AirDroid-update voegt AirDrop-achtige bestandsdeling toe

AirDroid laat na een update gebruikers bestanden met elkaar delen, ook als ze niet op hetzelfde wifi-netwerk zitten. Vermoedelijk gebruikt de app daarvoor bluetooth. Deze functionaliteit lijkt sterk op de AirDrop-functie van Apple.

Om van de functionaliteit gebruik te kunnen maken, moet de gebruiker versie 4.2.5.0 installeren. Deze kwam eind februari beschikbaar. Volgens de patchnotes kan de app met de Nearby-functie nu ook bestanden delen naar gebruikers die gebruikmaken van andere netwerken. De Nearby-functie is dus geen nieuwe functie, maar wordt met deze update uitgebreid. Voorheen moesten gebruikers die met deze functie bestanden wilden delen op hetzelfde wifi-netwerk zitten. De ontvangende partij hoeft niet ingelogd te zijn in de AirDroid-app, om de bestanden te kunnen downloaden. De iOS-app heeft deze functionaliteit sinds versie 1.0.9 ook.

Welke netwerktechnologie de app gebruikt, vermeldt AirDroid niet. AndroidPolice heeft de nieuwe functionaliteit getest, de nieuwe functie werkt ook als de internetverbinding op beide telefoons is uitgeschakeld. De site vermoedt daardoor dat het delen via bluetooth werkt. De bestandsdeling is volgens AndroidPolice wel erg traag, met 20KB/s tot 70KB/s. De website schrijft niet welke telefoons het heeft gebruikt om de functie te testen.

Met de AirDroid-update is er nog een Android-alternatief voor AirDrop bijgekomen. Onder meer telefoonfabrikanten werken aan zo'n eigen vorm van bestandsdeling. Ook Google werkt aan een vergelijkbare functie, die Nearby Sharing gaat heten. Deze werkt met bluetooth en wifi-direct. Bij een test kwam de functie uit op een deelsnelheid van 28MB/s.

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-03-2020 • 10:51

43

Submitter: TheVivaldi

Reacties (43)

43
42
20
0
0
16
Wijzig sortering
Ik gebruik Easyjoin. Dat gaat niet via servers/internet, puur en alleen via je eigen wifi verbinding. Bloedsnel en simpel. Helaas geen native Linux app voor.
Ik denk ook niet dat dit via “servers/internet” werkt, maar gewoon via wifi. BLE voor het opzetten van de connectie en het vinden van personen “nearby”. De overdracht zal via wifi verlopen. Net als bij AirDrop.

Edit: ik heb het dan over de google variant zie ik. Airdroid werkt idd wel via BLE.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 juli 2024 20:09]

toch gek dat het dan zo belachelijk sloom gaat?
Ik heb ff wat dingen door elkaar gehaald zie ik. De native variant van google werkt met wifi direct. Werkt dus vergelijkbaar als EasyJoin. De airdroid variant lijkt alleen over BT te gaan idd.
Goed om te weten. Volgens mij is de native versie alleen tussen Android devices, waar Airdroid volgens mij delen tussen verschillende systemen mogelijk maakt, net als Easyjoin.
Ik gebruik Easyjoin. Dat gaat niet via servers/internet, puur en alleen via je eigen wifi verbinding. Bloedsnel en simpel. Helaas geen native Linux app voor.
"ook als ze niet op hetzelfde wifi-netwerk zitten. " :)
daarom zeg ik, puur en alleen op je eigen wifi, supersnel.
Wie wil nou met 20-70KB/s bestandsoverdracht doen. Zet dan gewoon je WiFi aan (of WiFi hotspot) en deel via Easyjoin. Bluetooth is compleet overbodig hiervoor.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2024 20:09]

De enige oorzaak waarom het niet overbodig zou kunnen zijn is wanneer de bestaande faciliteiten voor bestandsuitwisseling onklaar gemaakt zijn en niet of onvolledig werken. Het is functionaliteit die bij computers normaalgesproken in de hardware zit. Wifi, Bluetooth, bedraad, NFC, USB, allemaal out of the box ondersteund met drivers...

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 juli 2024 20:09]

Bluetooth wordt gebruikt om een wifi verbinding direct tussen 2 telefoons op te zetten

waardoor er geen externe wifi nodig is
Zie het artikel en de discussie hieronder. Met zo een lage snelheid is dat geen wifi, of er zit een slome server tussen. Ik kopieer met Easyjoin gewoon met 6-10MB/s. Zonder tussenkomst van Bluetooth of 3e partijen. Dus als AirDroid ook alleen Wifi zou gebruiken voor het stukje dataoverdracht, was de snelheid veel hoger geweest dan een paar KB/s.
Zo een functie zal enkel goed werken als ze ook 'native' in het OS zit. Als iedereen er nog een app moet voor gaan installeren zal het niet snel een succes worden. Tenzij het een onderdeel is van een app die nu al zeer populair is...
Ja, precies, als ik nu iets moet delen, gaat dat meestal het gemakkelijkste met WhatsApp. Want hoe ga ik straks bestanden delen met iPhone bezitters? Dat gaat niet werken met deze AirDroid
Heb je het artikel wel gelezen? Er staat toch duidelijk "De iOS-app heeft deze functionaliteit sinds versie 1.0.9 ook."
Dus je kunt wel degelijk met iPhone-bezitters delen.
Ja, artikel wel degelijk gelezen en na jouw comment nóg een keer zelfs, maar zonder voorkennis van de app AirDroid was het voor mij niet met 100% zekerheid uit het artikel te halen dat het dus ook tussen iOS en Android werkt. Bedankt in ieder geval voor de verheldering!
Ja, maar dan moet je dus een App installeren en als je al een andere app hebt die net zo omslachtig is ga je die gebruiken...
Je hebt gelijk, AirDroid is helemáál geen populaire app... [/s]
In jouw kring misschien, de meest mensen gebruiken gewoon Whatsapp of een gedeelde folder in hun cloud provider.
Ik wist niet dat dit een ding was, en zit al in androidland sinds de G1.
Ik vind het zo grappig dat mensen denken dat iets niet populair is omdat ze er zelf niet van gehoord hebben. De miljoenen anderen AirDroid-gebruikers denken daar toch anders over...
Beweer nergens dat het niet populair is. Maar er schort in genoeg kringen ook gewoon aan bekendheid. Het is geen Whatsapp en mis daarmee dus ook die "universele toepasbaarheid".
Wechat is ook populair, loopt ook niemand mee rond hier.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:09]

Ik had er nog nooit van gehoord. Ik zou er in ieder geval van uit zijn gegaan dat het compatible zou zijn met AirDrop wat niet moeilijk is want dat is gereversed door het seemoo team van TU Darmstadt. Maar dat moet je dan wel net even weten... :)
Je hebt gelijk, AirDroid is helemáál geen populaire app... [/s]
Het was een prima app, tot ze de 'premium-trein' ontdekten.
Daarna waren er betere alternatieven ( dropbox/onecloud/drive )
Duurde wat langer als je lokaal moest delen, maar voor 'externe' deling maakte het niet uit, en waren de alternatieven zelfs beter ( meer opslag, snellere servers / langer beschikbaar )
Nee, zeker niet .... De meesten hebben er nog nooit van gehoord.
en miljarden mensen, dus dat is nog steeds niet heel veel.
Leuk, maar dan hebben de meesten dus ook niet van Twitter gehoord, want ook Twitter heeft miljoenen gebruikers en niet miljarden. En zo kan ik nog wel een aantal apps noemen.
Ik woon in NL en heb het dus niet over apps van elders in de wereld.
We kunnen het hier over 100000 apps hebben die wij hier nauwelijks kennen maar wat schiet dat op.
Feit blijft, hier in NL kent vrijwel niemand die app.

Twitter heeft honderden miljoenen users en is een begrip. Je ziet het overal... Totaal geen vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 23 juli 2024 20:09]

En zelfs op (i)OS niveau werkt het vaak slecht. Mensen zetten toch nog regelmatig hun bluetooth of wifi compleet uit. Of hebben de instelling 'enkel contacten' geselecteerd.
Ieder zijn goed recht, maar volgens mij neemt Apple wel privacy in acht bij het tracken van devices. Daarnaast zijn de, door velen gehate, toggels in het controlcenter zo ontworpen dat bluetooth en wifi niet uit gaan.
En zelfs op (i)OS niveau werkt het vaak slecht. Mensen zetten toch nog regelmatig hun bluetooth of wifi compleet uit. Of hebben de instelling 'enkel contacten' geselecteerd.
Ieder zijn goed recht, maar volgens mij neemt Apple wel privacy in acht bij het tracken van devices. Daarnaast zijn de, door velen gehate, toggels in het controlcenter zo ontworpen dat bluetooth en wifi niet uit gaan.
Als de instelling zelf gewijzigd wordt door de gebruiker, hoe kan dat dan aan het OS liggen ?

Apple trackt net zo goed, alleen verkopen ze die data ( nog ) niet
Die toggles zijn inderdaad irritant, maar als ik BT/Wifi uit wil hebben, is dat meestal maar tijdelijk ( als ik ergens ben )
Zodra ik dan weer weg ga, of thuis kom, is het prettig dat mijn wifi gewoon weer aan staat, en ik niet ( per ongeluk ) mijn mobiele data stilletjes opsoupeer

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 juli 2024 20:09]

Dit gaat niet om Apple die Bluetooth en WiFi tracking doen...
whatsapp was ook niet populair voor het uitkwam, als een app functionaliteit toevoegt waar mensen interesse in hebben, dan zal deze wel populair worden
Alleen hoeft deze app niet nog uit te komen, maar is deze al een poos beschikbaar.
Vanaf versie 1.0.9 al ingebouwd in IOS; meestal worden goede ideeën al veel sneller van elkaar gejat, maar hier was Apple wel echt heel vroeg mee en het is nog steeds niet geëvenaard door Android versies. Ook al zijn er al jaren alternatieven bedacht
Eh, AirDrop bestaat pas sinds iOS 7 en OS X 10.7 Lion. iPhone OS 1.0.9 bestaat niet eens.
@Gaitie, maar jij net zo, halen twee dingen helemaal door elkaar. Het artikel noemt versie 1.0.9 van de iOS app van AirDroid, niet van iOS zelf.
Aha, oke. Wist niet dat AirDroid een iOS app had. Dacht dat AirDroid gewoon een standaard functionaliteit was van Android, zoals AirDrop dat voor iOS is. Mijn fout :)
Ahh ik vond het al zo bizar vroeg. Dom
Een klein foutje. Het punt is dat het opmerkelijk is dat Google hier nog geen standaard alternatief voor heeft ingebouwd. Ik heb het gevoel dat Google veel meer last heeft van de de OEMs en telecomproviders dan we op de oppervlakte zien. Zie ook RCS messaging (tegenhanger van iMessage). De uitrol loopt niet bepaald soepel en ik vraag mij af waarom?

/edit: voordat iedereen reageert: vanwege de fabrikanten. Google kan hun RCS messaging app gewoon verplicht maken via het Google apps platform. Net zoals dat gebeurd met Maps en de playstore.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:09]

Oh ja, laat eens zien dan hoe ik airdrop vanaf een Ipad 3 ?
Juist ja, die kent dat niet. Dus het is zeker niet vanaf het begin.
Hij heeft het over de versie van Airdrop, niet de versie van IOS.
Ja dat weet ik ... En het was dus niet heel vroeg dat Airdrop. Pas vanaf de iPad 4 en vergelijkbare IOS versies op de iPhone.
Hij doet net alsof dit er al 10 jaar is, dat is niet zo.
ah, zo. Maar hij heeft het over "jaeren" en een vlug goglezoek leert me dat het sinds 2013 is, dus dat is "jaren" en dat de ipad 3 alleen via een niet-aan-te-bevelen jailbreak ook deze functie kan krijgen.

Dus persoonlijk vind ik dat het "jaaaren" wel in dit geval correct klinkt.
Tja ze moesten ook wel iets als je BT niet op die manier mag/kan gebruiken zoals alle Android toestellen al sinds het begin kunnen...

Volgens mij kan ik al een jaar of 8 a 9 via wifi(direct) delen tussen Samsung devices, heel handig bij het kopen van een nieuwe telefoon, alles al overgezet voor ik thuis was. En sinds Android 4 (2011) met alle Android (4) toestellen. Enige wat je hoefde te doen was de telefoons even tegen elkaar houden dmv NFC, nog z'n protocol wat Apple andere apps verbiedt om te gebruiken om hun eigen apps voor te trekken/pushen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 20:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.