Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kleine SpaceX-testraket komt kort van de grond tijdens vrijevluchttest

SpaceX is erin geslaagd om zijn Starhopper-testraket door een korte ontsteking van de enkele Raptor-methaanmotor gedurende korte tijd van de grond te krijgen. Het is voor het eerst dat de testraket voor de komende Starship-raket zonder kabel van de grond is losgekomen.

Elon Musk meldt op Twitter dat de vrijevluchttest van de Starhopper succesvol is verlopen. Hij deelde daarbij een korte video van de ontstoken Raptor-motor, waarbij te zien is dat de raket van de grond opstijgt. Heel hoog kwam de raket overigens niet; op de lanceerinstallatie van het Texaanse Boca Chica werd volgens plan een hoogte van 20 meter bereikt. Musk geeft aan dat een dergelijke lancering in een week of twee weer plaatsvindt, maar dat dan een hoogte van 200 meter moet worden gehaald.

Deze eerste succesvolle 'hop' zonder kabel had woensdag al moeten plaatsvinden. Starhopper ontstak toen zijn Raptor-raketmotor gedurende drie seconden, waarna de motor werd uitgeschakeld en er brand ontstond bij de raket. Dat leek enigszins op een static fire-test met de Starhopper van 16 juli, waarbij de raket in een vuurbal werd gehuld nadat onverbrand methaan ontbrandde.

SpaceX heeft in april voor het eerst de enkele methaanraketmotor van de Starhopper ontstoken, al zat de raket toen nog vast met een kabel. Uiteindelijk moet de testraket drie Raptor-motoren krijgen, zodat hij veel verder van de grond komt. De Starhopper-testraket wordt niet alleen ingezet om de Raptor-motoren te proberen, maar uiteindelijk ook om bijvoorbeeld het verticale landen te testen. Starhopper heeft daarom landingspoten die Starship ook moet krijgen.

Starship wordt de nieuwe superraket van SpaceX. Deze raket moet geheel herbruikbaar worden en krijgt in totaal in ieder geval 41 methaanmotoren, maar dat kunnen er ook nog meer worden. Starship is strikt genomen overigens de naam voor de bovenste rakettrap; Super Heavy is de naam van de eerste trap die zeker 35 Raptor-motoren zal krijgen. Het moet de krachtigste raket ooit worden en onder meer Musks visie van een basis op Mars verwezenlijken.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-07-2019 • 09:36

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Hier ook nog camerabeelden van de motor, goed te zien dat hij de lucht in gaat :)
https://twitter.com/elonmusk/status/1154629726914220032

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 26 juli 2019 09:43]

Inmiddels ook beelden die gemaakt zijn vanaf een drone:

https://twitter.com/elonmusk/status/1154674872041103360?s=20
Ging hij een beetje schuin of was dat de drone?
Ja, week geleden was aangekondigd: 20 meter omhoog, dan 20 meter zijwaarts, dan weer landen. Is vooral om de motor en de besturing te testen.

Als je die motor video goed bekijkt zie je de Gimbel (de uitlaat van de raket) continue bijsturen. Er zitten ook stuurmodules (cold gas) aan de bovenkant. Knap stukje controlesoftware: alsof je een bezem op je hand rechtop moet houden...

Testfilmpje van die Gimbel besturing van 2 weken geleden: https://www.youtube.com/watch?v=3pD5CZZfnYk&t=21

Overigens:.... klein? dat is een relatieve term dan denk ik: https://www.teslarati.com...bocachicagal-3-crop-c.jpg

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 26 juli 2019 19:38]

alsof je een bezem op je hand rechtop moet houden...
Niet helemaal, bij de bezem zit het zwaartepunt redelijk hoog en kan je makkelijk het hefpunt onder het zwaartepunt krijgen.

Gezien de afmetingen van deze hopper (9m diameter, 20m hoog) is dit eerder een pot pindakaas op het topje van je vinger balanseren.
... dat is alleen maar nog moeilijker, maar je snapt wel wat ik bedoel.
Als de raket de volle 118 meter hoog is, komt het weer dichter bij die bezem :)
Is een vrij oude techniek overigens dit balanceren. Drones en vliegtuigen hebben dit ook geïmplementeerd. Nu is dat zwaartepunt natuurlijk niet zo hoog en is het indrukwekkend hoe ze het gemaakt hebben. Maar nog steeds is de onderliggende techniek "simpel"/ al uitgevonden. Een gyro met een PID control:
https://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller
Lastig te zeggen. Misschien was het ook wel de bedoeling dat hij iets naar de zijkant weer land?
-

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 26 juli 2019 19:24]

Dat was opzettelijk.

Starhopper gijg niet alleen 20m omhoog maar ook 20m opzij. Dit omdat deze vast zit aan kopelingen waar de brandstof en zuurstof verbinding maken met hooper. Door 20m opzei te gaan is de kans op beschadiging hiervan veel kleiner.
Elon twitter: "... Water towers *can* fly haha!!"

_/-\o_
Dit is bij deze ook de allereerste vlucht van een full-flow staged combustion engine. De raptor is nu de meest geavanceerde raketmotor die ooit gevlogen heeft. Hoe deze raketmotor werkt en een vergelijking met andere raketmotoren raad ik deze video van Everyday Astronaut aan.
Dat de raptor een derde variant van de close cycle heeft, betekent niet dat het automatisch de meest geavanceerde raketmotor is.
Verder is die video inderdaad een aanrader. Everyday Astronaut is een beetje een fanboy, maar hij legt zaken duidelijk uit.
Everyday Astronaut kiest in zijn video's heel expliciet geen partij. Hij was bijvoorbeeld ook erg enthousiast over the starliner van Boeing.

Als je die engine video van hem uitkijkt dan zie je dat zijn conclusie is dat de Raptor in geen van de categorieën de beste is (niet de efficiëntste, niet de lichtste, niet de krachtigste etc.), maar wel het beste compromis voor deze specifieke toepassing.
Helemaal mee eens. Het was dan ook Maruten die het de meest geavanceerde motor noemde en niet EDA. Maar Maruten schijnt niet te willen toelichten waarom ie dat vind.
Definitie geavanceerd: met of volgens de nieuwste mogelijkheden of inzichten gemaakt, gesofisticeerd, progressief, vooruitstrevend, etc.
Ik vind dat het eerlijk is om te zeggen dat raptor van de chemische raketmotoren het meest vooruitstrevend is. Dat wil niet per definitie zeggen dat deze op elk punt het best is.
EDA is heel veel maar biet specifiek een fanboy van SpaceX. Zijn enthousiasme voor ruimtevaart en raketten en dergelijke strijkt naar alle bedrijveb die ij deze industrie zich bevinden echter maakt hij zijn video's ook op wat het publiek wilt. Staan bu nog zo'n 15-20 video onderwerpen klaar. De helft hiervan is verbinden aan events die moeten komen nog ^^
Wij Nederlanders hebben al eerder een watertoren laten vliegen: https://youtu.be/LA8UxYdp3vg?t=6407
Die moet je twitteren naar Elon :D .
Het vrijheidsbeeld onthoofden... Ik denk dat je daar tegenwoordig niet meer mee wegkomt :X
Zeker met die twee torens nog staand op de achtergrond ligt dat wat moeilijk denk ik ..
Klein is relatief... diameter is 9 meter! En dit zonder de uitsteken de landingspoten waarin in latere iteraties waarschijnlijk nog een Raptor-raketmotor worden gestopt. Ook zal de buitenste ring motoren waarschijnlijk uitsteken.

Ter referentie: Falcon 9 is 3.7m
Saturn V: 10.1m
Dat uitsteken en motoren op de landingspoten is vooralsnog alleen voor de Super Heavy, volgens de laatste Musk twitterstorm. Starship zal zoals het er nu naar uitziet 3 sealevel Raptors hebben die ook gimbal en 3 (fixed) vacuum Raptors. Buitenste ring zitten volgens de laatste design iteraties nog steeds unpressurized cargo ruimtes.
Op Super Heavy zullen ze inderdaad onder de poten komen. Hoe deze er uit gaan zien weten we echter nog niet. Er klinken veel veranderingen weer te zijn geweest. Moet binnen nu en een aantal weken bekend worden hoe de nieuwste iteratie eruit ziet.
Waarom Methaan? Is dat anders dan normaal?
Mars eindbestemming ...

De keuze voor methaan als brandstof is gemaakt omdat methaan goedkoop is en "betrekkelijk gemakkelijk" uit de atmosfeer van Mars gewonnen kan worden.
WIKI

"space, to boldly go where no man has gone before..."

[Reactie gewijzigd door OxWax op 26 juli 2019 10:10]

Daarnaast is methaan veel schoner dan de huidige RP1. RP1 laat veel roetdeeltjes achter in de motor, hierdoor kan deze minder vaak hergebruikt worden zonder onderhoud. Methaan laat veel minder roet achter, hierdoor kunnen de motoren vaker gebruikt worden zonder onderhoud. En dat is juist het doel van SpaceX/Elon, zo min mogelijk onderhoud en zo veel mogelijk hergebruik.
ah kijk, zéér interessante aanvulling. _/-\o_
Vraag ik me wel af of er nadelen zijn , waarom niet iedereen op methaan vliegt?
Waarom niet iedereen op methaan vliegt heeft dezelfde reden als waarom niet elke satelliet met een Falcon wordt gelanceerd: een bepaalde oplossing is nooit een silver bullet voor alles. En vooral als je toch al een niet-herbruikbare raket gebruikt, zal een conventionele motor op RP-1 oid een prima oplossing zijn (ook wat kosten betreft). Het hangt er maar net vanaf wat je wil; hoe zwaar/groot is je payload, welke baan moet je bereiken etc.
De F9 Heavy is een goed voorbeeld: mooie, grote raket, maar qua payload kan er niet meer (vwb volume) mee dan met een normale F9. De payload mag zwaarder zijn, maar hij heeft dezelfde fairing als de F9 (want het is in essentie een F9 met 2 extra boosters). Dus dat maakt de F9 Heavy een niche draagraket, meet best wel veel concurrentie in het segment van wat hij kan vervoeren.

De keuze voor methaan heeft dus voor deze raket een aantal specifieke redenen, die niet voor iedere raket geldig zijn. Dus vandaar.
Goede uitleg inderdaad. Een mooi voorbeeld van de beperkte afmeting van de F9 fairing is de Starlink lancering. De fairing zat volledig vol, en toch kon deze met een normale F9 gelanceerd worden en was een Falcon Heavy niet nodig. (uiteraard nog meerdere redenen, zoals de lage baan die een rol speelt).
Arabsat hetzelfde verhaal. Die had ook met een F9 in expendable mode gelanceerd kunnen worden. Maar je moet natuurlijk reclame maken voor je big fucking rocket :+
Arabsat had al f9h gekocht voordat ze er achter kwamen dat het met een block5 ook te halen was.
Methaan heeft een mindere dichtheid dan RP1, dus neemt meer ruimte in. Een hele mooie video die het goed uitlegt (wel behoorlijk technisch) van Scott Manley: https://www.youtube.com/watch?v=4pzgFHrLXmc
Nog geen weekend dus technisch mag _/-\o_
Thanks. Duidelijk verhaal dan inderdaad.
Methaan verbrandt ook vrij ‘schoon’, zodat er geen asdeeltjes in de motor achterblijven. De brandstof die ze nu bij de Falcon 9 gebruiken is RP-1, in feite een zeer zuivere soort kerosine. Door de lange koolwaterstofkettingen in deze brandstof krijg je veel asdeeltjes tijdens de verbranding die ten koste gaan van de levensduur van de motoren. Dit is vooral een probleem als je de motoren wil hergebruiken. Aangezien SpaceX vol inzet op hergebruik van raketten is de overstap naar methaan dus heel logisch.
Er worden doorgaans allerlei brandstoffen gebruikt voor raketten, van waterstof tot kerosine of hele smerige/giftige chemie, methaan heeft waarschijnlijk als voordeel dat het bijvoorbeeld op mars te maken is uit water en CO2 (met toevoeging van energie), en makkelijker te bewaren is dan vloeibare waterstof.
Hier nog een hele leuke video over de raketmotor vergeleken met de voorgangers en concurrentie. Hierin wordt ook uitleg gegeven over de brandstoffen.

https://youtu.be/LbH1ZDImaI8

[Reactie gewijzigd door youri1983 op 26 juli 2019 11:08]

Beetje raar om in de titel 'kleine' te zien, dit is een prototype van een enorme raket. Dus ja het is een kleine versie van een monster raket, maar zelfs deze 'kleine' versie is nog enorm!
Voor de schaal hier een plaatje met Starhopper, Starship & Starship + Super Heavy vergeleken met de Saturn 5 & SLS:

https://amp.businessinsid...9d313df35e046-750-514.png
Dat dacht ik ook meteen. Op de foto's en videos waarop je deze "watertoren" ziet met mensen ernaast kun je pas goed zien dat het ding echt huge is.

Pas wanneer een van de StarShip prototypes helemaal af is, en helemaal wanneer SuperHeavy gebouwd gaat worden: dan is deze hopper relatief gezien weer "klein" :)
lol idd, dat ding is 9m in diameter, en een metertje of 20 hoog. Qua inhoud waarschijnlijk groter dan een Falcon 9.
Dit vindt ik toch zo ontzettend gaaf, ze bouwen gewoon een raket met behulp van een bedrijf dat normaal water torens maakt, en het werkt nog ook. Ik kan niet wachten tot de 200 meter hop die (volgens Elon) over twee weken plaats zou moeten vinden. Dit is prototyping ten top.

Aangezien deze raket methaan als brandstof gebruikt, is dit dan ook een opstapje naar een milieu-vriendelijke raket lancering wanneer methaan doormiddel van co2 en water en energie gevormd word?

[Reactie gewijzigd door DaveDave976 op 26 juli 2019 10:01]

Heb je misschien wat meer achtergrond informatie over dat watertoren bedrijf? Dat klinkt wel interessant. Online vind je dan vooral resultaten van nieuwsbronnen die menen dat de raket er uitziet als een watertoren.
Hmm, een officieel bron heb ik zo snel even niet kunnen vinden. Maar het bedrijf zou zijn Caldwell Tanks, en er zijn foto's dat ze ter plekken aan het werk zijn https://twitter.com/space...tatus/1107655398763479041
Het is een begin, dank je!

Wat ik zelf tot nu toe heb gevonden:

1. What's Going On With SpaceX's Stainless Steel Starship?
https://www.youtube.com/watch?v=XVgEKBwE2RM

2. SpaceX and the Water Tower Company :)
https://www.reddit.com/r/..._the_water_tower_company/

3. SpaceX BFS : Phase 2 Starship Orbital Prototype(s) - Discussion
https://forum.nasaspacefl...q7ho77rf6nc&topic=47184.0

Vind het wel interessant en mooi dat ze (hypothese) iemand kiezen die veel ervaring heeft met het lassen van staal, doordat ze normaal watertorens maken, en daar het staal-gedeelte van het project gewoon aan uitbesteden.

[Reactie gewijzigd door Siaon op 26 juli 2019 17:08]

Prachtig voorbeeld van "buiten de lijntjes denken" waardoor zulke projecten, bij overheidsinstellingen (NASA) jaren,decennia in beslag nemen.
Musk = Capt J.L.Pickard : "make it so" 8-)
Het mooie is dat het gewoon publiekelijk getoond wordt. En hij er geen geheimen van maakt.
Dat vind ik ook mooi aan spacex, mooie webcasts, duidelijke uitleg en top kwaliteit beeld!
Het is relatief goedkope pr. Die camera's zijn er in eerste instantie om te kijken waar het mis gaat als er een raket onverwacht in kleine stukjes wordt verdeeld.
Doe er een presentator bij en een informatieve graphic en je hebt honderd duizend fans.
Er zit toch duidelijk wat meer werk in hun webcasts dan dat hoor. Vergelijk het maar eens met de lanceringen van bijv Arianespace of de Russen. Graphics en animaties, geluid, presentatie, muziek, regie, alles is enorm veel gelikter bij SpaceX, zelfs als je negeert dat bij SpaceX alles nieuw is in plaats van een audio/video straat uit begin jaren 90. En bij hun belangrijkere lanceringen (eerste Falcon Heavy vlucht, eerste Dragon vlucht voor NASA) maken ze er nog meer werk van, met gast-presentatoren en mini-items.

Daarnaast zijn er ook andere manieren om je missies in de gaten te houden dan met live video. Volgens mij zijn ze een van de weinigen die er serieus werk van maken om gedurende de hele vlucht hoge resolutie live video te hebben van alle trappen.
Weten ze zeker dat ie van de grond is gekomen? Ik zie vooral veel rook ;)
Hmmm. Niet om een azijn zeikerd te lijken maar ik zie het niet.
Zie hier de dronebeelden, daarop is het wat beter zichtbaar:
https://twitter.com/elonmusk/status/1154674872041103360?s=20
In het begin zie je alleen wit vanwege de weerkaatsing van de uitlaatgassen van de grond. Terwijl het ding opstijgt wordt dat minder en zie je een mooie straal ontstaan onder de motor en kan je links en rechts onder in beeld de klemmen waarmee het ding aan de grond gehouden werd kleiner zien worden. Daarna beweegt hij zijwaarts om naast zijn startpositie te landen (zodat hij niet bovenop die klemmen landt, wat schade zou kunnen veroorzaken). Terwijl hij weer naar beneden gaat zie je weer meer gereflecteerd vuur en rook.
Lekker smerige test! Veel vuur en rook, en (bij de eerdere pogingen) allerlei dramatisch uitziende problemen die ze dan toch vrij snel oplossen om vervolgens weer een stapje verder te komen (met de eerste "hop" van vannacht als voorlopig hoogtepunt). Dit is hoe tests horen te werken. _/-\o_
Om dan die hop in het donker te doen zodat niemand hem ziet. Smoke and mirrors I tell ya. :+