Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zynga kondigt Candy Crush-achtige Harry Potter-game aan

Zynga heeft een Harry Potter-match-3-spel aangekondigd, dat meteen beschikbaar is in bepaalde markten. In Harry Potter: Puzzles & Spells kunnen spelers Candy Crush-achtige levels spelen en quizvragen beantwoorden. Het spel is gemaakt voor iOS, Android, Amazon Kindle en Facebook.

Volgens het Zynga-persbericht combineert Harry Potter: Puzzles & Spells match-3-gameplay met de personages en de setting van de Harry Potter-wereld. Bij match-3-spellen krijgen gebruikers een geordende verzameling van tegels te zien, die de speler zodanig moet manipuleren dat drie dezelfde tegels naast elkaar staan. Deze tegels verdwijnen dan weer, waardoor er nieuwe tegels voor in de plaats komen. Deze gameplay is onder meer bekend van Candy Crush. Hoe het Harry Potter-spel precies werkt, is onduidelijk; Zynga heeft nog geen gameplaybeelden getoond.

Wel zegt Zynga dat gebruikers in het spel een eigen personage kunnen samenstellen. Door het spel te spelen kunnen ze punten verdienen, waarmee ze bijvoorbeeld nieuwe toverspreuken en -drankjes kunnen vrijspelen. Tijdens het spel kunnen gebruikers 'iconische momenten en herkenbare gezichten' uit de filmreeks tegenkomen. Naast de match-3-gameplay zitten ook quizvragen, brain teasers en andere puzzelspellen in de game. Gebruikers kunnen tot slot clubs vormen, waarmee ze samen met andere spelers activiteiten kunnen ondernemen.

Harry Potter: Puzzles & Spells moet wereldwijd uitkomen voor iOS, Android, Amazon Kindle en Facebook. Een datum noemt Zynga nog niet. Wel is het spel in 'bepaalde markten' vroegtijdig uitgebracht. Volgens AndroidPolice is het spel nu beschikbaar in de Filipijnen. Het spel wordt ontwikkeld door Zynga en uitgebracht door Portkey Games.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

06-03-2020 • 11:20

42 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (42)

Wijzig sortering
Kan ik dit artikel -1 geven, dit heeft vrij weinig te maken met Tweakers en ziet er meer uit als betaalde reclame.
Wat een geweldige feature request! Schiet hem in zou ik zeggen :Y
0Anoniem: 708439
6 maart 2020 11:23
Wow dat dit een nieuwsartikel krijgt zeg.... een pay2win voor huismoeders gemaakt candy crush spelletje.
Ook even opgezocht wie en wat Zynga is. Ik heb geen enkel spel gevonden dat noemenswaardig is welke zij hebben ontwikkeld. Ook is dit niet de eerste Harry Potter game dus daar zit ook niet de grote nieuwswaarde.
Eerste gedachte die ik dan ook kreeg 'vast een advertorial, prima', maar nee. Snap niet zo goed waar de nieuwswaardig in dit artikel zit.
Het leest ook als reclame: 'Naast de match-3-gameplay zitten ook quizvragen, brain teasers en andere puzzelspellen in de game. Gebruikers kunnen tot slot clubs vormen, waarmee ze samen met andere spelers activiteiten kunnen ondernemen.'. Dat zou direct uit een gesponsord stuk kunnen komen.
De quote die jij aanhaalt komt inderdaad bijna letterlijk uit het officiële persbericht: https://www.businesswire....er-Puzzles-Spells-Magical

Fans have continued to honour and extend the wonder of the Wizarding World by engaging in Harry Potter quizzes, brain teasers and other puzzle-inspired play

[Reactie gewijzigd door pelt op 6 maart 2020 12:48]

Ik ken Zynga van Zynga Poker op Facebook.

Voor de rest is het inderaad niet nieuwswaardig in mijn ogen.
Farmville? was nochthans gigantisch op facebook.
En dan ook nog eens na te gaan dat Candy Crush erg dubieus tot stand is gekomen (letterlijk gestolen werk copy/paste van een indie developer). Ik snap dat een dubieus bedrijf als Zynga ook de vruchten wil plukken van dit succes.
Wat achtergrond informatie van de makers van Candy Crush:
https://metro.co.uk/2014/...game-they-copied-4303096/

Mijn advies: koop nooit iets van zulke "developers" (of moet ik gewoon zeggen publishers), ook niet als het "gratis" is. Ik boycot graag bedrijven dit dit soort streken hebben.
Aan de andere kant zijn het allemaal klonen van Bejeweled. Zowel Candy Crush, als deze Harry Snotter game zijn allemaal nagemaakt, maar dan in een ander jasje.
Ook even opgezocht wie en wat Zynga is. Ik heb geen enkel spel gevonden dat noemenswaardig is welke zij hebben ontwikkeld.
Beetje hetzelfde als situatie King toch? Iedereen kent Candy Crush, meer iedereen moet eerst een Google'tje doen op wie tf is King? En dan blijkt dat ze nog 50 van die troep (no offense... denk ik) games hebben gemaakt.

Toch wilde Acti Blizzard ze wel kopen voor.... was het nou 5 miljard? Of iets in die richting?

Anyway 500 miljoen gebruikers waren wel interessant.
Maar ik heb echt geen idee of Acti Blizzard dit nu heeft kunnen vertalen naar meer business dan wat Candy Crush al deed.

Harry Potter in zo'n jasje gieten... for real ja?... wat een zaaddodend idee. Vraag me ook echt af of dit gegarandeerd een succes is. Spreekt dat Harry Potter thema die doelgroep ineens zo aan dat het een twee Candy Crush wordt?...

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 6 maart 2020 12:07]

+1Anoniem: 1174190
@Randomguy3696 maart 2020 14:12
Er zullen vast Harry Potter fans zijn die het wel leuk vinden. Iets voor mijn nichtje? Je hoeft er niet op te klikken, dat blijft je eigen keus. Ik reageer/klik niet op artikels die ik niet interessant vind.
Ook even opgezocht wie en wat Zynga is. Ik heb geen enkel spel gevonden dat noemenswaardig is welke zij hebben ontwikkeld.
Eh, Farmville en Words With Friends zijn met name in de VS gigantisch populair, dus die spellen zijn zeker noemenswaardig...
Het verhaal/ontstaan van Zynga was een behoorlijk ding in het verleden. Ze zijn schatrijk geworden met casual games en trokken grote namen uit de games industrie aan. Hierdoor ontstond er een soort casual bubble die later ook weer uit elkaar gespat is.
"Ook even opgezocht wie en wat Zynga is. Ik heb geen enkel spel gevonden dat noemenswaardig is welke zij hebben ontwikkeld."
Zynga is 6 miljard euro waard. Ze maken misschien geen spellen die veel hardcore gamers aanspreken maar ze doen het hartstikke goed. Ze zijn beursgenoteerd en vorig jaar hebben ze qua groei Electronic Arts and Activision Blizzard verslagen.
Je weet gelijk dat het troep is als de game uitkomt op Facebook
Ik kan Facebook games niet echt onder de categorie games bestempelen. Zijn vaker klik en betaal simulatoren. Een game zie ik iets als een eenmalige aanschaf dat je ten alle tijden kan spelen, zonder betaalmuur tijdens het gamen om door te mogen gaan.
Zelfs Macromedia Flash games op het oude Newgrounds van vroeger waren nog meer een game te noemen, sowieso de parels die er tussen zaten.
Skinner boxes eigenlijk, de “speler” wordt geconditioneerd om elke dag terug te komen om hetzelfde te doen. Eens je dit doorhebt begin je niet meer aan dat soort spelletjes…
Tweakers is toch al jaren geen "tech" site meer maar gewoon een huis & tuin consumenten shitshow.
Er komen regelmatig nieuwsartikelen op Tweakers voorbij waarbij niet iedereen het er over eens is dat het Tweakerswaardig is, echter zijn dat vaak nog wel technische artikelen, een update van een programmaatje of gewoon een geek item.

Maar inderdaad, dit!? Volgens mij is het Tweakers publiek juist het laatste wat zulke spelletjes speelt.
De aversie wat ik er tegen heb, rot bloatware wat met Windows mee geinstalleerd wordt. Bah.

Nee dankje Tweakers, begin alsjeblieft niet met dit soort zooi jullie nieuws feed te infesteren. Dit hoort thuis en alleen thuis op Facebook.
Mooi gezegd dit. Artikel waar niet iedereen het mee eens is prima. Dat bied nog keuze het wel of niet te lezen. Daar in zijn er vast genoeg die het wel leuk vinden om te lezen.
Een artikel als deze is er 1 die geen enkele Tweaker zou willen lezen. Ik zou bijna als Tweaker lid een functie willen dit soort artikelen te kunnen blokkeren, net zoals reclame. Verder vind ik dit soort Publishers vaak nogal dubieus. Kinderen verslaafd maken aan gok/betaal elementen in iets dat verre van een echt spel is. Meer een pay/gamble simulator.
Vluchtig overheen gekeken, net zoals meerdere Tweakers hier hebben gedaan denk ik zo. Meer met het idee: waarom staat dit als nieuws op de frontpage?!
Helemaal woord tot woord lezen is niet in alle gevallen nodig om te mogen reageren, vooral als de titel al genoeg zegt, of met software programma's als de je software al kent/gebruikt, maar alleen even leest wat de update is en er graag op wil reageren. Zoals: hehe, eindelijk is die en die functie er (zoals dark modus).
Ja, daarnaast kunnen ze beter wat gaan doen aan hun beveiliging (nieuws: 172 miljoen slecht beveiligde wachtwoorden zijn uitgelekt bij gamemak...) i.p.v van dit soort candy crush remakes maken.
1, wat is mis met huismoeders en tweakers als combinatie? En waarom huismoeders denigreren? Grote kans dat je oma er een was.
2. Dit is een serieus bedrijf dat veel geld verdient met slechte spellen. Dat heeft nieuwswaarde.Is ook een kunst om dusdanig verslavende doch slechte games te maken dat iedereen ze speelt , niemand het toegeeft en zij de lachende derde zijn.
3. Ik, werkzaam in tech company heb zeer veel mannelijke ( developer) collega's fanatiek candy crush zien spelen. Een van de belangrijke doelgroepen van Tweakers .

Mijn mening dus dat het hier thuishoort.
Maar ik triggerde vooral op je denigrerende opmerking over huismoeders.
Niet sjiek.
0Anoniem: 708439
@Mariekeb8 maart 2020 08:54
1. omdat het spel bedacht is om vooral vrouwen hun portemonnee leeg te schudden, me moeder, zus, zusje, schoonmoeder, schoonzus, en vrouw spelen het wel de mannen in de familie niet.
2.ze verdienen geld heel veel geld en dat vooral gericht aan de gamede vrouw, niets mis mee inderdaad.
3. juist ja maar het zijn meer vrouwen dan mannen die het spelen. 36% man 64% vrouw.

rot op met dat domme feministische gelul als de statistieken gewoon laten zien 64% vrouw,

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 708439 op 8 maart 2020 08:57]

idd, begrijp dat candy crush populair is onder de huisvrouwen enzo maar dit is niet frontpage nieuwswaardig. Er komen elke dag wel spelletjes uit :?
Ik vind het zelf bijzonder jammer dat de Harry Potter IP misbruikt wordt voor dit soort freemium games. Er zijn zoveel toffe games voor deze IP te bedenken, maar van bijvoorbeeld die RPG die toen een keer gelekt is hebben we niks meer gehoord. Dat zal wel te weinig opbrengen naar verhouding...
Zal waarschijnlijk veel gelijkenis tonen met de WillyWonka-versie ook van Zynga, mijn persoonlijke guilty pleasure. En deze is best vermakelijk en goed in elkaar gezet. Zeer veel verwijzingen naar de klassieke film, inclusief de beeld en muziekrechten. De puzzels zelf zijn simpel tot afentoe frustrerend, vergelijkbaar met Candycrush.
En leuk om te weten dat deze spellen ook standaard ingestalleerd worden bij verse Windows 10 installatie. Dus het is gewoon irritant bedrijf voor iedereen. Zelf gooi ik meteen eraf als ik die naam zie.

Helaas komt het soms terug bij sommige grote patches. Smijt die bedrijf echt zoveel geld naar Microsoft dat het standaard meegaat wordt bij de installatie Windows?
Komt ook doodleuk als livetile in de startmenu overzicht. Denk 3 of 4 spellen van dezelfde bedrijf zitten dan erop.

Microsoft verdient lekker extra geld mee met zulke gesponsorde spellen. Maar... Tweakers.net, ga aub niet mee als makke schaap. Zelfs jij weet het dat het om gehate bedrijf gaat, en toch hun nieuws laten posten. Is dat gratis gedaan als nieuws of is het op de bureaublad neergelegd met veel geld erbij: "zet deze op je site"?

Ik snap wel dat aantal nieuwssites graag hun hoofd boven water houden met aantal gesponsorde nieuwsberichten. Zelfs NU.nl heeft dit ook. Allemaal voor extra geld verdienen. Maar Tweakers.net wordt hierdoor anders te commercieel mee. Het is gewoon niet leuk voor ons om irritante nieuwsberichten te lezen van aantal gehate bedrijven. Moet je ook niet doen, maar het is moeilijk om nee te zeggen tegen veel geld. Tsja. In deze tijd met zoveel nieuwssites op internet is de concurrentie wellicht zwaar.

(Zou mooi zijn als er een feature in T.net zit om voor abonnees zulke ongewenste bedrijven te kunnen blokkeren... en dus alleen nieuws tonen die echt goed zijn.)
(Zou mooi zijn als er een feature in T.net zit om voor abonnees zulke ongewenste bedrijven te kunnen blokkeren... en dus alleen nieuws tonen die echt goed zijn.)

Dit dus!
Wie heeft ze dan gesponsord? Zoals je kunt zien naast het artikel heb ik het bericht ingediend, en met mijn inkomen kan ik nauwelijks mezelf 'sponsoren', laat staan Tweakers... Dus nee, van sponsoring is hier geen sprake.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 6 maart 2020 16:33]

We vergeven het je }>
Ach, de artwork heeft wel wat. Ik heb de films nooit gezien maar zoals ze er hier uitzien van de eerste film zie ik ze het liefst. Gaandeweg werden de acteurs ouder en gingen ze meer casual kleding dragen en dat zag er gewoon niet uit. Ik wil tovernaarsgewaden zien damn it!

Het plaatje deed me trouwens ook denken aan die fanfic van Harry Potter, My Immortal, voorgelezen door Internet Historian, echt de moeite waard :P
Helemaal nieuwswaardig! Eindelijk wat meer aanbod met zulke spellen.
Please laat dit sarcasme zijn
Nu nog een Candy Crush clone met een Star Wars thema, en dan zijn we rond zeker?

Disney, graag 5% van de omzet voor mijn idee. Cheers!
Het valt nog mee, als ze hadden gekopt:
Zynga heeft een nieuwe game, en wij hebben hem gespeeld.
Had ik ala minute mijn 20 jaar oude account weg gegooid