Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt iOS 13.1.1 uit met fix voor accu- en Siri-problemen

Apple heeft opnieuw een update uitgebracht voor zijn iOS-besturingssysteem. In versie 13.1.1 is een aantal problemen gerepareerd, waaronder eentje waarbij de accu sneller dan gebruikelijk leeg liep. Ook zijn problemen met Siri en het terugzetten van een backup gerepareerd.

De update wordt uitgebracht voor zowel iPhones als iPads, zo merkte 9To5Mac op, die tevens de changelog van de nieuwe softwareversie online zette. De software voor iPads heet overigens nu iPadOS. Het versienummer doet vermoeden dat er kleine wijzigingen zijn doorgevoerd, en uit de changelog blijkt dan ook dat het voornamelijk om het repareren van bugs ging.

Een van de problemen in iOS 13.1 was dat bij sommige gebruikers de accu sneller dan gebruikelijk leeg liep. Dat zou in 13.1.1 niet langer het geval moeten zijn. Ook zou een fout waarbij Siri soms de gebruiker niet goed verstaat, moeten zijn verholpen. Daarnaast is een probleem met het terugzetten van een backup uit de software gehaald, en verder nog kleinere problemen met third party-toetsenborden, Safari en Reminders.

Apple bracht iOS 13.1 pas enkele dagen geleden uit, relatief kort na het uitbrengen van versie 13. Het is niet ongebruikelijk dat de fabrikant kort na de release van een nieuwe iOS-versie een paar nieuwe iteraties uitbrengt met reparaties.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

28-09-2019 • 09:06

151 Linkedin Google+

Reacties (151)

Wijzig sortering
Ik heb momenteel nog problemen met het plaatsen van de ‘cursor’ wanneer je een ingetypt woord wilt corrigeren. Dat lijkt vaak niet goed te werken sinds iOS13.

Overigens is het “is een aantal”. Tweede zin. 😉
Ik heb het ontdekt hoor! Om de om de cursor te verplaatsen moet je de spatiebalk ingedrukt houden en je vinger (op de spatiebalk) verschuiven! Dan verschuift de cursor! Handig maar je moet het wel even weten 😉
Om de om de cursor te verplaatsen moet je de spatiebalk ingedrukt houden en je vinger (op de spatiebalk) verschuiven!
Werkt tevens met force-touch op het gehele toetsenbord. (Is overigens niet nieuw in iOS13)

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 29 september 2019 14:09]

Ja, jammer dat Apple dat 3D Touch er weer uit gaat slopen. Ik gebruik het best vaak, ook met apps opstarten.
Ja het is altijd jammer als bedrijven functies niet meer supporten omdat 'te weinig' mensen het gebruiken!

Op Windows 10 kan je nu veel oude spelletjes niet meer spelen, omdat Microsoft de dll niet meer support die de DRM van die oude games mogenlijk maakte, dus nu geven die games zoals Battlefield vietnam(orginele) allemaal errors waardoor je het alleen nog kan spelen als je het met een crack doet!

Het is gewoon dat de 'Klant is Koning' al jaren niet meer bestaat en wij zijn er alleen om geld aan hun te overhandigen en in plaats van producten te krijgen die goed werken en fijn zijn in gebruik krijgen we een product dat ze met 'ducttape' aan elkaar plakken zodat het maar net werkt!
Ik zie de cursor verschuiven als ik de spatiebalk gebruik, maar als ik loslaat dan springt de cursor weer terug naar het begin en blijft niet staan! In de browser werkt het wel, maar in diverse apps niet merk ik. Grrr.
Daar heb ik op de iPad ook last van. Eerst kwam er nog een zoomfunctie waarbij je de cursor netjes kon verplaatsen maar nu niet. Het is ook heel vloeiend ipv dat hij per letter verspringt en als ik het nu in deze reactie probeer begint het hele beeld naar boven te scrollen. Heel irritant!

Heb 13.1.1 btw

[Reactie gewijzigd door ggj87 op 28 september 2019 09:31]

Je moet de spatiebalk gebruiken (blijven indrukken).
Dan krijg je nog steeds dat vergrootglas niet.
Volgens mij is dat vergrootglas er niet meer, de spatiebalk blijkt immers veel handiger.
Exact hetzelfde heb ik ook.
Hmm, geen probleem mee. Spatie inhouden en plaatsen maar.
Misschien bedoelt 'ie op de iPad? Daar kun je de cursor gewoon grijpen en verplaatsen wat minder makkelijk lijkt dan spatie ingedrukt houden (in ieder geval werkt het op Android nogal belabberd om de cursor te grijpen).
[Edit] verkeerd gelezen. Dat zou kunnen, ik heb geen ervaringen met er iPad.
Op iPad kan je met 2 vingers over het toetsenbord swipen om de cursor te verplaatsen.
Het vergrootglas dat je altijd kreeg bij het plaatsen van je cursor en selecteren is weggehaald. Ik heb Craig Federighi hierover gemaild aangezien ik het een enorme achteruitgang vond en verwachtte dat de meeste gebruikers het als bug zouden zien.

Met de uitleg die ik terugkreeg is aan de nieuwe manier te wennen, maar ik snap nog steeds niet waarom ze iets wat perfect en zonder uitleg werkte hebben veranderd: https://twitter.com/doney/status/1171137774470213633
Het is echt wel een verbetering want je moet het toetsenbord niet verlaten om de cursor te herpositioneren en het is veel preciezer en sneller.
Verandering is altijd even wennen maar, dit is echt wel een grote verbetering qua precisie en snelheid, zelfs in die mate dat het zelfs beter /sneller is dan een cursor verplaatsen met een muis - wat, ironisch genoeg, nu ook kan.
Op mijn iPad al 2 harde crashes gehad. Dus gewoon een harde reboot. Terwijl ik in Safari zat 8)7
Ik heb hetzelfde probleem. Sinds iOS13 werkt het inderdaad niet meer zoals voorheen. Keyboard vasthouden op een willekeurige plek zorgt ervoor dat je de cursor wel vrij kan plaatsen, maar het is een extra stap. Irritant.
Ja, dat is idd dramatisch 🙄 Als je het woord aanklikt en vasthoudt selecteert het woord en kun je gewoon geen cursor krijgen 😡 Ook als je daarna aan het einde van de zin tikt, vasthoud en wil verplaatsen wordt er weer een heel woord og gedeelte van de zin geselecteerd 🤬 Daar is echt niet mee te werken. En je ziet totaal niet wat je doet of waar die cursor is ergens onder je vinger 🤬🤬 Echt but!
Schrijf zelf is een aantal, maar zijn een aantal tegenwoordig ook goed.
zijn een aantal problemen gerepareerd. Het is meervoud....
Mooi, dat het batterijlek is aangepakt, dat was op een iPhone 7 goed te merken.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 28 september 2019 21:45]

Aantal? Het gaat om het woord problemen....

een probleem

twee problemen
veel problemen
een aantal problemen

Er is een probleem. Dat is taalkundig juist.
Er zijn problemen. Dat is ook taalkundig goed geschreven.

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 28 september 2019 23:48]

Neem de link hierboven anders even door. 😉

De korte zinnen die je noemt zijn correct, maar het draait hier om het woord aantal. “Een aantal problemen is”...is correct.
Aantal? Het gaat om het woord problemen....

een probleem

twee problemen
veel problemen
een aantal problemen

Er is een probleem. Dat is taalkundig juist.
Er zijn problemen. Dat is ook taalkundig goed geschreven.
Er is een probleem. Het werkwoord "is" slaat op het enkelvoud "probleem".
Er zijn problemen. Het werkwoord "zijn" slaat op het meervoud "problemen".
Er is een aantal problemen.Het werkwoord "is" slaat op het enkelvoud "aantal".

De hint die je had kunnen zien is dat alleen enkelvoudige woorden het lidwoord "een" krijgen.
Er zijn een aantal problemen is volgens mij gewoon juist hoor.

Aangezien de zin op problemen slaat en niet op het woord aantal!
De zin:
Er is een aantal klopt
Maar er is een aantal problemen klopt gewoon niet... Zeg het maar hardop er klopt iets niet.
Maar als je zegt er zijn een aantal problemen... Dit klinkt veel beter!
"Er zijn een aantal problemen" is fout, maar een geaccepteerde fout. Ik zal je niet verbeteren als ik het je hoor zeggen. Dus doe vooral wat je goed vindt klinken!
Kunt u aan mij uitleggen waarom het dan percies fout is, op het internet is er vrij weinig concreets over te vinden :)
Zie mijn reactie van 09:37.
Okey, maar waarom slaat het dan op aantal in plaats van problemen?
Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bij Apple helaas wel. Bij een major IOS upgrade altijd even een paar weken wachten. Voorkomt irritatie en IOS 12.4 heeft eigenlijk geen dringende redenen om snel naar IOS 13 te gaan.
Het erge is nog dat ze vaak gewoon live gaan met issues die tijdens de betaperiode aan het licht komen, dus gewoon de bekend zijn. Ze zijn ook niet bang om zomaar wat dingen terug te draaien en accepteren het blijkbaar ook gewoon dat er dan oude bugs weer actief worden. Je ontwikkelproces moet wel heel incompetent zijn dat dat soort dingen kunnen gebeuren. Het is niet zo dat een regressietest een onbekend fenomeen is ofzo.

Je betaalt bij Apple een flinke premium, juist om dit soort ongein te voorkomen. Dat je dit hebt met een toestel van 150 euro, oké, ook niet netjes maargoed, bij de duurste toestellen op de markt, die verkocht worden met het idee van een sublieme software-ervaring, is dit wel heel opvallend.
Dat komt omdat Apple werkt met té strakke fixed deadlines. Dus als Tim Cook op het podium roept "13 oktober komt versie xxx uit", dan gebeurt dat ook, ook als e.e.a. nog nief af/gerepareerd is.
Dan is Soontm van Microsoft zo gek nog niet.
Dat komt omdat Apple werkt met té strakke fixed deadlines
Niet enkel Apple, alle bedrijven doen dat.
Samsung Galaxy Fold? Samsung Note 7?
Klopt, maar dat betrof de hardware. Ik had het over de softwarekant.
Hardware is erger, dat is namelijk minder makkelijk te fixen...
Maar software gaat ook bij anderen mis.
Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bij Apple helaas wel. Bij een major IOS upgrade altijd even een paar weken wachten. Voorkomt irritatie en IOS 12.4 heeft eigenlijk geen dringende redenen om snel naar IOS 13 te gaan.
Zo erg als jij doet voorkomen is het niet!

Maar het is altijd handig om ten minste op de X.0.1 versie te wachten. Die komt meestal binnen een week. In dit geval was de release van iOS 13 om economische redenen (Trump, China) eigenlijk een week te vroeg. Dat was overal te lezen, dus ook op Tweakers. Versie 13 had je moeten overslaan, iOS 13.1 is wat iOS 13 had moeten zijn. De huidige versie, iOS 13.1.1, is dus de versie met de eerste bugfix erin verwerkt, en dat is de versie die je zonder problemen op je iPhone of iPod Touch kunt zetten. Dus business as usual in het Apple kamp!

Wat update noodzaak betreft: de laatste iOS 12 versie is prima, voor een iPhone is er niet zo'n grote winst te behalen met iOS 13, de winst voor de iPad is groter. Ik kan je vertellen dat iOS er weer iets anders, frisser, uitziet, en dat er verschillende kleine wijzigingen in standaard apps zijn waardoor je weer even moet zoeken.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 30 september 2019 09:46]

Ik deel je ervaring niet. Ik ben nu 7 jaar frequent Apple gebruiker (iPhones, Macs, iPads enzovoort) en de kwaliteit van de software is erg goed en de stabiliteit ook: bugs die echt vervelend zijn, zijn zeldzaam. Bovendien - en dat maakt het echte verschil - worden echte problemen vaak snel opgelost. Bij Android, Windows bijvoorbeeld heb ik slechte ervaringen op dat vlak, met problemen waar nooit een oplossing voor kwam.
De accu problemen in de eerste versie van 13 is niet een kwestie van de ene gebruiker wel en de andere niet. Iedereen die update heeft dat. Stel je de update uit, is slim, maar dan is dat wel een indicatie dat er dus een groot risico is op issues.

Dat jij je update uitstelt of er geen probleem van maakt, is je eigen keuze. Je kunt lastig ontkennen dat de problemen bestaan.

Ik accepteer op die manier van Microsoft en Google iets meer, want de producten zijn veeeeeel goedkoper en draaien op een bijna ontelbare variatie van hardware. Ik koos ooit juist Apple om van die onzin af te komen... En dat valt eigenlijk nogal tegen bij iedere iOS update. Zeker omdat veel problemen al bekend zijn tijdens de betaperiode. Waar hebben ze die dan voor? Om mensen voor te bereiden op de issues bij livegang of om ze te identificeren en op te lossen?
Ik heb niets gemerkt van de accuproblemen in iOS 13 en 13.1. Kan me sowieso uit m’n hoofd niet herinneren dat ik ooit echt onoverkomelijke problemen heb gehad in al die jaren. Er mislukte wel eens een backup naar iTunes, toen ik dat nog met een kabeltje deed. Was meestal een kwestie van alles een keer herstarten en opgelost. Niet netjes, je verwacht een feilloos systeem, maar het haperde wel eens. Uiteindelijk nooit iets kwijtgeraakt of zo.

Er was een hoop gedoe over de eerste versies van Apple Maps weet ik nog wel, maar iedereen gebruikte natuurlijk gewoon Google Maps zoals altijd.

Ik vind het bij Apple meevallen qua serieuze bugs en hoe snel ze gerepareerd worden. Het is storender dat sommige kleine dingetjes nooit gefixt worden.

Zo heb ik bij Mail in OSX 10.12 en 10.13 jarenlang een akkefietje gehad dat het berichten-content-sub-venster (zal ik het maar noemen) niet wil scrollen. Als je het kadertje wat de grens met het onderwerpen-lijstje-sub-venster een fractie versleept, gaat het daarna wél. Heel suf. Is jarenlang bekend en nooit opgelost bij die versies.

Bij iOS kun je een (Apple Music) muziek-nummer wat je gekocht hebt kiezen als wekkergeluid. Bug is: Dat nummer wordt niet afgespeeld. Er wordt alsnog een wekkergeluid gebruikt. Is al een jaar bekend maar nog steeds niet gefixt, ook niet in 13.1. Zou zomaar kunnen dat ze dit nooit gaan fixen.

Ik krijg ook de indruk dat ze ‘oude’ bugs minder boeiend vinden want bij het meldingsformulier moet je aangeven of het al in oude versies zat..
Ik gebruik regelmatig een muziek-nummer (Apple Music of zelf geüpload) als wekker en heb daar geen problemen bij met iOS ook niet met 13.1. Misschien eens proberen de muziek die je wilt spelen ook offline beschikbaar te hebben op het apparaat? Dat is bij mij wel altijd het geval. Wellicht dat het alleen niet werkt als het nummer gestreamd moet worden?
Na een kwartiertje testen lijkt dit inderdaad het verschil te maken!

Vreemd, want tijdens het instellen van het alarm kun je wel gewoon het nummer horen zoals het hoort te klinken…

Maar voor alle duidelijkheid: Eerst het nummer opzoeken in Apple Music en op het cloud/downloaden icon ‘klikken’ lijkt het verschil te maken!

Bedankt @jorikc
Is inderdaad een bug. Je kunt wel gewoon het nummer kiezen en beluisteren bij configureren. Ik zal (ook) een bugreport indienen. Wellicht dat het (op termijn) helpt.
Je vraagt je toch af bij zoiets… is dit nu om Apple Music / eerst iTunes te promoten? Dit kun je toch zelf niet makkelijk bedenken.
De accu problemen in de eerste versie van 13 is niet een kwestie van de ene gebruiker wel en de andere niet. Iedereen die update heeft dat.

Interessant, dan was het wel een erg subtiel probleem want ik heb er niets van gemerkt. Het bewijst dat je overdrijft.

Ik ben net van Windows afgestapt omdat er altijd wel ergens een probleem was met de software, of weer aan het prutsen moest met een update. Met OSX heb ik geen noemenswaardige problemen en updates gaan in mijn ervaring altijd vlot en kan je doen wanneer je wil met een voorspelbare tijdsduur en zonder vrees voor problemen.
Ik ben net van Windows afgestapt omdat er altijd wel ergens een probleem was met de software
U heeft "altijd wel ergens" een probleem? Dat is wel bijzonder, dat u niet eerder van Windows bent afgestapt als u geen enkele dag geen problemen heeft mogen ervaren. Wellicht dat u overdrijft, gebruik maakt van extreem slechte software of wellicht ligt het aan u als gebruiker?

Sinds Windows 10 heb ik op geen enkele computer in mijn bezit een probleem met een update mogen ervaren. De installatie en updates gaan altijd vlot en zonder vrees voor problemen, updates worden in de achtergrond gedownload en de installatie gaat snel. Zelfs op oude hardware 6/7 jaar heb ik geen enkel probleem mogen ondervinden van ook maar 1 Windows update of upgrade sinds Windows 7.

Het zelfde is overigens van toepassing op mijn onlangs overleden iPhone 5s, 6 jaar dienst zonder 1 probleem.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 28 september 2019 12:37]

Ik heb hier destijds bvb veel problemen gehad met Windows en de netwerk printer: vaak werd die niet gevonden (vanop diverse windows machines). De oplossing was dan: mailen naar een iPhone en van daaruit printen...
Het toppunt kwam toen op mijn desktop met Windows-7 de printer spooler plots niet meer wou werken (ik kreeg wel een mooie boodschap "printer spooler failed". Ik heb uren/dagen fora uitgepluisd voor oplossingen, vergeefs. Toen ik daarna ben overgegaan naar Windows-8 bleek het probleem nog steeds niet verdwenen. Samen met de rampzalige interface van Windows-8 was dat het teken voor mij om over te stappen naar OSX. Sindsdien niet meer omgekeken (nou ja, ik had tot voor kort een desktop met Windows-10). De desktop en alle laptops zijn nu MacOS. Ik moet in tegenstelling tot vroeger eigenlijk nooit meer "troubleshooter" spelen op de machines van de andere gezinsleden, MacOS is toch een stuk lower-maintenance in mijn ervaring.

Ik gebruik overigens nog dagelijks Windows op het werk (nog steeds Windows-7) en ik kan bevestigen dat het over het algemeen goed werkt, en dat de meeste problemen (en irritaties, zoals onvoorspelbare updates) die toch voorkomen wellicht te wijten zijn aan de complexe IT set-up van het bedrijf.
Eén ding werkt wèl consistent beter bij een Mac: de sleep/wake functionaliteit. Zo gebeurt het mij meerdere keren per jaar dat een dichtgeklapte Windows-laptop in mijn tas gloeiend heet wordt, omdat het apparaat besloten heeft aan het werk te gaan (ervaring met diverse apparaten van diverse merken)... Dat is me nog nooit voorgekomen met een Macbook (Air of Pro).

Maar goed, ik reageerde op de suggestie dat installaties bij MacOS "evenveel" problemen zou opleveren als Microsoft Windows, en dat is dus niet mijn ervaring.
Ik snap ook niet helemaal waarom Windows 10 niet ook gewoon het AirPrint systeem (2010) van de iPhone ondersteunt. Het is letterlijk dat er een PDF wordt gebakken en naar de printer gestuurd. De printer roept zelf over het netwerk dat 'ie er is (systeem uit 2002, kijkt Windows ook al niet naar).
Ik heb hier destijds bvb veel problemen gehad met Windows en de netwerk printer: vaak werd die niet gevonden (vanop diverse windows machines). De oplossing was dan: mailen naar een iPhone en van daaruit printen...
Het toppunt kwam toen op mijn desktop met Windows-7 de printer spooler plots niet meer wou werken (ik kreeg wel een mooie boodschap "printer spooler failed". Ik heb uren/dagen fora uitgepluisd voor oplossingen, vergeefs. Toen ik daarna ben overgegaan naar Windows-8 bleek het probleem nog steeds niet verdwenen. Samen met de rampzalige interface van Windows-8 was dat het teken voor mij om over te stappen naar OSX. Sindsdien niet meer omgekeken (nou ja, ik had tot voor kort een desktop met Windows-10). De desktop en alle laptops zijn nu MacOS. Ik moet in tegenstelling tot vroeger eigenlijk nooit meer "troubleshooter" spelen op de machines van de andere gezinsleden, MacOS is toch een stuk lower-maintenance in mijn ervaring
Beetje vreemd dat je hier Windows de schuld van geeft en niet je printer. Ik print al 23 jaar samen met duizenden van mijn collega's vanaf Windows 3.1 t/m Windows 10 en nooit problemen gehad. Het zal toch echt aan je printer liggen die iets niet goed ondersteunt.

Edit: een simpele google search op die foutmelding geeft genoeg oplossingen voor jouw ervaren probleem. En 1 probleem wil niet zeggen dat een geheel OS opeens niet goed is.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 29 september 2019 09:05]

Tja, hp netwerk printers lijken mij wel mainstream.


De manier waarop Windows met devices en drivers omgaat is omslachtig. Zie bvb wat er gebeurt als je een muis aansluit (in Windows7, geen idee of dat inmiddels goed werkt): Windows moet dan telkens weer een driver installeren. Onder OSX/Macos werkt het onmiddellijk.
Tja, hp netwerk printers lijken mij wel mainstream.


De manier waarop Windows met devices en drivers omgaat is omslachtig. Zie bvb wat er gebeurt als je een muis aansluit (in Windows7, geen idee of dat inmiddels goed werkt): Windows moet dan telkens weer een driver installeren. Onder OSX/Macos werkt het onmiddellijk.
Nee muizen werken nog steeds niet in Windows. Alles moet met toetsenbord. Overdrijven is ook een vak vind je niet? (beetje jammer want je hebt ook vaak nuttige postings) Alle muizen die ik aansluit werken out of the box

Over omslachtig gesproken:
Ik kan ook wel zeggen dat ik het waardeloos vind dat mijn iPad geen mkv bestanden direct kan spelen en dat ik een dure player uit de appstore moet kopen die dat voor mij converteert maar dat maakt voor mij iOS niet opeens compleet ruk. Geen idee of dat nu nog zo is (speel tegenwoordig mkv op een standalone) maar dat is sowieso jaren het geval geweest.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 29 september 2019 10:00]

Nu drijven we ver af... Ik schrijf helemaal niet dat Windows “ruk is”.
Ik schrijf ook niet dat de muis support van Windows niet goed is, maar ik verbaas me er altijd over als Windows zegt eerst een driver te zullen installeren, wanneer ik een standaard muis in m’n Windows laptop plug.
Ik heb het over irritaties die mij uiteindelijk besloten hebben om Windows privé niet meer te gebruiken. Professioneel gebruik ik (noodgedwongen, systeem van mijn werkgevers) nog dagelijks Windows, en dan vallen dat soort subtiele onhebbelijkheden op.
Heb geen last van een kortere accuduur gehad in ios 13.0, zelfs in de beta’s niet. Verder ook eigenlijk geen bugs tegengekomen (gm versie, dezelfde build die op de 19e uitkwam dacht ik).
Ik ontken niet dat er problemen zijn, maar het is niet zo dat iedereen ze heeft.
Helemaal met je eens. Je vraagt je af of ze zelf hun eigen producten gebruiken.
Ze brengen in ieder geval vaker updates uit dan menig Android toestel. Zelfs de topmodellen van Samsung krijgen eens per aantal maanden een updatetje.
Dat is niet percee is slecht iets,
Ik heb liever een aantal keer een goede grote update,
dan iedere week een kleine update.

Niemand houd van updates :)

En ja het geld dat je aan een Iphone uitgeeft, dan mag je ook wel verwachten dat je bepaalde functies krijgt die je misschien ergens anders niet krijgt.

Maar zolang Apple volhoud dat alles wat ze gebruiken door hun zelf gemaakt moet worden.
Zoals opladers, oortjes en nu zelfs gerepareerde schermen ga ik nooit apple kopen.

Het feit dat Apple pas nu met de Iphone 1 er achter komt dat USB-C de toekomst is... Is nogal beetje stom.

Ook dat Apple bijna altijd achter loopt met technology... Sorry hoor, maar Oled in telefoons is al jaren lang de standaard als je meer dan 600 euro uitgeeft... Maar Apple wilt het gewoon niet gebruiken, omdat ze weten dat wat ze ook doen, mensen blijven hun apperaten kopen ondanks wat er gebeurd.

En daar pas ik zelf voor.
Maar ik ga natuurlijk niet mensen harrasen die een Iphone kopen, ik zeg go ahead, als je het een fijne telefoon vind en kan dealen met wat minder technologische hoogstandjes, zeg ik er niks van...

Moet ik wel aan toe voegen dat ik zelf nooit in mijn leven een top model telefoon ga kopen, ik gebruik de telefoon zo weinig.. Het internet vervangt straks bellen toch wel en voor hoeft een telefoon alleen: Bellen, sms's, Internet een aantal apps en dat is het dan wel...

Ik hoef geen fancy camara's or 4k scherm of draadloos opladen bedenk het maar.
Ik neem wel een basis telefoon. Koop ik een mooie camara die toch mooiere foto's kan maken dan een telefoon :)
Usb c is er nog niet zolang als standaard, en er zijn zoveel verschillende usb c poorten en kabels, er moet eerst maar eens een standaard komen die altijd hetzelfde is qua functionaliteit. Apple heeft lightning ontwikkeld omdat er nog geen alternatief was voor de oude connector (micro usb kon wel bepaalde dingen die de oude connector kon, maar dat was geen standaard). Ik vind persoonlijk de lightning connector trouwens wel fijner, vind het zelf jammer dat de iPad al wel usb c heeft.
USB-C is een standaard... Er is maar één USB-C poort en maar 1 USB-C kabel..
Man je weet niet waarover je praat:
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Astu gaat leren voor u gaat spreken...

Een standaard betekent dat de Secificaties van alle kabels met die naam hetzelfde zijn...
Net als je meerdere bedrijven hebt die DVD spelers maken... Alle DVD's draaien in alle spelers omdat de standaard DVD is!
En toch kan de ene usb c poort wel een display aansturen, en de andere niet. En dan maakt de kabel ook nog uit wat wel en niet werkt. Een dvd speler kan inderdaad alle dvd’s gewoon spelen, omdat dat een standaard is. Bij usb c, wat wel een standaard is, is dat toch niet het geval, als je dan de verkeerde kabel koopt werkt je monitor bijvoorbeeld niet op je pc.
Dat ligt niet aan de standaard van USB-C, maar aan het feit dat USB-C normaal niet bedoelt is om beel signaal door te sturen. Het kan wel, maar daar is een aparte kabel voor nodig.

Dit heeft gewoon te maken met het feit dat normale kabels niet genoeg bandbreede hebben om genoeg data over te brengen, dit is waarom iedereen HDMI en Displayport gebruikt.
Deze zijn in elke manier superieur.
USB-C is de standaard voor gewone data transfer van bijv: Telefoon naar computer en opladen, maar voor het overbrengen van een beeldsignaal is een aparte kabel nodig die extra draadjes heeft voor beeld en geluid.

BIJ USB-C praat men ook niet over de kabel, maar over de aansluiting, oftewel het hoofdje van de kabel.
USBtjes werken op USB-A net als al je bluetooth en wifi dongeltjes.
Men praat voor een standaard nooit over de kabel, maar over de aansluiting!

USB-C is dus de standaard en kan verschillende functies hebben. Waarvoor soms verschillende kabels nodig zijn die allemaal de USB-C standaard gebruiken.

Als U meer wilt leren wat USB is en waar het voor staat lees dan dit:
https://usb.org/usb-type-...d-connector-specification

Dit is de organisatie die USB heeft bedacht en reguleerd. Als u mij niet geloofd, misschien geloofd u dan de mensen die de standaard hebben bedacht!

Fijne dag nog :)
Je betaalt dan ook flink minder voor die toestellen. Overigens, dat omdat Samsung er een potje van maakt, betekent niet dat dat een Android probleem is. Huawei doet 2 tot 3 jaar op veel van hun toestellen. Soms zelfs langer en dat maandelijks. Een Nokia/HMD doet dat ook minimaal 3 jaar voor de meeste toestellen.

Verder doet het er weinig toe, want het ging er mij niet om of er wel of geen updates komen, maar het ging mij erom dat Apple heel stoer doet met hun ecosysteem en puike software, terwijl in de praktijk ze veel te weinig testen en zo hun eigen verhaal ongeloofwaardig maken. Dat er een ander is met Android die óók slechte dingen doet kan allemaal best. Dat is geen reden voor Apple om het testen te verknallen. Zeker niet als ze zo achterlijk veel geld vragen om mee te mogen doen met hun ecosysteem.
Je betaalt dan ook flink minder voor die toestellen
Uiteindelijk hoeft dit niet zoveel uit te maken vind ik. Of jij nu 1000 euro betaald voor een Android toestel of 70 net OS is altijd gratis te gebruiken. Het is niet alsof alle Android fabrikanten dezelfde kosten hebben die bijvoorbeeld Apple heeft met het ontwikkelen van een OS. Android word gratis aangeboden aan OEMs en ze mogen er zonder aanpassingen gewoon telefoons mee op de markt brengen. Dat fabrikanten hun eigen schil erover leggen is hun eigen schuld.

En zelfs toestellen die puur android draaien krijgen geen 5-6 jaar support. Die moeten zelfs met 3 jaar geluk hebben. Zoals Sony telefoons bijvoorbeeld.

Dus nee ik vind persoonlijk niet dat de prijs van een product bepaald of het updates moet krijgen of niet. Ik bedoel zelfs de duurste Samsung modellen van 6-800 euro krijgen niet 5-6 jaar support.
Moet je dit nu echt in zo'n beetje ieder Apple of Android gerelateerd topic vermelden?

Nu wil ik er niet te diep op ingaan, want ik heb zo mijn twijfels dat Apple niet hetzelfde (of bijna hetzelfde) doet dan Google.

Maar ik heb oprecht een vraag aan je. Gebruik jij ook geen Google Maps, Gmail, Youtube, Zoekmachine Google? Ik gebruik met name Youtube en de zoekmachine dagelijks, omdat er geen alternatief is wat zo groot en goed is.
Nu wil ik er niet te diep op ingaan, want ik heb zo mijn twijfels dat Apple niet hetzelfde (of bijna hetzelfde) doet dan Google.
Dan mag je stoppen met twijfelen want Apple doet dit gewoon niet. Apple heeft hier helemaal geen baat bij. Apple heeft een hele andere bedrijfsvoering. Waar Apple diensten en Hardware met Software combinatie verkoopt verkoopt Google een advertentieplatform waar al onze gegevens goud waard zijn.

Dit is een van de reden waarom Siri bijv lang niet zo goed is als Google Assistent. Apple loopt tegen vreselijke muren aan omdat ze te weinig training data verzamelen. Om dit bijvoorbeeld te compenseren met bijv de opdrachten app,

Zeg ik dat Apple helemaal geen Data verzamelt? Nee maar Apple verzamelt niks zonder toestemming en verzamelt lang niet zoveel als bijvoorbeeld Google in dit geval. En voor je t Siri voorbeeld over mensen die de gesprekken luisteren gaat nemen om je comment te staven. Dit stond allang in de voorwaarden van Siri die je moet accepteren voor je Siri überhaupt mag gebruiken. Er staat er duidelijk in dat de gesprekken geanonimiseerd worden en daarna worden beluisterd om Siri te verbeteren.

Maar ik ben het met je eens. Ik vind het argument dat je bij bij Android betaald met je gegevens ook niet kloppen. Het is niet alsof Android 24/7 bijhoud wat jij op je telefoon doet.
Maar ik heb oprecht een vraag aan je. Gebruik jij ook geen Google Maps, Gmail, Youtube, Zoekmachine Google? Ik gebruik met name Youtube en de zoekmachine dagelijks, omdat er geen alternatief is wat zo groot en goed is.
Ik gebruik geen Google maps, Ik gebruik geen Google search. (Leve DuckduckGo). Ik gebruik wel youtube maar met een Dummy account dat ik voor spam gebruik en ik gebruik geen Google Chrome. Ik heb nadat Google Firebase gekocht had Firebase uit mn apps gesloopt en custom backends ervoor geschreven enz enz enz. Ik probeer Google zoveel mogelijk uit mn leven te bannen.

Een leven zonder Google is echt wel mogelijk. Je moet alleen willen.
Die laatste zin van jou is de rode draad. Ik vind bepaalde Google diensten gewoon erg fijn en dat is dan een afweging plezier vs privacy.

Ik ken een paar mensen die geen vingerafdruk gebruiken op hun telefoon, de microfoon (richtmicrofoons) afgeplakt hebben en ook de frontcamera afgeplakt. Natuurlijk zit je dan wat veiliger, maar het doet voor de meeste mensen een enorme afbreuk qua gebruiksgemak.

Verder ben ik geen Apple of Android aanhanger. Jarenlang iPhone's gehad, maar met de alsmaar hogere prijzen nu Android. Wel gebruik ik dagelijks een iPad Air 2 met groot plezier.

Overigens moeten we ons afvragen, is het erg als Google, Microsoft of Apple ons "tracken" ? Ik maak me eerder zorgen om 3th part apps. Ik ben vrij kieskeurig qua apps installeren. maar toch is zoiets een risico.

En dan heb ik het nog niet eens over ads en tracking in apps en websites op je telefoon/tablet. En ja ik weet je hebt pi-hole maar hoeveel mensen gebruiken dit..
Die laatste zin van jou is de rode draad. Ik vind bepaalde Google diensten gewoon erg fijn en dat is dan een afweging plezier vs privacy.
En dat mag je uiteraard helemaal zelf weten. Alleen dat moet je niet net zoals vele andere de "Maar andere bedrijven tracken jouw ook argument" trekken.
Ik ken een paar mensen die geen vingerafdruk gebruiken op hun telefoon, de microfoon (richtmicrofoons) afgeplakt hebben en ook de frontcamera afgeplakt. Natuurlijk zit je dan wat veiliger, maar het doet voor de meeste mensen een enorme afbreuk qua gebruiksgemak.
En die mensen heb ik ook ik mijn omgeving en die moeten lekker doen wat ze willen.
Verder ben ik geen Apple of Android aanhanger. Jarenlang iPhone's gehad, maar met de alsmaar hogere prijzen nu Android. Wel gebruik ik dagelijks een iPad Air 2 met groot plezier.
Het interesseert me werkelijk niks wat andere gebruiken of fijn vinden. Ik vind bijv 1 euro voor een Android telefoon al geldverspilling. Ik vind dat mensen lekker moeten kunnen gebruiken wat ze fijn vinden.

Ik wil minimaal 5 jaar software updates, Hoge kwaliteit apps, plug and play sublieme samenwerking tussen mijn apparaten, hoogwaardige frameworks, hoogwaardige developers omgeving dus koop ik Apple apparatuur. Als je als gebruiker andere dingen belangrijk vind die Apple niet bied maar Android wel moeten ze lekker Android kopen. Ieder zijn keuze maar respecteer die ook.
Overigens moeten we ons afvragen, is het erg als Google, Microsoft of Apple ons "tracken" ? Ik maak me eerder zorgen om 3th part apps. Ik ben vrij kieskeurig qua apps installeren. maar toch is zoiets een risico.
Ik heb er geen problemen mee dat Apple dingen over mij weet als t de dienstverlening verbetert. Maar geld verdienen over de rug van nietsvermoedende consumenten die de algemene voorwaarden niet lezen zoals Google en MS doen vind ik minder fijn dus doe ik vrijwel niks met hun aangeboden producten

[quote[En dan heb ik het nog niet eens over ads en tracking in apps en websites op je telefoon/tablet. En ja ik weet je hebt pi-hole maar hoeveel mensen gebruiken dit..
[/quote]

Ja dit is dus iets wat Apple steeds meer tegenwerkt met ingebouwde slimmigheden in hun eigen browsers en hun eigen OS. Ook Appstore regels worden hier steeds strenger in.
maar wat jij dus aankaart ligt 100 procent in de handen van gebruikers. Ze kunnen al die apps ook niet gebruiken. Er is namelijk niemand die ze dat verplicht
Moet je dit nu echt in zo'n beetje ieder Apple of Android gerelateerd topic vermelden?
Zolang mensen over de prijs beginnen, dan haal ik dit aan. Volledig legitiem toch? Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat ze met Android of andere Google-diensten betalen met hun gegevens. Hoe vaak hoor je wel niet: waarom moet ik betalen voor navigatie? Google Maps is toch gratis? De meeste mensen beseffen niet dat ze dat soort diensten betalen met hun gegevens. Daarom stip ik dat aan.
Nu wil ik er niet te diep op ingaan, want ik heb zo mijn twijfels dat Apple niet hetzelfde (of bijna hetzelfde) doet dan Google.

Maar ik heb oprecht een vraag aan je. Gebruik jij ook geen Google Maps, Gmail, Youtube, Zoekmachine Google? Ik gebruik met name Youtube en de zoekmachine dagelijks, omdat er geen alternatief is wat zo groot en goed is.
Ja, ik gebruik geen Google. Ik gebruik een iPhone met Apple Maps, DuckDuckGo en e-mail via mijn internetprovider. Zo moeilijk is dat niet hoor.
Opzich heb je gelijk ja, dat als mensen over de prijs hebben dat je het privacy aspect kan aanstippen. Wat mij zelf meer zou trekken is dat je +- 5 jaar verzekerd bent van updates, en die ook gelijk krijgt als Apple het uitrolt. Heb jarenlang iPhone's gehad, maar vond het toch wat duur worden, nu android. Wel gebruik ik nog een iPad.

Anyhow, moeilijk is het niet nee om Apple Maps, Duck Duck Go te gebruiken. Maar persoonlijk heb ik met Google betere zoekresultaten dan met duckduckgo. Wel browse ik via Firefox, en voor diensten als Gmail en Youtube (als ik ingelogd wil zijn) pak ik Chrome, om het wat te scheiden.

Check anders ook even mijn reactie hierboven aan @RomeSDS
Bij een Android betaal je met je gegevens voor de software (Android).
Mwa dit is ook iets waar mensen over op moeten houden. Het is niet alsof Android zelf alles over zn gebruikers verzamelt 24/7 en 24/7 Google verteld wat een gebruiker doet. Dit is iets waar jij als gebruiker toch wel zelf verantwoordelijk voor bent.

[Reactie gewijzigd door RomeSDS op 28 september 2019 16:52]

😳 wow! Op mn iPhone is downloaden en installeren van 13.1.1 gestart terwijl ik niets heb gedaan, terwijl automatische updates uit staat.

Is dat bij anderen ook?

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 28 september 2019 10:29]

Zeker weten dat je niet gewoon met de installatie pop-up hebt toegestemd? Download iOS updates sowieso niet automatisch als je iPhone / iPad stand-by is en aan WiFi en de lader hangt? Zo gaat dat in mijn beleving namelijk wel.

Automatische updates is enkel voor het updaten zelf en dat zou dan ‘s nachts gebeuren.

Edit: pak net mijn iPad en daar is de 13.1.1 update (vannacht??) gedownload en nu krijg ik de vraag om hem te updaten. iPhone heb ik gisteren download + install zelf voor geïnitieerd.

[Reactie gewijzigd door GioGat op 28 september 2019 10:38]

Nee, er was geen pop-up ik ging namelijk zelf kijken nadat ik dit artikel zag.
Dus als ik het goed begrijp heeft heeft hij vannacht een deel gedownload ondanks dat ik automatische updates uit hebt staan? Toen ik ging kijken was hij halverwege aan het downloaden
Het downloaden gebeurt altijd. Zodat als je het wel wil je direct door kunt met de installatie.
Volgens mij bepaalt Apple welke updates wel en niet automatisch gedownload worden.
Met 13.0 naar 13.1 moest ik zelf op download drukken. 13.1.1 was al gedownload en hoefde ik alleen nog op installeren te drukken. Bij 12.x was dit ook zo, belangrijke fixes download ie vanzelf en geven een popup, de rest mag je zelf bepalen.
Ligt er een beetje aan hoe je zit qua timing. De download wordt gefaseerd gepushed, maar afhankelijk van hoeveel ze er uit brengen zit er dus verschil in. Ik had vanmorgen dus 13.1.1 al klaarstaan en ik kwam van 12 af.

Nu is 13.1.1 een patch versie en als je dus 13.0 of 13.1 al hebt zal de download ook al een stuk kleiner zijn ivm de delta updates die ze tegenwoordig doen. Die patches zullen dus sneller vanzelf gedownload worden doordat de servers sneller weer beschikbaar gesteld kunnen worden qua bandbreedte.
Download gebeurd volgens mij altijd automatisch bij stand-by, op WiFi en in lader.

Automatische updates is enkel het update gedeelte (‘s nachts).
Ja. Dit is de bedoeling. Downloaden gaat automatisch en kun je naar mijn weten niet afzetten. De optie aan of uit zetten gaat over het automatisch laten installeren s nachts.
Bij mij ook en had het ook uit staan.
Ik heb er last van dat ik E-mails twee keer moet verwijderen voor ze echt weg zijn. Eens zien of dat ook opgelost is.
Yes hier ook op een 6s
Megavervelend. Ook het icoontje van 1 of 2 mails staat er wel, maar na het opeen van de app moet ik eerst verversen voordat ik de mails zie.
Dit zijn volgens mij problemen die optraden in bepaalde situaties met 13.0. Opgelost in 13.1/13.1.1
Nou je het zegt, ja heb ik ook last van. Ook het verwijderen van mappen lukt niet. Na het verwijderen en opnieuw opstarten van de mail app staat de map er vrolijk weer in.
Er zitten meerdere regressies in de Mail app. Was in iOS 12 stabiel maar in iOS 13 echt een stuk slechter. Jammer en slecht getest.
Met een Outlook-account? Want ik heb dat probleem momenteel in de Outlook-app op Android, dus het zou best kunnen dat het een heel breed probleem is en dus zich ook op andere platformen voordoet.
Ja, inderdaad met een Outlook account.
Zou het dan niet aan Apple liggen? Ik had wel het idee (1 sample) dat het na deze patch weer opgelost is.
Dat was al een issue van tijdens de 4e dev beta van 13. Heb me er ook te pletter aan geërgerd. Wat helpt, gooi je mail app weg en installeer deze terug vanuit de store.

Sinds ik van de 13.1 dev beta 4 naar de golden master ben gegaan, had ik het ook terug.
Mijn scherm is op meerdere momenten bevroren. Ik kan wel tappen maar niet swipen. Enige fix is de telefoon uit en aan.
Hopelijk is het systeem snel helemaal stabiel.
Dat heb ik ook soms op mijn iPhone 7. Helemaal bevroren bij swipen, of een framerate van ~3 fps, klikken gaat dan vaak wel inderdaad. Lost zichzelf haast direct op, maar niet iets dat ik ooit op iOS has willen zien.

Dat het altijd goed reageert is toch wel 1 van de redenen dat ik een iPhone heb en geen android.

Edit: jammer om te zien dat het nu niet meer altijd goed reageert, dat het dat altijd deed is toch wel 1 van de redenen dat ik een iPhone heb en geen android

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 28 september 2019 10:07]

Die laatste zin?
Dat het altijd goed reageert, maar je hebt wel een drop in framerate waardoor het bevriest?
Spreekt elkaar een beetje tegen.
Heb ik ook, sinds 13.1 erg irritant.
Wisselen van app werkt vaak al en daarna verdwenen en werkt alles weer.

Wel vaak dat 4G signaal er is maar geen verbinding :( herstarten werkt wel maar erg irritant. Komt meestal voor wanneer de accu lager is dan 8% aan de lader leggen helpt niet het lijkt erop alsof het mobiele signaal in slaapstand gaat er niet meer uit terug wil komen zodra de accu volledig opgeladen is
Veel apps melden ook dat er geen verbinding is...
Alle Apps afsluiten en dan lijkt het weer te werken. Dit is nu zo instabiel niet normaal meer. Zowel op WiFi als 4G.

Trouwens ik je heb X en die is altijd bijgewerkt nu dus 13.1.1

Dit is de eerste keer dat het echt wel kompleet ruk is. FF zien waar dit schip gaat stranden, want op zich ben ik nog steeds tevreden over de X het is dat deze uitrol van de software zo ontzettend zuigt
Ik vind het irritant dat apple pay niet meer lekker werkt in iOS 13.
Wat bedoel je dan precies? Want ik heb totaal geen problemen met apple pay en gebruikte ook al de beta van ios13
Beetje laat, excuses. Met pinnen ontgrendeld mijn telefoon en daar blijft het bij. Nu moet ik eerst mijn telefoon ontgrendelen en dan pinnen. Dan kan het wel. Geen werelschokkend probleem, maar wel een beetje irritant. In iOS 12 werkt dit flitsend. Nu niet meer.
Werkt juist heel goed kan nu ook op Watch een iPhone tegelijk, wat met ios12 nog of 1 device of andere was.
Ik heb mijn iPhone dan nooit gebruikt verder alleen Watch, maar 2 keer klikken en ik zie me pinpas tevoorschijn komen.
Had hetzelfde. Mijn wallet stond uit bij touch instellingen. Had ik misschien zelf wel gedaan bij het opnieuw nalopen van de instellingen.
Nog geen fix voor de upgrade problemen met iPad Air 2 ? Ik lees echt veel meldingen (ook op Tweakers) van een issue waarbij na upgrade er compleet geen wifi, Bluetooth of iTunes connectiviteit meer is. Enige fix is dan een complete Factory Reset.
Ik had ook mega problemen met accu en wifi op de SE. Wat voor mij werkte was disable "Ask to join Networks" en Set to never "Auto join Hotspot"
Door de extra fancy animaties bij het invoeren van de 6-cijferige toegangscode moet de code langzamer ingevoerd worden. En zo zijn er meer animaties die de werking er niet snellet op hebben gemaakt.
Heeft iemand ook problemen met scrollen in Safari? Soms kan ik niet naar boven of beneden scrollen, Safari afsluiten en weer opstarten wil soms helpen.
Ja is me sinds vandaag ook opgevallen
Thanx, even een bug inschieten.
had ook last van de backup bug, liep gister de eerste keer helemaal fout echt heel vaag. De 2de keer ging het vlekkenloos.
Je zou verwachten dat je met een minor update niet zoveel vrije ruimte nodig hebt. Ik heb nog een 6s met 16GB geheugen die toch redelijk vaak vol zit. De update installeert niet omdat ik 1,2 GB vrije ruimte nodig heb. Niet een bepaald kleine fix dus.
Is al jaren zo dat men meer ruimte nodig heeft ook met een kleine update omdat men intern moet kunnen schuiven teneinde de veranderingen aan te brengen en de data die je koestert te behouden.

1 van de nadelen van 16GB.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True