Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Maps filtert laadstations voor elektrische auto's nu ook op plugtype

Google Maps heeft een functie toegevoegd waarmee eigenaars van elektrisch aangedreven auto’s onmiddellijk kunnen zoeken naar een laadstation dat geschikt is voor het juiste type oplaadplug. In Nederland en België is de nieuwigheid voorlopig nog niet beschikbaar.

In bepaalde markten, waaronder de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, beschikt Google Maps sinds april 2019 over gedetailleerdere informatie over oplaadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen. Automobilisten kunnen bijvoorbeeld zien waar laadstations beschikbaar zijn met voldoende capaciteit om op te laden. Google voegt nu een functie toe die het de gebruiker nog wat gemakkelijker maakt, door de zoekresultaten meteen te filteren op het type oplaadplug.

De nieuwigheid werd voor het eerst opgemerkt door AndroidPolice. In landen waar de functie beschikbaar is, verschijnt bij een zoekopdracht naar een laadstation een nieuw uitklapmenu waar de gebruiker zijn voorkeur voor een bepaalde plug kan specificeren. Als ‘any plug’ geen optie is, lepelt Google Maps zes verschillende laadoplossingen op: Tesla, CSS Combo 1 en Combo 2, J1772, Type 2 en CHAdeMO. De standaarden in Europa zijn Type 2 (ac) en CCS (dc). Overige typen komen wel voor als legacy.

De functie verschijnt uitsluitend in markten waar de instellingen van Google Maps het onderdeel ‘Electric vehicle settings’ bevatten. In dat geval krijgt de gebruiker ook de mogelijkheid om via ‘Your plugs’ een of meer favoriete laadsystemen aan zijn profiel toe te voegen.

Schermafbeelding: AndroidPolice

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

16-12-2019 • 12:16

66 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (66)

Wijzig sortering
Gewoon een oprechte vraag maar houdt dit in dat electrische auto's verschillende pluggen hebben en dat je ze niet overal kan opladen of heeft het puur en alleen met het vermogen te maken wat de stations leveren? Want een universele plug lijkt met best cruciaal namelijk, om het een groter succes te maken in de toekomst
Ja, elektrische auto's hebben verschillende aansluitingen. Voor langzaam laden zit in een auto meestal de (Europese) type 2 socket of in sommige Japanse of Amerikaanse auto's een type 1 socket. Op langzame laadpalen zit altijd een type 2 socket. Bij elke elektrische auto wordt een kabel geleverd waar het ene uiteinde in de auto past en het andere uiteinde in een type 2 socket van een laadpaal. Wat dat betreft is er geen issue.

Ook zit bij een auto vrijwel altijd een kabel waarmee je met een gewoon 230V stopcontact kunt laden. Deze kan in het buitenland wel eens problemen geven als de nul of de aarde niet 100% is of als de spanning inzakt zodra je begint te laden.

Snelladen is een ander verhaal. Snellaadstations hebben vaste kabels met in Europa 3 verschillende soorten pluggen. De huidige standaard is de CCS combo. Deze combineert een type 2 plug met twee extra pinnen voor laden met gelijkstroom op hoog vermogen. Vrijwel alle nieuwe EV's ondersteunen dit. Geheel conform Franse traditie vond Renault dat het anders moest. Zij hebben een type 2 op de Zoe zitten die met een hele grote wisselstroom kan laden. Op Japanse auto's vind je de CHAdeMO aansluiting. Deze is gelijkstroom, net zoals CCS combo, maar wordt buiten Japan weinig op auto's toegepast.

In de praktijk hoef je dus enkel even op te letten dat het snellaadstation waar je heen rijdt de juiste aansluiting heeft. Op andere laadpunten kan je met je type 2 kabel terecht.

[Reactie gewijzigd door hellfire_ultd op 16 december 2019 12:49]

Geheel conform Franse traditie vond Renault dat het anders moest. Zij hebben een type 2 op de Zoe zitten die met een hele grote wisselstroom kan laden.
Dat valt mee hoor; het is maar 32A max, met 3 fasen is dat 22kW. De stekker is gewoon een type 2.
Er is één model geweest (De Q90) die voorzag in extra snel laden, 40kW op een type 2.
Ook dit was een oplossing voor een probleem; dit was voor Renault de manier om snel laden aan te bieden.
Dit was tijdelijk; de nieuwe modellen Zoe hebben gewoon een CCS combo: 22kW AC, 50kW DC.
Ik doelde vooral op die Q90, ja. Speciaal voor die auto zie je bij ~50kW snelladers naast de CCS en de CHAdeMO een type 2 aansluiting hangen die 63A kan leveren. Die laders hebben de bijnaam "triple chargers" gekregen, vanwege die drie verschillende stekkers. Het scheelt een hoop dat die laders "gewoon" op drie fasen wisselstroom van 230V werken. Dan is die Renault kabel een kwestie van de inkomende spanning afzekeren op 63A en rechtstreeks doorgeven aan de auto, scheelt een hoop qua hardware. Fun fact: hierdoor kan je andere EV's ook laden met die stekker, maar dan op een lagere snelheid.

Maar mooi dat de Zoe 2 gewoon CCS aan boord heeft. Als concerngenoot Nissan eens van CHAdeMO af zou willen stappen...
In de praktijk hoef je dus enkel even op te letten dat het snellaadstation waar je heen rijdt de juiste aansluiting heeft.
Ik zou willen zeggen: hoef je dus enkel even op te letten dat je de juiste aansluiting hebt EN dat je het juiste pasje hebt. Helaas is dat helaas nog de norm: elke operator hanteert z'n eigen RFID kaart en interworking tussen die kaarten is meer uitzondering dan norm.
Interworking?
Wat?

Met een Nederlandse laadpas kan je in Nederland zo ongeveer overal terecht. Dàt is in Nederland de norm. Tenminste: Dat is mijn persoonlijke ervaring. In het buitenland is het 'anders' en komt er 'van alles' voor. Ik kon met één pas van Nederland naar Italië en terug (Maingau).
interwork
/ɪntəˈwəːk/

interworking
(of items of hardware or software) be able to connect, communicate, or exchange data.
Er bestaat een roamingnetwerk waardoor je met willekeurig welke pas bij willekeurig welke paal kan laden.

Binnen Nederland werkt dit perfect, en veel buitenlandse operators doen ook mee. Als dit niet werkt komt het omdat een enkele individuele operator koppig niet meedoet, maar dat is het systeem niet echt aan te rekenen.
Ga eens met je travelcard pas naar Noorwegen of Engeland en probeer daar eens aan een paal te hangen. Werkt voor geen meter, ik spreek uit ervaring. In Noorwegen werd ik heel blij van het Tesla Supercharger netwerk en als backup had ik passen van Fortum en Grönkontakt mee. In het VK dacht ik met mijn Travelcard en Superchargers weg te komen maar dat viel me tegen. Een supercharger bleek achter de ingang van de Kanaaltunnel te staan (en ik ging met de boot, dus mocht daar niet laden), een supercharger bleek maar twee stalls te hebben en overdag vrijwel permanent bezet en alle type2 palen en 50 kW DC laders werkten niet met mijn Travelcard rfid. Ik heb me daar echt moeten aanpassen qua planning om prik te houden.

In België werkte de Travelcard wel, in Noord Frankrijk weer niet. Ergo: hit en miss. Ik ga voorlopig niet meer weg zonder lokale passen.

Interworking in Nederland is wel goed geregeld, ik ben nog geen lader tegen gekomen waar ik niet terecht kon.

[Reactie gewijzigd door Odie op 17 december 2019 21:49]

Ik snap je Renault Zoe opmerking niet, zij hebben toch ook juist de (defacto?) standaard van CCS erop gezet?
Het heeft niets te maken met het vermogen, maar simpelweg met legacy. Tien jaar geleden was er geen standaard en gebruikte ieder fabrikant dus logischerwijs een eigen. Dat is nu (in Europa) veranderd met Type 2 voor AC (traagladen thuis of bij een laadpaal aan de weg) en CCS voor DC (snelladen). Voor traagladen gebruik je je eigen kabel en is het type aansluiting dus niet of nauwelijks van belang (behalve enkele afwijkende oude types in het buitenland). Bij snelladers gebruik je de kabels van de snellader en is het dus ook geen probleem. Als je een (oudere) auto hebt met een afwijkende standaard is het iets om op te letten, maar anders niet.
De Superchargers van Tesla hebben ook allemaal een Type 2 aansluiting en daar kun je gewoon mee snelladen (mits je een Tesla hebt).
De meeste nieuwe Superchargers hebben daarnaast ook een CCS aansluiting voor de Tesla 3 en komende Teslas.

[Reactie gewijzigd door TheSiemNL op 16 december 2019 12:55]

Die hebben zowel type 2 als een CCS, vandaar 2 kabels. Met de model 3 kun je dus al CCS gebruiken.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 16 december 2019 12:57]

Klopt, Tesla heeft de Type 2 aansluiting zo aangepast dat het zowel werkt met de Europese Type 2 voor AC als de Superchargers met DC. Slim en vernuftig! Tot het moment dat CCS de nieuwe standaard werd (hoewel er sinds een jaartje ook een adapter is). De toekomstige redesigns zullen ook CCS krijgen, maar dat past momenteel helaas niet in het huidige ontwerp van de Model S en X (CCS is te groot).
Het heeft ook met vermogen te maken. Met een Type2 kun je maximaal 22 kW AC laden, met ChaDeMo maximaal 62.5 kW en met CCS tot 350 kW. Dat CCS zich nu tot defacto standaard ontwikkeld is een direct gevolg hiervan en godzijdank volgen de vendors dit nu. Godzijdank is Tesla ook om voor de Model 3, ik begrijp alleen niet dat de Model S en X nog steeds met een proprietary Tesla connectors (voor DC charging) hebben, terwijl er al wel een retro-fit beschikbaar is.
Type 2 kan zelfs tot 43kW AC laden aan (zie Renault Zoe met Q motor).
Beetje een zeldzaamheid, maar het kan.
"De standaarden in Europa zijn Type 2 (AC) en CCS (DC). Overige typen komen wel voor als legacy."
Nee joh, in de praktijk heb je 2 aansluitingen; één voor tot max 22kW laden met wisselspanning (ook thuis), en een aansluiting voor laden met nog veel hogere stromen op gelijkspanning.
(Wat de max hier is, is nog niet heel duidelijk, wel dat al het snelladen op DC gebeurt.)

Veel auto's die DC kunnen, kunnen vaak ook AC aan; je hebt niet echt 2 verschillende 'contrastekkers' in je auto zitten, maar één connector waar beiden inpassen.
Nou, ik weet niet of een universele plug het een groter succes maakt. Bij smartphones hebben we ook Micro-USB, USB-C en Lightning en dat remt het succes toch ook niet?
Micro-USB was na een tijdje de defacto standaard voor Android. Nu beweegt die hele massa naar USB-C. Aan de overkant heb je dan nog Apple met hun eigen standaard.

Vroeger had je niet alleen per merk een kabel, soms binnen dat merk ook andere aansluitingen. Soms om enkel te laden, soms was het ook een (gedeeltelijke) data-poort. Nokia had verschillende grootte pinnetjes maar ook bredere connectors, Siemens had hun eigen dingen, andere merken ook. Langzaam aan werd dat mini-USB en later de bovengenoemden. Nu heb je amper nog gedoe om het weg van huis op te laden, da's echt wel een gemak.
Aan de lader kant hadden we al heel snel dezelfde connector. Alleen de stekker aan de telefoonkant is verschillend. Het succes zou wel degelijk minder zijn geweest als iedere telefoon zijn eigen systeem aan die kant had. Nu kan je op heel veel plekken je telefoon opladen via een USB laadpunt, wel met je eigen kabel. Bij auto's is dat nog niet vanzelfsprekend.
In europa is de standaard CSS Combo 2 (zie plaatje hierboven in het artikel).

Vrijwel alle huidige modellen, zoals de Tesla Model 3 heeft dit type connector en alle Europese merken hebben dit type connector. Er zijn twee Japanse merken die in Europa graag vasthouden aan het Japanse standaard Chademo (Nissan en Mitsubishi)

Je kunt met de CSS Combo 2 hiermee traag laden (wisselstroom - AC) of snelladen (gelijkstroom - DC).

note:
- CSS - eigenlijk CSS2 met een Type2 (wat de standaard is in Europa), voor het laden van gelijkstrook (snel) en wisselstroom (traag).
-Type 2 - wisselstroom tot 3 fasen (dit type zonder de CCS kom je in een auto niet tegen)

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 16 december 2019 13:30]

-Type 2 - wisselstroom tot 3 fasen (dit type zonder de CCS kom je in een auto niet tegen)
Jawel hoor, alle Renaults Zoe van vóór model 2020 hebben deze aansluiting.
Als ze de tarieven nog kunnen weergeven zouden ze een groot probleem oplossen. Want die zijn nog nergens inzichtelijk.
Tarieven zijn niet (enkel) afhankelijk van de laadpaal, deze zijn grotendeels afhankelijk van je abonnement (laad-pas). Inzichtelijk maken via Google is lastig zonder eerst je laadpas-type door te geven. Je kan de verschillende kosten per laad-pas wel bekijken via een site zoals laadpas.com.
Ik mis toch echt het overzicht vaak. Ik heb soms tarieven gehad die zo hoog waren dat letterlijk op benzine rijden goedkoper is. daar ging het om startkosten van 2 euro. Misschien moet er eens goed nagedacht worden over de tarieven, want zoals het nu gaat werkt het niet goed.
Dit probleem heb ik dus ook. Je merkt dat het gros van de EV rijders zakelijk is, en dus niet zelf voor hun stroom hoeven betalen. Ik rijd privé in mijn PHEV (die ik netjes altijd oplaad), en bij elke paal is het hopen dat hij betaalbaar is. Soms zit je gewoon à 60ct/kWh en ben je echt veel duurder uit dan met benzine.

Ze zouden op de palen gewoon de basisprijs moeten laten zien. Ik snap dat sommige leveranciers een premium erop doen (+10%, +15ct per laadactie), maar dan weet je in ieder geval de basisprijs.
Best wel raar eigenlijk dat de prijs altijd op een benzinepomp staat, maar niet op een laadpaal. Iets voor de overheid om mee aan de slag te gaan wil die energie transitie lukken.
Dat komt omdat de prijs bij die laadpaal voor iedere pas anders is, helaas. Heb je een pas van de eigenaar van de paal, dan is het meestal het goedkoopste. Anders kun je zo 10 verschillende tarieven krijgen aan dezelfde paal.

Helemaal leuk wordt het met de "flat-fee" achtige kaarten die bijvoorbeeld per minuut afrekenen of gewoon per maand 1 vast bedrag. Zo kon je een tijdje met Maingau laadpas voor 2-5ct per KWh laden (afhankelijk van snelheid van laden) aan snelladers (Fastned en Aleggo) terwijl je met een pas van de betreffende aanbieders aan diezelfde paal zo'n 60-80ct per KWh kwijt was. :+

Dat feest is overigens voorbij: https://www.groen7.nl/mai...inuuttarief-voor-opladen/

Zo heb ik meer dan een jaar aan een paal geladen voor 23ct per KWh en werd deze van de één op andere dag ineens 34ct per KWh. Geen idee waarom.

Al met al is het inderdaad een vrij ondoorzichtig en dynamisch wereldje.
Van die laadpaal constructie moeten we zsm af. Gewoon een QR code op de paal die je scant. En één prijs, die je met euro's betaalt.
En daar staat tegenover dat het meestal goedkoper is. Als je een pas zoals die van Maingau kan gebruiken dan weet je dat je een vaste prijs hebt. Maar dan wordt weer de vraag: is die wel ondersteund?
Laadpas.com is verre van compleet, het is zoiets als independer, tonen alleen passen van een set partijen waar ze afspraken mee hebben.
In Nederland wel in de The New Motion Shell Recharge app.

Waar overigens de beschikbaarheid van punten, met name die van TNM zelf, niet klopt. Staat dat er 2 beschikbaar zijn, staan er gewoon 2 auto's te laden. Het lijkt erop dat hij ze alleen op bezet zet als hij actief aan het laden is. Is het laden klaar maar is de auto nog aangesloten, dan staat hij op beschikbaar...

Beschikbaarheid van Nuon-palen klopt dan weer wel redelijk goed. Maar wie weet kan Google TNM's eigen probleem wél oplossen ;)
bij mijn prive laadpaal (welke openbaar gedeeld is) van TNM geeft hij altijd keurig aan of hij bezet is of niet. als mijn auto niet meer aan het laden is maar wel nog connected blijft hij op bezet staan.
Bij de witte openbare palen in de stad Utrecht (2 aansluitingen per stuk) klopt de status helaas vaak niet, circa 40% van de tijd gok ik. Al jarenlang :{
Vervelendste vind ik nog dat hij op beschikbaar staat en dat er dan zo'n fossiel de plek bezet houdt terwijl er nog een zee aan parkeerruimte is buiten de laadplek. :P
In dat geval zou je eigenlijk een briefje onder de ruitenwisser moeten leggen. De handhaving hierop is meestal vrij laks bij gemeenten, hoewel ik in Utrecht meerdere keren bekeuringen onder de ruitenwissers van fossielen heb zien liggen.
Shell Recharge is een whitelabel-versie van Allego's Smoov, weinig TNM-gerelateerds aan dus. :) I stand corrected, dit is niet waar ;) Smoov maar eens proberen in dat geval? :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 16 december 2019 15:19]

En die zijn afhankelijk van welke laadpas je gebruikt.
Tarieven stoort me niet zo, erger vind ik die wildgroei aan pasjes!
Maar zijn dat ook geen dagprijzen?
Is dit in de praktijk een probleem hier in NL? Hoeveel van deze standaarden zijn hier uberhaupt in gebruik?
Nee in de praktijk is dit geen probleem. In nederland kom je alleen eigenlijk alleen Type 2 en CCS (Combo 2) tegen. Die zijn ook grotendeels hetzelfde, behalve dat de CCS nog twee extra kabel heeft.
ChaDeMo zie ik wel eens langs de snelweg, maar dan zit er ook altijd een CCS kabel naast. Bovendien hebben reguliere laadpalen op parkeerplekken helemaal geen kabel eraan zitten. Daar gebruik je je eigen kabel en die kan natuurlijk gewoon van de connector op de paal omzetten naar de juiste connector van je auto, maar volgens mij heeft inmiddels elke auto (in europa) een Type 2/CCS(Combo 2) connector.
In frankrijk zag me best veel Chademo aansluitingen.. echter alle palen die ik gezien heb hadden een paar verschillende kabels hangen waaronder CCS, Type 2 en ChaDeMo. kwestie van juiste kabel pakken en gaan.
In 2020 wordt dit vast allemaal CSS combo 2.
Op dit moment:
Snelladen:
CHAdeMO: Leaf, ion etc (wat oudere autos chademo was de standaard voor CCS tesla heeft een adapter zelfs)
CCS: alle autos die nu nieuw uit komen (model 3, kona, nero, model x / s vanaf begin dit jaar)
Tesla Supercharger type 2: telsa model x / s deze was voorgesteld als standaard voor CCS alleen is gekozen voor een Type 2 + 2 extra DC aansluiting onder de stekker.

Langzaam
Type 2: bijna alle recente autos (op oude leaf na)
Palen zijn bijna allemaal type stekker dus eigen kabel er in en dan maakt niet uit welke je eigen auto heeft.

CHAdeMO gaat er wel een keer uit alleen rijden er zo veel leaf auto's rond dat die nog wel even ondersteund worden.

Dus eigenlijk valt het wel mee de hoeveelheid keuzes de eerste ronde ging het een beetje onhandig met chademo en telsa (en CCS) maar uiteindelijk zijn de meeste over op CCS en voor de rest is chademo voorlopig nog een optie. Je kan ook je tesla model x/s nog laten aanpassen naar CCS dus dat kan ook nog opgelost worden.
Ik snap dit nou echt niet. Hebben we niks geleerd van het hele smartphone fiasco. Nee met elektrische auto's beginnen we rustig op dezelfde manier. Per fabrikant een andere stekker. Lekker goed onhoudbare namen ook. Ik wist niet eens dat er zoveel verschillende stekkers waren voor elektrische auto's. Is vast nalatigheid van mij om ervan uit te gaan dat dit wel universeel wordt aangepakt.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 16 december 2019 12:28]

Per fabrikant een andere stekker.
Het is met name Tesla die een eigen stekker hanteert. Voor de rest is het voornamelijk CCS en nog een enkele verdwaalde Chademo
Ik zie het nu inderdaad. De standaarden in Europa zijn Type 2 (ac) en CCS (dc).
Wellicht is de nalatigheid aan mijn kant dat ik me niet goed informeer voordat ik reageer. Ik ging puur uit van de afbeelding die erbij stond. Bedankt voor je verheldering.
Toen Tesla starte was er nauwelijks sprake van een standaard, dus begrijpelijk dat ze ergens in 2009/2010 zelf iets bedachten. Er is 10 jaar tijd een hoop veranderd en allemaal ook best heel snel gegaan.
In 2009/2010 had je inderdaad enkele Fastned ChaDeMo met 50 kwh terwijl Tesla's superchargers 120 kwh laden. Nu doen diezelfde superchargers overigens 180-250kwh maar hebben ze er de CCS stekker bij gehangen. Doen ze goed.

Daarnaast was Tesla de eerste die, op moment dat CCS duidelijk de standaard werd, het grootschalig heeft uitgerold op de Superchargers en de Model 3 daarmee heeft uitgerust. Helaas niet toegankelijk voor andere merken, maar de reden en discussie daar achter zal ik maar niet aanboren.

Zou wel een ander merk EV willen rijden, maar dan moet het CCS netwerk wel groter en goed geïntegreerd zijn in je navigatie zoals hier Google probeert te doen. Juich dit dan ook zeker toe!
Tesla heeft nu aan zo goed als alle Superchargers een CCS stekker hangen. 10 jaar geleden bestond die standaard nog niet dus hebben ze zelf iets moeten bedenken.
Smartphone fiasco? Ik kan al jaren op ieder USB laadpunt mijn telefoon opladen.
En je hoeft alleen maar de naam van je eigen autostekker te onthouden.
Dat komt omdat de kant wat je in het oplaadstation stopt bij USB universeel is. Is natuurlijk niet te vergelijken in deze situatie. En tuurlijk onthoud je je eigen autostekker. Maar om vervolgens een punt te vinden waar ze jouw stekker ondersteunen is waar het over gaat in dit artikel. Als dit universeel is kan je altijd bij elk punt terecht is wat ik bedoel.
Als er geen standaarden zijn moet je toch ergens beginnen. Het is ook niet zo dat je zomaar de aansluiting van een andere fabrikant kunt/mag gebruiken. Dan krijg je dus hoe dan ook verschillende aansluitingen, en dan komt er vanzelf een standaard waar alles dan naartoe gaat.
De enige manier dat dit voorkomen had kunnen worden is dat er een standaard werd bedacht voordat elektrisch rijden een ding werd.
Hoezo? Uitgezonderd de oude Zoe's zijn er maar 2 type stekkers voor snelladers waarvan de CCS heel snel de standaard begint te worden.. De meeste snelladers hebben deze allebei aanwezig echter kunnen ze niet tegelijk (aan dezelfde laadpaal) gebruikt worden. De beschikbaarheidsmeldingen worden dus steeds belangrijker.
Mooie functie maar nog steeds belachelijk dat dit niet gestandaardiseerd is, doet de adoptie van elektrisch rijden ook niet echt ten goede.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door snellie123 op 16 december 2019 12:23]

In de praktijk heb je hier helemaal geen last van.
Is het ook, in heel Europa gaan we nu over naar CCS
voor snelladen wel ja. Type2 zie je veel in de stad bij laadpalen daar tot 22kwh.
Benzine VS. Diesel, ook geen standaard. + Gas en nog wat diesel meuk voor vrachtwagens die sneller tanken.

"De standaarden in Europa zijn Type 2 (AC) en CCS (DC). Overige typen komen wel voor als legacy."

[Reactie gewijzigd door x280 op 16 december 2019 12:27]

Standardisatie duurt heel lang. Leuk binnen een established omgeving, maar niet als je nieuwe dingen gaat introduceren. En als het om (gebrek aan) standardisatie gaat kunnen we als IT sector eerst even onze hand in eigen boezem steken. We kunnen nog geeneens makkelijk documenten tussen verschillende systemen uitwisselen, of opslagmedia zonder meer op verschillende systemen gebruiken zonder eerst naar het format te hebben gekeken.
Mooi dat ze dat wél kunnen, maar alle accommodaties wordt op één grote hoop gegooid als je op "hotels" zoekt. Ze denken dat als ik naar hotels zoek, dat ik dan ook wel hostels, gasthuizen, resorts, en huurcaravans bedoel |:(

Maar iets meer ontopic: kunnen ze dit ook voor tankstations doen? Ik zou graag willen sorteren op self-service en full-service. Vooral in Japan is dit een ding, maar ik denk in andere landen ook wel.
Veel mensen zoeken een slaapplaats en de grenzen tussen de verschillende opties zijn heel vaag. Een hip, nieuw hostel is meestal beter dan een achteraf hotelletje. Welke kies jij dan?
Ligt eraan wat de eisen zijn heh. Een hostel doet het vaak (ook) met slaapzalen, en dan heb ik toch liever een crappy hotel met de privacy van een privekamer. Als Google dat verschil niet kan (wil) maken, ben ik aangewezen op andere methoden, en die zijn er gelukkig ook. Maar toch jammer.
In Nederland is de functionaliteit ook beschikbaar, bij o.a. Allego-laadstations kun je zien hoeveel plekken er vrij zijn. Ook het type connector staat erbij. Dit alles in ieder geval op de web-versie.