Rechter: HP gaf verkeerde informatie bij het blokkeren van huismerkcartridges

HP heeft in 2016 onrechtmatig gehandeld toen het in september 2016 de huismerkcartridges blokkeerde die bij klanten in printers waren geïnstalleerd. Het bedrijf zou daarbij klanten onjuist en gebrekkig hebben geïnformeerd over de oorzaak en oplossing van het probleem.

Dat zei de rechter afgelopen dinsdag in het hoger beroep tussen HP en Stichting 123inkt-huismerk klanten, volgens een persbericht van de stichting. De uitspraak zelf staat nog niet online. De stichting werd opgericht nadat op 16 september 2016, 123inkt-klanten klaagden over het niet langer functioneren van HP-printers met cartridges van de inktwebwinkel. Gebruikers kregen toen de melding dat de cartridges beschadigd waren. Alleen het gebruik van officiële HP-inktcartridges zou de melding doen verdwijnen.

HP zei destijds de software te hebben aangepast van bepaalde HP Officejet Pro-printers 'om de printers te beschermen en de communicatie tussen cartridge en printer te beveiligen'. Tegelijkertijd beloofde het bedrijf toen wel printerupdates uit te brengen, die de ondersteuning van de cartridges weer mogelijk zou maken.

Diezelfde maand richtte 123inkt de stichting op, om 'eventuele schade, veroorzaakt door het handelen van HP, vergoed te krijgen voor haar deelnemers'. Ook wil de stichting 'soortgelijke problemen voorkomen in de toekomst'. Gedupeerde klanten konden zich bij de stichting aanmelden. Later dat jaar dagvaardde de stichting HP. In 2017 kwam er een 'voor de stichting negatief vonnis', waarna de stichting in hoger beroep ging.

Afgelopen dinsdag kwam het vonnis, volgens de rechter handelde HP onrechtmatig en is het bedrijf aansprakelijk voor de geleden schade van de deelnemers van de stichting. Hoe groot die schade is, is onbekend en moet nog nader worden bepaald. 123inkt zegt zich te beraden op nadere juridische stappen 'om een verbod te krijgen op het (tijdelijk) blokkeren van niet-originele cartridges door HP'.

Het is overigens niet voor eerst dat de webwinkel een juridische strijd wint van HP. De webwinkel zou cartridgechips gebruiken die erg veel overeenkomst toonden met die van HP, zo claimde de printerfabrikant. Eerder dit jaar verklaarde de Hoge Raad het patent van HP op die printercartridgechips echter ongeldig.

Sinds eind 2016 bevatten HP-printers een sticker waarop staat dat cartridges zonder HP-chip mogelijk niet werken. Ook kunnen dergelijke cartridges volgens de sticker vandaag wel werken, maar in de toekomst mogelijk niet meer. Eerder dit jaar bracht HP een firmware-update uit voor Officejet-printers die ook het gebruik van huismerkcartridges blokkeerde.

De printerfabrikant gaf in april dit jaar aan nieuwe technieken te ontwikkelen waarmee huismerkcartridges geblokkeerd kunnen worden bij goedkopere printers. Tegelijkertijd wil het bedrijf dan ook duurdere printers uitbrengen die wél compatibel zijn met de goedkopere cartridges.

Door Hayte Hugo

Redacteur

19-12-2019 • 18:54

150 Linkedin

Reacties (150)

Wijzig sortering
Je vraagt je af waarom je je als HP je met deze schimmige zaken bezig wilt houden. Te weten: hp als merk kennen we misschien van de plastic huis-tuin-en-keuken printertjes, tegelijkertijd zijn ze groot in soho en enterprise producten. Dan wil je toch niet dat je merknaam met dit soort praktijken in relatie gebracht wordt. Gewoon enorm slechte reclame. De inkoop manager die op het punt staat een groot zakelijk blade-systeem aan te schaffen zit zich misschien thuis wel op te winden omdat z'n hp inkjet staat te haperen. Slecht vd zaken. Je moet mensen maar lang genoeg sarren, lopen ze vanzelf over naar de concurrent.

Overigens, als ik dit soort berichten lees ben ik blij ruim twintig jaar geleden de inkjet uit het raam geworpen te hebben en overgestapt te zijn op laser. Gewoon om de zoveel jaar een afgeschreven zakelijke laser voor een prikkie kopen, kan je thuis nog jaren op vooruit. Nooit gezeik mee, werkt altijd. Hooguit een keer een refill toner erin voor een prikkie, bij storing enkele reis recycling. Goedkoopste manier van afdrukken ever :)
Ook hier al eens gezeur gehad met een namaak toner, vlekken en strepen en het was geen extreem goedkope toner. Originele dure er in (want kleurenlaser) en alles weer ok.

Die toners zijn van Brother en ook schreeuwend duur. En afbeeldingen afdrukken ho maar. Nu heb ik het geluk ooit een sub dye printer gekregen te hebben, maar ben wel gebonden aan 10x15 of 15x20 qua afdrukken.

Media kost je 180 euro maar daar druk je plm. 1400 foto's mee af.
Printers zijn gewoon echt de grootste scam ooit. Ze worden tegen verlies op de markt gedumpt en vervolgens mag je dure inkt en toners kopen. Het is dat we er zakelijk nog enigszins afhankelijk van zijn (maar dat wordt gelukkig steeds minder). Moet wel zeggen dat bepaalde merken het wel heel bont maken door gewoon compleet vast te lopen met huismerk cartridges. HP hebben we al jaren niet meer omdat de cartridges gewoon schreeuwend duur zijn. En dan heb je bij inkjet nog de zogenaamde automatische schoonmaak routines waarbij rustig 10% van de cartridge ff leeggespoten word.

Tot nu toe met brother nog de meest positieve ervaringen met zowel laser als inkjet (bouwtekening printen). Alhoewel hun software wel wat spartaans is (en niet de meest stabiele).
Printers zijn gewoon echt de grootste scam ooit. Ze worden tegen verlies op de markt gedumpt en vervolgens mag je dure inkt en toners kopen.
Tjee, dat wisten we 20 jaar geleden ook wel he? Overigens nooit aangetoond dat ze met verlies verkocht werden.
Bijna alles wordt op de één of andere manier met verlies verkocht. Consoles met aankopen. Auto's met wegenbelasting.

Zou de prijs van het wegenet bijvoorbeeld door autofabrikanten zijn gedragen dan waren auto's een stuk duurder (in aanschaf). Op zich niets mis mee, maar zo zie je dat er bedrijven misbruik kunnen maken van de positie.
In het voorbeeld van de auto's zouden er dan geen andere merken op mogen rijden dan die van de eigenaars(fabrikanten).

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 20 december 2019 09:48]

De vergelijking met auto's lijkt me onzin. Je betaalt voor 'de inkt' (brandstof) en 'het papier' (de weg) niet aan de autofabrikant. Die moet dus wel degelijk winst maken op de auto zelf.
buiten het feit dat een autofabrikant uit bijvoorbeeld Japan niks te maken heeft met ons wegennet. Er was laatst in het nieuws dat een autofabrikant rond de 1000 euro per auto winst maakt.
Wat ik bedoel is, Als de autofabriekant uit Japan autos wilde verkopen in Nederland, en er waren geen wegen in Nederland, geen overheid die wegen wilde bouwen. Dan had de fabrikanten wss een consortium opgebouwd om wegen te bouwen, en dat te verrekenen in de prijs.
Autos worden nu dus gesubsideerd verkocht (=onder kostprijs). Heftig ook.

Bij het printen is al gebleken dat men de verkoopprijs onder de kostprijs zet. Een vorm van subsidie, maar dan aan eigen bedrijf itt overheid. Maargoed, paralellen zijn niet altijd even handig om te gebruiken.
Er was al een wegennet voordat de auto's er waren. niet het mooie asfalt wat we nu kunnen maar wel begaanbaar voor paard en wagen.

Hoezo worden auto's dan nu onder kostprijs verkocht?
Voor je douche heb je een waterleiding nodig, voor je broodrooster een elektrisiteitsnetwerk, en voor je telefoon heb je een GSM netwerk nodig.
Daarvan ga je toch ook niet de kosten van de infrastructuur meerekenen in de kostprijs want dat zou heel vreemd zijn.
Daarnaast vergeet je het waterwegen net in NL.
Dat bestaat al eeuwen.. Vrijwel elke plaats aan het water heeft wel een jaagpad of daarop lijkende naam.
Het pad waar de mensen/paarden op liepen die een trekschuit voortbewogen.

De algemene naam hiervoor is infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 23 december 2019 11:59]

Wel als er geen telcos zouden bestaan. Iemand moet de infra regelen en een telefoon, auto, broodrooster, printerinkt, geen van die dingen kun je verkopen zonder infra. In de meeste gevallen ben je overtuigd om zelf de infra te regelen op een andere manier. Daarom hebben we wegenbelasting en telecomproviders. Inderdaad vreemd, omdat we niet beter weten.
Ironisch genoeg werkt Brother prima op Linux en OS X.
Ze hebben de drivers simpelweg aan het Cups-project gedoneerd.

Ik neem aan dat de instabiliteit onder Windows is?
Printers zijn gewoon echt de grootste scam ooit. Ze worden tegen verlies op de markt gedumpt en vervolgens mag je dure inkt en toners kopen.
Over het algemeen betreft het dan goedkope printers. In ieder geval tot zo'n € 250 (inktspuiters) of € 500 (laser / LED).

Wat onderzoek van tevoren leert je al snel welke printers betaalbaar afdrukken. Kwestie van kijken wat de cartridges kosten en hoeveel afdrukken ze maken / hoeveel ml inkt er in zit.

Neemt niet weg dat het een fantastisch staaltje marketing is (bijna kerst, dus druk ik het even heel vriendelijk uit).

Overigens, ik raad (op persoonlijke titel, niet vanuit een commerciële insteek) mensen al heel lang aan (zeker op zakelijk gebied) een fatsoenlijk budget te stellen voor printer aanschaf. Veel mensen denken "het zal wel". Wanneer ik ze weer een keer tref klagen ze vervolgens over de enorme hoge verbruikskosten van hun prachtige budget printer...

Een gebruikte zakelijke printer is, zoals @terradrone ook aangeeft een prima optie. Als je het treft zit er nog toner in voor duizenden afdrukken ook. Beetje zoeken naar goedkope originele toners (die mensen kwijt willen omdat de printer weggedaan is o.i.d.) en je bent spekkoper. Op die manier in het verleden regelmatig leuke printservice geboden aan mensen.
Gelukkig zijn er ISO normen etc, dus mijn Brother printer (5 jaar oud/jong ondertussen) heb ik alleen nog maar bijgevuld met vervangtoner. Recent nog 4 toners van 2500blz gekocht voor €26 (voor de toners tesamen). Dat is toch redelijk goedkoop printen, denk ik dan :).
Ik gebruik altijd goedkope toner, en nooit problemen met zowel Brother als Samsung.

Al jaren gebruik ik een solid ink van Xerox, met prachtige afdrukken, en daar wel altijd de originele was gekocht. Duurdere inkt (was) maar print goed op goedkoop papier in plaats van dat dure fotopapier.
We hebben ooit voor ca 500 sites gewerkt met huismerktoners, was een gruwelijk drama. ~ 10% printeruitval, leeglopende printers, etc. Als fabrikant moet je dat niet willen ondersteunen, je maakt geen schijn van kans kwaliteit te garanderen

[Reactie gewijzigd door Javahne op 19 december 2019 21:47]

Ondersteunen is iets anders dan moedwillig blokkeren.

Mensen die niet origineel kopen weten best dat de kwaliteit minder kan zijn.

Hoe kan een tonercartridge trouwens leeglopen? Inkjetcartridge kan, en dat heb ik ook gehad met originele en veel te dure inkt.
Jij weet dat, ik weet dat, maar de meesten zien gewoon goedkopere cartridges met de claim dat ze net zo goed zijn en kijken dan raar op als de printer hapert.
Klant van me heeft laatst 2 printkoppen mogen vervangen dankzij goedkope inkt.
(die losse printkoppen zijn overigens hilarisch qua prijs: voor een hp 7740 wideformat printer kosten die 120 euro en bijna nergens verkrijgbaar. Voor 75 euro heb je een OfficeJet Pro 8100 met dezelfde printkop)
dat vindt ik onzin ik print al meer dan 10 jaar met een huismerk van 123inkt en met de zelfde printer en GEEN PROBLEMEN
Het is geen onzin. Het is heel erg printer afhankelijk of huismerk of zelf navullen goed werkt. Bij printers met vaste kop loop je risico, bij printers waar cartridge en kop een geheel zijn zoals bij de goedkope deskjets is er geen enkel risico: kop verstopt, andere cartridge erin en printen maar weer.

Ik heb al veel Officejet Pro printers vroegtijdig zien overlijden met namaak cartridges. De kop zit vast in de printer of vervangen ervan is duurder dan een nieuwe printer kopen. 123inkt stuurt je bij problemen wel nieuwe cartridges maar geen nieuwe kop.
ik herken deze klachten echt niet en al 10 jaar niet
Is dan vast elke keer een slechte batch geweest ofzo... laserprinters met immitatie toners gaan vol met los tonerpoeder zitten, inkjets gaan uiteindelijk gewoon strepen. Problemen die ik met originele toners veel minder en met originele cartridges nooit zie.

Klant van me had een officejet pro 8500 met slangetjes tussen cartridge en kop. Namaak inkt erin, 50 pagina's later koppen verstopt en niet meer te redden. Nieuwe koppen, nieuwe originele inkt en 50 pagina's later weer koppen kapot, die namaak zooi zat in de slangetjes...

Zelf een Officejet Pro 8500A, is nagenoeg dezelfde printer, ding is 10 jaar oud, print er weinig mee, altijd originele cartridges, nooit strepen.

Leuk dat jij al 10 jaar een printer hebt die er wel tegen kan, maar mijn ervaring en die van vele anderen zijn zoals bovenstaand.
Het heeft niks met leuk te maken wel met de praktijk en deze is zoals ik al heb gezegd dat ik al 10 jaar die problemen niet heb en ik wil er ook nog eens aan toevoegen dat de opmerking LEUK bij mij wat bedenkingen opwerp betreffende uw reactie,s
Ook HP Kan problemen geven. En als de printkoppen X jaar oud zijn weigert de printer gewoon dienst...
Eerst nieuwe koppen, want te oud. melding op het schermpje... (de print die een gad eerder afgedrukt werd was nog scherp etc.
Kortom het is nog een aardige scanner.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 23 december 2019 12:03]

Eerder deze week heb ik afscheid genomen van mijn trouwe HP DeskJet 500. Nieuw gekocht in 1992 bij het ACCU in Utrecht. Gekocht vanwege mijn avondstudie aan de RUU destijds. Feilloos printen. De cartridges gingen lang mee, ook toen na de eerste 10 jaar het printen gaandeweg minder werd. Daarna ging het bergafwaarts met de levensduur van de cartridges. De tussenpozen van gebruik werden gaandeweg groter overigens. Maar aanvankelijk waren de cartridges goed houdbaar. Terugkijkend: mijn ervaring is dat de houdbaarheid van niet-continu gebruikte cartridges in de loop van de jaren sterk af is genomen. Destijds kon je simpelweg na een lange tijd niet-gebruik het cartridge voorzichtig reinigen en kon je weer verder printen. Later ging dat gaandeweg minder goed. Een nieuw origineel cartridge kostte een half godsvermogen. Op een gegeven moment ben ik alternatieve cartridges gaan proberen. Use it or lose it: als je na een half jaar weer wat wilde printen, had je een probleem. Ik printte minder en minder. En nu is het klaar. Jammer. Mooie afdrukken destijds, een stille machine, mooie scherpe letters op goed papier. De afnemende houdbaarheid van de (te) dure cartridges deden voor mij de inkjet de das om. Voor mij geen inkjet printer meer. Ik heb mijn printer weggegeven aan een handelaar. Om niet. Ook uit tegenzin om een op zich prima werkend apparaat de kliko in te duwen. Het zij zo.
Ik heb ook uit de tijd dat ik actief een 500 gebruikte al slechte ervaringen met de houdbaarheid. Lag het bij jou niet aan het rubbertje waar de cartridge op rust?

Heb nog wel een paar 500's en verwante modellen staan waar ik van af moet. Verbaast me dat iemand die nog aanpakt, maar inderdaad als ze een mooie bestemming krijgen ben ik al blij.
Rubbertje. Bedankt voor de tip ! Ik zal het doorgeven aan de handelaar (just in case). Hij kent een 'bijstandsmoeder' in de kennissen-sfeer: daar gaat de HP DeskJet 500 naar toe, als gift ook. Plus m'n meteen meegegeven parallel naar USB adaptersnoertje. Moderne PC's hebben allang geen parallelle printerpoort meer.
Je hebt het nu over zakelijk gebruik. Dit artikel gaat over inkjetprinters, veelal gebruikt in prive / thuis gebruik. Mijn relaas ging dan ook over het inzetten van een laserprinter voor thuisgebruik. Inderdaad, als je zakelijk op 500 locaties lasers gaat plaatsen wil je garanties kunnen geven of tenminste zo min mogelijk downtime, maar daar hebben we het hier nu niet over. Voor thuisgebruik was mijn strekking: pleur een surplus / afgeschreven laser neer, print de toner leeg. Kiep er nog eens een namaak refill toner in, printen maar.

Overigens werken refill toner patronen bij kleuren laserprinters bij mij meestal erg slecht. Bij zwartwit lasers echter geen enkel probleem, die kan je vaak zo ernstig mishandelen, die blijven pruttelen (en als het toch allemaal bijna niks kost, niemand wil die oude kantoor lasers).

-edit: onnodig voorbeeld verwijderd

[Reactie gewijzigd door terradrone op 20 december 2019 14:22]

Stof van laserprinters is neit altijd tof:

https://www.arbo-online.n...584-2059330213.1576803584
https://www.beroepsziekten.nl/content/tonerziekte

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 december 2019 02:00]

ga eens wetenschappelijke onderbouwing zoeken: die is er niet echt. (ik word er tig keer per jaar voor gebeld). Nu vind ik wat terradrone deed weer wat extreem, maar dat bang maken van die filterbedrijven slaat ook nergens op. Ik begin altijd cynisch over de snelweg die 50 meter van ons bedrijf ligt. Ik weet wel wat slechter voor mijn gezondheid is
-edit: onnodig.

[Reactie gewijzigd door terradrone op 20 december 2019 14:21]

Heb meegemaakt dat een goedkope toner van een wel bekende web winkel mijn printer om zeep hielp door als een gek toner te lozen. Had toen echt snel een nieuwe nodig want zelfs schoonmaken lostte het probleem niet op en moest echt printen. Ben sindsdien wel wat kieskeuriger waar ik de aftermarket toners vandaan haal, enkel 123inkt en anders toch echt merk toners...
Er is (tegenwoordig) een verschil tussen HP (printers etc) en HPE (servers, blade systemen, netwerk equip). Formeel geen links tussen die twee...
Je hebt HP (hp.com) en HP Enterprise (HPE.com). Die 2 zijn al jaren geleden gesplitst alleen verkoopt de laatste divisie geen printers (wel server systemen, netwerk switches en diensten). Printers, ook degene die met het woord enterprise erin, komen van hp.com vandaan. Inkjet is sowieso niet enterprise, op z'n hoogst klein zakelijk (MKB). Zover ik weet werken namaak toners wel prima (al toont de printer ook wel dat het geen origineel HP is).
Dat is juist het probleem ...

Goedkope printertjes, maar extreem dure cardtriges die ook nog eens in mum van tijd op zijn of opdrogen of via de ingebakken chip maar een beperkte levensduur hebben ook al is de inkt nog lang niet op ...

Inkt is de gouden melkkoe van HP ...
Dat is ook een van de redenen dat HP is opgesplitst in HP en HPe. Die Blades hebben dus inmiddels niks meer te maken met de printerts en laptopts.
Formeel zijn die twee dus weldegelijk gescheiden maar ja, iedereen noemt het gewoon HP.

Overigens valt dit consumentje pesten natuurlijk wel samen met HP Instant Inkt, die abonnementsdienst die ze sinds een paar jaar hard lopen te pushen maar die ook vol lelijke voorwaarden zit om over de privacy nog maar niet te beginnen.

Stel je voor dat de consument zelf wel bepaald wanneer hij de cartridge vervangt en waar hij die vandaan haalt. De horror.
Mijn oplossing, een goedkope inkjet voor 30 euro (inclusief 10 euro cashback), met gratis printen (en dus gratis inkt) via Instant Ink. Nieuwe cartridges alvast opgestuurd gekregen, zodat ik die meteen heb wanneer nodig.

Het addertje (voor zover je dat zo mag noemen) is (logisch) een beperkt aantal prints per maand (15 stuks). Print je meer, dan betaal je iets bij of je upgrade naar een hoger plan met meer prints per maand en een (hogere) vergoeding.

Aangezien ik per maand weinig print, in mijn situatie ideaal (lees:goedkoop en flexibel).
Geen zorgen, HPE weet ook prima hoe ze hun reputatie om zeep krijgen:
https://support.hpe.com/h...cId=emr_na-a00092491en_us
The issue affects SSDs with an HPE firmware version prior to HPD8 that results in SSD failure at 32,768 hours of operation (i.e., 3 years, 270 days 8 hours), neither the SSD nor the data can be recovered, after the SSD failure occurs.
HP staat ondertussen op mijn lijstje van te mijden merken, zowel thuis als professioneel.

[Reactie gewijzigd door fluffy1 op 19 december 2019 19:45]

Hun Elitebooks zijn wel _/-\o_
20 miljard redenen waarom HP zich met deze schimmige zaken bezig houd.
https://www.statista.com/...rinting-group-since-2008/
Interessante video over inktcartridges en de (oplichtings-)praktijken op de printermarkt:
https://youtu.be/AHX6tHdQGiQ
Tja printers worden nu eenmaal onder kostprijs verkocht. Dan moeten ze daar maar mee stoppen. Dit soort zaken gaan ervoor laten zorgen dat de prijzen van printers alleen maar hoger worden.

Edit: vraag me af hoe het onder deze comment is terechtgekomen, was als reactie op @BarôZZa's comment bedoeld.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 19 december 2019 21:17]

Klopt, het is hetzelfde systeem als scheermesjes. Die worden ook onder de kostprijs verkocht, men verdient aan de losse mesjes die je moet bijkopen.
Als je het mij vraagt kunnen ze beter gewoon voor een goede prijs printers verkopen en de inkt goedkoop, dan kunnen ze het geld wat ze in al die rommel techniek stoppen om dit soort fratsen uit te halen investeren in iets wat wel nuttig is.
Klopt, het is hetzelfde systeem als scheermesjes.
Zo'n houder kost ook compleet niks. Ze verdienen al aan de houder. Ze verdienen nog gigantisch veel meer aan de mesjes.
Scheelt dat ik het al zo'n tien maanden met dezelfde twee mesjes volhoud.
Duidelijke video.
Maar een beetje paranoid, vertrouwd niets meer met een chip erin...
Ooit voor HP gewerkt, ik kan je zeggen dat het een van de meest hufterige bedrijven is ter wereld.
Aangezien ik er al meer dan 10 jaar niet meer werk en mijn geheugen vrij goed is hier het volgende.
(ja HP, had je de contracten maar beter moeten opstellen, want dit mag nu gezegd worden)

Een voorbeeld is de Officejet 4000 (en vele andere types/series), bekend probleem met de decoderstrip (positiebepaling printkop)want deze knapte 90% van de tijd, by design zullen we maar zeggen. We wisten het allemaal (interne "classified" memo/doc), moesten zwijgen als een graf want anders ontslag en rechtszaak etc. Alle-gesprekken-worden-opgenomen-bangmakerij.

Die gratis cartridges die je bij je nieuwe printer krijgt? Die zijn maar voor 40-60% gevuld.
HP Printersoftware manipuleert de gratis cartridges inhoud. Oh en heb je een kleurenprinter, geweldig! Laten we eens gewoon zwarte tekst uitprinten, oh zijn je kleuren cartridges na 500 pagina tekst opeens leeg? Bizar! Zal toch niet komen dat je naast zwart ook alle kleuren door elkaar mengt voor "extra" zwarte tekst? Wil je enkel zwart printen zonder kleuren cartridges? Ho stop! Dat kan niet want je mist kleuren cartridges..

Ik heb nog een extreem garantieverhaal in de bus, gekoppeld aan de decoderstrips/elke andere fysiek defect. Ik laat dat verhaal maar even voor wat het is.

HP printersoftware? Daar zit meer in dan je wilt. Waarom is de software zo groot?

TL;DR

Ban HP gewoon uit je hoofd, buiten de zakelijke kant van HP niks dan oplichting en bedrog. Heb je goede ervaringen? Leuk, je bent de 1%.

Ik hoop dat er op sommige gebieden bij HP wat verbeterd is, maar geld is belangrijker dan normen en waarden, dus ik denk van niet.
Vroeger was HP gewoon top en imho het beste wat je kon krijgen. Een zwart/wit Deskjet deed ik na 10 jaar weg omdat ik kleur wilde, niet omdat-ie versleten was.

Mijn ervaring met HPLC apparatuur (analyseapparatuur) is ook top. Super betrouwbaar, alles goed voor elkaar.

Maar na enkele HP rampenprinters is het voor mij over en uit. Ik heb nu Canon Maxify. Bepaald ook niet probleemloos (gebrekkige software en soms haperende afdruk), maar zó veel beter dan de huidige HP Officejets.

Het is ook ronduit schandelijk dat HP bagger all-in-ones van €60 in de supermarkt legt die hooguit twee jaar mee gaan.
Begonnen met een hp550c eind '90 , cartridges altijd of leeg, of verstopt (zelfs als je een nieuwe dure originele opende uit gesealde verpakking was ie na 2 weken weer verstopt). Moest mijn eindverslag HTS afdrukken en ging uiteraard niet, want weer leeg (of verstopt... of whatever)...
Was mijn eerste HP en ook direct mijn laatste.

Tijdje geen printer gehad en daarna een OKI 5200N gekocht voor iets van 500-600 euro en die werkt nu nog.
Sinds aanschaf 2x toner vervangen en het ding 3 jaar geleden gereset (omdat het aangaf dat de fuser versleten was), maar werkt gewoon nog prima.
Ondertussen wel 'verkeerde drivers' (van een nieuwer model moeten installeren), want de correcte drivers werkten sinds dit jaar niet meer onder osx (en dat kan ik ze niet eens kwalijk nemen ook, printer is bijna 15 jaar oud).
Het ding print snel, toner droogt niet uit en is gewoon betrouwbaar, werkt altijd en (op de lange termijn) gewoon veel goedkoper als een inkjet, en zonder alle ongemakken. Ik geef liever 500 euro uit voor een degelijke "geen-gezeur"-printer, dan die troep-printer voor 50 euro met waanzinnig dure uitgedroogde inkt.

Strategie van HP lijkt wel te werken, bij mij komt het ook niet meer in huis. En bij vrienden altijd advies blijf weg van inkjets, want dat is oplichting - kijk liever naar een leuk geprijsde (kleuren)laser.

[Reactie gewijzigd door kalmiy4 op 20 december 2019 13:15]

De printermarkt blijft toch altijd wel de meest treurige in de hele wereld.

Heeft er iemand ooit uitgekeken naar een nieuwe firmware update voor z'n printer? Wie wacht er niet vol spanning naar welke features er nu ineens bijkomen. Ik kan de ontwikkelingen bijna niet bijbenen de laatste 20 jaar.

'De printer beschermen en de communicatie tussen cartridge en printer te beveiligen', alsof de toner en de printer hartsgeheimen delen en spionnen je toner willen aftappen. Alsof de klant ook zit te wachten op een printer van 60 euro die hem 'beschermt' tegen goedkope cartridges. Diegene wilde juist goedkoop printen, daarom kocht hij een goedkope printer.

De enige innovatie zijn al die lockout chips en updates. En chips die bijhouden hoeveel pagina's je print in plaats van hoeveel er nog inzit(na 1000 moet je een nieuwe kopen!). HP beschermt alleen de eigen portemonnee.

Het zou nog enigszins te verdedigen zijn als ze niet zo verrekte hebberig waren. Als de originele naast een neppe ligt voor 3 euro meer, dan haal ik de originele, maar drie keer zoveel?!
40 euro voor zwarte inkt? Dat is gewoon inhalig. Ik heb ooit een retourtje Tokyo gehaald voor de prijs van 10 inktcartridges.

Wel hulde voor 123inkt die het ze lastig blijft maken en zo ook nog eens prima reclame maakt voor zichzelf. Heerlijke win-win situatie.
Het blokkeren van die cartridges valt toch ook onder een soort gangsterpraktijken: 'je neemt alleen onze inkt af, en oja die inkt is 200-300% duurder dan de prijs die totstand zou komen in een competitieve markt voor inkt'
Wie verplicht u deze printers te kopen?
Macht der consument, use it !!
Oja, er komt een update voor je printer waardoor je 3rd party cartridge niet meer werkt, en dan moet je maar een andere printer kopen en de ander weggooien, terwijl het eerder wel prima werkte.

Stel jij hebt een t-mobile branded telefoon. Na 2 jaar ga je over op kpn sim only. En t-mobile gooit er een paar maanden later een update uit waardoor alle netwerken behalve t-mobile geblokkeerd worden, zou je dan je voorheen prima werkende telefoon wegkieperen en een ander kopen, of zou je gaan klagen en indien mogelijk procederen?
Uhh, dat verhaal met die telefoon is gewoon bij sommige providers, zeker in de VS, daar werkt een branded telefoon vaak alleen met de sim van die brand.
Nog beter: vroeger was dat bij praktisch alle telefoons zo in Nederland...
Even naar de plaatselijke louche telecomzaak en simlock laten verwijderen was echt niet vreemd voor de gemiddelde mens... gelukkig zijn providers wakker geworden.
Waarschijnlijk ziet hij het als een mazzeltje dat hij toch nog een paar maanden op het kpn netwerk kon aanmelden.
Ik ben het met je eens maar is er nog wel een markt?
Ik koop al sinds de jaren 90 eigenlijk geen HP meer en heb nu al jaren een Samsung printer en raad eens...
HP heeft Samsung (printer) overgenomen dus nu heb ik een toch een HP grrrr! :D
Ik ben het met je eens maar is er nog wel een markt?
Ik koop al sinds de jaren 90 eigenlijk geen HP meer en heb nu al jaren een Samsung printer en raad eens...
HP heeft Samsung (printer) overgenomen dus nu heb ik een toch een HP grrrr! :D
Brother en Canon heb je dan nog.
Grappige is, als je iets wat grotere printers hebt van HP, zijn het onder de kap stiekem Canon's. :)
En heb je een Oce TCS grootformaat, dan staat er ineens een Canon service-technicus op je stoep 8)7
Océ is al bijna 10 jaar onderdeel van Canon en op 1 januari verandert de bedrijfsnaam zelfs naar Canon Production Printing, dus zo vreemd is dat niet.
Canon heeft alleen helaas crap drivers onder Linux (en OS X?)
Brother werkt wel nice
Je hebt gewoon een Samsung, er komt heus geen monteur langs om je printer compleet om te bouwen naar een ander merk en model en HP stuurt je ook geen nieuwe omdat Samsung niet meer bestaat. Je hebt een kansje dat eventuele nieuwe drivers slechter zijn als die nog uit zouden komen, maar daar houdt het wel ongeveer op.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 20 december 2019 17:29]

Ik ben het helemaal met je eens, doch de consument kan alleen zijn macht aanwenden op basis van correcte specificaties. Pas op het moment dat je eenvoudig kunt zien of een printer alleen patronen van eigen merk accepteert, kun je van consumenten verwachten dat ze daarop hun aankoopbeslissing baseren. Als ik het onderwerp van dit nieuwsbericht lees, lijkt de rechter dat te begrijpen.
Klinkt inderdaad als een vorm van koppelverkoop wat door medingenautoriteiten aan banden is gelegd.
Het blokkeren is zoiezo belachelijk, dat geeft merken een soort monopoly. Zeker omdat vele pas achter de hoge kosten komen na de koop.
Hoe printers worden verkocht is het probleem. HP verdient geen cent op een printer, maar moet het van de verkoop van cartridges hebben om winst maken. Dan snap ik wel dat ze willen voorkomen dat mensen andere cartridges gaan gebruiken, maar het probleem begint bij het verkopen van een printer met verlies.
Hoe printers worden verkocht is het probleem
Een probleem dat niet afgeschoven moet worden op de consument, zo blijkt.
maar het probleem begint bij het verkopen van een printer met verlies.
Dit wordt vaak geclaimd, maar is dit werkelijk zo?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 december 2019 19:11]

Ja, HP tracht een vendor lock-in te creëren. Mensen lokken met goedkope printers, en vervolgens pas écht gaan cashen met die veel te dure cartridges.
Jaren terug was het nog erger: Een kleurencartridge was één cartridge met alle kleuren. Was één kleur op dan kon de hele cartridge weg. Tegenwoordig zijn het gelukkig losse cartridges per kleur.

Het artikel meldt overigens ook dat HP van plan is duurdere printers te gaan verkopen, waar je dan wél 3rd party cartridges in kan stoppen.
Het is om je rot te lachen. Gewoon geen HP meer kopen dus ;)

En mensen: het is 'sowieso' en 'monopolie'. De taalverloedering is hier wel hard aan het toeslaan zeg...
Een vendor lock-in is niet verboden, mits dat duidelijk is vermeld. Gillette is daar ooit mee begonnen voor zijn scheermesjes. Het verkoop model heet daarom ook het Gillette-model.

Als het gebruik van alternatieve verbruiksgoederen (voor een printer zijn dat inkt en papier) niet standaard onmogelijk is, kan een fabrikant wel in de problemen als de blokkering achteraf wordt ingevoerd. De consument is dan immers niet goed voorgelicht. Dat is ook de uitspraak van de rechter.
Of het vooraf melden dat een printer in de toekomst niet meer met alternatieve cartridges werkt voldoende is, is nog maar de vraag. Als een handeling "gebruikelijk" wordt, wordt dat na een bepaalde tijd ook rechtsgeldig.
HP zou er beter aan doen om het verdien model aan te passen. Printer iets duurder, inkt wat goedkoper en gewoon licenties voor de cartridges verkopen aan de producenten van alternatieve inkt.
Gilette, Nespresso, Printers , ... toch geniaal businessplan als je er mee weg komt?
Iedereen zuipt nu dure koffie uit cups. 8-)
Van de Nespresso cups zijn ook al (veel) goedkopere varianten. Die werden ondanks pogingen van Nespresso niet door de rechter verboden. Alleen Gillette komt ermee weg, maar die gaf de houdertjes gratis weg.
ze hebben het wel geprobeerd
[i]Business model
A Nespresso store in Lugano, Switzerland
In 2010, the concept (machine, capsule, service) was still subject to 1,700 patents[23] which protected Nespresso's ownership of the concept until they expire.[24][25] This contrasts with some other prepackaged coffee preparation systems. This led to comparisons of Nespresso with printer manufacturers that hinder the sale of generic ink cartridges, to achieve a vendor lock-in effect.[23] Nespresso's patents began to expire in 2012,[26] gradually allowing competitors to offer capsules and machines compatible with the Nespresso system. By 2010, Nestlé was working on ways to prevent competitors from doing this.[23] The service part of Nespresso's business model - the Nespresso Club and Nespresso stores and cafes - was aimed to be a long-term defence for the brand, its elevated image and premium pricing. Beyond attentive customer service and being the only places where most customers can replenish their 'pods', the brand has been able to associate images of exclusivity and suave connoisseur-ship with the brand.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nespresso#Business_model

[Reactie gewijzigd door OxWax op 20 december 2019 08:23]

Het wachten is dus op het moment dat de printer alleen nog HP papier lust?

[Reactie gewijzigd door jpfx op 20 december 2019 06:18]

En toch hoor ik weinig mensen klagen (behalve PC Masterrace natuurlijk) wanneer consoles verkocht worden/werden tegen/onder kostprijs? Is precies eenzelfde soort handeling toch?

Overigens ben ik het helemaal mee eens dat inkt cartridges absurd duur zijn en ik zou ook veel liever meer geld neerleggen voor een fatsoenlijke printer die gewoon alles accepteert.
Epson heeft al printers met een ecotank. Daar zit een behoorlijke voorraad inkt in en die kan je heel gemakkelijk met elke willekeurige inkt bijvullen.
Jouw console hoeft niet constant gevoed te worden met nieuwe inkt.
Die draait gewoon door, je hoeft ook geen nieuwe games te kopen.
Appels met peren.
Niet helemaal want je betaalt wel 'extra' voor de games.
Vandaag de dag is dat misschien niet zo extreem meer maar vorige generaties betaalde je gewoon makkelijk 20 euro extra voor de console versie van een spel ten opzichte van de PC versie van datzelfde spel.
Deze situatie was voor mij jaren gelden de reden om geen HP printers meer te kopen, en ook de 4 mensen die ik help met PC problemen hebben ondertussen geen HP printers meer.
Deze situatie was voor mij jaren gelden de reden om geen HP printers meer te kopen, en ook de 4 mensen die ik help met PC problemen hebben ondertussen geen HP printers meer.
Alsof HP het enige merk is. Ook Canon, Lexmark, Epson, Brother, Samsung doen het zelfde. Alle door mij genoemde merken verkopen printers onder de kostprijs voor consumenten en behalen de winst uit verkoop van cardridges, van andere merken dan bovengenoemde weet ik het niet, maar alle door mij genoemde merken ben ik in de toner/cardride fabrieken geweest (in de periode 1996-2009) en daar werd het gewoon verteld.
Ik heb al jaren, als in jaaaaren een Samsung ML2525W laserprinter, daar hoeft geen kleurentoner in en het maakt niet uit hoeveel of hoe weinig je print, de toner is altijd goed. Daar zit dus ook al een 123inkt-toner in en die werkt dus prima.

Mijn vader heeft een Dell kleurenlasermultifunctional die inmiddels bij mijn vriendin staat en daar zitten ook 123inkt toners in zolang ik me kan herinneren.

Veel mensen kopen een goedkoop inktjetprintertje omdat ze weinig printen, maar op het moment dat er geprint moet worden is de inkt opgedroogd in de spuitkop, of zit er niet genoeg in de cartridges. Koop voor het simpele ramwerk een laserprinter, ziet er veel mooier uit en doet het tot de rolletjes op zijn.
Daarom heb ik een laserprinter staan (van HP), deze is inmiddels 7 jaar oud en doet het perfect. Met mijn Epson inktjet print ik iedere maand een kleine pagina uit zodat de inkt niet opdroogt.

Overigens, ik merk bij foto afdrukken wel een verschil tussen huismerk en merk cardridges. Waardoor het huismerk door mij niet meer aangeschaft wordt. Met name de kleurvastheid, vloeiing en levensduur van de afdruk zijn met huismerk (kloon) cardridges beduidend slechter.
Dat inkjetprinters veel beter zijn in foto's printen en al helemaal op fotopapier staat buiten kijf voor mij. Zeker als je kijkt hoeveel je moet besteden aan een kleuren laserprinter die echt mooie foto's print, terwijl een netgeenallergoedkoopste inktjet het al doet.
Canon precies hetzelfde hoor.

Mijn vrouw pas geleden een Canon EOS 70D camera gekocht en kreeg ze "gratis" een canon Pixma TS6250 bij..

Inkt bij Canon kost €57.99, weet alleen niet of er vendor lock op zit.. Zo ja, dan gaat dat ding meteen de prullenbak in.. Wil voor een paar euro klaar zijn voor inkt, voor meer dan 10 euro gaan de plaatjes die geprint moeten worden via de printer van de werkgever (die het overigens altijd doet ;-) )

Scheermesjes van het bekende merk precies hetzelfde.. Man wat een geld... Boycotten die gasten...

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 19 december 2019 20:21]

Met toestemming van de werkgever hoop ik? Anders is het namelijk diefstal en kan zelfs grond voor ontslag zijn.
Uiteraard!

Ontslag zal wel loslopen in "mijn" geval.. Maar ik snap wat je bedoelt...
Eerst lokken, dan locken. :)
Het verkopen van een printer met verlies is het probleem van HP zelf. Zij kiezen hun verkoopprijs.
Dat verlies is verwaarloosbaar als je inkt rond de 1000 euro de liter kost.
ik betaal per liter voor m’n grootformaat printer op het werk rond de € 90 per liter per kleur. En da’s geen rotzooi maar uv-bestendig en watervaste inkt. Is een goudmijntje voor HP die thuismarkt. Snap wel dat ze ‘m knijpen want groot inkoop kost die inkt geen drol.
Nouja, je wordt wel van tevoren gewaarschuwd, dus je kiest er dan wel zelf voor.
Ik denk niet dat ze daarmee weg kunnen komen. Het kan toch niet zo zijn dat bijvoorbeeld je autofabrikant zoiets zou doen.... Het kan zijn dat je auto ineens niet meer wil rijden als je niet tankt/oplaadt bij bedrijf X na een update van je auto.
Of alleen banden van een "eigen" merk. Zal wat zijn als de banden opeens automatisch leeglopen als een "update" van het motormanagement bepaald dat er bij Renault alleen nog maar Michelin onder mag
Zoals Harley-Davidson die een exclusieve bandenmaat gebruikt waardoor je voor een achterband €300 kwijt bent?
Ja en nee. Als iemand anders die maat gaat maken niet meer. Of hangt er ook nog een patent aan?
Yup, heel veel motoren gebruiken dezelfde bandenmaten, maar HD's hebben een bijzondere bandenmaat.
Inderdaad, je wordt al genept met minder gevulde cartridges waarmee ze de kostprijs aardig drukken. En als je tegenwoordig ziet voor wat voor een belachelijke prijs een goedkoop merkt inktjet printer over de toonbank gaat is het maar de vraag wat de werkelijke kostprijs kan zijn.
In de pricewatch is de goedkoopste toevallig een HP pricewatch: HP A444
Dit is geen printer maar HP 3 jaar Care Pack met Exchange op de volgende werkdag - voor één-functie printers dus een Garantie uitbreiding
"Inderdaad, je wordt al genept met minder gevulde cartridges waarmee ze de kostprijs aardig drukken. "

Inkt kost bijna niets, dus voor een beetje extra hadden er grote volle cartridges in kunnen zitten. Dat zou een consument er wel voor over hebben.
"Inderdaad, je wordt al genept met minder gevulde cartridges waarmee ze de kostprijs aardig drukken. "

Inkt kost bijna niets, dus voor een beetje extra hadden er grote volle cartridges in kunnen zitten. Dat zou een consument er wel voor over hebben.
Niet echt, want als ze volle cartridges meeleveren, zal de consument liever €50 voor een printer betalen met drie nieuwe cartridges dan 3x €40 voor drie nieuwe cartridges. En dan baalt HP zeker, omdat ze dan nogmaals een printer onder kostprijs verkopen.
HP kan voor enkele euro's meer, volle cartridges bij de printer leveren.
Of het met velies is, is nog maar de vraag aangezien massaproductie en componenten de prijs redelijk kunnen drukken. Ik zie wel dat mijn printertje van 50 euro veel opties heeft (dat ding kan zelfs dubbelzijdig en scannen, waar ik pas achter kwam na de koop). Maar ook daarbij heb ik gekeken naar de optie of er bij de action namaak te koop was, omdat de cardridge 40 euro kosten, je kunt bijna beter een nieuwe printer kopen voor hetzelfde geld. Maar de keuze om het zo aan te pakken is iets waar ze zelf voor gekozen hebben. niemand verplicht de merken om het tegen zo'n laag tarief op de markt te zetten. en heel eerlijk een cardridge kost een paar centen in productie (ik geloof onder de euro) en wordt voor zulke bedragen verkocht, dan zoek je ook echt wel de grens op.

Moet je nagaan dat je straks een auto koopt en je alleen nog bij benzinepomp A mag tanken tegen 3 euro per liter... Maar dat ze je dat niet vertellen bij de verkoop.
Meestal zit er in de bijgeleverde cartridges een stuk minder inkt, voorkomen ze bovenstaand mee.
De inkt branche is hierin niet uniek.

Als ik een Hama accu in mijn camera doe, mag ik 1 foto maken en dan gaat hij uit met een waarschuwing dat dit gebeurt om veiligheidsredenen.

Een ander merk camera zet met de duurdere modellen de lens net even op onscherp als je als je afdrukt.
Dat doet hij met merk vreemde lenzen.
Een ander merk camera zet met de duurdere modellen de lens net even op onscherp als je als je afdrukt.
Dat doet hij met merk vreemde lenzen.
Wut?
Welk merk doet dit? (bron?)
Welke camera's betreft dit volgens jou?
Bijna altijd moet je bij een degelijke camera een 'vreemde' lens zelf calibreren...
Het is geen monopolie, want er zijn genoeg andere grote printermerken. Wel is het koppelverkoop, en dat mag vaak ook niet.
Waarom mensen HP printers kopen snap ik niet. Iedereen kent het verhaal van het zwarte goud nu toch wel?
HP doet dit al langer. Inderdaad voor mij de reden om geen HP te kopen.
Ja, alle fabrikanten doen dit, maar HP gaat het verst:
* printerfirmware achteraf bijwerken zodat andere cardridges niet meer kunnen
* nu een abonnement op printjes; printen voor een vast bedrag per maand
* geruchten over printers die lang voor het eind van de levensduur er mee ophouden omdat de firmware vindt dat je een nieuwe printer moet kopen
Firmware wil ik eerst zien en dan geloven, geruchten heb je net niks aan en ga je al snel spoken zien.
Dat is dus het mooie, die code gaan we nooit zien, dus we gaan je ook never nooit overtuigen. Maar weet je, dat hoeft ook helemaal niet. Als jij wil geloven dat al die ervaringen van mensen slechts spoken zijn, of in ieder geval een hele andere oorzaak hebben dan de firmware update die toevallig vlak voor het onstaan van de problemen geïnstalleerd, blijf dat dan vooral doen. Dat zelfs een rechtzaak over het onderwerp je nog steeds in de ontkenningsfase laat zitten vind ik knap.
Dus de rechtzaak gaat over firmware met een timer en dus een geforceerde EOL? Want dat was de opmerking welke gesuggereerd werd in de post waar ik op reageerde :).

Dat de firmware de cartridges van derden onbruikbaar maakt is wel helder en geen punt van discussie.
Dat was een van de opmerkingen, en tegelijk één die waarschijnlijk nooit bewezen zal worden, maar het zou mij niks verbazen als het dicht bij de waarheid zit. Voordeel van de twijfel hebben ze bij veel mensen echter al verspeeld.
Dat van die firmware kan ik bevestigen. Zelf gehad met een HP printer.
Staat zelfs een teller in het "geheime" menu van de printer, zou volgens HP zijn voor het sponsje waar de printerkop boven hangt als hij in rust is, omdat deze verzadigt raakt met inkt. Overigens bij de printers waar je in dat menu kan komen, kan je ook een reset doen dan staat deze teller weer op 0 en zijn de laaste gebruikte cardriges die in het geheugen staan ook gewist.
Jep. En dat is ook niet zonder reden, want als je dat sponsje niet vervangt wordt het een grote inktbende onderin de printer. Overstromen zal hij niet zo snel doen als je de teller een keer reset zonder hem leeg te baggeren maar met verhuizen moet je echt wel uitkijken dat hij rechtop blijft.
En dat geldt niet voor andere merken dan? Ik durf wel anders te beweren. Heeft alles te maken met het blokkeren van andere merken, inkt is sowieso duur ongeacht het merk.

[Reactie gewijzigd door sanscorp op 19 december 2019 19:23]

Eh ja. Het is zeker een probleem van de printermarkt en niet van HP uitsluitend, maar er zit wel degelijk veel verschil tussen merken op dit gebied.
Inkt is helemaal niet zo duur, ik heb een vriend in het verleden die in een drukkerij werkt wel eens gevraagd wat nu eigenlijk het verschil is van die inkt soorten die gebruikt worden div. printers, en volgens hem is dat enkel de viscositeit het grote verschil is, dat is het enige dat voorkomt dat je inktjets verstopt raken, ik vul zelf al meer dan tien jaar dezelfde Brother printer, dus neem ik aan dat hij wel gelijkt heeft, even buiten beschouwing gelaten printers met chips in de cartridge dan word het lastiger..
Patenten op onderdelen zijn voor auto's aan banden gelegd. Wordt het geen tijd dat we dat ook doen voor andere apparaten?
Ik denk dat er geen ingreep nodig is, omdat er niets vernieuwend is aan een chip die patronen van derden blokkeert en dergelijke chips dus sowieso niet gepatenteerd kunnen worden. Dat het toch gebeurt heeft te maken met dat het patentsysteem ziek is, het systeem vertrouwt teveel op rechters om patenten achteraf ongeldig te verklaren, in plaats van ze in het geheel niet te verstrekken. Dat is echter een materie die een verhaal apart is.
HP maakt hele mooie printers voor de consument. Als consument heb ik de keus, ga ik het risico lopen dat mijn printer niet meer te gebruiken is door een huismerk toner of blijf ik aan het dure HP toner infuus?

Antwoord is nee.
HP heeft wel verschrikkelijke stuurprogramma's, geen inf die je simpel kan toevoegen, maar altijd verplicht tot de installer
Ik weiger pertinent om firmware upgrades uit te voeren op mijn printers. Het werkt perfect, dus waarom zou je dan in hemelsnaam firmware upgrades uitvoeren. Soms krijg je van die popups om de driver te upgraden en heel geniepig achter een verscholen knop met onderaan een piepklein vakje, dat standaard staat aangevinkt dat ook je ook akkoord gaat om de firmware tegelijkertijd te upgraden. Dus je moet donders goed uitkijken als je de driver wenst up te graden. Sinds mijn allereerste printer 20 jaar geleden werd het voor mij een sport om de patronen na te vullen, de chip te omzeilen (resetten) of navulbare patronen te gebruiken. Tot nu toe is het nog altijd gelukt. Mijn portefeuille vaart er wel bij en het milieu ook, als ik bedenk dat ik bij mijn Canon printers de originele patronen zeker 30x hervuld heb en de chip gereset met een resetter en anders een gigantische massa plastiek het milieu in gegaan was. De Canon Maxify printers zijn uitstekend geschikt voor gebruik met navulbare patronen met auto-reset chips.
De firmware update is er enkel om serienummers te blokkeren van cartridges die al gebruikt zijn. Hij gaat er met 100% zekerheid niet beter, sneller, efficiënter of mooier door printen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee