'Tactische shooter van Riot Games heeft behoorlijk wat overeenkomsten met CS:GO'

Voor een playtest van Riots komende tactische shooter heeft de ontwikkelaar een commentator van Counter-Strike: Global Offensive uitgenodigd. Volgens hem vertoont het spel nogal wat overeenkomsten met CS:GO en staan de abilities niet heel erg op de voorgrond.

Riot nodigde shoutcaster HenryG uit voor een speelsessie en hij heeft op Twitter kort verslag gedaan van zijn bevindingen. Het feit dat hij een voormalige CS:GO-speler is, zal voor Riot ongetwijfeld een belangrijke reden zijn geweest hem de game te laten spelen. HenryG geeft aan dat hij nog niet veel kan zeggen. Hij omschrijft het spel, dat door Riot Games wordt aangeduid als Project A, als een op rondes gebaseerde tactische shooter met twee teams van vijf, die het meest lijkt op CS:GO, aangevuld met 'de betere elementen van first person shooters met classes en heroes, zoals Overwatch of Apex Legends'.

In zijn korte verslag schrijft HenryG dat de unieke abilities gezien moeten worden als 'tactische toevoegingen en niet als potentieel te sterke combinaties waar andere op klassen gebaseerde games onder lijden'. Deze abilities moeten voornamelijk aan het begin van elke ronde worden gekocht, net als de wapens; hiervoor is een economie aanwezig die lijkt op die van CS:GO. HenryG lijkt aan te geven dat spelers vooral moeten terugvallen op de te kopen vuurwapens en niet te veel afhankelijk moeten zijn van de abilities. Alle klassen hebben toegang tot dezelfde wapens en volgens HenryG lijken de verschillende speelvelden op de structuur van die van CS:GO, met de nodige routes en knelpunten.

Net als in CS:GO moeten spelers onder meer een bom laten afgaan op een bepaalde locatie, terwijl het andere team dat juist moet verhinderen. Ook de gameplay rondom het gebruik van de vuurwapens vertoont overeenkomsten met de shooter van Valve. Zo kan een enkele kogel al genoeg zijn om een tegenstander uit te schakelen.

Riot Games is bekend van het ruim tien jaar oude League of Legends, maar werkt aan meerdere nieuwe games, waaronder een singleplayergame in League of Legends-wereld en Project A. Bij de onthulling van de shooter zei Riot Games dat het met Project A een shooter wil afleveren met 'meer creativiteit' en 'meer stijl' dan wat er nu op de markt is. Het bedrijf wil veel tactische mogelijkheden bieden en speelstijlen mogelijk maken door het toevoegen van verschillende soorten personages.

Door Joris Jansen

Redacteur

12-02-2020 • 14:19

83

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

Een mooie Enemy Territory vervanger zou leuk zijn, (ja Dirty Bomb zou dit moeten zijn, is helaas wat doodgebloed.. ;( )
Een Enemy Territory vervanging was Enemy Territory Quake Wars en die is ook nog steeds vet. Al is die ook al dood op een paar spelers en een enkele server na.

Ben benieuwd naar deze release.
Quake Wars was erg vet, maar ik las net dat begin dit jaar de gehele online was gekilled (op wikipedia).

Ik heb me ook vermaakt met Brink, maar Dirty Bomb heeft me nooit gegrepen.
Nee, het gaat over Quake Wars Online, een "spin-off"

http://www.dragonflygame.com/EN/Games/Online?id=qo
De authenticatie servers zijn inderdaad sinds een maand offline, maar je kan via de console connectie maken. Leuke is dat de ranking per campaign weer terug is.

Maar goed, eigenlijk is etqw dood😋
Geen vervanger maar een open source legacy client: ET Legacy
Afgelopen maand(en) toch weer grijs gespeeld. Op een aantal nieuwe maps na best vanilla gelaten.
V57
Woohoo

Je bracht me meteen terug. Het enige probleem met Legacy is dat ik het geluid nooit in orde krijg.
Wat vet dat ze dit nieuw leven in proberen te blazen! Zijn er veel spelers op dit moment?
Er is een server genaamd "F|A BEGINNERS #2 XPS". Deze server rouleert in de beste maps van vroeger en legacy zoals Goldrush en Siwa Oasis. Deze zit zover ik weet altijd wel vol.
Bedankt. Ik ga het installeren. Toch jammer dat er geen spel tot nu toe in de buurt is gekomen.

Battlefield 5 is leuk hoor, maar geen ET.
Ja, Dirty Bomb was lange tijd best leuk totdat ze allemaal extra onzin gingen toevoegen zoals die airraid shield en meer van dat waardoor IMHO de balance een stuk slechter werd.. Heb zeker in de midden tijd veel plezier aan DB gehad..

Welke andere ik ook mis is Battle Field Heroes, oh wat heb ik daar een plezier aan gehad, totdat ze ook daar ineens meer gametypes gingen toevoegen (en uiteindelijk gewoon stopte). Had bij release van Fortnite heel erg het gevoel dat een hoop modeldesigners van BFH daar aan hadden gewerkt (heb Fortnite zelf nog nooit gespeeld).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 23 juli 2024 16:51]

Die was vet hè! Die speelde ik op een gegeven moment liever dan CS, COD of andere shooters.
Ik heb toch een hele tijd enorm veel lol gehad met Dirty Bomb, die game was bijna perfect. Ook de classes waren enorm tof om te spelen.
Helaas komen er teveel AAA titels met flink marketing budget uit, waardoor Dirty Bomb is doodgebloed...
Dit is toch gewoon een mix van CS:GO en Overwatch? Logische move van Riot Games om dit op te pakken gezien de e-sports potentie.
Je zou kunnen zeggen dat alle team-based tactical shooters ergens tussen CS:GO en Overwatch liggen.

Helaas is CS:GO niet echt in de stijl van League of legends. Gameplay did meer op overwatch lijkt met champions en krachtige abilities uit de League of legends universe had me nog wel leuk geleken.
Het is wat je overeenkomsten noemt. Search and destroy bestaat al een lange tijd en is eigenlijk het hele idee van cs go. Search and destroy terrorists tegen swat.


Vind de vergelijking nogal nutteloos, ze maken een competitive shooter met kleinere maps waar je search and destroy kan spelen maar je moet wel vooraf wapens kopen.


Moest je dit vroeger ook niet doen in S.W.A.T?
Het gaat verder dan dat qua vergelijkingen. Zo geeft HenryG ook aan dat een headshot met elke primary genoeg damage zal doen om de opponent om te leggen.
Het gaat verder dan dat qua vergelijkingen. Zo geeft HenryG ook aan dat een headshot met elke primary genoeg damage zal doen om de opponent om te leggen.
Dat is in CS:GO toch niet zo? Niet met een M4 in ieder geval. In de praktijk heeft namelijk vrijwel iedereen head armor behalve in een pistol of eco round. In casual mode heeft iedereen zelfs standaard head armor.
met de populairste wapens wel namelijk de ak47 en awp. Een m4 heb je meestal enkel omdat je een geen terrorist bent. En twee nog geen terrorist van zijn ak hebt kunnen beroven. xD
3 van de primaries in CSGO zijn headshot kill. Ik weet niet hoor, maar dat is ver van allemaal

"Geen terrorist zijn" is de helft van het spel. Je hebt zeker niet altijd een AK en met een M4 moeten dealen komt heel vaak voor

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 16:51]

dat mag ik hopen, wel zo "realistisch"
Qua realisme kun je beter hopen dat het niet teveel op CS lijkt...
Als je realistische wapens wil moet je Red Orchestra spelen.
Of Insurgency, ARMA serie
Goh, ja dat was een heerlijke mod in UT2004, heb ik ook jaren gespeeld.

Ik ben noooooit weer een spel tegengekomen dat zo realistisch was, zulke goede mappen, honderden sniper nests per map, veel assault mogelijkheden in een map, veel objectives, veel verschillende types objectives, meer objectives :P.

Zou het nog net zo goed zijn als toen? Ben wel benieuwd ondertussen.
Inderdaad, kogels die onder een hoek van 60 graden uit je loop vliegen.. Maarja, concessies, het geeft wel weer een hele learning curve om alle recoil patterns te masteren wil je goed kunnen sprayen. Voegt wel weer een dimensie toe aan het geheel.
Waarom altijd zo'n focus op realisme?
Willen we niet gewoon spellen die *leuk* zijn? Realisme kan leuk zijn, maar het is geen doel op zich.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 23 juli 2024 16:51]

Sure, daarvoor zijn games als destiny toch? waar headshots niet killen.
voor shooters die focussen op mens tegen mens, is een headshot die instant kill geeft voor mij een must.
Dit is in CS GO dan weer niet.
En dan nog verder dat wapens en abilities aan het begin van een ronde gekocht moeten worden.
Generally speaking, 'abilities' primarily need to be purchased at the start of a round instead of earnt over time with the same economy reservoir as the weaponry.
en
Similar to CS:GO, with the economy system, you could partially invest into rounds with less-fire power to take a gamble on a round and enter with basic abilities/utility.
En juist dit is (voor mij) was CS:GO onderscheid van games zoals Raibow Six Siege & COD waar de Search and destroy game modus ook bestaat. Dit voegt een extra level van strategie toe wat ik mis bij de andere games
Klopt, want in het echt is dat natuurlijk nooit zo. Dat is alleen in CS:Go het geval... dat deden games al ver voor CS:go


Overigens bovenstaande is sarcasme! Headshots kill is al iets heel ouds, sinds de uitvinding van de vuurwapens volgens mij

[Reactie gewijzigd door corset op 23 juli 2024 16:51]

Ik denk dat je met een goed gemikte kruisboog of longbow ook wel al headshots kon maken. In ieder geval tot tegenstander armor++ unlockte. ;)
Ik denk dat er wel meer overeenkomsten zijn dan enkel de "gamemode". Teams van 5 tegen 5, verschillende rondes per game, de economie (dit is een zeer belangrijke, hoeveel shooters moet je je gear aan het begin van de ronde kopen met geld die over de rondes heen gaat?), blijkbaar zijn de classes en abilities ook niet spectaculair sterk dus is het meer een skill-based shooter dan een Blad-Steen-Schaar klasse shooter, ...

Ik hoop eigenlijk al jaren op een CS:GO kloon. Technisch is CS:GO (bijna) perfect, alleen die community erachter is zo kinderachtig en toxic, ... Bovendien vertikt Valve het ook om iets aan al dat gecheat te doen. (Waarom zouden ze ook, het geld blijft nu toch maar binnenstromen) En deze game zou wel eens dé CS:GO-killer kunnen zijn, god ik hoop het.
Ik wacht op een soortgelijk gevoel die ik had bij Soldier of Fortune II: Double Helix.
Dat spel online was werelds!
Grappig dat je dit spel vernoemt, heb dat letterlijk 2x (de CD-ROM van) kapot gespeeld, die gold edition heb ik zelfs nog liggen als emotioneel aandenken.
Geweldig! Vooral de mods, custom maps, skins en meer! En dan de binds om snel te 'spreken'. Vond dat een echte skill-based game
Tjeesus wat heb ik dat lang gespeeld zeg, RocMod eigen server, clan, zelf real damage pk3 maken, voice packs maken, skins etc etc etc.
Dat was echt een goed spel, zelfs de demo werd altijd gespeeld, lang nadat de game zelf uit was waren er nog servers waar de demo draaide.

CS source was ook in die tijd, Oh en UT !! (Unreal Tournament) mooie herinneringen aan die games en tijd.

[Reactie gewijzigd door iew op 23 juli 2024 16:51]

NL!EXP, SW@TT, SKULL&BONES. Al die clans doorlopen. Precies wat jij zegt, het brengt bij mij wat teweeg O-)
Ik hoop eigenlijk al jaren op een CS:GO kloon. Technisch is CS:GO (bijna) perfect, alleen die community erachter is zo kinderachtig en toxic, ... Bovendien vertikt Valve het ook om iets aan al dat gecheat te doe
Ik moet eerlijk zijn ik heb zowel css als csgo nooit kunnen smaken. Voor de feeling speel ik af en toe L4D2 omdat daar de AK nog wat aanvoelt zoals in cs 1.5. CSGO leunt te veel aan bij het oude urban terror/tactical ops qua snelheid.
En juist dat het veel leunt op de oude tactical ops is de reden waarom ik het heel leuk vind, juist de originele CS vond ik niet veel aan (net zoals de maker van TO, want die was TO begonnen vanwege dat die de campers en trage gameplay beu was).. maar je hebt gelijk hoor, CS:GO is in mijn ogen gewoon TO4. hehe..
Ik hoop eigenlijk al jaren op een CS:GO kloon. Technisch is CS:GO (bijna) perfect, alleen die community erachter is zo kinderachtig en toxic, ... Bovendien vertikt Valve het ook om iets aan al dat gecheat te doen. (Waarom zouden ze ook, het geld blijft nu toch maar binnenstromen) En deze game zou wel eens dé CS:GO-killer kunnen zijn, god ik hoop het.
Ik weet niet op welk niveau speelt of dat je geen prime speelt, maar ik kan me totaal niet vinden in jouw opmerking over de kinderachtige community. Ik heb bijna 2000 uur in CS:GO zitten en speel eigenlijk voornamelijk matchmaking (LEM-Global) en ik kan mij niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst tegen iemand speelde waar ik 100% overtuigd was dat iemand cheatte. Je komt inderdaad soms wel eens iemand tegen die een beetje toxic is, maar dan denk ik maar dat diegene heel graag wilt winnen. Verder gebruikt Valve AI om cheaters op te sporen en zijn er regelmatig grote ban waves wanneer er weer een paid cheat ontmaskerd wordt. Natuurlijk is mijn mening maar n=1 en zijn er een heleboel anderen die deze mening niet delen, maar ik zie altijd veel negatieve dingen over CS:GO waar ik me totaal niet in kan vinden.
Je speelt dan ook op het niveau waar dat het minst voor komt, ikzelf ben ook LEM maar speel helaas vaak samen met mensen die dat niet zijn. Toxic is meer dan de helft van mijn party-games en kom ik zelfs solo ook nog vaak tegen.

Heb laatst een heel eind niet gespeeld en dus rank verloren, zit nu op MG2 en dat is echt huilen met de pet op. Overduidelijke wallhacks, de ping-abuse (het voordeel dat je daarmee behaalt tijdens het corner-peaken abusen dus), constant uitgescholden worden omdat je niet mee doet aan een suicide rush, russen die het vertikken om Engels te spreken (dit is de laatste tijd echt steeds een grotere plaag geworden) tenzij om je uit te schelden uiteraard, ... misschien wordt ik gewoon onverdraagzaam maar ik heb echt geen zin (meer?) om daar mee om te gaan de laatste jaren.
Ik zit nu op het moment in MGE/DMG daar is het ook om te huilen het constante russische gelul (omdat die mensen incapabel zijn om discord/teamspeak uit tevogelen) toxic beheavior en dan ook nog eens de obvious wallhacks/aimbot die je tegen je krijgt.
Inderdaad dit heeft naar mijn mening meer weg van overwatch dan van CS:GO
Persoonlijk vind ik de overall look overeenkomsten hebben met CS:GO. Zoals je ziet in het filmpje zijn voornamelijk de eerste secondes welke je het gevoel geven in CS bezig te zijn. De magican style erover heen maakt het weer uniek.
Ligt het aan mij of ben ik de enige die baalt van de steeds korter wordende time to kill in shooters?
Waar je vroeger door skill er nog mee weg kon komen als je verrast werd door je tegenstander(beter kunnen aimen of ontwijkend bewegen), ben je tegenwoordig gegarandeerd de lul als je verrast wordt. In mijn beleving is reactievermogen tegenwoordig superieur aan skill. Voorbeeld in oudere shooters zoals Halo kon je bijna onkillbaar zijn als je veel beter was dan je tegenstanders, maar in COD: modern warfare kan ieder aardappel je killen als ze net op het verkeerde moment spawnen of om de hoek lopen.

Kortom ik mis de gouden oude klasiekers zoals Halo, BF bad company 2, COD MW2 enz. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Je vind dat er teveel randomness in CoD:MW zit, maar je wil oude klassiekers als CoD:MW2? MW2 bracht juist een enorm scala aan randomness mee in de vorm van killstreak rewards waarmee elke pannenkoek zelfs de meest ervaren spelers kansloos maakte met als ultiem spelverziekend element de tactical nuke. MW2 was een aaneenschakeling van achterlijke killstreak rewards. CoD4 daarentegen was een stuk beter gebalanceerd.
Maar als je een game wil spelen waarbij skill en teamplay het verschil maakt en niet randomness, (reactietijd is overigens ook een skill) kan ik je CS:GO van harte aanraden.
Ja over MW2 heb je wel gelijk, probleem met killstreaks is dat ze alleen leuk zijn als je ze zelf haalt. Ben iets minder bekend met de CoDs daarvoor.(wel gespeeld maar niet intensief). MW2 is in mijn ogen wel meer skillbased door de lagere time to kill t.o.v. de nieuwe MW, je had toch net een fractie meer tijd om te reageren en daardoor een kans om beter te aimen dan je tegenstander. Heb toch meer lol beleefd aan MW2 dan aan de nieuwe MW, die ik een meer dan eerlijke kans heb gegeven.

Ik stoor me niet heel erg aan randomness, maakt het vaak wat meer casual. Daarom ben ik ook gestopt met fortnite, speelde vrij competitive(met mijn neefje net buiten de top 1500 beste duos van de wereld geeindigd in een cashcup), maar merkte dat het meer werken dan plezier werd.

Ik mis vooral het snipen uit battlefield, speelde altijd squad deathmatch of domination, dus eigenlijk meer richting CoD dan de enorme voertuigbattles. Lekker casual, maar toch uitdagend omdat ik met alleen een sniper van dichtbij vocht en rewarding omdat ik ondanks dat toch meestal bovenaan stond. Helaas hebben ze in mijn ogen BF V ook verpest, want snipers zijn niet meer instaat om oneshot kills te maken (behalve headshots), terwijl ik wel op 300m afstand met een shotgun geoneshot werd. Raakte ook 4 keer op rij een medic die zich al rennend tussen mijn schoten door kon healen. Daarnaast ook een hele lage time to kill en absurd weinig ammo.

Zal CS:GO misschien toch maar eens een kans geven.
jup, TTK is altijd belangrijk én ook erg lastig om juiste balans te vinden. Ik werk momenteel aan een game waar de TTK juist lang is. Slechts één wapen dat ineens dood (ultiem dure sniper rifle), voor de rest veel meer het oude arcade geweld. Movement belangrijker dan de juiste camp spot vinden. We zitten nog in Early Access, maar gratis te spelen https://to4.co/
Ben benieuwd.

edit: Zojuist de steampage bekeken, ziet er goed uit, vooral de gameplay lijkt veel belovend. Ga het zeker uitproberen.

[Reactie gewijzigd door M. v. Mullem op 23 juli 2024 16:51]

kom eventueel op onze Discord en geef mij een PM (ik heb daar dezelfde naam), help ik je op weg indien nodig!
"We keep hearing buzzwords like dedicated servers, but almost nothing about low ping.."
Correct me if I'm wrong, maar is dat nou juist niet het doel van dedicated servers?
Je kan prima in een dedicated server geplaatst worden die jou ook lag geeft (vanwege infrastructuur, afstand, etc.). Het is dus een goed idee om niet enkel te zeggen "we doen dedicated servers tegen lag" maar te beginnen bij de essentie van het probleem (waarbij het hebben dedicated servers misschien wel 1 van de oplossingsrichtingen is, maar niet het doel an sich).
Dit doet me denken aan een crossover tussen csgo, overwatch en een vleugje team fortress 2.
1 en all dopeheid <3
verwacht van riot dat dit net zo dope en uitgebreid word als de sc:source servers van 15 jaar geleden gouwe-ouwe-tijd, 1 en all powers en abilities skillen _/-\o_
Het meeste ben ik benieuwd naar de geclaimde "net optimalisatie" low latency, ping, tick, ,etc. etc,

Online shooters zijn leuk en competitief maar als de game een dice roll word door lag en/of brakke hit reg hoeft het voor mij niet zo. Ik ben geen hardcore gam0r maar niets frustrerende dan een gunfight verliezen door bovengenoemde issues.
Same. Netcode goed krijgen is tegenwoordig vrijwel onmogelijk lijkt het wel. De laatste online games die ik heb gespeeld hadden regelmatig structurele issues (pubg, apex, Cod mw)
Overwatch meets Counterstrike.
in counter-strike source had je al powers en abilities in een x aantal dope servers, rip offs zijn idd o.a. overwatch.

verwacht van riot dat dit net zo dope en uitgebreid word als de sc:source servers van 15 jaar geleden gouwe-ouwe-tijd <3
Interessante gamedesign keuzes:
  • Single Headshot Kills
  • Gelijke wapens voor iedereen
  • Economy systeem a la CSGO
  • Chokepoints en hoekig map design
Het gaat dus niet op Overwacht lijken en dat was toch wel een beetje wat mensen hadden verwacht.
Het gaat precies lijken op wat ik dacht
ja maar dat komt omdat jij zo onzettend slim en visionair bent :>
ofc
Gezien de pro-scene van League of Legends, ben ik vooral benieuwd hoe dit gaat worden in competative play. Riot games is 1 van de betere uitgevers qua pro-esports en het addreseren van balans problemen.

Dit is een game waar ik naar uit kijk om mn rank te grinden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.