Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung brengt vouwbare Galaxy Fold volgende week uit in Zuid-Korea

Samsung zou de Galaxy Fold, zijn eerste smartphone met vouwbaar scherm, volgende week willen uitbrengen in Zuid-Korea. Dat meldt een Zuid-Koreaans persbureau. Wanneer de release in de Benelux moet volgen, is niet bekend.

De release stond eerst gepland voor later in september, maar is om onbekende reden naar voren gehaald, meldt Yonhap op basis van anonieme bronnen. Het Zuid-Koreaanse persbureau heeft veel vaker juiste interne informatie van Samsung online gezet. Volgende week begint elektronicabeurs IFA in Berlijn en het is niet ondenkbaar dat Samsung daar meer wil laten zien van de Fold, speculeert Yonhap.

Samsung had al bekendgemaakt dat de release van de Fold ergens in september zou zijn, maar noemde daarbij geen exacte datum. De Samsung Galaxy Fold had op 26 april uit moeten komen in de VS en zou op 3 mei ook naar Nederland komen voor 2020 euro. Nadat er problemen ontstonden bij reviewexemplaren trok Samsung het toestel terug.

Die problemen zegt de fabrikant opgelost te hebben. Volgens de fabrikant is het scharnier steviger gemaakt en beter afgedicht. Ook is de beschermlaag over de schermen aangepast. Die beschermlaag loopt nu door over de schermranden, wat duidelijk moet maken dat deze een onlosmakelijk onderdeel is van het scherm. Bij de eerste reviewexemplaren van de Galaxy Fold die werden uitgestuurd dachten sommige ontvangers dat de beschermlaag een screen protector was die verwijderd kon worden. Tweakers schreef een achtergrondartikel over de perikelen rondom de Galaxy Fold.

Terugkijken: videopreview van de oorspronkelijke versie van de Galaxy Fold uit april van dit jaar

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-08-2019 • 07:38

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Ik heb dat ding heel even in handen kunnen hebben in een Samsungwinkel. Het device zal vast genoeg problemen hebben (en erg duur zijn). Maar toch: voor het eerst in hele lange tijd had ik weer eens dat 'wauw' gevoel bij een nieuwe smartphone.

Ik hoop gewoon dat die foldables uiteindelijk toch succesvol gaan worden, lijkt me heerlijk om een handzame en draagbare tablet bij me te hebben. :)
Ik heb nooit begrepen dat hier een markt voor is. Maar na deze reactie snap ik eindelijk de meerwaarde: 'Ik hoop gewoon dat die foldables uiteindelijk toch succesvol gaan worden, lijkt me heerlijk om een handzame en draagbare tablet bij me te hebben.' :)

Oprecht, ik zat zelf te denken om nog eens een Phablet te halen. Maar misschien overweeg ik nu Foldable device! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Alexscended op 30 augustus 2019 08:07]

Dan zou ik nog een jaar of 5 wachten. De techniek is nog lang niet goed genoeg. Tweakers schrijft hier over de kunststof laag over het scherm die een screen protector leek en door dat mensen die eraf haalde het scherm brak. Dit is echter niet het geval. Want er waren ook berichten dat bij mensen die niks met het toestel gedaan hadden het scherm brak. Daarnaast is het nog maar de vraag hoe dit zich houdt op de lange termijn. Samsung zal best een test hebben waarbij het scherm 100000 keer open en dicht gedaan wordt, maar tijd is ook een belangrijke factor iets wat niet te versnellen is. Wat gebeurt er namelijk als je het scherm op zijn max buigt en een jaar zo laat zitten? Rekt de electronica dan op? En breekt het dan niet alsnog in 1 keer bij het open doen?

Ik persoonlijk zie hier geen markt in. Ik heb een tablet thuis liggen maar gebruik hem nooit. Ik doe alles op mijn note 9. Scherm is meer dan groot genoeg om alles te doen en ik zou niet weten waarom ik een nog groter scherm nodig heb. Video kijken? Dat doe ik wel op mijn tv..

[Reactie gewijzigd door sygys op 30 augustus 2019 08:26]

Samsung zal best een test hebben waarbij het scherm 100000 keer open en dicht gedaan wordt, maar tijd is ook een belangrijke factor iets wat niet te versnellen is.
Niet alleen tijd, maar ook wisselende omstandigheden. Waar opent men zo'n scherm? Doet men dat netjes, of zijn de krachten op het scharnier oneerlijk verdeeld? Wat doet dat op de lange termijn? Hoe lang duurt het voordat de weekmakers niet meer effectief zijn?
en hoeveel keer smijten de kinderen dat ding in of naast de zetel :o
Een Note is dan ook een onhandig grote telefoon. In feite zijn alle telefoons van 5,8" of groter onhandig groot. Door foldables komen er hopelijk telefoons die zo groot zijn als een 4,5" toestel maar met een scherm dat dubbel zo groot is.
Kortom je lange verhaaltje. Je kon zeggen eerste zin. Ik ben niet de markt voor deze toestel.

Man allemaal vage theorieën.

De volgende problemen die ze onder de loep hebben genomen.
- de folie om het scherm is verbeterd.
- de naden zijn nu opgevuld, dus er kan geen stof tussen zitten of steentjes.
- het doorvouwen is een stuk verbeterd.

Met de instelling van jou hadden we nog onder een rots geleefd met takken om vuur te maken.

Off-topic:
Zelf zit ik er aan te denken om er eentje aan te schaffen. De innovatie is er. Dat kan je op alle andere fabrikanten niet zeggen. En Apple met hun jaarlijkse we are the first bullcrap kunnen ze ook vergeten.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 30 augustus 2019 08:37]

Grootste hekelpunt (imo) is nog de kunststof toplaag, die moet flexibel zijn om te kunnen buigen. Ze hebben net decennialange r&d zitten in het ontwikkelen van gehard glas voor de toplaag, met deze ontwikkeling wordt dat teniet gedaan en beginnen ze weer bij 0 bij "crappy krasbaar scherm".
Dat is mijn grootste bezwaar tegen deze ontwikkeling, ik geloof best dat de algehele kwaliteit van het ding goed zal komen, de scharnier en naadjes en whatnot. Ook het schermformaat zowel ingeklapt als uitgeklapt is allebei net niet handig (voor video maakt het geen hol uit om hem uit te klappen, krijg je enkel grotere zwarte balken van), maar goed, dat kan best her ontworpen worden voor de volgende.

Maar die plastic toplaag ... daar moet toch eerst een flinke breaktrough in komen wil deze technologie meer dan alleen een gimmick zijn (voor mobieltjes dan, buigzame schermen zijn vast in andere velden nog wel te gebruiken). Voor wat dat nu moet kosten is dat veel ste kwetsbaar en dat zal de adaptie van de technologie niet goed doen, ik ben bang dat het hierdoor een stille dood zal sterven.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 30 augustus 2019 10:18]

Er zijn ook kunststoffen die een zeker zelf herstellend vermogen hebben. Die krassen op het oog wel, maar in werkelijkheid deuken ze in en na enige tijd zal de "kras" weer opgevuld worden. Er zijn ook folies die behoorlijk krasbestendig zijn. Volgens mijn bron bij Samsung (R&D afdeling) is de gebruikte toplaag een combinatie van die twee. Zandkorrels ed zijn geen probleem. Deze werd in de eerste versie helaas niet samen met de rest van het scherm gesneden, maar er later opgeplakt. Het eigenlijke scherm zat tussen deze folie en de drager.
Samsung heeft ook de keuze gemaakt om het flexibele scherm naar de binnenkant te vouwen, zodat sleutels en andere rommel in de broekzak het scherm nooit kunnen beschadigen.

Huawei wil het flexibele scherm aan de buitenkant. Daar is beschadiging door andere voorwerpen dan stof, zand en misschien een balpen wel reëel. Gelukkig is Corning al aan het testen met buigbaar Gorrila glass (https://bgr.com/2018/12/0...glass-for-folding-phones/). Dat zal je ongetwijfeld ook op de Huawei foldable gaan zien.
Je kunt zeggen wat je wilt van Apple maar als ze eenmaal een feature introduceren (ook al zijn ze niet de eerste en zeggen het wel te zijn) ze doen het wel op een goede doordachte manier.
Apple maakt gebruik (of combineert) van bestaande technologieën en dat doen ze slim. Maar echt innovatief op moment het niet details zijn, nee dat zijn ze niet.
Zelf zit ik er aan te denken om er eentje aan te schaffen. De innovatie is er. Dat kan je op alle andere fabrikanten niet zeggen.
Zelf kijk ik meer naar innovatie dat meer is dan een form factor gimmick. Denk bijvoorbeeld aan innovatie op softwaregebied, zoals bij de Librem 5. Dat is interessant omdat het duurzamer is dan wat andere fabrikanten uitbrengen, en voor het eerst de rechten van de gebruiker in de schijnwerpers staan.
Niet zo negatief ik denk een klein jaartje en de foldable devices werken perfect.
Ik heb nooit begrepen dat hier een markt voor is. Maar na deze reactie snap ik eindelijk de meerwaarde
Echt?!

Want ik begreep persoonlijk die tirade en haat voor 'de foldables' niet.

Met standputen die voor 90% gingen over "0,0 meerwaarde", terwijl je toch meteen snapt en ziet dat het scherm min of meer verdubbeld???....
En dat in een tijd waar smartphones continu in de race zitten om milimeters scherm te winnen met dunnere bezels.

Ik ben echt benieuwd of nu iedereen ineens omslaat en zegt: JA! dit is het toch wel!

Overiggens ben ik zelf helemaal niet van plan er 1 te kopen vanwege -> prijs.
Ik vond Appes van 1600,- al te absurd voor woorden en ondanks de nieuwe formfactor kan ik 2000,- gewoon niet aan mezelf uitleggen :P
Mijn punt is er "tegen" is meer wat ze opofferen om dit mogelijk maken. 2 stappen vooruit en 10 achteruit, zeg maar. Op de manier zoals ze nu het scherm formaat verdubbelen (zoals je het noemt) vind ik ook niet bijster handig. Ingeklapt is het een irritant onhandig ding als telefoon. En uitgeklapt, is het schermformaat nou ook niet super nuttig voor video bijv (daarvoor is een van die helftjes voldoende, de tweede helft voegt enkel dikke zwarte balken toe aan je video). Op het moment voegt het dus (imo) te weinig toe, ze maken niet echt goed gebruik van het feit dat ze het scherm verdubbelen. Dan de kwaliteitsproblemen en de prijs, ik begrijp de haat wel.

Maar tegen foldables in het algemeen, geloof ik dat het nog lang niet klaar is voor consumentenproductie (blijkt ook wel door de velen launch problemen). Op de manier zoals ze het nu produceren, ben ik bang dat dit een stille dood sterft (desondanks de technologie zeker wel nut heeft).

Ik ben zelf Apple gebruiker, maar de nieuwe prijzen zijn ook de reden dat ik nog steeds een 6s heb, erg benieuwd naar de aankondigingen van de nieuwe iphones, maar ik denk zomaar dat ik voor het eerst naar andere merken ga kijken als ze niks aan die prijzen hebben gedaan. Zulke bedragen zijn sowieso belachelijk, foldable of niet. (allemaal IMO natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Zoop op 30 augustus 2019 13:18]

In de trent van steeds groter wordende telefoon, zou inderdaad een phablet de meest logische keuze zijn.
Nooit moeite gehad met grootte ( de stap naar de Note1 was geweldig )
Inderdaad op een moment op het punt gestaan om zo'n 7" phone/tablet te nemen, maar dat was toch niet praktisch genoeg. ( size does matter )
Zo ben ik wel bij een iPhone Xs gekomen, ipv een XS-max - die 6.5" is er nét over

Ik zal me niet op de hoop gooien van 1e "fold" bezitters, maar in de nabije toekomst zal deze techniek verder en vooral beter uitgewerkt worden ( stevigheid en inzetbaarheid )
Veel apps zijn nog niet optimaal om te switchen tussen phone/tablet interface, maar zal vast snel volgen.
Zelf heb ik nog geen vast gehad maar het zal wss geen goeie smartphone zijn en geen goeie tablet. Het is 1gen. Waar ik wel naar uitkijk is over 5jaar, hoe de techniek zal geevolueerd zijn.
Ja ik denk dat mij hier ook maar bij aansluit. Toch verrassend dat ik enig nieuw inzicht op gedaan had dankzij de reactie van Menkoro. :)
Ik hoop vooral dat ze de bescherming van het scherm in orde gaan hebben. Er is een hele belangrijke reden dat we glazen schermen hebben en dat is voor de krasvastheid, het plastics scherm zal ontzettend snel beschadigen en bekrast zijn.

Ik hoop zelf ook dat dit soort apparaten succesvol worden maar ik zal zeker niet de eerste, tweede of zelfs derde generatie kopen zonder dat ik garanties heb dat het ook duurzame telefoons zijn
Opnieuw vervroegd uitgebracht?

Konden ze niet beter de oorspronkelijke datum aanhouden en nog wat extra testen?
Opnieuw vervroegd uitgebracht?
Weet niet de exacte tijdzone in korea maar is het daar niet september in de komende week net zoals in de rest van de wereld?

Hij is dus opnieuw optijd uitgebracht dan :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 augustus 2019 09:33]

De release stond eerst gepland voor later in september, maar is om onbekende reden naar voren gehaald, meldt Yonhap op basis van anonieme bronnen.

Of lees ik het verkeerd?
Het zou me niet verbazen, dat Samsung het vanwege de timing van Apple ietwat vervroegd heeft.
"De release stond eerst gepland voor later in september, maar is om onbekende reden naar voren gehaald, meldt Yonhap op basis van anonieme bronnen."
Zou me niks verbazen als de reden voor die vervroegde release zeven regels lager op de FrontPage van T.net staat: https://tweakers.net/nieu...elijk-nieuwe-iphones.html

Het is de laatste jaren telkens een PR-strijd geweest tussen de techreuzen, dit is een logische stap om de show te stelen en het beeld neer te zetten "wij zijn wel vernieuwend". Of de eerdere problemen inmiddels echt goed zijn opgelost zullen we pas een paar weken later weten, als het nieuws over de nieuwe iPhones is opgedroogd en de strijd om de nieuwswaarde is gestreden.

[Reactie gewijzigd door jpiddink op 30 augustus 2019 10:23]

Scherp, die link had ik nog niet gelegd. Het zou mij inderdaad niks verbazen.

Maar gezien in het verleden behaalde resultaten met ontploffende telefoons en nu de 1e geflopte release van de Fold, zou Samsung niet veel beter het ding later op de markt kunnen zetten?

Ja dan is de Iphone eerder, maar de Fold blijft wel een uniek apparaat. Dan kan je toch beter later goede reviews scoren, dan het risico te lopen opnieuw negatief in het nieuws te komen met een haastklus
Eerst maar even afwachten wat de resultaten zijn voordat de uitrol naar andere landen zal plaatsvinden.
Is dat een typefout 2020 euro?
Nee, dat is de daadwerkelijke prijs. Kortom, niet weggelegd voor mensen die net rondkomen.
Ik verdien boven modaal maar dan vind ik t nog prijzig
Je kan beter kijken wat een telefoon je per jaar kost. Ik doe bijvoorbeeld tussen de 4 en 5 jaar met een telefoon. Dat komt bij deze fold (waarvan ik niet verwacht dat hij 5 jaar mee gaat want, eerste generatie) nog steeds neer op 402 euro per jaar. Dit vind ik wel erg veel geld voor een telefoon.

200 per jaar vind ik eigenlijk zat voor een smartphone, maar ik begrijp prima dat een hoop mensen er minder voor over hebben
Je kan beter kijken wat een telefoon je per jaar kost. Ik doe bijvoorbeeld tussen de 4 en 5 jaar met een telefoon. Dat komt bij deze fold (waarvan ik niet verwacht dat hij 5 jaar mee gaat want, eerste generatie) nog steeds neer op 402 euro per jaar. Dit vind ik wel erg veel geld voor een telefoon.

200 per jaar vind ik eigenlijk zat voor een smartphone, maar ik begrijp prima dat een hoop mensen er minder voor over hebben
Vergeet even niet dat dit een speciaal toestel is dat ook nog eens een tablet kan worden. Als je dan een tablet + smartphone zou nemen, kom je meer dan 200/jaar uit en misschien net minder dan 400. Voor die meerprijs hoef je maar met 1 toestel te 'zeulen' én hoef je niet 2 toestellen op te laden én hoef je geen rekening te houden met foto's op apparaat A of B én moet je niet met een extra zak lopen om je tablet mee te nemen... Mooie voordelen lijkt me, zolang je ze maar correct vergelijkt :)
Bij de eerste introductie van de fold werd beloofd dat de eerste reparatie van het scherm bij de prijs inbegrepen zou zijn. Ik neem aan dat dat nog steeds zo is. Gezien de prijs en de wettelijke Europese garantietermijn heb je de eerst drie jaar ook gewoon recht op kosteloze reparaties.
In de praktijk zal vooral het scherm kans lopen om te beschadigen. Aan de andere kant: het is geen glas wat bij een val kan breken.