Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dell brengt Chromebook Enterprise-laptops uit in samenwerking met Google

Dell brengt de eerste Chromebooks in zijn zakelijke Latitude-serie uit. Het gaat om Chromebook Enterprise-varianten van de Latitude 5400 en van de Latitude 5300 2-in-1. De fabrikant heeft twee jaar samengewerkt met Google aan de zakelijke Chromebooks.

Dankzij de samenwerking zijn de zakelijke Chromebooks van Dell uitgerust met een beveiligingschip van Google, zegt Dell tegenover CNet. Vermoedelijk gaat het om de Titan-C-beveiligingschip die Google eerder in zijn vorig jaar geïntroduceerde Pixel Slate-tablet stopte.

De Chromebook Enterprise-laptops van Dell komen volgens de fabrikant in vijftig landen op de markt en worden gecombineerd met uitgebreide zakelijke ondersteuning. Google kondigt tegelijkertijd aan dat de Admin-console is aangepast. Designveranderingen en snellere laadtijden moeten het beheer van zakelijke Chromebooks verbeteren.

Dells Chromebook Enterprise-modellen worden geleverd met Intel-processors van de achtste generatie. Er komen versies met een Celeron, Core i3, i5, of i7 en er is 4GB tot 32GB werkgeheugen aanwezig. De zakelijke Chromebooks kunnen verder geconfigureerd worden met maximaal 1TB aan nvme-ssd-opslag en een lte-modem is optioneel.

De Latitude 5300 2-in-1 Chromebook Enterprise is een convertible met een 13,3"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. Het apparaat heeft een usb-c-aansluiting, twee usb 3.1-poorten met type-a-connector en een hdmi-poort. Ook zit er een koptelefoonaansluiting en geheugenkaartlezer op de convertible. De vanafprijs is 819 dollar.

Dells Latitude 5400 Chromebook Enterprise heeft een 14"-scherm met naar keus een resolutie van 1366x768 pixels of 1920x1080 pixels, met of zonder touchfunctionaliteit. De laptop heeft dezelfde aansluitingen als het 2-in-1-model, maar daar bovenop een extra usb-a-poort en een ethernetaansluiting. De laptop is in de VS verkrijgbaar vanaf 700 dollar.

Dell Latitude Chromebook Enterprise

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-08-2019 • 16:10

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Celeron, Core i3, i5, of i7 en er is 4GB tot 32GB werkgeheugen aanwezig. De zakelijke Chromebooks kunnen verder geconfigureerd worden met maximaal 1TB aan nvme-ssd-opslag
Ik dacht dat chromebooks met lichte hardware uit de voeten konden...
Zal wel niet meer voldoende zijn als je Spreadsheets van +10.000 regels open zetten met complexe reken regels, meerdere gebruikers tegelijkertijd, meerdere sheets en andere documenten naast elkaar.
er draait geen office op, dus daarvoor zal het niet zijn. De google sheets draaien in de cloud..
Me nooit in verdiept, maar past die Cloud ook al die reken regels toe?
Wordt zo'n sheet niet gecacht?
Kun je er ook video's mee afspelen van andere bronnen als Youtube of andere Google applicaties?
Ik kan me best wat zaken voorstellen waarbij je al snel wat meer prik en geheugen nodig hebt zelfs al draait alles in een veredelde browser met zaken die "in the cloud" worden opgeslagen.
Het lijkt me een stuk efficienter om het rekenen in de cloud te doen, en slechts de weer te geven cijfers naar de Chromebook te sturen. Een beetje server heeft bij wijze van spreken onbeperkte rekenkracht maar een chromebook wil je zo weinig mogelijk laten doen.
Het lijkt mij dan weer veel goedkoper (lees winstgevender) en eigenlijk ook vlotter om dit lokaal te doen. Ik denk dat een beetje processor icm javascript niet veel tijd nodig heeft om wat cellen te berekenen, laat staan als je met >= i3 processors begint te werken.

Ik heb ff een korte test met google sheets gedaan en kon geen enkele xhr request zien die herberekende data (= RAND()) terugstuurde.
Er zit een videospeler ingebouwd in ChromeOS. Het is ook mogelijk een Android of Linux applicatie te gebruiken voor het afspelen van video. Daarnaast zijn er talloze applicaties te gebruiken die de nodige rekenkracht nodig hebben.

Chromebooks zijn allang geen "veredelde browsers" meer.
Niet helemaal, Sheets, en alle andere office, apps draaien nog steeds lokaal, in de Javascript omgeving van je browser. Daarom is het inderdaad wel lekker om een goede CPU en wat extra geheugen te hebben als je met hele grote bestanden werkt.
Toch niet handig om in je browser te gaan rekenen?
Echt grote/complexe berekening zullen ook vast voor een gedeelte afgehandeld worden in de cloud, net als de meeste AI functies, maar de meeste berekeningen/formules worden gewoon lokaal gedaan. Uiteindelijk gebruikt het berekenen van de meeste formules maar een klein gedeelte van je resources, nadat je één keer de berekening uitgerekend hebt hoef je deze niet meer uit te rekenen tenzij waardes veranderen, het resultaat bewaar je gewoon. Het weergeven van grote sheets met mogelijk complexe opmaak vereist wel aardig wat resources om dit soepel te laten verlopen, totdat we dit soort applicaties ook gaan streamen, maar wanneer dat gaat gebeuren moet je aan Google vragen.
Libre Office kun je gewoon op je Chromebook draaien. En de Microsoft suite kun je via Android of Office 365 gewoon draaien op je Chromebook.

Een van de zwaardere taken die je op ChromeOS kunt doen waar een i5 of i7 en veel memory lekker voor is, is het ontwikkelen van Android Apps. Maar wellicht is het ook lekker voor Visual Studio Code met 2 schermen aan je Chromebook samen met je normale laptop touch screen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 augustus 2019 21:30]

Dit verbaast mij ook wel een beetje. Kun je dit überhaupt benutten met Chrome OS?
je kan er linux toepassingen op draaien. Dus moet wel kunnen ja... of de zwaardere apps (games) uit de play store
Ja games. Voor een zakelijke laptop.
Ik speel spelletjes op mijn werklaptop ;-)
Dit verbaast mij ook wel een beetje. Kun je dit überhaupt benutten met Chrome OS?
Ja. Ik ontwikkel in linux op een Chromebook. Het draait daarnaast ook Android apps. Vind het een fantastisch ding, eigenlijk niets anders meer nodig.
Ik gebruik al jaren een Chromebook uit de vorige generatie zakelijke Chromebooks van Dell, namelijk de 7310 met een i5 en 8GB geheugen. Er was ook een i7, maar dat vond ik toen niet nodig. Helaas het touchscreen ook laten schieten.. Zelf er nog 256GB ssd ingeprikt ipv de meegeleverde 32GB, want dat kon gewoon en dat had ik wel nodig. Heerlijke machine, en ik was al bang dat Dell het had opgegeven met deze meer krachtige lijn.

Ik ontwikkel er allerlei software op, bijvoorbeeld ook Android apps die ik dan ook native kan testen. Het voordeel was het lage stroomverbruik zodat ik urenlang buiten in een park, op de moestuin of op het strand kan doortypen (ik ben een buitenmens), de Linux laag die me in staat stelt om alle software te draaien die ik nodig heb. De vloeiende updates en steeds groeiende aantal mogelijkheden. Het OS is superlicht en supersnel en het ventilatortje gaat zelden aan, geen achtergrondprocessen die even een aanslag doen op je CPU. Het is maar waar je voor gaat. Ik begrijp dat tegenwoordig de batterijduur van Windows laptop ook redelijk is geworden, maar ik ga niet meer terug.

Ik bezit nog wel een Windows laptop trouwens, die heb ik van m'n werkgever en die draait nog Windows 7. Ik zou daar zelf prima zonder kunnen.
Klopt maar ook met een i7 of t nodig is weet je zelf t beste maar een i3/i5 voldoet in 99% van de gevallen denk ik
Een vanafprijs van 700 euro vind ik behoorlijk aan de prijs voor een laptop zonder touchscreen, met een lage resolutie van 1366x768 en een beperkte interface, vooral omdat je voor datzelfde geld een behoorlijke volwaardige laptop kunt kopen. Het voordeel van een chromebook, namelijk zijn lage prijs, wordt zo wel een beetje teniet gedaan.
Zakelijke markt heeft andere prioriteiten dan TS en HD scherm
Het gaat niet om het bekijken van films, maar om de grootte van je werkoppervlak.

Al eens serieus werk proberen te doen op een scherm dat geen full-hd resolutie heeft? Maakt wel degelijk een zeer groot verschil uit op vlak van productiviteit.

[Reactie gewijzigd door nstubbe op 27 augustus 2019 00:09]

Het gaat niet om het bekijken van films, maar om de grote van je werkoppervlak.
De grote wat ?

Hoe werkte men voor full-hd bestond?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 26 augustus 2019 17:36]

Met twee schermen.
Toen waren de interfaces aangepast aan de lagere resolutie en had je meer scrollbalken en slecht overzicht in de applicaties.

Nu zijn de interfaces nog veel meer aangepast aan dat er meer informatie op het scherm past. Als je die interfaces op een lagere resolutie bekijkt scroll je je helemaal in t rond.
(Heb dat probleem vaak als ik een RDP verbinding al heb opgezet en tijdens de presentatie blijkt dat er een hele oude beamer met lage resolutie is)
Onhandig. Steeds switchen tussen 2 applicaties. Met een fatsoenlijk scherm zet je ze gewoon naast elkaar.

Volgens jouw redenatie kan je ook wel afvragen waarom we uberhaupt PC's nodig hebben Of een internetsite over technologie. Hoe deden we dat immers voor internet?
Onhandig. Steeds switchen tussen 2 applicaties. Met een fatsoenlijk scherm zet je ze gewoon naast elkaar.

Volgens jouw redenatie kan je ook wel afvragen waarom we uberhaupt PC's nodig hebben Of een internetsite over technologie. Hoe deden we dat immers voor internet?
Foute vergelijking !
Dell biedt ze aan dus is er blijkbaar markt voor
Wat is dat nu voor een absurde redenatie? Omdat iets vroeger gedaan werd, moet de nieuwere, betere en handigere manier maar niet gebruikt worden?

Smijt die flatscreens maar buiten jongens, vroeger hadden we genoeg met een CRT. In fact, laten we allen weer in DOS werken, dat ging ook prima.

[Reactie gewijzigd door nstubbe op 27 augustus 2019 00:14]

720 x 348 bedoel je, Hercules
Jij wint. Hercules idd, man man man. Waren mooie tijden!
Een beetje pixels voor Google Sheets wordt wel gewaardeerd door de zakelijke markt denk ik.
De meeste gebruikers hier klagen altijd dat alles te klein is... en hebben geen problemen met een 1024 resolutie op een full HD scherm waardoor alles wazig is...
Dat klopt als het een 13" of wellicht 14" scherm is. Schaling van 1024 naar full HD lijkt me sowieso geen goede optie. Dan kun je de fonts + iconen beter groter maken.

Ik heb zelf een iets groter scherm en heb daar wel profijt van met de excel sheets met de veel te veel kolommen die we op het werk gebruiken.
Nee, wij hebben een global contract met HP, maar ik denk dat de verkoopcijfers uiteindelijk wel aangeven welke richting ze op moeten :)
Het voordeel zit er hier niet in de prijs maar in het feit dat je goedkoop een groot aantal kan onderhouden! En dat maakt in een onderneming vaak alles uit. De kosten van hardware zijn vaak verwaarloosbaar in vergelijk met de kosten om het hele systeem te onderhouden.
Chromebook met ethernetaansluiting. Zeker alleen voor de zakelijke markt?
In de zakelijke markt beginnen ethernetaansluitingen ook zeldzaam te worden. Komen vaak wel met dongels die iedereen toch kwijtraakt.
Meestal vind je die wel weer terug in de docking oplossingen.
Maar die zijn weer lastiger voor onderweg.
Dan heb je meestal ook geen ethernet nodig ;)
Soms moet je bij klanten via een kabeltje om bij het server VLAN te komen, dan werkt wifi niet voor die toepassing.
Tjee, dan pak je een USB naar Ethernet dongle.... Voor een professional lijkt me dat het minste probleem.
Zou dat dan wel werken als het systeem afhankelijk is van die titan chip? Kan me voorstellen dat het apparaat dan niet op het netwerk wordt toegelaten.
Denk niet dat admins met een Chromebook werken om serversettings aan te passen
Nee da's absoluut waar, een RDPtje opzetten wordt dan wel uitdagend.
Daar is gewoon een app voor.
RDP...? Het ging over servers hoor...
offtopic:
Windows administrators doen alles met de muis ;)
Ik log altijd op servers met een RDP sessie.... Niet alles is web based ;)
Er is natuurlijk wel verschil tussen de 'gemiddelde gebruiker' en een sysadmin.
b.t.w. VLAN's kan je hoe dan ook hoe dan ook niet op een chromebook instellen.
Maar het kan wel. Wij hadden vandaag een issue met onze captive portal voor bezoekers. Snelste oplossing is dan gewoon op de kabel laten inpluggen (en ja, daar krijg je dan automatisch alleen internet toegang).
Nee, in chromeos kan je geen VLANs definiëren.
Wifi zegt u niets?
WiFi werkt prima, maar in een kantoor omgeving waar je flink wat machines wil hebben prefereert de gemiddelde systeem/netwerkbeheerder toch een bekabelde verbinding.
SMTP is vaak uitgeschakeld op bedrijfswifi netwerken, om spam vanuit het bedrijf te voorkomen
Wifi is voor telefoons en tablets. Als je de hele dag op een wifi verbinding moet werken merk je vanzelf waarom een ethernetpoort geen overbodige luxe is. Zo stabiel is het nou ook weer niet (net als eigenlijk alles wat draadloos is).
ik werk enkele dagen van thuis uit en mijn verbinding is stabiel.
Draytek en Netgear zorgen daar voor ;)
Want je kan je eigen netwerk vergelijken met een Enterprise omgeving waar een paar honderd of duizend apparaten zijn verbonden. Succes dan met je draytek en Netgear.
Op het werk zorgen ik en mijn collega's daar voor :*)
Het zal vast werken. En de 5 GHz verbinding is best snel. Maar toch ligt er een kabeltje thuis. Er gaat nogal wat overheen; onedrive, citrix, screenshare, telefoon, network drives, email, skype
Ik heb de laatste 5 jaar geen kabel meer in mijn laptop gehad. Zowel thuis, op kantoor als bij klanten gaat alles wireless. Maar er zijn nog steeds ouderwetse bedrijven en die willen ze waarschijnlijk niet voor het hoofd stoten door de ethernetaansluiting weg te laten.
Thuis wil ik perse ethernet, want wifi heb ik slechte ervaringen mee. Ethernet is sneller en veel stabieler.
Ik zou geen router willen flashen met Wifi. Heb ik eens gedaan, maar ik kon 'm meteen terugsturen. Alleen dáárom gebruik ik nog een ethernetkabel. ;)

Trouwens: mensen die gevoelig zijn voor Wifi-straling zullen het een zegen vinden dat er nog een ethernetaansluiting op zo'n machine zit. Voor sommigen blijft de noodzaak.
Wat is er anders aan tov de 'gewone' Latitudes buiten dat er chrome OS op draait?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 26 augustus 2019 16:14]

Zo te lezen een "beveiligingschip". Met wat pech krijg je hetzelfde als de beroemde T2 chip van apple, elke herstelling buiten de fabrikant om kan dan rare gevolgen hebben. Slechte ontwikkeling imo.
Domweg over gelezen ...het is deze chip :

Every piece of hardware in google’s infrastructure can be individually identified and cryptographically verified, and any service using it mutually authenticates to that hardware. This includes servers, networking cards, switches: everything. The Titan chip is one of the ways to accomplish that.

The chip certifies that hardware is in a trusted good state. If this verification fails, the hardware will not boot, and will be replaced.

Every time a new bios is pushed, Titan checks that the code is authentic Google code before allowing it to be installed. It then checks each time that code is booted that it is authentic, before allowing boot to continue.


https://mikecborg.wordpre...an-a-custom-tpm-and-more/

[Reactie gewijzigd door OxWax op 27 augustus 2019 08:22]

En geeft daarmee ook garanties dat de os image niet besmet is met een virus of vervangen is door een hacker door een fake versie.

En zorgt er voor dat als dat wel zo is je met een paar simpele handelingen de laptop in als nieuw staat krijgt, en je updates weer krijgt tot de nieuwste update, en tien minuten later met een schone up-to-date laptop verder kunt waar je was gebleven.

Krachtig stukje gebruiksgemak.

Meer info m.b.t. techniek en waarom https://youtu.be/WY2sWpuda2g - wat je daar ook in zult leren is dat je de verified boot ook uit kunt zetten, en zelfs je eigen firmware & eigen firmware keys kunt laden in het systeem, zoals je op de ChromeOS website kunt lezen is het uitgangspunt; We believe you should be able to hack on your own property. Zie ook https://www.coreboot.org/ voor alternatieve firmware voor Chromebooks.

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 augustus 2019 21:23]

Het brengt uiteraard ook voordelen met zich mee zoals secure boot, on-the-fly versleutelde opslag, biometrische gegevens (bv. fingerprint) opgeslagen in een 'echte' secure-enclave. Bij Apple schakelen ze bijvoorbeeld ook de microfoon hardwarematig uit zodra de klep gesloten is. Genoeg features waar een boel mensen echt wel baat bij hebben in ieder geval.
Ah je bedoelt de standaard TPM-chip die in de latitude-lijn altijd aanwezig is? Toch raar dat mr.Google perse z'n eigen chip in de laptop moet hebben.
Sorry maar een TPM chip loopt echt ver achter op een hardware secure element zoals de T2 van Apple en ik denk dat Google het ook een stuk serieuzer gaat aanpakken..

[Reactie gewijzigd door Whis! op 26 augustus 2019 17:51]

Slechte ontwikkeling imo.
Voor enterprise hardware? Daar is het tegenwoordig vrijwel onvermijdelijk en gelukkig maar ook. Dit zijn laptops waar de software ook al volledig op gemanaged word.
Zou je ook denken van onze Politie telefoons, maar dat blijkt dus ook niet altijd waar te zijn.
Ik wil alleen zeggen: niet per definitie.
Je denkt nu toch niet dat bedrijven zelf herstellingen uitvoeren? Die laten gewoon een onderhoudstechnieker langskomen als er een defect is aan een notebook. Daar sluiten ze meestal ook gewoon contracten voor af. Vandaag defect? Morgen staat die technieker er.
En grotere bedrijven hebben gewoon een on-prem reparatiedienst van de workplace management leverancier.
Een hele dag zonder laptop, ben je mal? Voor dat wachtgeld had je al een nieuwe laptop kunnen kopen. Kom zeg!

Vandaar dus een Chromebook, je kunt verder op een willekeurige andere Chromebook binnen een minuut, en de technieker reset jouw oude Chromebook en voorziet de nieuwe updates binnen 10 minuten (slechts enkele toets aanslagen nodig) en heeft daarmee jouw oude laptop klaargemaakt als replacement laptop voor je collega.

Slimme collega's voeren zelf de reset uit indien nodig; de meeste mensen hebben het nooit nodig.

[Reactie gewijzigd door djwice op 26 augustus 2019 20:46]

Is dat zo'n dreadnought uit ra2 ? :+ units lost
Planned obsolence.
Zit er een TPM in? Aangezien het niet Windows Certified is, is dit wel een belangrijk stuk informatie.
en daarom te lezen al in de eerste alinea van het artikel 8-)
Waar dan? Ik lees alleen iets over een Google beveiligingschip, maar er staat niets over een TPM.