Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech kondigt toetsenbord-cover met trackpad voor iPads aan

Fabrikant Logitech heeft een toetsenbord-accessoire voor iPads aangekondigd met een trackpad erin. De ondersteuning voor trackpads zit in iPadOS 13.4, dat volgende week uitkomt. De case van Logitech is over twee maanden verkrijgbaar.

De case is verkrijgbaar voor de iPad van de zevende generatie, derde generatie iPad Air en de iPad Pro 10.5 uit 2017, zegt Logitech. De case maakt gebruik van de Smart Connector op iPads als hardwarematige aansluiting op de tablet.

Het toetsenbord van de case heeft zes rijen; de bovenste rij heeft een reeks toetsen met snelkoppelingen voor systeemfuncties. Het is de eerste accessoire met trackpad van een derde; Apple kondigde de eigen versie woensdag eerder op de dag aan. De toetsenbord-cover komt over twee maanden uit voor 150 dollar. Een prijs in euro's heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-03-2020 • 19:35

38 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ik vraag mij nog steeds af hoe goed een trackpad nou echt werkt op een tablet.
Voor het beeld heeft Apple nu ook een video gedeeld met The Verge waarin ze het originele Apple keyboard demo-en
https://www.theverge.com/...w-to-support-mouse-cursor

[Reactie gewijzigd door GertJan2012 op 18 maart 2020 23:13]

Zoals op een laptop?
Waarom zou dit anders zijn?
Omdat iPadOS tot hiertoe geen muis (en dus ook geen trackpad) ondersteuing heeft? De software en apps er dus niet op voorzien zijn?
Correctie: in de loop van 2019 geïntegreerd.

[Reactie gewijzigd door JoWannes op 18 maart 2020 20:10]

Ja maar ook niet heel top. In een RDP omgeving werkt bijvoorbeeld rechtsklikken al niet.
Zal aan de app liggen. Vast gewoon links vasthouden, zoals je bij touch ook doet. Aanname zonder ervaring, puur de logica volgend.
Dat ligt aan de app. Ik werk al jaren op mijn iPad met de speciale Citrix muis, die het al jaren doet binnen de Citrix reciever en daarin heb ik geen problemen met rechts klikken. Dit zal wel weer een stukje apps aanpassen worden.
mocht apple nu al ergens ervaring hebben met een muis, dan zou het misschien wel goed komen. :+
Of met trackpads....
Zoals op een laptop?
Waarom zou dit anders zijn?
Omdat een laptop OS en applicaites gebouwd zijn om met een aanwijzertje gebruikt te worden. Terwijl iPadOS en apps gebouwd zijn om met de vinger aangeraakt te worden.

iPadOS heeft al veel langer ondersteuning voor gebruik van een trackpad/muis/trackball/whatever. Maar het werkt gewoon niet prettig. Wellicht dat dat in iPadOS13.4 beter is maar als de apps er nog niet op aangepast zijn gaat het nogsteeds een uitdaging zijn. Zeg ik uit ervaring.....
De praktijk spreekt je behoorlijk tegen, Ik heb nu ongeveer 16 maanden een hp x360 laptop met windows 10 in gebruik voor, onderandere, office databanken, ouderwetse en moderne webaplicaties en tal van andere informatiesystemen.

weinig van die software is erg goed geschikt gemaakt voor het bedienen met een touchscreen maar toch weet windows dat prima te ondervangen. Als dat kan waarom zou het omgekeerde dan niet werken.
Waarom zou pinche niet door het scrollwieltje (oh wacht) of 2finger-touch door de rechtermuisknop vervangen kunnen worden.

er zijn echt niet zo heel veel elementen die niet ÓÓK met een muis zouden kunnen... zelfs als ik mezelf daarbij moet afvragen of je dat nu echt wel zou willen!
Ik heb mijn surface pro weg gedaan ten faveure van een iPad juist omdat Windows heel slecht om gaat met een touchscreen en ik iedere keer toch weer naar m'n keyboard/trackpad greep, wat niet handig is als je op de bank zit.
Op dezelfde manier heb ik geprobeerd mijn iPad voor dagelijks productief gebruik te gebruiken en ook dat werkte niet.

Ik heb beiden echt serieus geprobeerd en de conclusie is steeds weer: Windows werkt niet ideaal op een touch screen, iPadOS werkt niet ideaal zonder touch screen. Er is gewoon behoorlijk verschil in gebruik. Ze zijn op verschillende manieren geoptimaliseerd en daarmee is een andere manier van gebruiken dan die waar voor geoptimaliseerd is gewoon niet ideaal. Ja, het kan, nee, het is niet ideaal.
De ipad is een ontzettend goede tablet maar een matige laptop.

De surface is een ontzettend goede laptop maar een matige tablet.

Maar het ziet er naar uit dat de ipad steeds ietsje beter word als laptop :)
Helemaal mee eens. En inderdaad, de iPad wordt steeds iets beter als laptop en de Surface wordt steeds iets beter als tablet.
iOS is bezig met cursor ondersteuning.
Dus kan je het net gebruiken als een muis op een computer.
Genoeg apps waar dat handig bij is.
Voor een use case zoals wij het op de werkvloer voor ogen hebben is dat dit een uitkomst is mbt het thuiswerken, met een trackpad wordt bijvoorbeeld inloggen op een virtuele (windows) omgeving een stuk eenvoudiger voor de gebruiker, dat was met touch toch flink behelpen. Kan ook een flinke kostenbesparing zijn omdat men dan in principe met een device minder kan. Nu nog goede ondersteuning voor universele docks om een externe monitor aan te sluiten en het is helemaal compleet.
En laat nou net díe use case nog niet ondersteund worden....

iPadOS heeft al veel langer ondersteuning voor trackpads/balls/muizen. Maar inloggen op een virtuele omgeving zorgde er voor dat je alsnog niets kon doen met dat ding. Het is dan namelijk niet het OS wat in de weg zit maar de app die die verbinding maakt. Daar gaat deze cover, of iPadOS13.4 geen verschil in maken.
Waarom zou die use case niet ondersteund worden, of beter gezegd gaan worden? Zoals je zelf al zegt, dat zit in de app zelf... nu de mogelijkheid er is zal ondersteuning ervoor ook snel in de bekende clients beschikbaar komen.

En nee, iPadOS heeft niet al langer ondersteuning voor trackpads/balls/muizen op de wijze waarop het geimplenteerd gaat worden. Enige wat je ermee kon doen was virtuele touch input, geen echte 'muis-dingen'... en dat gaat er nu dus wel komen.
Waarom zou die use case niet ondersteund worden, of beter gezegd gaan worden? Zoals je zelf al zegt, dat zit in de app zelf... nu de mogelijkheid er is zal ondersteuning ervoor ook snel in de bekende clients beschikbaar komen.
Ik bedoel te zeggen dat puur de komst van 13.4 niet genoeg is om deze use case te ondersteunen. 13.4 doet niet heel veel meer dan wat er nu al beschikbaar is behalve dat het van "toegankelijkheid" naar algemeen gebruik geschoven wordt en dat multitouch trackpads ondersteund gaan worden (wat nu nog niet is) waardoor een trackpad meer richting een touchscreen gaat.
Nu nog goede ondersteuning voor universele docks om een externe monitor aan te sluiten en het is helemaal compleet.
Zoiets als dit: https://www.hypershop.com...n-1-hub-for-ipad-pro-2018
Je kan de usb-c adapters bedoeld voor MacBooks of andere laptops ook gewoon gebruiken voor de iPad, die met USB-C alleszins!
Loop binnenkort eens een Apple winkel in!
Moeten ze wel weer open zijn.
iOS 13.4 heeft een eigen muis/trackpad language die niet 1 op 1 is overgenomen van MacOS, juist omdat de beide OSen niet conceptueel hetzelfde zijn.

https://youtu.be/mbtaxLebh4c
Ik gebruik het al jaren op deze en het werkt uit de kunst!

reviews: Sony Xperia Z4 Tablet: een nieuwe draai aan een vertrouwd model

Voordeel van Android is ook dat het zich heel fijn voelt op een 10" scherm, terwijl Windows echt aanvoelt alsof het er met een moker ingehamerd is :P Dat zal voor iOS ook wel gelden denk ik. Maar de iPad Pro gaat gewoon ver boven mijn budget. De Sony was echt duur in zijn markt maar was alsnog 'maar' 750 euro bij launch en dat was inclusief toetsenbord/trackpad dock. En ik heb hem nieuw voor 400 gekocht. Helaas is er nooit een opvolger gekomen want ik vind het een razend fijn ding, al wordt Android 7 nu echt wel een beetje oud.

En tot iPadOS kwam had ik teveel problemen met iOS tablets qua productiviteit. Maar die worden nu wel in rap tempo opgelost.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 maart 2020 23:56]

Ik heb recent een bluetooth keyboard gekocht voor mijn samsung tablet. Eerst dacht ik ook een trackpad te willen/nodig te hebben, maar ik merk in mijn geval dit niet te missen. Ik werk zelf met de tablet in landscape echter gewoon in de standaard android interface

Vanzelfsprekend gebruik ik zoveel mogelijk sneltoets(combinaties), waaronder die voor selecteren. Echter als ik even iets moet aanklikken doe ik dat gewoon met mijn vingers rechtstreeks op het aanraakscherm en snel scrollen werkt prima op diezelfde manier.

Het ligt wel aan de ondersteuning van de app of bijvoorbeeld de pijltjes toetsen werken om in een browser van de ene naar de andere hyperlink te navigeren.

Wel kan ik me voorstellen als je een dekstop omgeving draait zoals Sentio, dat je een muis zou willen gebruiken, aangezien de interface dan kleiner wordt. Hoewel ik dit soort toepassingen meer zie voor van telefoon tot desktop, snap ik best dat mensen op deze manier van een tablet een laptop maken.

Ik realiseer me dat dit artikel apple betreft, dus misschien zijn mijn android ervaringen dat ik trackpad niet mis wellicht irrelevant.

[Reactie gewijzigd door remer op 19 maart 2020 13:31]

Ik ben geen fan van de tablet keyboards die ook nog een case om het scherm willen doen.

Ik heb nu zo een oude UltraThin Keyboard van Logitech voor mijn iPad Air (2013) en dat werkt voor mij perfect. Toetsenbord als ik het nodig heb, scherm bescherming als ik de iPad in de rugzak doe en ik kan hem makkelijk eraf halen als ik hem als tablet gebruik...
Ik ga ervanuit dat dat bij deze ook gewoon kan hoor. Ik heb een 9.7" iPad Pro met smart connector. De Apple Smart Cover met keyboard die ik daarbij heb, kun je ook gewoon lostrekken net zoals een normale Smart Cover.
Uit de press release:
"When typing isn’t needed just detach the keyboard and sit back and relax to use iPad for movie watching and gaming."

edit: verwijzing naar press release toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door jorikc op 18 maart 2020 19:52]

Ik denk dat Logitech hier bedoelt dat je het toetsenbord los kan halen van de case, die dan dus nog steeds om de iPad heen blijft zitten.
Ik heb nog een MacBook Pro uit 2015 en een iPad 2018, ik doe met die MacBook eigenlijk bijna niks meer(als thuis kom beetje reclame mail verwijderen al die reclames mails tweakers ofzo even bekijken en klaar)
Dit zal denkwijze goeie zijn om MacBook Pro en iPad om te wisselen voor iPad Pro, en dan zo Smart Cover erbij en klaar.

Enigste reden dat ik mac nog heb is om mijn iPhone / iPad elk jaar restore te doen, aangezien ik fijn vind mobiel weer even schoon en fris is.
Maar als dit ook opgelost is in iOS 13.4 dat die net zoals MacBook doet, dan kan de MacBook ingeruild worden.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 maart 2020 07:29]

Fabriekrestore zonder pc zit (volgens iCulture) in de laatste beta van iOS13.4.
Had gelezen inderdaad ben benieuwd zou leuk zijn, even afwachten kan wel updaten naar golden master maar wacht wel even :).
Yes, geen gekloot meer met de bluetooth connecties en batterij. Maar gewoon de smart connector op een third party toetsenbord!
Maar niet voor de iPad Pro 2018 ? :?

Momenteel iPad Pro 2018 11" met Logitech Slim Folio Pro. Ideaal ding.
Toegegeven: het extra gewicht en de lompheid zijn niet alles, maar het toetsenbord is een pak beter dan wat Apple kan aanbieden EN de tablet is iets of wat veilig voor m'n 3-jarige.

Had graag gezien dat deze tevens uitkwam voor de iPad Pro 2018 serie ; had mooi geweest met trackpad!

[Reactie gewijzigd door BitProcessor op 18 maart 2020 19:51]

Ik heb een iPad Pro uit 2017 dus dit lijkt mij wel wat, grote nadeel is dat die case de iPad zo enorm lomp maakt. De Smart Keyboard van Apple is dan wel fijn, trek je er af en vervolgens heb je de lekker lichte iPad over.
Wel een behoorlijk goed geprijsd alternatief van die van Apple zelf die 330 / 399 euro is voor de 11/13" versies. Daar heb je ook een hele instap iPad voor ;) Net als de goedkopere Logitech Crayon die een alternatief is voor de Apple Pencil.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 maart 2020 00:00]

iOS 13.4 heeft een eigen muis/trackpad language die niet 1 op 1 is overgenomen van OSX, juist omdat de beide OSen niet conceptueel hetzelfde zijn.

https://youtu.be/mbtaxLebh4c

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 19 maart 2020 07:38]

Nice! Ik heb zelf de ipad pro uit 2017 hier heb ik zeker oor naar!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.