Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IKEA stelt Europese release van HomeKit-ondersteuning voor rolgordijnen uit

IKEA heeft de release van de software-update die Apple HomeKit-ondersteuning geeft aan zijn slimme rolgordijnen, uitgesteld. De release in de VS vond twee weken geleden plaats, maar er zijn problemen opgetreden.

Er is nog geen releasedatum bekend voor de update, meldt IKEA. Het bedrijf meldt ook niet wat het probleem is. De HomeKit-update zit in versie 1.10.28. Wat precies de oorzaak is van de problemen, is vooralsnog niet bekend. Het was al eerder bekend dat IKEA de beloofde ondersteuning voor HomeKit later op de markt zou brengen.

Aanvankelijk zou die al tegelijk met de rolgordijnen zelf uitkomen, later werd dat uitgesteld tot de herfst en zelfs 'begin 2020'. Met de ondersteuning van HomeKit kunnen gebruikers hun IKEA-rolgordijnen automatiseren via hun Mac, iPhone of iPad, en met spraak bedienen via Siri. Gebruikers konden de Fyrtur- en Kadrilj-gordijnen wel al bedienen via de Google Assistent en IKEA’s eigen Home smart-app.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-01-2020 • 14:52

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Overigens als je alleen in Apple homekit geinteresseerd ben kan je ook het volgende gebruiken:

https://homebridge.io/

Om het wat makkelijker te maken kan je dan een UI installeren:

https://www.npmjs.com/package/homebridge-config-ui-x

Vervolgens heb je dan de volgende package nodig om alles of alleen de blinds werkend te krijgen:

https://www.npmjs.com/pac...idge-ikea-tradfri-gateway

Dit is dus alleen voor apple homekit!


Voorbeeld:(Als voorbeeld gebruik ik homebridge om mijn LG smart tv volledig van me iphone te kunnen bedienen, via apple homekit kan ik sources selecteren me tv uit doen (ook via siri uiteraard) en ik kan de geintergreerde afstandbediening die in je bedieningspaneel zit gebruiken om de volledige afstandbediening te vervangen)

[Reactie gewijzigd door MiranoV op 16 januari 2020 15:19]

Of je draait hoobs op een RPi: https://hoobs.org/
Image gratis te halen op: https://github.com/hoobs-org/HOOBS/releases

Werkt ook perfect om bv. domoticz naar google home te brengen zonder te betalen voor controlicz of gbridge.

[Reactie gewijzigd door Sloty op 16 januari 2020 15:35]

... ik kan ... gebruiken om de volledige afstandbediening te vervangen.
8)7 Wat een lang verhaal en moeite zeg om uiteindelijk je afstandsbediening te vervangen! Gebruik gewoon je afstandsbediening ;-)
Maar behalve je afstandsbediening vervangen kun je er dan veel meer koppelen. Als ik op mijn Logitech harmony kies voor beamer kijken, dan gaat automatisch mijn beamer aan (duh ;) ) maar eveneens het beamer scherm automatisch omlaag (waarvoor ik normaal een andere ab moet gebruiken.). Terwijl ondertussen de lampen worden gedimd (philips Hue) en mijn gordijnen dicht kunnen gaan (moet ik wel eerst nog slimme gordijnen hebben)

Mocht Ikea ooit 160 cm brede slimme verduisterende rolgordijnen. Dan koop ik die direct. Waarom nu geen 80 cm brede dan? Omdat mijn erker 6 ramen heeft, waarvan 2 kleine zijramen van 60 cm en 4 grotere van 80 cm. Maar ik daar geen 6 aparte rolgordijnen wil ophangen.

Meest ideale zou een rolgordijn van 320 cm breed zijn, maar daar kan ik denk ik wel erg lang op moeten wachten.... :O

Dus er is veel meer mogelijk ineens ipv alleen een ab vervangen. En daar zit juist de kracht van die automatisering in }>

[Reactie gewijzigd door TheKerremenke op 16 januari 2020 19:20]

Een logitech harmony is toch ook gewoon een (universele) afstandsbediening? Of kun je er tegen praten tegenwoordig?
Nee, gewoon met de afstandsbediening. Ik praat niet graag tegen apparatuur. Zeker niet met mijn Limburgse tongval.

Maar zodra de activiteit wordt gestart, dan registreert mijn homey dat. Die stuurt de rts Somfy motor van het projectorscherm aan. De rest wordt via HomeKit via de Apple TV geregeld.
Eens kijken naar Somfy dan, heb hier vouwgordijnen van ruim 3 meter. Die van 5 kon ook maar die werd me te duur.
Bedankt voor de tip👍🏽
Dat is het zo zeer niet. Ik heb alles geautomatiseerd, alleen wat ik miste was om me tv te kunnen bedienen met Apple homekit, wat ik hiermee heb mogeljik gemaakt. En een extra was om dat te kunnen gebruiken, wat overigens wel makkelijk is als je je AB kwijt bent :)
Het is vast een leuke hobby, maar persoonlijk ben ik nog nooit een AB kwijtgeraakt. Ik geloof dat home automation de toekomst heeft, maar de huidige toepassingen overtuigen me nog niet zo ;-)
In plaats van je AB automatiseren, waarbij je zelf toch al passief aanwezig bent in die ruimte, geloof ik meer in iets als een intelligente koelkast (zijn er wellicht al) die temperatuur doorgeeft en signaal geeft als temperatuur boven 7 graden komt oid.
Tja. Als je er 5 hebt, is het wel handig dat alles met 1 apparaat bedient kan worden.
Verder kan je dan ook nog je lampen, rolgordijnen, enz bedienen met datzelfde apparaat.
En ook nog dingen opzoeken, agenda bijhouden, bellen, berichten sturen, foto's maken. En dat allemaal met 1 apparaat. Lijkt mij toch zeer handig. :)
Werkt inderdaad echt perfect. Ik gebruik het zelf om mijn Belkin WeMo lampen en schakelaars van HomeKit te voorzien. Belkin heeft de nieuwe bridge met HomeKit ondersteuning voor onbepaalde tijd uitgesteld in Europa dus dan maar zo.
Voor de Tweaker die niet kan wachten, volgens mij kan Home Assistant prima als doorgeefluik fungeren tussen ikea/zigbee en homekit. Zelf ben ik groot fan van HA maar gebruik zelf geen homekit dus ik heb er zelf geen ervaring mee. Collega stuurt veel aan dmv Homekit via HA.

Https://home-assistant.io
Klopt, ik draai ook Home Assistant icm Homekit sensor:
https://www.home-assistant.io/integrations/homekit/

Zo kun je al je sensoren en switches en lampen uit Home Assistant in Homekit krijgen.
Ik heb echt totaal geen kennis van de ontwikkelkant van HomeKit of welke software dan ook....

Maar van alles wat er al met HomeKit mogelijk is.... zou iets wat simpelweg alleen omhoog en omlaag kan toch niet zo moeilijk moeten zijn? Zeker niet voor zo’n krachtig concern als Ikea. Ze snappen toch wel dat werken met HomeKit en de Android-variant belangrijker is dan hun eigen software?

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 16 januari 2020 19:51]

Dit is de zoveelste vertraging in het homeautomation segment van Ikea. Ik heb geen inside information maar vanaf buiten lijkt het er op dat ze daar heel erg deadline driven werken en dat prima werkt bij bankstellen en boekenplanken maar een stuk minder bij software ontwikkeling.
of misschien doet Apple vervelend (lees : geld voor licentie)
De release in Amerika was twee weken geleden, maar is stopgezet ivm problemen. Dan zal de licentie toch niet echt het probleem zijn he?

Als het continu op een lange baan wordt geschoven had het een issue kunnen zijn, maar niet als er al gereleased is.
Apple heeft alles opengezet van HomeKit sinds een poosje dus het gaat zeker niet over licenties.
Homekit lijkt bij wel meer fabrikanten lastig te zijn.
dit kan wel eens kloppen, hoofdkantoor die idd met deadlines en vaste targets werkt, maar idd zoals je aangeeft, niet erg handig bij software ontwikkeling. maar uiteindelijk komt het wél goed bij ikea. ik heb met alles wat ik tot nu toe van ikea heb, stekkers, lampen, sensoren, geen noemenswaardige problemen gehad icm homekit ná de juiste toepasselijke updates

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 16 januari 2020 17:05]

Blijft toch een moeilijk huwelijk precies. Ikea en HomeKit...
Niet enkel IKEA en Homekit. Op de Tradfri reddit (https://www.reddit.com/r/tradfri/) zie je meer geklaag, ook over de integratie van Tradfri en Google Assistant. Zelf heb ik de Tradfri Gateway gekoppeld aan Home Assistant, maar ook dat is nog lang niet zo stabiel als het zou moeten. Het lijkt erop dat IKEA moeite heeft met echt goede stabiele software te maken.
Ik gebruik al een tijdje de google assistant koppeling in homeassistant om mijn gekoppelde tradfri lampen aan te sturen. Die "omweg" werkt beter dan wanneer ik de gateway rechtstreeks aan google assistant koppel ;)
De grootste issue met homeassistant & tradfri is dat mijn telenet modem/router soms na herstart een ander IP adres geeft aan mijn gateway waardoor de koppeling breekt 8)7

[Reactie gewijzigd door Rudeq op 16 januari 2020 15:30]

Ligt dus meer aan je gateway. Kun je binnen je router geen reserved dhcp doen of static binnen ikea hub? Gebruik zelf zigbee2mqtt dus heb geen ervaring met de hub.
Heb dat ook al overwogen...
Valt dat mee om op te zetten zoiets? Wat heb je nodig? Een usb-zigbee dongle? Kan je dan ook de motion sensors direct uitlezen?
Telenet router kan geen reserved dhcp doen... je kan enkel aan een aantal instellingen van de router via de klanten webinterface van telenet.
hoe pair je dan praktisch een lamp bvb? nu moet ik heel dicht met de ikea remote gaan om te pairen, hoe doe je zoiets praktisch met een usb zigbee dongle? :/

[Reactie gewijzigd door Rudeq op 17 januari 2020 08:26]

Er zijn verschillende setups denkbaar.. Ik gebruik zigbee2mqtt, kijk even op hun site. Waar het in feite op neerkomt.. Je hebt idd een specifiek soort USB stick met een specifieke firmware nodig. Je kunt een flasher kopen of een Tweaker vragen het voor je te doen, v&a staat er vol mee volgens mij. Ik heb iig een flasher (regio Eindhoven).

Je draait een stukje software die je in pair mode zet. Op de site van zigbee2mqtt staan diverse supported apparaten en hoe je ze moet joinen. Sommige moeten even een reset en schieten daarna in pair mode en andere hebben een knopje. Ik had veel minder moeite met ikea aan z2m te hangen dan ikea aan hue te hangen.

Ervaringen zijn gemengd.. Range kan een issue zijn maar meeste apparaten op stroom werken als router en bouncen je signalen peer to peer door. Een simpele USB stick kan iets van 40 of 50 devices aan en hebben een range van ongeveer anderhalve verdieping. Je kunt ook zelf router sticks maken of gebruik maken van een duurdere dev kit met sterke antenna en cpu. Dan praat je over 50 euro voor de hardware vs 5 euro voor een stickie.

Je moet natuurlijk wel weten wat mqtt is en hoe dit werkt icm home assistant etc. Het makkelijkste is om "home assistant support" in de z2m software aan te zetten. Dit staat niet echt in de z2m docs maar maakt alles zoveel beter of betrouwbaar. Home Assistant pakt dan automatisch de gedetecteerde devices op uit de mqtt boom en je kunt dan meer entiteiten zien in z2m.

Als laatste is er ook nog Zigbee2MqttAssistant.. Een soort web ui die via mqtt praat met z2m. Daarmee kun je makkelijker devices hernoemen en in join mode zetten etc.

Een bugje om op te letten: herstart z2m als je devices hebt hernoemd anders zegt de "vertaaltabel" tussen z2m en home assistant krak. Kwestie van alles joinen, hernoemen en dan de software herstarten.

Succes!

Ps. Er zijn ook andere oplossingen zoals deconz

[Reactie gewijzigd door MMaster23 op 17 januari 2020 09:59]

Tradfri en Google Assistent/Home is ook niet echt handig. Bij Homekit kan ik probleemloos allerhande scenes programmeren en werkt het eigenlijk gewoon feilloos (29 devices online momenteel). Ook Google Home snapt de apparaten wel maar kan weer niet met scenes en verschillende kleuren licht overweg. Het is óf aan, óf uit, of een dimniveau.

Dat is eerder omdat Google nogal ernstig beperkt is in z'n domotica-mogelijkheden denk ik, Homekit en de IKEA app zelf kunnen dat namelijk gewoon wél. Het lijkt er gewoon op dat Google in alpha-staat verkeert wat domotica betreft, maar wie weet komt het ooit nog wel eens.

M'n Samsung wasmachine staat ook gewoon in Google Home maar uitlezen wat de status is kan m'n Home Mini-speaker dan weer niet, laat staan dat ie 'm aan kan zetten of pauzeren.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 16 januari 2020 15:35]

Ik kan hier via de Google Home app gewoon m'n kleuren aanpassen hoor. Sterker nog, er zijn meer kleuren beschikbaar dan in de Ikea app.
Bij mij valt mijn hub elke paar dagen uit. Ik gebruik de officiele kabels die er bij zaten. Als "oplossing" heb ik een smart switch die elke nacht om 3 uur mijn hub uit zet en om 5 over 3 de hub weer aan zet. Beetje omslachtig, maar het werkt wel. Mijn vorige hub is vorige maand kapot gegaan maar deze heeft het toch een paar jaar volgehouden met deze methode (gekocht toen deze in belgie net uit kwam, ruim voor deze bij ons in de winkel lag).
Wat is sowieso het voordeel van Apple Homekit, alleen maar versplintering als je het mij vraagt.
In ieder geval dat het veel makkelijker bedienbaar is.
Ik heb een aantal Z-wave spulletjes (Fibaro/Qubino) en Home Assistant met HomeKit integration. Ik kan mijn lampjes dus bedienen met de Fibaro app, de Home Assistant app of web interface en de HomeKit ("Woning") app / Siri. Ik merk dat ik meestal de Woning app pak. Sneller, fijnere UI controls, automations maken is veel simpeler, etc. En als ik echt geen zin heb roep ik wat tegen Siri.
Net andersom? In plaats van alle fabrikanten hun appjes te moeten gebruiken, zit alles samen bij elkaar. En maar al te vaak kan je zelfs met de app van de ene fabrikant de dingen van de andere ook aansturen.
Homekit gebruikt compleet andere hardware, dat de app wel andere standaarden ondersteunt is een ander verhaal.
Niet alleen Ikea en Homekit, maar ook Somfy en Homekit. Stond meer dan een jaar op de site van Somfy dat het eraan zou komen, nu is deze info helemaal van hun site vergeten. Blijkbaar is het allemaal lastiger dan men denkt. Maar jammer is het wel.
Een eerdere update van de software heeft 1 van mijn gordijnen gebrickt. Het is schijnbaar zeldzaam en IKEA doet nooit moeilijk over garantie (je krijgt gewoon een nieuwe).

Mijn gok is dat dit zelfde probleem zich nog steeds voordoet.
een gebrickt gordijn, ik probeer daar een beeld van te krijgen in m'n hoofd......

Het wachten is tot IKEA smart muren gaat maken.
Ik hoop dat IKEA snel het assortiment uitbreid met ander oplossingen zoals Plisse / duettes.
Dit is bij luxaflex gewoon overdreven duur. Domotica - Plisse (duettes)
Die IKEA rolgordijnen zijn ondertussen toch een behoorlijke meme, elke week lees ik hier wel weer over die rolgordijnen van IKEA.
Ik gebruik ze icm Alexa en dat werkt eigenlijk prima. Een uur voor de zon ondergaat gaat de Hue verlichting aan op 10% dit loopt op tot 80% als de zon daadwerkelijk ondergaat sluiten de gordijnen. Werkt prima en past zich netjes aan per dag.