Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Den Haag wil aantal laadpalen binnen vier jaar verdubbelen

Den Haag is van plan om binnen vier jaar het aantal laadpalen in de gemeente te verdubbelen. De stad heeft momenteel zo'n 1200 laadpalen en dat moeten er 2400 worden. De verantwoordelijke wethouder wil elektrisch rijden hiermee verder stimuleren, zodat de lucht schoner wordt.

Per jaar moeten er 300 laadpalen bijkomen, zodat binnen vier jaar de extra 1200 laadpalen worden gehaald. De gemeente meldt voor het versneld aanleggen en het beheer van de laadpalen een overeenkomst met energieleverancier Engie te hebben gesloten. Dit bedrijf zal de nieuwe laadpalen plaatsen in samenwerking met Ecotap en zegt dat het ook groene energie gaat leveren aan de rijders van elektrische auto's.

De huidige 1200 laadpalen in de gemeente zijn goed voor 2400 laadplekken en daarnaast zijn er nog 4 snellaadstations. De gemeente stelt dat veel Hagenaars overstappen van een auto met een verbrandingsmotor naar een elektrische auto en dat het huidige aantal laadpalen dus niet voldoende zal zijn. Met de aangekondigde verdubbeling wil de stad aan de vraag voldoen.

Deze investering in het uitbreiden van het aantal laadpalen heeft als doel om de lucht schoner te krijgen. Daartoe heeft Den Haag net als 34 andere gemeenten samen met negen provincies en de minister van Milieu en Wonen het onlangs gesloten Schone Lucht Akkoord ondertekend. Een kerndoel is om in 2030 een gezondheidswinst van vijftig procent te halen ten opzichte van de situatie van 2016.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-01-2020 • 14:37

248 Linkedin Google+

Reacties (248)

Wijzig sortering
Alleen jammer dat 3x 35A (voor je 11kW laadpaal) 700 euro per jaar extra kost. Tot zover stimuleren.

Die 700 per jaar moet kwijtgescholden worden zodra je een laadpaal hebt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 januari 2020 14:47]

Waarom 3x35A?
Je kunt prima op 1x10A laden;
's avonds 1900 aan de lader 's morgens 0800 eraf, betekend 13 uur laadtijd oftewel 13ux10Ax220V=28kWh en dat is goed voor zo'n 180km. Lijkt mij voor de gemiddelde NLer ruim genoeg om 2 dagen mee naar het werk te rijden (45km enkele reis). Veel werkgevers hebben ook laad mogelijkheden en kun je op het werk ook nog een 10u laden, mogelijk heeft je baas wel 3x35A voor 10u, kunt je nog ff 230kWh opslurpen in de 80kWh accu en heerlijk afgetopt naar huis "tuffen". Oftewel per etmaal kan er meer dan 250kWh worden geladen verdeelt over 1x10A en 3x35A.

Komt er naar range angst ook laad angst?

[Reactie gewijzigd door markhubert180 op 16 januari 2020 16:39]

Meh. Ik zou héél graag electrisch willen gaan rijden, maar een ritje naar kantoor is voor mij al 250 km in het gunstigste geval (ok dat rij ik niet dagelijks, maar als ik het rij is het wel op één dag 500 km totaal!). Ja ik kan op kantoor opladen maar thuis heb ik geen 35A.
250km = 2,5 uur rijden = minimaal 15 minuten pauze is bij een snellaadfstation genoeg om weer zo'n 100km te kunnen rijden. Thuis heb je hoogstwaarschijnlijk wel een enkelfase 35 of 40A hoofdzekering. Dus op 2 groepen van 16 ampere kan je snel genoeg dagelijks laden.

Maar 500km is natuurlijk wel een grote afstand voor middenklasse elektrische auto's...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 16 januari 2020 16:13]

het is niet alleen een grote afstand voor EV's het is een flinke afstand voor zelfs een fossiele auto, tenzij je echt eco gaat rijden sta je ook elke dag aan de pomp. vershil is alleen dat je bij een EV niet elke keer 100 euro kwijt bent.
Ik kan 800 km op een tankje diesel rijden, dus 1x heen-en-weer en 1x heen lukt dan nog wel ;) en aangezien ik om de week één keer heen en weer rij kan ik er bijna een maand mee doen.
dan is diesel ook niet de brandstof voor jou. en ik denk ook niet dat je dan in een stevige vertegenvoorigersbak rijd.

[Reactie gewijzigd door flippy op 16 januari 2020 16:51]

Ik rij een diesel. Met gemak. Geen échte vertegenwoordigersbak nee...
Beetje diesel rijdt doet dat 2 keer op een tank en dan ben je 1,35 * 40-50 55-70 euro kwijt per 2 retours.
niet een beetje vertegewoordigersbak die vaker klappen van 500km moet maken, daar hebben we het over, niet een lupootje 3L.
1 op 20 haal je met een middenklasse diesel.

Denk aan Golf, megane, Leon etc. Deze hebben een tank van z'n 50 liter. Lupo 3l rijd 1 op 30 dan zou je nog minder kwijt zijn. (en gebroken uitstappen)
ondanks het kleine prijsverschil zou ik een model 3 (of vergelijkbaar) niet in hetzelfde segment zetten als een golfje diesel. en zelfs die heeft het doorgaans wel gehad na 850km.

[Reactie gewijzigd door flippy op 17 januari 2020 09:52]

Nou idd! We hebben een nieuwe Peugeot 3008, mooie auto, maar mini range max 550 km...
Ik haal met het Opel broertje ~680km (Praktijk iets van 630km/650km)? Onderhuids zijn ze hetzelfde. (Met files minder uiteraard.)
Goede benzine of diesel kun je uitzoeken op 1000 KM reikwijdte, met name de zogeheten vertegenwoordigers modellen hebben vaak en een grote tank inhoud, en door de afstanden is het verbruik onder gemiddeld.
die bakken waar we nu over praten hebben ook een 65L of groter tank en juist die stoken elke keer 100 euro weg bij de pomp en doorgaans rijden die ook niet 110 op de rechterstrook, dus 1000km is redelijk theoretisch met zo'n bak. als je dat vergelijkt met een model 3 die 500km rijd voor nog geen 2 tientjes als je de btw niet aftrekt. dat is dus voor dagelijks gebruik een besparing van een leuk etentje elke dag. de doorsnee ondernemer kiest dus vrij snel voor een EV vandaag de dag simpelweg omdat de dagelijkse kosten veel lager zijn.

[Reactie gewijzigd door flippy op 16 januari 2020 16:30]

die bakken waar we nu over praten hebben ook een 65L of groter tank en juist die stoken elke keer 100 euro weg bij de pomp en doorgaans rijden die ook niet 110 op de rechterstrook,
Het is net zo theoretisch als jij het hier beschrijft. Met een 40 liter diesel ben ik meerdere keren tegen de 1000 KM aangelopen en ik ben zeker niet de "110 rijden op de rechterstrook" persoon. De 500 KM van de Tesla is juist een voorbeeld van een auto waarbij je in het praktijk maar de vraag is hoever je kan komen.
onze organisatie heeft tientallen teslas rondrijden en die halen hun kilometere gewoon, behoudens de bestuurders die altijd al meer verbruiken toen men diesel reed natuurlijk. verbruik blijft een kwestie van rijstijl.
Misschien rijden jouw collega's wat netter? Organisatie waar ik werk rijden gros van mijn collega's een stuk minder zuiniger en halen ze het niet.

Het is, zoals je zelf ook aangeeft rijstijl maar ook hoeveel gewicht je extra meeneemt en welke weeromstandigheden je vaak rijdt.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 januari 2020 16:49]

de motto "niet mijn auto, niet mijn probleem" staat fier te flapperen bovenaan de vlaggestok in mijn organisatie.
de motto "niet mijn auto, niet mijn probleem" staat fier te flapperen bovenaan de vlaggestok in mijn organisatie.
Welk probleem ondervind jij precies? Ik vind het eerder gezond om nadelen van een bepaald product te benoemen. Bedoel, als je het over een Tesla hebt met 500 KM range praten we over toch wel flink wat geld. Ja er zijn mensen (zoals ik) die het zonder problemen kunnen leasen, maar dan mogen we toch alsnog kritisch zijn?

Mijns inziens zijn opmerkingen die jij nu maakt erg goedkoop en stopt een serieuse discussie alleen maar.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 januari 2020 21:45]

ik ben zeker kritsch, het wagenpark wat ik (mede) beheer is duizenden voertuigen groot en bestaat uit tientallen merken en modellen. maar tot zover zijn aantoonbaar de tesla's een economisch gezonde keuze, zelfs zonder eventuele overheidsvoordeeltjes.
Gelukkig maar dat je kritisch bent. Dat je het een economische gezonde keuze vindt is uiteraard weer een andere discussie.
Ik pakte 10A omdat het gemakkelijk op 1 groep kan en er ruimte over blijft voor de wasmachine/wasdroger/kookplaat/oven etc.
Grote kans dat je lader in de late avond/nacht gewoon 16A kan pakken en dan kom je bijv. op;
4u x 10A x 220V = 9kWh ('s avonds nog wat zware gebruikers, daarna kan de lader loss...)
9u x 16A x 220V = 31kWh, wat totaal 40kWh is en dat is dan weer goed voor zo'n 267km en dan pas het ineens wel ;)
Ja precies. Ik ben nu naar kantoor zo'n 2,5 uur onderweg (enkele reis..). Als ik een Renault Zoë kies en volgens A Better Routeplanner kijk (een tool waarmee je electrisch rijden kan berekenen qua stops en laadpalen en dergelijken) kost me dat ruim anderhalf uur langer omdat ie halverwege van 10% naar 70% of zo op moet laden. Nogal onhandig.....

Dus het zoeken van een geschikte auto is al een uitdaging op zich.
De Renault Zoë heeft zo te zien 400 km bereik. Met bijv. de Polestar 2 heb je 500 km bereik. Misschien is die 100 km extra voldoende voor jou? Kun je hem op kantoor opladen voor de terugweg. Enige nadeel is alleen dat 'ie wel een stuk meer kost dan de Zoë.
Ja het gekke is dat die Zoe volgens ABRP onderweg leeg is en opgeladen moet worden. 400 km theoretische range maar amper 120 km volgens die routeplanner vind ik wel een héél groot verschil.
Er zijn nogal wat versies van de Zoe, waarschijnlijk heb je niet het laatste model genomen op ABRP.
De 50KWh .. hoger was er niet 😶
Volgens EV-database zou die tussen de 225 - 490 km range hebben. Dus worst case snelweg winter 225 wat je dan inderdaad net niet zou redden :| . Probeer anders nog even te spelen met de snelheid en aankomstpercentage, zou toch wel moeten lukken.
Ach binnenkort mag je toch maar 100 ipv 130 dus dat scheelt ook alweer. En een kwartiertje onderweg bijladen is het ergste niet maar ik ben al lang zat onderweg. Moet niet veel langer duren.
Een verbruik van 1 op 6,5 vind ik elektrisch nog erg optimistisch. Ik denk dat je met 1 op 4 moet rekenen: https://www.autoweek.nl/a...radius-elektrische-autos/

Natuurlijk kan je ook ecocruisen maar stel dat je 5 minuten vertraging oploopt en met 130 dat in moet halen, dan ga je nat. Veel huishoudens hebben overigens 3x25 en dat kost uit mijn hoofd niet heel veel en 's nachts met 3x16A laden lijkt me dan beter.
Ligt aan het model wat gereden wordt.
ModelS komt idd zo rond de 250W p/km en een kleiner model als een Zoë of Model3 kan prima rond de 150W p/km halen.
De rechtervoet is leidend in dit verhaal.

https://twitter.com/r_snoek/status/1217894560833134594?s=19
540km met 72kWh oftewel 133W p/km.
Gemiddelde snelheid: 54kmh. Tja... ;)
56,8 ;) 5% hoger :)

Maarre, heb jij een boardcomputer in je auto met een gemiddelde snelheid weergave?
Als wij naar Frankrijk gaan, zet ik altijd 1 teller op 0.0 en bij thuiskomst is het altijd heel interessant.
Snelweg kilometers ligt vaak rond de 2500km en vaak maar een paar honderd kilometer stadsverkeer, totaal zeg maar 2800km. Snelheid op de snelweg is meestal rond de 110 en toch is de gemiddelde snelheid vaak niet heel veel hoger dan een 70-75km/h.
Stadsverkeer is;
1. Funest voor je gemiddelde snelheid, want in de stad is de snelheid vaak heel erg laag. Denk aan 25-30 km/h gemiddeld.
2. Stadsverkeer is slopend voor je gemiddelde verbruik, het continu optrekken en remmen vreet energie. Het op snelheid brengen van een object en een constante snelheid houden is energetisch vele malen beter.

Oftewel, de hoger de gemiddelde snelheid, de beter de range vaak is. De lager de gemiddelde snelheid de slecht de range vaak is.

Dus in het geval van maar 54-56 km/h vind ik het heeel knap dat deze persoon zover is gekomen qua range.
In de mx5 heb ik al die elektronica niet. Ik heb ABS, een kilometerteller en een radio, dat is het wel zo'n beetje. :P

In de vorige wagen wel, daar lag de average van veel snelwegkilometers rond de 80-90. Toen ik een keer door kon rijden lag die op 120. Als je natuurlijk niet veel harder rijdt dan 100-110 dan ben je dus echt aan het ecocruisen. Ik heb het over in ieder geval vmax rijden. Ik gok dat ze in de test ook gewoon de vmax aan houden, niet specifiek zo zuinig mogelijk. Dan haal ik met de mx5 ook 1 op 14 waar ik anders de 1 op 12 haal.

Ik ben het overigens niet eens met hoe hoger de gemiddelde snelheid hoe beter. De ideale snelheid voor een EV ligt zo rond de 60-80 km/h. De luchtweerstand is het meest bepalend, vooral boven de ideale snelheid. EV's zijn enorm efficient qua motoren dus je merkt het direct als je harder gaat rijden dat dat meer vermogen kost.

Een ice gaat op hogere belasting en meer toeren efficienter werken dus harder rijden levert een efficientere motor op. Je krijgt hard rijden er als bonus bij zonder een enorme range-afname.

[Reactie gewijzigd door Nox op 18 januari 2020 12:40]

Psst, we hebben zelfs 230 Volt :)
4u x 10A x 230V = 9,2 kWh
9u x 16A x 230V = 33,12 kWh, totaal zelfs 42,32 kWh ;)
Klopt, maar ik ga aan de veilige kant zitten. Meer Amps en een hogere spanning gaat idd "onverwacht" voor een mooier plaatje zorgen. Mijn pv omvormer laat over de dag een gemiddelde spanning van 227V zien. Scheelt een paar procent.
Hier is de spanning hoger, af en toe kapt hij omdat de gridspanning te hoog is :X iets van net onder de 240v uit mijn hoofd.
Ik zit in dezelfde situatie.
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, maar bij mijn vorige baan had ik twee standplaatsen op 204 km van huis (richting noorden en zuiden). Nu moet ik 204 km naar het oosten rijden om op kantoor te geraken. Dat doe ik maar eens in de twee weken. Verder moet ik vaak naar België en Luxemburg. Daar is elektrisch rijden nog een ellende wegens het tekort aan laadpalen. Met een werkelijke range van minimaal 500 km zou ik wel uit de voeten kunnen. Het opgegeven bereik zal dan zo'n 700 / 750 km moeten zijn.

Laden met een gewone huis-aansluiting levert niet genoeg kilometers op om in een nacht zo'n grote accu vol te laden. Voorlopig houd ik de oude diesel nog maar een jaartje of twee aan, met een stapeltje ontheffingen om in België in een paar steden te mogen rijden.
Mijn ervaring met de 3 is dat die minder lang hoeft te laden (tot vol!) dan jij over een vlugge lunch doet. Superchargers zijn er een stuk meer wat gelijk een groot pluspunt aan een Tesla is.

Met een lader die balanceert met de rest van je huis pak je altijd maximaal beschikbaar vermogen en kan je dus best een 11kW lader realiseren op een 3x25A aansluiting zonder dat de stoppen er ooit uitspringen. Op die manier kan je makkelijk in een kort nachtje de 3 helemaal vol laden als je leeg thuiskomt.
In de buurt van mijn huis en van mijn werk zijn geen Superchargers te vinden (minimaal 45 km). In België zijn ze erg schaars. Lunchen doe ik liever waar en wanneer het mij uitkomt. Ik vind het vervelend als mijn auto dat (mede) gaat bepalen.
Mijn dieseltje gaat nog wel even mee. Ondertussen kijk ik wel even de kat uit de boom totdat er betaalbare modellen komen (stationwagen of mpv) waar ik mee uit de voeten kan en die een behoorlijk bereik hebben.
Door mijn beperking (en de juiste contacten) is het best te doen om ontheffingen voor milieu-zones te krijgen.
Tesla gaat een nieuwe generatie batterijen aankondigingen. De roadster 2.0 heeft een range van 1000km. Dan kan met huidige type batterijen niet. De batterijen zouden maar liefst 1400 kilo moeten wegen.
Die range moeten we overigens eerst nog maar zien. Er worden wel vaker mooie getallen genoemd, maar die blijken dan achteraf toch niet haalbaar te zijn. Tesla heeft nu al zo ongeveer de beste accu's en er is nog geen andere techniek beschikbaar om op grote schaal nog betere accu's te maken. Je moet er ook nog eens behoorlijk diep voor in de buidel tasten. Ik kan me dat niet veroorloven.
Ik zoek gewoon een auto van max € 40 000 en door mijn beperking zal dat een station wagen of mpv moeten zijn. Als bereik wil ik echt minimaal 500 km kunnen rijden (ook in de winter) zonder op te laden. In de praktijk zal ik dan onderweg nog vaak een keertje onderweg wat bij moeten laden.
Dat is juist prima te doen elektrisch! Stel dat het opgegeven bereik 400km is en je een fors zware rechtervoet hebt. Dan verdampt 100km bereik en heb je vast nog zo’n 50km in de batterij zitten als je op je werk komt, waar je de auto in de lader prikt en onder dezelfde voorwaarden weer naar huis kan. Je geeft aan dat je die rit niet elke dag zo doet, dus thuis ‘s avonds en ‘s nachts aan de publieke 3,6kW en de avond-nacht erna weer, dan zou je dit grapje om de dag kunnen uithalen.
Enige voorwaarden zijn dan wel dat je op het kantoor 11kW kan laden en je een volle dag (6-8 uur) daar bent, maar als je 250km rijdt naar je kantoor ga ik daar wel van uit. Verder neem ik ook aan dat je op de andere dagen minder ver hoeft, maar een kilometer of 100 op de tussenliggende dag haal je denk ik wel.
Ik ben niet de gemiddelde Nederlander. Mijn retour is 190km op normale dagen. Op bijzondere dagen rij ik extra, of in de avond ook nog ergens heen.
Dan is elektrisch rijden op dit moment niet gunstig. Dan kan je nog een aantal jaren wachten op een betere range van de auto's, sneller laden en meer beschikbaarheid van laadpalen.
Soms snap ik niet dat mensen gelijk verwachten dat elektrisch rijden gelijk aan alle scenario's voldoet. Ja, voor veel mensen kan langszaam of niet dagelijks laden in voldoen bij dagelijks gerbruik. Maar het is niet voor iedereen.
Wat een onzin. In mijn geval is elektrisch rijden juist gunstig, als ik maar een auto heb met een flink bereik (Polestar 2 zojuist besteld) en een 11kW laadpaal.
Was een 3x25A aansluiting icm een loadbalancer geen optie?
Met de Polestar 2 kun je 500 km rijden voordat je moet opladen. Dat lijkt me dus ruim voldoende voor jouw scenario.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 januari 2020 17:12]

Nou... de opgegeven WLTP range is 500 km. De praktijk is echter heel wat anders, zeker in de winter (kachel aan, lagere performance batterijen). Het hangt er ook vanaf of je kortere of langere stukken rijdt en vooral hoe hard. Op de snelweg met 130 km/u wordt de range al gauw een stuk minder. Maar goed, binnenkort mogen we niet harder dan 100 km/u wat wel weer goed is voor de range.

Met een WLTP range van 500 km moet je al zuinig aan doen om in de praktijk zo'n 400 km te halen. En dat is dan met een volle accu die je helemaal leeg rijdt. In de praktijk laad je echter niet op tot 100% maar maximaal tot 90% en je wilt liever ook niet onder de 10% komen. Dus je dagelijks bruikbare range is ook nog maar eens 80% van die 400km. In de praktijk zal je dus maximaal zo'n 300-320 km met die auto rijden en dan moet toch echt al weer aan laden gaan denken.
Maar Gamebuster zei dat 'ie 190 km retour rijdt en ook een wat extra zo nu en dan. Dus zelfs als je alleen naar de praktijkprestaties kijkt en niet alleen naar wat Polestar opgeeft, dan nog is het ruim voldende voor zijn scenario. En daar ging het mij hier om.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 januari 2020 18:04]

Straks mag je nog maar 100 dus ach 😜
Yeah right. 300km misschien. Dat haal ik op sommige dagen wel.
Nou, dan heb je er dus nét genoeg aan.
Precies. Maar dan moet ik ‘m wel
‘S nachts helemaal vol kunnen gooien
3x35A is straks of nu al geen overbodige luxe met een standaard huishouden. Want bijna alles is elektrisch en straks is dat alles wanneer we van het gas af zijn. Je wilt ook niet 12 uur bezig zijn met het laden van een auto, al helemaal niet wanneer je huishouden 2 elektrische auto’s heeft.
3x25A is prima (ervaring: volledig elektrisch huis met W/W warmtepomp en inductie, EV op de oprit). Je auto is bijna nooit helemaal leeg als je thuiskomt dus volladen duurt een stuk korter. Met een load-balancing laadpaal heeft het huis voorrang en pakt de laadpaal alles wat "over" is tot net onder de max van je huisaansluiting. Er zijn ook load-balancing laadpalen die de stroom over 2 auto's verdelen (Alfen ICU met twee sockets bv) tot een van de auto's vol is, dan krijgt de andere alles. Op die manier is een volledig elektrisch huis met 2 EV's nog prima haalbaar op 3x25A (en wij gaan het meemaken, plannen voor een tweede EV zijn er al).
Het laden op het werk is wel een ding. Bij het bedrijf waar ik werk wordt nu gekeken naar de mogelijkheid om laadpalen in de basis niet open te stellen voor het personeel. We hebben op locatie slechts een beperkt aantal laadpalen en ivm elektrificatie van het wagenpark worden deze plekken heel vaak bezet. Nu komen er regelmatig nieuwe laadpalen bij, maar dit loopt niet netjes gelijk op vanwege allerlei factoren. Om er toch voor te zorgen dat personeel dat verder weg woont van kantoor wel kan leden evenals bezoekers die soms uit het buitenland komen kan dat verbod nodig zijn.

Het resultaat is wel dat het personeel dat binnen een straal van 20 of 30km van kantoor woont de auto niet mag opladen op locatie. Dan is dat personeel dus verplicht om al het laden thuis te doen (of misschien voor sommige op locatie bij de klant). Oftewel, we gaan er vanuit dat iedereen thuis zijn auto goed kan opladen. En voor dat personeel is een snelle lader thuis bijna onontkomelijk.
Waarom 3x35A?
Je kunt prima op 1x10A laden;
's avonds 1900 aan de lader 's morgens 0800 eraf, betekend 13 uur laadtijd
Tja, hiermee geef je mooi aan waarom het niet kan op 1x10A. Dan zou Den Haag maar max 2400 electrische auto's erbij mogen krijgen de komende 4 jaar, aangezien 1 paal slechts 2 auto's per dag kan laden (en dan moet er dus 1 persoon de hele dag laden en 's nachts werken, anders is het 1 paal voor 1 auto)

De verwachting is wel dat electrische auto's iets meer gekocht gaan worden, waardoor het realistischer is om snellaadstations etc neer te zetten, zodat je met 1200 palen zeg 10.000 auto's kan bedienen...
Want er zijn nog niet genoeg voordelen voor elektrische rijders....

Voor die 700 euro wegenbelasting die je minder betaald dan een doorsnee auto op benzine kun je precies een 3x35 ampere betalen.
Inderdaad, er zijn bij lange na nog niet genoeg voordelen voor EV-rijders.

Kijk naar Noorwegen, waar je gewoon op openbare plaatsen gratis mag parkeren. Je mag met een EV over busbanen. Dát zorgt ervoor dat mensen graag overstappen.
Of noren overstappen is nog maar de vraag.
Veel Noren kopen een elektrische auto als tweede auto vanwege de voordelen en omdat nieuwe benzine auto's duurder zijn vanwege belastingmaatregelen maar de oude wordt meestal niet ingeruild die houden ze voor de langere koude ritten.

https://finance.yahoo.com...t-electric-230000308.html

One reason for the muted impact of EVs on Norwegian gasoline and diesel consumption is that 64% of Norwegian households that own an EV also own an ICE car. Two cars households used ICE cars for 60% of their driving needs and EVs for 40%. The second car effect is apparent in the passenger car data: In 2014, Norway had 2.55M passenger cars (including 50K EVs and PHEVs) as compared to 2.76M passenger cars (Including 300K EVs and PHEVs) in 2018. This shows that the ICE fleet has remained constant and that EVs are supplementing ICE cars and not replacing them.

[Reactie gewijzigd door (id)init op 16 januari 2020 17:48]

Interessant, dat plaatst al die joepie-kreten over EV's in Noorwegen wel in een ander daglicht. Al moet je natuurlijk er wel rekening mee houden dat de bevolking blijft groeien, en er dus automatisch meer auto's nodig zijn, al zal dat de toename hier niet volledig dekken gok ik.
Elke kilometer in een EV is géén kilometer in een ICE. Maw. het kan een tweede auto zijn maar het alternatief is blijven rijden op platgestampte dinosaurussap.
Bedenkt wel dat al deze voordelen door iemand betaald moeten worden.

Als de netbeheerder elektrische rijders gratis en upgrade naar 3x35 ampere moet geven betekend dit dat ze dus extra kosten maken waar ze niks voor terug krijgen. Dit zal betekenen dat het vastrecht dan voor iedereen duurder word.

Idem met de voordelen die er nu zijn qua bijtelling of wegenbelasting, deze worden ook gewoon betaald door de belastingbetaler.

Ik gun mensen best wat voordeel omdat ze voor een auto kiezen die beter voor het milieu is, maar het is een keer mooi geweest.

En over Noorwegen:
Ik denk dat als we het hebben over of dingen in Nederland betaalbaar zijn, je juist niet naar Noorwegen moet kijken. Noorwegen heeft dusdanig veel geld verdient met olie en gas dat ze daar dingen kunnen die voor Nederland simpelweg niet te betalen zijn. Wij hebben immers geen staatsfonds van 1000 miljard euro, Noorwegen wel.

[Reactie gewijzigd door Zoidberg_AvG op 16 januari 2020 19:55]

Je hebt het over Nederland, een land waar 15 miljard per jaar aan toeslagen besteed worden. Mag dan de gene die al aanzienlijk meer belasting betaalt dan modaal ook een voordeel hebben om iets goeds te stimuleren?.
Dat mag van mij, daarom zeg ik ook in mijn vorige post dat ik geen problemen heb met de huidige regels, die zijn gunstig, en dat is precies de bedoeling van de overheid.

Maar als er dan iemand na dit behoorlijke voordeel nog begint te klagen over de kosten van een 3*35A aansluiting, en meent dat deze maar gratis moet worden dan is dit voor mij een brug te ver. Ook de overheid kan geld maar een keer uitgeven, en dan weet ik wel betere doelen dan iemand die zijn auto graag iets sneller oplaad maar niet voor de aansluiting hiervoor wil betalen.
3x35 is helemaal niet nodig. Je kan prima een volledig elektrisch huis (warmtepomp + inductie koken) en een EV of twee hebben op 3x25A mits je een load-balancing laadpaal hebt (ervaringsdeskundige hier ;) ).
Netbeheerders maakten in 2014, 2015 en 2016 een dikke 2,3 miljard euro winst en zitten op een reserve van 10 miljard.

Dat mag best wat minder.
Met een EV over busbanen lost helemaal niks op in Nederland, want op veel plekken waar hier busbanen liggen rijden bussen in hoge frequenties. Dan kunnen bussen net zo goed weer tussen het andere verkeer gaan rijden.
hoelang blijft het nog? de wegenbelasting komt er toch een keer aan voor electrische auto's.
Weet je dat zeker? Ik durf er geld op in te zetten dat die kilometerheffing er toch echt een keer komt en daarmee dus wegenbelasting vervangt.
En dat er accijns komt op kWtjes, en die mag je dan ook betalen over je kWtjes thuis. Het geld dat ze niet meer binnen hallen via de Melkkoek ( Wegenbelasting, BPM, brandstof accijns/belastingen ) moeten op een ander manier geïnd worden.
https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting
"Het kabinet verhoogt de energiebelasting voor aardgas en verlaagt de energiebelasting voor elektriciteit."

Het gaat juist de andere kant op ;) . Ik denk inderdaad ook eerder KM heffing.
Vorig jaar eerst max. verhogen en dan dit jaar omlaag doen. Per saldo gewoon duurder geworden. En maak je geen illusies. Je gaat straks gewoon belasting betalen op je vierkante meters op je dak. Die schatkist moet gewoon gevuld worden.
Dit plan loopt tot 2026. Gaat de komende zes jaar dus verder omlaag.

Het wordt gecompenseerd door gas belasting flink te verhogen dus zo wordt die schatkist wel gevuld... met centen van de mensen die het niet kunnen betalen om van gas af te stappen. :+

Zo. Zelf ook even wat azijn gezeken :P
Met dank aan de VVD, de rijken worden rijker en de niet rijken armer, ik verdien behoorlijk, maar ik merk er niks van dat de VVD aan de macht is, links of rechts aan de macht ik betaal toch wel. Ik heb liever dat het geld naar de armen gaat dan naar de rijken.
En bij de volgend regerings-formatie zullen we wel zien wat er overblijft van die regelingen. Ik heb dat er behoorlijk wat verandert.
En dat er accijns komt op kWtjes
Hoe wil je onderscheid maken tussen een kWh die in de auto gaat en de kWh die je in de waterkoker steekt?
Kilometerheffing is eenvoudiger.
Die kun je dan ook voor de ICE auto gebruiken in plaats van de brandstofaccijns.
Ik heb liever de belasting op de kWtjes dan kilometer heffing, ik vind het geen fijn idee dat de overheid altijd weet waar ik ben.
Dat is als je spitsheffing wil doen.
Als het enkel 'Ieder jaar geef je de kilometerstand op' is, is dat geen probleem.
Enkele jaren terug is het strafbaar geworden in NL om met de kilometerstand te prutsen.
Waarom denk je dat dat is gekomen? Natuurlijk vanwege de kilometerheffing waar de overheid mee bezig was, voorheen was het niet strafbaar en leverde het de overheid meer BTW op van te duur verkochte auto's...
Maar dat werkt niet, Als ik een auto heb die ik hier gebruik en een tweede auto voor vakanties wordt je behoorlijk genaaid :-). dus is het kilometer heffing met een tracker kasje, want dan heb je namelijk ook meteen de buitenlanders die hier rijden
.
Die buitenlanders hebben natuurlijk geen tracker kastje?
En denk je nu echt dat de overheid het erg vindt jouw te belasten voor kilometers in het buitenland?
Ze zullen gewoon zeggen "Je betaalt geen wegenbelasting meer en die was ook deels voor jouw buitenlandkilometers"...
niet Duitse vrachtwagens hebben in Duitsland gewoon een kasje nodig, en er is heel lang het idee geweest dat iedereen dat zou moeten hebben, ook pkw's. Dus Nederland kan dat makkelijk invoeren als ze dat willen. Volgens mij is het bij wet zelfs verplicht in Europa dat je rekening rijden niet alleen in mag voeren voor een bepaalde groep mensen, dat is dus ook de reden dat het voor pkw's niet is ingevoerd in Duitsland want de overheid was van plan de Duitsers te compenseren, en dat mag niet van Europa.
4800 parkeerplaatsen minder voor Jan met de pet :+
KWhtjes zijn nu al zwaarder belast dat dode Dino sap.

Wegenbelasting zou geïnvesteerd worden in de weg. En brandstof accijns in het milieu. Maar daar komt in de praktijk niks van terecht. Er is geen reden om die lasten te blijven koppelen aan het bezit of gebruik van een auto.
Al heb ik liever dat de belasting blijft, maar dat het geld verplicht naar verduurzaming gaat.
Vergeet ook de 4% bijtelling i.p.v 22 % niet. vooruit die gaat wel omhoog maar toch aardig voordeel nu
8% over de 1e 45K

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 januari 2020 16:30]

8% over de eerste 45k
Ook de 50k is naar 45k gegaan.
Of alle brandstofaccijnzen die worden misgelopen.
Weet je wat zou stimuleren 4% onder de 30k en alles er boven "eerlijk" bijtellen zoals elke brandstofauto waardoor het "normale" elektrische segment eindelijk een los komt en het voor iedereen bereikbaar is.

(het zal fabrikanten pushen naar betaalbare elektrische auto's)
Een 3x 25A aansluiting is voldoende voor een 11 kW laadpaal en is in veel huizen al standaard aanwezig (heb je bijvoorbeeld ook nodig als je op inductie kookt). Er zijn geen extra maandkosten voor een dergelijke aansluiting.
3x 25A tijdens laden heb je 3x 9A over. Mijn waterkoker verbruikt al meer dan 1980 watt
Je moet ook laden tijdens het slapen.
Of... revolutionaire gedachte hier... we halen die 700 euro belasting weg voor mensen die die extra stroom gebruiken om thuis op te laden zodat mensen die niet thuis kunnen laden de openbare/gedeelde palen kunnen gebruiken, zodat beide partijen er baat bij hebben om elektrische auto aan te schaffen zonder dat dit extra kost.

Merk op dat die 700 euro belasting niet een vorm van belasting is die "normale" auto-bezitters wel hebben: deze belasting krijg je alleen als je je stroomnetwerk extra wil belasten om te kunnen laden. Aan de ene kant betaal je dus minder/geen wegenbelasting, maar je wordt wel direct belast voor het bezit van een laadpaal aan huis.

Als je elektrsiche autos wil gaan belasten: Prima, doe dat lekker op de wegenbelasting ofzo, maar de huidige belasting maakt thuis laden duurder/complexer, terwijl ze aan de andere kant juist de hoeveelheid openbare palen willen verdubbelen.

Als je thuis laden stimuleert, heb je ook minder openbare palen nodig. En ik heb het niet eens over "geef mij geld voor een laadpaal" maar "hey laat me geen belasting betalen over een zwaardere aansluiting"

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 januari 2020 16:32]

Leuk verhaal, maar vastrecht is helemaal geen belasting, dit zijn kosten die je aan de netbeheerder betaald (welke geen onderdeel van de overheid is).
Een grotere aansluiting is niet gratis, het is niet zo dat zo bij de netbeheerder een knop omzetten en dat je dan ineens 3*35a hebt. Als een groot aantal mensen gratis een upgrade naar een grotere groep moeten krijgen dan brengt dit enorme kosten met zich mee voor de netbeheerder. Gevolg, vastrecht voor iedereen duurder.
In veel huizen al standaard aanwezig? Even fact checken: Sinds juli 2011 is de 3-fasenaansluiting van 3x25A bij nieuwe aansluitingen de standaard.
Dan blijven er nog ongeveer 6 a 7 miljoen huizen over met zo'n lullige 1 fase aansluiting van 1x25A of 1x35A.
Of zelfs 1x20A. Ik heb met de grootste moeite de netbeheerder kunnen bewegen om daar 1x25A van te maken. Zwaarder (1x35 of 3x25) gaat niet in verband met de bekabeling van de netbeheerder.

Dat is in veel oude wijken nog zo. Er zit hier echt nog wel wat achterstallige modernisering van het stroomnet.

Das niet de oven en de waterkoker tegelijk aanzetten :o

[Reactie gewijzigd door Indoubt op 16 januari 2020 16:52]

Dan blijven er nog ongeveer 6 a 7 miljoen huizen over met zo'n lullige 1 fase aansluiting van 1x25A of 1x35A.
Die ‘lullige 1x35A’ is hier gewoon voldoende om een auto in een nacht volledig op te laden.
Nee, als je op inductie kookt heb je dat helemaal niet nodig. Dan volstaat ook een kookgroep van 2x 16A.
Maar dat is 1x 32A op een 1x 40A aansluiting, dat is ook fors! (In het andere geval heb je al een 3 fasen aansluiting, vziw bieden netbeheerders 1x 35A/40A of 3x 25A als stadaardaansluitingen voor particulieren aan).
In de praktijk merk ik dat 3x 25A inderdaad genoeg is. Er blijft nog voldoende over voor een vaatwasser, waterkoker, wasmachine enz.

Die 25A hoogzekering kan je volgens de specificatie een flinke tijd "overbelasten". Zo uit mijn hoofd, maar een uur 35A moet geen probleem zijn.
11kW kan ook met 3x 25A wat je niets meer kost aan vastrecht.
zoals @pharz ook al zegt. Daarmee (3 X 25A) kun je prima in de nacht je wagen laden.
Daarnaast krijg je al best veel voordelen als elektrorijder.

Al staat die natuurlijk los van publieke laadpalen in de gemeente Den Haag...
Wat denk je dat een nieuwe wijktransformator kost? Dat moet ergens van betaald worden.
Je hebt geen 3x35A nodig voor een 11 kW laadpaal. Op 3 fase is 11 kW 16 A per fase. Dat kan prima op een 3x25 A aansluiting die hetzelfde kost als de 1x40A aansluiting. Bespaart je weer 700 euro per jaar.

Ik heb zelf een 3x25A aansluiting en laad met 11kW mijn auto. Bij een volledig lege accu doe ik daar 10 uur over dus nee, op 1 fase laden is voor mij geen optie. Met 3,6 kW gaat het dagen duren voordat mijn accu dan weer vol is.

De auto start om 23:00 uur met laden. Dan zijn de grote verbruikers wel uitgeschakeld en heb ik naast de auto nog 9A per fase over voor de rest van het huis. Meer dan genoeg voor die paar lampen en een computer of TV die dan nog aan staat.

Zodra de CV ketel is vervangen voor een warmtepomp moet er misschien wat slimmigheid bij die de auto afremt op het moment dat de warmtepomp op vol vermogen moet leveren.
Laadpaal met load-balancing, geen slimmigheid bij de auto nodig. Is nu al beschikbaar en werkt uitstekend. Zou in jouw situatie nu al handig zijn want dan kan je gewoon direct beginnen met laden ipv een timer te gebruiken. Oven en kookplaat aan? Dan laad de auto automatisch even wat langzamer.
Geld moet toch ergens terugbetaald worden aangezien elektrisch rijden vrijwel niks betalen lijkt me dit een eerlijk optie
Er zit meer belasting op stroom dan op brandstof.
Klopt maar brandstof auto blijft belachelijk duur vanwege al die extra kosten.
Wat dacht je van conflicten in het Midden-Oosten, de OPEC en het feit dat de olie een keer op zal raken?
Op 3x25 kun je prima 11kw laden. Slim laden of een loadbalancer tussen en gaan met die banaan 😉
Tips voor slim laden of load balancers? Heb nu 1x 35A maar ik ga over naar 3 fase 25A
Bij voorkeur een laadpaal die load balancing heeft en waar geen extra kosten per maand voor load balancing gerekend worden. De Alfen ICU kan het bijvoorbeeld door rechtstreeks op de P1 poort van je slimme meter aan te sluiten. De laadpaal van The New Motion kan het ook maar dan mag je per maand extra betalen voor het load balancing deel, dit vind ik complete onzin aangezien het een totaal lokale aangelegenheid is. Ook oplossingen met een Maxem load balancer naast de laadpaal zijn voor veel woningen totale overkill, en je zit weer aan een abonnement vast.
Bedankt voor de tips! Maxem was inderdaad al op mijn radar als mogelijke oplossing, al staan nergens kosten vermeldt.

Deze dus: https://alfen.com/nl/alfen-productlijn/eve-single-pro-line

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 17 januari 2020 08:52]

Jups! Mocht je plannen hebben voor een tweede EV hebben ze ook een versie met twee sockets die de stroom netjes over twee EV's verdeelt.
Gewoon 's nachts laden, dan verbruik je toch al vrijwel geen stroom. Een 3x 25A is meer dan voldoende. Ik heb in elk geval nog nooit problemen gehad (ook niet als ik -uitzonderlijk- eens overdag laad). Ik heb in de auto gewoon aangegeven dat ie 's nachts vanaf 00:30 laad.

Vooraf ook de Maxim overwogen als loadbalancer, maar volgens mij spelen die ook vooral in op een angst die niet gebaseerd is op feiten. Tenzij je nog andere grote stroomverbruikers hebt die 's nachts hun werk doen.

Je kunt overigens ook in de auto (of bij de laadpaal) aangeven dat ie met minder vermogen moet laden. Dan duurt het natuurlijk wel iets langer.
Het woord 'kerndoel' in de laatste zin is wel passend bij de wens voor schone lucht in combinatie met het maken van elektriciteit zonder uitstoot. Groene stroom is niet altijd even schoon, zonnepanelen en windmolens wellicht, maar de bio massa zeer zeker niet.

Hoewel ik prive de komende 10 jaar niet over ga op elektrisch, is het goed om een start te maken aan het tekort aan laadpunten. Zolang dat nog niet op de rit is, gaat de trein nooit rollen.
Er is wel degelijk groene stroom uit biomassa, al is het aandeel bescheiden. Dan gaat het om reststromen, uit de bv bouw of de landbouw, of in afvalverbrandings centrales.

@Andy Wachelder Klopt, maar bv bij de productie van organisch materiaal wordt CO2 opgenomen. De CO2 die uit die verbrande plank komt, was eerst door de boom uit de atmosfeer gehaald. Netto wordt er dus geen CO2 toegevoegd, wat met fossiele brandstof wel zo is. Daarbij komt: de CO2 uit die reststromen komt toch wel vrij. Of je het nou laat verrotten, composteert of verbrandt maakt daarvoor eigenlijk niet uit.

@jpsch Dat kan, en lijkt me de efficiënste oplossing, maar dat kan niet met niet met alles. Groene kliko's: prima. Sloophout: misschien. Grijze kliko's, rioolslib: no way.
Maar in nederland hebben we nou juist een fiks mestoverschot, dus waar moet je dan met al die mest heen?

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 16 januari 2020 21:28]

Alsof die reststromen bij de verbranding géén CO2 produceren... 8)7
Als het bv om GFT (groenten-, fruit-, en tuinafval) gaat die vergist wordt en het methaangas van gebruikt wordt gaat het echter wel om CO2 van een 'jonge' bron die vrijkomt, immers een appelboom heeft recent CO2 opgenomen en gebruikt om een appel mee te groeien. Een of andere boom die in een Canadees bos gedurende tientallen jaren CO2 heeft opgenomen om te groeien heeft veel 'oudere' CO2 in zich zitten en zou je bijna een fossiele brandstof kunnen noemen. Heb het misschien wat warrig uitgelegd maar misschien begrijp je wel wat ik bedoel :)
Waren ze eindelijk gestopt met bossen kappen voor warmte door op kolen en gas over te stappen zijn ze er weer mee begonnen maar alleen noemen ze het nu groen. Biomassa is zwaar vervuilend.
Reststromen kun je ook weer als meststof gebruiken. Als je die verbrand, gaat er waarschijnlijk gewoon meer kunstmest op de akkers.
Ik vraag me af of electrische auto's op "Grijze" Energie uit een kolen-/gas-centrales uiteindelijk niet alsnog minder vervuiling veroorzaken dan benzine-auto's.
dat is al talloze keren doorgerekend en zelfs de meest vervuilende amerikaanse (en dat zegt wat) kolengestookte centrale is nog beter dan gewoon op benzine/diesel rijden. dus ja, kolen is in dat geval beter voor het miljeu...
Ja en nee, ligt er aan hoe ver je de keten doorrekend. De verbranding van kolen aan sich is beheersbaarder dan diesel/benzine. Maar ook het feit dat het opboren en produceren van benzine/diesel heel veel energie kost en lekkages in olie leidingen veel natuur kan verwoesten.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 16 januari 2020 16:51]

'Opzoeken' en mijnen van kolen zal ook wel een en ander energie vragen vermoed ik. Maar hoe het allemaal exact in de praktijk zit weet voorlopig niemand 100 % zeker inderdaad.
Dat is bijna niet 100% door te rekenen. Bij elektrische auto's moet je ook de produktie en verwerking van afval van bijv. accu's meerekenen. Ook het genereren van de stroom, dus ook de produktie van windmolens, zonnepanelen, bio massa, evt. waterkrachtcentrales (bouw+onderhoud).

Bij brandstofauto's moet je (naast een klein accuutje) ook het boren naar olie, het kraken van de olie, het transport en opslag etc. mee rekenen.

Iedereen heeft er een theorie over, maar niemand kan het exact doorrekenen tot het onder de streep klopt.
Dat denk ik wel. Maar sowieso verplaats je het probleem. De reden dat Den Haag als stad dit doet is niet voor CO2 reductie (waarbij de locatie vrijwel niets uitmaakt) maar juist om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren. En dat is nou net de plek waar wel auto's rijden maar weinig elektriciteits centrales te vinden zijn.
Wat ik zelf het grootste verschil in vervuiling zie, is het de plaats waar de vervuiling optreedt.
Bij een EV komt de stroom van 1 centrale plek. De uitstoot en vervuiling is dan relatief eenvoudig in de hand te houden. Daar waar je rijd heb je in principe geen uitstoot.

Bij een brandstofmotor heb je overal kleine energiecentrales met allemaal hun eigen uitstoot, wat dus veel moeilijker te sturen is (zie het sjoemel diesel verhaal).

Daarmee zeg ik dus niet dat een EV per definitie schoner is. De locatie van de uitstoot veranderd en dat maakt de lucht in de steden/woonplaatsen wel schoner.
Geen uitstoot, enige probleem is het afval, maar ik zou dat gewoon onder de stoel van Trump schuiven.
Altijd goed, maar ze moeten wel een oog houden op de exploitanten. Ik hoor steeds meer klachten over de bedrijven die de laadpalen ook daad werkelijk plaatsen en heb er zelf ook een slechte ervaring mee gehad.
Ik heb daar toch wel een kanttekening bij, ik zie heel veel laatpalen die bijna nooit gebruikt worden, maar dus toch een parkeer plekken innemen voor de normale stervelingen met een ICE car.
Het is exact wat Paedar zegt. Op een publieke plek loop je zelfs het risico om weggesleept te worden als je de plek in beslag neemt als je auto volgeladen is.
Besef je dus dat de 'elektische elite', zodra de auto vol is, naar buiten moeten om de auto te verzetten.
Voor de elektrische elite zonder eigen oprit (ik) is dit op zich geen probleem, maar ik vind het wel irritant soms.

Ander punt van info is dat alleen Tesla alleen al in december 2019 tussen de 10.000 en 15.0000 auto's op naam heeft gezet. Die plekken komen wel vol.. Hopelijk niet allemaal, want 'even' tanken langs de snelweg is niet altijd mogelijk. Helemaal in het buitenland niet.
Maja, een schoner milieu begint bij jezelf.
Op een publieke plek loop je zelfs het risico om weggesleept te worden als je de plek in beslag neemt als je auto volgeladen is.
Besef je dus dat de 'elektische elite', zodra de auto vol is, naar buiten moeten om de auto te verzetten.
Wat natuurlijk gelijkaardig als 'parkeren' bij een tankstation.
Iets zegt me dat zij het ook niet kunnen waarderen als je je auto na het tanken van brandstof gewoon laat staan en gaat winkelen...?
Dit komt gedeeltelijk door (plaatselijke?) regelgeving waarschijnlijk. Zo hoorde ik dat in Den Haag op straat je maximaal 30 minuten na het volladen van je auto deze moet verplaatsen. Zo niet dan riskeer je een boete.
Vooralsnog zijn er op veel plekken ruim laadpalen beschikbaar, of worden ze niet de gehele dag gebruikt. Neem bijvoorbeeld laadpalen in woonwijken in typische forenzensteden. Die zullen voornamelijk buiten kantooruren in gebruik zijn.
Inderdaad, ik wou er verder niet te veel op in gaan, maar dicht bij mijn huis is er zo van de een op de andere dag een laadpaal geplaatst. Ik kwam zondag nacht (maandag ochtend dan...) laat thuis, er stond toen nog helemaal niets. Maandag middag zo rond een uur of 3 moest ik weer weg en toen stond er ineens een laadpaal voor mijn auto. Ze hebben het ding er dus letterlijk voor geplaatst zonder aanduiding dat het zou komen en mijn auto heeft toen wat schade op gelopen.

Daarbij staat het vaak vol, en nu zijn er nog 2 parkeerplekken weg gehaald waar nu eigenlijk alleen maar dure nieuwe auto's mogen parkeren... ik heb het geld niet voor een elektrische auto.
Ik heb daar toch wel een kanttekening bij, ik zie heel veel laatpalen die bijna nooit gebruikt worden, maar dus toch een parkeer plekken innemen voor de normale stervelingen met een ICE car.
Ik woon in hartje Den Haag (naast paleis) en ik ervaar juist precies het tegenovergestelde namelijk dat de plekken soms dagen lang bezet worden gehouden door niet elektrische auto's. Helaas staan er niet altijd boorden bij de plekken dus parkeren andere buurtbewoners soms dagen hun auto op een laadplek. Meerdere malen hierover al contact gehad met de gemeente maar dan moet ik een klacht indienen en een verzoek indienen om een boord te plaatsen (je mag er niet op parkeren maar de gemeente geeft gewoon aan dat ze niet controleren hierop in het centrum).
In Eindhoven laats nog meegemaakt dat bijna alle laadpalen in de parkeergarage Mathildelaan geblokkeerd waren door niet elektrische auto's. Heb contact opgenomen met P1 maar die geven aan geen tijd en personeel te hebben voor handhaving. Prutsers.
Lost zichzelf op, dadelijk rijdt iedereen elektrisch.
Bovendien enorme horizon/stoep-vervuiling!

Beter wachten we een jaartje totdat inductieladen via de pakeerplek werkt.
Draadloos opladen is op zijn beurt dan weer gigantisch inefficient...
Zou dit geen Europese aanbesteding moeten worden?
Op de foto zie je meteen zo'n irritante situatie. Een laadpaal met 2 aansluitingen met maar één parkeervak met een kruis erop.

Dat betekent dat er ook een gewone auto mag parkeren, en op de app zie je dan vaak een laadpaal met 1 aansluiting vrij. Kom je aanrijden, zie je dat er al een auto staat.

Het zou heel fijn zijn als gemeenten daar eens aan wat willen doen, mega irritant is het. En het zorgt voor onnodig omrijden binnen de stad. Bij PHEV's zorgt dat ook nog eens voor extra uitstoot omdat ze als ze aankomen al vaak (bijna) leeg zijn.

Goede zaak dus dat er flink wordt uitgebreid. Ik heb alleen het vermoeden dat het niet snel genoeg is door de flinke toename in elektrisch rijden. Maar we gaan het zien.
Nu moeten benzine en diesel wagens omrijden omdat de plekken bezet zijn door EV's. Is net hoe je het bekijkt. Hier in de wijk is een oplaadpaal waar ik nog nooit een auto heb zien staan laden. Die plek is dus vaak leeg (maar wordt inmiddels ook soms als parkeerplek gebruikt omdat hier nooit wordt geladen).
Elektrische auto's moeten worden verzet als hij vol is. Als je blijft staan kan je een boete krijgen of wordt hij zelfs weggesleept.

Besef ook dat jij het gemak hebt om je ICE molen bij tig pompen vol te gooien, en dat de elektrische rijder afhankelijk is van de laadpaal in de straat.

[Reactie gewijzigd door sarcast op 16 januari 2020 16:14]

Was het maar zo dat je dan een boete zou krijgen. Zat vaak staat dezelfde elektrische bak ergens gewoon 48 uur lang, LEDs allang geel om aan te geven dat hij vol is, terwijl er nu al eigenlijk overal te weinig laadpunten zijn.

-edit-
Behalve in de buurt bij @jongetje, daar is een laadpunt te veel blijkbaar :p

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 16 januari 2020 16:00]

Mkay, 'theoretisch' zou je dan een boete moeten krijgen.
Zit zelf niet zo te springen op die gecommercialiseerde boete machines die zichzelf de gemeente noemen.
Als je er echt last van hebt, kan je de auto laten wegslepen, volgens mij staat er een nummer op de zijkant van de paal.

Offf... iets socialer, doe even briefje onder het raam dat er meer mensen de laadpaal nodig hebben :)
Valt wel mee bij ons in de wijk zijn er bijna geen parkeer plekken vrij maar voor die paar elektrische auto's die er nu zijn met laadpalen zijn er ongeveer het zelfde aantal minder normale auto's
dus het aantal bezette plekken is nog steeds het zelfde.
Ik ga dit jaar hopelijk ook elektrische rijden ik woon in Gouda en de gemeente heeft het beleid dat er binnen een straal van 250 meter een laadpaal moet zijn en voor de gene die een elektrische auto krijgt, mocht die er al zijn maar constant bezet dan gaan ze die eventueel uitbreiden.

Wat ik opzich ook wel een voordeel vind en vaak zie is dat in parkeer garages ze geregeld invaliden plaatsen opofferen voor Elektrische auto's
over het algemeen zijn er altijd heel veel invalide plaatsen maar worden er meestal maar een paar gebruikt.

En sommige winkel ketens zoals Lidl bieden gratis laden aan.

Verder zijn het bijna allemaal Tesla's
Ik ge zelf ook voor een Tesla puur ook omdat er bij ons vrij dichtbij ook een Tesla laad stations zijn
En die zijn er behoorlijk verdeeld door heel nederland.
Dus in principe zou iedereen bijna elektrische kunnen rijden.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 16 januari 2020 17:48]

het irritante aan de situatie is toch vooral dat snoer wat een heel eind over de straat ligt. In het donker zie je dat nauwelijks en is ook een grote fysieke belemmering voornamelijk voor bejaarden en gehandicapten. Dat geldt ook voor die matten en ribbels die mensen naar hun auto geleiden.

Dat ze niet flink bezig zijn met draadloos laden of docking station van onderaf in de parkeerplaats.
Oeh, dit doet me denken aan CableGate, van het forum (https://gathering.tweaker...list_messages/1627093)... Die belemmering vind ik wel meevallen, maar goed... valt een discussie over te voeren.

Draadloos laden heeft als nadeel dat het heel erg inefficient is over meer dan een paar millimeter, en dat heb je al gauw met autos en grote stromen. Voor je tandenborstel maakt een efficiency van 10% niet uit, maar voor vervoermiddelen is dat rampzalig.
Docking stations moet je meteen universeel kunnen maken, anders wordt het em ook niet. Nu met de verschillende typen kabel/betaling is het al gedoe. Dus ik snap best dat we nog even aan snoeren vastzitten.
Nou mag je sowiezo parkeren op een plek voor eletrisch laden zonder dat je een EV hebt. Komt omdat alle gemeentes de borden verkeerd gebruiken. Blauwe P met daaronder een beperking. Het hoort alleen een verboden te parkeren bord te zijn met daaronder de uitzondering voor EV.
Succes, als je parkeert op een EV plek met een ICE krijg je gewoon een boete (en terecht):

https://www.denhaag.nl/nl...ektrische-oplaadpalen.htm
"Dit wordt getoetst door te controleren of de laadkabel de auto en de oplaadpaal verbindt"

Dus kabel uit de kofferbak van je ICE laten hangen, andere kant in de paal en klaar.
Het kan ook bij de RDW gecontroleerd worden ;)
..met je username :p
RDW leuk en aardig, maar op de site staat bovenstaande controle.
Lijkt me prima ontwikkeling, we zullen er veel nodig hebben de komende jaren. Nou hoop ik wel dat er bij de aanbesteding van deze laadpalen al nagedacht wordt over de mogelijkheid van (beperkt) terugleveren aan het stroomnet als onderdeel van het 'smart grid'. De meeste dingen die ik daar over lees blijven kleinschalen en in proefopstelling. Zou mooi zijn als daar eens echt een goed stuk infrastructuur voor wordt gelegd zodat dat ook gemeengoed kan worden.
Die kans lijkt me vrij klein. Anders had de gemeente er wel mee te koop gelopen in het persbericht. Overigens vraag ik me af of de gemeente 1) wel zo ver in de toekomst al zou denken en 2) of ze de kennis daarover in huis hebben. V2G lijkt me nu niet iets waar de doorsnee gemeentemedewerker van op de hoogte is, aangezien het weinig in de media komt en er inderdaad nog maar een paar beperkte proeven mee lopen.