Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus begint opnieuw met uitbrengen van Android 10 voor OnePlus 6 en 6T

OnePlus is opnieuw begonnen met het uitbrengen van Android 10-updates voor de OnePlus 6 en 6T. In november begon het bedrijf al met het uitrollen van Android 10, maar deze update werd later teruggetrokken vanwege bugs. De upgrade wordt gefaseerd gedistribueerd.

OnePlus meldt op zijn forum dat OxygenOS 10.0.1 geleidelijk aan beschikbaar komt voor OnePlus 6- en 6T-gebruikers. In november kondigde het bedrijf al aan dat het zijn OnePlus 6 en 6T op korte termijn zou voorzien van Android 10, maar OnePlus trok deze update later terug vanwege onopgeloste bugs. Zo meldden gebruikers onder andere problemen met vingerafdrukscanners. In eerste instantie wilde het bedrijf het versturen van de update hervatten, maar uiteindelijk is de uitrol volledig stopgezet. Het bedrijf komt nu met een nieuwe update, die de bugs moet oplossen.

OxygenOS 10.0.1 is gebaseerd op Android 10. Deze Android-versie bevat meerdere nieuwe functies, waaronder een nieuwe interface, nieuwe gebarenbediening en een verbeterde versie van Ambient Display. Vooralsnog ontbreekt de functie om de inkeping in het scherm softwarematig te verbergen. Het is onduidelijk of deze functie in een toekomstige update opnieuw wordt toegevoegd. De nieuwe update bevat ook meerdere bugfixes. Zo zijn de eerdergenoemde problemen met de vingerafdrukscanner opgelost. Ook zijn connectiviteitsproblemen met 5GHz-wifiverbindingen verholpen. OxygenOS 10.0.1 bevat een Android-beveiligingsupdate uit oktober. Het bedrijf loopt daarmee dus nog steeds twee maanden achter.

De update is niet direct voor alle gebruikers beschikbaar. OnePlus brengt de update geleidelijk aan uit voor gebruikers. Zo hoopt het bedrijf tijdig in te kunnen grijpen bij eventuele problemen. In september bracht OnePlus een upgrade naar Android 10 uit voor OnePlus 7-smartphones. Een upgrade voor OnePlus 5-toestellen verschijnt in het tweede kwartaal van 2020.

De OnePlus 6 (links) en OnePlus 6T

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

05-12-2019 • 16:04

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Een tip voor de notch-haters:

Volg deze handleiding, en je bent er vanaf.
Bedankt. Oogt toch iets rustiger.

Werkt alleen wel iets anders. Zo zie je de tijd niet meer als ik Firefox open heb

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 5 december 2019 22:00]

Klopt. Er is nog een andere oplossing: de app 'Nacho Notch' gebruiken. Die heeft dat probleem niet. Echt ideaal is hij echter ook weer niet. Hopen dat Oneplus het snel weer gaat inbouwen.
Was er geen instelling waarbij het deel naast de notch zwart werd met de statusiconen en de tijd?

-edit, ik zie net dat het in het artikel staat dat die optie er niet meer in zit.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 6 december 2019 09:00]

Nacho Notch.. Kan je als toggle toevoegen in de notificatie knoppen, werkt prima. Wel zonde dat de optie eruit is gehaald. Zelf boeit mij het niet meer maar als je de Notch niet wilt zien..deze app dus.
voor mensen die niet kunnen wachten, de oneplus updater app heeft het al...
Ik wacht toch altijd liever, ik weet niet of dat uitmaakt wachten tot je de update officieel ontvangt of via de updater app :p
Nope, maakt niet uit. We linken de URL van de OnePlus servers direct naar de gebruikers en maken ook gebruik van file hashing om de integriteit van het bestand te checken.
Niet helemaal waar natuurlijk :) Het wachten op de update van OnePlus maakt de kans kleiner dat je een brakke versie krijgt. Door hem via de Oxygen Updater app binnen te halen heb je hem sneller, maar ben je misschien juist wel te snel: als OnePlus besluit om de uitrol te stoppen vanwege problemen.
Als je wacht tot hij breed wordt uitgerold en je hem gewoon OTA binnenkrijgt is de kans kleiner dat je met een versie opgescheept zit die eigenlijk tóch nog niet echt af was. Er is natuurlijk een reden dat OP eerst op kleine schaal uitrolt. Dat doet overigens niets af aan dat de versie via de Updater app gewoon een 'legitieme' en veilige versie van de update van OP binnenhaalt.

Ben blij dat ik de verleiding heb weerstaan meteen te updaten gegeven de bugs die er nog in zaten.
Ik doelde erop of het uitmaakt qua of het dezelfde update is de ja of de nee. Ik heb letterlijk geen woord gezegd of het verantwoord is met betrekking tot bugs. By the way, als er kritieke bugs in zitten, halen wij ook de update uit Oxygen Updater, of plaatsen we er op z'n minst een grote warning bij.
De opgeroepen vraag was of het uitmaakte of je het via de 'officiële' route doet of via de updater app. Jouw antwoord was dat dat niet uitmaakt. Ik snap wel dat het voor het bestand niet uitmaakt, mijn enige kanttekening was: er zit wel degelijk een praktisch voordeel aan het wachten op de 'officiële' route.
Nee want ze komen van dezelfde server.
@miparteh @djack Oxygen Updater* :p.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 5 december 2019 16:28]

Weet niet of het door deze update"bugs" komt maar mijn OnePlus 6 is de afgelopen maand wel ineens aanzienlijk trager geworden. Met name foto's maken duurt ineens heel lang. Hopelijk wordt dat ook opgelost
Conspiracy mode aan: Er zijn inmiddels nieuwere modellen uit, OnePlus probeert mij op deze manier te laten upgraden.
De Google camera port? Is die beschikbaar voor de 6t ja? Klinkt interessant want ik moet zeggen dat ik de camera van mijn Nexus 6p een stuk beter vind dan de camera van de 6t. Maar geen idee of dat hardware of ook software gerelateerd is.
Ik heb er hier op mijn OP6 geen last van. Al een keer gereboot? Heb je nog genoeg storage vrij? Heb je geen woezige apps draaien die iets met je foto's doet? Gebeurt het ook als je geen netwerk connectivity hebt? Heb je al een report gemaakt op https://forums.oneplus.com/feedback/ ?
Dat had ik ook, maar een clear cache en reboot heeft het verholpen.
Meen je die serieus? Neem je dan ook geen apple, samsung huawei e.d.?
Zit standaard tegenwoordig in Android. En inderdaad heel ergelijk.
Dat gezegd hebbende is OnePlus verreweg een van de minst bloated merken op dit moment!
Nee, zit niet standaard in Android. Zit standaard in OxygenOS.
Ja je hebt gelijk lees ik. My bad :)
Voor de zekerheid, hier is een linkje om je geheugen op te frissen.

Ik heb de Zen Mode uitgeschakeld en er daarna niets meer van gehoord. Verder denk ik dat Oxygen OS de minst bloated Android distro is. Als je een telefoon vindt die minder bloated is (ik daag je uit!), laat het dan hier weten, dan koop ik hem.
Uhm. Alles met Android One?
Ook daar zit nog bloatware op van de fabrikant. De enige telefoons die geen bloatware hebben zijn telefoons die een complete stock Android versie draaien.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 6 december 2019 09:13]

Wow, dat gaat wel heel ver. Bloatware? Dat is gewoon een feature en kan je trouwens ook gewoon verwijderen/uitschakelen.
Al ben ik het met je eens dat de app vrij nutteloos is (zeker met Digital Wellbeing standaard nu aan boord). Het is niet een app die in de weg zit. Hij doet niks als je hem niet opstart. Maar nee, de app is niet weg.
Heel veel succes met in de toekomst nog een telefoon gaan vinden dan. Steeds meer bedrijven implementeren dit.
Voor de ongeduldigen is de update naar binnen te halen voor de 6 en 6T via de Oxygen Updater app.

Verder zelf in gebruik nu. Merk niks, en dat is voor mij altijd positief dat ik niks merk van een update.
Wordt je toestel gewiped via deze methode?
Nee, wordt wel wiped als je van bèta naar stable gaat.
Nope. Word wel aangegeven bij het installeren van de stable over de beta, maar er volgt geen wipe. In ieder geval bij mij niet. Had al wel een backup gemaakt maar kon zonder gedoe weer verder. Maar wellicht heeft een ander minder geluk.

[Reactie gewijzigd door Patrick op 5 december 2019 20:08]

Ja klopt, je bent niet de enige. Bij anderen kan het wel gebeuren though. Is een bug.
Als t goed is niet; Oxygen Updater download dezelfde OTA van dezelfde servers als de standaard Updater, waarna je m met de standaard Updater installeert.

Als de OTA zelf dus niet wiped, doet deze tool dat ook niet :)
Net gedaan met oxygen updater op OP6. En ik tik er nu dit op, en ik heb alles nog.

Hoop vooral dat die paar gekke bugs weg zijn. so far so good ;)

[Reactie gewijzigd door john milton op 5 december 2019 18:22]

Zie nog niks in de oxygen updater verschijnen met mn OP6
Edit: laat maar had em op de verkeerde modus staan

[Reactie gewijzigd door broodplank op 5 december 2019 16:46]

Voor de mensen die niet kunnen wachten en de Oxygen updater niet gebruiken.

Kleine aantekening, de incremental en full link zijn per ongeluk omgewisseld.
Ik vind het wel noemenswaardig dat de 5 en de 5T moeten wachten tot het tweede kwartaal van volgend jaar om de upgrade naar Android 10 te krijgen, tegen die tijd is de volgende versie alweer aanstaande. De toestellen zijn amper 2,5 en 2 jaar oud, ik had eerlijk gezegd verwacht dat upgrades mede door de komst van Project Treble een stuk vlotter zouden gaan. Dan maar weer terug naar Lineage...
Oneplus heeft een update policyhttps://forums.oneplus.co...ntenance-schedule.862347/ waarbij ze zeggen 2 jaar lang grote updates te geven en 3 jaar lang beveiligingsupdates. Ze geven nu dus nog gewoon een grote update ruim 2 jaar nadat de 5T uit is. Ik zie niet helemaal wat je probleem is aangezien ze gewoon verder gaan dan in eerste instantie belooft.
Android 10 is van september 2019 en de 5T van november 2017, ruim binnen de 24 maanden.
Dan is die 5T dus meer dan 2 jaar oud, dus als je dan nog Android 10 krijgt heb je geluk. Ze moeten wel eerst de rom maken voor de 5T, en Android 10 kwam dus uit binnen 2 maanden voordat de 5T 2 jaar oud was. 2 Maanden is niet heel veel om een rom te maken en te testen. Uiteraard zal het al in ontwikkeling zijn sinds de beta's, maar het is niet geheel onlogisch dat ze rustiger aan doen met de oudere toestellen.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 6 december 2019 09:18]

Voor die niet kunnen wachten hij is te downloaden via de Oneplus updater
voor mensen die niet kunnen wachten, de oxygen updater app heeft het al...

[Reactie gewijzigd door miparteh op 5 december 2019 17:13]

Zo, even bijgewerkt op mijn 6T. Werd eens tijd. Ging lekker soepel en foutloos, ik vind de update wel vet. :)