Nieuwste iPad Pro kan microfoon hardwarematig uitschakelen

Apple heeft een functie in de nieuwste iPad Pro gezet om de microfoon hardwarematig uit te schakelen. Die functie zit al langer in MacBooks. De functie vereist wel een apart verkocht accessoire.

Ook met kernelpriviliges of als de firmware is aangepast, kunnen gebruikers door het accessoire te gebruiken hardwarematig de toegang tot de microfoon blokkeren, vermeldt de supportpagina van Apple. Daarvoor is een accessoire nodig die Apple zelf verkoopt of die onder het Made For iPad-programma valt.

De functie werkt met een case die gebruikers kunnen sluiten, meldt 9to5Mac. Zo werkt het ongeveer hetzelfde als bij MacBooks, die toegang tot de microfoon afsluiten als gebruikers de klep sluiten. Het is nog onbekend met welke cases en accessoires de functie precies werkt.

Apple kondigde de nieuwste iPad Pro enkele weken geleden aan. Wijzigingen zijn onder meer de time-of-flightsensor aan de achterkant, die de fabrikant aanduidt als lidar. Ook heeft de iPad Pro een A12Z-soc, die een extra gpu-kern heeft ten opzichte van de A12X van de iPad Pro uit 2018. Daarnaast komt er een toetsenbordcover met trackpad uit in mei. Apple heeft trackpad-ondersteuning toegevoegd in iOS en iPadOS 13.4.

Apple iPad Pro 2020

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-04-2020 • 09:23

76

Reacties (76)

76
74
43
5
1
25
Wijzig sortering
Het verbaast mij al lang dat er niet gewoon hardwarematig een rood ledje meebrandt bij de microfoon en camera, zoals in studio's ook gebeurt. Dan kun je meteen zien of die ingeschakeld zijn en vallen apps die het misbruiken meteen door de mand. Mij lijkt het erop alsof de fabrikanten, door dat achterwege te laten, bewust een afluistermogelijkheid hebben willen creëren.
Ledjes bij camera's zijn er natuurlijk al. De vraag is natuurlijk: Is het mogelijk de microfoon/camera in te schakelen en het ledje niet? Als je via het OS de camera/microfoon inschakelt gaat het ledje natuurlijk braaf aan, maar als je de hardware manipuleert met slimme code is mogelijk wel een signaal af te tappen zonder dat het ledje ingeschakeld wordt.
Het lijkt mij juist relatief eenvoudig de hardware zo te ontwerpen dat er softwarematig geen onderscheid te zien is tussen camera en led. Dus of beide aan, of beide uit....
Het lijkt jou misschien eenvoudig, maar waarschijnlijk ben je geen hardware en software developer, dus hoe realistisch is jouw schatting?

Een 'aan' en 'uit' staat van een microfoon of camera is niet wat je denkt dat het is. Om ze 'aan' te kunnen zetten in je OS moeten ze hardwarematig al 'aan' zijn zodat ze kunnen communiceren. En als ze kunnen communiceren kunnen ze ook afluisteren...

Dus dan zal je alle verbindingstechnologieen moeten aanpassen zoals USB, SPI, PCIe, HDA enz. Niet zo eenvoudig dus.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 21:33]

Wel eens gehoord van een relais? De software/microcontroller weet continu wat de status is van het relais, maar niet wat daarachter zit....
Wel eens gehoord van USB, PCIe, SPI enz. met ingebouwd relais? Ik niet in elk geval. Dus zal je het moeten aanpassen en dus zal je het niet 'relatief eenvoudig' kunnen ontwerpen om dat geen van de standaarden er ondersteuning voor heeft. Als je niet weet waar je het over hebt, reageer dan gewoon niet.
Wellicht maak je de aanname dat een camera als hardware aanwezig moet zijn voordat software er mee overweg kan, maar ik denk dat @radicalEMT bedoelt dat er een stukje software draait op de hardware die ervoor zorgt dat er intern een relais geschakeld wordt dat power richting de camera stuurt en daarmee het lampje brandt.

Zonder lampje is het ding als hardware gewoon niet aanwezig in de device list. Hetzelfde zou kunnen gelden voor een microfoon. De controller gewoon uitzetten, als de controller aanstaat, brandt een lampje.

Dat dan een hele partij API's in het water vallen is een ander verhaal. De OK google, alexa of faceID's werken niet meer out of the box en even de camera app openen vereist het actief maken van de cameracontroller/sensor via een aparte app. Totdat de camera app ook van die relaiscontroller gebruik weet te maken, maar dan brandt wel een lampje :)
Het is ook niet dat het niet kan, maar dat het niet 'eenvoudig' of 'even' te implementeren is. En het in firmware uitvoeren heeft ook geen zin (dat wordt nu al gedaan) om dat zodra je het over firmware hebt je het over software hebt en alle garanties het raam uit kunnen.

De enige manier om er zeker van te zijn dat een LED daarwerkelijk aan is op het moment dat de camera actief kan zijn is het inline in de stroomvoorziening aanbrengen, en bij de meeste camera's is dat USB, en zodra USB werkt is er ook stroom. Dan moet je je USB stack dus aanpassen dat het van unpowered USB devices af weet op welke bus ze zitten (maar dan heb je dus een kip-ei probleem want hoe kan een enumeratie plaatvinden zonder communicatie...) en dan die bus on-demand aanzetten. Met andere woorden: de USB standaard wordt aangepast, en alle OHCI/EHCI/UHCI/XHCI root hubs moeten opnieuw gebouwd worden. En alle bestuuringssystemen worden aangepast.

Het is tegenwoordig ook vaak genoeg zo dat het een one-chip oplossing is en er niet losse onderdelen zijn die wel of geen stroom krijgen: je kan dan alleen maar met de apparaten communiceren als alles aan staat. En dan is zo'n LED dus zinloos met de huidige interne communicatiebussen.
De huidige oplossing werkt ook niet. Je kunt nooit iets softwarematig dichttimmeren. Dus is het omgooien van het systeem een prima oplossing. Gewoon een solid state relais op de 5V lijn gooien, aan te sturen via GPIO en hardwarematig ben je klaar.

Softwarematig is het tweevoudige optie;

1. extra knop maken in tussen het optie en helderheidscherm met de mogelijkheid om de camera aan te zetten
2. in de cameraAPI call, dat relais activeren.

Als we toch ergens moeten beginnen is dat het beste. En waarom zou je precies een camera moeten enumereren? Niemand hoeft te weten dat er een camera op de USB bus hangt. Gewoon een stukje aanpassen in de cameraAPI dat even dat relais aanzet en daarna pas de USB bus langs gaat.
Hoe weet de camera api dat je uberhaupt een camera hebt? En hoe ga je die dan aansluiten? En hoe ga je je 'relais' aanzetten? En hoe weet je dat die er uberhaupt is? En wat als je er meer dan 1 hebt? En wat als je er een hotplugt? En wat als je het met software aanzet en de gebruiker het niet opvalt dat de LED van de camera aan staat?

Het probleem is niet zo simpel als je denkt, en de technologie zoals het nu is heeft miljarden nodig gehad om zo ver te komen als het nu is en kost nog steeds miljoenen om het in de lucht te houden.

Als je een camera op je computer hebt, en die computer is een laptop, dan is er een dikke kans dat dat op een interne USB bus zit. USB vereist enumeratie om te functioneren. En enumeratie werkt alleen als de bus aan staat. Geen stroom op je bus = geen enumeratie = geen webcam.
Je camera/microfoon bevindt zich niet altijd in het zicht. Denk aan een laptop in gesloten stand, of een smartphone in je broekzak. Ok, camera is onbruikbaar, maar de microfoon zou in theorie nog kunnen meeluisteren.
Ik vind het toch een klein beetje zorgelijk dat een redelijk gesloten besturingsysteem zoals iPadOS of iOS zo'n dergelijke privacy beveiliging nodig heeft.
Ik vind het absoluut een terechte feature. Kijk maar hoe lang de Jailbreak Developers en community IOS weten te kraken, dit betekent feitelijk dat ondanks het gesloten operating system hier flaws in zitten. In IOS 11 & 12 uit mijn hoofd gezegd was het zelfs mogelijk om simpelweg vanuit een browser te jailbreaken op je telefoon zelf.

Alleen op IOS 13 heb ik Mac OS op mijn Windows PC gezet om Checkra1n te gebruiken voor mijn jailbreak (Draaide toen in ieder geval niet op Windows, dus dual boot Mac OS.)
Ik weet zelfs dat er 'malicious' advertisements waren, als je hier schijnbaar op klikte dan kregen deze gasten root access tot je telefoon, totdat deze herstart werd.

Het was dus simpelweg mogelijk om via advertenties (mocht een gebruiker hierop klikken) een iPhone over te nemen, denk aan microfoon, camera, bestanden etc. Volledig root access dus, zoals bij een Jailbreak. Deze security flaw zit simpelweg in de processor van de iPhones, ik geloof dat onder de iphone XS dit niet gepatched kon worden met een software update. Deze security flaw in de A11 chip van mijn iPhone 8 Plus blijft er dus altijd inzitten...

Net over gestapt naar een S20 Ultra, weer tevreden zo, na 2,5 jaar een iPhone 8 Plus te hebben gehad.
De exploit waar je over praat is Checkm8. Checkra1n is de jailbreaktool die van checkm8 gebruik maakt.

Die werkt met vanaf de 5s t/m de iPhone X (en de chips die die toestellen gebruiken zijn kwetsbaar, ongeacht de iOS versie).

Deze toestellen zijn alleen via een kabel te jailbreaken. Als je kan jailbreaken via een website (zoals JailbreakMe dat was), hebben we het (onder andere) over een userland-exploit, dat is anders dan een bootrom exploit waar Checkra1n dus gebruik van maakt. Het klopt dus niet dat je zegt dat Checkm8 gebruikt werd via een website. Dat moet dan voornamelijk een andere exploit zijn geweest.
Excuus, heb dit inderdaad niet erg duidelijk verwoord in mijn vorige post.
De checkm8 exploit is inderdaad via USB te gebruiken op elke apparaat onder de XS (Bionic A12) en boven 5s begrijp ik uit jouw info.
Ik had het inderdaad over een exploit op iOS 11 die wel gepatched kan worden en dus ook gepatched is. Echter is er voor enige tijd wel een groot beveiligings risico geweest in het iOS systeem, ik geloof bijna één jaar.
Er is een userland exploit geweest die gebruik maakte van malicous advertenties, dat klopt. Weet wel dat deze advertenties niet gebruik maakte van een 0-day exploit, maar van een oude userland exploit die al een erg lange tijd was vrijgegeven en was opgelost door Apple. Dus als de gebruiker gewoon had ge-update, had deze er geen last van.

Er was wel een 0-day exploit die effectief was op iOS 13 toestellen (CVE-2019–5840), maar die maakte misbruik van een bug in Apple's WebKit, en zorgde er zeker niet voor dat het toestel gejailbreakt werd, maar de adblockers werden gebypassed. Op zich was dit niet zo schadelijk en vooral goed voor het bedrijf die daar achter zat (eGobbler). Binnen een maand had Apple dit door en kwam met iOS 13.0.1.
Sterker nog, unc0ver jailbreak -de jailbreak voor ook nieuwere devices met de meest nieuwe chips tot vandaag (nog even die nieuwste iPad en de aan te kondigen iPhone SE buiten beschouwing gelaten)- maakt niet eens gebruik van die exploit. Die maakt namelijk gebruik van een reeds gemelde exploit (time-waste exploit) en was een kernel-exploit. Een kernel exploit (naast ondersteunende exploits) is eigenlijk perfect: je kan er over het algemeen een jailbreak mee maken, en kan niet worden misbruikt als je via een USB kabel hackt (daar heb je dan meestal weer een bootrom exploit voor nodig).

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen; het is allemaal niet zo spannend, je wordt niet zomaar afgeluisterd ook al wordt je microfoon softwarematig geactiveerd, en op iOS vlak (tot op heden en publiekelijk bekend) word er geen (crimineel) misbruik gemaakt van 0-days in iOS. Het team van Google wat naar (iOS) exploits zoekt (Project Zero) , heeft 0-days altijd netjes gerapporteerd bij Apple, en nadat Apple deze had gedicht, kwamen er jailbreaks.
Kan je nagaan hoe zorgelijk is dat dit op Androidtablets niet kan, terwijl het verdienmodel van Android (Google) gebaseerd is op dataverzameling. Apple verdient zijn geld door verkoop van (prijzige) hardware en software. Daarom kunnen zij zich onderscheiden op het gebied van privacy, omdat dataverzameling geen verdienmodel is.
Google verdient gewoon geld aan licenties voor hun suite dus je statement gaat niet helemaal op: https://www.theverge.com/...u-android-licensing-terms

Dat een product duur is betekent nooit per definitie dat er geen gegevens worden verzameld daarnaast.
Google verdient inderdaad ook geld aan licentie verkoop, hosting en telefoons (Pixels). Als je echter de jaarverslagen goed leest zie je dat meer dan 80% van Google’s omzet komt uit advertenties. Er is geen enkele divisie binnen Alphabet die ook maar in de buurt komt van de omzet van de advertenties.

Google is ‘s werelds grootste advertentie verkoper. Zij hebben een zeer groot belang bij het verzamelen van zo veel mogelijk data. Ze zouden in grote problemen komen als er verregaande privacy wetgeving van kracht zou worden.

Apple verzameld uiteraard ook data, maar hun verdienmodel is er niet van afhankelijk dus zij hebben ook een veel minder groot belang daarbij. Als je het Apple jaarverslag gaat ontleden zie je dat de hardware verkopen en (in toenemende mate) de services het geld opbrengen.

[Reactie gewijzigd door Tjoekie op 23 juli 2024 21:33]

Ik ben t eens dat dit voor hun de core business is echter Alphabet verliest alles als ze die data niet goed beveiligen en bij zichzelf houden dus het is niet zo dat je data over de wereld verspreid wordt.
In zekere zin heb je gelijk maar ik wil je toch even de link geven van een eerder artikel van vandaag hier op de site waar aangegeven wordt dat google locatiegegevens online zet: nieuws: Google zet data online over waar mensen heen gaan tijdens lockdown

Ze mogen doen met de data wat ze willen en volledig onder de radar blijven is nagenoeg onmogelijk door keuzes van anderen. Er is gewoon geen ontkomen aan dat je data daar terecht komt.Dat is wat mij betreft wel een kwalijke zaak.

Als dat met een dergelijk iets als een hardware switch uitgeschakeld kan worden is dat een goede zaak. Op mijn telefoon heb ik een plak-schuifje voor mijn camera aan de voorkant zitten. Ik hoef niet altijd een camera op me gericht te hebben waarvan ik niet kan weten of het aanstaat of niet (alu hoedje natuurlijk).
Anoniem: 1322 @Tjoekie4 april 2020 20:52
Google verdient inderdaad ook geld aan licentie verkoop, hosting en telefoons (Pixels). Als je echter de jaarverslagen goed leest zie je dat meer dan 80% van Google’s omzet komt uit advertenties. Er is geen enkele divisie binnen Alphabet die ook maar in de buurt komt van de omzet van de advertenties.

Dat zegt natuurlijk helemaal niets over hun ambities. Denk je niet dat Google zijn business model graag zou willen veranderen? Ik durf te wedden dat ze graag de privacy reputatie van Apple zouden willen hebben. Vandaar dat ik ook hun 'sidebusiness' zoals Gsuite en Pixel telefoons aanmoedig. Ze belofen ook dat, wanneer je betaald voor je diensten (Google drive, Gsuite, GCP, etc) ze niets met je data doen en er ook niet bij kunnen.

Ja, Google doet veel domme dingen met advertenties maar ze gaan er nog best redelijk mee om en ze doen daarnaast ook veel moeite om andere bedrijfsmodellen uit te proberen.
Anoniem: 1350842 @Naafkap3 april 2020 10:30
Ze zijn daarmee ook een beetje het enige bedrijf die dit uberhaupt zou kunnen doen, want ze hebben genoeg mensen in hun ecosysteem om dit overeind te houden.
Laten we maar blij zijn met nog andere verdienmodellen, want een monopolie is voor niemand leuk.
Alles heeft zijn prijs, maar Google springt wel netjes om met privacy data. Het verkopen van data is allang geen verdienmodel meer van Google. Het voornaamste gebruik is het samenstellen van profielen om advertenties zo gericht mogelijk te kunnen plaatsen. Ze bieden de het gebruik van de data dus via een omweg aan. Data van Google lospeuteren is echt niet zo gemakkelijk als velen denken. Data die mogelijk tot personen te herleiden is krijg je domweg niet meer los gepeuterd.

Het detail waarmee Google data verzamelt heeft wel een potentieel gevaar voor misbruik. Daarom is het goed om van tijd tot tijd even te kijken naar de instellingen en welke data Google van je heeft verzamelt. Wanneer je wilt kan je ook heel veel gewoon direct verwijderen.

Googles verdienmodel is nu gebaseerd op vele soorten licenties en het plaatsen van advertenties. De inkomsten uit advertenties wordt deels gebruikt voor de ontwikkeling van Android en de Google apps.
Als ik mijn vinger op de microfoon leg hoor ik mijzelf ook niet meer. Of is het alleen nog een onverstaanbaar gemurmel. Dit hoesje klinkt mij als net zoiets in de oren. Hoesje die uitgelijnd is met de microfoon en op die manier deze "hardware matig" uitschakelt. Met Android prima mogelijk lijkt me, er is alleen nog geen fabrikant geweest die een dergelijk hoesje heeft gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Robbie T op 23 juli 2024 21:33]

Ah dus dat siri iPhone gebruikers audio + locatie + gebruikers data zat weg te pompen is een leugen?
Better safe than sorry.
Inderdaad, precies dit. Hardwarematig invoer (audio en video) uitzetten is gewoon een hele goede beveiliging en uiteindelijk denk ik altijd betrouwbaarder dan softwarematig.
Die hardwarematige oplossing was ook een enorm wapen tegen computervirussen in de floppy-tijd. Even het schuifje open zetten en je kon veilig werken. Geen virus die dat systeem kon omzeilen.
In dit geval ligt het denk ik niet aan het OS, maar om de hoeveelheid third-party apps waar Apple geen invloed heeft op de microfoon functie. Of wat er met die data gebeurt.

Het is dus ook niet voor iedereen, alleen mensen die met gevoelige informatie omgaan en dus een extra kill-switch willen hebben.
Ja, of mensen die gewoon liever niet hebben dat hun intieme bezigheden worden opgenomen. iOS is gewoon niet onhackbaar, denk maar aan alle jailbreakbare ios software. Dat kan ook verkeerd gebruikt worden.
Ik denk dat intieme bezigheden wel onder de gevoelige informatie valt die @patatman12 bedoelt..
En onderschat niet hoeveel mensen alles blokkeren wat er te blokkeren valt uit principe.
Ik blokker ook alles uit principe, maar een jailbreak is niet te “blokkeren”, behalve de app niet openen. En dan valt dus iedereen die een partner heeft onder mensen die met gevoelige informatie omgaan.
Niet echt zorgelijk als je het mij vraagt, ik vind dit juist een goede insteek. Apple geeft hiermee aan privacy van gebruikers hoog te hebben staan. Het is wellicht niet nodig aangezien het rechten systeem gebruik van de microfoon al zou moeten beperken tot apps die jij toestemming hebt gegeven. Maar als jij dus per ongeluk toestemming aan een malafide app hebt gegeven.... Zo een accessoire, hoesjes bijvoorbeeld, zou dit dan perfect voorkomen.

[Reactie gewijzigd door n9iels op 23 juli 2024 21:33]

Hoog hebben staan? Dan hadden ze gewoon een mechanische schakelaar gezet op de behuizing i.p.v een extra losse dure accessoire. Pure marketing uitvoering van een verder wel nuttig idee.
Waar lees je dat dit nodig is? Misschien speelt Apple in op wensen van de consument.
Gesloten of niet (helemaal niet zo gesloten trouwens...): als je de Facebook app installeert en die geef je toestemming om de camera en microfoon te gebruiken, dan doe je dat toch écht zelf.

Zo'n accessoire als dit, of een softwarematige optie voor mijn part, is puur een éxtra laag bovenop de Apple policy dat applicaties niet zomaar je microfoon mógen gebruiken.

Vergelijk het een beetje met zo'n privacy-screen die je voor je monitor zet zodat niemand mee kan kijken. Vaak gebruik je die dingen op kantoor, maar de bedrijfsbeveiliging en HR hebben toch óók al gescreend wie er binnen komt lopen? Waarom zou je dan zo'n screen moeten gebruiken?
Ik vind het nog veel zorgelijker dat mensen denken dat Os`en, waaronder die van Apple dergelijke privacy beveiligingen niet nodig hebben.
Ik vind het zorgelijk dat het met een accessoire moet en geen standaardoptie is. Nu moet je dus een prijzige accessoire aanschaffen bij Apple waarmee je jezelf dus ook bekend maakt als iemand die erg privacy-bewust bezig is. Bij bepaalde instanties is dat al gauw een redflag en reden om uit voorzorg even goed mee te luisteren. Daarmee verliest deze functie ironisch genoeg zijn waarde.
Ja hoor, want als we kunnen haten op Apple dan doen we dat! Is het niet veel zorgelijker dat andere systemen iets dergelijks niet ondersteunen?

[Reactie gewijzigd door biteMark op 23 juli 2024 21:33]

Anoniem: 420148 @Lavidz3 april 2020 22:11
Alles en iedereen kan gehackt worden. iOs is daar geen uitzondering op en of iets wel/niet open source is heeft geen fluit te maken met veiligheid. Er komen jaarlijks legio security-problemen binnen over code die al jarenlang op een open github-account staan en miljoenen keer gedownload worden.
Ja, of mensen die gewoon liever niet hebben dat hun intieme bezigheden worden opgenomen. iOS is gewoon niet onhackbaar, denk maar aan alle jailbreakbare ios software. Dat kan ook verkeerd gebruikt worden. Noem het panisch, maar waneer er een geluidsopname van je intieme bezigheden met naam (jouw naam dus) online komt, word jij niet blij
When an MFI compliant case (including those sold by Apple) is attached to the iPad and closed, the microphone is disconnected in hardware
Als ik dit lees wordt de microfoon alleen uitgeschakeld wanneer het hoesje dicht geklapt is?

Tevens vraag ik mij af hoe ze precies de microfoon uitschakelen als het input van een externe bron vereist.
Denk dat een rfid/nfc-chipje een circuitje activeert.
Waarschijnlijk het magneetje die in de hoes zit. Dit werkt al jaren zo om de iPad te locken.
Of simpeler magnetisch, daarop reageert de iPad nu ook voor sleep/wake bij compatible "smartcovers"
"Tevens vraag ik mij af hoe ze precies de microfoon uitschakelen [..]" Dat is ook mijn vraag: alles waarbij niet direct de draad naar de mike of de voeding voor de mike amp onderbroken is, wordt door mij gewantrouwd!
Anoniem: 310408 @janbaarda3 april 2020 09:50
"Tevens vraag ik mij af hoe ze precies de microfoon uitschakelen [..]" Dat is ook mijn vraag: alles waarbij niet direct de draad naar de mike of de voeding voor de mike amp onderbroken is, wordt door mij gewantrouwd!
Dat zal je in het dagelijks leven wel erg beperken in welke hardware je gebruikt.
Ik denk dat hij bijzonder goed overweg kan met de soldeerbout, na al dat los solderen van componenten, en schakelars er tussen solderen :+

[Reactie gewijzigd door dec0de op 23 juli 2024 21:33]

Het kan zijn dat er een magneetje op een connector zit, die door een magneetje in het hoesje weg wordt gedrukt.
Dat klinkt logisch. Je zou dus eventueel zelf ook met een klein magneetje het effect van een dicht geklapte hoes na kunnen bootsen waardoor de microfoon uitgeschakeld wordt.
Klopt, zo een non-official-Apple hoes voorzien van een klein magneetje en het scherm gaat netjes uit als ik m dichtklap.
Waarom niet gewoon een simpele schakelaar? Of past dit esthetisch gezien niet?
Een simpele schakelaar kan men niets aan verdienen, zo'n accessoire zal wel tussen de €20 en €40 kosten Apple kennende?
Ik durfde het hier niet te posten, maar dat was wel mijn gedachte.
En ja, het is mooier zonder schakelaar in de behuizing, niet iedereen heeft het nodig dus de keus is dan een hoes te moeten kopen. Alleen jammer dat er dus een lelijke hoes voor nodig is.

Neem aan dat het een magnetische schakelaar is, dus een Chinees zal wel een mooi schuif dingetje verzinnen wat je aan je iPad kunt plakken hiervoor.
En ja, het is mooier zonder schakelaar in de behuizing,
Een schakelaar kan ontzettend klein en onopvallend zijn.

Het schuifje voor de webcam in mijn HP laptop is zo onopvallend dat niemand 'm vond als je mensen het niet specifiek aanwees.
een schakelaar voor een functie die voor 99% van de gebruikers irrelevant is?
Ja zo kan je het ook zien. Maar waarom is het irrelevant? Denk dat die 99% zich er ook niet eens van bewust is. En dat zal zo dus vermoedelijk ook niet veranderen. Snap het wel hoor, ik bedoel als die switch erop zit en gros van de mensen weet niet waar het voor is en schuift hem zomaar om en heeft ineens geen mic meer, dat is ook niet ideaal natuurlijk.
Ik overweeg dit ding aan te schaffen als vervangen van mijn MacBook Pro uit 2011. Ik gebruik dat ding eigenlijk nooit meer. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het nieuwe trackpad dat in mei uit komt.
Ik overweeg het ook wil alleen nog even kijken naar 11 of 12,9 inch variant, ik heb nu een macbook pro 13 inch uit 2015.
Ik gebruik mijn macbook nog wel dagelijks in de ochtend eventjes radio aan met ontbijt, of als ik thuis kom even mailtje checken/reclame verwijderen en tweakers ofzo checken.
Af en toe eens online iets kopen kan ook prima op tablet, als scherm groot genoeg is om te zien hoe het eruit ziet zeker met kleding(Vind ik zelfs iphone 11 pro max die ik heb toch te klein voor).
Een tandenborstel ofzo kan prima, maar met kleding wil ik product gewoon goed zonder in of uit te zoomen steeds.

Daar heb ik geen hele laptop voor nodig en voldoet een grote tablet ook wel, en indien echt eens denk groot scherm nodig te hebben slinger ik mijn desktop wel aan.
De keyboardcover met trackpad ben ik ook erg benieuwd na inderdaad :).
Dus ergens kan je dat ding niet zelf uitschakelen, hij gaat alleen uit als je de case dicht doet. Als het gaat om scenario's waar iets root/of kernel niveau toegang krijgt, dan wil je toch dat ding altijd kunnen uitzetten?

Kwestie van tijd tot ze doorhebben hoe dit hardwarematig werkt, zodat je dit gewoon zelf kan doen. (ik gok op een magneet? mac's zijn niet echt van de fysieke switches meer).
Interresant. vraag me af hoe dat circuit werkt als het hardwarematig sluit. magneet en vloeibaar metaal? magneet en inverted reed schakelaar?
Magneet schakelaar, magneet beweegt een contact, contact los = camera uit.
Prima verbetering, maar qua privacy heb je er toch meer aan als je de microfoon kunt uitschakelen terwijl je het apparaat gebruikt? Als de hoes dichtgeklapt is ligt hij toch al vaker wat verder weg en in standby.
Precies dit ja. Ik vind het irritant dat er soms ineens dingen gaan openen tijdens het gebruiken door voice commands (google assistent). Je hebt er weinig aan als je je apparaat toch niet gebruikt dan.

Vind het gewoon een naar idee dat mensen je telefoon/tablet vanaf een afstandje kunnen besturen door er dingen tegen te gaan roepen (ja dat is weleens gebeurd, ik snap ook niet hoe)

Maar wel.mooi dat er iig nu wel iets is
Er zijn nog wat meer aankondigingen que secu features

Apple’s document also highlights six other new security measures in place:

Data Vaults added to How Apple protects users’ personal information.
Updates to Using Bootstrap Token, User setup, Organization setup, and Command-line tools.
Malware Removal Tool additions in Protecting against malware.
Updates to Shared iPad overview, Sign in to Shared iPad, and Sign out of Shared iPad.
New Apple security and privacy certifications overview topic.
Updates to Apple security and privacy certifications overview and Apple security assurance.


https://9to5mac.com/2020/...pad-pro-privacy-hardware/
Zou je misschien met hoofdletters en goed geplaatste leestekens kunnen schrijven?

Ik vind je comment echt slecht weglezen.
weer 1500-2000 euro voor minimale upgrades,
Nee hoor. Nieuwe iPad Pros beginnen bij 899 euro.
als ze nu ook eens het ipados aanpakken en beter maken is het misschien nog waard,
had mimaal verwacht dat de ipad via externe scherm een rezolutie van 1920x1080p aan pakde, maar nee, of ja, het geef aan 1920x1080 maar draai tog op 4:3 op de externe scherm , dus een mooi vierkantje met rond om zwarte balken, ja je hoor het goed, leterlijk rond om dus het is niet 1440x1080 nee het is zelfs kleinder, dat voor 2020
iPad pros kunnen gewoon 4K beeldschermen besturen en aansturen. Enige probleem is alleen dat niet elke App in de Appstore perfecte weergave hebben op hoge resolutie externe beeldschermen.
Videos, Fotos en presentaties kunnen gewoon op 4K bekeken worden. En Luma fusion bijvoorbeeld is ook geoptimaliseerd voor externe monitoren.
het is een pracht van een apparaat, daat ben ik het mee eens, heb er zelf ook een, maar de achterstallige onderhoud eraan is echt zo 1990, moet me denken aan nokia, nieuwe hoes, oude hardware,
Welk achterstallig onderhoud?
zelfs in de app files ken je nog geen eens toegan krijgen tot de camera folder, je moet special naar de camera ap om daar je fotos te bekijken,
Je kan gewoon je foto's bekijken via de Foto's app. Hoef je de camera app niet voor te openen. En mocht je ze via de Files app willen bekijken kan je ze gewoon in de Files app zetten via de Foto's app.

Ik heb een gevoel dat je gehele comment nergens op gebaseerd is. Spijt me zeer.

Want vooral met iPadOS heeft Apple gewoon flinke stappen gezet afgelopen jaar.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 23 juli 2024 21:33]

lol welke flinke stappen? de muis ?, safari ? dat je geen ublock orgin meer mag gebruiken ?, mag nog geen eens naar mijn nas gaan omdat de nas lets encrypt gebruik, zelfs dat hebben ze geblokeerd

nog geen eens nieuwe formats ondersteunen, nou ja nieuw, dts-hd, flac, opus, mkv, ogm,
ze blijven maar hangen op mp3 en mp4

normale toegang tot het internte geheugen voor je egen bestanden zelfs dat is geblokkeerd,
waarom, een gevangenis is ok maar kom op dit is nog zwaarder dan een gevangenis,
dat je nou het systeem beveiligd ok,
maar dat je niet simpel weg net zo als windows of android beetje meer richtingen op kunt is echt een min punt van apple, als ik mijn eigen folders aan makt moet ik dat doen op de pad, en dan heb ik alleen toegang naar die folders op de pad,

ik weet veel mensen vinden dit normaal omdat ze niet gewend zijn om vrij te zijn, darom mensen die 100% apple fornaat zijn doen dit alleen maar om uit te sloven van kijk ik heb geld, als ik mijn telefoon aansluit op de pc heb ik gewoon toegan tot het interne en externe opslag zoals micro sd, ken het gebruiken za als ik gewend ben op windows, toegan tot mijn gedownloade bestande, toeganmg tot mijn muziek folder, en mijn videos , dat heb je niet met apple zover ik ziet, moet alles kopieren via itunes, en zelfs daar heb ik niet voledig toegang tot het opslag gebied van de pad , moet speciaal een aap hhebben en het daarin kopieren en dan afwachten of het werk, apps ook, ze zijn zo incompleet als ik weet niet wat, als ik dit verglijk met android apps, maar je zal noot een android of windows gehad hebben anders weet je wat ik bedoel

bleutooth ook, het heb 5.0 en nog geen eens aptx of ldac, 5.0 gasten, met de technologie van 1.0
en maar zegen "het geluid klinkt zo goed" met die bt oordopjes, die mensen hebben nooit goed geluid gehoord, die noemen beats beter dan bose o.i.d , die hebben nooit gehoord van dynaudio, bang and olufsen

ik zal het even laten zien wat ik bedoel met het externe scherm gebeure
https://imgur.com/undefined ,

is dit normaal ?
zelfs samsung maakt gebruik van het volle scherm van links naar rechts, waarom apple niet van boven naar beneden ? waarom rondom zwarte balken ? waarom niet een automatiche omzet naar 1920x1080 ? zelfs samsung probeer dat,

in dex is samsung gewoon 1920x1080

https://imgur.com/YBi3lYQ normaal scherm
https://imgur.com/7XZ23B8 dex scherm

is dit nou zo moeilijk voor apple ?

ik noem dit achterstallig,
dat de pad 4:3 is ok dat is zo 90's tv beelbuis, maar dan ok die 4:3 over poorten en nog slechter maken op een externe scherm ? kom op, apple is zo groot, vergleken bij samsung en windows

en foto app aanzetten in files ?! nou ik zie die optie niet stan
https://imgur.com/undefined

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 23 juli 2024 21:33]

Zou je even je berichtje aan kunnen passen met hoofdletters en leestekens? Het is echt schandalig hoe slecht je schrijft.
tja niet iedereen is een hoog afgestudeerde persoon net zo als jij die perfect ken schrijven,
en zo gewend zijn aan apples schrijf metode

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.