Samsung presenteert Galaxy Note 10 en Note 10+

Samsung heeft op een eigen evenement in New York de Galaxy Note 10 en Note 10+ gepresenteerd. Beide smartphones komen in de Benelux over dik twee weken uit. Het is voor het eerst in jaren dat de Note in twee formaten verschijnt.

Samsung Galaxy Note 10De Note 10 is met 151x71mm een stuk kleiner dan veel voorgaande Galaxy Notes, terwijl de Note 10+ met afmetingen van 162,3x77mm juist aan de grote kant is. Het scherm van de Note 10+ is ook groter, met dik 113 vierkante centimeter tegenover 98,8 vierkante centimeter van de kleinere Note 10; de diagonalen zijn 6,8" bij de Note 10+ en 6,3" bij de kleinere Note 10. De Note 10 heeft een 1080p-resolutie, waar de Note 10+ net als voorgaande Note-toestellen een 1440p-scherm heeft. Centraal boven in het scherm zit een gat voor de frontcamera.

Behalve het formaat verschilt ook de accucapaciteit en heeft de Note 10+ een micro-sd-slot en time-of-flightsensor. Functioneel zijn beide modellen gelijk. Beide telefoons zijn de eerste die uitkomen met de Exynos 9825, de eerste soc die geproduceerd is met euv. Ten opzichte van voorgaande Note-telefoons voegt Samsung Air Actions toe aan de S Pen, waarmee gebruikers gebaren kunnen maken met de stylus zonder het scherm aan te raken.

Laden kan met maximaal 45W; dat is veel meer dan de 25W en 15W van Samsung-modellen uit de afgelopen jaren. Op cameragebied heeft Samsung de portretmodus toegevoegd aan video's, iets wat concurrent Huawei sinds vorig jaar ook doet. De Note 10 en 10+ hebben een usb-c-poort, maar geen 3,5mm-jack.

De Note 10 en 10+ voegen zich in de high-end markt bij Samsungs andere telefoons: de S10e, S10, S10+ en A80. De Note 10 en 10+ komen op 23 augustus uit. De fabrikant vraagt 950 euro voor de kleinere en 1100 euro voor de goedkoopste versie van de Note 10+. De variant met 512GB aan opslag kost 1200 euro. Tweakers publiceert woensdagavond een preview van de Galaxy Note 10 en Note 10+.

Toestel Note 10 Note 10+
Afmetingen 151,0x71,8x7,9mm, 168g 162,3x77,2x7,9mm, 196g
Scherm 98,8cm², 19:9-oled
2280x1080px, 6,3"
113,7cm², 19:9-oled
3040x1440px, 6,8"
Processor Exynos 9825
2x M4 @ 2,7GHz
2x Cortex A75 @ 2,4GHz
4x Cortex A55 @ 1,9GHz
Mali G76MP12-gpu
Exynos 9825
2x M4 @ 2,7GHz
2x Cortex A75 @ 2,4GHz
4x Cortex A55 @ 1,9GHz
Mali G76MP12-gpu
Geheugen en opslag 8GB lppddr4x
256GB ufs
12GB lpddr4x
256/512GB ufs
Slots 1x nanosim + 1x nanosim 1x nanosim + 1x nanosim of microsd
Camera's achterkant 1. Primair, 12Mp, f/1.5-f/2.4, 77 graden
2. Ultragroothoek, 16Mp, f/2.2, 123 graden
3. Tele, 12Mp, f/.2,1, 45 graden
1. Primair, 12Mp, f/1.5-f/2.4, 77 graden
2. Ultragroothoek, 16Mp, f/2.2, 123 graden
3. Tele, 12Mp, f/.2,1, 45 graden
4. ToF-sensor
Frontcamera 10Mp, dualpixel-af, f/2.2, 80 graden 10Mp, dualpixel-af, f/2.2, 80 graden
Accu 3500mAh 4300mAh
Adviesprijs 950 euro 1100 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-08-2019 • 22:00

173

Reacties (173)

Sorteer op:

Weergave:

Ik dacht dat de Note stond voor een grotere versie dan een standaard mobiel. Dat zie ik niet terug in deze modellen. Ik zou zo niet weten waarom voor een Note te kiezen dan. Misschien heb ik iets gemist.
de note versies kopen voor de grootte is allang niet meer van toepassing.
dacht dat dat bij de note 4 voor het laatst was
Het is nu eigenlijk alleen de S Pen die de S van de Note series scheidt.
Het is dat ik niet naar Android wil maar dit ziet er toch wel weer begeerlijk uit hoor. Prachtig toestel en scherm als ik de video’s zo zie.
Ja toch? Ziet er mega uit.. Ik ben echt aan een nieuwe iPhone toe (zit met een 6S) maar eigenlijk vind ik de hardware van Samsung dit jaar vele malen mooier. De iPhone heeft echt dikke zwarte randen en een hopeloos achterhaalde notch..
Niet helemaal achterhaald. Vergeet niet dat face is veel ruimte in beslag neemt. Wat iemand liever heeft daar buiten gelaten. De note heeft net als de s10 een in display fingerprint of face is op basis van een foto. Nu heb ik een s10 en werkt een in display fingerprint zeker niet zo fijn als face id of een tradotionele fingerprint. Met de s10 en note vind ik zelf dat je momenteel beetje tussen schip en wal zit. Dit is een beetje als first gen fingerprint scanner. Nu is dat jammer omdat ik daar 6 jaar terug ook was. Zelfde voor de notch of cut out. De tech om dit niet meer nodig te hebben komt wel. Maar zal nog even op zich laten wachten. Persoonlijk had ik dit ook verwacht van de note. Samen met de prijsverhoging heb ik daarom nu een s10+. De volgende note heeft wellicht een under display variant die voor mij net zo goed werkt als 2nd gen traditionele fingerprints en geen notch of gat in scherm. Een ander persoonlijk dingetje is dat ik de cut out fijner vindt rechtsboven dan in het midden
Samsung heeft in elk geval tot en met de s8 zeer matige fingerprint scanners gehad. Heb zelf een s6 en s7 gehad en heb nu een s8, allen zijn dramatisch slecht. De Huawei p8 lite die ik tussendoor heb gehad was veel beter en dat bij een toestel van 200 euro.

Gelukkig is mijn s8 nu gewoon unlocked als ik mijn galaxy watch om heb. Want face bij samsung is niet veilig en de fingerprint waardeloos.

Maar alsnog vind ik de nieuwe gen samsung toestellen erg mooi. Gaat voor mij waarschijnlijk een s10e worden (mooi formaat en geen edge)
Ik heb echt nog nooit problemen met de fingerprint scanner van mn S8 gehad, in al die jaren - met wisselende vingers na blessures..
Ik heb zelf ook een S8 en heb nog nooit problemen hiermee gehad.
Mijn vader daar in tegendeel krijgt het niet voor elkaar om met de vinger te unlocken, hij herkent gewoon de vinger niet. Probeer ik het met mijn eigen vinger op zijn telefoon dan werkt het perfect. Grote kans dus dat het eerder aan de vinger ligt dan de scanner ;) ( hoewel deze natuurlijk op elke vinger zou moeten werken )
Voor mijn gevoel is het echt een samsung ding, aangezien ik er bij huawei en op de iphone SE en iphone 7 van mijn vrouw nooit problemen mee heb.

Maar gelijk heb ik een manier om er omheen te werken dmv trusted devices en locations. Als dat niet mogelijk was dan had ik waarschijnlijk geen samaung meer gehad.
Dramatisch slecht zou ik het niet willen noemen maar mijn S8 is beduidend minder goed dan de Honor 7 die ik ervoor had. En die us twee jaar ouder en kostte de helft.
smaken verschillen maar ik heb toch veel liever een Notch dan zon camera gat in mijn scherm. zelf ben ik helemaal happy met mijn 9T die de camera laat uitschuiven.
Bepaald niet achterhaald ... er zit nogal wat extra tech in die Samsung niet heeft ... Samsung raadt in z’n Android zélf af om gezichtsherkenning te gebruiken omdat het makkelijk te foppen is... (bron: zet het maar eens aan, dan zie je de waarschuwing vanzelf)
Is bij de presentatie niets over software gesproken of hoe zit het? Ik lees hier alleen hardware en kan me niet voorstellen dat er op andere vlakken geen nieuws is? Nieuws over Android Q zou bv fijn zijn. Draait die al op de (demo) toestellen van de Note? En was er ook geen Fold nieuws?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 11:08]

Ik ben normaal gesproken altijd erg te spreken over de Galaxy Note toestellen, en ben ook de trotse eigenaar van een Galaxy Note 9, vooral vanwege het wijde assortiment aan features.

Het ligt misschien aan mij, maar ik zou de Note 9 gewoon boven de Note 10/ 10 Plus kiezen.
O.A. ontbreken van 3,5 mm jack en irisscanner zouden voor mij erg lastig wennen zijn. Bovendien vind ik de Note 9 veel meer een "sexy" toestel dan de verschillende Note 10 varianten.
De Note 9 heeft alles wat de Note 10 ook heeft, alleen geen ultrawide camera. En ook geen lelijk gat in het scherm.
Dus zoals ik het hier lees in het artikel geen micro sd slot op de gewone Note 10 maar wel de plus?
Of is dat een fout?
Klopt, in de "gewone" note geen sd kaart, in de grotere plus wel.
Mega Fail !
Heb jij met een toestel dat 250+ gb opslag bied nog een rieele behoefte om dat geheugen uit te bereiden? Binnen wat voor use case is dat?
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dat nog wel in die + hebben gestoken want die leveren ze zelfs met 512. Vermoedelijk om een meerprijs te rechtvaardigen?

Vodafone hanteert bij mij een datalimiet van 80 gb (40gb abo + een ziggo verdubbeling) waardoor ik muziek gewoon ongegeneerd uit de lucht kan pakken en niet op mijn telefoon hoef te zetten en al mijn foto's syncrhoniseren naar de computers van ome Google (en vervolgens weer naar mijn PC's) en kunnen op termijn ook gewoon geschoon worden van mijn toestel.
Daarmee is de noodzaak voor massaopslag op de telefoon zelf wel flinterdun geworden voor mij.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 11:08]

Goed verhaal, denk ik. Geen idee eigenlijk. Kon er niks van maken tussen al die uitroeptekens en hoofdletters door.
Het is juist de data zoals foto en video die snel oploopt en ruimte inneemt.
Heb jij 128GB aan apps ?

Spotify tikt ook aan als je offline wilt gaan en dan wijs je ext. Storage aan.

Weinig zinloos aan.
Spotify download ik nooit... kan geen usecase bedenken waarom dat zinnig zou zijn. Ik heb 160Gb aan data per maand... en op vakantie heb ik in de EU 20Gb.. ik kan dag en nacht Spotifyen als het moet..
Nee, geen usecase ... Daarom zit het er ook op.
Totaal onzinnig want ook niemand gaat buiten de EU.

Bedankt voor de tip.
Ja, bestond er maar zoiets als draadloos internet waarmee je kon streamen....
Heel apart dit, @Bomberman71 heeft gewoon een duidelijk punt.
De note was het flagship van Samsung, daarin doe je geen concessies.
Hij wordt volledig de grond in gebashed, maar hij heeft toch gewoon gelijk?

Waarom geen SD kaart?

Het is enorm handig om te backuppen op iets fysieks. Data overdracht gaat ook gemakkelijker.
En spotify niet offline gebruiken @DigitalExcorcist ?
Doe normaal, je kunt een miljard GB abbo hebben, en een heel stoer europa abbo, maar ten eerste geldt dit niet voor iedereen. Ten 2e er is nog een hele wereld buiten europa, en hoe doe je dat in het vliegtuig?

Natuurlijk hebben de telefoons gigantisch veel geheugen zelf. Maar dit is toch een toegevoegde waarde?
Als je het SD slot niet gebruikt, is het toch niet erg als deze er wel in zit? Voor de gene die het wel gebruiken?

Wat een bullshit reacties. Je kunt zoiets gewoon niet goedpraten, idem voor 3.5mm jack.
Als je hem niet gebruikt omdat je een bluetooth koptelefoon hebt, prima.
Maar het doet geen pijn als die er toevallig wel zit.
Dank je ... Er zijn schijnbaar veel mensen die sowieso tegen de draad in gaan en bashen om te bashen.
Ze snappen niet wat de Note is (was) en hebben waarschijnlijk zelf altijd budget toestellen gehad en dus nooit veel storage gehad en dus veel meer moesten werken met cloud based en streaming.
Ze snappen de optie feature ook niet.

Zoals je zegt, als het erop zit hoef je het niet te gebruiken maar heb je wel de optie.
En ja, ook met een 3.5mm poort kan je nog steeds BT streamen.

Beetje de iPhone generatie die gewend zijn aan weinig opties en anno 2019 roepen dat ze zat hebben aan 64GB. Dat geld voor hun misschien maar er zijn er genoeg die daar zeker niet genoeg aan hebben.
Voor Digitalexorist klopt dat zeker met zijn IphoneXR want hij is gewend geen opties te hebben.
Tja, dan vind je al snel alles gelul maar ondertussen ga je wel hangen en kletspraat verkopen in een Samsung topic. Zegt eigenlijk wel genoeg.

Snap eigenlijk niet wat dat soort mensen nog op Tweakers doen.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 23 juli 2024 11:08]

Totaal kansloos .... Gaat nergens over.
Net alsof dat ruimte kost. Zelfs de budget toestellen kunnen dat.
Mega Fail !
Niet bepaald, de doelgroep voor een SD card slot is , in een tijd waar een gemiddelde GSM al 128 GB storage heeft, zeer beperkt.
[...] Niet bepaald, de doelgroep voor een SD card slot is, in een tijd waar een gemiddelde GSM al 128 GB storage heeft, zeer beperkt.
Eens, maar dan is het helemaal onlogisch om een toestel met 256GB geen SD-kaartslot te geven, en de grotere broer met 512GB wél.
Ik heb zelf ook 128gb ik gebruik em nu vanaf release en heb nog 96gb vrij. Ik hoef ook geen af kaart eigenlijk
Doe eens een foto videoshoot en kijk dan eens wat je met 128GB doet, die is zo weg.
Mijn arm houd op met werken ver voordat het geheugen vol loopt.
Enneh, fotoshoot met een smartphone?
Wat een kolder. Powerusers heb je in alle vormen en maten. Dat ben je niet alleen maar als je storage volpropt.

Slap gelul kan je het verder noemen maar mijn Nikon D80 uit 2007 schiet betere foto's dan mijn 2019 smartphone. Jij mag je smartphone adequaat vinden maar als je met je smartphone aankomt bij een serieuze shoot wordt je uitgelachen.
Of je bedoeld gewoon veel foto's schieten, maar ik kom bij de gemiddelde vakantie niet veel verder dan een gigabyte of 10 aan foto's en daarvoor moet je best serieus doorklikken. Ik mag hopen dat je dat op enig moment overigens ook weer van je telefoon af haalt anders ben je dat ook nog mooi kwijt als dat ding onvermijdelijk een keer stuk gaat of gejat wordt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 11:08]

De meesten (want op die groep doel jij steeds) lopen niet rond met een Nikon ... Sterker nog vrijwel NIEMAND (percentage gewijs) heeft een dergelijke of vergelijkbare camera en doen ALLES met hun smartphone.
Hoe is dit relevant voor het punt dat je tracht te maken?
Een serieuze fotograaf komt niet met een smartphone en fotoshoot is mischien het verkeerde woord maar mensen maken meer foto's dan ooit en een foto is rustig 6MB groot en video nog veel meer.
Wat denk je dat mensen maken op een gewone 2 weekse vakantie !
Is die note nou wel of niet voor jou specifieke smaakje powerusers.
Want nu impliceer je weer sterk dat iedereen die storage nodig heeft.

Overigens, 6mb per foto, heb je het over ruim 830 foto's om slechts 5 gb vol te krijgen.
Volgens mij heeft zelfs de gemiddelde Japanse toerist die elke scheve klinker op de foto zet dan een kluif aan het volkrijgen van een telefoon van 128GB+.
Jij kan het allemaal wel prima vinden en wellicht 64GB meer dan zat vinden maar kijkende naar de groeiende storage opties denkt de markt er anders over.
Storage is vooral een hele goedkope manier om meer spreekwoordelijk vlees op het bord te krijgen voor je geld. Je moet toch iets met je vlaggenschip en kan niet een rug vragen voor een telefoon met 64 gb opslag als je 200 euro kostende concurrentie dat ook doet.
De beschikbare storage in die toestellen zal dus meer te maken hebben met wat gewoon de norm is voor die categorie toestellen dan dat Samsung oprecht denkt dat mensen dat nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 11:08]

Wat denk je dat mensen maken op een gewone 2 weekse vakantie !
Zijn dat nou die powerusers waar je de hele tijd de mond vol van hebt?
As said, storage is _voor jou_ belangrijk. Voor 99 % van alle mensen is 128 GB voldoende.

Hardware wordt, integendeel tot wat je schijnbaar denkt, niet voor jou specifiek ontwikkeld. Wel voor de grootst mogelijke doelgroep.
Sorry is toch echt onzin, dit is een gewone GSm zoals de rest gewoon wat groter. Dat is altijd de note al geweest.

"Creative users" gaan zich echt niet bezig houden op hun kleine smartphone shermpje. Daarbij 100GB is ongeveer 200 minuten van 4k/60fps vraag me echt af hoeveel meer je nog wil in 1 keer filmen?
Dit is offtopic, weet ik ;)

Maar besef nu nu eigenlijk pas hoe stom het eigenlijk is dat we een mobiele telefoon nog steeds 'GSM' noemen? GSM de gebruikte techniek (G2) van heel lang geleden.

Inmiddels opgevolgd door:
GPRS (G2.5)
UMTS (G3)
HSDPA (G3.5)
LTE (4G)

Raar volkje zijn we :)
:-)
weet ik maar toch zoals een merknaam zoals "bik" en begrijpbaar voor iedereen
Duizenden foto's en uren filmen zelf in 4k is meer dan genoeg voor 99.9% van de gebruikers.
Tuurlijk de Note is NIET een gewone GSM, samsung screent hun kalnten grondig zodat mensne NIET deze vergissing maken en een smartphone kopen die op alle vlakken gelijkaardig is als een gewone smartphone maar dat toch eigenlijk NIET is.

Zou dit op R/gatekeeping moeten zetten.
Zelfs al zou ik dit een geldig argument vinden ( niet dus) dan is er nog altijd een optie voor je voorzien, de 10+ heeft gewoon een SD slot.

En als "poweruser" wil je heus toch niet gezien worden met de goedkopere versie, toch?
Precies ... Zie dus ook niet het nut van die light versie ... Slaat nergens op.
Wel opportunistisch van Samsung, een paar maanden geleden maakten ze Apple belachelijk in hun reclames om het gebrek aan de 3.5mm jackplug en nu hebben ze het zelf verwijderd.

En dat terwijl de concurrenten van Samsung Huawei en Xiaomi zijn, die pakken marktaandeel af van Samsung.
Je wordt gedown vote wat ik niet terecht vind. Tijdens de vorige keynote maakte ze Apple belachelijk hiervoor. Nu doen ze het zelf. En dit is volgens mij niet de eerste keer dat ze eerst Apple belachelijk maken om het daarna zelf te doen.
Niet helemaal mee eens. In de tussentijd is de verkoop van bluetooth speakers en headsets enorm toegenomen dat het aantal wat zich er echt mee bezig houdt verwaarloosbaar lijkt te zijn. Met een dongle is het voor een ander deel nog wel te behappen en dan is er nog een deel wat helemaal niks met muziek doet
Met een 3.5mm poort kan je ook nog steeds BT streamen voor het geval je het niet wist.

Het weglaten is alleen een optie als het niet meer zou passen en bij toestellen die je niet meer met 1 hand kan bedienen is dat klets.
Net zoals bij de moderne tablets van dik 10 a 11 inch ( en groter), ruimte zat.

Kortom, Samsung zet zichzelf echt te kakken en als Samsung fanboy vind ik dat echt triest.
Samsung is al druk alle adds waarin ze Apple aan het bashen waren aan het verwijderen.

https://www.androidauthor...adphone-jack-ads-1017246/

[Reactie gewijzigd door renegrunn op 23 juli 2024 11:08]

Onjuist. Laten we er even wat cijfers bijpakken:

https://www.gsmarena.com/...ses_ground-news-38563.php

Samsung lijkt zich te herpakken, en verkoopt meer smartphones kijkend naar q2 yoy.
Huawei wint ook, maar niet zo veel als Samsung (iets met een trade ban).
Oppo is de 3e winnaar, en is Apple voorbij, want Apple is de grote verliezer als het om verkochte aantallen gaat. Xiaomi verkoopt juist ook minder smartphones yoy, ipv meer. Die pakken dus niet marktaandeel van Samsung af, zoals jij bronloos stelt.
Samsung heeft problemen met de verkoop van high-end toestellen, noch de S9 noch de S10 zijn grote successen, en hun marge is ingestort. Het is evident dat Samsung het eerste slachtoffer is van Xiaomi en Huawei. Apple heeft veel minder last van de concurrentie van de Chinese merken, doordat ze zich veel beter differentiëren, met name met iOS. Apple heeft eigenlijk alleen in China last van de Chinese concurrentie.
Zo slecht gaat het anders niet:
https://www.theverge.com/...-2019-earnings-galaxy-s10
But unlike Google earlier today, the company’s not blaming [60% minder winst] its expensive phones for anything whatsoever — Samsung says the Galaxy S10 lineup actually sold well, with the company shipping 78 million phones overall (as well as 5 million tablets) in the quarter, and that any weakness in phones can be explained by its low and mid-range models cannibalizing sales for last year’s Galaxy models. (A big part of Samsung’s new phone strategy is bringing hot features to its mid-range phones, like the new A-series.)
En het doet het beter dan de S9:
https://gadgets.ndtv.com/...y-s9-series-sales-2063580
According to a report by South Korean publication Yonhap, citing Counterpoint Research, Samsung has managed to sell 16 million units of the Galaxy S10 series between March and May, which is 12 percent higher than sales of the Galaxy S9 series. What is interesting is that the Samsung Galaxy S10+ is the most popular smartphone from the S10 series. The Galaxy S10+ accounted for 42 percent of total sales while the Galaxy S10 and Galaxy S10e accounted for 32 percent and 22 percent respectively.
En dat is dan nog zonder de S10 5G (die waarschijnlijk niet zo heel spetterend is, maar het is dan ook een matig verkrijgbare extra voor hele specifieke gebieden...)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 11:08]

Dat de S10 in een periode van 3 maanden iets beter verkoopt dan de S9 betekent geenszins dat het een succes is. De S9 verkocht namelijk helemaal niet goed en de S10 heeft een extra, goedkoper model, dat een derde van de verkopen vertegenwoordigt, maar toch nauwelijks voor meerverkopen lijkt te zorgen.
Samsung zelf zegt dat de verkopen van de S10 “slow” waren: https://www.google.be/amp...ip-smartphone-markets/amp

“The smartphone unit posted stronger shipments on new mass-market models but was weighed down overall by slower sales of flagship Galaxy S10 phones and increased marketing expenses,” the official said.”
Dit gaat over YoY. Per kwartaal. Dus die dip is er ieder jaar.

En nee niet 3x. 2x in totaal nu. Je overdrijft en snapt niet hoe kwartaalcijfers werken. Goed gedaan.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 11:08]

Wil je aub wat meer bronnen gebruiken om de claims die je maakt te onderbouwen? Ik kan namelijk ALWEER een claim van jou met gemak ontkrachten.
https://nl.hardware.info/...r-laagste-punt-sinds-2011

Er stappen volgens dit onderzoek steeds meer iphone gebruikers over op android, precies het tegenovergestelde van wat jij, bronloos, zonder argumentatie, beweert.
38k mensen is meer dan genoeg voor een representatief resultaat. Misschien moet je je even verdiepen in dit soort rekenwerk voordat je dit soort gekke uitspraken doet.
Hier een mooi tabelletje:
https://www.checkmarket.c...etrouwbaarheidsniveau.gif

Merk op dat de verschillen voor grote populaties (vanaf 100.000) minimaal zijn. Voor een representatief onderzoek in België, bijvoorbeeld, met een populatie van 11.000.000 mensen, hebben we 384 respondenten nodig, als we een betrouwbaarheidsniveau van 95 procent en een foutenmarge van 5 procent in acht nemen.
38k mensen is niet te weinig, dat heb ik je net laten zien. Kom anders even op de koffie, pakken we wat wiskundige modellen erbij, leg ik het je uit. Je kan ook een keer je ongelijk toegeven, ipv drammen tot je jezelf in een hoek gepraat hebt.

Dit is het laatste wat ik er over zeg, want wat ik ook zeg, met welke onderbouwde argumenten ik ook kom, je blijft toch koppig het tegenovergestelde roepen. Deze discussie heeft totaal geen zin op deze manier.

Fijne avond nog.
Je hebt gelijk: 38k kan inderdaad qua aantal voldoende zijn voor een representatief resultaat. Maar dan alleen als de onderzochte elementen op een perfect random manier uit de populatie geselecteerd zijn. Als dat niet het geval is, kan de steekproef nog steeds onbetrouwbaar of zelfs misleidend zijn.
Veel steekproeven gaan daardoor de mist in...

Statistiek is heel wat complexer dan “als de steekproef x elementen meet uit een populatie van y, dan is de betrouwbaarheid z!

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 11:08]

Inderdaad, de conclusies kloppen ongetwijfeld voor de populatie die je aangeeft. Ze geven wellicht een bredere tendens aan, maar dat is op basis van deze statistische gegevens niet aantoonbaar, je kan het alleen vermoeden.
Statistiek is de wetenschap, de methodiek en de techniek van het verzamelen, bewerken, interpreteren en presenteren van gegevens. De principes van statistiek komen voort uit de regels van de wiskunde en de wetten van de logica.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Statistiek

Is dit de 6e keer ofzo in 1 thread dat ik je ongelijk bewijs? Dit is als snoep van een kind jatten. Veel voldoening zit er niet meer in voor mij. Zeker dat je geen troll bent?
Als ALLES wat je zegt -1 krijgt moet je je misschien even achter je oren krabben. Stop gewoon met praten.
Goed verhaal, zal vast het 1 en ander aan kloppen, maar dat is gewoon totaal niet wat ik bedoel met mijn reactie. Mijn reactie was enkel om te laten zien dat @Dark_man voor de zoveelste keer onzin uit zijn duim zuigt. Hij zegt xiaomi en huawei pakken marktaandeel van samsung, ik laat met een mooie bron zien dat dit niet waar is, zowel samsung als huawei laten een stijging zien, evenals oppo, in een krimpende markt, en oa xiaomi en apple leveren marktaandeel in. Dat was alles wat ik wilde melden, een claim van een andere gebruiker ontkrachten. Al de achterliggende gedachten achter die cijfers is een heel andere discussie.
Met kwartaalcijfers kan je niet zoveel aantonen, want de verkopen zijn cyclisch door de lancering van modellen: je moet minstens naar jaarcijfers kijken, en al helemaal als het om Apple gaat, dat maar één keer per jaar nieuwe smartphones uitbrengt.
Evoluties in verkoopscijfers zeggen ook weinig als je niet ook de evolutie van de marges meeneemt.
De marges bij Samsung zijn de voorbije kwartalen gehalveerd. Waaraan ligt dat denk je?
Het gaat hier om YoY kwartaalcijfers eh. Daar kan je heel veel mee aantonen. Omzet en marge cijfers heb ik niet, zou ik graag zien. Maakt het plaatje voor ons compleet. Het enige wat ik nu weet is dat de omzet uit iphones hard gedaald is (zo'n 12% YoY), ben benieuwd hoe dat bij de andere grote merken als Samsung en Huawei zit, en de gehele markt.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 11:08]

Apple’s probleem zit vooral in China. Erbuiten blijven de verkopen vrij stabiel, en vooral: Apple weet zijn marges in stand te houden.
Samsung lijkt zich vooral via lagere prijzen en marketinginvesteringen tegen de Chinese concurrentie te wapenen. De goedkopere modellen verkopen daardoor goed, maar de duurdere modellen blijkbaar niet, en de marges zijn naar verluidt gehalveerd https://www.google.be/amp...ip-smartphone-markets/amp.
Erg prijzig voor een android telefoon.
Valt wel mee vergeleken met Apple ...
Mind you dat de instap 256GB is, en niet die zielige 64GB.

Maar goedkoop is hij niet en er zijn alternatieven die aardig wat minder kosten.
Ik heb voor €870 een splinternieuwe Xr met 128Gb gescoord anders....
Klopt, het topmodel van Apple op het moment ja, net als die Note 10+ van Samsung is nu.
€949,- en €1099,- voor een telefoon. Dit soort bedragen gaan toch nergens meer over? Zolang we maar niks laten merken en deze telefoons blijven kopen gaat Samsung en andere smart phone ontwikkelaars die prijs steeds verder omhoog gooien.

Ik dacht dat juist technologie met de jaren goedkoper moest worden zoals dat gebeurde met de desktop en laptop voorheen.
Kijk in de pricewatch en sorteer op prijs (oplopend) en je zal zien dat je reactie nergens op slaat.

Bij laptops en PCs is het ook niet anders daar worden (hoewel nu wel beetje op zn eind) goedkoopste goedkoper en de duurste duurder. Gelukkig zit daartussen nog van alles waardoor er voor ieder budget/doeleinde wel wat te vinden is.

Dit dus:
nieuws: CBS: Nederlanders betalen half zoveel voor telefoon als vier jaar gel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 11:08]

Het scherm van de Note 10+ is ook groter
Hadden ze hem nu de Note X genoemt (als in de Romeinse notatie voor 10) konden ze hem noch de Note XL noemen, misschien beter geluk met de "Note 40+" :P
Zelfde afmetingen als m'n note8 dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.