Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt niet meer iedere maand NES- en SNES-games naar Switch

Nintendo gaat zijn re-releases van Nintendo- en Super Nintendo-games voor de Nintendo Switch niet meer volgens zijn maandelijkse planning uitbrengen. In plaats daarvan komen de games vanaf nu onregelmatig uit.

Nintendo maakte het nieuws bekend in een blogpost. Tot op heden kwamen sinds de introductie van de re-releases iedere maand twee of drie nieuwe spellen in de line-up. Dat ritme is nu van tafel en Nintendo maakt niet duidelijk met wat voor tempo het toekomstige heruitgaves van NES- en SNES-games gaat uitbrengen.

Gamers krijgen toegang tot de re-releases via Nintendo Switch Online, de abonnementsdienst die 19,99 euro per jaar kost. Daarvoor krijgen ze wat de oude games betreft momenteel toegang tot 46 Nintendo-games en 20 Super Nintendo-games. Ook hebben de games extra functionaliteiten, zoals een terugspoelmogelijkheid en online multiplayer. De re-releases vonden ook al plaats op de Nintendo Wii en de Wii U, maar daar werden de games per stuk verkocht.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-09-2019 • 11:18

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Erg jammer dat de catalogus hiermee waarschijnlijk beperkt blijft.
Ik heb nu een Rpi in een Retroflag Super pi case draaiend op Recalbox met een aantal roms van games die ik zelf graag speel. Dat Nintendo niet alle games kan vrij geven snap vanuit allerlei licentie gedoe maar er zitten echt nog pareltjes tussen zoals FF3, Chrono Trigger, Secret of Mana, Lufia, Donkey Kong 1t/m3 die niet mogen ontbreken.
Afgelopen januari had iemand een lijst met 22 SNES games gedatamined uit de NES Online app. De meeste games van die lijst zitten nu in de app, maar enkele ontbreken nog. Hebben we hier de kanshebbers voor de eerste updates?
  • Contra 3
  • Star Fox 2
  • Super Punch-Out!!
  • The Legend of the Mystical Ninja
  • Super Mario All-Stars
  • Breath of Fire 2
  • Pop'n Twinbee
FF 6 (3), DKC en Secret of Mana staan op de SNES classic, dus ook niet onwaarschijnlijk. Chrono Trigger is meer dan welkom, maar daar zijn al een hoop rereleases van, ik denk dat Square Enix die liever zou verkopen. En Lufia 2 zie ik niet gebeuren, die zou ik nochtans zelfs full price kopen :p
Hoezo, "waarschijnlijk?" Er staat niks in het artikel of de blogpost die als bron gebruikt is dat er nu substantieel minder vaak dingen toegevoegd worden.

Ik verwacht hooguit dat ze even een paar maanden pauze nemen met nieuwe releases omdat ze er net twintig op één dag uitgebracht hebben.

Een aantal games zullen ze ook wel helemaal niet toevoegen. Je noemt zelf al Secret of Mana en aangezien die ook los te koop is via een andere publisher verwacht ik niet dat die in het gratis aanbod gaat belanden. Hetzelfde zal gelden voor games als Megaman.
Wat te denken van Tokkyuu Shirei Solbrain, Ninja Gaiden, Super Contra, Kirby’s Adventure en TMN Turtles 2 en 3.
Turtles zou geweldig zijn, maar konami heeft die licentie al lang niet meer :(
Balen hoe dat werkt he. Dat zo’n klassieker niet meer op de markt gebracht kan worden als gevolg van licentierechten nu. Voor je gevoel moet het als kant en klaar product wat ooit gemaakt is gewoon opnieuw aangeboden kunnen worden.
Zo wordt je dus gedwongen om je oude NES weer aan te sluiten of om ROMS te downloaden. Either way verdient niemand eraan.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 8 september 2019 11:33]

Ja ik vind dat dus ook, het gaat om het product van toen, niet om iets nieuws. En TOEN beschikte je over de rechten. Hoeveel last gaat de huidige rechthebbende daar nu van hebben? Maar goed, it's all about the money...
Mhoa, onlangs was er de Arcade versie van de Turtles (tof spel overigens) overnieuw uitgebracht (de originele versie) in een Arcade 1up cabinet: https://www.bleedingcool....per-hero-arcade-cabinets/

Dus het is altijd wel mogelijk, kwestie hoe moeilijk de huidige rechthebbende er over kunnen gaan doen.
En deze kast is al meteen bij veel mensen in trek die interesse hebben in zo een cabinet. (me included)
Ze hebben deze maand toch net 20! SNES games beschikbaar gemaakt? Dus dan zouden ze nu de komende 6-9 maanden helemaal niks toe moeten voegen voordat de catalogus beperkter blijft dan dat deze met het oude ritme geweest zou zijn. Beetje vreemde opmerking dus wat mij betreft. Het lijkt er eerder op alsof ze geen zin hebben om games in de tas te moeten houden zodat ze nog wat hebben voor komende maanden en dingen gewoon releasen als ze beschikbaar zijn.
Lufia al helemaal. En van de weinige, of de enige, SNES spelen die ook in het Nederlands te spreken zijn.
Erg jammer dat de catalogus hiermee waarschijnlijk beperkt blijft.
Waar baseer je dat precies op? Het tegenovergestelde zou heel goed kunnen, namelijk dat de catalogus er juist meer bij krijgt, dan het geval anders zou zijn bij maandreleases.
Wie zegt dat? Ik speel nog regelmatig NES games, zowel op mn 'echte' NES (4 stuks) maar ook onderweg op bv mn laptop. De spellen die ik echter speel heb ik zowel fysiek als als ROM. Geen probleem dus.
https://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#roms

De wet zegt dat. (Doelbewust omzeilen van een kopieerbeveiliging). Bovendien: Nintendo zegt het zelf ook.
Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?

There is a good deal of misinformation on the Internet regarding the backup/archival copy exception. It is not a "second copy" rule and is often mistakenly cited for the proposition that if you have one lawful copy of a copyrighted work, you are entitled to have a second copy of the copyrighted work even if that second copy is an infringing copy. The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic. Therefore, whether you have an authentic game or not, or whether you have possession of a Nintendo ROM for a limited amount of time, i.e. 24 hours, it is illegal to download and play a Nintendo ROM from the Internet.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 7 september 2019 14:36]

Welke kopieerbeveiliging wordt omzeild bij het dumpen van een rom? Welke kopieerbeveiliging wordt omzeild bij het afspelen van een rom in een emulator? Nintendo zegt bovendien in de tekst die jij citeert dat er uitzondering zijn: "The backup/archival copy exception is a very narrow limitation relating to a copy being made by the rightful owner of an authentic game to ensure he or she has one in the event of damage or destruction of the authentic." Het in bezit hebben van een rom die je zelf hebt gedumped lijkt dus niet *per definitie* illegaal en je uitspraak "Kortom: je hebt illegale meuk." lijkt mij dus onjuist.
Wat jou lijkt maakt niet uit. Het is niet toegestaan een ROM te gebruiken als backupdoeleinde.

Je mag een 2e cartridge in bezit hebben om het spel op de originele apparatuur mee af te spelen, dat wel.

Maw.: je mag alleen een kopie bezitten als backup als je deze in ongewijzigde staat op de oorspronkelijke hardware kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 7 september 2019 17:05]

Wat is dan die "The backup/archival copy exception" waar Nintendo naar verwijst? Hoe maak je zo'n toegestane backup? En wat bedoel je met een 2de cartridge? Is dat een kopie die je zelf van het origineel maakt?
Maw.: je mag alleen een kopie bezitten als backup als je deze in ongewijzigde staat op de oorspronkelijke hardware kan gebruiken.
Waar heb je dit vandaan?

edit:
Ik kan niets vinden dat jou claim ondersteunt. Ik kwam wel dit tegen. Daarin staat o.a. "There is no legal precedent for ripping and downloading ROMs for games you own, though an argument could be made for fair use."

[Reactie gewijzigd door dustsuckersnake op 7 september 2019 17:52]

Zodra je de rom gebruikt om hem op je laptop in een emulator te draaien is het dus geen kopie énkel voor backup/archival meer he.
Uit de link hierboven: "Eventueel zou de gebruiker ook gelijk met de reservekopie kunnen werken, en wanneer deze defect raakt, het origineel uit de kluis halen en een nieuwe reservekopie voor het dagelijks gebruik kunnen maken."
Wat is dan die "The backup/archival copy exception" waar Nintendo naar verwijst? Hoe maak je zo'n toegestane backup?
Backup/archival exception is de exceptie dat je van de complete cartridge (oftewel niet alleen de software) een kopie mag maken voor backup/archival doeleinden.
En hoe je zo'n toegestane backup maakt dat is niet iets wat Nintendo hoeft aan te geven of faciliteren, zij geven enkel aan wat niet mag.
Dat van die complete cartridge verzin je zelf, daar is geen juridische basis voor. Uiteraard hoeft Nintendo het maken van een backup niet te faciliteren, dat lijkt mij nogal een open deur.
https://www.iusmentis.com...ht/software/reservekopie/
De wettelijke basis voor de reservekopie

Voor de meeste soorten werken is het toegestaan om een kopie voor eigen gebruik (thuiskopie) te maken. De wet zegt expliciet dat een thuiskopie van software niet mag (artikel 45n). In plaats daarvan is er een specifieke regeling voor een reservekopie (backup) van software. Deze regeling is te vinden in artikel 45k van de Auteurswet 1912:

Als inbreuk op het auteursrecht op een [computerprogramma] wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

De belangrijkste elementen van dit artikel zijn:

Het moet gaan om een kopie van computerprogramma's of software.
De kopie moet door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden.
De kopie moet een reservekopie zijn.
De reservekopie moet noodzakelijk voor het beoogde gebruik zijn.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 7 september 2019 20:36]

Je bewering “Het is niet toegestaan een ROM te gebruiken als backupdoeleinde.” is dus onjuist, net als je oorspronkelijke uitspraak “Kortom: je hebt illegale meuk.”
Nintendo zeurt.
De emulatie community heeft ervoor gezorgd dat hun oude titels spiritueel in leven bleven als oude hw het begaf. Zonder emulatie zou Nintendo zich niet eens bewust zijn van de populariteit van oude ip en dat er vraag ernaar is.

Ik heb zelfs ergens gelezen dat Nintendo zelf roms van het internet gebruikte voor hun mini consoles. Oh wacht:
https://www.eurogamer.net...om-and-sell-it-back-to-us
Dat verhaal is al lang ontkracht. Zie deze YT video van GameXplain, gebaseerd op het onderzoek dat is gebeurd in dit thread op het ResetERA forum.
Ik ben blij dat Nintendo archieven van hun oude releases bijhoudt! Zou zonde zijn als al die historie verloren zou gaan. Ik snap ook dat ze hun ip proberen te beschermen maar een kleine groep hobbyisten (hardcore nintendo fans!) zwart maken en criminaliseren is mij net een stap te ver. Zonder hun was de potentie van emulatie nooit naar voren gekomen en hadden de mini consoles ook nooit kunnen bestaan.
Voor emulatie heb je pakweg 10x de processorkracht nodig dan het originele platform had.
In de tijd dat de nes en snes populair waren, werd illegaal spelen dmv copyboxes enzo gedaan. Is bijv een floppydrive die je in het cardridge gedeelte van de console kan steken (of zelfs casettebandjes). De copybox schrijft roms naar de eeprom, en dan kon je het spelen op de originele console. Of nagemaakte cardridges, bootleg-games. Zijn genoeg verhalen over dat Nintendo publiekelijk een gigantische berg in beslag genomen namaak-cardridges vernietigde. DAT was namelijk de gangbare manier om games illegaal te spelen.

Emulatie werd pas jaren later interessanter, nadat pc's daar krachtig genoeg voor werden (en dan zat je 8/16-bit games te spelen, dat terwijl er ook 3d games als quake enzo waren). Emulatie was lang enkel voor een schaarse groep mensen interessant, maar Nintendo was daar voor al lang groter, zeer zeker met de gameboy, want emulatie is leuk, maar echt portable als een gameboy was dat niet.

Vergeet niet, die NES stamt uit 1983, bedenk wat voor soort PC je toen kon krijgen (en wat het kostte), en bedenk dat of het gaat lukken om daar games op te emuleren. Moet je toch flink wat jaartjes vooruit spelen voordat dit mogelijk werd.

Kortom; onzin-verhaal.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 8 september 2019 14:29]

Dus illegale spellen zijn de reden dat de pc zo populair is om op te gamen.

Man man man.... Wat een telegraaf artikel gooi jij erin. Over het algemeen hadden de meeste mensen vaker een pc in huis i.p.v. een console.

Kom aub met feiten die ergens opslaan en hou anders maar die factless telegraaf artikelen maar voor je :)

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 8 september 2019 00:54]

Als illegale software de rede zou zijn dat de pc zo groot is geworden dan zou nu iedereen een Amiga of commodore moeten hebben... Lol :X 8)7 ik net als iedereen had toen de tijd bakken en bakken vol, en 1 keer in de maand ging je naar de lokale computer club om software " uit te wisselen " met andere mensen. We hadden nog geen lan of internet in die tijd. Maar wel veel lol
Dan kan je hetzelfde zeggen over consoles, als illegaal gamen niet mogelijk was op de pleeeystation, xboks en de wiiiiiiii (om ff in jouw taal te spreken) dan waren ze nooit populair geworden.

Daarnaast wordt een pc vaak voor meer zaken gebruikt dan enkel gamen.
Kun je dat verduidelijken? is de pc groot geworden door illegale software of omdat iedereen het apparaat al van kantoor kende? En wat is er precies mis aan spelletjes spelen op je pc? Hardware is hardware, en het lijkt mij een goede aak als mensen die toch al een pc hebben, hun spelletjes daarop spelen in plaats van ook nog een aantal andere apparaten moeten kopen?
Voor de goede orde: ik snap dat je ook graag in de trein een spelletje speelt en dan is een pc misschien niet het meest voor de hand liggende device. Maar de weerstand tegen gaming op een pc ontgaat mij. nb ik speel enkel hearthstone op mijn pc, kan ook op da phone :)
Sinds de opkomst van 3D graphics heeft de PC altijd vooraan gelopen qua performance. Games als Doom, Quake, Halflife, die bestonden niet eens op consoles. Die zijn later pas naar console gekomen (en dan meestal als brakke ports).

Dat er vroeger een probleem geweest is op de PC met illegale warez dat ontken ik niet, we kennen allemaal wel de twilight cd'tjes van vroeger (als je oud genoeg bent en toen gamer was). Maar dat wil absoluut niet zeggen dat dát de reden is dat de PC als gaming platform groot geworden is. Het was gewoon het beste platform, klaar.

En ik zeg vroeger ja, want tegenwoordig met de véél betere distributieplatformen en prijzen zijn er volgens mij veel minder mensen die nog illegaal hun games binnenhalen. Dat kost maar moeite met het vinden van een goede versie, risico dat je halverwege de game ineens tegen problemen loopt, en risico op malware. Tegelijk kun je ook gewoon even wachten op een sale (of via een keysite werken hoewel dat moreel ook niet altijd even correct is) en voor een schappelijke prijs de game binnenhalen voor nauwelijks moeite, automatisch updates, veel minder risico op malware (ik zeg niet geen).

Het is lastig er echt cijfers bij te vinden, maar je merkt online wel heel erg dat het sentiment enorm veranderd is. Vroeger (jaar of 10-15 geleden) werd je weggehoond als je tégen illegaal downloaden was, dat is nu omgekeerd. Nu als je zegt dat je een game wel illegaal binnentrekt dan word je daar juist op aangevallen. Hier, maar ik zie het ook op Youtube of Reddit. De publieke opinie is compleet omgedraaid.

Overigens hoef je ook niet net te doen alsof illegaal downloaden iets exclusiefs van de PC is, ook bij consoles was er jarenlang een bloeiende markt om apparatuur om te bouwen zodat je illegale kopietjes kon spelen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 8 september 2019 10:08]

Hebben alle Super Nintendo spellen een kopieerbeveiliging? En als dat niet zo is, mag je dan wel een ROM dump maken van je eigen spel?
Ja: https://youtu.be/KLyK1FMwc8Q
en https://youtu.be/4TGQZ-kbnDk, onlangs verschenen en interessant voor jouw vraag.

Wat mij betreft mag je een kopie hebben als je het origineel hebt. Niet iedereen is dat met me eens maar als mn originele cartridge faalt, wil ik de rom op een donor cartridge kunnen branden (eprom) en weer kunnen spelen.
Net de twee video's gekeken waar je naar linkte. Het gaat over een lockout chip en over tests die *sommige* (dus zeker niet alle) games doen om te kijken of het een origineel spel is.

Om een rom te spelen op een emulator hoef je geen lockout chip te omzeilen. Wat dat betreft geen probleem dus. De andere beveiligingen die worden besproken gaan over het *afspelen*, ze voorkomen niet het dumpen of zich. Je zou dus kunnen zeggen dat je voor uitsluitend het *dumpen* van een game die je bezit geen beveiliging hoeft te omzeilen en dat het daarmee is toegestaan.

Dan het spelen in een emulator: een kopie spelen op originele hardware vereist het patchen van de rom. Dit patchen is een duidelijke voorbeeld van het omzeilen van een beveiliging. Maar als een emulator zo schreven is dat zo'n patch niet nodig is (omdat de originele hardware voldoende accuraat wordt nagebootst) kun je dan nog spreken van het omzeilen van een kopieerbeveiliging?
Je zou dus kunnen zeggen dat je voor uitsluitend het *dumpen* van een game die je bezit geen beveiliging hoeft te omzeilen en dat het daarmee is toegestaan.
Simpel gezegd, de vorm van de cartridge is al een beveiligingsmethode, waarom denk je dat die vorm per console verschilde...
Maar als een emulator zo schreven is dat zo'n patch niet nodig is (omdat de originele hardware voldoende accuraat wordt nagebootst) kun je dan nog spreken van het omzeilen van een kopieerbeveiliging?
Met alleen hardware nabootsen kan je geen situatie creeeren dat die patch niet nodig is. Daarvoor moet je ook software in chips nabootsen en op die software zitten gewoon weer rechten etc.
[...]

Simpel gezegd, de vorm van de cartridge is al een beveiligingsmethode, waarom denk je dat die vorm per console verschilde...
Dat die vorm per console verschilt heeft niets te maken met beveiliging (spelen tussen consoles zijn sowieso zelden compatible, dus daar hoeft niet tegen te worden beveiligd). Dat de cartridges verschillen per regio (b.v. bij de bsnes) heeft te maken met regio lockout. Het heeft allemaal niets te maken het voorkomen van dumpen, waar de vorm van de cartridge natuurlijk geen enkel obstakel voor vormt.
[...]

Met alleen hardware nabootsen kan je geen situatie creeeren dat die patch niet nodig is. Daarvoor moet je ook software in chips nabootsen en op die software zitten gewoon weer rechten etc.
Voor de Super Nintendo kan dat zeker wel. Kijk bv naar de bsnes emulator. Die emulator breekt geen copyright en kan spellen ongepatched spelen. Voor bijvoorbeeld de Playstation ligt dat anders en heb je inderdaad een BIOS nodig waar copyright op zit.
Het spel killer instinct zou leuk zijn, maar ik denk niet dat die daadwerkelijk zou kunnen komen.
Die is van Rare en die club is al jaren eigendom van Microsoft helaas...
I know. Ik denk ook niet dat Microsoft dat spel voor een zacht prijsje in licentie wilt geven aan Nintendo
Mwoah, Nintendo en Microsoft lijken tegenwoordig heel vriendschappelijk met elkaar om te gaan. Masahiro Sakurai prees na de laatste Nintendo Direct nog Banjo op de Microsoft's Xbox One aan (waarvan het hoofdkarakter nu in Nintendo's Smash Bros Ultimate te zien is) en studio's van Microsoft hebben al vaak genoeg titels op Nintendo-consoles gepubliceerd. Evengoed denk ik trouwens niet dat Killer Instinct snel op de Switch te vinden zal zijn.
Gisteren even geprobeerd om wat SNES klassiekers te spelen. Speelt verbazingwekkend goed en komt prima tot zijn recht op het kleine scherm. Ben er erg blij mee dat ze nu ook SNES titels naar de Switch hebben gebracht. Met de NES titels heb ik minder/niets.
Same here. Alleen meeste snes spellen die er op staan en die ik leuk vind heb ik op de snes:-)
Daar heb ik geen last van. Ik was van kamp SEGA MegaDrive. :)
Dan is er voor jou de MegaDrive collection op Switch :)
Zo bijzonder is dat nou ook weer niet speelde 15 jaar geleden op een emulator op de pc snes9x en de nieuwste versie is superieur aan de switch emulator.

Het had mooi geweest als ze Star Fox eens een FPS update hadden gegeven.

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 8 september 2019 04:31]

Demotiveert mij wel om die SNES controller nog te halen :( Even afwachten...
Die SNES controller is compatibel met alle Switch games die zo een controllerschema ondersteunen, niet enkel met de SNES Online app. Kan dus een zeer degelijke controller worden voor andere retro games, en daar staan er een hoop van op de eShop!
Ah, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Zoiets had ik al in de Direct voorbij zien komen, maar ik heb dat niet voor mezelf bevestigd. Dank je!
Die gamepads zien er niet echt comfortabel uit.
Het allerfijnst is de Switch Pro controller maar dan moet je ook het concept van de Nintendo Switch begrijpen. De controller die je op de plaatje ziet kan je makkelijk meenemen. Je kan ze aan de console vastzetten en onderweg spelen. En als je met meerdere mensen spontaan gaat spelen dan haal je ze eruit en heb je zo toch twee controllers. Verder is het voor spellen als Mario Party echt veel idealer dan zo'n ouderwetse Wii controller. Ik vind de Joy Cons in principe best wel fijn. :)

Edit: Je hebt trouwens ook straps waardoor het nog fijner te spelen is dan hoe het op het plaatje eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 7 september 2019 11:26]

Goed idee de Joycons maar ze zijn wel erg klein.

Te klein voor mijn grote handen: kramp na half uurtje spelen, en druk in sommige games regelmatig onbedoeld op de menu/screenshot knoppen.
Nintendo heeft naar mijn idee gewoon een missed oppertunity. De Switch is juist zo fijn omdat hij modulair is. Waarom verkoopt Nintendo niet een "fighting game" joycon setje voor je Street Fighters, Marvel VS Capcom, Fatal Fury's etc. games ? D.W.Z met een fatsoenelijke D-pad, en mischien zelfs arcade style layout knoppen rechts (3x2) - de port van Dragonball FighterZ is vrij goed op de switch en zou die graag mobiel willen spelen ,maar met de joycons as is; is dat niet te spelen voor mij.

Of een "SNES" joycon setje met SNES style coloured buttons en ipv 2 shoulder buttons per kant gewoon alleen 1 bredere shoulder button aan beide kanten net zoals op de SNES met de SNES D-PAD en weg analoge stick.
Of een "SNES" joycon setje met SNES style coloured buttons en ipv 2 shoulder buttons per kant gewoon alleen 1 bredere shoulder button aan beide kanten net zoals op de SNES met de SNES D-PAD en weg analoge stick.
Ze verkopen wel draadloze SNES controllers voor de Switch die hopelijk ook wel met andere games gaan werken. Als ze die echt zo klein zouden maken als de Joy-cons zou het in de praktijk volgens mij niet veel nuttiger/comfortabeler zijn dan de huidige joy-cons. Toch niet zodanig beter dat mensen er de volle mep voor zouden willen betalen. Inderdaad zijn de joy-cons niet echt comfortabel bij games die de d-pad veel gebruiken (het is ook geen echte d-pad), maar als hybride oplossing snap ik de afwegingen wel en denk ik dat het het beste compromis is.
Al voor de release (na onthulling van het concept) toen we het nog over de Nintendo NX hadden, deden dit soort concepten de ronde. Onbegrijpelijk dat Nintendo geen geld wil verdienen met de verkoop van dit soort accesoires (gun attachment voor schietspellen, GC controller attachment voor GC games, SNES voor SNES games, enz).
Dat zou best tof zijn die speciale fighting game joycons. Er zijn zoveel accessoires voor de switch verkrijgbaar van veel verschillende merken (Hori, Big Ben etc.) dat je je inderdaad ofvraagt waarom niemand nog daar is opgekomen.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 7 september 2019 19:56]

Yep :) Voor mij ook een gegronde reden om geen Switch aan te schaffen en dik 300 Euro voor een veredelde tablet |:(
Is daar ook niet voor bedoelt. Meer voor het gemak om multiplayer te gamen waar je ook maar bent. (buiten, trein etc.)
Zeker nooit de originele NES joystick in handen gehad??

Wij hadden thuis ook de advance nes joystick. Dat vind ik wel fijner spelen.
Dat vierkanten geval! Ik heb de hoeken nog steeds in mijn handen staan!
Die heb ik hier nog steeds staan.... 😜
Heb vorige week de originele NES aangesloten voor mijn zoontjes :) werken prima 34 jaar oud die console stekkers er in en gaan
Geluksvogel! De cartridgeconnector is een van de lamlendigste designs ooit voor een cartridgehouder, die is heel vaak zo lam dat iet geen spel meer leest.
Klopt maar een beetje Tweaker restaureert dat gewoon:)
Mijn snes doet ook nog meer dan prima nog steeds, al gaan de spellen daar wel makkelijker in.
Maar die waren tenminste van een fatsoenlijk formaat. Heb ze nog liggen.
Ik moet zeggen dat ik het vreemd vind dat dit een officiële afbeelding is! De losse controllers gebruik je namelijk normaliter met een extra schuifje erbovenop wat ervoor zorgt dat de vorm wat afgerond wordt. Zo zijn de schouderknopjes ook veel makkelijker in te drukken.
Ik ben lekker Zelda aan het spelen! Heb het vroeger weleens bij een vriendje gespeeld maar nu kan ik er echt mee aan de slag. Tot nu toe best onder de indruk van dit spel! Zeker omdat ik veel voorwaartse nostalgie heb naar de nieuwere Zelda titels.
1 investering > SD2SNES :D
Samen met de Snes Mini 99,4% van alles dat ooit is uitgebracht speelbaar en meer (homebrew stuff).

Maar wel leuk an zich dat er gratis klasiekers ook "mobiel" speelbaar worden :)
Heb er vrede mee, zolang we niet maanden zonder komen vind ik het prima.
Wat een verontwaardiging over iets dat je krijgt bij een abo van 19,99......... 8)7
Probleem zit heel duidelijk in het feit dat mensen denken dat ze recht hebben op een kopie/backup? Als je een fiets koopt en je wil een backup, koop je een tweede fiets... Ik begrijp Nintendo maar vind het heel jammer dat ze voor oude software nog steeds geld durven vragen, wat hun goed recht is natuurlijk.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True