Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Jaguar vergroot 'praktijkbereik' van I-Pace met gratis software-update

Jaguar heeft een software-update gemaakt voor zijn elektrische auto I-Pace die het praktijkbereik zou verbeteren. Na de update kunnen bezitters van de auto het accupakket tot 8 procent meer benutten. Dat zou het praktijkbereik met 8 procent vergroten.

Volgens Jaguar verandert de actieradius volgens de wltp-norm niet. Die is vastgesteld op 470km en ook na de software-update blijft dat hetzelfde. In de praktijk zouden I-Pace-bezitters meer bereik moeten hebben, door verbeterd accumanagement en optimalisaties aan thermische systemen en de koppelverdeling van het awd-systeem.

Jaguar laat I-Pace-bezitters met de update 8 procent meer van de accu gebruiken en verkleint dus de energiebuffer. Ook sluiten de actieve lamellen in de grille na de update vaker, wat de aerodynamica ten goede komt. Dat is het gevolg van een aanpassing van het temperatuurmanagement.

Jaguar claimt dat de verbeteringen gemaakt zijn naar aanleidingen van ervaringen met de I-Pace eTrophy, dat is een variant van de auto die voor races wordt gebruikt. Ook is data van 80 miljoen gereden kilometers van de productieversie gebruikt bij het maken van de nieuwe software.

Bezitters van de I-Pace kunnen de software-updates gratis laten installeren bij de Jaguar-dealer. De update zorgt er ook voor dat in de toekomst meer softwarefuncties via over-the-air-updates geïnstalleerd kunnen worden.

Jaguar I-Pace en I-Pace eTrophy

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2019 • 11:21

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd naar de bijwerkingen van deze update.
Meestal komen voordelen gepaard met nadelen.
Zo kan ik me een update van versnellingsbaksoftware herinneren (volgens mij een audi e-tron) waardoor de bak 'langer zou meegaan".. maar de auto daarna verschrikkelijk traag en op rare momenten ging schakelen.

Deze misschien ook... wat doet dit met de acceleratietijd?
In het artikel:
Ook is data van 80 miljoen gereden kilometers van de productieversie gebruikt bij het maken van de nieuwe software.
Dit is precies wat zo mooi is aan deze "connected" auto's: traditioneel wordt een auto gebouwd op basis van ervaringen met vorige modellen of op basis van een noodzakelijkerwijs beperkt aantal test-kilometers. Met deze moderne auto's kun je een auto verbeteren op basis van (in dit geval) 80 miljoen gereden kilometers. Dat zijn al gauw 4 miljoen test-uren.
Wat je daar van leert is bijvoorbeeld of de marges die je altijd inbouwt in een systeem wel kloppen. Wordt de temperatuur van de accu inderdaad wel zo hoog? Wordt de accu inderdaad wel zo zwaar belast? Wordt die acceleratie ooit wel gebruikt en is het erg als die voor die paar keer wat minder is?

Uit die 80 miljoen kilometers zouden ze dus heel goed geconcludeerd kunnen hebben dat ze marges rond de accu iets te ruim hadden vastgesteld. Deze hebben ze nu verkleind, waardoor de prestaties zijn toegenomen. Je levert in dat geval als klant dus helemaal niets in.

Nog mooier: nadat je deze updates hebt uitgerold krijg je continu terugkoppeling van al je auto's over het effect van die updates. Dit is een droom voor elke ontwikkelaar.
De update zorgt specifiek voor optimalisatie bij verbruik in ECO-modus. Dus zou in andere modi geen verschil moeten maken.
Van 0 tot 100 in 4.8 seconden. Mag best 0.1 seconde bij als ik dan meer range krijg. 😂
Ff lezen wat er staat, ze laten je meer van de accu gebruiken, dus de batterij mag verder ontladen worden...

Zegt niets over acceleratie e.d.
Misschien zelf even lezen:
door verbeterd accumanagement en optimalisaties aan thermische systemen en de koppelverdeling van het awd-systeem.
Die koppelverdeling zal verschil kunnen gaan maken op het rijgedrag.

[Reactie gewijzigd door aequitas op 9 december 2019 13:04]

Maar misschien wordt de levensduur van de accu daardoor korter. C.q. je auto wordt sneller minder waard.
Toch lullig, naar de dealer voor een software update....
Beter dan autofabrikanten die auto's uit brengen en hun nieuwe bevindingen alleen in nieuwe auto's stoppen omdat hun huidige varianten geen updates ondersteunen. Dat Jaguar dit kan betekend dus dat ze er bij het bouwen van de auto/software er over nagedacht hebben.
Maar waarom niet een functie om gewoon met wifi te verbinden o.i.d en het mensen zelf te laten doen? Het is makkelijk mogelijk in telefoons van 100 euro dan moet het ook in zo'n dure auto kunnen.
Dat wordt met deze update dus ook mogelijk gemaakt:
De update zorgt er ook voor dat in de toekomst meer softwarefuncties via over-the-air-updates geïnstalleerd kunnen worden.
In andere woorden, één keer even deze update bij de dealer laten uitvoeren, en de volgende updates komen dan via OTA binnen.

Lijkt me een prima aanpak van Jaguar, eerlijk gezegd.
In andere woorden, één keer even deze update bij de dealer laten uitvoeren, en de volgende updates komen dan via OTA binnen.

Dit is een aanname (die ook nog eens niet onderbouwd wordt). Ten eerste belooft Jaguar als sinds de uitlevering van hun productiemodel OTA updates. Echter bleek hier al snel niets van te kloppen gezien ze alle uitgeleverde auto's terug moesten halen vanwege uitvallende schermen. Dit was een software fix maar hiervoor moest de auto terug naar de garage. Later moest dit nogmaals vanwege falende remmen:
https://insideevs.com/new...ed-needs-software-update/
En nu dus weer terug naar de garage.

Misschien dat ze sommige onderdelen via een OTA update kunnen fixen maar zeker niet alles en is er geen garantie dat je in de toekomst niet nogmaals langs de dealer moet voor een update.
Ik rij hem nu een jaar, maar nog nooit bij de garage geweest. Ook niet voor terugroepacties. Binnenkort voor de eerste onderhoudsbeurt ga ik langs, kan ik gelijk deze update mee laten nemen.
De terugroep actie was alleen in de US. Het kan zijn dat men hier het probleem niet 'ernstig' gevonden wordt, men zal pas op een terugroep actie overgaan wanneer het kantelpunt kosten-risico behaald is. Ik zou er toch even naar vragen als je in de garage bent.

Mag ik vragen wat je 'onderhoudsbeurt' inhoud? Ik rij zelf elektrisch maar heb nog nooit een onderhoudsbeurt gehad?
Dat zal het zijn, wellicht dat ze het bij de onderhoudsbeurt meenemen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ze bij de onderhoudsbeurt doen, waarschijnlijk alleen maar software updates als deze 8)7
Haha, check, Kijk uit met die garage houders want ze rekenen je zo een grote beurt terwijl ze niets hebben gedaan. Voor een redelijk nieuwe auto is het waarschijnlijk gratis ;)
Hey, het is een beta, wat wil je nou :)

Dat is nu dus ook een ding in autoland. Fijn!

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 december 2019 16:47]

De auto heeft een wifi verbinding. Vanaf deze update kunnen de updates Voor het accumanagement en rij-eigenschappen via ota naar de auto gestuurd worden. Dat kon al met de updates voor het entertainment systeem.
Mogelijk met het oog op veiligheid? Als je het opengooit voor het publiek is er altijd wel iemand (of een groep) die probeert in te breken op hun auto's. Kijk maar naar Tesla, waar meerdere mensen er al in geslaagd zijn root toegang te krijgen tot hun auto via SSH
Tesla gehackt over the air? Volgens mij is er 1 hack geweest waarbij het beeldscherm moest wordt open gehaald. Oftewel niet echt over the air gehackt.
Bij Tesla zijn systemen echter ook nog gescheiden zodat een hack ook niet veel kan uitvoeren.
Over the air is echt wel de manier voor een EV. Je krijgt minder bezoeken aan de garage (want een EV heeft geen vaste onderhouds-intervallen meer) en kan dan toch automatisch updates doen. Dit is ook beter voor de EV fabrikant want die hoeven minder verschillende software versies te onderhouden.

En dat ziet Jaguar nu ook in met deze update:
De update zorgt er ook voor dat in de toekomst meer softwarefuncties via over-the-air-updates geïnstalleerd kunnen worden.
Tesla gehackt over the air? Volgens mij is er 1 hack geweest waarbij het beeldscherm moest wordt open gehaald. Oftewel niet echt over the air gehackt.
Is in het verleden 1x gelukt zover bekend:
https://keenlab.tencent.c...ote-Attack-to-Tesla-Cars/
Bij Tesla zijn systemen echter ook nog gescheiden zodat een hack ook niet veel kan uitvoeren.
As far as we know, this is the first case of remote attack which compromises CAN Bus to achieve remote controls on Tesla cars.

Ze konden dus de hele auto overnemen.
Indrukwekkend filmpje, goed dat Tesla hiervoor een update heeft uitgebracht
Lijk mij dat OTA updates veiliger (moeten) zijn dan on-site updates. De fabrikant weet dat OTA updates gevoeliger zijn voor hacks en zal dan ook meer moeite doen om dit veilig te maken, terwijl fabrikanten met een on-site update er vaak van uit gaan dat dit al 'veilig' is waardoor de beveiliging uiteindelijk minder goed is uitgevoerd en dat ze met een speciaal kabeltje of software voldoende veiligheid hebben ingebouwd terwijl dit dus uiteindelijk niet zo is.
Dat bepaalde merken gevoeliger zijn om gehackt te worden heeft meer te maken met een installed base dan met de veiligheid zelf. Vrijwel altijd zijn er nog lekken te vinden, of dat nu om auto's gaat of om telefoons. Zolang de gevonden zwakheden maar snel opgepakt worden (en OTA gepatched worden) dan krijg je uiteindelijk toch het veiligste systeem.
Ja en dan weer claims krijgen van auto's die te makkelijk te hacken zijn.

Nee prima zo.
Als de update fout gaat moet de dealer langs komen. Als het in de garage zelf is kan dat makkelijker worden gefikst.
Sja, als de update van mijn iPhone fout gaat moet ik naar de Apple Store. Oh wacht, in de praktijk is mijn iOS update nog nooit fout gegaan. Er zijn genoeg manieren om updates gewoon goed te implementeren en fallbacks te organiseren mocht er toch iets fout gaan. Ook op mijn Tesla zijn alle updates tot nu toe gewoon goed verlopen.
Als je softwareupdate fout gaat:
-Dan reset/ reboot je gewoon de Tesla (2 draaiknoppen op het stuur en je rempendaal indrukken in parkeerstand);
-Of je kan Tesla service bellen, die dan op afstand inloggen en kijken wat er is en dat op afstand oplossen. Kosten is 0 EURO. Kosten garage.... vul maar in :)

Overigens is de kans dat je softwareupdate fout gaat wel heeeeel klein.

[Reactie gewijzigd door ItIsTheRock op 9 december 2019 13:26]

De iPace heeft ondersteuning voor OTA-updates. Echter, via die weg kan alleen het infotainment systeem geupdate worden. De verschillende modules die via CAN-bus zijn aangesloten kunnen niet geupdate worden. Daarvoor moet de CAN-module aan een computer van de dealer.

Dit in tegenstelling tot bv. Tesla waarbij CAN-modules wel geupdate kunnen worden. De MCU (de infotainment computer) voert de update onderhuids door nadat de MCU een nieuwe firmware heeft gekregen.
Welke auto ondersteund geen updates? Van het moment een auto computer gestuurd is ondersteunen ze updates, inclusief die van de jaren 90 en dat voor alle modules, gaande van een radio tot versnellingsbak tot motorsturing.
Dat men die updates niet wilt installeren, en men je mogelijks zegt dat er geen zijn of dat het niet kan, dat is een geheel ander verhaal.

Vaak is het wel een omslachtig verhaal waarbij je de updates moet downloaden, op een speciaal toestel moet zetten en dan via een pass trough het ding moet flashen wat vaak ook nog heel lang kan duren. Je moet dan nog een monteur hebben die met dat systeem overweg kan en waar het niet stopt met even de foutcode's uitlezen.

Daarnaast geld er een strikt "als de klant niet klaagt doe je niets" beleid. Dus zolang jij niet actief staat te klagen zijn er sowiezo geen updates. Daarnaast is het zo dat een dealer garantie, een update om een probleem te verhelpen valt daaronder, doorfactureerd naar de fabrikant. Die prijzen liggen vast en worden opgelegd door de fabrikant dus veel verdient een dealer er niet aan. Bijkomstig straffen fabrikanten dealers via allerhande bonus systemen dealers af als ze teveel garanties claimen.

Een fabrikant doet enkel een recall mocht er een aansprakelijkheidsissue onstaan. Airbags waar metaaldeeltjes inzitten, sjoemelsoftware, een bout die los kan komen waardoor een ongeval kan onstaan, etc.
Al de rest van de problemen die ze ontdekken beginnen die documenten met 'indien de klant klaagt dat" & "indien het voertuig zich nog binnen de garantieperiode bevind" dan los je zo het probleem op.

Als jij naar een dealer gaat met een probleem, iets wat ze zogenaamd nog nooit meegemaakt hebben (standaard uitleg) maar dat ze het onder garantie wel even voor je oplossen (hoe vriendelijk van ze) en je staat een uur later weer buiten blij dat ze dat even voor je opgelost hebben dan betekend dit dat het een heel gekend probleem is. Immers indien het echt een onbekend probleem is moeten ze contact opnemen met de fabrikant voor goedkeuring, dan ben je direct vertrokken voor minstens een week mail verkeer, alles wat sneller gaat is via een goedgekeurd garantieformulier gegaan waar je probleem gewoon op staat en dus begint met 'indien de klant klaagt dat". Je hebt ook nog garantieissues die wel beschreven zijn maar waar toch nog toestemming voor gevraagd dient te worden, dat is meestal als het om zware kosten gaat en waarbij 1 liter olie op 1000 km normaal is want het staat in het boekje.
HA!, ik weet precies welk merk je bedoelt met die laatste zin.

Iets met ervaring met een bepaald 2012 model en een 2 liter benzine blok. 2 Revisie's binnen 60.000 KM en toen ik hem verkocht had was er pas een echte oplossing om een dikkere schraapveer erin te zetten.

En inderdaad, bij mij de 2e keer was het bij 1 liter op 800KM afgekeurd, dit was normaal gebruik werd verteld.
Er zijn er nochtans meerdere hoor. Begint het merk met een een A of een P?
Begint zeker met een A.
Geloof wel dat het allemaal dezelfde concern motoren zijn :)

[Reactie gewijzigd door thetakman op 9 december 2019 13:13]

Mwah, merk, zeg maar gewoon alle merken van de VW groep die TSFi gebruiken van pakweg 2007-2012?
Men neme Hyundai bijvoorbeeld! Prima bak die eerste Kona, maar wil je updates dan moet je maar de nieuwste Kona kopen die volgend jaar verschijnt, Dat is een "dead-end deal" en je voelt je behoorlijk genaaid door zo'n fabrikant want dit zijn geen zaken die van tevoren kenbaar worden gemaakt.
De update zorgt er ook voor dat in de toekomst meer softwarefuncties via over-the-air-updates geïnstalleerd kunnen worden.
Daar zal je zo af en toe toch heen moeten met een nieuwe auto, dus zo problematisch is dat ook weer niet.
Onze 1e EV is 1x bij de dealer geweest. Om hem op te halen.
Binnenkort gaat ie weer, om hem in te ruilen voor het nieuwe model.

Wat zou ik 'af en toe' bij de dealer moeten doen?
Onderhoud, nieuwe banden, remmen, herstel van productiefouten?

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 9 december 2019 15:30]

Welk onderhoud? Olie verversen? ;)
Een EV remt nauwelijks op de remmen maar vooral op de motor.
Banden zijn All-Weather en i.v.m. het zuinig rijden niet bepaald super-softs.

De 1e jaren heb je geen onderhoud bij een EV. Uiteindelijk gaan schokbrekers, remmen, boord-accu en banden ook wel slijten, maar op reguliere basis naar de dealer (zoals ik met mijn lease-diesel inderdaad wel moet) is er als alles goed gaat gewoon niet bij.
Ik vraag me af hoe lang dat voordeel blijft bestaan. Voor motor en remmen blijven EVs een fundamenteel voordeel hebben, maar steeds meer elektronische en eletro-mechanische frutsels komen uit de duurdere categorieën naar de mainstream. Al die sensoren en camera's die kapot kunnen gaan of vuil worden voor het steeds belangrijker wordende autopiloot functies en dan nog frut als verwarmde en gekoelde massagestoelen, sfeerverlichting, achterbanken die met een knop in de kofferbak ingeklapt kunnen worden, steeds ingenieuzere deurgrepen, etc...
Ik denk dat dit voor elke auto geldt. Mijn vorige Audi had ook allerlei technische problemen, maar die waren vrijwel allemaal gerelateerd aan electronica. Airco sensortje, LED verlichting, deurslot, etc.

Dat neemt echter niet weg dat een EV geen *onderhoud* nodig heeft.

Mijn Audi had naast zijn storingen namelijk ook gewoon elke 1,5 jaar een onderhoudsbeurt nodig van enkele honderden euro's. De Tesla die ik nu heb heeft nog geen onderhoud gehad, maar is wel weggeweest voor andere technische problemen (die overigens in garantie zijn opgelost).

Kortom, garages blijven noodzakelijk om allerhande storingen te verhelpen. Maar het jaarlijkse ge-emmer met olie verversen, riemen vervangen, bougies of kettingen spannen is verleden zijn.
Als die in het vervolg wel OTA updates mogelijk maakt, is dat toch de moeite wel waard? Net zoals bij onze V40, 1x een update bij de dealer, en ik kan nu zelf de navigatiesoftware en kaartmateriaal updaten.
Inderdaad een verbetering. Echter is de vraag waarom dat in eerste instantie niet kon.
Voortschrijdend inzicht, op basis van die race-klasse en vml zeker zo belangrijk, de inmiddels 80 miljoen km aan data van echte gebruikers.
Ik bedoelde de ota updates.
Kunnen: zeker wel. Maar door de accu verder te benutten gaat de levensduur omlaag. Waarschijnlijk hebben ze het max voltage van de cellen verhoogd van bv. 4.15 naar 4.2V waardoor hij voller kan, maar ook sneller slijt als je hem voller laadt.
Dat zijn alleen geen OTA-updates. Voor die V40 moet je een USB stick in de auto drukken en dan mag je 3,5 uur wachten (heb er net vorige week 1 gedaan).
Dat klopt, maar voor MY2013 V40's was er wel een éénmalige update nodig om die functionaliteit mogelijk te maken, net zoals deze update van Jaguar nieuwe mogelijkheden ontsluit. ;)
Lijkt allemaal zo leuk OTA updates maar ik zou me er ongelofelijk onveilig bij voelen. Als ik ooit naar een elektrische auto overga zal dat één van de eerste dingen zijn die ik laat uitschakelen en als dat niet kan dan zoek ik wel een andere fabrikant.
sucses dan want dit word zelfs al steeds meer gemeengoed bij niet-EV voertuigen.

vergelijk niet je misgelopen win10 update met een update voor een EV, compleet ander wereldje en standaarden.
vergelijk niet je misgelopen win10 update met een update voor een EV, compleet ander wereldje en standaarden.
Nou... veel vertrouwen zou ik er toch niet in hebben.
https://threadreaderapp.com/thread/1032939617404645376.html

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 9 december 2019 19:05]

Als je dat onveilige gevoel hebt, moet je daarvoor kiezen. Het gekke is dat de Tesla (auto-pilot en security) over het algemeen steeds beter en veiliger wordt. Neemt niet weg, dat security vaak 1 stap achterloopt op de criminaliteit die de doorbraak ontdekt.

A.d.a.k. Als je niet online bent, is inbraak op afstand inderdaad niet mogelijk. Eenvoudige oplossing is dan het 3G of 4G kaartje eruit halen.
Vele auto's hebben al OTA, waaronder met ford sync 3
Dat 'andere fabrikant' kan je vergeten. Maar laten uitzetten kan inderdaad misschien wel. Loop jij mss een kritieke update mis als je even niet oplet en tijdig de garage bezoekt.

Als je bekend bent met de materie dan weet je dat dat onveilige gevoel niet terecht is. Gewoon een wandeling doen is net zo onveilig zegmaar. Niet 100% veilig, maar die wandeling doe je toch ook gewoon.

Maar ik begrijp het wel hoor, dat het een eng idee is dat zon blok staal die zich razendsnel beweegt met jou en anderen er in 'connected' is.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 9 december 2019 16:11]

Haha nou maak je borst maar nat dan, want binnen de kortste keren worden die updates gewoon verplicht. Het hoeft daarvoor maar een paar keer fout te gaan met een auto die 'achter liep' qua OS. We hebben het hier namelijk over het wegverkeer en niet over wat particulieren die op marktplaats en FB rondstruinen. Dit is inderdaad geen Windows 10 of zo.... hoewel, zelfs daar heb je betrekkelijk weinig te zeggen over het updatebeleid. Go figure.

En hoe wordt dat verplicht gemaakt? Heel simpel. Je bent gewoon onverzekerd als je niet up to date bent. Let maar op.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 december 2019 16:55]

Dat is nu al zo en daar rij ik graag even voor naar de garage. O ja mijn golf heeft al jaren geen update gehad en is hartstikke veilig :)
Heb het idee dat al die updates toch vooral zijn voor dingen die ik niet gebruik.
Trivia:
  • Jaguar is onderdeel van Jaguar Land Rover holding in de UK. Jaguar Land Rover is onderdeel van Tata Motors.
  • De auto's word geassembleerd door Magna_Steyr in Graz, Oostenrijk.
  • De auto heeft 62 internationale prijzen in de wacht gesleept.
Van die laatste snap ik geen zak.
Het is niet de eerste EV, range was tijdens introductie van het concept al achterhaald en snelladen is een farce in vergelijking met andere EV's in dat prijssegment.
Die awards en prijzen zijn vrijwel altijd marketing trucjes. Of ze zetten een eigen award op of ze kunnen gekocht worden. Bizar dat mensen waarde hechten aan dergelijke awards.
Van die laatste snap ik geen zak.
Rest staat hier - sommige prijzen zijn inderdaad onzin, maar een aantal is wel prestigieus en serieus.
Neem deze prijs bijvoorbeeld: http://www.caroftheyear.org/winners/2019/index.php
Het is niet de eerste EV
Prijs voor eerste EV hebben ze ook niet gewonnen. :) Dat was trouwens ergens in de 19de eeuw.
Range was tijdens introductie van het concept al achterhaald
330 - 470km. Tesla's batterijen werken inderdaad wel fijner.
snelladen is een farce in vergelijking met andere EV's in dat prijssegment.
105kW, vergelijkbaar met Tesla MR3, SR+.

(Ben zelf een Tesla M3 LR rijder en heb Jaguar niet gekozen ivm de range en de betere kwaliteit van Tesla's batterijen. Maar na het zien van vergelijkende video's begrijp ik wel dat the I-pace zoveel prijzen krijgt)
Zelfs de SR+ gaat tegenwoordig tot 170 kW. Maar afgezien daarvan is het matig, omdat de SR+ de helft kost van de iPace en ook een veel kleinere accu heeft.

Zelfs met 100 kW voor beide auto's wint de SR+ omdat die veel sneller vol zit, want kleinere accu.

Die 100 kW voor de iPace is echt een aansluiting. De 1-fase lader overigens ook, want dat betekent in praktijk laden met ~3 kW op publieke palen ipv. de ~11 kW die een Tesla kan gebruiken.
Jaguar is goed bezig. Goed dat ze dit nog doen. Bij de E-tron (audi) moet je toch echt de nieuwe wagen kopen voor extra range.
Je ziet hier hetzelfde als bij Tesla: al doende leert men. En het is goed om te zien dat er een nieuwe trend ontstaat in de automotive industrie: verkochte wagens verbeteren met software (in plaats van: alleen urgente veiligheidsrisico's oplossen). Zo kreeg mijn Model 3 onlangs een paar procent meer vermogen, puur door een betere aansturing van de drive-train.

Goeie trend, ik hoop dat alle fabrikanten met EV's dit gaan doen en dat dit het nieuwe normaal gaat worden. En OTA updates FTW...
ze hebben ook niet veel keus als ze niet verder achter willen raken op tesla.
Klopt, ik bezit zelf ook een Tesla Model 3. Binnenkort waarschijnlijk een Porsche Taycan. Ik zag daar al een icon met "updates" ;-)
Huh, van een Model 3 naar een Taycan? Ik zou meer verwachten dat je nu in een X of S reed dan, het zijn twee totaal onvergelijkbare segmenten :-)

Wel een hele dikke waggie hoor, helaas gaat mijn leasebudget niet verder dan een Taycan.
Mooi! Van ca 260km bereik in de winter naar 280km. O-)
Mooi! Van ca 260km bereik in de winter naar 280km. O-)
Beter dan een fabrikant dat er niks aan doet en het bewaard tot er een nieuw model uitkomt.
-briljant, ik rij zo'n ding en kennelijk is mijn reactie voor een aantal off-topic/irrelevant-

Het is mooi dat de fabrikant blijft proberen om wat aan het bereik te doen, maar om van een WLTP "dit is de strenge norm" van 470km naar 260km te gaan is redelijk zuur kan ik je vertellen. In combinatie met de 1-fase lader is dat gewoon een slecht verhaal, waar die 20km echt niets aan gaat veranderen. Ik zou er meer waarde aan hechten als ze sneller en langer op max aan de snellader kunnen laden.
260? Iets minder hard duwen op dat rechterpedaal dan (ik haal makkelijk 300+, en ik duw ook al best wel eens wat te hard op het betreffende pedaal)
WLTP is dan ook een wassen neus. Kijk naar de Amerikaanse EPA (indien mogelijk) voor waarden. Die zijn veel dichter bij de waarheid!
Niet om vervelend te willen doen, maar dan heb je je werk niet gedaan. De WLTP norm maar ook alle andere normen, inclusief die bij brandstofauto's zijn in praktijk totaal onrealistische waarden. Dat maakt opzich ook niet zoveel uit, het gaat om het vergelijken van auto's.

Mijn vorige brandstofauto zou volgens de norm ook 1:20 moeten rijden. Dat heeft ie in zijn hele leven nog nooit gehaald.

Het was al ver voor het uitbrengen van de auto bekend dat deze een verbruik heeft van ongeveer 300 Wh/km. Met een accu van 80 kWh (toch?) kom je dan uit op 266 km bereik.

Probleem is dat geen enkele norm realistisch is, omdat de omstandigheden altijd anders zijn. Begin deze week met 75 kWh in de accu een afstand afgelegd van 230km en de accu was helemaal leeg. Fors tegenwind, regen, lekker doorrijden.. Terugweg dezelfde rit gedaan en kwam aan met nog 20%.
Niet om vervelend te doen :+ maar dat is echt onzin. Als het om vergelijken gaat, kan je een rating of een aantal sterren of weet ik veel welke meetlat ernaast leggen. Als je km's gebruikt is het wel de bedoeling dat het ergens op slaat. Maargoed, je geeft dus precies aan wat ik bedoel, als je 260km ver komt op een volle lading (en die heb je niet als je onderweg aan de snellader gaat bijladen), heeft die 20km extra weinig toegevoegde waarde. Een betere laadcurve zou ik handiger vinden.
Plus 20 km is in Nederland nu ook weer niet niks. Het kan dus best een verschil maken.
Dat moet voor de gemiddelde rijder meer dan voldoende zijn. Volgens mij rijdt een gemiddelde Nederlander 35km per dag. Zelfs als je een keer 100km moet redt je dat makkelijk.
20 kilometer bereik kan het verschil tussen "net wel thuiskomen" en "niet niet thuis komen" zonder extra laadsessie betekenen, don't underestimate the power of 20 kilometers.

Ik kwam gisteren ook net een klein beetje prik tekort (wat mijn Tesla gewoon voorspelde) waardoor ik even een ultrakorte laadsessie bij FastNed in moest plannen, zodat ik de geplande tussenstop in Duiven bij de Supercharger wel ging halen zonder samengeknepen billetjes (ik had het waarschijnlijk zonder die stop kunnen halen, maar dan had ik fors in mijn veiligheidsmarge van 10% accu moeten rijden, wat ik met deze kou niet echt een fijn gevoel vind).
Dat is alleen op zeer koude en sneeuwachtige dagen, en hoeveel hebben we die nog tegenwoordig..
Mooier! Van 470 km op een mooie, zonnige dag, naar meer dan 500 km :)
Ik zal nooit wennen aan het uiterlijk van dat ding. Zo niet Jaguar.
Doel bereikt dus.
Ziet er in ieder geval beter uit dan het gros EV's. Die zien er uit als gesmolten haardrogers met wielen.

Zelfs de elektrische XC40 ziet er niet uit, alleen maar doordat ze de grill voor door een lelijke plaat hebben vervangen.

Persoonlijke mening uiteraard.
Ze hadden de verbeteringen ook achter een nieuw model/jaar kunnen stoppen. Tevens zorgt deze update er gelijk voor dat in de toekomst dit soort zaken sneller via OTA gedaan kan worden.

Dus inderdaad, goed bezig Jaguar.
Je hebt het artikel niet goed gelezen volgens mij . . .
Dat is wel de wereld op z'n kop, zeg. Tesla had (heeft?) meer uitvoeringen van z'n model S, met hetzelfde accupakket. Wilde je minder betalen, dan kon dat. Nadeel was dat je niet het hele accupakket kunt gebruiken. Mocht je later toch behoefte hebben aan de volledige range, dan kon je bijbetalen en werd het OTA aangepast.

Het was dus een manier om auto's goedkoper in de markt te zetten, jij draait het om dat je bij moet betalen voor meer range.
Er heeft hier best een tijd geleden een artikel gestaan over Tesla idd waarin je een update kon kopen die iets van 10000$ koste en dan had je auto meer bereik...
Zelfrijdende functies op een 2018/2019 model kostten €6400 extra, inclusief BTW. Als je een auto van 5 jaar oud had, most je inderdaad meer bijbetalen - kan best $10k zijn. Niet iedereen heeft dat gekozen. Ik weet niet of dat meer bereik tot gevolg had.
Ook Tesla heeft in het verleden verbeteringen doorgevoerd waardoor de 'geleverde' accu een hogere radius heeft gekregen, zonder dat je daar extra voor moet betalen (en wat jij bedoelt geldt natuurlijk alleen voor de modellen waarbij je gekozen hebt voor een beperkte variant, dus je had er nog keuze om goedkoper uit te zijn, wat je bij jaguar dus niet hebt).
Graag meer info? Op zo'n manier is het gokken wat je bedoelt.
De Tesla model S met 60kWh accu was op een gegeven moment eigenlijk een 75 waar minder van beschikbaar was. Deze kon je eventueel later bijkopen die extra 15kWh. Soms geeft Tesla deze uitvoeringen tijdelijk de hogere range bij calamiteiten. Storm / bosbranden dat soort dingen.
Ok, maar je begrijpt hopelijk ook wel dat deze vergelijking niet opgaat?
- Bij Tesla betaal je voor 60kWh, je krijgt 75 waarvan slechts 60 beschikbaar is voor jou en een deel voor het systeem.
- Bij Jaguar betaal je voor 90 kWh en je krijgt 90 kWH waarvan een deel beschikbaar is voor jou en een deel voor het systeem. Nu heeft Jaguar het systeem efficienter gemaakt en kan 8% meer beschikbaar worden voor jou en minder voor het systeem.

Die efficientie slagen heeft Tesla ook gemaakt in haar BMS en daarmee haar vloot verbeterd zonder meerprijs. Helaas na het in brand vliegen van een Tesla is ook het omgekeerde waar.
Zo merk ik verbetering bij mijn Tesla omdat de consumptie (wh/km) naar beneden is gegaan in verloop van tijd, omdat ze ook de aansturing van de elektromotoren hebben geoptimaliseerd. Dit is moeilijk aantoonbaar, maar ik merkte na een update toch significant verschil.

[Reactie gewijzigd door ItIsTheRock op 10 december 2019 08:05]

Dat is heel gebruikelijk. Ook de Duitse merken stoppen vaak hardware in de auto voor functies die vervolgens uitgeschakeld worden omdat de koper de optie niet aangevinkt heeft.

Neem stoelverwarming.. Het is goedkoper om dat warmte-elementje van 10 euro in elke stoel te proppen en gewoon het knopje achterwege te laten dan van elk type stoel 2 varianten op voorraad te moeten hebben (1 zonder en 1 met stoelverwarming).

't is gewoon een centenkwestie. Veel van hetzelfde op voorraad hebben is goedkoper dan "weinig van veel varianten", ook al is 'veel van hetzelfde' per stuk net iets duurder.