Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft: huidige en nieuwe Edge-browser kunnen naast elkaar draaien

Gebruikers die de bestaande op EdgeHTML gebaseerd Edge-browser willen blijven gebruiken na 15 januari, kunnen dat doen, meldt Microsoft. Microsoft vervangt de browser door een op Chromium gebaseerde versie, maar verwijdert 'Edge Legacy' niet.

Om de browser te blijven gebruiken, moeten Windows 10-gebruikers enkele handmatige stappen doorlopen. Zodra gebruikers de stable-channelversie van Edge op Chromium installeren, vervangt deze de huidige versie van Edge, die Microsoft inmiddels Edge Legacy noemt. De oude browser verdwijnt dan echter niet van Windows 10, maar wordt verborgen. Gebruikers die beide browsers naast elkaar willen gebruiken, kunnen dat instellen via de Group Policy Editor oftewel Groepsbeleid Bewerken.

Gebruikers kunnen daar bij de Microsoft Edge Update-instellingen kiezen voor 'Allow Microsoft Edge Side by Side browser experience' om beide versie te kunnen draaien. Als de nieuwe Edge al op het systeem aanwezig is, moeten gebruikers de installatie opnieuw doorlopen en ook moeten ze de Legacy-versie opnieuw vastpinnen aan het startmenu en de taakbalk.

Overigens kunnen gebruikers ook de Canary-, Dev- en Beta-versies van Edge op Chromium naast elkaar draaien. Microsoft maakte eerder deze week in een document bekend dat het op 15 januari begint met het via Windows Update verspreiden van Edge op Chromium. Daarbij zou het bedrijf de oude versie 'vervangen', waardoor het leek alsof het bedrijf de browser zou verwijderen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-12-2019 • 14:38

53 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (53)

Wijzig sortering
+2Anoniem: 120539
20 december 2019 14:47
Alleen zit voor zover ik weet er geen lokale policy-editor in Windows 10 Home.
Top dat het voor zakelijk gebruik goed geregeld is, maar voor thuisgebruikers die graag de oude engine nog willen kunnen gebruiken is dit niet zomaar een oplossing.
(Al zijn er natuurlijk wel weer trucs om gpedit.msc toch beschikbaar te krijgen.)
Voor de personen die de installatie willen voorkomen van de op Chromium gebaseerde Edge kunnen de officiele Microsoft "Show or hide updates" tool gebruiken zoals ik van plan ben. Ik blijf zelf liever met de huidige versie van Edge werken en wil geen chromium op mijn PC.
Waarom zou je dat willen?
Omdat:
Gebruikers die beide browsers naast elkaar willen gebruiken, kunnen dat instellen via de Group Policy Editor oftewel Groepsbeleid Bewerken.
Waarom zou je dat als thuisgebruiker willen?
O.a. omdat bepaalde functies, zoals de ebook-reader, alleen in de oude Edge zitten, en omdat sommigen geen Chromium willen.
Dus drie browsers met bijbehorende engines uitgebracht door MS voor Windows 10:
• Internet Explorer (Trident)
• Edge Legacy (EdgeHTML)
• Edge (Chromium)

Tip voor Microsoft: bouw af en consolideer. Het is al lastig genoeg om één browser te onderhouden, laat staan drie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 december 2019 14:45]

Microsoft staat erom bekend dat alle en dus ook mislukte projecten die wel gebruikt worden tot in den treure ondersteund worden.

Je kan met de mee gebundelde IE nog steeds vrijwel alle websites en webapps sinds 1995 draaien. Dat is vooral voor bedrijven een enorm belangrijke feature.

Je zal maar net €10 miljoen in een nieuwe app hebben geïnvesteerd als bedrijf en dan trekt The Zep Man de hele browser ineens weg. Dat kan natuurlijk niet en het feit dat bijvoorbeeld Google dat wel doet maakt ze zo een enorm kleine speler in de enterprise wereld.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 20 december 2019 14:47]

Je zal maar net €10 miljoen in een nieuwe app hebben geïnvesteerd als bedrijf en dan trekt The Zep Man de hele browser ineens weg.
Als iemand 10 miljoen besteedt aan een webapplicatie die werkt in een enkele browser dan ligt het probleem toch echt bij de opdrachtgever en niet bij de browserbakkers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 december 2019 20:41]

Geen verwijt maar ik ben bang dat je niet echt op de hoogte bent van hoe het er aan toe gaat in de zakelijke wereld. Hier worden wel degelijk applicaties voor dergelijke bedragen of zelfs een veelvoud daarvan aangeschaft welke een bepaalde hardware/software omgeving vereisen.
Het komt geregeld voor dat bedrijven met zo'n applicatie tien(tallen) jaren uit de voeten kunnen. Waarom zou je dan met geld willen smijten om steeds onnodige updates/upgrades te moeten installeren? Het is niet voor niets dat er nog grote aantallen bedrijven/overheid gebruik blijven maken van onder meer Windows 7. Onderschat ook niet het aantal bedrijven dat nog steeds met Windows XP (vaak dedicated omgevingen) werkt.
if it ain't broke, don't fix it!

Als iets goed werkt en niet aangepast behoeft te worden waarom zou je dan willen investeren in nieuwigheden welke je niet gebruikt?

Juist die jarenlange ondersteuning welke Microsoft levert maakt dat bedrijven massaal hebben gekozen voor en blijven kiezen voor Microsoft omgevingen. Ze weten vooraf dat een investering geen desinvestering wordt.
Het mooie van het web is dat er open standaarden zijn die door meerdere browsermakers worden ondersteund - en vrijwel zonder uitzondering tien jaar later nog steeds werken. Gelukkig zijn de laatste versies van IE en ook Edge vele malen beter en standards compliant dan bijvoorbeeld IE5, maar toch.

Ik ken de praktijk uit de zakelijke wereld die je beschrijft. Microsoft heeft een goede reputatie als het gaat om ondersteuning, toch zet al je geld wel op 1 paard, en hoeft er maar iets aan dat beleid te veranderen en je hangt, terwijl er ook alternatieven zijn die niet alleen in één bepaalde browser (blijven) werken.
Valt tegen? Ik weet niet wat je definitie van tegenvallen is, maar bijvoorbeeld de Windows RT die je noemt wordt (als je gewoon naar 8.1 bijgewerkt hebt) nog tot in 2023 ondersteund. Van Windows 10 Mobile is de ondersteuning nét gestopt, 10 dagen geleden. Maar bijvoorbeeld de Office apps op Windows 10 Mobile ondersteunen ze nog tot in 2021. Dat lijkt me toch zeker wel goede ondersteuning, zeker in vergelijking met een aantal andere fabrikanten.
Windows Phone 7, 8 en 10 zijn langer ondersteund op de toestellen die ze kregen, dan Android toestellen. Vind maar eens een Android toestel dat 5 jaar lang security updates ontvangen heeft. Mijn Lumia 920 wel. De Galaxy S4 was 1 jaar na release al afgeschreven.

Men dramt nogal over dat Windows Phone toestellen geen upgrades kregen. Dat was destijds de norm. iPhones kregen destijds ook maar 2-3 jaar upgrades mee die de toestellen doorgaans ook nog eens trager maakte. Oh wat hoorde ik de iPhone 4 gebruikers toch steen en been klagen dat hun toestel als kak door een trechter werkte na dat de iPhone 5 met bijbehorend iOS uit kwam. Android gebruikers mochten al juichen als ze uberhaüpt 1 keer een security update toegestuurd kregen nadat ze hun toestel aangeschaft hadden.

Microsoft heeft het ondersteunen van smartphones langer dan aankoopdatum of Apple's ~3 jaar de norm gemaakt. Apple heeft dit netjes overgenomen en is hier in mee gegaan... Bij Android mag je nu bijna 8 jaar later nog steeds blij zijn als je uberhaupt 2-3 jaar lang updates ontvangt. 8)7
Waarom dan?

Als je ze niet gebruikt, nemen ze een minimale ruimte in op de hardeschijf.
Daarnaast betekent geen gebruik, geen verdere resources.

Daarnaast zijn er genoeg instellingen die IE en Erge "nodig" hebben.
Die moeten eerst eens overstappen.
Daar doelt Zep nog niet eens op. Hij doelt nu puur op het onderhoud dat nodig is vanuit Microsoft. Of dacht je dat (security) patches uit de lucht komen vallen? ;) Aan de andere kant heb jij ook een punt, resources zijn er wel degelijk; opslagruimte. Kost geen drol meer, maar betekend imo niet direct dat het dan prima is om een disk vol te proppen.
Nadat ik erop reageerde is de i houd aangepast.
(ZIE tijd wijziging).

Op die manier heeft hij zeker gelijk.
Als je ze niet gebruikt,,,
Voor zover je daar invloed op hebt. Mijn standaard browser wordt door Microsoft zelf bijvoorbeeld al vrolijk genegeerd door bepaalde onderdelen binnen Windows. Ken je die lockscreens in Windows 10 die je een mooie foto laten zien en daar wat informatie bij plaatsen? Als je op dat linkje klikt dan opent Microsoft zijn eigen Egde browser in plaats van mijn standaard browser. Ik mocht willen dat ik IE en Edge kon deinstalleren. Dan weet je in ieder geval zeker dat je niet per ongeluk wat extra beveiligingslekken rond hebt slingeren.
Als je de originele tekst kent van Zepman weet je waar ik op reageerde.

Bij mij opent wel mijn standaard browser. Dus ik herken me niet in het probleem.

Ik snap je veiligheidspunt. Echter
tot nu toe is de "oude" Edge goed onderhouden qua veiligheid.

En ik snap inderdaad ook niet dat bedrijven en instellingen IE nog niet in de ban hebben gedaan. Wat een oide troep is dat en buitengewoon onveilig.
Internet Explorer verwijderen is geen optie, want er draait nog (te) veel software alleen op IE. Officieel wordt deze nog ondersteund, dus verwijderen is ook inbreuk maken op de afspraak met de gebruiker. Maar desondanks raadt Microsoft gebruikers af het te gebruiken, dus de intentie van Microsoft is meer dan duidelijk: nieuws: Microsoft raadt bedrijven af nog van Internet Explorer gebruik te maken

Daarnaast vind ik het al erg fijn dat de legacy Edge echt 'vervangen' wordt. Niet zozeer in technische zin, maar wel vanuit gebruikersperspectief. De gemiddelde eindgebruiker gaat automatisch over. Ik zie nog steeds veel klanten werken op Internet Explorer, omdat ze dat gewend zijn. Ondanks de minieme verschillen in het logo, kiezen ze toch niet voor Edge. Totdat je ze er op wijst, en dan zijn ze ook ineens overtuigd vanwege het verschil in snelheid.

Edge (Chromium) is nu de browser van Microsoft en de andere twee worden uitgefaseerd. Kan wat mij betreft niet snel genoeg, maar zomaar applicaties verwijderen of niet meer ondersteunen is echt een no go.
Tip voor Microsoft: bouw af en consolideer. Het is al lastig genoeg om één browser te onderhouden, laat staan drie.
Andere browsers zoals Google Chrome en Firefox hebben natuurlijk ook een aantal engines 'verbruikt' (Webkit, Blink, Gecko, straks Quantum).
Het probleem van Microsoft is dat enterprises applicaties specifiek voor MS browsers maken. Net zoals in de industrie/zorg nog steeds Windows XP wordt gebruikt omdat bepaalde applicaties alleen daarop draaien of gecertificeerd zijn. Microsoft kan dus niet zomaar van een engine afstappen zoals Chrome en Firefox dat kunnen.
Wat Microsoft nu doet -laten bestaan van 3 browers met hun eigen engine- is dus de "prijs van hun succes" van hun (enterprise)gebruikers. Microsoft wil er natuurlijk ook vanaf - vandaar de overstap naar Blink.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 20 december 2019 15:12]

Het is straks voldoende om Edge Vhromoum te gebruiken. Legacy websites die nog IE11 nodig hebben kunnen gewoon BINNEN Edge worden weergegeven met een speciale modus. Dus voor de eindgebruiker is er dan gewoon een enkele browser.
Wat zouden ze dan moeten doen volgens jou? Legacy Edge en IE gewoon verwijderen? MS heeft juist hele goede support voor alle producten die ze releasen, daarom zijn ze betrouwbaar. Lijkt me zeker in de enterprisemarkt heel erg dom om dingen zomaar te verwijderen.
IE wordt nog ondersteund omdat de Enterprise hierom vraagt/eist. Als het aan MS had gelegen, hadden ze deze al lang bij het grof vuil gezet. Echter bestaan er nog veel webapps die niet anders werken dan met IE. Vandaar dat het er gewoon in zit.
Stuur ze een mail, misschien luisteren ze naar je. Maar ik hoop van niet.

Hoeveel webapplicaties denk jij dat er draaien bij bedrijven welke nog de 'legacy' Internet Explorer nodig hebben?
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Je kan niet zo maar snel een platform uitfaseren waar tientallen miljoenen machines nog van afhankelijk zijn.
Ik vind het wel fijn eigenlijk dat we straks nog de oude Edge kunnen gebruiken, hoef ik geen Chromium browser te gebruiken als mijn primaire browser / Firefox iets specifieks niet kan of niet kan laden.
Edge vervangt IE nog niet eens volledig. Bij mijn werkgever moeten we beide browsers gebruiken omdat sommige functies in SAP alleen op de een of andere browser (goed) werkt. Kan MS niet gaan werken aan one browser to rule them all?

Ik besef me dat de nieuwe Edge dat waarschijnlijk wordt. Had MS niet de huidige Edge op Chromium kunnen baseren?
De nieuwe Edge heeft ook een optie 'Openen in Internet Explorer'.
Open sites in Internet Explorer mode, helaas moeten er nu nog wel wat instellingen worden aangepast om dat werkend te krijgen. Daarna werkt het prima.
One browser to rule them all... Zoals Internet Explorer vroeger bedoel je? Dat ging niet zo lekker, op zijn zachts gezegd. De geschiedenis herhaalt zich nu enigszins met Chromium. Mocht er straks weer een nieuwe browser ontstaan, zoals dat met Firefox gebeurde, die de webstandaarden juist implementeerd (in tegenstelling tot Chromium) dan is het cirkeltje rond...
Aan de andere kant, SAP mag ondertussen die IE meuk ook wel eens de deur uit doen. Ik snap dat het bedrijfsleven meer tijd nodig heeft maar wie nu nog met IE werkt..
Volgens mij heeft dat meer met SAP te maken dan met de browser. Mijn ervaring is dat moderne applicaties prima werken onder Edge Chromium, Firefox of Chrome.
Edge vervangt IE nog niet eens volledig.
Dat komt omdat bij Microsoft de belangrijkste inkomsten afkomstig zijn van enterprises (als enigste trouwens van de Big Tech). Een reden waarom ze door enterprises gekozen worden komt door hun Lifecycle Policy dat doorgaans minstens 10 jaar is en dat is niet anders is bij IE. Gezien IE 11 is uitgekomen in 2013, kan je als zeker zijn dat deze nog tot 2023 zal worden ondersteund. Voor een website bouwer is dat nutteloos, maar voor een bedrijf die industriële toestellen levert die meestal ook lange life cycle hebben is dit belangrijk naar hun klanten toe als ze gebruik maken van een browser (hoeft niet perse ActiveX zijn).

Bovendien is er bij IE iets héél bijzonder aan de hand, want de life cycle van IE koppelen ze aan het OS. Alleen wat is die dan juist? De standaard life cycle voor windows 10 is 18 maanden, maar die van de Enterprise LTSC versie is 10 jaar, net als die van Windows Server 2019. Dit zou betekenen dat IE 11 (en activeX) pas ten vroegste compleet end of life zal zijn in 2019 wanneer de huidige LTSC versie end of life is.

Hoe het zit met Edge is ook niet echt duidelijk, voor de LTSC versie zal er vermoedelijk support zijn tot 2019, maar voor alle andere versie denk ik dat het in 2022 al gedaan zal zijn, gezien Edge ook geen onderdeel is van Microsoft Windows Server.

Overigens een mooi voorbeeld waarom die lange life cycles belangrijk zijn kan je terugvinden bij Adobe Flash. Voor mijn beroep ben ik nu de technische requirements aan het analyseren van een software pakket dat binnenkort een upgrade moet krijgen en een van de requirements van de nieuwe versie is... adobe flash dat EOL eind 2020. Ondanks de beloften dat ze een gratis HTML 5 upgrade gaan leveren mag je raden wat mijn advies is naar de business. En eigenlijk heb ik ergens nog wel begrip voor dat bedrijf want Adobe had die EOL pas in 2017 aangekondigd volledig uit het niets.
Komt ook door de oude ActiveX meuk... Die zat echt alleen in IE, niet in Edge.

En gelukkig ook hoor, het was 1 grote troep. Automatisch binaries uitvoeren van internet was een heel handig idee in de naieve ogen van begin deze eeuw. Handig voor software ontwikkelaars toen Javascript nog in de kinderschoenen stond, en commercieel handig voor MS omdat het alleen op windows werkte. Helaas bleek het ook retehandig voor hackers :') De gebruiker klikt wel op OK.

Bij ons in het bedrijf hebben we ook nog enkele systemen die per se ActiveX vereisen en dus IE. Met name personeelszaken systemen (ADP onder andere). Het wordt echt tijd dat ze die er uit flikkeren :( Als je nu nog ActiveX spullen draait ben je echt niet goed bezig.

Wat je vaak ziet is dat commerciele pakketten voor vele miljoenen zijn aangepast in het verleden. Oude versies van SAP, Siebel enz. En daar hang je dan echt, je moet of weer miljoenen uitgeven om de nieuwste versie aan te passen of over naar wat anders. Beiden kosten vergelijkbaar veel. Dit is vaak de reden voor de vertraging. Maar ActiveX is nu zo lang geleden dat je als organisatie echt verkeerd bezig bent als dit soort dingen nog spelen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 december 2019 17:44]

Mja, ik had vorig jaar ook Microsoft aandelen kunnen kopen voor 88 USD (ze zijn nu 157 USD).

Alles had gekund.

Ik ben allang blij dat ze het nu inzien en een standaard engine gebruiken. Het enige dat ik hoop is dat ze ook het browsercomponent voor .NET aanpassen, zodat dit de nieuwste browser engine kan gebruiken.

Op mijn werk lopen we te klooien met CefSharp en dat heeft nogal een hoog "it works on my machine" gehalte (op de dev machines werkt het prima, maar bij de klant loopt het regelmatig vast). Maar ja, steeds meer web developers weigeren IE 11 te ondersteunen... waardoor we in de knel komen te zitten met onze integratie in het Windows pakket.

Straks hebben we geen andere optie dan het uit het pakket te halen en simpelweg een externe browser op te starten, en dan maar iets met web hooks te doen om handelingen af te vangen.
Gaan ze die legacy browser blijven updaten? Want anders zit je binnen een korte tijd met een verouderde browser die vanaf het eerste veiligheidslek alweer niet verantwoord is om te blijven gebruiken.
Wss alleen exploits dan, wat ik eigenlijk wel hoop. Ben wel fan van Edge eigenlijk.
Vind het eigenlijk wel jammer ook, Edge had best goede features zoals ePub ondersteuning, maar de MS store heeft ook de books en music categorieën verwijdert.

[Reactie gewijzigd door Aerkhanite op 20 december 2019 14:57]

Veel bedrijven hebben webbased software gebaseerd op IE en wijken daar niet van af. Verantwoord is het niet maar wij IT mensen bepalen dit niet, dat doen anderen in een organisatie wel en die kijken vooral naar centjes. Als het werkt is het wel best en het mag verder niets kosten. Je zou er van staan te kijken hoeveel bedrijfsprocessen etc met spuug en touw aan elkaar hangen.
Verantwoord is het niet maar wij IT mensen bepalen dit niet, dat doen anderen in een organisatie wel en die kijken vooral naar centjes.
Als je als IT afdeling geen invloed hebt in zaken die het digital security domein (hard) raken dan heb je een rare werkomgeving en word je problemen in de schoot geworpen die flink uit de hand kunnen lopen.
Betaal jij die java applicatie die nog achter IE hangt?
Veeal oude rommel dat veel moderner en effectiever kan. Sommige bedrijven lijken gedwongen te moeten worden om actie te ondernemen.
Wordt de EdgeHTML dan nog bijgewerkt? Of blijven ze er nu gewoon van af?
Het wordt verborgen, dus de reguliere gebruiker heeft alleen de op Blink gebaseerde Edge.

MS kán de EdgeHTLM gebaseerde versie niet verwijderen net als dat ze IE niet verwijderd hebben, omdat veel (corporate) partijen daarvan afhankelijk zijn en software hebben die daarvan afhankelijk is. Het zou juist een slechte zaak zijn wanneer ze hadden geroepen dat deze partijen hun software maar moesten wegpleuren en de gerelateerde investeringen als verzonken moesten beschouwen. Sterker nog, het zou mij niets verbazen als de ondersteuning van deze oudere browsers onderdeel is van een service-afspraak die deel uitmaakt van contracten die gesloten zijn met afnemers van MS' diensten.
Is het zo dat (veel) corporate partijen afhankelijk zijn van het Edge(html)? Weet jij hier meer van, ik ben wel benieuwd namelijk.

En wat je zegt over de service agreement over browser ondersteuning, weet je dit, of vermoed je dit?

IE absoluut, daarom vind ik de 'legacy mode' ook een zeer goed idee van het Edge(blink).
Maar ik had het idee dat moderne development wel heeft geleerd van het afhankelijk maken van 1 browser(versie)?

Als het zo gaat werken, dat het voor reguliere gebruikers nooit zichtbaar is dat er '2 edge versies' zijn, en het voor hun effectief vervangt zonder keuze is dat goed idd.

Ik ben alleen wel bang, dat juist systeembeheerders van bedrijven/gemeentes, dit dan gaan tegenhouden, en het edge(html) aanhouden ipv edge(blink), en dat zou erg jammer zijn (omdat ik van hun weet dat ze niet afhankelijk zijn van edge(html))

Maar zoals ik al zei, misschien ben ik te pessimistisch, het ligt er compleet aan hoe MS dit gaat uitrollen. En MS is goed bezig de laatste jaren, dus reden tot hoop :-)

[Reactie gewijzigd door bskibinski op 20 december 2019 17:03]

Er zullen relatief maar weinig mensen zijn die dit gaan gebruiken (vooral omdat het verborgen wordt). Persoonlijk vind ik het wel fijn als gebruiker van dit betekent dat we nog naast Firefox ook Edge Legacy hebben als niet-Chromium browser (dan kan ik Edge Legacy lekker als 2de browser blijven gebruiken).
Gaat internet explorer nu ook eindelijk vervangen worden door edge??
Ik heb vanaf eerste beta ze alle 3 naastelkaar, sommige sites werken nu eenmaal beter dan de andere browser.
Geen group policy op home, lekker dan.
https://youtu.be/7LfNqmJkeTM Hier alles kort en depth over edge en search.