Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo, Vivo en Xiaomi beginnen met inbouwen functie voor bestandsoverdracht

Oppo, Vivo en Xiaomi beginnen met het inbouwen van hun eerder aangekondigde protocol om telefoons bestanden naar elkaar te laten versturen. De bedoeling is dat het protocol uitgroeit tot een Android-alternatief voor Airdrop van Apple.

Vivo begint in februari met het aanbieden van de functie, zegt de fabrikant. Oppo zet het in de komende maanden in ColorOS 7 op basis van Android 10 voor veel telefoons. Xiaomi heeft wel een aankondiging op Facebook gezet, maar zegt niet wanneer en naar welke telefoons het komt.

De fabrikanten hebben voor het protocol een samenwerking opgezet met de naam Peer-to-Peer Transmission Alliance. Daar mogen andere fabrikanten zich bij aansluiten. Het is onduidelijk of dat gaat gebeuren. Huawei lijkt een kandidaat; alle deelnemende fabrikanten tot nu toe zijn Chinees en hebben een aanzienlijk marktaandeel in Azië, net als Huawei. Oppo en Vivo delen een investeerder en deals met toeleveranciers, samen met OnePlus.

Bestanden overdragen gaat via bluetooth en wifi direct, met maximaal 20MB/s. Daarvoor is geen internetverbinding nodig. Met de techniek willen de fabrikanten een tegenhanger maken voor Apples AirDrop, dat al jaren op Apples eigen apparaten zit. Er gaan al langer geruchten dat Google aan een techniek werkt om dat standaard in Android te zetten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

02-01-2020 • 11:21

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Ik gebruik google drive en maak een publieke map aan om te delen, stuur de link via whatsapp, telegram, mail/sms etc.
Dat is een stuk vaker klikken dan simpelweg "send to". Map aanmaken, map op delen zetten, drive is nog traag ook.
"send to" Ontvang ik het dan van jouw iphone? tot 64mb kan je gewoon via whatsapp versturen, is snel genoeg en werkt op elk platform, dito met G-drive + makkelijker voor grotere groepen. Of je hebt gewoon een standaard map aanstaan op delen via je telefoon. Feitelijk maak je het maar 1x aan.
Ik gebruik settings in een os vaker dan delen, dat is een enkele swipe in android.
Maar laat het vooral weer een 'ios is zo veel beter' discussie worden.
Airdrop is echt fantastisch, even foto’s en filmpjes overzetten zonder kwaliteitsverlies. Krijg van Androidgebruikers vaak foto’s via Whatsapp, maar die zijn dan echt een stuk minder door gebruikte compressie door Whatsapp (tnx @CH4OS voor de verbetering)

Toch vreemd dat ze bij Apple dit soort dingen niet breed uitrollen tot industriestandaard. Net als iMessage en Facetime bijvoorbeeld.

edit:
In bovenstaande een kleine aanvulling, ik bedoelde niet dat Android foto's zou comprimeren :)

[Reactie gewijzigd door sus op 2 januari 2020 12:51]

Ik ken het van Apple niet maar het zal vast wel beperkt zijn. Kun je ook mp3's naar elkaar sturen en die dan per direct afspelen?
Evenals Google zijn ze er vast geen fan van. Rechtstreekse data-overdracht vereist geen platform en is eigenlijk een infrastructuur voor piraterij.
Nee, als je nog op traditionele wijze muziek in bestanden hebt zit dat in de bibliotheek van de app "Music", en daar kan je niet bij.
Muziek in bestanden is ook al een tweederangs functie sinds Apple Music.
Linkjes delen van Apple Music/Spotify kan wel.
Ik heb mij Files app gewoon gesynchroniseerd met mijn desktop computer en iedere willekeurige file die ik in mijn Documents folder heb op mijn MacBook komt ook in Files terug, inclusief geluidsfiles. Dus waar je betoog vandaan komt weet ik niet, het is juist veel makkelijker geworden om met bestanden te werken en deze te delen onder iOS.
Het ging om Airdrop, niet om synchronisatie.
En welke letter uit mijn vorige betoog heeft niets te maken met het delen van files uit Files via AirDrop?
  • Zoek de MP3 in Files
  • Ga naar het deel menu
  • Selecteer AirDrop
Makkelijker dan dat wordt het echt niet op Android.
Je had het over synchronsatie met je Mac.

Het kan wel degelijk makkelijker op Android, maar niet out-of-the-box, dat ben ik met je eens. Maar een app als TrebleShot komt aardig in de buurt :)
https://play.google.com/s...=com.genonbeta.TrebleShot (telefoon)
https://github.com/genonbeta/TrebleShot-Desktop (desktop)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 2 januari 2020 14:54]

Ah OK ik snap je verwarring nu; ik bedoelde eigenlijk alleen dat Files als éxtra feature ook nog eens via iCloud gesynchroniseerd was met al je andere devices en dus je MP3 mappen ook. Dus collectie staat in principe op je computer en als je iets wil sharen dan doe je dat gewoon vanaf je telefoon via AirDrop zonder allerlei iTunes / Music achtige kunstgrepen.
Ben nog niks tegengekomen wat ik niet kon airdroppen :)
Oob uitvoerbare bestanden? Want bijv. veel browsers en diensten hebben tegenwoordig een waarschuwingsmechanisme of zelfs een zwarte lijst als het gaat om uitvoerbare bestanden als .exe, .dmg, .deb, etc. Is dat bij Airdrop ook zo?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 2 januari 2020 13:07]

Als ik ze via de app Bestanden (Files) kan zien, dan kan ik ze oversturen - tot nu toe zonder beperkingen.
met een third party app genaamd : flacbox , kan je gewoon muziek naar elkaar airdroppen of whatsappen gmailen , of in andere apps gebruiken . en je kan ook heel veel cloud drive accounts linken met de app en dan synchroniseren .

[Reactie gewijzigd door smokewierrie op 2 januari 2020 12:08]

Dat kan zeker, als je erbij kunt via de bestanden dan kun je het "droppen".
Ja, je kunt prima mp3's delen. Dan kun je ze op verschillende manieren afspelen. Je kunt ze alleen níet in apples eigen muziek app doen, well in 3rd party muziek apps.
"Ik weet er niks van"
"ik heb toch een mening"
"iets met grote bedrijven en het calimero-effect"
Je durft je probleem niet te verwoorden? O-)
Alhoewel het erg voor de hand ligt is het natuurlijk zo dat Apple niet echt een teamspeler is, en dat hoeft ook niet omdat dit juist de features zijn waarmee je mensen laat (terug)komen naar IOS. Ik ben zelf geen IOS gebruiker maar heb verschillende verhalen gehoord over mensen die binnen ~een half jaar al weer een iphone kochten vanwege airdrop of facetime (terwijl er zat alternatieve opties zijn in de play store)


Tip voor Whatsapp: verstuur afbeeldingen als document ;)
Tip voor whatsapp: zip foto's, video's en mp3's. Word (docx) en Openoffice zipt overigens ook, dus als dat simpeler voor je werkt is dat prima, maar niet iedereen krijgt die foto's er weer uit. Bij zip is dat makkelijker.
Dingen zippen maakt het alleen maar gecompliceerd voor anderen. ik druk gewoon op document in whatsapp en kies de betreffende foto. Enige "nadeel" daarvan is dat ze do foto eerst moeten opslaan voor ze hem kunnen zien
Zippen is meer werk voor beide partijen. Zelf doe ik het altijd via onedrive als ik de volledige kwaliteit van een foto wil sturen, het wordt al automatisch geüpload, dus ik hoef dan alleen een linkje te sturen.
Veel simpeler: stuur het als "document". Dan stuurt Whatsapp je foto en video namelijk gewoon als bestand en wordt het niet gecomprimeerd.

Maar dit gaat over een functie om bestanden te delen zonder internet! Whatsapp speelt daar geen rol in.

Ik gebruik al paar jaar EasyJoin (gratis) op Android, werkt perfect, feilloos en zonder onnodige interactie. Ook erg makkelijk icm Windows of Ubuntu.
Die compressie komt eerder door Whatsapp dan doordat iets vanuit Android of iOS komt.
Bekend bij mij, maar bij veel gebruikers niet :/
Jouw eerste bericht wijst anders ook met het vingertje naar Android? :?
Nee, ik bedoel dat gebruikers van Android vaak Whatsapp gebruiken om foto's door te sturen, omdat we geen airdrop-achtig systeem hebben, en al helemaal niet tussen de twee OS'en.
Maar dat staat er niet, je schrijft toch echt dat de kwaliteit via Android apparaten minder is, dat totaal iets anders is dan wat je nu beschrijft;
Krijg van Androidgebruikers vaak foto’s via Whatsapp, maar die zijn dan echt een stuk minder door gebruikte compressie.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 januari 2020 12:49]

zal de aanvulling 'door Whatsapp' er even bijzetten om het te verduidelijken :)
Airdrop is totaal iets anders dan WhatsApp, dus dat kun je niet met elkaar vergelijken.
Klopt, maar waar het hier om gaat, is dat I.P.V airdrop maar whatsapp word gebruikt omdat er geen simpel alternatief is om makelijk en direct foto's te delen, wat bij iedereen out of the box werkt.
Er is een alternatief op Android zelf genaamd Trebleshot :)
https://github.com/genonbeta/TrebleShot (telefoon)
https://github.com/genonbeta/TrebleShot-Desktop (desktop)

En als je écht zoekt naar out-of-the-box, dan kun je Google Foto's gebruiken. Is op Android standaard geïnstalleerd, op iOS niet, MAAR iOS-gebruikers kunnen prima de link aanklikken en in Safari openen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 2 januari 2020 14:54]

Als ik grote bestanden ga sturen dan gebruik ik meestal WeTransfer.com werkt ook perfect.
Dat werkt zeker, maar is niet instant. Voor grote hoeveelheden of grote bestanden ideaal, maar even 10 foto’s doorslingeren van toestel naar toestel is nog altijd sneller.
Daar is een mooie standaard voor, namelijk bluetooth. Ik denk alleen dat de versie waar nu aan gewerkt wordt een handeling minder heeft?
Bluetooth is 25Mbps, ofwel iets meer dan 3MBps. Daarmee is Bluetooth ruim 6x langzamer dan dit alternatief wat is ontwikkeld.
Zo doe ik dat ook altijd, met verbaasde blikken tot gevolg. :)
Bij Windows 10 kunnen de laatste 25 foto's overgezet worden zonder een android te gebruiken (moet wel verbinding staan met hetzelfde (wifi) netwerk)
Ik heb zelf ook een Iphone, maar ik gebruik liever Onedrive of Drive of een variant daar op.
Heb ik het bestand gelijk zelf ook als backup.
Op WhatsApp kun je foto's en video's in originele kwaliteit delen door bij het delen te kiezen voor Document ipv Gallery.
En wifi direct dan? Samsung heeft bijvoorbeeld de NFC touch.
Ruggen van de toestellen tegen elkaar en bestanden worden over gezet, werkt niet zo mooi als airdrop van apple (ben overigens geen apple fan... maar als het goed is, is het gewoon goed).
Airdrop is niet vergelijkbaar met een app transfer zoals Whatsapp. Dat is letterlijk appels met aardappels vergelijken (pun intended!)

Airdrop is een file transfer methode, werkt ook van Mac naar Mac en is een 1 op 1 bestand transfer. Whatsapp comprimeerd image bestanden naar 50kb en is een messaging applicatie. Ja dat is nooit te vergelijken.

Het is inderdaad jammer dat er niet een open protocol komt voor dit soort dingen en het te vergemakkelijken. Wifi Direct is ook nooit een hit geworden hoewel de file transfers super snel hiermee gaan tov Bluetooth op Android. tevens werkt Wifi direct niet van elke leverancier goed samen.
Precies daarom dus mijn opmerking dat ik het raar vind dat Apple dit niet breed uitrolt naar de andere OS'en. En dat hoeft van mij niet eens Apple te zijn, het mag ook Google zijn, of een van de merken uit het nieuwsbericht. Als het maar een app/functionaliteit is die overal mee werkt.

Het instant uitwisselen van foto's gaat - wanneer je van android naar ios wil - het snelst via iets als Whatsapp. Ideaal? Nee, zeker niet. Heeft de ontvanger het direct? Absoluut. En dat is wat ik dus graag zou zien, iets waarmee ik direct van toestel naar toestel data kan uitwisselen. Zonder tussenkomst van cloudproviders.
Het is inderdaad irritant, ik gebruik al jaren op mijn Android toestel "WiFi Explorer" dit is een webserver waar je naartoe kan navigeren via een browser. Gebruik het al bijna 10 jaar en het werkt perfect en is platform onafhankelijk want is gewoon http. Scp zou ook een protocol kunnen zijn wat hiervoor gebruikt zou kunnen worden.
Versturen via Signal en je bent gelijk dat Whatsapp compressieprobleem kwijt, plus de verdere nadelen van Whatsapp, mooi argument om Signal wat populairder te krijgen.
Kan NFC dit niet ook al?
NFC is helemaal niet echt gebruiksvriendelijk voor dit soort dingen. Dat je fysiek bij elkaar in de buurt bent moet genoeg zijn voor gebruiksgemak, bij nfc moeten de telefoons ook nog eens tegen elkaar aan liggen.
Ja, ik dacht dat dat de bedoeling was; 2 telefoons met NFC op elkaar leggen en overzetten maar . . .
Ja, dat klopt, dat kan. Om de bt verbinding you stand te brengen, waarna de overdracht via bt verloopt.
Aha, en dat laatste wist ik dus nog niet :)
Bij Windows Phone werd de koppeling via NFC gedaan.
NFC is enkel om codes uit te lezen, het is veel te traag voor bestandsoverdracht.
De frequentie die voor NFC data-overdaracht gebruikt wordt is vaak 13,56 Mhz en de leesafstand ligt tussen de 0 tot +/- 10 cm afstand tussen de NFC reader en de NFC/RFID chip. De snelheid van de dataoverdracht ligt tussen de 106 en de 424 kilobits per seconde.

[Reactie gewijzigd door Tijntje op 2 januari 2020 11:30]

Ik denk dat je dan eerder aan Android Beam zit te denken.
Dat maakt o.a. gebruik van NFC om de 2 toestellen te koppelen om vervolgens de bestanden te versturen via bluetooth.
Wat ik echter niet snap is waarom android beam geen gebruik maakt van wifi direct?
Dat is eigenlijk het enige wat nog mist in mijn ogen.

Als ik deze beschrijving zo lees lijkt het me dat het eerder een soort uitbreiding is op android beam die je ook in staat stelt om middels wifi direct bestanden te delen. Het zal me ook niks verbazen als je de mogelijkheid krijgt om middels NFC een "handshacke" uit te voeren die de verbinding tot stand brengt.
Nee, NFC wordt alleen gebruikt voor de koppeling, het versturen zelf gebeurt volgens mij via bluetooth of zoiets. NFC zelf is veel te traag voor overdracht.
Een echte standaard is zeer nodig. Je hebt wel apps zoals send anywhere of mi drop (in mijn geval OP file dash) maar het werkt allemaal niet met elkaar en in het geval van apps uit de play store zit je weer met ads en privacy.

Ook zou het fijn zijn als zoiets in de toekomst uitrolt naar windows of linux.
Mi Drop heet tegenwoordig ShareMe, en staat ad-free op de Play Store.
Oh neat. is het nog steeds alleen voor Xiaomi phones? heeft het ook een windows client?
Volgens mij kan je die app op Alle Android telefoon zetten. Ik weet niet of er een Windows client is. Ik vermoed van niet; Xiaomi is niet actief deze markt iirc.
Raar dat Google hier al jaren op heeft zitten slapen om mee te beginnen. Maar het is wellicht een hel om allerlei devices met allerlei verschillende modems en software versies strak met elkaar om te laten gaan en branden ze liever niet hun vingers er aan. AirDrop is ook lang niet altijd feilloos maar het blijft magisch om bijvoorbeeld copy/paste te zien werken tussen twee redelijk verschillende devices.
Ik zie het probleem niet zo. Zoveel bestanden uitwisselen doe ik dan niet, maar als ik een foto wil delen zijn er een stuk of 10 opties waaronder Whatsapp, Bluetooth, Wifi-direct en Google Drive. Die functionaliteit is er al lange tijd. Een nieuw systeem voor bestandsoverdracht lijkt me totaal overbodig. Zelfs in een situatie zonder GSM-bereik heb je nog Bluetooth en mogelijk NFC.

[Reactie gewijzigd door blorf op 2 januari 2020 12:14]

FileDash van OnePlus werkt erg goed, alleen helaas voor OnePlus telefoons. Liever één standaard voor alle android telefoons.
Niet alleen voor Oneplus telefoons: Er zit ook een instelling in waarbij een hotspot opgezet wordt en als de ander daar contact mee maakt staat er een webserver online waarvan de ander via WiFi de geselecteerde bestanden kan downloaden.
Het gaat er om dat het feilloos werkt met Windows10.
Zonder Microsoft wordt het niks.
Er is al een app op Android die werkt met Windows Wifi Direct file transfer. Alhoewel het wat omslachtig is via die 3rd party app.

Zou mooi zijn als MS dit op alle platformen uit brengt als het Windows Phone tap+send.
Inmiddels 2 jaar overgestapt van Apple naar Android (Xiaomi) en een serieus airdrop alternatief is het laatste wat ik nog echt mis. Er zijn volgende alternatieven maar nog geen een halen het niveau van airdrop. Ik volg deze ontwikkeling hoopvol.
Bestanden overdragen gaat via bluetooth en wifi direct, met maximaal 20MB/s. Daarvoor is geen internetverbinding nodig.
Dit zit toch al een poosje standaard in Xiaomi telefoons? Het heette vroeger Mi Drop. Tegenwoordig heet het ShareMe.

Ik heb het een paar maand terug nog gebruikt, en volgens mij ging het veel sneller, wel 40MB/s.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 2 januari 2020 13:26]

Lijkt hetzelfde als wat SuperBeam al doet?
https://superbe.am/
Pairen via QR code of via NFC, vervolgens bestanden doorsturen via bestaand WiFi netwerk of via WiFi direct.

edit: Hmmz lijkt dat ze de app verwijderd hebben uit de play store, vroegen nog vaak gebruikt. Was erg handig om video's door te sturen op vakantie. Volgens reddit niet meer ondersteund / abandoned / werkt niet meer op recente Android:
https://forum.xda-develop...ead.php?t=2177133&page=71

[Reactie gewijzigd door runob op 2 januari 2020 11:56]

Dit kan natuurlijk al langer maar heeft gewoon aparte software nodig. Echt vind ik het weer jammer dat er een vergelijking met Apple's Airdrop wordt gedaan aangezien daar helemaal niets standaard aan is. Vraag me overigens af wat dit anders maakt dan via bluetooth bestanden overzenden.......
geklooi met "airdrop" / whatsapp / naar jezelf mailen/ e.d. 8)7

Foto's gaan naar de cloud, en zodra ik achter de pc zit zijn ze al in hi-res beschikbaar.