Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft voegt variant op Animoji's toe aan Swiftkey voor Android

Microsoft heeft een functie in Swiftkey voor Android gezet waarbij bewegende emoji's van dieren de gezichtsuitdrukking van gebruikers proberen uit te beelden. De functie lijkt op Animoji's van Apple, maar werkt anders.

De Swiftkey-functie heet Puppets, meldt Microsoft. Hij zit vooralsnog in de bètaversie van Swiftkey voor Android. Gebruikers kunnen de functie gebruiken door op de panda te drukken in de toolbar. Het toetsenbord heeft input van de frontcamera nodig om te functioneren.

Puppets werken op basis van een neuraal netwerk met beelden van gezichtsuitdrukkingen. Daardoor probeert het algoritme op basis van het camerabeeld de gezichtsuitdrukking te raden. Dat werkt anders dan bij Animoji's van Apple. Daar legt de software de gezichtsuitdrukkingen in 3d vast met de infraroodcamera, om dat vervolgens als input te gebruiken voor de bewegende emoji's. Inmiddels zitten soortgelijke functies ook in veel skins van Android-fabrikanten. Samsung noemt het AR Emoji, Huawei gebruikt de naam 3D Qmoji en Xiaomi duidt het aan als Mimoji.

Het is voor zover bekend voor het eerst dat een dergelijke functie in een toetsenbord verwerkt zit. Microsoft zette al eerder de eigen zoekmachine en vertaalsoftware in de Android-versie van Swiftkey. Microsoft nam Swiftkey drie jaar geleden over.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-07-2019 • 15:37

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Ik was ook enthousiast over swiftkey totdat ik las dat deze app alles wat je typt opslaat. Ik gebruik een wachtwoord manager en vind het veel te riskant.

Moet er niet aan denken dat mn masterpassword zo ergens in de cloud wordt opgeslagen. :X :X
Volgens de SwiftKey website:

"First, please note that unless you have opted in to use a SwiftKey Account on your Android device, all personal and language data generated by SwiftKey is stored locally on your device and is never transferred."

Geen account gebruiken dus. Ik heb zelf ook nog eens de internetverbinding van de SwiftKey app geblokkeerd om zeker te zijn.

En die melding die je kreeg dat het "alles wat je typt opslaat", bedoel je misschien dit?

"SwiftKey does not learn anything from fields marked as password fields, nor does it remember long numbers such as credit card numbers.

The warning message from Google that says SwiftKey may be able to collect ‘all the text you type, including personal data like passwords and credit card numbers’ (pictured below) is a part of the Android operating system that appears when any third party keyboard is enabled.
"

Bron: https://support.swiftkey....tions-and-your-Data#data2
Ik heb hetzelfde gedaan, geen account gekoppeld en met adguard swiftkey geblokkeerd.
Geen idee of dit afdoende is maar goed. Ik vind het jammer dat dit soort dingen nodig zijn.
ik kreeg de melding idd ook bij de installatie van de Beta:
"Deze app verzamelt mogelijk alle tekst die je invoert..."

toen haakte ik af, uit principe.
Alle toetsenbord apps kunnen dat mogelijk...
Ik vind SwiftKey echt een fantastisch toetsenbord voor tekstinvoer. Heb verschillenden geprobeerd maar ik ben nu zo gewend aan SwiftKey dat overstappen lastig is. Toch zou ik graag een Light versie zien van SwiftKey. Er worden zoveel dingen toegevoegd die naar mijn idee niet veel meer toevoegen aan de core business van SwiftKey, namelijk typen. Dit is ook weer zoiets. Leuk voor de jongere generatie of in Azië waar dit soort zaken immens populair zijn maar wat mij betreft mag het weg gelaten worden. Al die poespas hoeft wat mij betreft niet.

Liever heb ik een goed, fijn toetsenbord met een goede tekst voorspelling en verbetering, met genoeg instellingen om dit naar eigen hand te zetten en that's it.
Gboard wellicht beter? Daar ben ik op over gestapt om dezelfde reden.
In de basis wel, maar zoals ik zei ben ik helemaal gewend aan de layout van SwiftKey (waar welke speciale tekens zitten, de punt en komma, etc) wat overstappen naar gboard wat lastiger maakt. Heb het geprobeerd hoor, maar kon er toch niet helemaal aan wennen.
Dit soort functies zullen ongetwijfeld een markt en/of doel hebben. Toch zou ik liever zien dat bedrijven telefoons/interfaces niet zo volproppen met smileys, emoiji , stickers, glitters, gifjes, het word er zo druk en onoverzichtelijk van.

professionaliteit uitstralen is subjectief. maar ik heb zelf heb mijn apparatuur het liefste clean, eenvoudig en met de functies die ik niet wil, niet in beeld.
Maar dit soort zaken wordt toch niet in je face gedrukt in de interface? Dit zit toch verstopt achter een knopje? Al moet ik toegeven dat ik het wel raar vond klinken dat er een panda knop in de toolbar zit.
Ja, het doel is om software slimmer te maken. Zo kun je gratis leren om menselijke emoties te kunnen herkennen en na te bootsen. Daarmee kun je later serieuzere toepassingen maken, zoals het interacteren van een robot met mensen.

Bovendien heb je data van mensen, zodat je mensen in alle gezichtsuitdrukkingen kunt herkennen. Makkelijk bij reclametoepassingen (of erger).
teleconferentie met dit zou toch leuker zijn?
Het was altijd zo een fijn toetsenbord, maar er komt meer en meer crap in.
Nu dit weer... Ik wil gewoon een fijn keyboardje en geen bloatware app.
zijn er werkelijk volwassenen die hier enhousiast van worden? Chatten met elkaar vermomd als pratende draak of pratende kat?? :)

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 4 juli 2019 16:14]

Yep, hoezo? Ik vind het een geestige toevoeging inderdaad.

"Enthousiast" is een groot woord, maar ik gebruik die memoji's best wel regelmatig ja. Gewoon omdat ze leuk zijn. Niet alles hoeft alleen maar saai te wezen toch.

En ja dan bedoel ik meer specifiek de 'Memoji' (dus de avatars die op jezelf lijken), niet zozeer de dieren.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 4 juli 2019 16:34]

Ahaa, geen probleem hoor... Ik was gewoon benieuwd, het leek me meer iets voor kinderen of tienermeiden..

Maar het hoeft idd niet leeftijdgebonden te zijn.. Ik durf ook gewoon eerlijk toe te geven dat ik laatst weer een technisch Lego doos heb gekocht.. Dat vond ik als kind gewoon te gek.. en nu nog steeds..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 4 juli 2019 16:51]

Dat blijft ook mooi inderdaad.

Ik kreeg voor m'n 40e verjaardag de complete Lego Overwatch-collectie... _/-\o_
Gelukkig wordt je niet betaald om te denken :) en al helemaal niet voor een ander.

Ik denk dat er serieus iets mis is met mensen die voor een ander gaan beslissen wat ze wel of niet leuk 'moeten' vinden. Maar ja. Dat dénk ik alleen maar.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 5 juli 2019 07:54]

Hoeft dat? De reden dat Apple het in het OS heeft gestoken is niet om volwassenen te entertainen. Vergelijk het met de gratis bankrekening van jongeren. Dit soort zaken dient om jongeren te binden aan een merk.
Ik ergerde me al dood aan de stickers die verweven waren in iMessage. Het was iets we me er weg weerde waardoor ik naar whatsapp overstapte ondanks dat ik primair met iMessage uit de voeten kon omdat iedereen om me heen Apple had.
En toen... kreeg whatsapp het ook... en Telegram... maar gelukkig minder opzichtig aanwezig dan op het keyboard van iOS..
Ik gebruik Swiftkey al jaren op Android, wist niet eens dat het van MS was 8)7
Sinds 2016 is het van MS; daarvoor niet.
Aantal jaren geleden maakte iedereen hier nog grappen over en zag Apple de grond in te trappen omdat ze niet innovatief waren. Oorspronkelijk gemaakt om te laten zien hoe goed de diepte camera jou kan tracken.

Snap uiteraard wel dat Apple (vaak) niet de eerste is met hun producten of diensten. Meestal zie ik ze jatten, vroeger uit de jailbreak-scene, nu meer van andere fabriekanten. Maar wat je wel ziet is dat als ze met iets komen, dat het (vaak, helaas niet altijd) ook goed werkt. Elke 'dummy' kan ermee overweg.

Nu is elke fabriekant erbij met hun eigen versie en hoor je niemand er meer over wat voor slechte functie het is

Moet wel zeggen dat je het met een rap tempo beter ziet worden bij iedereen. Snapchat heeft natuurlijk ook al filters waarmee deze je goed mee kan tracken. Ben benieuwd of het bij de leuke functies gaat blijven, en niet zoals @Furious5 al aangeeft voor de 'enge' dingen.

Maar nu merk ik bij veel apps dat ze maar functies erbij blijven gooien. Hoeveel mensen zitten hier echter op te wachten? Zou het niet fijn zijn als je zoiets met een addon erbij kon zeggen ofzo. Zoals bij Whatsapp zit ik niet te wachten op Status, Calls en Camera (voor de status). Maar een optie om dit te verbergen (zoals Calls bij Telegram), oh maar.

[Reactie gewijzigd door Wauslol op 4 juli 2019 17:20]

Dit bestond al voordat Apple het deed, en het was Apple die de maker van de Kinect Camera heeft gekocht :+ (Waar Microsoft dus echt miljoenen aan verloren heeft)
Dus ja, mooie innovatie van Microsoft in Apple's producten :+

jammer nou :Y) :z
Ik weet niet of je van goede innovatie kunt spreken als je er zoveel aan verloren hebt. En nu zit het in een iPhone en die gaan als broodjes. Innovatie is niet perse iets uitvinden, innovatie is ook een uitvinding toepasbaar maken (of beter maken).
Qua technologie een volkomen nutteloze feature, maar goed bijna iedereen met iPhone X (etc) zit te klagen over het missen van een vingerafdruk scanner.. :+ (Dus zo'n geweldige feature is het sowieso niet en niemand koopt hiervoor iPhone anyway)

En Apple betaalt Microsoft ook voor het gebruik van hun patenten, je kan wel een bedrijf kopen maar veel van de patenten zijn nog gewoon van Microsoft :+ (patent troll consortium)
Het hele idee wat fanboys aan alle kanten (pc/mac/android/iphone/ipad) niet beseffen is dat concurrentie totaal nep is, en Apple's iCloud draait ook gewoon op google's cloud service.. (Je betaalt altijd Google of Microsoft, en zelfs Samsung als je een iPhone koopt) :O
Mij zal je never nooit horen klagen over FaceID tov. TouchID... ik vind het echt een verademing. Heb m'n iPhone Xr nu een aantal weken en dat ding draait gewoon perfect. 100% score tot nu toe.. vele malen sneller dan TouchID imho.
Het gaat niet om sneller, het werkt gewoon niet altijd als je gezicht bedekt is.. (zoals shawl, bed, kussen snelle beweging "parkinson")
Een optie uit een product slopen wat nog niets eens 50 cent kost is gewoon belachelijke onzin..

Ik had medisch veroorzaakte parkinson en het werkte nooit.. (Gek hé, als je helemaal niet je hand stil kan houden :+)
Vingerafdruk werkt ook niet als je handschoenen aan hebt. Het werkt zelfs niet als je chips hebt gegeten of je handen vochtig zijn.
Werkt uitstekend tegenwoordig met natte vingers en ook vette vingers, en je mag hem toch niet meer op de fiets gebruiken dus handschoenen :+
Maar goed Apple zoals het er nu naar uit ziet komt gewoon weer een vingerscanner onder het scherm, dus :Y)
Nee hoor, andere. fabrikanten voegen face ID toe eens ze het onder de knie krijgen. Een jack verwijderen is nu eenmaal gemakkelijker dan een perfect werkende gezichtsscanner ontwikkelen.
Geen idee maar de extra beeldschermruimte tov de touch-ID knop bevalt me méér dan uitstekend. Nee in jouw specifieke geval kan ik me indenken dat het niet goed werkt. Klinkt erg naar...

Tot nu toe (zonnebril, bed, kussen) werkt het prima. Moet het van de winter nog zien als ik buiten ben :) (dat is niet zo bar vaak..) maar vooralsnog prima resultaten hier.
Ik heb echt nog nooit iemand met een iPhone X horen klagen over het verwijderen van TouchID. Ik hoor enkel dezelfde soort mensen die destijds een vingerafdrukscanner overbodig vonden toen Apple met Touch ID kwam nu roepen dat ze de vingerafdrukscanner niet kunnen missen en Face ID overbodig vinden. Wanneer Apple met DNA ID komt zullen ze weer roepen dat er niks boven gezichtsherkenning gaat. Altijd hetzelfde liedje. Apple slecht / Android goed. Ach ja iedereen gaat op zijn eigen tempo mee met de tijd ;)
Nee hoor, want ook vingerafdrukscanner zaten al in smartphones ver voordat de iPhone uitkwam..
het is gewoon onhandig om het niet te hebben, helemaal als je haast hebt of je handen of je lichaam helemaal niet recht kunt houden..

Het is gewoon dom, net als alleen het hebben van een pincode dom is..
als je haast hebt is FaceID sneller. Gewoon kijken en klaar.
Niet als je je dumbphone niet kunt recht houden...
is niet nodig, kan ook gewoon plat op de tafel liggen.
Nee, zeker niet. Het gaat niet perse om die Emoji's maar om de true depth camera. Maar voor bepaalde groepen worden ze veel gebruikt, blijkbaar. Op de WWDC werd er zelfs een speciaal filmpje voor gemaakt.
Bijna iedereen
Anekdotisch bewijs is niet echt bewijs he? Ik heb namelijk bewijs dat het echt veel fijner is dan TouchID, want bijna iedereen hoor ik dat zeggen.
Zeker wel. Vooral de kritische. En ik geloof dat er zeker mensen zijn die TouchID missen. Maar om dan FaceID en true depth volkomen nutteloos te bestempelen. De concurrentie kan amper eenzelfde veilige technologie implementeren.
Of ik een fanboy ben of niet doet er weinig toe. Maar om 't daar nu op te gooien is ook wel beetje off topic. Maar wellicht voor jou 't hoogst haalbare.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 4 juli 2019 19:28]

Zeg nergens dat het volkomen nutteloos is, maar qua feature is het niet van groot belang en de concurrentie kan het geen reet schelen want het kost teveel voor massamarkt waar zij wel in zitten..

Apple is nu gewoon een mode merk wat vaak is voor mensen met teveel geld, vroeger waren ze gewoon niet zo. (De eerste reeks iMac's waren echt producten voor iedereen met toen degelijke specs, nu is een goedkope iMac/Macbook qua specs nog trager dan de goedkoopste dell op de markt)
Jawel.
Qua technologie een volkomen nutteloze feature, maar goed bijna iedereen met iPhone X (etc) zit te klagen over het missen van een vingerafdruk scanner.
Nee, Samsung probeert het maar geeft het advies het niet te gebruiken icm bank apps want het is niet veilig genoeg. Samsung heeft in tegen stelling tot Apple een breder assortiment, budget, midrange en highend. Iets dat Apple overigens steeds meer doet (maar dan wel Apple budget). Apple producten zijn duurder ja. Maar het voordeel is wel dat je privacy veel meer is gewaarborgd dan bijvoorbeeld bij Android. Je zou kunnen stellen dat goedkope mensen Android kopen. Maar dat is net zo min waar. Mensen kiezen voor een prettig OS, mooie telefoon met features die voor hun belangrijk zijn. En door waarschijnlijk je gebrek aan kennis is het in de verste verte niet mogelijk om de goedkoopste Dell te vergelijken met een Macbook of iMac. Not in a million years. En tot slot: prijs is niet het enige argument, he? Ik neem aan dat jij ook wel eens iets koop dat duurder is dan de normaal omdat je het lekker/fijn/goed vindt. Drop the attitude en laat mensen zijn. Afgunst is nergens goed voor.
Ik bedoelde voor unlocken is het een volkomen nutteloos feature.. (En de macbook/imac met hun shitty dual cores in 2019 is wel degelijk te verglijken met een el-cheapo dell)

Het is gewoon niet waar voor het geld (leuk dat je er niet mee om kan gaan dat iemand het niet eens met je is)
IDGAF
De eerste iMacs waren ook duur in vergelijking met gewone PC's en oh ja het waren ook vooral creatievelingen en trendsetters die het in huis haalden. Apple is als "modemerk' zoals jij het beschrijft begonnen met de iMac.
De iMac DV G3 bevatten dezelfde hardware als een top-end PowerMac en kon zelfs DVD's spelen toen bijna geen enkele PC dit deed voor $1099 (en HDD/Geheugen zeer eenvoudig te vervangen)

Huidige iMac low-end bevat een absolute low-end dual core waar zelfs een niewe dell voor 448 euro een quad core heeft en een ton aan expansie mogelijkheden, en heeft ook niet eens een optische drive meer. (Dat is het verschil met nu)

[Reactie gewijzigd door stewie op 5 juli 2019 15:15]

Ik zie ook iedere review klagen over het ontbreken van de vingerafdruk scanner. Ook op het internet hoor je iedereen klagen. In de praktijk? Ik hoor er letterlijk nooit iemand over (hooguit hoe relaxed face-id juist is).
Ik zit nog op een iphone 6s, vingerafdruk zou ik ook missen.

"bijna iedereen zit te klagen" zou ik dan graag wat cijfers van zien (dus van gebruikers, niet reviewers) anders is dat gewoon even anekdotisch als mijn ervaring.

Voorlopig krijgt Apple het toch nog steeds voor elkaar om behoorlijk wat van hun toestellen te verkopen (nu dan toevallig wat minder). En dat met name door bestaande technieken werkbaar te maken voor de gemiddelde consument. Dat is echt wel innovatie, een stuk meer dan dat je doorgaans bij de concurrentie ziet.

Wel erg triest trouwens dat fanboys jou kunnen beïnvloeden om producten wel of niet te kopen. Fanboys vind je overal, Android heeft er denk ik wel meer, dat is echt niet exclusief aan Apple ofzo. Wordt je serieus gepest om je OS keuze? Niet zo overdrijven man. En anders zou ik wederom wel wat cijfers willen zien van hoeveel gebruikers er daadwerkelijk weggepest zijn. Dit soort taal dat je nu uitkraamt, dat is juist die toxic shit van fanboys. Dus gefeliciteerd, je bent er zelf ook een. :Y)
Nu ben ik zelf al best bevooroordeeld, heb zelf ongeveer alles van Apple.

Niemand heb je ooit horen zeggen dat ze het fijn vinden functies te zien verdwijnen.
TouchID, kut dat het weg is. Kwam soms van pas, FaceID echter, alles behalve verkeerd.

Je leert jezelf er omheen te werken. Zo ook draadloze oordoppen ipv audiojack.

Nu hoor ik je al denken, ‘en daar koop je dan een Apple voor, als Android het wel allemaal heeft’. Nee, ik koop geen Apple omdat ze functies laten verdwijnen, echter om wel om de functies die ze wel hebben. Android heeft alles eerder, maar zeg nou zelf, van de meeste nieuwe dingen, vaak omdat het lijkt alsof ze eerder dan Apple willen zijn, werkt dat nou echt goed?
Het feit dat jij je moet aanpassen aan een OS of hardware is al te debiel voor woorden, dat je nieuwe dingen moet kopen om een normaal functioneren apparaat te hebben :+

En noem nou eens een feature die iOS/MacOS heeft dat android en windows echt niet hebben? Vulkan? OpenCL? moderne GPU drivers? Goedkope hardware dat gewoon werkt uit een normale winkel zonder hacks? Of professionele add-on cards & pro-software die ook al zijn ze 20 jaar oud nog steeds gewoon werken? Ja? ( -__-)
Kortom, het zijn niet de fanboys die iemand wegjagen, maar Apple zelf.
Nu nog dat jij dat verschil ook snapt.
Wat frappant is want Apple en Microsoft hebben nog steeds de cross licensing deal. Zolang ze elkaar niet kopiëren, had Apple de tech van MS kunnen gebruiken.
Eigenlijk maar 2x! :+

Het ding is vaak wel origineel ingezet in de makerscene en menig studientenproject heeft er ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Nu met de opkomst van VR zie ik het zo een tweede derde leven krijgen; neem bijvoorbeeld de lighthouses van de VIVE en stop hier de camera's in. Full body tracking zonder lastige assessoires!

[Reactie gewijzigd door Rexus op 4 juli 2019 16:15]

Gefaald of niet het heeft wel aardig wat verkocht met meer dan 8 miljoen verkochte units in de eerste twee maanden en uiteindelijk meer dan 35 miljoen verkochte units voordat het (voor gaming!) stop gezet is.

Kinect in zijn originele vorm bestaat misschien niet meer, maar Kinect zelf wordt nog steeds ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld de Azure Kinect (link) die dit jaar is aangekondigd. Daarnaast is de "gaming" variant van Kinect ook voor andere toepassing gebruikt zoals binnen medische toepassingen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 4 juli 2019 16:21]

nou het gaat meer om realtime tracken van emotie.. Hoe reageer jij op de dingen die je ziet op het scherm. Word je blij van bepaalde reclames, websites etc. Tot voor kort moest je zelf aangeven hoe je over iets dacht met bijvoorbeeld met een 'like' button, nu lever je belangrijke data aan zonder dat je iets hoeft te doen..De smartphone ziet in welke mood jij bent...

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 4 juli 2019 16:15]

. (corrected)

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 4 juli 2019 17:10]

Ik bedacht net... dat vieze mannen ook animoijs gaan gebruiken om kinderen te lokken...
Dat is echt enge gedachte... Hoe kunnen de kinderen het voorkomen???

Ik zou wel fijn vinden als iemand een extra code in animooijs software toevoegt, dat het systeem het gedaante van de gebruikers kan herkennen. Bijvoorbeeld camera ziet een kind en overkant een volwassen vent, dan stuurt het systeem een waarschuwing op het scherm van een kind dat zij/hij (misschien) tegen een volwassen vent praat. Ander kant krijg hij geen waarschuwingsbericht.
En als de ander bijv. een masker of bivakmuts draagt, hoe herkent het systeem die dan?
Dus nu is iedereen die zoiets draagt meteen verdacht? Dat vind ik véél te ver gaan.
"Nee hoor, wil je kinderen niet beschermen tegen ongewenste gasten???"

Ja, maar niet door iedere contactpersoon te scannen en daarmee als potentieel verdachte aan te merken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Televisies

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.