Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Riot Games werkt aan competitieve tactische shooter met verschillende personages

Riot Games werkt aan een tactische shooter met personages die ieder unieke eigenschappen hebben. De game lijkt daarmee op bijvoorbeeld Overwatch. Riot wil de competitieve shooter jarenlang gaan ondersteunen, net als League of Legends.

De game heeft nog geen naam en wordt nu door Riot aangeduid als Project A. De studio toont een video met uitleg en eerste beelden, maar het gaat nog om een 'ontwikkelingsfase'. In de loop van volgend jaar gaat Riot meer bekendmaken over de nieuwe game, een verschijningsdatum is er nog niet.

Riot Games wil een tactische shooter neerzetten met 'meer creativiteit' en 'meer stijl' dan wat er nu op de markt is. De ontwikkelaar belooft veel tactische mogelijkheden en speelstijlen, door het toevoegen van verschillende soorten personages. Welk soort personages er komen en wat voor eigenschappen die hebben, is nog niet duidelijk.

In de aankondiging legt de ontwikkelaar veel nadruk op zaken als de globale infrastructuur en de netcode. Riot zegt hieraan veel aandacht te zullen besteden en ook belooft de studio zijn best te doen om cheaters te weren.

De game lijkt met name te concurreren met Overwatch van Blizzard. Die game krijgt geregeld nieuwe personages, zogenaamde Heroes. Vermoedelijk gaat Riot Games met zijn tactische shooter hetzelfde doen. De studio zegt dat de game net als League of Legends jarenlang zal worden ondersteund. Het is nog niet bekend wat het verdienmodel voor de game zal zijn.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-10-2019 • 10:52

70 Linkedin

Submitter: ye-roon

Reacties (70)

Wijzig sortering
Een mix tussen counter strike en overwatch is iets wat ik zelf niet zou hebben bedacht, maar nog wel eens heel goed kunnen uitpakken.
Dirty Bomb is brilliant en een zeer ondergewadeerde game
Is dat niet gewoon Rainbow6? :P
Dus Riot wilt concurreren met overwatch? er is een markt voor waarom ook niet. Maar ze zijn wel plots enorm veel op hun brood aan het leggen qua development druk met wat ze willen gaan uitbrengen in een heel korte periode.
een FPS, een MMORPG, een mobile game, een board game, een card game, ......
Ja, dat is niet raar als je beheerd wordt door de Chinese overheid nu.

Tencent is groot aandeelhouder van RIOT, die krijgen enorm veel geld erin gepompt nu. Zo waren er al issues uitgevaardigd dat je niks mag zeggen in hun games over HongKong protest.

(een van hun studio's is in HongKong) grappig genoeg.

Tencent begint steeds meer geld te pompen in grote bedrijven, en dat gaat ons zeker niet ten goede komen.
MMORPG ja? Waar vind ik daar meer info over?
Ik heb geen idee wat hij met MMORPG bedoelt maar er is waarschijnlijk wel een game (project) die een beetje op Diablo lijkt met een isometrisch perspectief aangekondigd.
Als je alles op een paart wed en dat paard breekt zijn been (afgemaakt), dan heb je best wel een probleem. Ze gaan nu inzetten op meerdere paarden en ze hebben genoeg omzet om daar wat mee te kunnen doen (investeren in wat anders). Op een gegeven moment is de rek ook wel uit LoL, er zitten nu al 145 heroes in...
Ben ik de enige die de moed in de schoenen zakt als ik hoor dat het classbased is?
Ik ga denk zelf een FPS maken.. GMGK - Gelijke Monikken Gelijke Kappen.
Toch heb je zelfs bij bv een CS geen classes, maar je loadout bepalen wel redelijk 'je job', ergo je class. Sniper, recon, heavy, beetje het principe ondanks ze daar geen classes hebben :P

Nee, dan moeten we gewoon UT Instagib weer terug halen :D
Er is echt wel een verschil tussen de wapens die gekocht worden in Counter Strike en de skills en mogelijkheden die heroes hebben in bijvoorbeeld Overwatch. De skills in Overwatch kunnen ervoor zorgen dat jij de uitkomst van een gevecht kan bepalen waarbij de wapens in Counter Strike net zo effectief zijn als de persoon die ze hanteert.

Ik wordt overigens ook erg moe van dit soort games. Ik heb Overwatch gekocht, en gespeeld maar heb altijd het gevoel gehad "dit is gewoon Team Fortress (2) alleen nog meer luck based." Daarnaast is de bekendheid van de pro gaming scene van Overwatch mij totaal onbekend. Ik weet dat het er is, maar hoor er nooit wat van. In tegenstelling tot LOL, DOTA2, en CSGO.

[Reactie gewijzigd door masterwillems op 16 oktober 2019 12:14]

ehh...........................

Nee.

Je vaardigheid bepalen je rol in CS, niet je wapens.
De welbekende R8 revolver ... Je moet alsnog raak schieten, maar het helpt wel ;)
Uh, nee. Dat is echt alleen op low level. Als je high level (level 10 faceit bijv. ) speelt, maakt dat niks uit.
Je hebt bijna gelijk.

Het ligt eraan welk level je bent.

Ik ben zelf global... maar als iemand aan z'n limit is kwa rank dan word 't dus lastiger omdat je tegen mensen speelt die net zo goed zijn als jij of beter. Wat ik dan ook vaak zie is dat mensen heel erg afhankelijk zijn van de AWP. Geef je ze een rifle omdat er weinig money is dan kunnen ze er niks mee. Dit komt vaak voor en ook op global elite level.

En daarnaast is het allemaal personal preferences.
Dat heeft werkelijk niets te maken met wat ik net zeg...

Dat sommigen alleen kunnen awp'en, en sommigen riflen, dat is feit. Heeft niets met je rank te maken want het hele rank systeem in CS raakt kant noch wal.

Maar "sniper" is geen rol. "Heavy" is geen rol. Wat ik dus ook zeg, de gun bepaalt je rol niet, de vaardigheden van de speler bepalen de rol.
Laten we dan meteen weer Quakeworld gebruiken :) als je het over InstaGIB hebt
Ik vind class based juist leuk. TF2 en Overwatch zijn een van mijn favoriete games. Ik ben wel benieuwd waar ze mee komen.
Ja, tot mijn verdriet vinden de meeste mensen het leuker denk ik. *sigh*
Hoewel ik TF2 welk leuk vond.. maar dat was met een vriendenclubje.
Ik ga het wel proberen als er een free weekend is ofzo.
Wat @Nieuwevolger hieronder zei snijdt ook wel hout.
Toch had ik bij TF2 het idee dat mijn persoonlijke prestaties er meer toe deden dan bij Overwatch. Ik kan er niet de vinger op leggen wat dat precies is, maar ik was snel klaar met Overwatch. Misschien ben ik geen pure teamplayer : ?
Ik ook niet, ik hou er van om onstrategisch 'No gutts, no glory. ' te beuken.
'Maximum risk, maximum reward.' maar soms -eigenlijk vaker dan niet- 'no reward'. O-)
Maar dat geeft niet want ik doe het altijd met veel stijl en flair. Dat vind leuk om te doen in een game.
Sowieso wordt ik wel eens moe van die mensen die tegen een team dat 2x beter is blijven hameren op een of andere taktiek alsof dat het verschil in kwaliteit van spelers zou opheffen. Soms speel je tegen Barcelona, en dan verlies je gewoon 9 van de 10 keer verschrikkelijk.

Skill Tiers _/-\o_
Dat is omdat tf2 geen echte ult heeft die echt vast zitten aan de klasse maar meer aan se items die je hebt. Ook de klasses zelf zijn meer skill-based, sticky- en rocket jumps, en de andere klassen. Ook heeft iedere klasse echt een counter klasse. Ook dat je mensen echt kunt dominaten is best fun.

Over het algemeen zijn skillbased games veel moeilijker om goed in te worden en net daarom heb je dat gevoel van dat was mooi van mij, eindelijk eens die andere kunnen verslaan.
Je hoeft ook niet zo lang een klasse te zijn meestal in TF2 als je respawned kun je wisselen.
Ik ben uit TF2 gestapt toen ze begonnen met al die extra's. Achievement dit, skin dat, flamethrower zus. Hoedjes. Zelf vond ik de demolition het leukst. Die met die kleefbommen. (Denk dat het demolition was, lang geleden)

Misschien dat je door classes in een spel te brengen ook afdwingt dat mensen meer samenwerken.
Dat denk ik wel.
Ik scout had de max rank van de strange shotgun, denk het iets van 400u op de zelfde server gespeeld heb 2 fort cool, tot deze stopte en dan ben ik ook maar gestopt.
Neem aan dat dit Free to Play wordt net als League...
Het moet natuurlijk lijken op League of Legends maar dan een copy van overwatch ;)
Ik snap het probleem niet zo. Volgens mij zijn er legio FPS-games om uit te kiezen, veelal met verschillende kenmerken. Als je de specifieke eigenschappen van deze game niks vindt, dan laat je hem toch gewoon links liggen en ga je 'gewoon' CS, Battlefield, CoD spelen?
Ik had vroeger erg veel plezier met Enemy Territory, en dat was class based. Rambo medic was men favoriete class.
Het heeft inderdaad voordelen om allemaal hetzelfde te zijn, maar een class based game heeft ook andere voordelen. In Enemy Territory bv. was teamplay essentieel om de objectives te kunnen halen. Dat gaf een heel leuke dynamiek.
Return to Castle wolfenstein kon ik wel pruimen. Enemy territory iets minder. Maar bij deze games had je beperkte keuzes. Niet zoals in overwatch bijvoorbeeld, een tank, healer, dps. Hier had je lietenant die ammo kon geven of airstrike callen, engineer die je nodig had om dingen op te blazen en medics om te reviven en healen. Dan was er nog de soldier die een paar andere wapens kon gebruiker
Typische setup op de meeste mappen was in 6vs6 voor attack: engineer, 3 medics, soldier (sniper of panzer) indien de map het toeliet en dan nog lieutenant of extra engineer. Waarbij de soldier dikwijls nog eens engineer of lieutenant ging spelen. In defense solder (panzer of sniper), medics, lieutenant en werd een engineer dikwijls zelfs overgeslagen.
Maar hier was je beperkt in in keuzes. Bij overwatch heb je meerdere types met hetzelfde doel elk met hun extraatjes. Das wel leuk op zich, maar kan me minder boeien dan RTCW. Ik heb geen interesse in jumpen/vliegen/daken beklimmmen en al die consoorten. Gewoon straight up shooter zonder al te veel poespas. Als ze een update van RTCW zouden uitbrengen die dicht tegen de vorige versie zou aanleunen qua gameplay. Dat kan wel iets worden
Tsja dit is gewoon een natuurlijke evolutie in FPS development en persoonlijk vind ik dat een hero/class based shooter ontzettend veel diepgang en plezier in een game brengt. GMGK is op zicht niks mis mee, maar ik denk dat de meeste mensen dat inmiddels wel een beetje hebben gezien.

[Reactie gewijzigd door temp00 op 16 oktober 2019 14:25]

maar ik denk dat de meeste mensen dat inmiddels wel een beetje hebben gezien.
Terwijl class-based shooters ook al een jaar of 20 terug gaan, dus daar kan het niet aan liggen. Persoonlijk leg ik de leegloop van traditionele shooters neer bij de grote studio´s die hier hun primaire product van hebben gemaakt.

Hopelijk gaat Ground Branch een beetje zoden aan de dijk zetten.
Ja, ik zelf houdt meer van hersenloze shooters. Ligt meer aan mij, de markt gaat sowieso waar de massa zit vermoed ik dus het gros van de tweakers zal juist wel voor dit soort diepgang zijn.
Ben ik de enige die de moed in de schoenen zakt als ik hoor dat het classbased is?
Ja en nee, maar wellicht voor andere redenen. Mijn eerste gedachte was "Another one!". ;-)

Maar als ik eerlijk ben heb ik meer lol gehad in class based shooters dan in classless shooters zoals Counterstrike. Denk aan bv. Quake Wars, Tribes en Planetside 2 (naast de welbekende Overwatch). Maar er zit een groot verschil tussen wat een classbased shooter met een handjevol rollen en een enorme hero lineup zoals Overwatch. Het voordeel van die laatste is dat het spel gebouwd is om uitgebreid te worden, terwijl de meeste anderen gebouwd zijn om het met x aantal classes te doen. Geen uitbreiding op speelstijl zorgt voor sneller verloop. Je merkt dat elke keer wanneer een nieuwe hero wordt toegevoegd er weer een uptake is in participanten, niet alleen bij FPS, maar ook bij MOBA.

En laten we eerlijk zijn, wat zou je meer willen zien dat Counterstrike dat het een nieuw spel nodig heeft? Ik verwacht dat juist RIOT een enorme aanhang heeft met LoL zodat ze makkelijker hun fans wat nieuws aan kunnen smeren...
Ik zou je Hell Let Loose aanraden, maar dat is ook met classes.

Mischien Black Squad?
Ik ben benieuwd of ze genoeg creativiteit en stijl kunnen toevoegen om daadwerkelijk onderscheidend te zijn en wat ze daar precies mee bedoelen.

[Reactie gewijzigd door RoelDozer op 16 oktober 2019 10:58]

Zo te zien hangen ze qua artstyle richting Overwatch maar qua gunplay richting Counterstrike en qua character design richting LoL (diversiteit, keuze en uniqueness).
Gewoon Overwatch van Riot Games dus?
we weten nog niet genoeg om te zeggen dat het een overwatch clone is, het zou een beetje op overwatch kunnen lijken maar ik denk dat ze minder voor de arcade feeling willen gaan en voor de wat realitische feel.
:P
Dat blijkt niet echt uit de graphics tot nu toe. Het ziet er nogal cartoonish uit. Ik sla 'm sowieso over want competitief online is niet mijn kopje thee.
Misschien wordt dit het spel waarvoor ik eindelijk een PC ga bouwen. Ben benieuwd naar hoe het uiteindelijk speelt.
waar zijn die goede oude FPS shooters zonder abilities en heroes.
Gewoon een mordern FPS shooter zonder alle toeters en bellen erop met competitive.
PUBG is helaas alleen nog battle royale, CSGO is niet zo goed als iedereen denkt, heb het 2 weken gespeeld was toen al klaar.
Ja maar pubg is gewoon een multiplayer fps shooter "zonder alle toeters en bellen erop "

anders battlefield V ?
Die zijn obscuur geworden omdat class-based shooters bot gezegd makkelijker zijn. Waar je vroeger gewoon heel goed moest zijn in schieten en tactisch bewegen, kan je nu gewoon een of andere ability tegen een scenario aan gooien die alles oplost. Vroeger met TF/TF2 was het nog nieuw en leuk, nu begint het wel een beetje afgezaagd te worden.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Ground Branch
Die zijn obscuur geworden omdat class-based shooters bot gezegd makkelijker zijn.
Ik zou zeggen dat de unclassed-based shooters bot gezegd saaier zijn en de aandacht minder lang houden.

Dat class-based shooters makkelijker zijn heeft imho te maken met de gunplay mechanics die simpler zijn bij oa. Overwatch. Er zijn echter genoeg class-based shooters geweest die de gunplay een stuk beter hadden dan Overwatch.
[...]

Ik zou zeggen dat de unclassed-based shooters bot gezegd saaier zijn en de aandacht minder lang houden.
Stiekem komt dat ook gewoon door de grote namen in deze categorie. Activision, Infinity Ward, ooit Valve, geen van deze hebben de laatste tijd iets noemenswaardigs neergezet.
Battalion 1944 :)

niet in de moderne tijd maar wel barebone bijna call of duty 2 achtig gevoel :)

[Reactie gewijzigd door flyyy op 16 oktober 2019 12:26]

Welke is geannuleerd en ook gewoon classes had...
Ik heb hem heel veel gespeeld. Zat geen classe in voor zo ver ik weet. Dat hij geannuleerd is wist ik dan weer niet. Al is hij volgens mij nog wel te spelen en zelfs in huidige staat is hij leuk.
SQUAD, Battalion 1944, Tactical Ops (nu in beta), Hell Let Loose, Black Squad (zo even uit mijn hoofd) denk dat ik er dan nog wel wat mis.

Kap gewoon met creatief dode een in een dozijn - aAa games kopen, en kijk verder in de indiemarkt...beginnen eindelijk titels te komen in genre's waar ik al jaren op wacht.

Zo is/was het RTS genre enorm dood vanwege die kut MOBAs, gelukkig beginnen er nu weer basebuilding RTSs te komen :)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 16 oktober 2019 13:46]

Welke zijn dit dan? (basbuilding rtsses)
Altijd met veel plezier Supreme commander, C&C, Total annihilation, Warriors kings, en noem het maar op gespeeld.

Heb er geen echt goede nieuwe gezien ook niet Indië, behalve misschien Iron Harvest, maar das bijna company of Heroes achtig,
Meer tactische punten innemen en troepen management

Dus als er leuke nieuwe basebuilders zijn dan houd ik m'n ogen open
Jarenlang wordt er gezegd dat Riot met een CS-killer gaat komen en nu komen ze af met een Overwatch clone, een game dat, als ik bepaalde mensen in de scene moet geloven, mogelijk een stille dood zou kunnen sterven op gebied van esports.

Jammer!
Ik ben benieuwd of dit het project is waar Volcano (maker van o.a. de Counter-Strike map de_cache) al jaren bij Riot Games aan werkt.
Dat is het inderdaad denk ik, aangezien je in het filmpje Volcano in de achtergrond ziet
Ha, inderdaad, in de eerste paar seconden ook al.
Kijk eens naar de gunplay, dat is imho veel meer CS dan Overwatch.
Ziet er erg boeiend uit. De grafische art stijl spreekt erg aan, maar wat ik vooral bijzonder vind is dat ze inzicht geeft over de technische focus van de game.
Het spel lijkt technisch/mechanisch erg goed in elkaar te zitten van wat ik uit de video kan halen. Dingen als Peeker's Advantage e.d. zijn namelijk niet-triviale problemen om op te lossen, en is ook 1 van de redenen waarom ik Rainbow Six: Siege achterwege heb gelaten.

Vanaf het begin beseffen dat de netcode het pilaar is waar je game op gebouwd moet worden en daar de focus op leggen is een vereiste voor e-sports.

Het anti-cheat systeem lijkt me ook interessant, en het is ook 1 van de redenen waarom ik CS:GO achterwege heb gelaten. CS:GO heeft een peer-based cheat detectie systeem genaamd Overwatch.
Als de game engine vanuit de grond ook is opgebouwd om cheats te detecteren.. ik ben erg benieuwd.

Game design technisch vraag ik me af of de skills/abilities in het spel genoeg functie hebben. Van de video te zien is de Time to Kill erg laag zoals in Counter-Strike. Dit kan ertoe leiden dat het velen malen efficiënter is om met je gun iemand te 1-tappen dan fancy te gaan proberen te doen met je abilities.

Al met al, ik zit vol interesse te kijken naar deze game en kan niet wachten op meer inside nieuws :*)

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 16 oktober 2019 12:16]

Peakers Advantage heeft meer met positionering te maken dan wat anders. Moeten we ook prefiren eruit gaan halen dan? Dit is een skil van ingame knowledge en aanvoelen van de situatie. Er is altijd een 'chance' situatie in elke situatie van de FPS.
/
Als je weet dat je arm daar uitsteekt, loop je toch verder naar acheren voor je door opening kijkt, of je nade eerst, of je flashed? of je lokt een schot uit om te kijken of hij er zit. Niet zo moeilijk allemaal(en heeft meer met map design en model size te maken dan wat anders). Ook het fiet dat je gun 'rechts' is kan meespelen.

Kan hij daar zitten, waar zijn mijn vrienden doodgegaan, wat is de movement, is het team aggro of defensief, wat is je eigen gunstyle, weet je waar je moet preaimen, wat zijn patronen die veel mensen doen en nog veel meer van dat soort kennis die je internaliseert als je oplet wat ger gebeurd ingame,

Ik word vaak voor cheater uitgemaakt, puur omdat ik 'weet' waar men zich ongeveer begeeft (d.m.v bovenstaande informatie). Die gast boven staat gewoon midden ergens zonder enige vorm van cover, als hij meer naar rechts was gaan zitten had die gast NOOIT hem zo kunnen outaimen.

https://www.youtube.com/watch?v=ekJzqSL7sls

Wat je er verder nog tegen kunt doen is gewoon daar op die hoek sprayen, en dan rent die vanzelf in de kogels.


Ben het wel met je eens qua netcode, en wat ook belangrijk is algemen performance(i.e drukke scene geen enorme FPS drops) ---> ability om config aan te passen voor maximale visuability, zoals FOV op 120 kunnen zetten en z'n dingen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 16 oktober 2019 13:55]

Peakers Advantage heeft meer met positionering te maken dan wat anders.
Jouw definitie is anders dan wat de makers van Project A en ik bedoelen. Het heeft nauwelijks met positionering te maken, maar meer met het technisch probleem dat komt kijken bij het verwerken en versturen van data over netwerken (netcode).

Kort voorbeeld schetsen wat er nu in ons gesprek misgaat:
Speler A staat ergens in het open veld.
Speler B staat om het hoekje.

Speler B kijkt om het hoekje en ziet Speler A eerst; voordat Speler A speler B ziet.


Jij beweert
  • Speler A heeft geen 'skil / ingame knowledge en doet de situatie niet aanvoelen' en wordt daardoor gestraft.
Wat Project A (en ik) bedoelen:
  • Beide spelers hebben in hun game client de data van de positie van de vijanden.
  • Zodra Speler B het hoekje omdraait, is een deel hiervan nog client-side. (Deze beweging wordt nu verzonden naar de server.)
  • Speler B ziet nu Speler A.
  • De server verstuurt nu de beweging naar Speler A + Speler B begint met schieten
  • Speler A ziet nu Speler B + De server ontvangt data dat Speler B heeft geschoten
  • Speler A sterft nu, nog eigenlijk voordat hij een kans heeft gehad om te reageren, aangezien hij achter de feiten aanloopt.
We spreken over totaal andere dingen.

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 16 oktober 2019 14:33]

Wat jullie bedoelen noem ik " lag compensation".
En dat is inderdaad in sommige games zo slecht, dat je in principe al gekilled bent terwijl je op jou scherm al achter de muur zit, maar de ander zo hard lagt dat het pas later op jouw scherm te zien is.


Bovendien zou dit minder een probleem zijn als men hun eigen servers kan hosten, ipv afhankelijk te zijn van de developer zelf.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 16 oktober 2019 15:52]

Riot heeft hun eigen anti-lag "tech". Lees volgende maar eens:
https://technology.riotga...-time-applications-part-i

Best wel indrukwekkend.
Thanks, interessant om te lezen, er zijn trouwens ook 'gameVPNs' die dit soort diensten aanbieden. Ze 'kunnen' voor kortere hops naar de server zorgen, omdat je provider niet altijd de snelste/beste 'hop' kiest maar de goedkoopste.

Dit lijkt er een beetje op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True