Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt twintig SNES-games uit via Switch Online-dienst

Nintendo gaat SNES-games beschikbaar maken via zijn Switch Online-dienst. Woensdag verschijnen de eerste twintig games voor betalende abonnees. Ook komt er een draadloze controller die lijkt op de oude SNES-controller.

De lijst van twintig games bevat onder andere Super Mario World, Super Metroid, Star Fox, Kirby's Dream Land 3, Pilotwings, F-Zero en The Legend of Zelda: A Link to the Past. De SNES-games zijn toegankelijk voor leden van het Switch Online-abonnement, dat 4 euro per maand of 20 euro per jaar kost. Eerder waren via dit abonnement al NES-games beschikbaar.

Nintendo komt ook met een draadloze SNES-controller. Die kan alleen aangeschaft worden door betalende abonnees. De controllers gaan 30 dollar per stuk kosten, vermoedelijk is dat 30 euro. Klanten mogen er maximaal vier aanschaffen. Wanneer de SNES-controllers uitkomen is nog niet bekend.

Nintendo kondigde de SNES-games en -controller aan tijdens een Direct-uitzending. Daarin werd onder andere ook de komst van een Switch-versie van Overwatch bekendgemaakt en meer informatie gegeven over Pokémon Sword and Shield. Ook zijn er Switch-versies van Doom 64, Divinity: Original Sin 2, Trials of Mana, Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast en Vampyr aangekondigd.

SNES-games voor Switch Online-dienst
Super Mario World Stunt Race FX Super Puyo Puyo 2
Super Mario World 2: Yoshi's Island Pilotwings Super Tennis
Super Mario Kart Kirby's Dream Land 3 Breath Of Fire
The Legend of Zelda: A Link to the Past Kirby's Dream Course BRAWL BROTHERS
Super Metroid Super Ghouls'n Ghosts SUPER E.D.F. EARTH DEFENSE FORCE
Star Fox Demon's Crest Joe & Mac 2: Lost in the Tropics
F-ZERO Super Soccer

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-09-2019 • 08:36

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Pilotwings is berucht binnen de SNES emulatie gemeenschap want je hebt hele goede emulatie nodig van de grafische chip (de PPU) om de schaduw op de grond weer te geven (die enorm helpt bij landen). Het spel maakt daarvoor namelijk gebruik van veranderingen in het midden van het tekenen, waardoor het emuleren van een "scanline" (horizontale regel pixels) per keer niet goed genoeg is - je moet het per pixel doen.

Ik ben daarom benieuwd of je in Pilotwings op de Nintendo Switch een schaduw zal hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 5 september 2019 08:44]

Dankzij deze post kwam ik hier uit:
https://gizmodo.com/a-simple-emulator-patch-makes-many-super-nintendo-games-1834141590

Een enorme grafische verbetering voor SNES-emulatie wat vooral zichtbaar is bij 3d games zoals Pilotwings en Mario Kart. Nu zien 3d games er ineens stukken beter uit op een HD scherm.

:)
Tof! Zou mooi zijn als die patch ook naar Hakchi komt zodat ik m'n snes classic kan patchen.

Deze post op Kotaku geeft nog wat meer achtergrondinformatie.

[Reactie gewijzigd door Pendaco op 5 september 2019 10:21]

Ja dat is een leuke, heel recente ontwikkeling. Sinds dat artikel is de methode nog doorontwikkeld zodat je bijvoorbeeld geen mix krijgt van strakke lijnen en blokkerige pixels - nu krijg je standaard de normale SNES resolutie, maar met 'pixels' die kunnen 'draaien'. De variant in het artikel is nog wel aan te zetten maar kost ook meer rekenwerk. Een aanrader!

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 5 september 2019 18:09]

Dit zelfde geldt in iets mindere mate ook voor Kirby’s Dreamland 3 en SMW2 Yoshi’s Island. Beide titels zijn momenteel op een RPi3 “speelbaar” maar daar is ook alles mee gezegd. Beide games veroorzaken flinke framedrops.
Yoshi's Island gebruikt geloof ik de SuperFX chip, daar is extra kracht voor nodig. De emulatie luistert echter niet zo nauw - een paar heel slimme mensen hebben heel lang geleden al uitgevogeld wat de chip op hoog niveau doet en de API nagemaakt, en dat is in principe genoeg (de chip 'werkt' in de meeste emulatoren ook veel sneller dan de echte).

In het geval van de PPU moet je echter precies de juiste timing nabootsen - hij moet constant communiceren met de CPU en precies met de juiste vertragingen de juiste antwoorden krijgen. Dat is erg lastig en je hebt er nog steeds een aardig snelle PC voor nodig, dus ik verwacht niet dat de Switch het kan.
Ja dat PPU stond toendertijd toch ook bekend als "mode 7" dacht ik zo. Een aantal spellen die daarop draait idd. Kan het me nog wel heugen.
Mode 7 is een feature van de PPU waarmee (lage precisie) vector graphics transformaties kunnen worden uitgevoerd. Dat is ook waar Wisher het hierboven over heeft: recent is een manier ontwikkeld om die transformaties in veel hogere resolutie met hoge precisie uit te voeren waardoor alle lelijke kartelrandjes weg zijn.

De schaduw in Pilotwings is echter een heel ander verhaal. Daarvoor moet je de PPU heel precies zo laten werken als de SNES ook deed. Het leuke is dat niemand zich realiseerde dat Pilotwings baad zou hebben bij deze verbetering - de ontwikkelaar deed het eigenlijk alleen om de precieze werking van de SNES vast te leggen zodat die niet verloren gaat als ze het allemaal niet meer doen. Toen bleek ineens dat je in Pilotwings een schaduw hoort te hebben die het spel een stuk speelbaarder maakt :)
Okay thanks voor de extra info. Vindt het altijd wel grappig dat die ouwe kastjes toch lastig te emuleren zijn.
"De controllers gaan 30 dollar per stuk kosten, vermoedelijk is dat 30 euro." Ik heb de UK direct gekeken(want geen nasynchronisatie) en daar stond op het plaatje inderdaad €29.99 en 20.99 pond.

Confirmed via Nintweakers discord: https://mynintendostore.n...talog/product/view/id/668

[Reactie gewijzigd door ye-roon op 5 september 2019 10:42]

Dat wordt dus in de UK bestellen en naar Nederland laten verzenden. Zelfs met verzendkosten waarschijnlijk goedkoper dan hier kopen.

Lang leve brexit!
Werkt dit? Momenteel is het niet goedkoper iig: £26.99 + £4,45 komt neer op ~€35
Nice! Nu heeeel hard hopen dat Lufia (2) en Terranigma zullen volgen ergens in de nabije toekomst. Please please please.. :)
Laat al die classics maar komen hoor! 🤩
[...]Terranigma[...]
Ha... hahahaha...

:'(

Of die game is beland in Licensing Hell of Square Enix weet niet meer dat ze de game ooit hebben uitgebracht. (R.I.P. Quintet)
Lufia was precies de eerste game waar ik naar op zoek was in het bericht! Hoeft eindelijk de SNES niet meer nachten achter elkaar aan te blijven tijdens het uitspelen van de oude grot :D
Dat doe je toch gewoon in één zitting? Paar weken geleden nog gelukt;-) Was trouwens wel 12uur bezig:P
Lufia 2 wordt hier ook enorm op gewacht maar de kans is zo klein. Serie zit in licensing hell, het enige lichtpuntje is dat Square-Enix nu al een tijdje Taito bezit, en SE tegenwoordig eindelijk zich herinnert dat ze oude games hebben...

Zou een Twitter campagne helpen? }>

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 5 september 2019 10:15]

Lufia <3 Mag ook in het nederlands van mij. Old school feel :D
Ik wil Shadowun op de Switch. En de opvolgers mogen eigenlijk ook wel.
The Legend of Zelda: A Link to the Past!!!!!!!!!!! Nu kan ik rustig sterven.
ja want die hadden ze nog niet uitgebracht op de : Wii, Wii U, Snes mini ;)
En gameboy advance en snes :D
Tsja leuk voor de mensen die die apparaten hebben, ik heb ze niet en ben blij dat het uit komt voor de Switch. En volgens mij was er geen abonnement bij de Wii/WiiU waarbij je de games kon spelen, en was het alleen mogelijk na aanschaf van de game.
punt is dus, als zo'n spel tijdens elke generatie een release krijgt dat het een beetje overdreven is om te zeggen ''kan eindelijk sterven''.
OT
Mentaal gezien dan wss, tot ze bij de volgende generatie herrijzen wanneer er weer ergens stof tot hoop is ;p
En iedereen heeft die apparaten natuurlijk..
Naja Nintendo heeft trouwe volgers dus die kans is zeer zeer groot.
Ja en die heb ik allemaal niet gehad ;)
Ze zijn nog niet beschikbaar he ;).
Vanaf morgen. Dus je hoeft niet lang te wachten
Nee, vandaag (5 september). Dus nog minder lang wachten.
Zie ze nog niet staan :o :o :o

Correctie: lees toch echt overal vrijdag pas.

[Reactie gewijzigd door alexhooven op 5 september 2019 11:47]

Ik weet niet waar jij het leest, maar de Nintendo direct heeft het over 5 september, net als Eurogamer.

Het is volgens mij wel een aparte download, niet onderdeel van de NES collectie.

Edit: Denk dat de verwarring komt door tijdzones. De stream was om 00:00 Nederlandse tijd maar in de UK om 23:00uur.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 5 september 2019 12:47]

Ah wat een gemis, Donkey Kong Country zit er (nog) niet bij. :)
Is dat niet omdat donkey kong country van Rare is?
Die zit wel op de snes mini. Dus dan zou dit ook moeten kunnen. Afijn, zal idd wel een license ding zijn.
Zal wel een kwestie zijn van 'komende maanden moeten we ook nog wat hebben'...
Hij zat ook op de SNES Mini, dus waarschijnlijk niet :)
Aah my bad, dat is dus geen probleem. DKC kunnen ze ook gewoon nog een keer op een later moment uitbrengen natuurlijk :)
De licenties zijn van Nintendo (dat is altijd zo als je game op Nintendo IP is gebouwd).

Problemen met Rare games waren vooral voor de games die hun eigen IP gebruiken (zoals banjo-kazooie). Al lijken MS en Nintendo hier tegenwoordig eindelijk wat uit te komen :)
Of nog erger een IP wat niet van Nintendo of Rare is: Golden Eye.
Denk niet dat we die ooit nog gaan zien (legaal).
Alle characters zijn 100% eigendom van Nintendo. Lijk me dus sterk en jammer dat er niet tenminste 1 deel bij zit.
Neen rechten zitten volledig bij Nintendo voor de DKC trilogie , enkel bij GoldenEye is er een probleem met rechten tussen Nintendo, eigenaars van 007 brand en Rare.

[Reactie gewijzigd door BitJager op 5 september 2019 09:11]

Moet denken aan de rerelease van Goldeneye met Daniël Craig zijn hoofd. *shudders*

Kan niet wachten om te gaan spelen en denk dat ik die controllers toch maar eens ga halen. De SNES controllers zijn overigens nog niet beschikbaar op de site. Wellicht dan pas vanaf vanavond oid.
Ik snap trouwens niet waarom die NES controllers 60 euro moeten zijn en die voor de SNES staan op 30 euro.
Oh wacht. Dat is een enkele controller. Zucht.

[Reactie gewijzigd door Arunia op 5 september 2019 11:13]

Banjo is ook van Rare, dus volgensmij hebben ze nog wel goed contact, ondanks dat het nu deel uitmaakt van Microsoft.
Ze kunnen natuurlijk niet alles op dag 1 geven, nu kunnen ze maandelijks makkelijk een grote game er bij duwen.

Hoop dat het qua licenties geen gezeur word, want ik zie Final Fantasy en Chrono Trigger wel zitten.
Geweldige nostalgie, maar ik heb de SNES mini een tijd terug al gekocht. Daarnaast is dit onderdeel van het abonnement waar ik absoluut geen trek in heb. Breng ze maar uit op een cartridge, met controller erbij voor 60 euro o.i.d. en evt. nieuwe spellen als dlc later kopen, dan vind ik het echt een goed idee, maar zo met een abo hoeft 't van mij niet.
Leuk een SNES op originele grote met cartridges uitbrengen; zelf had ik gewild dat er een SNES Classic was uitgebracht (i.e niet mini, zodat ik een snes met HDMI heb en dus me oude carts in kon stoppen0

Maar dat maakt het zaakje natuurlijk niet portable, wat je Switch wel is. Dus dat gaat het doel wat ze hiermee proberen te bereiken voorbij.
Jouw idee kan ook, maar is meer voor de tweaker denk ik.

Ik bedoelde een Switch-Game Card (wist niet dat ze een specifieke naam hadden). Dan kun je alsnog op de Switch portable gamen, en zelfs zonder internet, want heb je voor deze functionaliteit internet nodig (ik heb echt geen idee en via Google krijg ik geen duidelijke antwoorden, allemaal meer gericht op de service an sich dan aan de vereisten)?
Voor nes/snes games heb je ook geen internet verbinding nodig. Games kunnen 7 gespeeld worden zonder dat je Switch online gaat.
Via Twitch Prime is een jaar lang Nintendo Online als gratis loot te verzilveren.
ik zal inderdaad een abonnement nemen zodat ik een abonnement gratis krijg, omdat ik geen abonnementen wil omdat ik niet voor nog meer abonnementen wil betalen...

Als je twitch of amazon gebruikt vast een goede deal, ik heb zelf echter geen behoefte aan een nintendo-, amazon- of twitch-abonnement.
Mario World en Mario Kart! Fantastisch. De meeste NES games die tot nu toe werden aangeboden waren net iets voor mijn tijd en konden me niet zo bekoren (op Kirby's Adventure na). Maar de SNES games daarentegen.. Contra ook helemaal grijsgespeeld maar volgens mij zit die in een aparte bundel.
Mario kart gaat lastig worden , daar heb je echt een dpad controller voor nodig om een beetje bochten te kunnen maken.
De Switch lite heeft een d-pad :)
Met de beperkte hoeveelheid originele spellen en de vele ports is deze comic best wel gepast voor het enthousiasme dat sommigen tonen. ;)
Een random oude game zal niet veel bekijks trekken. Het feit dat Nintendo bij vele gamers in de roots zit is wat dit zo aantrekkelijk maakt. De games zijn pure classics en tegenwoordig niet of nauwelijks meer speelbaar op moderne tv's. Ik ben net als vele anderen enthousiast om de games uit mijn verleden te herbeleven, ook al is de library nog niet zo groot.
Ik doelde niet enkel op de SNES spellen, maar ook de ports van spellen die al reeds zijn verschenen op PC en andere consoles.
Leuk en aardig die zoveelste heruitgave van SNES games.

Maar als je na gaat hoe krachtig CPU's tegenwoordig zijn en dat ze vaak geassisteerd worden door een GPU(-chip), zou je toch concluderen dat een Nintendo64 emulator voor op de Switch uit huize Nintendo echt mogelijk moet zijn.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 5 september 2019 10:16]

Dat gaat op den duur ook wel gebeuren vermoed ik. De N64 was mijn eerste echte console en hij staat hier nog steeds. Helaas zonder tv die geschikt is.
Als je een beetje handig bent met solderen is er een hele goede mod beschikbaar om een scart kabel aan te sluiten. Geeft goed helder beeld en niet duur. http://etim.net.au/shop/shop.php?crn=209
Ik ken het probleem van basantos, scart is ook niet overal meer beschikbaar. En als je dan toch Scart gaat gebruiken kan je beter een AV -> Scart converter gebruiken, dan heb je minder risico iets te slopen.
https://image.allekabels....sluiting-2-scart-male.jpg

Ik heb ook al geprobeerd om AV -> HDMI te doen maar daarvan is de refresh rate niet te harden en werkt dus eigenlijk niet.

Gelukkig had ik nog TV had staan die scart heeft en is de converter dus voldoende :)
Maar dan heb je nog niet de voordelen van een beter beeld kwaliteit. Of je moet voor een hdmi mod gaan, maar die vind ik persoonlijk te duur.
Ja ik heb nog een aansluiting voor de standaard kabels, en ik had een s-video kabel maar die past helaas niet meer.

De enige echte oplossing is een Hdmi mod, voor de beste kwaliteit.

Of anders een Hdmi adapter zoals die van EON. Helaas niet de kwaliteit van de mod.

Maar beide zijn erg duur.
N64 ganes waren gewoon voor de originele Switch te koop. Sterker zelfs, de GameCube had een Zelda Collection met Ocarina of Time en mojaro’s mask (in 640x480).
Super Soccer!!! Deze was niet beschikbaar op de SNES mini! Nice!!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.