Indiase politie klaagt Vivo aan omdat 13.000 Vivo-telefoons dezelfde imei delen

De Indiase politie heeft Vivo aangeklaagd voor fraude, nadat bleek dat ruim 13.500 telefoons van het merk hetzelfde imei-nummer hebben. In India is het aanpassen van de imei strafbaar, omdat met het nummer de zwarte markt wordt bestreden.

De zaak kwam aan het licht toen een politie-inspecteur zijn telefoon bij een Vivo-reparatiecentrum liet repareren. Toen hij de telefoon terugkreeg, zag hij dat het imei-nummer van zijn telefoon afweek van wat er op de doos stond. Dit speelde de inspecteur door naar de cyberafdeling van de politie, die vijf maanden onderzoek naar het voorval deed, zo schrijft het Indiase Live Mint.

Uit dit onderzoek blijkt dat 13.577 Vivo-telefoons hetzelfde imei-nummer delen. Of al deze telefoons bij het reparatiecentrum zijn geweest en waarom Vivo verschillende telefoons hetzelfde imei-nummer zou geven, is niet duidelijk. Het achteraf aanpassen van het imei-nummer is sinds 2017 in India strafbaar. Het imei-nummer hoort bij iedere telefoon uniek te zijn, om zo gestolen telefoons te kunnen traceren.

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-06-2020 • 09:48

99 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (100)

100
95
54
5
0
19
Wijzig sortering
Dit lijkt me een bewuste daad van Vivo. Dikke boete is op zijn plaats.
Af fabriek worden waarschijnlijk alle PCBs voorzien van een fixed IMEI nummer.
Regulier wordt daarna het IMEI nummer uniek gemaakt en op de verpakking vermeld.

Maar het reparatie-centrum (waarschijnlijk niet eens van ViVo zelf) koopt een doos kale PCBs (met fixed IMEI).
Vervangt de kapotte PCB, maar is nooit geinstrueerd om het originele IMEI nummer over te zetten op de nieuwe PCB.
Hebben daar waarschijnlijk de tools niet eens voor om het te kunnen.
Maar dat fixed IMEI nummer op de PCB moet al uniek zijn. Zo is IMEI gedefinieerd. Als je hardware vervangt krijg je en nieuw IMEI.
Dat ligt aan het moment in het productieproces dat het nummer wordt geprogrammeerd. Als dat pas bij het eindproduct gebeurd, dan is deze gang van zaken logisch.

Daarnaast, ik denk dat het nummer altijd moet worden overgezet bij een dergelijke repareer actie. Het nummer zit gekoppeld aan het toestel. Door vervangen van die PCB zou het nummer van het toestel niet mogen veranderen.
Daarnaast, ik denk dat het nummer altijd moet worden overgezet bij een dergelijke repareer actie. Het nummer zit gekoppeld aan het toestel. Door vervangen van die PCB zou het nummer van het toestel niet mogen veranderen.
Waarom niet? Wat definieert 'een toestel'?

Volgens mij is het vervangen van het PCB daadwerkelijk het vervangen van het modem. Daarbij is het logisch dat het IMEI nummer verandert. Een ander modem is immers een ander IMEI nummer.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 juni 2020 11:32]

Ik heb bij een reparatie centrum hier in Limburg gewerkt waar eigenlijk wel alle grote merken terecht kwamen. Het modem zit vast in het moederbord, dus indien het moederbord vervangen diende te worden veranderde ook altijd het IMEI nummer. Dit was de normaalste gang van zaken. Nieuw stickertje op het label bij de sim tray en terug naar de klant. De doos werd meestal gevraagd om niet mee te sturen, echter als ie d'r wel bij zat wedt daar niet het IMEI op aangepast. Ik vind het raar dat daarvoor een onderzoek is ingesteld. Maar voor meerde telefoons hetzelfde IMEI zou ook niet de bedoeling moeten zijn, want als ik het me goed herinner zaten die aan de hardware gekoppeld. "Als in op het modem gebrand" maar goed dat kan natuurlijk merk afhankelijk voor mijn specifieke afdeling zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door D0T1X op 9 juni 2020 16:09]

Na reparatie moet het IMEI nummer hetzelfde zijn om te kunnen zien dat het dezelfde telefoon is. Het gaat niet om het (andere) modem wat er in komt, maar dat de telefoon daarna met hetzelfde nummer te traceren is.
Maar dat is het hele punt, het is niet dezelfde telefoon. Het moederbord is vervangen en dat maakt het een "nieuwe telefoon". Het scherm en behuizing is nog wel hetzelfde, maar de rest niet. Het is vergelijkbaar met je simkaart in een vervangend (identiek) toestel stoppen. Zelfde nummer, zelfde soort toestel, maar nieuwe IMEI.

Wanneer ik mijn laptop ter reparatie opstuur en er moet een nieuw moederbord in, dan krijg ik ook een nieuw MAC adres. Hoezo zou het anders moeten zijn met een telefoon? (even daargelaten dat je een MAC adres makkelijk kan aanpassen).

[Reactie gewijzigd door Hatsjoe op 9 juni 2020 16:33]

Omdat de gebruiker hetzelfde blijft en telefoons aan de hand van het IMEI nummer worden getracked. Hoe makkelijk wil je het een crimineel maken? Dat is iets heel anders dan een MAC adres.
Uhh, denk je nou echt dat een crimineel zich daar druk om maakt en via het laten repareren van een telefoon een nieuw IMEI nummer wilt krijgen? Die koopt natuurlijk gewoon een nieuwe telefoon van 30 euro (zogeheten "burner" telefoons) wanneer deze een nieuw IMEI nummer wilt.
Ik heb anders gewoon de tools om het Mac adres en serienummer van de notebook te ‘burnen’ van een bepaald top 3 merk, in de repair SOP wordt dat ook gewoon aangegeven

Dus het is niet vanzelf sprekend dat dat veranderd bij een reparatie

Betreft Mobiel / IMEI van dat zelfde merk heb ik de tools nooit bekeken maar het zou me niets verbazen dat ze daar hetzelfde mee kunnen/moeten
Ik heb dat zelf wel gedaan bij een aantal telefoons paar jaar terug, over een langere periode. Was heel makkelijk en zat tools voor op het internet voor allerlei chipssets/merken.
Maar dat fixed IMEI nummer op de PCB moet al uniek zijn. Zo is IMEI gedefinieerd.
IMEI moet uniek zijn, maar er is een moment in het bouwen van toestel dat je van component zonder uniek nummer naar een component met uniek nummer gaat. Als beveiliging zou Vivo het ontwikkelproces kunnen aanpassen dat zonder geconfigureerd nummer het toestel ook niet bruikbaar is. Daarvoor moet het proces dan wel aangepast worden.
Bij veel telefoon staat het gewoon op een stukje geheugen op het PBC.
Het is meer iets dat vast gelegd zit in de firmware als in de hardware.

En bij sommige telefoon als je niet oppast met het flashen van een nieuwe ROM overschrijf of verwijder je het imei nummer. En dat is heel shit om terug te krijgen kan ik je vertellen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 9 juni 2020 12:29]

Is het een probleem als je geen of een verkeerd IMEI hebt?
Dat zou extreem onhandig en onwerkbaar zijn, aangezien je dan een PCB moet koppelen aan een verpakking dwars door het hele traject heen.

Het is ongeveer 1000x makkelijker om gewoon pas vlak voor het verpakkings proces het imei pas daadwerkelijk te programmeren in de PCB.
Kan ook zo zijn dat de tools zoeken naar IMEI nr "12345..." en dat er in een batch een ander default IMEI nummer staat.
Dank voor jouw uitleg Tonnyyonny

Met die uitleg zie ik dit eerder als een stap in een geopolitiek steekspel dan een oprechte wetsovertreding. China en India zijn momenteel verwikkeld in een grensdispuut/landroof door China.
Hierdoor zijn de anti-Chinese sentimenten in India erg opgelopen.

Dit incident waarbij gedrag van een onderaannemer /3de partij rechtstreeks aan een chinees staatsbedrijf* gekoppeld wordt is politiek leuk en hier haalt iemand vast een wit voetje mee. Uiteindelijk zal in de rechtbank blijken dat het reparatie centrum helemaal niet van ViVo zelf is en dat de practice in lijn is met andere bedrijven. Maar tegen die tijd is de rumoer vast al weer gaan liggen en zijn de politieke punten gescoord.

* alle bedrijven in China zijn in principe staatsbedrijven. Alleen de mate van directe betrokkenheid van de overheid varieert
Niet alles heeft een achterliggend plan van kwaadaardige opzet. Dus zonder verder bewijs lijkt me dat nogal vergezocht.

"Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity"
Niet de tools er voor?
Als je op Google " imei changer software" in geeft dan zie je toch echt iets anders.
Let wel op, ook in Nederland is dat 100% verboden.
Maar zelf heb ik dat moeten doen bij een Xiaomi redmi Note 4x nadat door een fout ik me gehele telefoon wist te wissen.
Wel heb ik de originele imei code`s weer in er op gezet maar het kan dus wel degelijk.
Ег wаchtеn hiеr gеwеldigе mеidеn op jе!
--
https://ladysxlove.blogspot.nl
Anoniem: 435630
@TonnyTonny9 juni 2020 20:36
Heb vroeger vaak roms geflashed waarna ik mijn imei kwijt was. Vervelend als je wilt bellen :P
Destijds heel veel gebruik gemaakt van chamelephon (of zo) om een nieuwe imei te schrijven. Letterlijk 2 tellen werk.
Geen idee of dat nu nog werkt

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 435630 op 9 juni 2020 20:44]

Bij de ZTE V5 Max werkte het iig nog wel, de laatste waarbij ik dat heb moeten doen.
Lijkt me van een kant sterk; ze weten ongetwijfeld dat dit strafbaar is, dus het zou mij verbazen. Ik denk veel eerder een fout bij het plaatsen van het OS op de telefoons in de fabriek of bij het resetten in het reparatiecentrum. Onderschat niet wat voor domme fouten er in een productieproces kunnen plaatsvinden. Niet alles is boze opzet.
Dit soort zaken zijn volledig geautomatiseerde processen. Je moet echt je best doen om die fout te maken en de controle achteraf heeft niet-of zeer slecht- plaatsgevonden.
Alles wat mis kan gaan, gaat ook mis. Die processen moeten ook worden geschreven. En waarschijnlijk vaak aangepast worden als er componenten veranderen. De controle is ook deel van het proces en daar kunnen ook 1000 dingen misgaan.

Ik ga niet van opzet uit. VIVO heeft helemaal niets aan deze fout.
Het is inderdaad veel vaker gewoon een domme fout dan daadwerkelijk kwade opzet. Tijdens het overzetten van het OS naar de telefoon vergeten dat het IMEI nummer ook aangepast moet worden of zoiets is veel logischer dan dat het een bewuste, criminele, actie is.
De IMEI moet juist niet, NOOIT, worden aangepast. Het is een uniek nummer om een hardware device te identificeren. Door IMEIs te kunnen aanpassen zet je systemen als de EIR buiten werking. Je jat een aantal telefoons, past de IMEI aan en ze worden niet meer geblokkeerd op het netwerk.
Is het vanuit privacy oogpunt dan niet wenselijk om het juist WEL met enige regelmaat aan te kunnen passen?
Net zoals het handig is om je huisnummer vanuit privacy oogpunt met enige regelmaat te wijzigen.
Nou nee, een huisnummer is alleen maar een referentie naar een fysieke locatie. Dus al zou je het huisnummer kunnen veranderen, de fysieke locatie verander je niet mee. Dus eventuele afbreuk aan je privacy maak je daarmee niet ongedaan.

Verder zou het ook niet handig zijn met het ontvangen van post. Als daar een extra abstractielaag tussen zou kunnen (net zoals een forwarding email adres) zou het misschien alweer anders worden. Een postbus bijvoorbeeld, alleen kun je niet alle soorten post ontvangen in een postbus.

Dus nee, slechte vergelijking.
Het IMEI is juist wel het identificatienummer voor het het fysieke product, net zoals het huisnummer voor je huis.
Dus ja, supergoede vergelijking.
Iemand die mijn huisnummer kent, weet welk huis van mij is (met de huisnummer geolocation mapping data van dat moment).
Als ik daarna mijn huisnummer verander, weet diegene nog steeds welk huis van mij is, en de locatie. Want aan het huis of de locatie verandert niks.

Als iemand mijn IMEI kan achterhalen weet diegene welke telefoon van mij is.
Als ik daarna mijn IMEI verander, weet diegene niet meer welke telefoon van mij is, noch de locatie.

Dus nee.
Als een mobiele provider jouw nieuwe zelfgekozen IMEI op de blacklist zet, dan is het snel afgelopen met de pret.

Nog beter zou het zijn als alle legale toestellen op de whitelist gezet zouden worden - want dan zou jouw zelfgekozen nummer sowieso niet werken - maar dat vinden telco’s teveel werk.
Dit. Waarschijnlijk fout gegaan bij de productie. Ik heb ook wel eens van een leverancier twee 'IP interfaces voor de telefooncentrale' (lees: Ethernet adapters) gekregen met hetzelfde MAC adres. Hoort ook niet, maar gebeurt dus wel.
Een MAC adres is wat minder kwalijk. Dat levert een probleem op als je ze beide binnen hetzelfde LAN segment gebruikt, maar verder zijn er geen gevolgen.

Een IMEI waarvan 13.000 kopieën rondlopen is echter ideaal voor criminelen die niet getraceerd willen worden. Vergelijkbaar met het verkopen van identieke auto's met allemaal hetzelfde kenteken.
Klopt, maar dat doet aan de mogelijkheid van een zelfde soort productiefout (een of andere counter die stopte met oplopen of zo) niets af.
Een bewuste daad omdat? Het is meer voor de hand liggend dat er een foute handeling gedaan wordt in de reparatie centra waardoor er met een update iedere keer hetzelfde IMEI op de apparaten komt.
Een IMEI aanpassen in Android is kinderlijk eenvoudig. Dat kan dus ook wel eens fout gaan.
Om zo'n actie bewust te doen is niet voor de hand liggend.
Als dat echt zo simpel is zouden telecomproviders Android devices van hun netwerk moeten gooien. De IMEI is een essentieel deel van de security. De IMEI zou hardcoded in de hardware moeten zitten, anders kan je nooit een unieke triplet IMEI-IMSI-MSISDN kunnen krijgen.
De IMEI is een serie nummer van de telefoon zlef (niet van de SIM) en geen essentieel deel van de security. Wel handig om gestolen telefoons van een netwerk te weren (wat een telco liever niet doet) of voor network workarounds voor fouten in bepaalde typen telefoons.
De IMEI en de MSISDN hebben niets met een GSM triplet te maken (tegenwoordig een quintet).
Anoniem: 435630
@K-aroq9 juni 2020 20:39
Imei staat heel vaak op een systeempartitie waarmee je met root rechten helemaal los kunt gaan.
kan je me een link geven naar zo een kinderlijk eenvoudige site met uitleg dan?
Nou volgens deze site is het te doen zonder root, maar de codes werken niet op mn OP 8 Pro en ik vermoed op heel veel toestellen niet.
Is dat echt zo eenvoudig?

Op mijn oude Galaxy Note 3 zat een speciale partitie met versleutelde bestanden waar het IMEI instond. Het is wel eens fout gegaan met custom roms dat een developer perongeluk zijn partitie mee publiceerde waardoor je zijn IMEI kreeg. Maar dan heb je dus iemand anders zijn versleutelde bestand nodig. (en een unlocked bootloader)
Dat is helemaal niet "zomaar", daarvoor moet je eerst je eigen telefoon "hacken"... Beetje zoals jailbreaken op iphone..
Met root en wat AT-commando's is (was?) het te doen. Heb het een paar jaar geleden gedaan zien worden.
Ik heb ook weleens een bergje testtoestellen weg moeten gooien omdat er een fout in het flashprogramma zat, waardoor de IMEIs van de geüpdatete toestellen 000000000000000 was geworden.
Anoniem: 435630
@FooLsKi9 juni 2020 20:40
Chamelephon
Op zowel een geroote Android als een gejailbreakte iPhone is dit aan te passen. Dit is dus niet zomaar out of the box te doen
Anoniem: 310408
@OhMyGod9 juni 2020 09:56
Dit lijkt me een bewuste daad van Vivo. Dikke boete is op zijn plaats.
Dan moet er een voordeel zijn voor Vivo..... die kan ik niet bedenken, jij wel?
als dit bewust is gedaan kan dat zijn gedaan om meer te verkopen omdat er een markt is voor telefoons die niet traceerbaar zijn, namelijk de boefjes.
Om de markt te vergroten moet dit probleem algemeen bekend zijn. De schade aan de merknaam (zelfs nu bij t.net) lijkt me veel groter dan honderd extra verkochte telefoons in India.

*Edit: India

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 10 juni 2020 01:57]

*India (Indië is ook wel bekend als het huidige Indonesië)
Wellicht dat fabrikanten de IMEIs niet gratis toegewezen krijgen (lijkt mij in elk geval dat deze niet door een filantropische instelling worden uitgegeven) en er op deze manier op kosten wordt bespaard? Maar persoonlijk denk ik dat er een foutje zit in de software waarmee het reparatiecentrum de toestellen na reparatie update, waardoor het IMEI van het toestel wordt overschreven met 1 specifiek IMEI.
Volgens dit artikel is het waarschijnlijk "negligence", volgens mij doelen ze daarmee op een fout. Niet op een bewuste daad. Wat zou overigens het voordeel zijn van dit bewust zo doen?

https://indianexpress.com...-same-imei-13500-6444369/

[Reactie gewijzigd door coen254 op 9 juni 2020 10:19]

Negligence = nalatig

Dat is sterker als een per ongeluk gemaakte fout. Per ongelijk gemaakte fouten zijn niet verwijtbaar, nalatigheid is dat wel.
"Per ongelijk gemaakte fouten zijn niet verwijtbaar": Ik weet niet of je dit in een specifieke context bedoelt, maar dit geldt zeker niet overal: Zo is "sorry, per ongeluk" bij verkeersovertredingen hier in NL géén argument.
Is een verkeersovertreding die niet opzettelijk gemaakt wordt niet per definitie nalatig?

Nalatig en per ongeluk zitten in hetzelfde vaarwater denk ik.

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 9 juni 2020 11:35]

Jazeker is er context @Omer en @Brousant , een wettelijke context.

Als jij aantoonbaar binnen alle redelijkheid hebt geprobeerd bepaalde fouten te voorkomen, en het gebeurt toch, dan hebben we het over een fout, per ongelijk, whatever. Niet nalatig.

Als jij aantoonbaar niet de moeite hebt genomen bepaalde fouten te voorkomen en jij had daardoor kunnen verwachten dat bepaalde fouten gemaakt zouden worden en ze gebeuren dan ook, dan is het geen per ongelukke fout, dan is het verwijtbare nalatigheid.

Het grote verschil dat bij de eerste wordt gezegd, vervelend maar shit happens en bij de tweede afhankelijk van wat er is gebeurt boetes of celstraffen worden uitgedeeld.

Voorbeeld: als jij tijdens het autorijden een hartaanval krijgt en daarbij iemand dood rijdt, en is het shit happens. Hoe vervelend dat ook is.Als jij daarintegen medicijnen voorgeschreven krijgt om te vookomen dat je een hartaanval krijgt die je niet slikt omdat je er jeuk en uitslag van krijgt en je stapt dan in je auto en krijgt een hartaanval waarbij iemand komt te overlijden, dan ben ik bang dat je wel een heel goede kletser moet zijn om daar zonder gevolgen vanaf te komen.
Per ongeluk:
Een datalek in een website die je ontwikkelt veroorzaken, maar er niet achterkomen.

Nalatig:
Wanneer je er vervolgens niets aan doet, wanneer jij er achter komt dat er een lek in de website.
Per ongeluk gemaakte fouten zijn niet verwijtbaar
Wel als je ervoor had moeten zorgen dat je die fout niet per ongeluk kunt maken.

Voor per ongeluk door rood rijden kun je worden bekeurd, omdat je beter op het verkeerslicht had moeten letten.
Zo kan je per ongeluk door rood rijden weer zien als een vorm van nalatigheid (niet goed opgelet).
Nalatig klinkt in ieder geval als "strafbaar" en "had je moeten weten", ongeacht of het per ongeluk was of niet.
Je hebt gelijk, mijn vertaling was wat zwak. Ik heb het verbeterd
"Per ongelijk gemaakte fouten zijn niet verwijtbaar, nalatigheid is dat wel."

Ik begrijp waarom je dat _voelt_/_vind_. Ik ook grotendeels.
Maar zo werkt het niet. Gelukkig.
Dat hangt van het feit af. De wegenverkeerswet is bijvoorbeeld niet zo mals. Ook per ongeluk een verkeerswet overtreden is zelfs strafbaar. Per ongeluk vergeten in te checken in het OV is bijvoorbeeld ook strafbaar.
Deze telefoons zijn nu niet meer uniek identificeerbaar. En daardoor gewild voor bepaalde criminele activiteiten.

Ik acht de kans groot dat de overheid de betreffende IMEI laat blokkeren, ondanks dat dat duizenden onschuldigen zal treffen.
We hebben het over India, niet over China.
Kan gewoon per ongeluk gaan. Wij hebben ook wel eens een batch van 50 apparaten uitgeleverd met hetzelfde MAC adres.
Het achteraf aanpassen van het imei-nummer is sinds 2017 in India strafbaar. Het imei-getal hoort bij iedere telefoon uniek te zijn, om zo gestolen telefoons te kunnen traceren.
Je mag er gerust van uitgaan dat hier een ander motief op zijn minst een net zo belangrijke rol speelt. Het IMEI nummer is verruit de belangrijkste identificatie om gegevens op te vragen over een persoon in het geval van een onderzoek naar een strafbaar feit.
Het is voor veel meer zaken van belang. Voor device management wordt IMEI-IMSI-MSISDN gebruikt om een wijziging te detecteren. Als jij je SIM in een ander toestel doet zorgt de nieuwe IMEI ervoor dat een proces wordt getriggerd om de juiste netwerk settings naar het toestel te sturen. Als je een nieuwe telefoon zou krijgen met hetzelfde IMEI krijg je geen nieuwe settings.
Niet helemaal. Meestal wordt het MSISDN of IMSI gebruikt dit zijn namelijk gegevens die de providers hebben, door je SIM in een andere telefoon te drukken heb je een andere IMEI waardoor dit onpraktisch is. Hiernaast is een onderzoek veelal op de persoon en dus zullen gegevens gekoppeld aan de persoon (abonnementen bijv.) een rol spelen.
Het IMSI-nummer (International mobile subscriber identity) of het MSISDN-nummer (Mobile Station Integrated Services Digital Network) zijn voor de providers beschikbare gegevens.
Het IMEI nummer is verruit de belangrijkste identificatie om gegevens op te vragen over een persoon
eh nee
Dat gaat op telefoonnummer. Het IMEI nummer is in eerste instantie niet eens bekend maar kan er later bijgepakt worden voor het geval er van SIM kaart gewisseld word..
Dit is toch makkelijk op te lossen in het veld.
De providers zien het IMEI nummer, dit nummer wordt geblokkeerd met een SMS, en de eigenaren rennen naar VIVO om te klagen.
De zaak kwam aan het licht toen een politie-inspecteur zijn telefoon bij een Vivo reparatiecentrum liet repareren. Toen hij de telefoon terugkreeg, zag hij dat het imei-getal van zijn telefoon afweek van wat er op de doos stond.
Bijzonder scherp van die politie-inspecteur.

[Reactie gewijzigd door anandus op 9 juni 2020 10:17]

Vond ik ook. Alleen waarom zei hij er niet direct iets van dan tegen het bedrijf? Dat vraag ik me af.
Omdat hij een inspecteur is en een bellteje is gaan rinkelen misschien?
Omdat het vanaf dat moment bewijs was geworden. Als hij naar Vivo het had gemeld, zouden ze hem waarschijnlijk hebben verteld dat hij hem terug zou moeten brengen en dat ze die zouden aanpassen. Weg is het bewijs dan.
Hij zag het pas bij terugkomst van het reparatie centrum. Dat is wanneer veel mensen dit controleren, heb ik mijn eigen telefoon terug of is deze omgeruild. Zelf ook gecontroleerd op die manier na een reparatie. Wat scherper is, er is een onderzoek ingesteld en dit is er uit gekomen.
Kan gebeuren.. Zo had ik ineens regelmatig vreemde telefoons op mijn netwerk. Toen kwam ik er achter dat ik mijn AliExpress-mediatek telefoon niet goed had geüpdate. Telkens als hij herstart wordt een random mac-adres en IMEI nummer aangemaakt.
Ik heb dan ook geen gsm reparatie winkel.
Je IMEi wordt thans nergens gebruikt voor de registratie op het netwerk. Dat is gebaseerd op je MSISDN en IMSI alleen.
Je IMEI wordt hoogstens afgecheckt tegen de EIR en in België wordt je IMEI gebruikt bij bv Itsme (MobileID) om te kijken of de SIM kaart niet van toestel is veranderd.
Maar om te registreren op eht netwerk of om te checken in welke cel je je bevindt zodat de call gerouteerd kan worden... Nee.

Je Mac-adress kan wel nare gevolgen hebben, maar op CS (voice) heeft dat geen impact,
zo hadden we op mijn vorige werk een keer het probleem dat alle usb netwerk kaarten zelfde Mac adres hadden.
keer er op toch maar ander merk besteld.
Zoals bij iedere fabrikant (helpdesk etc) zijn er fouten te bespeuren als er een nieuw blik werknemers wordt opengetrokken, wil niet zeggen dat dit het geval is maar is wel meestal een reden.
Overigens is dit niet nieuw, er zijn ook verhalen bekend van dubbele MAC adressen met netwerkkaarten en ooit heeft Futaba-RC een dergelijke fout gemaakt door geen uniek ID in een bepaald type vliegtuigzender te zetten en hier en daar wel eens een RC vliegtuig uit de lucht viel.
Het aanpassen van een IMEI nummer is een doodzonde. En al helemaal als een fabrikant hiervoor verantwoordelijk is. Ik kan mij niet voorstellen dat Vivo dit bewust gedaan heeft.

India heeft al tientallen jaren een probleem met terrorisme. Het is een groot probleem als je de relatie tussen een mobiel nummer en een IMEI en uiteindelijk met een gebruiker niet kan leggen. Als een leverancier van mobiele apparatuur dit in de hand heeft gewerkt dan verdienen ze een jarenlange sales ban.