Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple overweegt zelfgemaakte antenne te gebruiken voor 5g-iPhone

Volgens geruchten zou Apple overwegen om de aankomende iPhone met 5g-ondersteuning te voorzien van een zelfgemaakte antenne. Dat besluit wordt mogelijk genomen omdat een model van Qualcomm te dik voor de iPhone-behuizing zou zijn.

Apple zelf heeft de geruchten niet bevestigd, maar Fast Company stelt over een betrouwbare bron te beschikken die de plannen heeft toegelicht. Voor de aankomende iPhone met 5g-ondersteuning zou Apple een eigen design hebben voor de antenne, met als voordeel dat deze dunner is dan het model dat Qualcomm aanbiedt bij zijn X55-modem. Overigens zegt Qualcomm zelf dat de QTM 525-antenne gebruikt kan worden in smartphone-behuizingen die minder dan 8mm dik zijn.

Of er daadwerkelijk een 5g-iPhone verschijnt met een door Apple ontworpen antenne valt nog te bezien. Het bedrijf werkt namelijk tegelijkertijd meerdere opties uit, en het is ook nog mogelijk dat er gewoon voor de Qualcomm-antenne wordt gekozen, aldus Fast Company. Apple zou echter liever voor eigen productie gaan, om minder afhankelijk te worden van Qualcomm; de beide bedrijven hebben in het verleden rechtszaken uitgevochten.

Er gaan al jarenlang geruchten over het uitbrengen van een iPhone met 5g. Concurrerende smartphonemakers hebben in de afgelopen tijd al smartphones met 5g-ondersteuning uitgebracht, en ook de eerste 5g-netwerken zijn beschikbaar gemaakt door telecomproviders.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

16-02-2020 • 10:32

97 Linkedin

Reacties (97)

Wijzig sortering
Is het zo ingewikkeld om zelf een antenne te maken? Lijkt mij het minst complexe ding in een telefoon. Kwestie van rekening houden met de natuurkundige wetten (golflengte e.d.).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 16 februari 2020 10:49]

De antenne moet dezelfde impedantie (wisselstroomweerstand) hebben als de zender/ontvanger die eraan zit. Dat heeft met de 'lengte' van de antenne te maken, die moet vaak 1/2 of 1/4 van de golflengte hebben. Omdat de lichtsnelheid afhangt van het materiaal waar het doorheen gaat moet je rekening houden met de z.g.n. verkortingsfactor. Als dit niet klopt dan krijg je reflecties. Bij een grote zender kan dan je eindtrap kapot gaan, ik verwacht niet dat je dat ook hebt bij een klein 'zendertje' in een telefoon. Wat je wel krijgt is dat je slechter kunt zenden en ontvangen, je hebt dus gewoon een slechtere antenne gemaakt. Impedantie-matching en het voorkomen van reflecties zijn ook de reden dat je vroeger bij een coax (computer-)netwerk terminators moest gebruiken.

Goed wat betekend dit in de praktijk? Voor een radio-amateur schijnen sommige antennes welleens lastig te zijn om te bouwen, specifieke meetapparatuur en

welleens lastig zijn om een antennetype na te maken, een kwestie van specifieke meetapparatuur en experimenteren. ik verwacht eigenlijk dat het voor een bedrijf een fluitje van een cent is. In het slechste geval verwacht ik dat het of iets minder kosteneffectief is of dat het bereik net ietsje slechter is.
De antenne moet dezelfde impedantie (wisselstroomweerstand) hebben als de zender/ontvanger die eraan zit. Dat heeft met de 'lengte' van de antenne te maken, die moet vaak 1/2 of 1/4 van de golflengte hebben. Omdat de lichtsnelheid afhangt van het materiaal waar het doorheen gaat moet je rekening houden met de z.g.n. verkortingsfactor. Als dit niet klopt dan krijg je reflecties. Bij een grote zender kan dan je eindtrap kapot gaan, ik verwacht niet dat je dat ook hebt bij een klein 'zendertje' in een telefoon. Wat je wel krijgt is dat je slechter kunt zenden en ontvangen, je hebt dus gewoon een slechtere antenne gemaakt. Impedantie-matching en het voorkomen van reflecties zijn ook de reden dat je vroeger bij een coax (computer-)netwerk terminators moest gebruiken.

Goed wat betekend dit in de praktijk? Voor een radio-amateur schijnen sommige antennes welleens lastig te zijn om te bouwen, specifieke meetapparatuur en

welleens lastig zijn om een antennetype na te maken, een kwestie van specifieke meetapparatuur en experimenteren. ik verwacht eigenlijk dat het voor een bedrijf een fluitje van een cent is. In het slechste geval verwacht ik dat het of iets minder kosteneffectief is of dat het bereik net ietsje slechter is.
Er komt nog wel wat meer bij kijken dan dat: de omgeving waar de smartphone antenne zich bevindt veranderd constant. Daarmee veranderd ook de impedantie continu en ben je dus niet klaar nadat je hem 1x tuned.

Een antenne in een smartphone in je hand heeft een andere impedantie (en uitstraal patroon) dan een smartphone in je hand bij je oor of een smartphone op een bureau of een smartphone in een houder in de auto.

Je moet dus de antenne slim ontwerpen om een goed gemiddelde bereik te krijgen, maar ook truuks toepassen als dynamische impedantie compensatie (door ontzettend snel extra capaciteit bij of af te schakelen in het antenne pad) en phased arrays en andere truuks.

Nog een leuk feitje: 5G werkt op een veel hogere frequentie (kortere golflengte). Daardoor wordt je antenne relatief klein en kan hij veel minder vermogen uitstralen. Daarmee kom je met 1 antenne dus veel minder ver dan met een antenne voor een lagere frequentie. Om dat te compenseren kun je weer truuks toepassen als antenne arrays. Daarmee pak je meerdere hoge frequentie 5G antenne's die je tegelijk gebruikt om op eenzelfde vermogen te komen als bijvoorbeeld 4G. Ik weet niet of ze dat hier toepassen, maar het zou me niet verbazen. En zelfs als je dat compenseert, komt 5G nog steeds veel minder ver en kan het minder goed door muren e.d.

5G maakt alles dus echt vele malen complexer en een antenne voor een smartphone ontwerpen is zeker geen simpele klus. Er zijn relatief weinig mensen die dit kunnen het vereist bovendien mensen uit meerdere disciplines: natuurkunde, antenne techniek en simulatie, telecom, software, chip ontwerp, elektronica ontwerp, mensen met verstand van productie, testers met verstand van radio, hele test opstellingen zo groot als een flink huis, enz.

Apple kan dit vast wel, maar het zal een dure en ietwat risicovolle ontwikkeling zijn voor ze. Het zou bovendien niet de eerste keer zijn dat ze een antennen ontwerp niet optimaal uitvoeren!
Daarnaast werkt 5G op verschillende frequenties, plus dat ook 4G en wellicht 3G ondersteund moeten worden.
Men gebruikt vormen van antennetuning bij deze apparaten. De vereiste frequentiebereiken zijn namelijk extreem groot.

Wat frequentiebanden waarin telefoons tegenwoordig functioneren in Europa en de VS, inclusief 5G-frequenties, in MHz: 600, 700, 800, 850, 900, 1500, 1700, 1800, 1900, 2100, 2300, 2500, 2600, 3500, en dan nog 28 GHz, 39 GHz (mmWave 5G, daar gaat ook dit artikel over).

Een Galaxy S20+ en S20 Ultra functioneert op alle bovenstaande frequentiebanden. Vermogen is in de meeste gevallen max. 200 mW. Bandbreedte waarin de telefoon kan uitzenden is 20 MHz bij 4G en 100 MHz bij 5G. Daarnaast zijn er multipath/MIMO effecten waar gebruik van wordt gemaakt waardoor veel moderne telefoons 2 of 3 sets met antennes hebben voor een grotere snelheid, vooral downloadsnelheid.

Da's wel wat anders dan een SSB-signaal van een paar kHz in de 20m-band bij amateurradio. Wat wel gaaf blijft :)

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 16 februari 2020 11:59]

OK, dus het wordt sowieso onmogelijk om een antenne ideaal te maken voor al die frequenties. Alles bij elkaar begrijp ik nog steeds niet wat er nou zo bijzonder zou zijn aan een ‘eigen ontwerp’ antenne van Apple.

Het roept herinneringen op aan de metalen rand van de iPhone van jaren geleden, die blijkbaar uit twee delen / antennes bestond en waarmee het mis ging als mensen tijdens het bellen beide delen tegelijkertijd vasthielden. Je mag aannemen dat ze dat bij Apple nog niet vergeten zijn :+
Bij hoge frequenties gaat daadwerkelijk ALLES een rol spelen. Je kan een prachtige antenne ontwerpen, maar zodra je dat ding in een behuizing plaatst gedraagt hij zich anders (omdat je capaciteit toevoegd, zal je matching veranderen en je resonantie verschuiven).

Een antenne maken is niet zo moeilijk. Een antenne maken die precies doet wat je wilt is dat wel!

Daarnaast kost het een godsvermogen om een antenne te ontwikkelen en zijn er veel dingen al gepatenteerd.
Ik begrijp wel dat bij de werking van een antenne heel veel factoren een rol spelen etc. maar anderzijds heb je maar heel weinig 'knoppen om aan te draaien' qua optimalisatie: Je kan een stukje van de behuizing kiezen of zeer beperkt daarbinnen een stukje metaal plaatsen – of een combinatie daarvan.

Je zou dus ook kunnen zeggen: Een echt goed werkende antenne maken in een telefoon kan bij lange na toch niet. Je kan hooguit kijken welk 'gigantisch antenne compromissen' haalbaar zijn en het beste uitpakt in de praktijk en die dan kiezen.

Het is een beetje als met oordoppen. Je kan er nog zoveel geld tegenaan gooien, een deel van het geluid komt toch wel door je schedel bij je trommelvlies. Zelfs met 'anti-geluid' is er geen oordop die het 100% stil gaat krijgen.
Je zou dus ook kunnen zeggen: Een echt goed werkende antenne maken in een telefoon kan bij lange na toch niet. Je kan hooguit kijken welk 'gigantisch antenne compromissen' haalbaar zijn en het beste uitpakt in de praktijk en die dan kiezen.
Precies! En dat proces is slechts tot op bepaalde hoogte uit te rekenen en je gaat al heel snel naar de testkamers om te experimenteren. En duurt jaren en kost vermogens. Dat Apple dat zelf gaat doen is werkelijk apart. Niemand anders doet dat.
Nou doet Apple op zich wel meer van dat soort dingen: Eigen ontwerp chip bijvoorbeeld. Het is misschien wel ongebruikelijk maar anderzijds is Apple ook geen doorsnee bedrijf ;)

Wat wel opvalt is dat ze in het verleden er vaak voor kozen om zoiets uit te besteden, zelfs nog eerder te investeren in een dure, specialistische machine of fabriek van een ander, dan het zelf te gaan doen. En dat ze dat risico nu toch vaker lijken zelf te willen nemen. Waarschijnlijk is dat toch goedkoper als je op de schaal van Apple werkt.
Staat letterlijk in het artikel. Dunner.
5G antennes zitten op een substraat (keramisch paatje) en bestaan uit meerdere elementen zodat een beetje bundelsturing mogelijk is. Als de dielectrische constante van dat plaatje hoog is kun je de antenne klein houden maar zoń plaatje geeft ook weer de nodige verliezen. Dat substraat ontwikkelen is daarom een hele wetenschap en de meeste substraten zijn fysiek relatief dik. Apple is waarschijnlijk op zoek naar een dunnere variant met dezelfde eigenschappen als een dikke.
Is het zo ingewikkeld om zelf een antenne te maken? Lijkt mij het minst complexe ding in een telefoon. Kwestie van rekening houden met de natuurkundige wetten (golflengte e.d.).
Apple is al tijden bezig om modems te maken en zouden niet eerst een intel divisie overnemen die bezig is met modems. Ze hadden een paar jaar geleden al beloofd dat ze ervoor zouden zorgen dat Apple toestellen beter zouden worden ,maar snap niet dat ze gewoon geld investeren samen met een ander bedrijf zoals Huawei of Samsung om een modem te ontwikkelen. Ze zouden het dan later goedkoop kunnen inkopen voor zichzelf..

Een bedrijf als Xiaomi doet dit ook door samen ontwikkeling te doen met Qualcomm (chip,cpu), TCL (schermen), Samsung (camera) en meer bedrijven. Ze kunnen ook veel geld investeren in zelfstandige divisies die iets ontwikkelen zoals ze doen bij Huawei die pompen enorm veel geld in ontwikkeling,.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 16 februari 2020 17:53]

Precies, ze kunnen meer leren over antennetechniek terwijl ze een uniek voordeel creëren ten opzichte van de concurrentie (flexibelere antennes waardoor bijvoorbeeld plattere telefoons mogelijk zijn) en minder afhankelijk worden van Qualcomm.
Iets met integralen over elke mogelijke positie in de ruimte t.o.v elke plek op de antenne op alle verschillende golflengtes die ondersteund moeten worden. Zijn boeken over volgeschreven, met heel veel wiskunde...

Is best ingewikkeld...
Waarschijnlijk zal de antenne alweer suf gepatenteerd zijn en ga je daarvoor moeten betalen. Eigen ontwikkeling is dan vaak (inclusief de ontwikkelkosten) duurder dan gewoon een antenne afnemen bij Qualcomm.
Het verbaasd mij eigenlijk dat ze dat nog niet deden, vooral gezien het feit dat smartphones enorm opgepropte apparaten zijn waar je zo efficient mogelijk de ruimte wilt benutten. Ik ga niet zeggen dat het eenvoudig is, maar wel goed mogelijk denk ik. Vaak zijn daar vrij krachtige EM simulators voor, maar het simuleren van een antenne in een "vacuum" is maar beperkt nuttig indien die zeer geintregreerd zit in een (metalen) apparaat.

In principe beinvloed elk stukje geleidend materiaal het straalpatroon van een antenne (denk maar terug aan de iPhone 4 antenne gate), dus zal je de antenne vorm en stralingspatroon goed moeten afstemmen op het industrial design en gebruik. Ik ben niet zo bekend met die field simulators/solvers of ze dat kunnen; maar ongetwijfeld is het mogelijk... als je er genoeg rekenkracht tegen aansmijt.

De reden dat ik mij er over verbaas, is omdat er al jaren lang door diverse reguleringspartijen wordt bekritiseerd dat telefoons te ongevoelig zijn en daardoor teveel vermogen moeten zenden. Je zou zeggen dat er naast verbeteringen op elektronica niveau ook veel wordt ingezet op antenne vereisten.

Daarnaast heb ik bij diverse industriele bedrijven gezien die graag een solide industrial design willen hebben, ook vaak gezien dat er erg veel moeite gaat in het ontwerpen van custom antennes met de juiste specificaties voor hun toepassing. Vooral als de producten die ze maken afhankelijk zijn van hoge betrouwbaarheid en goed bereik. Vaak zie je dat alle electronica infrastructuur grotendeels off-the-shelf is, met hier en daar wat tuning om de hardware optimaal te laten werken.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 16 februari 2020 12:44]

De iphone 4 vergeten met z'n hele goeie antenne?
Ja, dat is een wetenschap op zich. Zelfs een basic bitch RFID antenne is al een beest: https://www.youtube.com/watch?v=PWzyPZAPbt0
Het meeste is hierboven gezegd, maar nog 1 ding mis ik:

Vingers en de plastic behuizing houden mmWave al tegen. Daarom moet een 'volledige 5G' telefoon minstens 4 antennes hebben: 1 normale (4G achtige) antenne, en 3 voor mmWave, en die drie staan in verschillende posities.

Bij Qualcomm bestaat de mmWave weer uit een 'phased array' : Dat zijn tientallen /honderden mini antennes die samen 1 virtuele antenne vormen. Middels vertragingen (fase verschuiving) tussen de mini-antennes onderling, kan het signaal een bepaalde kant op gestuurd worden. Dus voor een antenne module is ook een circuit nodig voor de fase verschuiving, een processor om de gewenste richting om te rekenen naar de juiste fase verschuiving, en een versterker (PMIC).

Die antennes moeten netjes verpakt worden voor de bescherming, maar de bescherming mag niet teveel de zeer zeker straling tegenhouden.

Het geheel mag ook nog eens niet teveel stroom verbruiken: Door de batterij, maar ook omdat hitte het 'plaatje' waar de mini-antenne rijen opzitten kan vervormen. En vervolgens staat dat materiaal bloot aan straling, een juist die straling mag de contacten weer niet kapot maken.
Ja, dat is ingewikkeld, ook omdat een antenne voor alle frequenties niet bestaat.
Dus je moet ontzettend tweaken om elke band te ondersteunen.
Is het zo ingewikkeld om zelf een antenne te maken? Lijkt mij het minst complexe ding in een telefoon. Kwestie van rekening houden met de natuurkundige wetten (golflengte e.d.).
Heel leuk dat 5G, maar om er echt wat aan te hebben moeten de datalimieten dan ook komen te vervallen, mét tegelijkertijd het bieden van een hoger dan 4G snelheid.
Met 4G zie je het al; kleine bundels met max snelheid. Als je echt pech hebt ben je binnen een uurtje op Youtube wisselen tussen filmpjes door je bundel heen aangezien het hele filmpje al binnen is als je nog maar 20 seconden hebt gekeken.
Zo zit ik op een onbeperkt 4G abo, met een snelheid van 5 Mbit. Snel zát voor alle toepassingen op een telefoon van HD video streamen tot multiplayer gamen.
En ook hier geldt; die snelheid was ook al mogelijk met 3G. Dus van mij vooral de vraag om de snelheid te laten stijgen mét het wegvallen van de datalimieten. Anders blijven we als consument technisch gezien gelimiteerd tot de praktische grenzen van 3G, maar gebruiken we daar straks alweer 5G voor.

Verder hoop ik van harte dat Apple haar eigen antenne gaat implementeren in de hoop dat ze hier dezelfde impact mee hebben als met hun eigen chips; zuiniger en betere prestaties.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 16 februari 2020 10:57]

Waar heb je het over? Onbeperkt snel internet is nog nooit zo goedkoop geweest dankzij partijen als Tele2 en T-mobile.

De verbinding is over het algemeen sneller en stabieler dan wifi. Ik kan op 4G rustig 150 tot 225 mbps trekken.

Onbeperkt 4G kost echt geen drol meer. Ik betaal er nu €25 in de maand voor en dan krijg ik er onbeperkt bellen en sms bij.
En wat is je snelheid met onbeperkt 4G?
Verschilt per provider en netwerk. Ik gebruik t-mobile en tele2 tegelijk (werk) en ik moet zeggen dat t-mobile het beste netwerk heeft. Ik haal met gemak 150mbit en 30-80ms ping met gamen.

Dit is trouwens in Rotterdam en Almere met speedtest app op mobiel.
En dat is onbeperkt?
Zeker! Ik heb in ieder geval nog geen klachten ontvangen. Je hebt wel een dag limiet van 5GB. als je daar doorheen bent activeer je via de app extra GB's.

Alleen zit ik nooit op de 5GB per dag.
same here, as ik een game moet downloaden op steam ga ik gewoon op 4G zitten want.... het is sneller dan mijn thuisverbinding :9 ( :'( ). Paar keer op "extra gb plz" drukken is echt de moeite niet en begrijp ook wel waarom ze dat als limitatie hebben gesteld. Ik zit praktisch nooit meer op WiFi met mijn telefoon. Allelen voor updates en backups.
same here, bekabeld 290Mbps met telenet en wifi met de telefoon in de zetel vlak voor de modem maar 75Mbps krijgen. Zet ik 4G op dan heb ik +- 160Mbps ...
Ik heb 1x 133gb in de maand gebruikt op tmobile zonder problemen
Ik heb ff gekeken en 50+ GB is een redelijk normale maand bij mij. Nog nooit iets gehoord van T-Mobile.
Je kunt met Tele2 terabytes per paar maanden gebruiken zonder problemen. En als je een paar sms'jes achter elkaar stuurt kun je zo weer een paar uur door.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 17 februari 2020 00:33]

Heel leuk dat 5G, maar om er echt wat aan te hebben moeten de datalimieten dan ook komen te vervallen, mét tegelijkertijd het bieden van een hoger dan 4G snelheid.
Met 4G zie je het al; kleine bundels met max snelheid. Als je echt pech hebt ben je binnen een uurtje op Youtube wisselen tussen filmpjes door je bundel heen aangezien het hele filmpje al binnen is als je nog maar 20 seconden hebt gekeken.
Zo zit ik op een onbeperkt 4G abo, met een snelheid van 5 Mbit. Snel zát voor alle toepassingen op een telefoon van HD video streamen tot multiplayer gamen.
En ook hier geldt; die snelheid was ook al mogelijk met 3G. Dus van mij vooral de vraag om de snelheid te laten stijgen mét het wegvallen van de datalimieten. Anders blijven we als consument technisch gezien gelimiteerd tot de praktische grenzen van 3G, maar gebruiken we daar straks alweer 5G voor.

Verder hoop ik van harte dat Apple haar eigen antenne gaat implementeren in de hoop dat ze hier dezelfde impact mee hebben als met hun eigen chips; zuiniger en betere prestaties.
Sorry, maar onder welke steen kom jij vandaan? Smile!

Ik zal je helpen: je kan tegenwoordig kiezen of je een GB bundel kiest met limiet of dat je een onbeperkt data abonnement wilt. Dat was tot nu toe alleen bij T-Mobile en Tele2 het geval voor 25,- euro per maand alles unlimited bij Tele2 en deze prijs ook bij T-Mobile als je daar andere diensten hebt lopen.

Sinds vorige maand heeft KPN echter ook snel unlimited internet beschikbaar voor 30 tot 36 euro per maand. In maart komt Vodafone ook met unlimited voor ca 40,- tot 45,- per maand.

En nu 5g in je toestel willen hebben is echt niet raar voor personen die 3 jaar of meer met hun toestel wilken gaan doen. Al was het maar dat je dan in NL en het buitenland als er een verbinding is, deze ook kan gebruiken. Want de eerste tijd zal het nog niet veel sneller zijn in Nederland.
^^ Situatie in Nederland
Zo zien de voorwaarden in België eruit.

“Na 20 GB surf je verder aan verlaagde snelheid (512 kbps). Binnen de EU in het buitenland, kun je 14 GB gratis gebruiken, daarna wordt er een toeslag (€0,004/MB) aangerekend”

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 16 februari 2020 13:11]

Zit je op het onbeperkt internet van Robin mobile??

Ik heb Tele2 unlimited en heb geen wifi thuis. Perfect zo.
Yes. @ € 19,95
Even rondgekeken. Ik kom niet onder het KPN netwerk uit. Als ik echt snel wil met onbeperkt data moet ik al 34,95 betalen. Dat is het mij niet waard.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 februari 2020 10:00]

“Als je echt pech hebt ben je binnen een uurtje op Youtube wisselen tussen filmpjes door je bundel heen aangezien het hele filmpje al binnen is als je nog maar 20 seconden hebt gekeken.”

Youtube buffert slechts een klein stukje vooruit :) Precies om dit soort problemen te voorkomen hehe.
Uhm dan sluit je gewoon een abbo af zonder een data limiet...

Dat kan al een poosje in Nederland hoor.
Dat heb ik ook, maar de snelheid is niet uber. Ik betaal €19,95 per maand voor 5 Mbit op KPN. Ik kan niet onder het KPN netwerk uit.
Mensen hebben het hier over dat het makkelijk is om een antenne te maken, maar het gaat expliciet om mmWave-antennes (dat is de MTM525) voor frequenties van tientallen Gbps.

De antenne moet goed presteren over bandbreedtes van honderden MHz binnen meerdere mmWave-banden. Daarnaast is er MIMO-techniek waarbij er meerdere zend- en ontvangelementen zijn voor meerdere fysieke kanalen (dezelfde frequentie meerdere keren gebruiken en interferometrie toepassen om daarmee meer data door de lucht te pompen).

Daarnaast zijn deze frequenties zo hoog dat ze door je vingers al eenvoudig worden geabsorbeerd. Dus ze moeten ook op een tactische plek in het toestel zitten; aan de achterkant bovenin bij de Galaxy S20+ en S20 Ultra (in de gewone S20 zit geen mmWave 5G ivm ruimtegebrek!)

Zo simpel is het dus niet om dit zelf te bouwen.
Je kan het ook omdraaien: De antenne kan simpelweg niet op een ideale plek zitten, wat het op een bepaalde manier eenvoudig kiezen maakt. Sterker nog, er blijft een zeer beperkt aantal opties over, nadat alle andere onderdelen hun plaats gekregen hebben.

Kijkend naar hoe de gemiddelde gebruiker zijn foon vasthoudt zullen waarschijnlijk kiezen voor grofweg dezelfde plek als andere fabrikanten maar wat ze ook kiezen, het zit altijd vlak bij je hand en tijdens het bellen dek je nou eenmaal veel af met je hand en hoofd.

[Reactie gewijzigd door breakers op 16 februari 2020 12:27]

De mmWave-antenne bij de S20-modellen zat juist bovenin geloof ik. Andere soorten antennes zitten op andere (en vaak op meerdere) plekken.
Zou fijn zijn om in het artikel een foto van de antenne te plaatsen. Ik heb nu geen idee hoe groot en dik dit is.
Kort na de release van de S20+ en Ultra waren er foto's te zien van de mmWave-antenne (waar het hier over gaat). Die zat in de bovenkant en was 1x3 cm groot ongeveer.
Apple iets ontwikkelen samen met Samsung of Huawei? Daar hebben partijen als Samsung en Huawei helemaal geen baat bijn. Apple voegt helemaal niets toe. Kennis is nul.
Draadloze communicatie is super essentieel voor vrijwel alle Apple apparatuur. iPhones, iPads, Macbooks en AirPods kunnen absoluut niet functioneren zonder goede draadloze verbindingen.

Apple investeerde alleen al in 2019 voor 16 miljard in pure research. Buiten dat ze voor 1 miljard ook nog de modemdivisie van Intel overnamen.

Dat de kennis nul is lijkt mij dan ook wat overdreven. Ze zullen voor die miljarden misschien toch wel IETS hebben terug gekregen aan essentiele kennis over draadloze verbindingen??
ALS alles om marktaandeel zou draaien zou je dit kunnen concluderen inderdaad.

Toch heeft Rolls Royce vrijwel geen concurrentie terwijl ze een nog veel lager marktaandeel hebben dan iOS in de smartphone wereld.
Geruchten over Apple hebben voor vele automatisch enorme nieuwswaarde. Voor mij al lang niet meer. Met name bij Apple geldt het adagium 'eerst zien dan geloven'.
Jij doet hier zelf ook aan mee natuurlijk, je bent vandaag op Tweakers geregistreerd en van de 14 berichten die je tot nu toe plaatste gingen er 13 over Apple. Niet klikken op de artikelen en al helemaal niet reageren geeft dan een betere boodschap, zeker als iedereen met jouw mening dat ook zou doen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 16 februari 2020 16:23]

In wijs gewoon op de laatste kwartaalcijfers die uitstekend waren dan doe je vast iets goeds Als bedrijf. Dat heeft niets met fanboy te maken maar met objectieve cijfers.
Ga je nou alles en iedereen zitten minnen met een andere mening dan de jouwe?

Wat is dit voor kleutergedrag?
Niet zo aanvallend doen want ik weet niet waarom je dat op mij afschuift maar je berichten zijn gewoon van het -1 niveau. Je hebt vandaag 14 berichten geplaatst en je gemiddelde score daarvan is -9. Dat moet je dus echt bij jezelf zoeken. Niet bij ons.

Je kunt berichten als reactie op jezelf niet “minnen” dus het is hier overduidelijk ook de mening van andere. Maar goed dat zal je ook wel weer niet geweten hebben.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 16 februari 2020 16:25]

25 miljard winst in 1 kwartaal? Je leeft in een fantasie wereld zoals zoveel Apple fans.
Wel roepen maar duidelijk niet op de hoogte.

Geeft niet want je bent pas een dag lid van tweakers maar zo ga je niet ver komen ben ik bang, lees jezelf eerst eens in voor je een bijdehante opmerking naar andere plaatst.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 16 februari 2020 16:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True