Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook en Instagram hadden urenlang last van wereldwijde storing

Facebook heeft donderdag wereldwijd urenlang last gehad van een grote storing. Ook aanverwante diensten zoals Messenger en Instagram werkten voor veel gebruikers niet goed. WhatsApp lijkt niet getroffen te zijn geweest door de storing.

De storing begon rond 15.00 Nederlandse tijd. Aanvankelijk leek die vooral voor Amerikaanse gebruikers te gelden, maar later bleken er ook veel Nederlanders er last van te hebben. Met name Instagram was slecht bereikbaar. Zo kon de app niet refreshen en hadden gebruikers moeite met inloggen. Instagram is onderdeel van Facebook. Naast Instagram had ook Facebook zelf last van problemen, samen met chatdienst Messenger. Rond 19.00 lijken de meldingen over de storing af te nemen. Dat blijkt onder andere uit het aantal meldingen op Down Detector.

WhatsApp, dat ook onderdeel is van Facebook, leek geen hinder te ondervinden van de storing. Wat de oorzaak is is nog niet bekend. Zeker in Amerika wordt de dienst donderdag extra veel gebruikt omdat het daar Thanksgiving is. De meeste Amerikanen hebben dan vrij.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

28-11-2019 • 19:06

58 Linkedin Google+

Submitter: juliank

Reacties (58)

Wijzig sortering
DDOS, Opgeëist door LizardSquad :/
Zijn de laatste weken schijnbaar weer erg actief en hebben ook al verschillende games geraakt (Fortnite en COD als ik me goed herinner)
Maar is het echt zo? Iedereen kan wel een DDoS claimen, terwijl het net zo goed routeringsprobleem kan zijn.
Helemaal mee eens, wel enkele argumenten om te denken dat ze echt de oorzaak zijn:
Ze hebben een flinke history waarin ze bewezen hebben "echt" achter DDOS aanvallen te zitten, door een streamer te volgen en elke game die die streamer ging spelen neer te halen.
Ze zijn vaak lange tijd afwezig waarin ze ook niks claimen en er (naar mijn mening) minder storingen in een korte tijd op verschillende high profile diensten voorkomen
Vervolgens zijn ze weer actief en zien we flink wat storingen in korte tijd die door hen worden geclaimd, waarbij voornamelijk Social media en games het doelwit zijn, en waarbij vaak van te voren op Twitter een aankondiging komt
Wij hebben rond dezelfde tijd last gehad van een storing op onze Microsoft Express route. Dit bleek later door een grote storing in KPN Cloud Connect veroorzaakt te zijn.. Wellicht hangt het één en ander samen?
Volgens mij was een deel van WhatsApp ook getroffen. Ik probeerde een zakelijk nummer te wijzigen tussen 15.30 en 17.00 en dat is niet gelukt. Continu foutmeldingen bij opvragen verificatiecode.
WhatsApp’s core staat nog steeds ergens anders (SoftLayer), los van Facebook’s netwerk. FBCDN wordt enkel voor specifieke onderdelen gebruikt, dus overal storing behalve bij WhatsApp (wellicht op een paar features na) is niet heel gek. :)
Aha, vandaar bij het inloggen de melding "Not available at the moment". Volgens de Facebook FAQ betekend dat doorgaans dat ze database onderhoud uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door n9iels op 28 november 2019 22:01]

Ik merkte de storing wel.
Speel zelf Call Of Duty Mobile en heb word normaal (automatisch) ingelogd via facebook.
Ik zal wellicht niet de enige zijn die via Facebook inlogt bij bepaalde applicaties..
Denk dat die mensen het ook gemerkt zullen hebben... :O
waarom gebruik je facebook om ergens in te loggen?
dat is een beetje hetzelfde als een dief reserve huissleutel geven en geloven op zijn woord dat hij niks jat.
Wat een onzin. Ooit al eens een app ontwikkeld dat via oAuth inlogt met Facebook? De hele zooi zit tot de kleinste kier toe dichtgetimmerd. Het enigste publiekelijke dat je zonder extra toestemming kan ophalen van Facebook via oAuth is je account id en je email.

Voor de rest moet de gebruiker toestemming geven aan de app om andere gegevens op te halen. Dat gebeurt tijdens het login proces. En zelfs dat kan je niet zomaar aanzetten als ontwikkelaar, daar moet je eerst nog je app voor laten reviewen door Facebook vooraleer Facebook jouw app toestaat om aan hun gebruikers die gegevens op te vragen.
Nou het is bij multiplayer games vrij handig dat je dan je "vrienden" kunt uitnodigen voor een potje.

En wat is er mis met inloggen bij een game via je social media? Dat je niet inlogt op je bank of paypal met facebook ok..
"En wat is er mis met inloggen bij een game via je social media? Dat je niet inlogt op je bank of paypal met facebook ok.."

het geeft facebook veel te veel macht waardoor ze door kunnen gaan met hun wanpraktijken.
Ik vertrouw Facebook meer met mijn username en password dan dat ik bij elke site credentials moet invoeren.

Ik heb liever dat 1 partij mijn credentials heeft dan 100+ games en andere obscure sites waar ik 1 x een account moet aanmaken.

Welk alternatief stel jij voor?
En jij denkt dat omdat je met Facebook inlogt op die 100+ games en obscure sites dat zij geen account met bijbehorend profiel van jou hebben? Sterker nog, waarschijnlijk zijn die accounts direct gelinkt aan je Facebook profiel, dus kunnen ze hun eigen accounts volledig maken met de gegevens die daar voor het oprapen liggen.

En wat ga je doen als Facebook een keer plat ligt, zoals vandaag, wanneer je Facebook account gehackt wordt, of wanneer je account geband wordt?

Ik heb zelf een keepass vault waar al mijn accounts in staan. Niet perfect, maar werkt goed voor mij en vele anderen.
Je kunt bij bijna alle oauth sites je account recoveren met je email adres.

Verder, leuk dat je een keepass vault gebruikt, maar dit is geen simpele oplossing voor de massa.
Gewoon per website een uniek wachtwoord van 50+ karakters en een password manager met autofill.

Dan maakt het niet uit als een site gehackt wordt. Alle websites/games aanmelden met Facebook is eenzelfde vorm van je data op straat gooien.

Het enige verschil is dat de databoeren jouw gegevens "legaal" krijgen door het te kopen.
Jep, maar wat jij nu zegt is geen oplossing voor de massa.
Ik zou niet weten waarom.

Het is dat of een los account met een gebruikt wachtwoord.
Maar dan heb je ipv Facebook een password manager toch? Ik denk dat Facebook wel minder te vertrouwen is, maar wat als je password manager gekraakt wordt?
Daarom hebben ze ook MFA bedacht.

De kans dat je password manager gehackt wordt en data op straat komt te liggen is nihil. En als dat zo is dan wordt je op de hoogte gesteld en kan je met een paar klikken de wachtwoorden wijzigen.
MFA is gebaseerd op twee dingen:

Iets wat je weet (je hoofdwachtwoord) en iets wat je hebt (telefoon met bv sms- of one-time-authenticatie app).

Als je in wilt loggen krijg je een melding op je telefoon, dat typ je in bij de "CAPTCHA" prompt en je bent aangemeld.

Bepaalde managers hebben voor je eigen Smartphone een auto dille functie voor je wachtwoorden, zo hoef je niet te gaan copy-pasten
Krijg je een sms/mail of code uit een Authenticator app die je kan gebruiken. Die krijg je ook op jouw toestel als je bij je vriend wil inloggen.
Ah ja, dat is waar. Maar ik heb nu voor steam bijvoorbeeld wel (als enige) MFA, daarvoor gebruik ik de steam app op mijn telefoon. Moet je dan voor al je diensten een appje op je telefoon gooien?
Het is onschuldig, en voor de gebruiker is het makkelijk, geen gedoe met emailadres of wachtwoorden.
zolang je maar niet je medisch dossier, bankgegevens of je webcam er op aansluit.
CoD mobile eist het. Dus ik heb maar een "burner" account gemaakt. Ik wens "Zuck" veel succes met het volgen van mij en mijn 0 vrienden.
groter probleem, gitlab lag er de halve dag uit
*insert meme "Good...Good.. Let the hate flow through you" * :+
Daarom zag ik zoveel smartphone-bimbo's er gisteren ZO bij lopen. }>

Voor sommigen verging gisteren op dat moment drie keer de wereld....


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True