Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi onthult Mi CC9 Pro met vijf camera's - update

Xiaomi heeft zijn Mi CC9 Pro-smartphone met vijf camera's aangekondigd. Het toestel bevat onder andere een 108-megapixelsensor van Samsung en een camera met telelens. De telefoon komt op 11 november uit in China met een vanafprijs van omgerekend 360 euro.

De primaire camera in de cameraset-up van de Xiaomi Mi CC9 Pro heeft een resolutie van 108 megapixel, schrijft GSMArena. Deze wordt aangedreven door de Isocell Bright HMX-sensor van Samsung, die in samenwerking met de Chinese fabrikant is ontwikkeld. De primaire camera bevat standaard een lens met zeven elementen en een diafragma van f/1.7. Xiaomi verkoopt ook een duurdere Premium-variant met 8P-lens, die 'foto's met meer detail' moet opleveren. Het diafragma blijft met f/1.7 onveranderd.

De Xiaomi Mi CC9 Pro. Afbeeldingen via GSMArena

De telefoon bevat een camera met telezoomlens en een resolutie van 8 megapixel. Deze camera kan tot 5x optisch 'inzoomen', maar alleen wanneer de resolutie wordt verlaagd naar 5 megapixel. Met digitale zoom wordt dit opgehoogd naar 50x. De Mi CC9 Pro bevat verder een macrocamera voor 2 tot 10 centimeter. Deze werkt samen met de ultragroothoekcamera van 20 megapixel om een minimale focuslengte van 1,5 centimeter te bereiken. De vijfde camera bevat een telefotolens met 2x zoom en een resolutie van 12 megapixel. Deze camera is vooral bedoeld voor het maken van portretfoto's.

Het toestel heeft een amoledscherm van 6,47" met een full-hd+-resolutie en een schermratio van 19,5:9. De frontcamera is in een druppelvormige inkeping verwerkt en heeft een resolutie van 32 megapixel. Het toestel bevat een Snapdragon 730G-soc van Qualcomm met acht Kryo 470-cores met een maximale snelheid van 2,2GHz. Deze chip is gemaakt op een 8nm-procedé en is voorzien van een Adreno 618-gpu. De Mi CC9 Pro bevat daarnaast 6 of 8GB ram, afhankelijk van het model. De telefoon wordt geleverd met 128 of 256GB opslagcapaciteit. De accucapaciteit omvat 5260mAh en een snellaadtechniek met een vermogen van 30W wordt ondersteund. Volgens Xiaomi moet de accu hiermee in een half uur tot 58 procent opgeladen kunnen worden.

De Xiaomi CC9 Pro gaat op 11 november officieel in de verkoop, maar is vanaf vandaag vooruit te bestellen op sites als Aliexpress. De smartphone is beschikbaar in drie varianten; het model met 6GB ram en 128GB opslag kost 2799 yuan, wat omgerekend neerkomt op ongeveer 360 euro. De variant met 8GB ram en 256GB is verkrijgbaar voor 3099 yuan, omgerekend zo'n 398 euro. De CC9 Pro Premium met 8P-lens heeft eveneens 8GB ram en 256GB opslag, maar kost 3499 yuan. Dat is ongeveer 450 euro. Chinese prijzen wijken wel vaak af van de uiteindelijke europrijzen.

Update, woensdag, 15:26: Xiaomi heeft inmiddels de Europese variant van deze smartphone aangekondigd. Meer info vind je hier.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

05-11-2019 • 11:29

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Overzichtje vijf camera's van dxomark:

Primary: 108MP 1/1.33-inch with 25mm, f/1.69-aperture lens, OIS (27MP output resolution)
2x Zoom: 12MP 1/2.6-inch with 50mm, f/2-aperture lens
5x Zoom: 8MP 1/3.6-inch with 94mm, f/2-aperture lens, OIS
Ultrawide: 20MP 1/2.8-inch with 16mm, f/2.2-aperture lens
Macro: f/2.4 lens designed for close focus from 2 to 10cm

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 5 november 2019 11:46]

Overzichtje vijf camera's van dxomark:

Primary: 108MP 1/1.33-inch with 25mm, f/1.69-aperture lens, OIS (27MP output resolution)
2x Zoom: 12MP 1/2.6-inch with 50mm, f/2-aperture lens
5x Zoom: 8MP 1/3.6-inch with 94mm, f/2-aperture lens, OIS
Ultrawide: 20MP 1/2.8-inch with 16mm, f/2.2-aperture lens
Macro: f/2.4 lens designed for close focus from 2 to 10cm
Toch teleurstellend om te zien hoe de marketing erin geslaagd is om de zelfs zichzelf toch als redelijk kritisch en kundig beschouwende redactie van Tweakers braaf de onzin van de reclamefolder van de fabrikanten na te blaten.

Die Xiaomi heeft geen optische zoom. Voor een optische zoom is een lens met een variabele brandpunt nodig en zo'n lens maken is complex, duur en eist vooral ontzettend veel ruimt op en het is nog geen enkele fabrikant gelukt om dat echt succesvol te implementeren in een telefoon. Die Xiaomi heeft 3 camera's met verschillende brandpunten en berekent daaruit een beeld alsof het met een zoomlens is gemaakt. Dat is dus precies GEEN optische zoom, maar een digitale 'zoom' opgebouwd uit twee verschillende beelden. Vele malen makkelijker en goedkoper dan een echte optische zoom toepassen.

Het slaat dan ook echt nergens op om te spreken over de 5x zoom 8MP 1/3.6 inch camera. Krijgen we binnenkort een artikeltje over de Sony A7R IV met z'n 61 Mp sensor met een 8x zoom 50 mm lens omdat voor internet een 1000 pixels breed plaatje doorgaans wel groot genoeg is? En hoe gaan we het noemen als een fabrikant er wel in slaagt via een spiegelconstructie een echte optische zoomlens in een telefoon te zetten? De 'nondigitale' optische zoom in tegenstelling tot de 'echte' optische zoom van Xiaomi?

Om het geheel te complementeren voert Xiaomi ook nog een nieuwe rekenmethode in. De primaire camera heeft een 25 millimeter equivalent, de maximale telelenscamera een 94 mm equivalent, dat deel je op elkaar voor de zoomfactor en waar volgens de westerse rekenmethode daar een factor 3,76 uit komt is dat voor Xiaomi een factor 5.

Van 25 naar 94 mm levert zo een 5x optische zoom op volgens Xiaomi. En Daan van Tweakers neemt het braaf over...
Je bent wel heel erg negatief over alles. Hoe ze precies de zoom factor berekenen (misschien gebruiken ze de ultrawide als 0X zoom referentie :p ) is voor mij ook een beetje een raadsel, maar om te zeggen dat deze telefoon alleen digitale zoom heeft en geen optische gaat wel een beetje ver. Je haalt de begrippen zoom en zoomlens namelijk door elkaar. Je hebt immer meerdere lensen met verschillende brandpunt afstanden, dit maakt de optische zoom die je hebt discreet, in plaats van een variabel, zoals een zoomlens (al zit er vaak een steppermotor in een zoomlens, dus compleet variabel is die nou ook niet).
Zonder alle software processing zou je nog steeds deze discrete optische zoom hebben, gewoon door de uitleessensor te switchen. Een ander manier om in te zoomen dan met een zoomlens, maar toch zeker wel een optische zoom (namelijk door optica te veranderen, wat in principe ook gebeurt in een zoomlens). Maar aangezien er toch veel meer sensoren en lensen op de camera zitten, zou het zonde zijn om die informatie niet te gebruiken om de kwaliteit van de foto's te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door pofsok op 5 november 2019 14:26]

Je haalt de begrippen zoom en zoomlens namelijk door elkaar. Je hebt immer meerdere lensen met verschillende brandpunt afstanden, dit maakt de optische zoom die je hebt discreet, in plaats van een variabel, zoals een zoomlens (al zit er vaak een steppermotor in een zoomlens, dus compleet variabel is die nou ook niet).
Zonder alle software processing zou je nog steeds deze discrete optische zoom hebben, gewoon door de uitleessensor te switchen. Een ander manier om in te zoomen dan met een zoomlens, maar toch zeker wel een optische zoom (namelijk door optica te veranderen, wat in principe ook gebeurt in een zoomlens).
Nee, ik haal niets door elkaar. We hebben het hier over een fotografisch onderwerp en in de fotografie is 'optische zoom' alleen mogelijk objectief met een continu variable brandpunt. Er zijn ook objectieven zoals de Tri-Elmar van Leica met drie (16-18-21mm) instelbare brandpuntsafstanden maar niemand, inclusief Leica, noemt dat een optisch zoomobjectief. Alle andere kunstgrepen zoals het beeld croppen, er een tele- of groothoekconverter aan schroeven, of het met twee camera's met vaste lenzen opnemen en er 1 beeldje uit destilleren vallen simpelweg niet onder 'optische zoom'.

Het is gewoon de kluit belazeren, een 'echte' 2x optische zoom op die 1/1.33 chip zal een veel en veel beter beeld opleveren dan de nu gebruikte 2x telelens op de veel kleinere 1/2.6 chip. De volgende marketingtruc kan ik je alvast verklappen: een fullframe camera op de telefoon!! De camera gebruikt immers de hele sensor, dus fullframe!

En ik ben erg negatief omdat ik van Tweakers eigenlijk verwacht dat ze dit soort berichten nuanceert en in ieder geval de onzin eruit haalt. Toevallig weet ik vrij veel van fotografie maar over onderwerpen waar ik weinig vanaf weet kan ik Tweakers als betrouwbare bron blijkbaar beter afschrijven. Zonde!
Maar er staat nergens dat er een optische zoom objectief in zit. Of lees ik dat nou fout. De zoom krijg je primair via een natuurkundig effect, namelijk door een andere lens (en oke, ook een ander grootte sensor, wat natuurlijk ook je kijkhoek verandert). Het belangrijke is dat ze wel degelijk een op fysica gebaseerde zoom hebben.

Ik begrijp heus wel welk punt je probeert te maken, en tuurlijk maar je haalt alle nuance weg over wat digitale en optische zoom inhoudt. Daarnaast zijn er genoeg zoom objectieven die minder scherp worden wanneer je zoom. Uiteindelijk heeft de kwaliteit te maken met implementatie van de techniek, zowel met optische en digitale zoom.
Oppo heeft dus ook nep zoom?
Het is bijna niet te geloven hoe een sprong ze maken (op gebied van hardware) tegenover de huidge high-end. De primaire camera heeft bijna 4 keer meer oppervlakte dan die van iPhones of een Galaxy S10. Een 1/2.6 inch voor 2x zoom met F2.0 is ook ongezien, net als de '5x' zoom (qua focal length is het echter 4x, de rest is crop). Vaak hebben zoom cameras een kleine 1/4" sensor. De macro camera daarentegen lijkt me wat overbodig, want een ultrawide met autofocus kan dacht ik ook gebruikt worden daarvoor?

Om al deze hardware in de behuizing te krijgen hebben ze wel een grote camera-bubbel en wat dikkere telefoon, maar daardoor is er plaats voor een grote batterij. Alleen jammere van het sterk afgebogen scherm, nogal kwetsbaar.

DXOmark en GSMarena ( https://www.gsmarena.com/...ands_on-review-2019p3.php) hebben wat camera samples staan. Ben nog niet helemaal overtuigd van het detail van de primaire camera, maar moeilijk te zeggen zonder directe vergelijking. Denk wel dat Xiaomi nog moet werken aan z'n software tegenover de andere fabrikanten.
Scherp geprijst gezien de cameramogelijkheden.
De SOC en het scherm zijn dan wel goedkoper maar als ik naar de RedMi 5 en 7 van mijn broertje kijk zijn die op zich prima. Ik was bij die toestellen ook al onder de indruk van de camera opties gezien de prijs.

Ik ben heel erg benieuwd hoe deze het gaat don.
De Premium Edition doet het in de DXOMARK erg goed. Samen met de Mate 30 Pro aan kop.

https://www.dxomark.com/x...um-edition-camera-review/

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 5 november 2019 11:39]

Voor de prijs is het zeer goed, ben wel benieuwd naar de iphone pro, die staat er helaas nog niet tussen maar vergelijken met mijn s10+ is de 11 pro aanzienlijk beter, waarbij ik dat niet had met de huawei p30 pro.

5 lensen is in mijn optiek 2 te veel en een slechte trend, want ik hoef echt niet de meer lenzen is beter trend te zien. Primair zoom en ultrawide zijn ruim voldoende, macro klinkt leuk op 1.5cm maar dan zorgt je kleine afstand ervoor dat het toestel al het licht blokkeert (daarom liever een 100mm macro dan 50mm macro op een -echte- camera, kan je van verder af de zelfde foto nemen) maar het is leuk dat je de keuze krijgt voor die prijs alleen jammer dat er geen technische innovatie komt als miniatuur wide to tele lens, just slap on a few extra camera's.
Het is een perfecte marketingtruc om onwetende kopers om de tuin te leiden. Ik voorspel binnenkort ook goedkope smartphones met een multi camera setup. Niet omdat die betere foto's maken, maar wel omdat ze beter zullen verkopen. Net als de bij de gewezen megapixelrace is ook de hoeveelheid camera's niet evenredig met de kwaliteit. Google heeft dat zelfs tot de Pixel 3 kunnen aantonen; één goede camera in combinatie met een perfecte software-aansturing deden veel multi camera setups van andere smartphones verbleken (vandaar dat de Google Camera (GCam) APK populair is bij modders).

Dat software ook belangrijk is vergeten vele smartphonefabricanten. Zo gebruiken vele toestellen dezelfde Sony lenzen (IMX363, IMX586), maar zijn de kwaliteitsverschillen toch enorm verschillend door het gebrek aan goede software die ze aansturen. Ook Sony zelf slaagt er niet in om zijn in zijn eigen toestellen hun eigen lenzen te voorzien van de "juiste" software, want vaak is de camera beneden de verwachtingen.
Wel de xiaomi mi9 met sony camera's is echt wel goed. ik kan persoonlijk vertellen dat de kwaliteit en zeker bij nightshots, van onze Mi 9 beter is dan onze iphone X smartphones die meer dan dubbele kosten.

Ooit al een MI 9 in je handen gehad ?
Neen, en ik beweer ook nergens dat mi9 slechte foto's zou maken.
ah sry. Ik had me laten misleiden door de eerste zin dat het een marketingtruc zou zijn voor onwetende kopers. :)
"Ook Sony zelf slaagt er niet in om zijn in zijn eigen toestellen hun eigen lenzen te voorzien van de "juiste" software, want vaak is de camera beneden de verwachtingen."
Ik begreep dat dit bij Sony te maken had met een soort "interne concurrentie".
nieuws: Sony: interne obstakels zorgden voor mindere camera's in Xperia-telef...

Ik weet niet of dit voor de huidige generatie nog geldt maar ik vond het wel bijzonder om te lezen.
Het ligt eraan wat je eisen zijn.
Als je een point en shoot type bent dat gewoon snel een goede foto wilt, zou je beter voor een Pixel3/3a/4 kunnen gaan.
Wil je flexibiliteit en instelmogelijkheden, dan kan een multi camera setup zeker meerwaarde bieden.
dan zorgt je kleine afstand ervoor dat het toestel al het licht blokkeert (daarom liever een 100mm macro dan 50mm macro op een -echte- camera, kan je van verder af de zelfde foto nemen)
u hebt geen flash ?
Als de review de camera's in top tot bottom opgeeft (wat ik aanneem maar assumption is the mother...want dat was het dus niet zo zie dit plaatje) werkt de flash niet, (als hij in lijn was met de camera) te dichtbij, maar ik zie dat de kleinste camera opening (zie bovenste link) de macro camera is. Dan werkt de flash gewoon niet probeer het op je eigen telefoon, zet de flash aan en plaats een object op 1.5 cm, als hij al belicht zal de belichting verschrikkelijk lelijk zijn door de enorme schaduw effecten. Nu moet je met een mini reflector werken :+ maar op 1.5 cm werkt de flash helemaal niet van de xiaomi en kan je verder af schieten ~7cm dan heb je de zelfde macro functie als veel andere toestellen (de s10 ~8.5cm scherp) en nog steeds last van lelijke schaduw als hij al belicht.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 5 november 2019 12:40]

Super. Als daar ook nog een goeie gcam-port voor komt, heb je een heel indrukwekkende camera voor relatief weinig geld.
De Premium Edition doet het in de DXOMARK erg goed. Samen met de Mate 30 Pro aan kop.

https://www.dxomark.com/x...um-edition-camera-review/
Heel mooi, al zou ik daar graag nog een klein disclaimertje aan toegevoegd willen zien. Het verdienmodel van DXOMARK is onder andere advies en consult voor het optimaliseren van de camera's van mobiele telefoons. Waarbij ik toch vermoedt dat dat optimaliseren vooral bestaat uit aanpassingen om zo hoog mogelijk in de benchmarks van DXOMARK te verschijnen.
Ze hebben naar eigen zeggen tientallen fabrikanten als klant en ik zou het wel aardig vinden om te weten of Xiaomi en Huawei daar toevallig ook onder vallen....

[Reactie gewijzigd door CharlesND op 5 november 2019 17:50]

Camera mag er zijn :) Gedeelde nummer 1 op DxOmark.

[Reactie gewijzigd door injectx op 5 november 2019 11:40]

Je moet je afvragen hoe serieus je DXomark moet nemen ...
Iphone 11 staat er nog steeds niet bij, ook niet ruim na de release van de Deep fusion software.
Hoe kan dat nou ?
Een ander toestel, zoals deze, staat er direct bij, getest en al !

Ander voorbeeld, kijk eens naar de score van de OP7pro. Iedereen weet dat de camera niet het zijn sterkste punt was, maar toch een redelijk hoge score en zelfs beter als de Pixel 4 !

Nogmaals, je moet je afvragen wat je met dit soort scores moet.
Super! Volgens de Xiaomi Twitter channel, wordt in de komende dagen de Mi Note 10 aangekondigd. Dit is de EU/wereldwijde variant van de CC9 Pro.

Tevens zijn er geruchten omtrent de Note 10 Pro. Deze heeft veelal dezelfde camera specs, echter een Snapdragon 855+.

Mijn vrouw heeft een Note 8 Pro (zijn woonachtig in Spanje, dus hebben hier Xiaomi winkels). 260 EUR, heeft een 64MP camera (Samsung sensor, net als de 108MP) en bevalt SUPER!
Damn.. wat een telefoon voor die prijs. Misschien maar importeren als die een beetje beschikbaar is. Ben benieuwd!
Mi note 10 wordt morgen in spanje aangekondigd (Is de non-China varriant).
Bij Gearbest nu te koop voor 449 euro. Code
GBMINOTE10 geeft tijdelijk 99 euro korting op de normale prijs van 559 euro.
Daarvoor kun je de 128 gb variant toch bijna niet laten liggen?
Ow wat gaaf! Hopelijk presenteren ze hem in Nederland bij het aankomende Xiaomi Fan event! Hoorde dat er in ieder geval wat nieuwe hardware te zien viel *duimen*.

Had Xiaomi niet ook in Finland een R&D center geopend om de kwaliteit van hun software te verbeteren? Al die lenzen en MP zijn wel leuk, maar online zie ik voornamelijk nog mensen vragen wanneer er Gcam beschikbaar is voor hun device
In Nederland zal het dan deze worden: https://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_note_10-9936.php en later een Pro variant met een SD855(+)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 5 november 2019 12:21]

Prima wat voor een naam ze hem geven, als ik hem de 16e maar kan zien :p
Jammer dat hij een notch heeft, anders insta buy.
Wat is er zo bedreigend of afstotelijk eigenlijk aan een notch?
Ik heb er ook eentje op mijn OP6, en zou toch graag gewoon een notchless scherm hebben, Je kan die ruimte toch niet altijd goed gebruiken in applicaties en spellen. Ook al kan je het uit zetten je mist eigenlijk toch wat ruimte.

Plus ik vind volledige schermen aan de voorkant super vet!
Bedreigend lijkt me niet maar qua design kunnen mensen dat natuurlijk storend of erg lelijk vinden. Ik ben er ook niet zo een fan van.
Tja, als het niet hoeft liever niet toch? Is natuurlijk persoonlijk! Toch net een stuk scherm dat voor mij opvallend mist. De punch hole cameras vind ik eigenlijk nog minder mooi.

De 9T is wat mij betreft een perfecte oplossing. Daarom jammer dat Xiaomi dat design niet aanhield voor deze, maar misschien komt die nog. 9T heeft alleen weer geen OIS, en dat is weer een gemis.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 5 november 2019 13:34]

Inderdaad. Persoonlijk vind ik de afgeronde hoeken & randen veel storender (en outdated) dan een mini druppelnotch. Jammer.
Kom maar door! Xiaomi is wel erg lekker bezig. Het nieuwe OnePlus?

EDIT: Komt de telefoon trouwens niet als Mi Note 10/ Note 10 Pro naar Europa? Die wordt morgen aangekondigt dacht ik gezien te hebben.

[Reactie gewijzigd door mrgnex op 5 november 2019 11:47]

Hoe ik het begrepen heb is dat dit inderdaad de Mi Note 10 wordt, en er mogelijk een Mi Note 10 Pro komt die een Snapdragon 855(+) zal hebben.
Xiaomi was altijd al bang voor buck voordat OnePlus er was. Alleen waren ze niet globaal verkrijgbaar, dat is pas recent.
Jep! Zelf heb ik hier nog een mi2 in de lade liggen waar ik echt jaren lang van heb genoten!
Xiaomi is een merk dat ik altijd in de gaten houdt voor hun goede prijs/kwaliteit; vaak is de community support op XDA ook heel goed voor hun telefoons.
Is deze ook te unlocken zodat er wat anders dan google op kan?
Jup, alle Xiaomi telefoons zijn te unlocked. Wel is het vaak 360 uur wachten voordat het mag.
Sweet, dan kan ik ket me mi9 ook nog een tijdje door,,
denk dat over deze sailfish of ubuntu touch dan mik (heb me nog niet verdiept in de mogelijkheden, dus als iemand een leuk threadje heeft) en dan de mi10 ernaast, blijkt dat ik idd vrij van de google diensten ben (volgens mij enkel nog voor mijn phone en spambox) dan ga ik helemaal over.
hoopte eigelijk dat hongmeng wat harder doorgeduwd werd, dan had ik die bij een huawei out of the box kunnen hebben
Kan Xiaomi niet eens logische modelnamen verzinnen? Je ziet zo echt door de bomen het bos niet meer
De mooiste vond ik dat de Mi CC9 in Nederland de Mi9 Lite heet. Met de CC9 Pro is er nu dus een Mi9 Lite Pro. Daarvan is trouwens ook een Pro-versie met een 8P camera. De Mi9 Lite Pro-Pro :+
Die zijn logisch hoor ...voor Xiaomi weliswaar... :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.