23:13]

Ik ben het niet eens met de stelling dat de hoeveelheid games nog beperkt is
Het helpt niet dat zo'n nieuw platform meer dan een maand geen nieuws heeft uitgebracht over games etc, een maand na de release van het platform
Toen ik bv mijn GameCube vroeger kocht was het echt niet veel beter met de release van spellen. Dat had ook gewoon wat tijd nodig.[...]
Het verschil is dat de GameCube niet concurreert met een platform waar alle games die op er op uitkomen al lang beschikbaar zijn. Voor veel mensen is het enorm de vraag of stadia voor hen kan werken en zeker mensen die nu gamen hebben al iets van een gamesysteem staan (danwel een console danwel een redelijke PC) waardoor stadia voor hun nu niet het product is.
Verder vind ik het wel positief dat Google niet met een eenmalige smak geld ontwikkelaars probeert te strikken
Oh, ze hebben het wel geprobeerd, maar niet met genoeg geld.
Oh, ze hebben het wel geprobeerd, maar niet met genoeg geld.
Ze hebben feedback van developers gekregen en daar totaal niets mee gedaan. Steeds maar weer hetzelfde praatje herhalen veranderd niets aan de situatie. Stadia is niet aantrekkelijk om voor te ontwikkelen:
  • Google geeft je geen financiële steun.
  • Er zijn weinig mensen die op Google stadia zitten in vergelijking met andere platformen.
  • Je verkoopt gegarandeerd weinig units van je game want er zijn weinig mensen op Stadia.
Als developer is er weinig reden om tijd te steken in Stadia. Zeker voor Indie games is Stadia gewoon een slechte keus. Die studio's hebben vaak maar genoeg middelen om voor een of enkele platformen te ontwikkelen. Die kunnen het risico niet lopen dat ze weinig of niets verdienen aan een Stadia release omdat dit hun voortbestaan bedreigd.

Dus zolang Google niet bereid is om Indie developers te sponsoren zullen ze weinig Indie games op Stadia krijgen. En als platform heb je Indie games nodig om de gaten tussen AAA releases op te vullen.

En dan nog de Corona ellende waarbij diensten, waaronder Google zelf (1 2 3 4), de resolutie en/of bitrates van streaming video drastisch verlagen. Dat zal Stadia vast ook geen goed doen mochten ze dat daar ook doorvoeren. Zeker niet gezien ze hun belofte van 4K/60fps al niet waar kunnen maken.

Ik zie het somber in voor Stadia. Hopelijk trekken ze de stekker er niet uit want dat zou voor een hoop mensen betekenen dat ze kunnen fluiten naar hun investering in het platform.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 22 juli 2024 23:13]

Dit slaat de spijker op de kop. Je kan niet een systeem grootmaken met kleine developers. Je hebt een gezonde userbase nodig die bereid is om die (toch veelal niche) indiespellen te kopen. Die userbase bestaat op PC en bij Sony/Microsoft/Nintendo, maar Stadia is 1 bron onzekerheid. Om zo'n userbase op te bouwen moet men vertrouwen in Stadia hebben, en moeten er miljoenen exemplaren van verkocht worden. Pas dan komt er ruimte voor indiedevelopers. Je kan het proces niet omdraaien, want dan verdienen de indiedevs er niks aan en hebben ze dus geen enkele goede reden om meer voor Stadia te maken.
Google kan er ook veel geld in pompen, dan krijg je indiedevs die een exclusief spel maken, zien dat het niet verkoopt, en gaan hun volgende spellen dan maar ergens anders gaan uitbrengen. Want Google gaat natuurlijk niet investeren als het geen exclusiviteitsclausule bevat, en er zijn maar weinig developers die enkel alleen voor het geld spellen maken. Ze willen dat ze gespeeld worden.

De Nintendo Switch is nu een ideale plek om indiespellen te kopen, maar dat heeft ook even geduurd. Pas toen bleek dat deze succesvol werd en een paar miljoen had verkocht, toen hoefde Nintendo indiedevs niet meer te overtuigen.

De Ouija is een goed voorbeeld van een platform dat groot dacht te worden met enkel indiedevelopers. En flopte gigantisch.

[Reactie gewijzigd door anargeek op 22 juli 2024 23:13]

Tja ze hebben flink gerusht om de eerste te zijn en als resultaat een flinke rommel gemaakt. Ze zijn nu nog steeds aan het worstelen met de slechte PR.

Daarnaast zie ik het ook niet zo zonnig voor Stadia, zodra nvidia de ruzies met de grote publishers goedpraat zal het voor Stadia een stuk heter onder de voeten worden, nog meer dan het nu al is. Zo raken ze een (zeer groot?) gedeelte van hun potentieel publiek kwijt, waarmee ik dan vooral doel op de mensen met een bestaande bibliotheek en/of mensen die gewoon bij hun storefront willen blijven.

En dan hebben we nog xcloud gecombineerd met de gamepass dat ook gaat concurreren met Stadia.

Al in al zal Stadia het inderdaad alleen nog zwaarder krijgen.
Geef het nog even. Zoals je nu ziet bij Doom Eternal krijg je bij Stadia wel degelijk waar voor je geld. Je speelt 'm net als op de Xbox One X op 1800p60 en de prijs is gelijk. Dat gaat vanaf nu, nu er nieuwe games uitkomen die zowel op Stadia als andere platformen beschikbaar zijn, vaker gelden.

(Ik hoop dat met het beschikbaar worden van Base, meer mensen het kunnen uitproberen.)

Dit is inherent aan elk nieuw platform zonder een bonk exclusives. Het is gewoon verwarrend om ineens een nieuwe speler te zien op het platform-veld naast PC, Xbox, PS en Nintendo. Zoiets gaat niet over één nacht ijs. Vind het jammer dst er op Tweakers over het algemeen negatief op wordt gereageerd. Het is een prachtig platform die wat mij betreft zeer goed kan bestaan naast andere, huidige platforms.

Zelf heb ik een PC, Switch en Stadia en gebruik ze alle drie, elk met andere voordelen.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 22 juli 2024 23:13]

Een reden dat er zoveel negatief gereageerd wordt op Stadia is dat Google heel veel heeft belooft en heel veel steeds niet waar maakt en er addertjes onder het gras zitten.
Ja die kennen we nou wel. Ze hebben veel beloofd en ze maken het, inderdaad langzaam maar zeker, allemaal waar. Denk vooral dat ze onderschat hebben hoe ongeduldig gamers zijn :)

Ik wacht nu vooral nog op officiele support voor m'n OnePlus (kan er al wel op spelen, maar niet officieel) en wireless controller support voor niet-Chromecasts.

Heb vanaf 21 november niet het gevoel gehad dat er 'addertjes onder het gras' zaten.
Hmm de upscaling van 1080p en het dan wel 4K noemen vind ik toch een mooi addertje. https://www.engadget.com/...-4k-on-google-stadia.html
https://www.forbes.com/si...k-on-stadia/#13cb2c3a19f5

Chromecasts overhitten ook nog.

Etc etc etc.

Google heeft hun product enorm gehypet en het niet waar kunnen maken, je vergeeft ze wel heel makkelijk met 'ja dat kennen we nu wel'. Ik geef gewoon de reden waarom mensen zo negatief zijn. Ook helpt het niet dat Google nogal fan is van producten niet meer ondersteunen wanneer ze willen, er zijn compleet geen garanties gegeven voor Stadia.
Dat upscalen geldt voor bepaalde spellen. Ook veel spellen zijn native (true) 4K30 of 4K60. De 4K30 spellen hebben de optie om op 1080P60 te draaien.

Er zijn een aantal gevallen bekend waarbij de Chromecasts oververhitten. Ik speel het nu op mijn jarenoude CCU en die gaat als een trein.

Etc etc etc.?

Het Google graveyard argument is ook saai man. Nee, ze hebben geen garantie afgegeven. Heeft een nieuw platform dat ooit gedaan? Google heeft onlangs meerdere game studios geopend om ook op lange termijn Stadia games te ontwikkelen en blijft actief de features leveren die oorspronkelijk beloofd zijn.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 22 juli 2024 23:13]

Chromecasts overhitten was bij een paar mensen in het begin, nooit bewezen dat dit gerelateerd is aan Stadia. Correlatie is niet causatie, het kan simpelweg zijn dat er een plotselinge toename is CCU's was (door Stadia) en dat er daar een aantal defecte tussen zitten.

En tja, etc. etc. etc. is natuurlijk een argument wat nergens op slaat, het is niet eens een argument. Je noemt dus 1 argument, 1 niet echt argument en dan etc. etc. etc. alsof het vast staat dat Stadia alleen maar problemen heeft.
Lijkt me duidelijk dat je alleen nieuws er over hebt gelezen en zelf 0 research doet. Prima, maar schrijf een product dan niet meteen af.

En over het ondersteunen. Ja zo'n Google Graveyard is leuk, maar als je daar eens kritisch naar gaat kijken in plaats van het maar op face-value aan te nemen zonder gedachten. Dan zie je opeens dat echt een groot deel van die functies zijn 'gekilled' omdat ze in andere services geintegreerd waren. Dat is alsof je zegt dat iTunes op de iPhone gekilled is omdat het Apple Music is geworden.
Kom je dan niet goedkoper uit als je via gfn zou werken ipv stadia ?
Misschien, maar de GFN-prijs is tijdelijk, zal daarna zeer waarschijnlijk omhoog gaan. Die 4,50 euro/maand verschil kan me vrij weinig schelen. De gratis games die ik bij Stadia krijg, vind ik erg vet en speel ze veel, dus daar zit voor mij veel waarde in. Ook wil ik 4K en spelen op m'n TV (heb geen Shield).
Ik denk dat die vergelijking niet helemaal opgaat, want voor de GameCube moesten nieuwe games gemaakt worden.

Stadia heeft gewoon pc games welke op een server draaien. Ik vermoed dat er daarom geklaagd word over weinig games, want ze hoeven enkel beschikbaar gemaakt worden en niet compleet nieuw gemaakt worden voor het systeem.

Komt vanzelf, dit is gewoon het eerste begin.

My 2 cents :)

[Reactie gewijzigd door LuisjeNL op 22 juli 2024 23:13]

Maar dit klopt dus niet. Stadia is niet gewoon een PC die draait en naar je scherm streamt.
Stadia draait een aangepaste versie van Linux, en is qua ontwikkeling vooral te vergelijken met een console. Er zijn daarnaast specifieke functies (zoals stream connect) die los geimplementeerd moeten worden.

Wat jij aangeeft is hoe Geforce Now werkt, daarbij 'huur' je een PC en speel je de games daar op. Stadia is wel echt een los platform, waar los voor ontwikkeld moet worden.
Bedankt voor de info, fout aan mijn zijde :)

Ondanks dat lijkt het mij toch eenvoudiger om daarvoor te ontwikkelen dan vroegere consoles (waar de vergelijking over ging)

Maar dat is ook onderbuikgevoel :P
Ik kan de bron even niet vinden, maar ik heb een ontwikkelaar ergens zien zeggen dat ontwikkelen voor Stadia niet perse makkelijk is omdat je met streaming rekening moet houden.

Overigens ben ik het wel met je eens en denk ik dat ontwikkelen überhaupt eenvoudiger is geworden, al is het alleen maar omdat alle consoles tegenwoordig een PC architectuur gebruiken. Dat maakt het natuurlijk niet even 3 regeltjes code aanpassen, maar het scheelt dat niet de hele codebase nutteloos is wanneer je een port maakt.
Bij een nieuwe console heb je dus inderdaad weinig games.

Maar omdat stadia geen eigen platform heeft qua games maar dus echt van andere uitgevers leeft. Is het gewoon matig.
Verwachtingen zijn opzich niet onrealistisch omdat meeste mensen met die verwachtingen dus denken dat Stadia simpelweg een PC is waar games van gestreamed worden.

Nou is dat niet helemaal waar (het is niet zomaar een PC het heeft meer weg van een custom server naar mijn mening, dus games erop laten draaien werkt anders dan op een normale PC), maar zo hebben bepaalde mensen dat wel begrepen.

er spelen wel meer redenen een rol, maar dat is een discussie waar ik mijn vingers vandaag liever niet aan brand hier

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 23:13]

Ik ben het niet eens met de stelling dat de hoeveelheid games nog beperkt is. Sinds de release is er echt een heel nette bibliotheek opgebouwd. Misschien zijn er onrealistische verwachtingen voor een nieuw platform?

Toen ik bv mijn GameCube vroeger kocht was het echt niet veel beter met de release van spellen. Dat had ook gewoon wat tijd nodig.

Verder vind ik het wel positief dat Google niet met een eenmalige smak geld ontwikkelaars probeert te strikken. Daar is niets duurzaams aan.
Zo een onzin, als Nvidia met hun ook nieuwe platform GeForce NOW, wat ook werkt op Cloud wel het kan en wel VEEL meer spellen kan laten draaien via hun platform, had Google het ook gekund.

Nee sorry woord een beetje moe van die excuses van mensen en Google, of het gaan opnemen voor Google, Google heeft niet gedaan wat ze belooft hadden.
Logisch dat als een console net uit is dat er weinig beschikbaar is. Maar Nintendo had zich natuurlijk al bewezen en met Mario en Zelda was de kans natuurlijk al groot dat het populair zou worden. En de gamecube is natuurlijk ook niet iets wat zomaar uitgezet kan worden. De Stadia als daar de stekker uitgetrokken wordt heb je niets meer. Dus er zit veel meer risico's aan voor ontwikkelaars en gamers.
De spellen zijn echt nog duur op Stadia. Even een voorbeeld: Assassin’s Creed: Odyssey voor 69,99 euro.
Waarbij ik hetzelfde spel op Mijn Playstation Pro voor onder de 19,99 euro kan kopen. Daarbij heb ik dan een fysiek spel die ik eventueel weer zou kunnen verkopen. Nee, bij mij komt Google Stadia er voorlopig nog niet in. ;)
Alleen het verschil is dat, zodra Stadia Base gereleased is, je dus alleen de game hoeft te kopen en niet de console er bij. Je kunt dan vanaf iedere laptop/chromebook je games streamen zonder eerst een investering te hoeven doen.
Als je heel veel verschillende spellen speelt dan is Stadia inderdaad niet perse voordelig (maar met Pro ook niet onvoordelig denk ik), maar als je één of twee games per jaar speelt dan is het best te vergelijken.
"Alleen het verschil is dat, zodra Stadia Base gereleased is, je dus alleen de game hoeft te kopen en niet de console er bij"

Dit argument klinkt logisch maar is lang niet zo sterk als je zou denken. Over welke investering hebben we het namelijk? Een console kost 200-400 euro en gaat een jaartje of 7 mee. Dat is een investering van niets voor iemand die regelmatig gamed. Hele legers aan mensen geven 2 a 3 keer meer uit aan een smartphone, en dat iedere 2 a 3 jaar.

En voor die geringe investering krijg je iets wat volledig werkt, een superieur aanbod in spellen en een veilige en vertrouwde keuze.

Voor iemand die regelmatig gamed kan het gebruikt worden, maar in feite is het op geen enkele betekenisvolle manier aantrekkelijk.

Wellicht dan voor de persoon die weinig gamed? Dat kan, maar voor dergelijke personen blijft het een relatief dure optie. Aantrekkelijk voor slechts een enkeling die een specifiek spel wil spelen zonder gehannes. Maar zeker niet goedkoop.

Of misschien voor de semi-arme persoon, die nu in theorie high-end games kan spelen die normaal buiten budget zouden liggen. Nou, nee. Het spel moet gekocht worden plus abbo kosten. Verder vereist Stadia een high-end verbinding, wat betekent dat je het sowieso hebt over huishoudens die meestal best een console kunnen betalen.

De doelgroep lijkt me beperkt. De typische Silicon Valley twintiger die geld zat heeft maar nergens aan vast wil zitten. Die zich laat vervoeren door Uber, en iedere dag eten laat bezorgen. De "convenience" figuren.
Ik ben het grotendeels wel met je eens. Jammer dat er een beetje een mening in zit met 'volledig werkt'. Stadia werkt ook volledig en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, een console kan ook kapot gaan met die logica.

In Nederland is de verbinding die vereist is niet perse high-end bijvoorbeeld. Je moet echt je best doen om een abonnement af te sluiten wat de minimale snelheid niet haalt. En nergens zeg ik dat het goedkoop is, maar het is niet alsof het allemaal zo veel duurder is. Zeker als je de pro deals mee neemt (aangezien een abonnement op consoles ook verplicht is om online te spelen is dit voor veel mensen ook al standaard een kostenpost) dan heb je vaak aanbiedingen die prima geprijsd zijn.

Ik vind ook de doelgroep die je aangeeft. Tja, je kan het zo noemen, maar waarom moet alles zo gegeneraliseerd? De doelgroep is sowieso kleiner dan een normale console, puur omdat het een streaming dienst is. Een afzet van 50 miljoen units is nooit het doel geweest van Stadia, want dan zou het constant onbereikbaar zijn
Met "volledig werkt" bedoel ik dat op een console de game werkt zoals de maker deze bedoeld heeft. Iedereen heeft dezelfde ervaring. Ook staat er een bedrijf achter wat gaming als core business heeft. Wanneer je een console koopt, werken games zoals bedoeld, altijd, en voor iedereen.

Niet soms, af en toe, in hoge dan weer lagere kwaliteit, of worst case....Google stop er mee. Dat bedoel ik met "werkt". Het is betrouwbaar en een veilige keuze.

"In Nederland is de verbinding die vereist is niet perse high-end bijvoorbeeld'

In Nederland ja, die in de top 3 van internet landen staat. Ik heb het over de theorie dat een dienst als Stadia potentieel armere mensen zou kunnen bedienen. Denk aan India, Africa, Zuid Amerika. Maar dat is niet zo. Het is alleen geschikt voor landen die toch al rijk zijn. En als ze toch al rijk zijn, kan ook een console betaald worden.

"En nergens zeg ik dat het goedkoop is, maar het is niet alsof het allemaal zo veel duurder is."

Maar dat is toch wel een slecht uitgangspunt? Het is niet goedkoper, veel minder games, en werkt slechter dan een echte console. Wat is de unique selling point dan precies?

"Ik vind ook de doelgroep die je aangeeft. Tja, je kan het zo noemen, maar waarom moet alles zo gegeneraliseerd?"

Waarom niet. Het is een opmerking met een knipoog. Voel je je beledigd namens ultra-luie en rijke hipsters?

"De doelgroep is sowieso kleiner dan een normale console, puur omdat het een streaming dienst is"

Ik weet niet wat het doel is van Google. Ik weet wel dat Google normaal alleen dingen interessant vind in de orde van honderden miljoenen / miljard+ gebruikers. Al het andere stoten ze af. Ik vind het erg twijfelachtig dat Google een dergelijk complexe/dure dienst overeind houd voor een kleine groep.

Als je denkt dat dat niet zo'n vaart loopt: Google had ook het idee flink in film / serie produkties te investeren voor Youtube RED. Toen ze er achter kwamen dat een handjevol series miljarden kost om te produceren zijn ze gewoon gekapt.
Als Stadia base nog ooit gereleased gaat worden.

Google is naar mijn mening daar nog te onduidelijk over, en voor zover ik het begrijp had base al uitgebracht moeten worden.

Daarnaast betwijfel ik dat base echt lang "gratis" blijft, het allemaal laten draaien door Google kost hun een flinke duit dus ze zullen gegarandeerd ergens het geld vandaan moeten halen, desnoods door middel van ads (zoals op YouTube een ad die plots je video pauzeert tot deze voorbij is of tot jij het kan weg klikken)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 23:13]

Dat ben ik met je eens hoor, maar het gaat zeker wel gebeuren. Maar de communicatie is inderdaad slecht.

Ik vermoed dat, als ze het uberhaupt van plan waren, ze nu nog wel even wachten met het uitbrengen. Aangezien het nieuws vol staat met bedrijven die hun streaming kwaliteit verminderen om netwerkverkeer te sparen, lijkt het me PR technisch het slechtste moment om een grote aanpassing aan een streamingdienst te doen.

En begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat Stadia opeens zoveel spelers heeft dat het een effect heeft op de netwerken. Maar dat boeit niet uiteindelijk, zodra er een nieuwsartikel is geschreven is het al te laat, of dit nu waar is of niet.
Ja, de prijspropositie is mij ook een raadsel; vooral omdat je daarnaast eigenlijk dus ook nog een abonnement moet afsluiten voor alle toeters en bellen. Ik hoop dat PS Now en Geforce Now en xCloud flink gaan concurreren iig; Google kan deze strategie volgens mij niet lang volhouden.
AC:O kost momenteel 23 euro op Stadia.
Los daarvan: de prijzen worden niet door Google bepaalt, maar door de publishers.
Persoonlijk huur ik liever hardware voor een vast bedrag per maand en speel ik vervolgens de spellen die ik in mijn eigen library’s heb staan.
Mocht de dienst bv ooit stoppen wat bij Google wel vaker is gebeurd heb ik tenminste mijn collectie nog i.p.v. dat ik het kwijt zou raken.
Ook dat developers de games die ze maken aan moeten passen zodat ze werken op Stadia lijkt me totaal overbodig. De game is al beschikbaar en vaak ook voor meerdere platformen. Lijkt mij dat het nog meer tijd kost om daar een extra platform aan toe te voegen.
In mijn ogen zou Geforce Now de betere oplossing zijn. Huur hardware en speel de spellen die al in je library staan.
Jammer dat er dan geen linkje is naar t verdienmodel en een kort stukje hoe een indie zijn games op stadia kan uitgeven. Is dit alleen voor een beperkt clubje na voorselectie, of kan elke indie iets op stadia publiceren.
Op papier klinkt een dienst als Stadia geweldig, maar in de praktijk valt dat allemaal nog behoorlijk tegen. Is het niet zo, dat je hier ook nog games moet kopen, zonder dat je ooit eigenaar wordt?

De gaming hardware gaat als een trein en is op een gigantisch prijsniveau aangekomen (een gamepc van 5000 euro is de moeite waard voor OEMs) en een product als stadia vereist behoorlijk snelle netwerkverbindingen en dan nog komt de performance niet dicht genoeg bij lokaal gamen door latency, ik denk niet echt dat het de moeite waard is de komende tijd (los nog van het aanbod)

[Reactie gewijzigd door e_balk op 22 juli 2024 23:13]

Gebaseerd op? Je eigen ervaring? Je inside kennis bij Google?

Van die niet onderbouwde stellingen over 'ik geef het nog een jaar', waar slaat dat op? Als je het niet gebruikt prima, maar waarom moet het dan falen?
Het hoeft niet te falen van mijn part, ik heb er niets mee. Maar het idee van Stadia is High-End gaming zonder High-End computer en dat is gewoon niet de realiteit.

4K 60FPS was de boodschap en dat is er niet. Plus je moet al je games nog een keertje kopen en deze werken op geen enkel ander platform.

Ik had verwacht dat ze dat ASAP zouden fixen, als unique selling point. Maar we zijn nu alweer een paar maanden verder en Doom Eternal is net uit en deze draait ook niet op 4K en dit was best groot in het nieuws. Als iets een mooi voorbeeld was geweest voor de kracht van Stadia was dat het wel denk ik. Vandaar daar mijn opmerking dat het lijkt alsof ze er niet echt zin aan hebben.

Geforce Now is veel duidelijker in dat opzicht. Jr bestaande games op snelle hardware van NVidia. Maar ja dat lijkt ook op sterven nu veel publishers hun games eraf halen.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 22 juli 2024 23:13]

Qua Doom, tja, daar zitten denk ik 2 partijen fout. Aan de ene kant was het wel aangekondigd, dus kan Google daar zeker op worden aangekeken. Aan de andere kant ligt het toch echt aan de developer om het uiteindelijk te implementeren. Als ik nu een game maak die op 720p/30 op de Xbox One X draait, dan ligt dat ook aan mij en niet aan het platform toch? Dan is het niet alsof Microsoft er geen zin in heeft, ik heb het gewoon als ontwikkelaar slecht gedaan of ik wilde de tijd er niet in stoppen.

Geforce Now en Stadia zijn wat mij betreft totaal andere diensten, met een totaal andere doelgroep. Als je een enorme PC bibliotheek hebt, ja dan is Geforce Now de dienst die je moet hebben, maar je zou dan ook geen nieuwe console gaan kopen dus waarom zou je dan wel Stadia proberen?

Persoonlijk vind ik Stadia en Geforce Now allebei verrassend goed werken en denk ik dat dit zeker iets is wat veel mensen kunnen gaan gebruiken. Het is vooral de negatieve reviews over input lag etc. waardoor mensen het überhaupt niet gebruiken, terwijl het voor deze mensen misschien prima is.

Nee, game toernooien zullen nooit via streaming platforms worden gespeeld, maar dat betekent niet dat zulke diensten een prima waarde hebben voor de gemiddelde consument.
Dat weet ik niet, mijn 1080TI heeft al moeite om 4K 60FPS te halen met Doom. Het praatje was dat de hardware van Google zo snel was dat je zelf niet hoefde te upgraden en ik geloof dat id best een engine kan programmeren.

In de basis zijn ze redelijk hetzelfde voor de gemiddelde consument lijkt me. Je streamed games en je hebt hardware in een datacenter. Zelfs al had ik geen grote bibliotheek aan games, misschien dat ik ooit een nieuwe PC zou kopen dan zouden mijn games gewoon blijven werken met Steam of whatever. Met Stadia is dit niet zo, best een groot minpunt in mijn optiek.

Voor de gemiddelde consument vraag ik mij af of hij uberhaupt weet dat de dienst bestaat. Ik hoor er weinig nieuws over.

Veel ontwikkelaars zitten in hetzelfde schuitje, ze kijken eerst de kat uit de boom. Beetje kip ei en volledig zelf gecreëerd.
Nee het praatje van Google was dat ze de hardware kunnen upgraden zonder dat je iets nieuws hoeft te kopen. Nergens is er ooit geclaimed dat ze zulke snelle hardware hadden dat upgraden nooit nodig was.

Ik snap alleen je vergelijking met een nieuwe PC niet helemaal. Stadia is daarin hetzelfde als Steam toch? Zolang de service werkt kun je alle games overal spelen, zodra het offline is ben je alles kwijt. Met Steam behoud je dan ook alleen de games die je geïnstalleerd hebt, de rest zul je niet meer zien.

Inderdaad, kip en ei. Maar als het niks wordt ligt dat denk ik voornamelijk aan de overdreven negatieve aandacht die er is. Want views scoren met negatieve pers is voor veel YouTuber's gewoon makkelijk, zeggen dat iets goed is wordt gezien als reclame en levert minder views op.
Dat zal echt niet overal zo zijn, en is heel kort door de bocht. Maar het helpt niet mee.
4K 60 FPS was het praatje, en nu is er een nieuwe game uit die qua graphics en mooi voorbeeld zou zijn van Stadia en wat het kan en deze draait niet op 4K 60 FPS. Gemiste kans.
Nee dat is zo, maar nogmaals. Een platform is ook maar een platform. De verantwoordelijkheid van performance ligt wat mij betreft niet enkel bij het platform. Als een Xbox of PS4 game niet op 4k draait dan wordt het platform daar ook niet volledig op aangekeken.

Het praatje was onder andere 4K60, dat was niet het hele praatje en in mijn ogen moet dat nooit het hele plaatje zijn. Games > graphics moet wat mij betreft altijd de graadmeter zijn. Als een game op 1800p onspeelbaar is voor iemand, moet diegene echt een realiteitscheck krijgen imo.
Zeg nooit nooit. Ik de toekomst denk ik dat dit wel het geval zal zijn. Nu zijn we er misschien nog niet klaar voor maar in de toekomst zullen de verbindingen alleen maar sneller en sneller worden.
Denk ook dat een belangrijke reden is dat het vrij stil schijnt te zijn rondom Stadia, niemand praat er over (dat heb ik voornamelijk van mijn kinderen ;)). Niet in Vlogs (als ze het er al over hebben, meestal niet positief) of op Discord. En dat is meestal geen goed teken.

Maar goed, mij persoonlijk interesseert het me verder niet. Ik ben niet de doelgroep. Ik hou het bij mijn Xbox One X en PS4 Pro en heb de PS5 en Xbox Series X inmiddels al besteld.
Nee inderdaad, en dat er niet over praten komt volgens mij vooral omdat het aan het begin heel onnodig negatief in het nieuws is geweest. Toen werden ze ook heftig aangepakt voor bijvoorbeeld het gebrek aan games, terwijl in mijn ogen dat echt iets is wat iedere console heeft. De PS4 en Xbox One verschenen ook niet met 200 games op de markt.

Het is inderdaad ook gewoon afhankelijk van de doelgroep. In mijn ogen is Stadia nog steeds goed voor mensen die soms een game spelen (zoals ik), als je 2 consoles koopt dan ben je denk ik inderdaad niet de doelgroep :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.